Aihe: Äänitys suoraan pöydästä | |
---|
|
Haluaisin saada keikasta tallennettua sekä saliäänen että äänen suoraan mikseristä. Kysymys on suunnattu siis tänne, koska tarvitsen laitteen, jota jopa miksaaja osaa käyttää. Tavoite saada koko setti toimimaan mahollisimman vähällä säädöllä, ilman että tasoja tarvitsee käydä katsomassa koko illan aikana. Tällä hetkellä omistan Zoom H2:n, jolla siis saa joko saliäänen tai otettua pöydästä linjatasoisen signaalin talteen. Tähän voin käyttää y-kaapelia, jossa on toisessa päässä aux- ja 1/4-liitännät. Mitä sen kanssa voisi suositella käytettäväksi? Olen miettinyt esim. seuraavia: 1. Zoom H1. H1 tallentaa pelkästään mikkitasoista ääntä, joten se menee helposti särölle mikseriin liitettäessä. Niinpä H1 ottaisi saliäänen ja H2 olisi kytkettynä mikseriin. 2. Zoom H4N. Tässä olisi käytettävissä sekä ulkoiset mikit että mikkietuset/linjasisääntulot. Näin olisi stereomixauksen lisäksi mahdollista saada myös kaksi erillistä kanavaa talteen, kuten päälaulu tms. Mutta miten yksinkertaista näiden kytkeminen on? 1/4-liitännällä olevat sisääntulot ovat ilmeisesti myös enemmänkin instrumenttituloja, eivätkä ilmeisesti kestä linjatasoista ääntä säröytymättä. 3. Muita vaihtoehtoja? Mikä olisi sellainen yhdistelmä, jonka päälle miksaajat yleisesti ymmärtävät, ja osaavat kytkeä laitteet kiinni järkevästi? Tällä hetkellä Zoom H2 pöytään ja Zoom H1 saliääneen tuntuu helpoimmalta vaihtoehdolta. |
|
H4N:ää on tullut käytettyä tuohon käyttötarkoitukseen ihan sellaisenaan 4-raitamodessa. Yksi laite on aina helpompi tökätä päälle kuin useampi. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: H4N:ää on tullut käytettyä tuohon käyttötarkoitukseen ihan sellaisenaan 4-raitamodessa. Yksi laite on aina helpompi tökätä päälle kuin useampi. Totta ja äänitteet on sitten myös synkassa keskenään. |
|
Komppia ylläoleville. H4nllä on tollasta tehty ja helposti hyvvää saatu narulle. Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. |
|
Teillä ei siis ole ollut mitään ongelmia äänitystasojen kanssa? Kun netistä selasin jengien kokemuksia, vaikutti siltä, että helposti tulee työnnettyä liian kovaa signaalia sisääntuloihin. Säädetäänkö H4N:n sisääntulojen voimakkuudet jostain valikoista? Ja vaikuttaako ne säröytymiseen mitenkään, vai säröytyykö signaali riippumatta volumesta? Täytyy ilmeisesti katsella H4N:ää. Uusi H5 vaikuttaa olevan niin paljon isompi, ettei mahdu enää edes kameralaukkuun. |
|
Joo, ei sovellu +4dBu vaan -10dBV signaalitasolle. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Joo, ei sovellu +4dBu vaan -10dBV signaalitasolle. No lähteekö miksereistä yleensä signaalit noilla tasoilla, vai mitä olette tehneet? Kannattaako enemmin hankkia XLR- vai 1/4-piuhat mikserin ja zoomin väliin? |
|
gunner: No lähteekö miksereistä yleensä signaalit noilla tasoilla, vai mitä olette tehneet? Kannattaako enemmin hankkia XLR- vai 1/4-piuhat mikserin ja zoomin väliin? Otatte esim. mikserin rca-liitännöistä tai sitten laskette tasoja väkevämmistä liitännöistä. RCAt yleensä toimii mainitulla -10tasolla. XLRt ja balansoidut plugit +4llä. Istu ja pala! |
|
Mitäs lähtöjä yleisimmin/helpoiten saa irti keikkapaikkojen miksauspöydistä, ja millä liitännöillä? Esimerkiksi Helsingistä On The Rocks, Semifinal tai Bäkkäri? |
oksatboys 16.11.2014 10:03:44 (muokattu 16.11.2014 10:05:10) | |
|
gunner: Mitäs lähtöjä yleisimmin/helpoiten saa irti keikkapaikkojen miksauspöydistä, ja millä liitännöillä? Esimerkiksi Helsingistä On The Rocks, Semifinal tai Bäkkäri? Baarien sivuilla on usein tekniikkaa listattu. Ainakin semissä on Midas Venice 320, eli katos sen manuaali. e: on the rocksin sivuilla mainittiin ALLEN & HEATH GL3800 Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. |
|
Luulis, että tape out/RCAt on yleensä vapaana. Istu ja pala! |
gunner 16.11.2014 16:16:35 (muokattu 16.11.2014 16:16:54) | |
|
Joo vähän siis hain sitä, että mitä kanavia edes ylipäänsä voi olla vapaana. Manuaali ei kerro, onko esim. pöydän XLR-lähdöt yleensä vapaina vai käytössä. Sen sijaan täällä mahdollisesti pyörivät miksaajat tietävät asiasta edes jotain. Mutta ilmeisesti turvallisinta olisi käyttää esim. 1/4-piuhoja, joihin on mukana myös RCA-adapterit. |
anapena 17.11.2014 01:15:34 (muokattu 17.11.2014 01:18:54) | |
|
gunner:Mutta ilmeisesti turvallisinta olisi käyttää esim. 1/4-piuhoja, joihin on mukana myös RCA-adapterit. Helpommin voisi löytyä pikkuplugi-rca-johto, ja siihen tarvittaessa rca-1/4plugi-adapteri. Toinen vaihtoehto voisi olla käyttää kuulokeliitäntää pikkuplugi-isoplugi-johdolla, ja on vielä oma ulostulosäätönsäkin. Huom. stereoplugilla! Kolmas vaihtoehto on käyttää vapaata aux-ryhmää, ja rakentaa sitä kautta oma balanssinsa Zoomille, mutta siinä rupeaa olemaan jo miksaajan tiellä...ja lopputulos on mono. Mitä se voi olla masterissakin... Hyvät suljetut luurit tai napit, joilla voi tsekata Zoomin päästä tilanteen, ettei tule esim. liian lujaa ja särölle. Istu ja pala! |
|
Sellainen vinkki vielä, että opettelet sitten käyttämään sitä ihan itse ja vieläpä suvereenisti. Pyydät miksaajaa liittämään sen mikseriin hyvissä ajoin jo soundcheckissä ja tuot tarvittavat piuhat mukanasi, kaikilla mahdollisesti tarvittavilla adaptereilla. Eikä suinkaan silleen, että 5min. ennen keikkaa, lykkäät laitteen miksaajalle ja sanot, että kyke tiskiin ja painat sit rekkiä keikan alussa. Tyyten liioittelematta pienemmillä ja kokemattomilla bändeillä noin 90% keisseistä on just tämmösiä ja ne aiheuttaa harmaita hiuksia ja vitututusta, kun just ennen keikkanne alkua olis paljon muutakin keskittymistä vaativaa säätöä. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
Hyvä pointti tuo. Virittele vaikka se nauhuri nauhoittamaan jo soundcheck, niin tsekin jälkeen voit jo tsekata oliko tasot kohdillaan, jne. Sitten on helppo ennen keikkaa heittää nauhuri takaisin piuhaan kiinni ja laittaa nauhoitus päälle. Adapteriosastoa kannattaa myös pakata mukaan. Pari miniplugi-rca -piuhaa (jos laitteeseen mennään miniplugilla sisään) ja adapterit plugiin, sekä xlr:ään mukaan. Sitten pitäisi pärjätä millä tiskillä vaan. Tietenkin vielä saattaisi olla mukavata laittaa joku -20db pädi sinne linjan väliin, jos tiskistä tulee liian kuumaa tavaraa. Yleensä kuitenkin ulostuksen taso on säädettävissä, että sikäli ei välttämättä ole tarpeen. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
|
Toi on siin mielessä paha kysymys, et se kovasti riippuu. Helpoin tapa saada saliääni talteen on just tommoinen h2 siellä salin puolella kytkemättä laitetta piuhalla mihinkään. Mut siin tulee yleisön pomppimiset ja kiljumiset turhankin hyvin mukaan. No jos tahtoo "piuhalla pöydästä", niin oonnituu samaisella laitteella helposti... jos se LR signaali nauhoitukseen kelpaa. Mut jos ei kelpaa, niin miksaaja joutuu tekemään "äänitysmiksauksen"auxeihin, gruppiin tms. Siis ylimääräisen stereomonitorimiksauksen, mis on mukana myös ne soittimet, joiden liukuja ei saliäänen vuoksi useinkaan tartte pikkukeikoilla avata... basso...sähkis. Ja tolle joutuu saundtsekin tekemään erikseen äänittäen, kuunnellen, säätäen, äänittäen, kuunnellen...Et kandee varata aikaa. Ja koska ulostulo ei o MainLR, niin mukana ei ole masterinserttiin kytkettyjä laitteita. Lisäks jos tahtoo tilaääntä mukaan, niin salin puolelle mikki tai kaks. Helpoimmalla pääset, jos talossa on digitiski, jolloin sun ei tartte tuoda mukanasi kuin muistitikku Muistaakseni joskus oli x32:een ainakin suunnitteilla äänikortti lisäkortiksi, niin semmoisella saat keikan tiskistä tikulle moniraitaäänityksenäkin, mut en tiedä onko tota lisäkorttia olemassa. |
|
Jokasessa X:ssä on tehtaalta 32/32 käsittelyyn kykenevä usb-kortti. Vanhemmissa usb/firewire ja uudemmissa pelkkä usb. Ja toimii. "Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.." |
|
Örkinrumilus: Jokasessa X:ssä on tehtaalta 32/32 käsittelyyn kykenevä usb-kortti. Vanhemmissa usb/firewire ja uudemmissa pelkkä usb. Ja toimii. Tattis. Seison korjattuna. |
|
Moniraita äänityksessä pitää olla ATK, ei mene suoraan tikulle. Stereon x32 tuuttaa suoraan tikulle. |
|
Guido: Moniraita äänityksessä pitää olla ATK, ei mene suoraan tikulle. Stereon x32 tuuttaa suoraan tikulle. No perkules, eikö mun muistikuvani ollutkaan väärä? Kun toi tuli markkinoille, niin ihan varmana muistan, että tosta asiasta olis jossain ollu puhetta ja että tikulle moniraitaa tuuppava lisäkortti olis ollu ainakin suunnitteilla. Mut sinänsä se ny ei ollu aloittajan kysymys. Mutta siis tommoinen stereoraitaa tikulle tuuttaava digipöytä lie helpoin tapa toteuttaa se mitä kysyjällä on mielessä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|