Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko nauhamikrofoni hyvä valinta live lauluun?
1
musamies
24.11.2014 23:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen pohdinta - toimisiko joku nauhamikrofoni hyvänä laulumikkinä jos sen kiinnittäisi vaikkapa stagepianon jalustaan tukevasti ilman, että mikki kaatuilee tai sitä heitellään holtittomasti?
 
Lähinnä mieleen tulisi sellainen vähän rauhallisempi soitanta, jossa mennään ehkä ihan sähköisellä pianosäestyksellä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-4P6fP5PfnU
 
Sehän saattaisi olla yksi vaihtoehto ja haluaa tehdä mukavaa vanhan ajan pehmeää laulusaundia.
 
Jos on jotain kokemusta aiheesta tai muuten vaan mutua, tässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia nauhamikrofonien hyvistä ja huonoista puolista. Itse olen sellaisessa käsityksessä, että nämä voi olla herkkiä hajoamaan, mutta ovat vaihtoehto jos haluaa paksua saundia ja vanhan ajan meininkiä.
 
On pakko tunnustaa, että osa mielenkiinnosta johtuu mikrofonien hienosta ulkonäöstä ;-)
http://www.thomann.de/fi/golden_age_project_r1_tube_active.htm
 
http://www.thomann.de/fi/oktava_ml_52_02_spider_bundle.htm
 
Muunlaisia laulumikkejä on jo.
 
anapena
24.11.2014 23:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiukan asian vierestä, itse olen käyttänyt GAPin tubeactivea puhaltimien äänittelyyn, klarinetti ja saksofoni, erittäin hyvin tuloksin.
 
Istu ja pala!
Einherjar
25.11.2014 01:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan se nauhamikki olla soundiltaan ihan asiallinen, mutta livenä kasikuvio voi koitua ongelmalliseksi. Rumpukäytössä overina (tai tomin-yläpuolella-ottamassa-sivulta-symbaalit-headina, tai hihatin-ja-crashin-väli-headina) on näkynyt, mutta siinäpä ne. Harmaa muistikuva on, että joku olisi kitaramikkinä käyttänyt, mutta sekin mahtoi olla pelkän etupään käyttöön...
Eiköhän näitä keikoilla käytettäisi muuallakin, mikäli ne soundiltaan olisivat hyviä ja kestäisivät kiertämättä möykkää.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
25.11.2014 02:33:54 (muokattu 25.11.2014 03:26:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se "mukava vanhan ajan pehmeä laulusoundi" ei tuu niinkään mikrofonista vaan siitä muusta kamasta mitä sen ajan nauhotuksissa käytettiin. Ja myös siitä tavasta miten niitä käytettiin. Ja toki myös äänilähteestä itsestään.
 
Voihan siihen nauhamikkiin huutaa joo mutta ei ne ole mitenkään radikaalisti kovin erilaisia kuin mitkään muutkaan mikit. Kaikenlaisia ongelmia saa kyllä sitten sivutuotteena mistä johtuen nauhamikkejä ei kauheesti laulajien nenän edessä näy. Instrumenttimikkinä (sähkökitara, osa puhaltimista, OH:t) nauhamikit toimii oikein mainiosti jos sellaisia tykkää käyttää.
 
Tunnetuimmista valmistajista Beyerdynamic taitaa olla ainoa jolla on suoranaisesti livekäyttöön tarkoitettu kädessäpidettävä nauhamikki (TG V90r). Jossain messuilla kävin sanoon tohon tsöh tsöh niin täysin hyvää soundia tuli juu mutta ei mitään sellaista mikä olis pistäny kaiveleen lompakkoa esille.
 
Jos haluu tollasta wanhaa soundia livenä niin lähelle (mutta ei ihan maaliin) pääsee ostamalla joko riittävän määrän tarkoituksenmukaista putki-/tms. härveliä laulukanavan signaaliketjuun tai jonkun Liquid Channelin tai vastaavan härpäkkeen.
 
Nykyaikanen, helpoin ja useimmissa tapauksissa paras ja edullisin tapa on toimittaa toi softapuolella. Soundgrid/MultiRack Native tai Avidin mikseri asianmukaisilla plugareilla höystettynä tulille ja pam pam.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
musamies
25.11.2014 11:56:10 (muokattu 25.11.2014 12:10:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on helposti käytettävissä ollut omaa käyttöäni ajatellen muita kädessä pidettäviä mikkejä:
- Perus 58 vaatii ehkä aika kovaa äänen käyttöä ja läheltä laulamista.
 
- Sennheiser e965 omaa kaksi suuntakuviota ja niillä saa myös erilaisen saundin. Superkardioidi on vaikuttanut tässä mikissä omalla kohdalla käyttökelpoisemmalta. Nyt siinä on tavallinen tuulisuoja päällä tarkoituksena myös hiukan suojata mikki.
 
Näitä suurempi mikki voi olla jos laittaa sen kiinni kunnolla ja oma lukunsa on tuleeko äänitystouhuja silmällä pitäen hommattua joku tarkoituksenmukaisen stereopari.
 
Tuo on aiheellinen huomio minkälainen suuntakuviovalikoima on käytössä. Se pitää ottaa huomioon myös siitä näkökulmasta minkälaista monitorointia aikoo käyttää.
 
Itsellä tulis mieleen, että nauhamikki voisi olla siinä mukana jos yksin säestelen itseäni, erilisen laulajan ilmaantuessa antaisin siihen käyttöön laulajan käteen tuon Sennheiser e965:sen ja mojova nauhamikki olisi koko aika edessäni.
 
Optimi olisi, että nämä on yhdistetty pieneen digimikseriin se uusi QSC TouchMix kiinnostaa edelleen ja äänentoisto voisi minun mielestä olla tyyliin vaikkapa jotain Genelec osastoa. Yksinkertaisimmallaan en käytä mitään erilistä monitorointia vaan kaikki tulee jostain aktiivikaiutinsysteemistä. Aivan surkea saundi ei ollut kun kokeilin vanhoja pikku Geneleckejä höystettynä subbarilla.
 
Se "mukava vanhan ajan pehmeä laulusoundi" ei tuu niinkään mikrofonista vaan siitä muusta kamasta mitä sen ajan nauhotuksissa käytettiin. Ja myös siitä tavasta miten niitä käytettiin. Ja toki myös äänilähteestä itsestään.
 
Tärkeä tekijä on jos tarkoituksella laittaa ohjelmiston tähän suuntaan, itse olen mielestäni parhaiten onnistunut jos hilaan omaa showtani nostalgian suuntaan. Viimeisin piano-ohjelmisto lähti liikkeelle Oskar Merikannon laulusta Laula tyttö ja päätyi niinkin rajuun lopetusralliin kuin Sokeripala.
 
Myös laulun saralla vanhan ajan konstit on tervetulleita - itse olen siinä mielessä huono vanhan ajan laulaja kun ennenhän ei paljoa sähkövehkeitä ollut apuna ja itse en oikein osaa laulaa muuta kuin mikin kanssa. Hyvä puoli taas on, että keksin aika nopeasti miten erilaisia mikkejä hyödynnetään halutun saundin aikaansaamiseksi enkä siis viesrasta mikkejä vaan ne on kuin hyviä ystäviäni.
 
Itseä parempien laulajien tarve ei ole vielä ainakaan poistunut ja heille mieluiten annan kädessä pidettävän mikin.
 
musamies
21.03.2020 11:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Voihan se nauhamikki olla soundiltaan ihan asiallinen, mutta livenä kasikuvio voi koitua ongelmalliseksi. Rumpukäytössä overina (tai tomin-yläpuolella-ottamassa-sivulta-symbaalit-headina, tai hihatin-ja-crashin-väli-headina) on näkynyt, mutta siinäpä ne. Harmaa muistikuva on, että joku olisi kitaramikkinä käyttänyt, mutta sekin mahtoi olla pelkän etupään käyttöön...
Eiköhän näitä keikoilla käytettäisi muuallakin, mikäli ne soundiltaan olisivat hyviä ja kestäisivät kiertämättä möykkää.

 
Hanke on mennyt eteenpäin hitaasti mutta epävarmasti.
 
Kokeilumielessä hommasin edullisen nauhamikin:
https://www.thomann.de/fi/the_tbone_rb500.htm
 
Tämä ei ole kovin herkkä. Ääni sinänsä on miellyttävä, joskin hyvät säädöt vaatii harjoitusta. Livekäyttöön soveltuvuus voi olla marginaalista, mutta ei mahdotonta jos on joku muu kuin monitorointi kaiuttimin.
 
Ensimmäisenä iltana pidin eniten Sennheiser e965:sen ja RB500:sen äänen yhdistelmästä.
 
Äänityskäytössä voi olla hyväkin lisä valikoimaan. Hävittää räikeyden äänestä.
 
oksatboys
22.03.2020 12:25:52 (muokattu 22.03.2020 12:27:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Voihan se nauhamikki olla soundiltaan ihan asiallinen, mutta livenä kasikuvio voi koitua ongelmalliseksi.
 
Kasi on suuntakuvioista tiukin joten luulis toimivan monessakin live-tilanteessa hyvin. Takapuoli toki on olemassa, mutta jos se osoittaa yleisöön joka ei mölise kauheesti ja on selvästi laulajaa kauempana niin toiminee. Kasissa on myös eniten proximityä, jota pääsee tässä tapauksessa käyttämään hyväksi.
 
Eiköhän näitä keikoilla käytettäisi muuallakin, mikäli ne soundiltaan olisivat hyviä ja kestäisivät kiertämättä möykkää.

 
On sitä muitakin syitä: hinta, "näin on aina tehty", "sehä on kasi?!", tuotteiden vähyys markkinoilla, markkinointi yms.
 
oksatboys
22.03.2020 12:32:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Se "mukava vanhan ajan pehmeä laulusoundi" ei tuu niinkään mikrofonista vaan siitä muusta kamasta mitä sen ajan nauhotuksissa käytettiin. Ja myös siitä tavasta miten niitä käytettiin. Ja toki myös äänilähteestä itsestään.
 
Mulla on muutama vanhempi mikki ja kyllä se soundi tulee paljolti juuri siitä mikistä. Signaaliketjut oli aikoinaan paljon yksinkertaisempia ja vanhojen mikkien taajuusvaste ja dynamiikka on lähempänä ns. valmista kuin moderneissa mikeissä.
 
musamies
22.03.2020 17:23:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Mulla on muutama vanhempi mikki ja kyllä se soundi tulee paljolti juuri siitä mikistä. Signaaliketjut oli aikoinaan paljon yksinkertaisempia ja vanhojen mikkien taajuusvaste ja dynamiikka on lähempänä ns. valmista kuin moderneissa mikeissä.
 
Kyllä tällä halpis ribbon mikillä tuntui olevan mahdollisuuksia saada vaikka Georg Otsin tapaista jälkeä. Toimivaa lauluetäisyyttä aika paljon.
 
Bassoja on mielekästä leikata.
 
Mielenkiinnolla odotan miten tämä toimii yhdessä Superlux ortf:n kanssa.
 
Halpis ribbon on siitä kiva, ettei tarvi pelätä kauheasti jos mikki hajoaa. Kyl ääni ihan hyvä on, ettei silti halua rikkoa.
 
Mitenhän phantomin kanssa on, hajottaako mikin?
 
Rallattelija
23.03.2020 00:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Kyllä tällä halpis ribbon mikillä tuntui olevan mahdollisuuksia saada vaikka Georg Otsin tapaista jälkeä. Toimivaa lauluetäisyyttä aika paljon.
 
Bassoja on mielekästä leikata.
 
Mielenkiinnolla odotan miten tämä toimii yhdessä Superlux ortf:n kanssa.
 
Halpis ribbon on siitä kiva, ettei tarvi pelätä kauheasti jos mikki hajoaa. Kyl ääni ihan hyvä on, ettei silti halua rikkoa.
 
Mitenhän phantomin kanssa on, hajottaako mikin?

 
hajoittaa
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Einherjar
23.03.2020 01:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Kasi on suuntakuvioista tiukin joten luulis toimivan monessakin live-tilanteessa hyvin. Takapuoli toki on olemassa, mutta jos se osoittaa yleisöön joka ei mölise kauheesti ja on selvästi laulajaa kauempana niin toiminee. Kasissa on myös eniten proximityä, jota pääsee tässä tapauksessa käyttämään hyväksi.
 
Kasin hylkiminen on toki hyvä siellä sivulla, mutta se takapiiska tekee siitä jokseenkin hankalan vuotosoundien osalta. Jos on mölyä lavalla, slapbackia takaseinästä, jne. niin voi tulla hankaluuksia.
Alkaa helposti kertymään paljon ehtoja, joiden pitää täyttyä järkevän soundin nappaamiseksi vs. hertta/superhertta.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Pauli Lappalainen
23.03.2020 06:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: hajoittaa
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

 
Urbanialainen tarina
 
Pitää paikkansa ehkä vain vanhimmilla mikeillä, joiden liittimiä on vuosien varrella muutettu ties mistä liittimestä xlr:ään. Noin pääsääntöisesti mustanaamio ei riko nauhamikkiä sen enempää kuin dynaamistakaan
 
musamies
23.03.2020 11:00:25 (muokattu 23.03.2020 11:04:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Urbanialainen tarina
 
Pitää paikkansa ehkä vain vanhimmilla mikeillä, joiden liittimiä on vuosien varrella muutettu ties mistä liittimestä xlr:ään. Noin pääsääntöisesti mustanaamio ei riko nauhamikkiä sen enempää kuin dynaamistakaan

 
Se kahdeksikon kahteen suuntaan ottavuus haittaa ehkä eniten kiertoherkkyyteen.
 
Tulee mieleen, mitähän kävisi jos aktiivinen stereoribboni on keskellä esiintyjiä, ei kaiutinmonitoreita, hivenen äänen vahvistamista kaiuttimet kaukana...
 
https://www.aearibbonmics.com/products/r88-series/
 
Näinhän on, että nykyinen passiiviribboni on jo niin kiertoherkkä, että suurin osa ei tee sillä paljokaan livenä. Hassua silti, että nämä niin harvinaisua.
 
Jos joku muukin haluaa kokeilla, niin se on syytä huomioida, että passiiviversiossa gaini oltava varsin kovalla ja voi tulla suhinaa.
 
anapena
23.03.2020 19:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Se kahdeksikon kahteen suuntaan ottavuus haittaa ehkä eniten kiertoherkkyyteen.
 
Tulee mieleen, mitähän kävisi jos aktiivinen stereoribboni on keskellä esiintyjiä, ei kaiutinmonitoreita, hivenen äänen vahvistamista kaiuttimet kaukana...
 
https://www.aearibbonmics.com/products/r88-series/
 
Näinhän on, että nykyinen passiiviribboni on jo niin kiertoherkkä, että suurin osa ei tee sillä paljokaan livenä. Hassua silti, että nämä niin harvinaisua.
 
Jos joku muukin haluaa kokeilla, niin se on syytä huomioida, että passiiviversiossa gaini oltava varsin kovalla ja voi tulla suhinaa.

 
Varsin rapsakan hintainen, en silti väitä etteikö olisi kohillaan. GA Projectin versio sopinee harrastajan kuckarolle paremmin, ei se nyt tietenkään ihan sama asia ole...itse ostin kaksi erillistä nauhamikkiä ja asettelen niitä sitten päällekkäin.
https://www.goldenageproject.com/microphones-2/r1-st-2/
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
basisti1971
25.03.2020 08:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Noita mun Wintage Meazzeja tulee aivan liian harvoin käytettyä, mutta kyllähän niissäkin on soundi ainkin mun korvaan kohdallaan vaikka aikansa "halpiksia" olivatkin.
 
Joten ehdottomasti on ainakin mun mielestä hyvä valinta jos tilanne sen sallii.
 

 
musamies: Halpis ribbon on siitä kiva, ettei tarvi pelätä kauheasti jos mikki hajoaa. Kyl ääni ihan hyvä on, ettei silti halua rikkoa.
 
Totta, kumpainenkin.
 
Näistä nyky(halpis) nauhamikeistä ei ole korjauskokemusta, mutta vanhemmissa nauhan vaihto on suhteellisen yksinkertaista ja suoraviivaista.
Erilaisilla rypytyksillä ja kalvonpaksuuksilla saa myös halutessaan muokattua mikin soundia haluamakseen.
Tai ainakin sellaiseksi kun sattuu sillä kertaa tulemaan ;).
Muuntajaa muokkaamalla tai -vaihtamalla voi soundia muokata lisää.
Noista syistä nauhamikrofonit ovat samalla tapaa pitäneet pintansa teeseitsekokeilijoiden kestosuosikkeina kuin 12A_7 perheen putkikytkennätkin.
 

 
musamies: Mitenhän phantomin kanssa on, hajottaako mikin?
 
Tapauskohtaista, ja kytkentätavalla on varsin palljon merkitystä siihen kuinka todennäköistä hajoaminen tai vioittuminen on.
 
Joten tyypilliset MUTU-ääripäät:
 
Rallattelija: hajoittaa
 
ja
 
Pauli Lappalainen: Urbanialainen tarina
 
Pitää paikkansa ehkä vain vanhimmilla mikeillä, joiden liittimiä on vuosien varrella muutettu ties mistä liittimestä xlr:ään. Noin pääsääntöisesti mustanaamio ei riko nauhamikkiä sen enempää kuin dynaamistakaan

 
voi ylimalkaisuudessaan kokolailla huoleti sivuuttaa.
 

 
Yksi kymmenistä ellei sadoista hyvistä artikkeleista joita netistä löytyy :
 
https://www.pro-tools-expert.com/pr … 11/8/phantom-power-the-myths-busted
 
Jos ei halua lukea, pro-tools aihepiirinä aiheuttaa näppyjä, tai lontoo ei taivu, useammankin panelistin (mm. AMS Neve, Royer Labs) kokemusperäinen mielipide on pääpiirteittäin seuraavanlainen:
 
Yleisestiottaen 99% nauhamikrofoneista ei vikaannu phantomjännitteestä kunhan laitteet (=liittimet, piuhat, kytkimet, virtalähteet yms.) ovat oikean laisia ja kunnossa, ja etenkin:
 
PHANTOMJÄNNITE KYTKETÄÄN PÄÄLLE VASTA KUN MIKKI ON KYTKETTY.
Ja
MIKKI KYTKETÄÄN IRTI VASTA KUN PHANTOMJÄNNITE ON KATKAISTU.
 
Balansoidulla kelluvalla ulostulolla varustettujen muuntajasovitteisten nauhamikrofonien käyttö phantom-jännitteellisissä järjestelmissä on turvallisinta, ja vikaantumisalttius lisääntyy sitä mukaa kun rakenteet ja kytkentätavat muuttuvat.
 
"Hot-swapping" suuntaan tai toiseen vaurioittaa herkästi hentoa nauhaa koska vaikka sovitusmuuntaja tasaisen phantom-tasajännitteen blokkaakin, kytkentätransientti menee läpi koska on muuntajan näkökulmasta vähintään vaihtojännitteen varttiaalto.
 

 
Joten vaikka nauhamikrofonin korjaaminen onkin askareena pääsääntöisesti mikrofoniperheen korjaustarpeista sieltä helpoimmasta päästä, kannattaa ehdottomasti aina joko kirjallisuudesta tai netistä tutkia onko mahdollista että omalla kämmäilyllä hajottaa oman tai pahimmassa tapauksessa lainassa olevan nauhamikrofonin.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
25.03.2020 08:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971
 

 

 
Tapauskohtaista, ja kytkentätavalla on varsin palljon merkitystä siihen kuinka todennäköistä hajoaminen tai vioittuminen on.
 
Joten tyypilliset MUTU-ääripäät:
 

 
ja
 

 
voi ylimalkaisuudessaan kokolailla huoleti sivuuttaa.

 
Kirjoituksessani ei ollut mutua häivääkään, vaan perustuu omakohtaiseen kokemukseen vuosikymmenten ajalta.
 
Mutta jos palstan suuret asiantuntijat kokevat toisin, niin mikäpä siinä.
 
sepisti
25.03.2020 14:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kirjoituksessani ei ollut mutua häivääkään, vaan perustuu omakohtaiseen kokemukseen vuosikymmenten ajalta.
 
Mutta jos palstan suuret asiantuntijat kokevat toisin, niin mikäpä siinä.

 
Hauskintahan tässä on se, että sun käytännön kokemus ja basistin internet-kokemus ovat tismalleen samat :D
 
musamies
31.03.2020 22:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Hauskintahan tässä on se, että sun käytännön kokemus ja basistin internet-kokemus ovat tismalleen samat :D
 
Nyt on lisää kokemusta.
 
Testailin miten voisi toimia jos haluaa äänittää WLM Trippiä.
 
Tällainen oli ääni Tbone RB500:sen ja Superlux ORTF:n yhdistelmällä. Ääni tuli Rotospheren ja pikku Geneleckien kautta. Pitäs käyttää enempi voimaa ja ehkä joku muu ämyri lisäksi.
 
Tietty jännyys mikä urussa on tässäkin saatu mukaan.
 
https://youtu.be/FvEsa21-3pM
 
Uruttelu on vähän ruosteessa - iltaisin voi hakea tuntumaa, jotta kehtaan soittaa urut kaverin biisiin.
 
Trip:issä vähän liikaa huollon tarvetta, josko löytyy uusi innokas omistaja joskus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «