Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikkumikserin valinta
1 2
Primal
17.03.2015 18:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun en alan ammattilainen ole niin kysyn vähän apua jos täältä löytyisi kokemuksia pienistä miksereistä. Kolme mallia on oman tutkimisen jälkeen finaalissa mukana mutta saa ehdottaa muitakin hyvillä perusteluilla.
 
1. Allen & Heath ZED60-14FX
2. Soundcraft EFX 8
3. Yamaha MG12XU
 
Ja käyttötarkoitus, lähinnä mikserin läpi menee CD ja jokin toinen linjatasoinen laite, pari mikkiä lähinnä puheelle, joskus laululle. Kanavia on sen verran että jos joskus on tarvetta koskettimille, kitaralle yms. mutta hyvin pienissä määrin. Kanavat ei tuossa kovinkaan paljoa lisähintaa tee. Käyttö kotona / jossain koulun salissa mahdollisesti.
 
Ykköskriteeri on äänenlaatu, ja myös ominaisuudet että esim. mikin äänen saa hyväksi. Vaikuttaako tähän esim EQ:n mid-säätimen parametrisyys, vai tarvitaanko sitä puheelle/laululle ollenkaan (Yamahassa ei ole)? Ovatko mukana olevat efektit käyttökelpoisia harrastetasolla?
 
Käyttöliittymältään A&H näyttää miellyttävimmältä, jokaisella PFL:llä ja mutella omat ledit (oletan että helpottavat omaa käyttöäni), mutta aika samoissa nuo minun silmään muuten on. Liukujakin tunnutaan kehuneen netissä. Ja kanavakohtaiset liut on pakolliset, niitä joutuu vekslaamaan todennäköisesti jonkin verran. Yamahassa taasen on reilut mute/on napit ledein joka kanavalla. Soudcraftista nämä puuttuu mutta äänenlaatu tuntuu saaneen kehuja.
 
Onko mielipiteitä? Sen verran laadun perään olen satunnaisesta käytöstä huolimatta että esim. Behringeristä en jaksa olla kiinnostunut. Hintaluokaksi olen ajatellut noin 300 - 400€.
 
miffe
17.03.2015 21:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Primal: Onko mielipiteitä? Sen verran laadun perään olen satunnaisesta käytöstä huolimatta että esim. Behringeristä en jaksa olla kiinnostunut. Hintaluokaksi olen ajatellut noin 300 - 400€.
 
Taannoin Tekniikan Maailma testasi pikkumiksereitä ja Behringer oli ainakin mittausten perusteella paras. Yamaha, Allen & Heath ja Mackie olivat joissain kohdissa erityisen huonoja, mutta Behringer tasaisen hyvä kaikessa.
 
Narikka, takki, ulos.
 
entinen turkulainen
anapena
17.03.2015 21:43:30 (muokattu 18.03.2015 11:38:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Taannoin Tekniikan Maailma testasi pikkumiksereitä ja Behringer oli ainakin mittausten perusteella paras. Yamaha, Allen & Heath ja Mackie olivat joissain kohdissa erityisen huonoja, mutta Behringer tasaisen hyvä kaikessa.
 
Narikka, takki, ulos.

 
Tuostahan jää jäljelle Soundcrafti. Luin kyseisen testin läpi, ja ihmettelin minäkin tuloksia. Itsellä on vanha YammuMG, on se toiminut ihan hyvin, mutta ei herätä mitään isompia innostuksia. Wanhat Mackiet ja Phonicit tuntuivat hyviltä joskus yli toistakymmentä vuotta sitten, lähinnä etuasteiltaan, Mackien eq oli pureva, se ensimmäinen mallisto kummaltakin.
 
Istu ja pala!
Primal
18.03.2015 16:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten minua tuo A&H sytyttää netissä käytyjen keskusteluiden ja olemuksensa vuoksi, on tosin myös kallein. Voihan Behringerikin olla hyvä, en vain ole nähnyt ainakaan ulkomaisilla palstoilla kovinkaan vakavalla mielellä kehuttavan sitä. Behringerin saa puoleentoista sataan euroon ja väkisinkin oletan että hinta näkyy jossain kohdin laadussa.
 
Lisää kommentteja ja kokemuksia kiitos.
 
Primal
18.03.2015 21:45:41 (muokattu 18.03.2015 21:46:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi vielä yksi laite joka tosin on niin uusi että ei ole vielä suoraan toimitettavissa. Soudcraftin Signature -sarjan mikserit ainakin 12 kanavaisena mallina taitaa sisältää liki kaiken mitä osasin kuvitella. Muitakin hyvältä kuulostavia ominaisuuksia, esim. asymmetrisellä Q-arvolla säätyvä mid-eq (kauppanimi Sapphyre), high-Z inputit, efektit, subgroupit jne. Ja hinta asettuu haarukkaan.
Etupääkin: Iconic Soundcraft Ghost mic preamps with ultra-low noise performance.
 
Tähän ei ainakaan kellään kokemuksia löydy, mutta mielenkiintoinen paketti kotistudioon. Josta tulikin mieleen että aiheeni on varmaan väärällä osastolla...
 
http://www.soundcraft.com/products/signature-12
 
anapena
19.03.2015 01:17:27 (muokattu 19.03.2015 13:51:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvailemassasi käytössä kaikilla mainituilla pääsee varmasti maaliin. Itse meinasin tänään gaasutella, kun huomasin tori-osastolla Mackien Onyxin...olis vielä tuossa lähellä. Mutta ehkäpä joku langaton padilla tai puhelimella ohjattava voisi olla mulle hyödyllisempi.
Jos sulla on hyvät mikit, kaiuttimet ja äänilähde, niin ei sen eqn tarvitse olla parametrinen. Sellaisen osaava käyttö vaatii vähän treenaamista, hyvä ominaisuus kuitenkin. Puoliparametrinenkin on ok.
Noista eniten luottamusta herättää Soundcraft, jos joku pitää valita.
Beerinkerin maine on ehkä pienessä nosteessa isojen livedigimikserien suosion myötä.
Huomasin just, että RCF on uusi merkki mikseririntamalla. Ja Soundcraftillakin on tulossa kauko-ohjattavaa...
Tori-osastolla oli muutama herkku, jotka voisivat käydä sulle.
 
Istu ja pala!
d0ggie
19.03.2015 03:34:26 (muokattu 19.03.2015 03:35:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkupeerinkerit eivät tosiaan ole olleet aikoihin hinnan kiroissa, mutta jos ei tosissaan ole budjetista kiinni eikä toisaalta tarvitse varautua siihen, että sen joku rikkoisi niin jättäisin kauppaan kuten tässä oltiinkin tekemässä kun nuo "paremmat" eivät hyvin paljoa kalliimpia ole.
 
Xenyxit kestävät todistetusti ainakin sen 5v, mutta tuossa korvilla alkavat antautua. Liu'uista katoaa viimeinenkin tuntuma, eivät ne nyt rahise mutta ennen kaikkea eivät ole enää keskenään samalla tasolla. Tätäkin tympeämpi ongelma on Behringerin käyttämät halvat XLR-littimet jotka eivät myöskään oikein kestä jatkuvaa käyttöä, vaan käyvät ajan myötä hyvinkin väljiksi. Tämän jälkeen alkavat rapistua vähän sieltä sun täältä, virtaliittimet irtoavat ym. sen sellaista. Potikat ja napit eivät ole käytöstä hienoisena poikkeuksena juuri moksiskaan ja äänihän on noissa ainakin PA-käytössä varsin riittävä.
 
USB-äänikortti taitaa olla kaikissa lätkäisty suoraan masterin eteen, eli se on täysi turhake kun säätöjä ei voi tehdä. Olisivat muutenkin paljon parempia, jos malleja saisi ilman noita kaikenkarvaisia halppis efektilaitteita jotka ovat onnettoman kömpelöitä käyttää.
 
Lähinnä näin kuriositeettina jollekin, joka miettii että mitä siellä halvemman hinnan kääntöpuolelta löytyy. Hinta-laatusuhteeltaan ovat siis voittamattomia, kunhan ei edes kuvittele että laitteen voisi viedä uuden tilalta muualle kuin lähimpään SER-pisteeseen. Onpa noita nähty sellaisiakin systeemeitä, että kymmenien tuhansien eurojen PA:n edessä on ollu pienehkö analogibehku. No, toisaalta harvapa varmaan valitsee kalleimmat alkarit jalkaan sen vuoksi ettei tarvitsisi heti olla vaihtamassa uusia tilalle ;)
 
Primal
19.03.2015 21:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo käyttö tulee aika satunnaista olemaan, en tiedä saanko liukuja tai liittimiä kuluttamalla rikki, joten se nyt ei juurikaan haittaa. TM:n testin löysin tuolta toisaalta niin AH:n tosi raju alapään vaimentuminen suuremmilla tasoilla on niin outo ominaisuus että en siitä jaksa olla enää innostunut. Ellei vika ollut yksilössä, mutta tuskinpa näin.
 
Jos nuo efektit ovat huonoja/tarpeettomia niin sitten saisi järkihintaan vanhempia Soundcrafteja ilman efektiä/usb:tä. Erillinen efekti jonkun yksinkertaisen kaiun takia taas vaatinee räkkilaitteen suoraan. Esim EPM8 on alle 250€ ja siinä on mallimerkinnästä huolimatta 8 mikkikanavaa ja lisäksi kaksi stereokanavaa. Puutteina onmyös ryhmät mutta keksiikö joku näille käyttötarkoituksen näin pienessä mikserissä? Iästään huolimatta tuo on ihan kehuttu malli.
 
miksaajasetä
20.03.2015 13:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kyllä ihan hyviä kokemuksia A&H:n analogeista. Siksi ihmettelin aikanaan itsekin kovasti tuota TM:n juttua.
 
A&H:n erikoisuus on se, että taajuuskorjaimen keskialueen säädöllä pääsee käsiksi mataliinkin taajuuksiin, toisin kuin monissa kilpailijoissa.
 
Toisaalta Mackie on tehnyt näistä pikkumiksereistä omanlaistaan vertailua:
 
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BG4tI2-fiUk
 
Primal
24.03.2015 09:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundcraftin signature tulee niin myöhään keväällä että valinta tulee nyt olemaan MFXi8:n ja ZED 60-14FX:n välillä. Allen Heath tavallaan ykkösenä rakenteensa ja kompaktin kokonsa vuoksi mutta siitä puuttuu signaali ja peak-ledit kanavista. Minkälaisena puutteena raati näkee tällaisen? Eikö pfl näytä tasot tarvittaessa vai onko noille joku oikea tarve? Efektit ovat mfxissä monipuolisemmat mutta en niille anna kovin suurta arvoa.
 
anapena
24.03.2015 12:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Primal:Allen Heath tavallaan ykkösenä rakenteensa ja kompaktin kokonsa vuoksi mutta siitä puuttuu signaali ja peak-ledit kanavista. Minkälaisena puutteena raati näkee tällaisen? Eikö pfl näytä tasot tarvittaessa vai onko noille joku oikea tarve? Efektit ovat mfxissä monipuolisemmat mutta en niille anna kovin suurta arvoa.
 
Miten rakenne Allanissa on parempi? Nuo signaaliledit on ihan kivoja, mutta ilmankin tulee toimeen. Useampiledinen mittari per kanava oliskin jo kivempi. Hagertissa on toki usb ja halvempi hinta, mutta silti ottaisin Soundcraftin. Ihan fiilispohjalta, kumpaakaan just noista en tietenkään ole käyttänyt:) Ja kevät on ihan kohta, odota hetki. Itse olen harkinnut omasta MGstä luopumista, olis siisti peli.
 
Istu ja pala!
miksaajasetä
24.03.2015 15:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Miten rakenne Allanissa on parempi?
 
Jokainen kanava on omalla kortillaan. Silloin periaatteessa mahdollisten vikojen korjaaminen on helpompaa.
 
Käytännössä toki kyse on niin halvoista miksereistä, että yhdenkin kanavan vaihtaminen (varaosa + työ) tulee todennäköisesti kohtuuttoman kalliiksi uuden mikserin hintaan nähden. Ehkä sitten, jos haluaa itse koota kahdesta kanavavikaisesta yhden toimivan...
 
Primal
24.03.2015 15:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tukevampi. Pienempi mutta silti painavampi. Jokainen kanava omalla piirilevyillään pro-tyyliin. Potikat tuntumaltaan aavistuksen laadukkaampia. Vaikuttaako mihinkään, en tiedä. MFXi on vain 30€ kalliimpi ja usbia lukuunottamatta on monipuolisempi. Kokonsa vuoksi allen olisi mukavampi kotona pöydällä. Vähän ajattelinkin että ne ledit ei ole pakollisia kun tasot säätää kohdilleen. Headroomia on ihan tarpeeksi kuitenkin. Signaaliledit helpottaa varmaan joskus elämää kun tietää mistä tulee sisään tavaraa.
 
Eikös tällä 8 mikin mikserillä voi simppelisti pikkubändin mikittää? Jos oikein ymmärsin 4 on rummuille minimi ja jää pari kitaralle ja pari laululle + vaikka kiippari. Mutta siis ehdoton minimi. Sille ei siis nyt ole tarvetta mutta tuollaisenkin voisi hätätilassa toteuttaa.
 
oksatboys
24.03.2015 15:51:01 (muokattu 24.03.2015 15:53:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ns. laulukamakeikoilla rumpuja tartte mikittää usein ollenkaan. Eka mikki mikä rumpuihin usein laitetaan on basari (tai ehkä virppa) ja toinen laitetaan sitten virppaan (tai basariin). Kolmanneksi voi laittaa mono-overin ja neljänneks täydentää overin stereoksi. Studiossa "ehdoton minimi" on overi tai tila ja sen jälkeen voi laittaa bassarin ja virpan.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
anapena
24.03.2015 16:03:11 (muokattu 24.03.2015 18:09:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Jokainen kanava on omalla kortillaan. Silloin periaatteessa mahdollisten vikojen korjaaminen on helpompaa
 
Oho, jopas olette tonkineet:) En mä tuollaista olis hoksannu...
 
oksatboys: Ei ns. laulukamakeikoilla rumpuja tartte mikittää usein ollenkaan. Eka mikki mikä rumpuihin usein laitetaan on basari (tai ehkä virppa) ja toinen laitetaan sitten virppaan (tai basariin). Kolmanneksi voi laittaa mono-overin ja neljänneks täydentää overin stereoksi. Studiossa "ehdoton minimi" on overi tai tila ja sen jälkeen voi laittaa bassarin ja virpan.
 
Juuri näin. Kavereiden jatsibändiä(instrumentaali) on tullut miksailtua usean vuoden ajan. Vähitellen on jäänyt liiat mikit pois, sekä kompurat ja reverbit. Vaikka ne olis miten kivoja, niin eivät tuo lisäarvoa. Sitä arvostaa mahdollisimman simppeliä rouduuta, kytkentää ja säätöä. Mutta ei saa tietenkään yleistää, asiaa kannattaa kuitenkin välillä miettiä.
 
Edit. Ei tuosta Allenista noin vaan lohkoa saa irti. Käytännössä koko mikseri pitää kuitenkin viedä ja jättää pajalle. Toki helpottaa ehkä muuten remonttimiehen tekemisiä.
 
Istu ja pala!
Primal
24.03.2015 19:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ei lähde moduulina ilman takakannen irroitusta, mutta jokainen kanava on omalla piirilevyllä ja yhdistetty toisiinsa oletettavasti nauhakaapelilla. Se tekee huoltamisen kuitenkin huomattavasti helpommaksi ja potikatkin on kunnolla rungossa kiinni, eivätkä pelkästään piirilevyssä.
 
Kun tänne eksyi jonkinverran harrastaneita, niin onko merkitystä esim. tuollaisen pienen jazz-pumpun kanssa että montako auxia mikserissä on fx-auxin lisäksi? Yhdellä ainakin monitoroinnin voi jotenkin toteuttaa? Tämä menee myös Soudcraftille 2-1. Insertit puuttuu A&H:sta eli erillisiä kompuroita tms. ei tuohon saa ollenkaan?
 
Jos näitä erikoisia kysymyksiä ihmettelette, niin kerronpa että kaiutinpuolen hifistelyä on takana kohta parikymmentä vuotta ja nyt heräsi kiinnostus äänen taltioimiseen myös satunnaisen laulu/juonto tms. käytön ohessa.
 
Hankintalistalla on myös joku kohtuullinen dynaaminen mikki aluksi, Rode M1, AKG D5 tms. Miksei SM58, mutta se on jo koettu ja kiinnostaa myös muiden ominaisuudet. Sekä jossain vaiheessa joku laadukkaampi stereo mikki pari jolla voisi jotain akustista tallentaa. Näistä ei ole sitten mitään käytännön kokemuksia. Rahaa saa varmaan laadukkaaseen mikkiin uppoamaan helposti tuon mikserin verran mutta katellaan sitä myöhemmin.
 
oksatboys
24.03.2015 19:50:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu jatsibändin monitoroinnin tarpeesta. Välttämättä ei tartte monttuja ollenkaan, jossain synajatsissa sitten vaikka joka soittajalle oma. Jos kokoonpano on rumput, piano ja basso, niin varmaan bassolla vois olla vaikka oma vahvari ja piano jos on digi niin sitä sitten vahvistetaan. Kaapit voi asetella niin että bändi sekä yleisö kuulee niistä pianon.
 
Millanen kokoonpano teillä on? Jos reenaatte ilman kummempia vahvistuksia, niin vältsiin niitä ei tarttee keikallakaan. Tai sitten hiljaisimpia soittimia voi pikkasen vahvistella.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
Primal
24.03.2015 21:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys:
Millanen kokoonpano teillä on? Jos reenaatte ilman kummempia vahvistuksia, niin vältsiin niitä ei tarttee keikallakaan. Tai sitten hiljaisimpia soittimia voi pikkasen vahvistella.

 
Ei minkäänlaista :) . Lähinnä omien lasten musisointia. Jossain kirkon tyyppisessä tilassa olis kiva päästä tallentamaan jotain kevyttä musiikkia tai vaikka pelkkää laulua. Tää on vaan tällanen harrastusjuttu päästä sinne äänen alkulähteille. Kivahan se olisi jotain oikeatakin bändiä joskus miksata, teknisesti mielenkiintoista että miten saa minkäkin kuulostamaan juuri tietynlaiselta. Siksi varaudun tulevaisuutta silmällä pitäen ainakin kahdeksalla kanavalla. Kaksi + stereolinja varmaan se normitilanne.
 
Itse asiassa kun asian kääntää näin päin, että esimerkiksi pelkän laulun analyyttisen tarkka tallennus olisi ykkösenä, voisi joku efektitön malli olla vielä parempi. Allen Heathilla esim. ZED14. Vaikea sanoa arvaamalla mitään mutta etuset mainitaan eri nimellä, joten voivat olla paremmat laadultaan (tai huonommat...). Siinä vaan mikkikanavat jää vain kuuteen, sitten seuraava on ZED18 kymmenellä mikkikanavalla, mutta hintakin on melkein 500. Ja JOS kuitenkin jossain tarvii efektiä ilman huippuvaatimuksia... Ja kokokin kasvaa. Pattitilanne jos miettii liikaa.
 
zouwi
24.03.2015 21:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista allen&heathin zedeistä on kuulunut huonoa sekä etuasteen että fyysisen kestävyyden puolelta, kuulemma suhisevat vähän liikaa ihan ehjänäkin ja hajoavat aika paljon aiemmin kun olisi suotavaa.
 
Jos oikeasti tallennus edellä olet menossa niin eikö ihan oikea audio-interface olisi sopivampi? Samaan rahaan saisit kertaluokkaa parempia etuasteita. Jos sitten vielä miksata tarvitsee niin käytettynä saa vanhempaa analogista perusmikseriä varsin edullisesti ja joissain interfaceissa on sen verran sisäistä prosessointivoimaa että niitä voi itsessään käyttää miksereinä. Ainakin Motun interfacejen hallintasoftasta löytyy valikot ulkoisten midi-kontrollereiden kanssa leikkimiseen, itse en ole tosin koskaan tuota testannut, eli ainakin periaatteessa saisi fyysiset faderit ja napit hallintapinnaksi.
 
oksatboys
24.03.2015 22:08:37 (muokattu 24.03.2015 22:27:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Primal: Vaikea sanoa arvaamalla mitään mutta etuset mainitaan eri nimellä, joten voivat olla paremmat laadultaan (tai huonommat...).
 
Kun puhutaan muutaman satkun pikkutiskeistä, niin se on oikeestaan aika sama minkä sitä ostaa. Jotain pikkueroja noissa voi olla, mut varmaan maaliin pääse, kun listaa pakolliset ominaisuudet, parhaan värin ja sitten ostaa halvimman laudan mitä on.
 
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin äänityshommiin kantsii hommata interface ja (live)mikseriksi joku käytetty analogilauta. Neljään hunttiin on torilla ollut esim. Allen and Heatin mixwizardia ja vastaavan tasoista lautaa Soundcraftiltä yms.
 
E. Tuli mieleen että yks all-in-one-boksi vois olla joku pieni digi-"tiski". Esim. Behrinkeliltä on tullut/tulossa vehkeitä joilla voi miksata ja äänittää. Niihin saa kaikenlaisia kaikuja ja kompuroita, niin pääsee testailemaan.
 
http://www.behringer.com/EN/Products/XR16.aspx
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «