Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Näisääni
1 2
Helpmii
21.09.2014 21:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antakaapa ohjeita kuinka saan PA-laitteista naisen lauluääneen ns.bassoa vai sanoisko "jykevyyttä"
Vaikka kuinka näpelöin ja kääntelen hanikoita niin naisen lauluääni laitteitteni läpi on "ohutta" ja diskanttista. Miehen lauluäänessä on "voimaa".
Laitteet ovat 2kpl Yamahan dxr10 ja yksi yamahan dxs15"subbari. Mikserinä on Soudgraftin EFX8
Mikrofoni on mm. Sennhaiser 935
Mikki johdot ja kajareiden johdot ovat balansoituja laatupiuhoja.
 
Toivottavasti osasin selittää millaisesta ongelmasta on kyse?
 
Antti1
21.09.2014 21:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonivalinta kohdilleen ja mikki laulajan naamavärkkiin kiinni, jotta saa proksimiteettiefektistä hyödyt/haitat esiin. Sit pitää toki muistaa se asia, että se haluttu ääni täytyy tulla laulajasta ylipäätään ulos. Jos lauluääni on ohut ja hintelä, niin sellaisena se pysyy laitteista riippumatta.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Danko
21.09.2014 21:53:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se tiski on Soudgraftin sijaan Soundcraft, niin LF-namikan takaa pitäis löytyä +/-15dB 80Hz hyllykorjainta.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Einherjar
21.09.2014 23:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Suorista/nollaa eq
2. Pyydä naista laulamaan
3. Stoppaa ja pyydä laulamaan lähempää (mikäli vähänkään tarvetta)
4. Etsi keskialueella pahin känätystaajuus ja leikkaa sitä vähän.
5. Valmis.
 
Jos ylläoleva ei toimi, niin voi kokeilla vaihtaa mikkiä tai laulajaa.
Tummemmalla mikillä voi tulla parempia tuloksia, mutta Senkun pitäisi kyllä olla tarpeeksi tumma toimiakseen. Jos laulaja vetää kokoajan mikkiä kauas, niin sitten vika on siellä, eikä eq:ssa. Kauempaa tulee enemmän käninää ja vähemman botnea näin yleisellä tasolla.
Pitää kuitenkin muistaa, että jos laulajasta ei lähde akustisesti botnea, niin ei se mikki sitä mistään pysty taikomaan esiin. Eipä sinällään, että sitä botnea monesti hirveästi edes tarvisi lauluun.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
miksaajasetä
22.09.2014 00:18:31 (muokattu 22.09.2014 00:20:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Jos laulaja vetää kokoajan mikkiä kauas, niin sitten vika on siellä, eikä eq:ssa.
 
Tähän ongelmaan on itselläni joskus arkojen laulajien kanssa auttanut myös mikrofonin vaihto headset-malliseen. Kaikille tuo ei toki ole mieluinen ratkaisu, mutta on laulajia, joille on helpotus päästä eroon mikrofonin kanssa säheltämisestä ja keskittyä itse laulamiseen.
 
Niq
24.09.2014 12:08:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä vähän samaa ongelmaa. Eli joku suuri vaikeus laulaa läheltä siihen mikkiin koska se "säikäyttää" kun tulee niin kovaa. Alarekisterin laulut menee täten ns. harakoille ja miksaajan pitää olla koko ajan liu'ulla kiinni ettei ala kiertää. On kokeiltu eri mikkejä (opus 69, viiskasi, tätä nykyä senkun 935) ja varovaista kompressointia, joka vain herkistää kiertoa, ei niinkään auta tähän probleemaan. Neidolla on korvamonitori ja erityisen herkät korvat. Korvanappiin menee siis vain laulua ja sitäkin melko hiljaisella.
 
Potuttaa kuulla joka keikan jälkeen yleisöltä että olipa loistava laulaja, harmi kun ei tahtonut oikein aina erottaa mitä hän laulaa, ellei vedä korkealta ja täysiä.
 
NeliX4
24.09.2014 12:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa siltä, että korvamonitorin kompressointi on pielessä.
 
Korvamonitoriin kunnon kompuralla 3:1 siitä, kun laulajan ääni alkaa kuulua.
 
Einherjar
24.09.2014 14:02:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Kuulostaa siltä, että korvamonitorin kompressointi on pielessä.
 
Joo. Tätä minäkin lähtisin tarjoamaan. Mielellään vielä splittaisin laulun etupään ja nappimonitoroinnin takia erilleen. Sitten voi säätää nappeihin erillain kompuroidun ja eq:tetun tavaran. Ei tarvitse jännittää kierron kanssa, jne.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Niq
24.09.2014 14:38:55 (muokattu 24.09.2014 14:47:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Kuulostaa siltä, että korvamonitorin kompressointi on pielessä.
 
Korvamonitoriin kunnon kompuralla 3:1 siitä, kun laulajan ääni alkaa kuulua.

 
Ok. Täytyypä palata tuohon seuraavissa treeneissä ja testailla. Kiitoksia neuvosta. Kunnon kompuraa ei tähän hätään ole, mutta josko tuosta 01V:n dynamiikkaprossussta ois ees jotain apuva. :)
 
EDIT: Joo. Tätä minäkin lähtisin tarjoamaan. Mielellään vielä splittaisin laulun etupään ja nappimonitoroinnin takia erilleen. Sitten voi säätää nappeihin erillain kompuroidun ja eq:tetun tavaran. Ei tarvitse jännittää kierron kanssa, jne.
 
Pre-eq/dyn -signaalia ei taida pystyä heittämään sinne auxiin tuossa jamahassa, vaan se on pelkästään pre-fader? Eikä pöydän sisällä saa jaettuakaan eri kanaviin? Ei oo nyt ko. taskulaskin tässä hollilla enkä saanut manuskapdf:ää ladattua kun netti tahmaa, joten en pääse sitä tarkistamaan.
 
Einherjar
24.09.2014 18:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Pre-eq/dyn -signaalia ei taida pystyä heittämään sinne auxiin tuossa jamahassa, vaan se on pelkästään pre-fader?
 
Näin muistelisin myös. Uusimmasta i-versiosta tosin ei ole hajua.
 
Eikä pöydän sisällä saa jaettuakaan eri kanaviin?
 
Digitaalisen splitin pitäisi onnistua sieltä patchista.
Niille kahdelle layerille (ch1-16 ja 17-32) pystyi patchaamaan melko vapaasti mitä vaan inputteja. Gainit toki pysyy niiden nappuloiden takana.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
25.09.2014 21:13:01 (muokattu 25.09.2014 21:17:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Meillä vähän samaa ongelmaa. Eli joku suuri vaikeus laulaa läheltä siihen mikkiin koska se "säikäyttää" kun tulee niin kovaa. Alarekisterin laulut menee täten ns. harakoille ja miksaajan pitää olla koko ajan liu'ulla kiinni ettei ala kiertää. On kokeiltu eri mikkejä (opus 69, viiskasi, tätä nykyä senkun 935) ja varovaista kompressointia, joka vain herkistää kiertoa, ei niinkään auta tähän probleemaan. Neidolla on korvamonitori ja erityisen herkät korvat. Korvanappiin menee siis vain laulua ja sitäkin melko hiljaisella.
 
Potuttaa kuulla joka keikan jälkeen yleisöltä että olipa loistava laulaja, harmi kun ei tahtonut oikein aina erottaa mitä hän laulaa, ellei vedä korkealta ja täysiä.

 
Näin keikkailevan laulajan näkövinkkelistä (no hehhee aika uusi aluevaltaus) ihmettelen tuota "säikäytysilmiötä" - jos itse laulan on tarkoitus nimenomaan, että laulu jyrää ja muut säestää. Sen pitää jyrätä myös siinä tapauksessa vaikka laulaisin hiljaa saati sitten kovaa.
 
Vastaavasti kiipparistina tai mikserin namiskuukkeleiden ääressä olen hämmentynyt jos laulaja heittäytyy araksi koska pyrkimyksenäni on, että laulaja saisi loistaa.
 
Mielestäni kaikki suuret laulajat loistavat ja jyräävät eikä siksi kuulu säikähtää kovalla olevaa mikkiä.
 
Oma kysymyksensä on, että eikö laulajan tulisi olla vahvasti yhteistyössä mukana luomassa sitä oikeanlaista laulusaundia?
 
Antakaapa ohjeita kuinka saan PA-laitteista naisen lauluääneen ns.bassoa vai sanoisko "jykevyyttä"
 
Tulee mieleen lähinnä vetääkö laulaja ja miksaaja köyttä samaan suuntaan - onko laulaja myös sitä mieltä, että nyt tarvitaan jykevyyttä vai voisiko olla ettei laulaja ole tiedostanut tarvetta ja yrittää laulaa varovaisesti ettei tekisi virheitä...
 
rintapek
26.09.2014 00:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Näin keikkailevan laulajan näkövinkkelistä ... ettei tekisi virheitä...
 
Voi ny vee.
 
V**tu virheitä tekee jokainen. Virheitä pelkäävä voi jäädä kotiinsa soittelemaan.
 
Mä olen ihan oikeesti sitonu kaverin kravatin kiinni mikkiständiin ja sanonu, et tolta etäisyydeltä ko vedät, ni on mahdollisuus toimia.
 
Naiset harvemmin käyttää skrakaa, joten mitähän niille keksis?
 
musamies
26.09.2014 01:32:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Voi ny vee.
 
V**tu virheitä tekee jokainen. Virheitä pelkäävä voi jäädä kotiinsa soittelemaan.
 
Mä olen ihan oikeesti sitonu kaverin kravatin kiinni mikkiständiin ja sanonu, et tolta etäisyydeltä ko vedät, ni on mahdollisuus toimia.
 
Naiset harvemmin käyttää skrakaa, joten mitähän niille keksis?

 
Pitäs varmaan mennä tonne laulaminen palstalle vaihtelee lisää kokemuksia, mutta todettakoon vielä ennen sitä jos ei ole joku ihmeen synnynnäinen lahjakkuus vaan enempi tavis joka joutuu harjoittelee, ehkä tossa laulamisessa ja mikin käytössä on ensin moattava itsensä, että vois joskus oppia vetää hyvin tai kohtuullisestikin.
 
Se mokaaminen onnistus ehkä paremmin silti reippaalla äänen käytöllä ja mikki vaikka kädessä vähän kuin ei autollakaan kovin hyvin opi ajaa jos ei uskalla koskea rattiin ja ajaa varmuuden vuoksi takapenkiltä koska ratti pelottaa.
 
Mikin arastelijat eivät välttämättä ole edes mitenkään erityisen huonoja laulun lahjoiltaan. Itselläni se toimii toisin päin vähän kuin aloittelevalla kitaristilla sähkökitara särö täysillä ja nupit kaakossa, että nyt on voimaa laulussa...
 
Einherjar
26.09.2014 14:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: ...ihmettelen tuota "säikäytysilmiötä"...
 
Ei siinä mitään uutta ole. Monesti on luettavissa kokemattomuudeksi ja aristeluksi, mutta kyllä sitä esiintyy kokeneillakin. Pyydetään koko ajan lisää laulua nappeihin ja sitä mukaan mikki siirtyy kauemmaksi.
Ehkä myös osaltaan liittyy siihen, että ääni pään sisällä ja napeissa kohtaa toisensa. Toisaalta joillakin kokeneimmilla on opeteltuna "mikkitekniikka", joka ei välttämättä aina kohtaa lavan koon ja oman monitoroinnin kanssa.
 
Mielestäni kaikki suuret laulajat loistavat ja jyräävät eikä siksi kuulu säikähtää kovalla olevaa mikkiä.
 
Tämä ei ole välttämättä laulajan mielipide. Oman äänen kuuleminen ei ole kaikille haluttu kokemus.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
29.09.2014 13:45:22 (muokattu 29.09.2014 13:53:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma instrumentti mukaanlukien laulu tarjotaan popparin monitorointiin AINA kompuroimattomana AINA kun vain mahdollista riippumatta siitä onko käytössä monitorit vai napit. Joitain poikkeuksia tähän on mutta 99% tapauksista näin kannattaa lähtökohtaisesti menetellä.
 
Tämä siksi että jos sitä popparin omaa asiaa kompuroidaan niin se poppari menettää täysin kosketuksen omaan dynamiikkaansa ja jälki on sitten sen mukaista. Lisäksi monitorien kanssa kiertoherkkyys kasvaa melkoisesti jos niihin menevää tavaraa kompuroidaan.
 
Tottakai sinne kuunteluun ajetaan yleensä kaikkea muutakin, se mitä sen kanssa sitten tehdään on aina tapauskohtaista ja oma stoorinsa.
 
Jos kuuntelut ajetaan keulasta niin laulu tai whatever splitataan kahteen kanavaan. Melkein kaikissa vanhemmissakin digivehkeissä toi onnistuu tiskistä näppäilemällä, jos on analogipöytä tai joku kaikista köpöisin digivehje käytössä niin sitten mennään old school-metodilla ja splitataan käyttäen Y-piuhaa. Ensimmäinen kanava menee PA:aan ja sille tehdään kaikki mahdolliset temput että se kuulostaa salissa hyvältä. Toinen kanava menee popparin kuunteluun ja se equtetaan niin että se toimii kuuntelussa parhaalla mahdollisella tavalla mutta jätetään ne dynamiikkapaavot lähtökohtaisesti käyttämättä. Pre-eq syöttö kuunteluun ei yleensä ole vaihtoehto koska hyvin harvassa on ne tapaukset että voi ajaa täysin flättiä tavaraa yhtään mihinkään. Yllättävän moni laulaja tykkää nappikuuntelussa että laulussa on ainakin jonkinlaista kaikua. Toiset haluu enemmän, toiset vähemmän.
 
Mitä tulee tähän lauluongelmaan niin se on yks tyypillisimpiä murheita että kun laulaja laulaa alhaalta niin kukaan ei meinaa kuulla yhtään mitään ja sitten kun lähdetään lauleskelemaan ylempää niin meinaa lähteä sekä salissa että lavalla kaikilta pää irti. Tota voi lähtee ratkomaan monella eri tavalla mutta kuunteluiden suhteen mun nähdäkseni paras tapa on ruveta vaan laulajan kanssa pohtimaan sitä sen laulu- ja mikkitekniikkaa. Jos tilanne on se että laulaja yhtäkkiä pelästyy omaa ääntään niin hyvin todennäköistä on että niin pelästyy kaikki muutkin. Niin tilanne on se että tarvii vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja ruveta tekemään asialle jotain. Soundcheck on tähän hommaan yleensä vähän turhan hektinen ympäristö eli homma tarvii hoitaa ajan kanssa ja jossain aivan muualla.
 
Nappien kanssa on sitten vielä omat ongelmansa. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun on ollu tekemässä jotain kertaluonteista keikkaa ja on käyny niin että poppari valittaa että kuulostaa oudolta tai ei kuule kunnolla yhtään mitään. Tässä kohtaa oon aloittanu siitä että pistää puhelimen/iPodin suoraan nappien jatkeeksi ja laittaa sinne levymusaa soimaan. Valitettavan usein on paljastunu että:
- napit on rikki
- napit on täynnä jöötiä
- napit on huonosti päässä ja/tai sovitteet on väärät
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
miksaajasetä
29.09.2014 15:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas täyttä asiaa Sami_T:lta. Plussan arvoisesti.
 
Einherjar
29.09.2014 16:07:56 (muokattu 30.09.2014 00:57:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: ...Lisäksi monitorien kanssa kiertoherkkyys kasvaa melkoisesti jos niihin menevää tavaraa kompuroidaan...
 
Joo. Tosiaan jäi tähdentämättä, että kompuraa ei ikinä kulmamonitorien kanssa.
Nappimonitoreissakin tosiaan vain "ongelmatapauksien" kanssa. Silloinkin nimenomaan niin, että jarrutellaan jyrkästi tarpeeksi korkealta. Korjataan ikäänkuin huonon mikkitekniikan varomattomia pärskähdyksiä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
NeliX4
29.09.2014 18:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl mä heitän aina monitoreihin "limitteri"kompuran. Ei lähe soittajilta päät irti, jos mikki tippuu lattialle.
 
Jos tekee vain ylä-asteen kevätjuhlakeikkaa, niin saattaa toi 99% vähän tippua. Ammattitaitoisten ihmisten kanssa tuskin tätä alkuperäistä ongelmaa tulisikaan, kysymykseksi jää enää artistin kehittymuskyky.
 
Onko ketjun aloittajan ahdistus helpottanut?
 
Helpmii
29.09.2014 21:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tieto luo tuskaa! Siis myös ahdistusta. Jokainen äänentoisto yhdistelmä antaa kajareista ulos omanlaistaan ja oman väristään lauluääntä. Ainakin minulla on sellainen suuntainen kokemus. Se on siis laulettavaan laitteiseen tottumiskysymys, vai kuinka?
Tällä kyseisellä naisäänellä on kyllä mikrofoni tekniikka hyvin hallussa, on laulanut paljon, mutta valittaa minun laitteiteiden läpi laulettuaan että ääni on tulee liian "selkeästi" ja "ohuesti" ulos. Vedettiin viikonloppuna neljän tunnin tanssikeikka ilman taukoja, luulen että hän alkoi jo tottua laitteisiini, koska ei valitellut enää.
Siis, tottumiskysymyskö?
 
Niq
30.09.2014 13:30:28 (muokattu 30.09.2014 13:30:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: Siis, tottumiskysymyskö?
 
Voihan olla että edelliset miksaajat ovat vetäneet "vanhasta muistista" loudness-hymyllä tms., jolloin laulu toki on botnekkaampi, mutta myös vastaavasti ei niin selkeä. On tosi jännä huomata kuinka toiselle ihmiselle yliluja basso on toiselle ihan hyvä saundi ja päinvastoin. Jos treenataan jossain pienessä ja kumisevassa betonikellarissa ja sit mennään kunnon kamoilla avaraan tilaan niin erohan on botnen osalta melkoinen, on ne kamat mitkä vaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti