Muusikoiden.net
11.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko nauhamikrofoni hyvä valinta live lauluun?
1
musamies
24.11.2014 23:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen pohdinta - toimisiko joku nauhamikrofoni hyvänä laulumikkinä jos sen kiinnittäisi vaikkapa stagepianon jalustaan tukevasti ilman, että mikki kaatuilee tai sitä heitellään holtittomasti?

Lähinnä mieleen tulisi sellainen vähän rauhallisempi soitanta, jossa mennään ehkä ihan sähköisellä pianosäestyksellä.

https://www.youtube.com/watch?v=-4P6fP5PfnU

Sehän saattaisi olla yksi vaihtoehto ja haluaa tehdä mukavaa vanhan ajan pehmeää laulusaundia.

Jos on jotain kokemusta aiheesta tai muuten vaan mutua, tässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia nauhamikrofonien hyvistä ja huonoista puolista. Itse olen sellaisessa käsityksessä, että nämä voi olla herkkiä hajoamaan, mutta ovat vaihtoehto jos haluaa paksua saundia ja vanhan ajan meininkiä.

On pakko tunnustaa, että osa mielenkiinnosta johtuu mikrofonien hienosta ulkonäöstä ;-)
http://www.thomann.de/fi/golden_age_project_r1_tube_active.htm

http://www.thomann.de/fi/oktava_ml_52_02_spider_bundle.htm

Muunlaisia laulumikkejä on jo.

anapena
24.11.2014 23:47:58

Hiukan asian vierestä, itse olen käyttänyt GAPin tubeactivea puhaltimien äänittelyyn, klarinetti ja saksofoni, erittäin hyvin tuloksin.

Istu ja pala!
Einherjar
25.11.2014 01:59:03

Voihan se nauhamikki olla soundiltaan ihan asiallinen, mutta livenä kasikuvio voi koitua ongelmalliseksi. Rumpukäytössä overina (tai tomin-yläpuolella-ottamassa-sivulta-symbaalit-headina, tai hihatin-ja-crashin-väli-headina) on näkynyt, mutta siinäpä ne. Harmaa muistikuva on, että joku olisi kitaramikkinä käyttänyt, mutta sekin mahtoi olla pelkän etupään käyttöön...
Eiköhän näitä keikoilla käytettäisi muuallakin, mikäli ne soundiltaan olisivat hyviä ja kestäisivät kiertämättä möykkää.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
25.11.2014 02:33:54 (muokattu 25.11.2014 03:26:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se "mukava vanhan ajan pehmeä laulusoundi" ei tuu niinkään mikrofonista vaan siitä muusta kamasta mitä sen ajan nauhotuksissa käytettiin. Ja myös siitä tavasta miten niitä käytettiin. Ja toki myös äänilähteestä itsestään.

Voihan siihen nauhamikkiin huutaa joo mutta ei ne ole mitenkään radikaalisti kovin erilaisia kuin mitkään muutkaan mikit. Kaikenlaisia ongelmia saa kyllä sitten sivutuotteena mistä johtuen nauhamikkejä ei kauheesti laulajien nenän edessä näy. Instrumenttimikkinä (sähkökitara, osa puhaltimista, OH:t) nauhamikit toimii oikein mainiosti jos sellaisia tykkää käyttää.

Tunnetuimmista valmistajista Beyerdynamic taitaa olla ainoa jolla on suoranaisesti livekäyttöön tarkoitettu kädessäpidettävä nauhamikki (TG V90r). Jossain messuilla kävin sanoon tohon tsöh tsöh niin täysin hyvää soundia tuli juu mutta ei mitään sellaista mikä olis pistäny kaiveleen lompakkoa esille.

Jos haluu tollasta wanhaa soundia livenä niin lähelle (mutta ei ihan maaliin) pääsee ostamalla joko riittävän määrän tarkoituksenmukaista putki-/tms. härveliä laulukanavan signaaliketjuun tai jonkun Liquid Channelin tai vastaavan härpäkkeen.

Nykyaikanen, helpoin ja useimmissa tapauksissa paras ja edullisin tapa on toimittaa toi softapuolella. Soundgrid/MultiRack Native tai Avidin mikseri asianmukaisilla plugareilla höystettynä tulille ja pam pam.

"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
musamies
25.11.2014 11:56:10 (muokattu 25.11.2014 12:10:17)

Nyt on helposti käytettävissä ollut omaa käyttöäni ajatellen muita kädessä pidettäviä mikkejä:
- Perus 58 vaatii ehkä aika kovaa äänen käyttöä ja läheltä laulamista.

- Sennheiser e965 omaa kaksi suuntakuviota ja niillä saa myös erilaisen saundin. Superkardioidi on vaikuttanut tässä mikissä omalla kohdalla käyttökelpoisemmalta. Nyt siinä on tavallinen tuulisuoja päällä tarkoituksena myös hiukan suojata mikki.

Näitä suurempi mikki voi olla jos laittaa sen kiinni kunnolla ja oma lukunsa on tuleeko äänitystouhuja silmällä pitäen hommattua joku tarkoituksenmukaisen stereopari.

Tuo on aiheellinen huomio minkälainen suuntakuviovalikoima on käytössä. Se pitää ottaa huomioon myös siitä näkökulmasta minkälaista monitorointia aikoo käyttää.

Itsellä tulis mieleen, että nauhamikki voisi olla siinä mukana jos yksin säestelen itseäni, erilisen laulajan ilmaantuessa antaisin siihen käyttöön laulajan käteen tuon Sennheiser e965:sen ja mojova nauhamikki olisi koko aika edessäni.

Optimi olisi, että nämä on yhdistetty pieneen digimikseriin se uusi QSC TouchMix kiinnostaa edelleen ja äänentoisto voisi minun mielestä olla tyyliin vaikkapa jotain Genelec osastoa. Yksinkertaisimmallaan en käytä mitään erilistä monitorointia vaan kaikki tulee jostain aktiivikaiutinsysteemistä. Aivan surkea saundi ei ollut kun kokeilin vanhoja pikku Geneleckejä höystettynä subbarilla.

Se "mukava vanhan ajan pehmeä laulusoundi" ei tuu niinkään mikrofonista vaan siitä muusta kamasta mitä sen ajan nauhotuksissa käytettiin. Ja myös siitä tavasta miten niitä käytettiin. Ja toki myös äänilähteestä itsestään.

Tärkeä tekijä on jos tarkoituksella laittaa ohjelmiston tähän suuntaan, itse olen mielestäni parhaiten onnistunut jos hilaan omaa showtani nostalgian suuntaan. Viimeisin piano-ohjelmisto lähti liikkeelle Oskar Merikannon laulusta Laula tyttö ja päätyi niinkin rajuun lopetusralliin kuin Sokeripala.

Myös laulun saralla vanhan ajan konstit on tervetulleita - itse olen siinä mielessä huono vanhan ajan laulaja kun ennenhän ei paljoa sähkövehkeitä ollut apuna ja itse en oikein osaa laulaa muuta kuin mikin kanssa. Hyvä puoli taas on, että keksin aika nopeasti miten erilaisia mikkejä hyödynnetään halutun saundin aikaansaamiseksi enkä siis viesrasta mikkejä vaan ne on kuin hyviä ystäviäni.

Itseä parempien laulajien tarve ei ole vielä ainakaan poistunut ja heille mieluiten annan kädessä pidettävän mikin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti