Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taustalaulujen prosessointi
1
ANTIWI
12.09.2014 16:50:29 (muokattu 12.09.2014 16:53:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
On tullut ajankohtaiseksi ruveta miettimään taustalaulujen (3kpl clean/huudot) prosessointia. Eli jonkunnäköiset kompurat ja kaiut tarvitsisi ainakin.
 
Onko ehdotuksia hyvään/kelvolliseen lopputulokseen pääsemiseen.
Tällä hetkellä gatet löytyy jos niitä ei tulevissa vempaimissa ole.
 
Oon tässä hupina pohtinu muutamaa mahdollista vaihtoehtoa, joita saattaisi jopa käytettynä irrota.
 
1. Klarkin SQ1 dyn + Tc M-One
 
2. Art Pro Vla II (x2) + Tc M-One
 
3. Dbx 266xl/1046/160a/yms + Tc M-One
 
4. Tc Helicon Voiceworks (x3)
 
5. Jotain muuta. Mitä?
 
Eivät ole sen kummemmassa järjestyksessä. Ja M-One on vain esimerkkikaiku, kun vissiin ihan pätevä työjuhta on + meillä muutakin TC:n kamaa niin näyttäisi hyvältä kavereidensa kanssa :)
 
Joka tapauksessa näissä hintaluokissa liikutaan
Riittääkö yhteinen kaiku vai kannattaako laittaa omat kaikille? Vai meneekö ihan puuroksi? Vai omat ja yhteinen?
 
Ajatuksia, ehdotuksia?
 
Antti1
12.09.2014 16:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt ihan haettu asia, mutta miten olisi ihan vaan riittävä digitiski?
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
ANTIWI
12.09.2014 17:06:14 (muokattu 12.09.2014 17:09:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei nyt ihan haettu asia, mutta miten olisi ihan vaan riittävä digitiski?
 
Varmaan jossain vaiheessa vois harkita. Tarvittais vaan joku 32 ränniä niin menee hinnakkaaksi ja noita pukkaa uusia malleja joka vuos niin arvot laskee vauhdikkaasti.
 
E: Plus löytyy jo läjä analoogia niin mukavempi vain kasvattaa kekoa. Ainakin toistaiseksi :)
 
Sami_T
12.09.2014 19:44:51 (muokattu 12.09.2014 19:55:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskityn seuraavassa vain iskelmä-/pop-/rock-hommiin:
 
Ennenkuin tekee yhtään mitään muuta niin suosittelen lämpimästi tekemään sellasen reality checkin että ottaa moniraitana talteen ne laulukanavat ja kuuntelee niitä kaikessa rauhassa keikan jälkeen kotosalla/varastolla että mitäs täältä oikein tulee.
 
Mun lähestymiskulma taustalaulujen miksaamiseen on sellainen että haetaan niihin tarkoituksenmukaiset mikit ja soundit, pohditaan laulujen välinen balanssi kohdalleen ja sitten jos tän lisäksi tehdään jotain niin siihen pitää aina olla hyvä syy.
 
Kun mä kompuroin taustalauluja niin pohdin ton aina laulajakohtaisesti että kompuroinko ollenkaan ja jos kompuroin niin miksi ja miten. Jos bändissä on neljä taustalaulua niin siellä on myös todennäköisesti neljä hyvin erityylistä laulajaa niin niitä pitää myös lähestyä yksittäin ja neljällä eri tavalla. Räppituplaukset ja karjahtelut menee kyllä ryhmäkompurallakin ihan tyylikkäästi, muuten en tykkää ryhmäkompuraa lauluissa käyttää. Jos bändissä on laulava rumpali niin sen kanssa oon erityisen varovainen, siinä laulukanavassa on yleensä koko rumpusetti aika vahvasti mukana niin jos sen kompuroi niin siitä tulee todella helposti melko veikeen kuuloista meininkiä.
 
Mitä taas siihen kaikuun tulee niin useimmissa bändeissä taustalaulukanavissa on etenkin baariolosuhteissa mikkivuotoa enemmän kuin laki sallii. Mitä useampi taustalaulu sitä enemmän vuotoa. Niin jos ne taustalaulut menee johonkin kaikuun niin se mikkivuoto menee sinne myös ja tuloksena on kaiutettua mikkivuotoa mikä harvoin on nyt ihan se tavoite. Etenkin humppa-urmakset kunnostautuu tässä lajissa, jokainen laulumikki menee auxi täysillä sellaseen Kari Tapio-kaikuun(tm) ja sitten ihmetellään kun tää ei nyt jotenkin oo selkee tää meitin PA-soundi...
 
Mutta tietenkin jos artistin musaan kuuluu se että taustalauluissakin on reippaasti kaikua niin se sitten vaan tehdään ja piste.
 
Jos on asiakkaana hiljaisempi bändi niin silloin tyylilajista riippuen saatan ajaa taustalauluihinkin kaikua mutta yleensä täysin riittävä ratkaisu on ollu ajaa ne vaan samaan kaikuun (siis vain kaikuun, ei dilsaan) kuin lead-laulukin mutta syöttöpuolella muutaman desibelin hiljempaa. Jotenkin tuo lähestymistapa kuulostaa omaan korvaan myös luonnolliselta kun sama instrumentti (=laulut) ei soi monessa eri "tilassa".
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
ANTIWI
13.09.2014 09:44:53 (muokattu 13.09.2014 10:00:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Sami pitkästä ja kattavasta vastauksesta.
 
Meidän tapauksessa on ilmiselvää, että jokainen laulu on kompressoitava erikseen ja saatetaan lyödä laulut vielä mahdollisesti yhteiseen masterikompuraan liimautumaan. Miltä nyt sattuu kuulostamaan ja jos tarvetta sille on. Näkee nyt sitten.
 
Kaiku tulisi enemmän viemään kuivuutta soundista pois. Eli ei mitään jättiläiskatedraaleja ole tulossa 100% mixillä, vaan kevyttä huonetta/platea/hallia, niin ettei se kumaja kuitenkaan. Mikä nyt sattuu toimimaan. Ehkä jos tommonen M-One tulis niin vois kokeilla kevyttä chorustakin sinne sekaan, kun ymmärtääkseni tossa pystyy käyttämää kahta efektia kerralla.
 
Ollaan käytetty tähän mennessä päälaulajan kanssa välillä isojakin kaikuja testimielellä hyvällä menestyksellä, joten odotan jokseenkin toimivaa lopputulosta kevyellä "henkeä" antavalla ja lauluja sitovalla kaiulla.
 
Rumpalille tuskin tulee laulumikkiä eteen vuoto-ongelmien takia, mutta muiden kohdalla saadaan suht tehokkaasti minimoitua vuodot. Keikkapaikasta riippuen saa kuitenkin kaiut napattua bypassille jos näyttää ettei yksinkertaisesti toimi vuotojen takia.
 
Mut lähinnä noiden laitteiden käyttökokemuksia jos jollain on jakaa. Art Pro:sta olen lukenut että pelais ihan hyvin laululle ja yksi ylimääräinen kanava jäisi mahdollisesti on-stage akkarille. Tämän lisäksi projektiäänityksissä toi artti kuulema pelaa ainakin rumpubussissa ihan kivasti.
 
DBX on vähän ihme merkki siinä mielessä, ettei itsellä ole oikein hajua noista eri mallien eroista. Jossakin on kaks kanavaa jossakin 4. Jossakin on ja ei ole gatea. Onko noi itse kompurat samoja kuitenkin? Näyttäisi joka toisesta foh-räkistä melkein löytyvän joku dbx ainakin, mutta tuskin ainakaan noi halvemman pään pelit mitään graalin maljoja on. Edes livekäytössä.
 
Voiceworksi ois sitten kaikki mitä tarviit yhestä boksista. Tiedä sitten laadusta.
Paremmat etuasteet löytyy jo, joten jäis henkilökohtaiseks efektiboxiks. Tässä tapauksessa ois enemmän yksilökohtaista muokattavuutta efektien suhteen.
jne
 
NeliX4
13.09.2014 11:27:15 (muokattu 13.09.2014 11:37:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawmeri ja klarkki tekee hyvänkuuloisia kompuroita ja niitä saa "halvalla" - ko. tarkoitukseen itellä on ollut klarkin dn504 peli. Ne on siitä kivoja, että toimii 99% tapauksista kahden napin säädöllä paremmin kuin mikään muu mitä oon kokeillut. Varmaan on kyse kuitenkin, että EVO.
 
Runpujen läheisyydessä on taustalaulussa ollut sm57, niin pikkusen säästin vaivaa ja saa "shure" soundin kaupan päälle. Joillekin laulajille sopi, suurimalle osalle ei.
 
Kaikuna tc. electronics m350. Ei mikään lottovoittaja peli, mutta täytti tarpeen ja riittävän simppeli.
 
Siltikään en keksi, miksi tuota hommaa en tekis esim. x32:lla. Tuo yllämainittu analogisetti kunnon piuhoineen on 500 eur paikkeilla halvimmillaan käytettynä ja käytettyjä x32:ia (32 kan) saa pariin tonniin takuun kanssa.
 
Jos nyt ihan pakko olis hommata, niin ostaisin nyt varmaan tuon m350+drawmer dl441:n. Drawmerin, koska se on halvempi ja saa sitten muutkin laitteet samaa sarjaa vähän helpommin.
 
rintapek
13.09.2014 15:33:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ANTIWI:
 
Meidän tapauksessa on ilmiselvää, että jokainen laulu on kompressoitava erikseen ja saatetaan lyödä laulut vielä mahdollisesti yhteiseen masterikompuraan liimautumaan. Miltä nyt sattuu kuulostamaan ja jos tarvetta sille on. Näkee nyt sitten.
 
Rumpalille tuskin tulee laulumikkiä eteen vuoto-ongelmien takia, mutta muiden kohdalla saadaan suht tehokkaasti minimoitua vuodot.
 
Voiceworksi ois sitten kaikki mitä tarviit yhestä boksista. Tiedä sitten laadusta.
Paremmat etuasteet löytyy jo, joten jäis henkilökohtaiseks efektiboxiks. Tässä tapauksessa ois enemmän yksilökohtaista muokattavuutta efektien suhteen.
jne

 
Tota... jos siis oikein ymmärsin, niin teillä on jo gatet ja jokaisella oma erillinen etuaste?
 
Ja nyt taustalauluihin on suunnitelmissa kolme erillistä stemmakoneeksi tarkoitettua lauluprossua? Mä en näe tota "yksilökohtaisena muokattavuutena", vaan miljoonana mahdollisuutena ruuvata saundit poskelleen.
Yhel kitaristilla oli joku tontyyppinen stemmakone ja varmaan trubakäytössä kiva. MMut ei sille löytyny mitään käyttöä bandissä mis kaikki neljä lauloi. Lauluvoimaa oli ihan tarpeeksi ilmankin.
 
Eikä muuten o ihan yks eikä kaks bändiä joiden laulusaundit on parantuneet hurjasti ihan sillä, että ovat menneet mikkikauppaan, sit päivittäneet sen altobehkutmix- mikserin asialliseen vehkeeseen, jonka jälkeen ovatkin sit heittäneet kaikki siihen asti saundien parantamiseksi hankitut lelut lähimpään lampeen.
 
Kuka teillä miksaa? Vinkkiä varmaan kandeis kysyä häneltäkin. Jos vastaus kuuluu, et itte itteämme lauteilta miksataan, niin sit nään vielä isompana riskinä sen, jos taustalaulajatkin itte miksaa itteään. Kenellä se saundi ja balanssi silloin on puikoissa?
 
Tavallaan se mitä olet hakemassa on toi ketjussa mainittu x32. Siin on sisäänleivottuna jokseenkin kaikki kysymäsi laitteet. Räkkiversio ei o edes kallis, jos vertaa miten paljon olette muuten valmiit investoimaan. Siihen langaton ja tablet, niin yks mies ruuvaa saundit kohdalleen salin puolelta.
 
Miks muuten vuotojen pelossa rumpalille ei olis tulossa mikkiä? Jos hän osaa ja haluaa laulaa, ni kyl yleensä yks hyvä ääni bändiin lisää on paljon isompi plussa kuin mitä mikkivuodot hommaa häiritsee.
 
Mun viissenttiseni. En toki o dumaamassa mahdollisia ratkaisujanne, kunhan ihmettelen.
 
ANTIWI
13.09.2014 22:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan noista drawmereistakin olen kuullut hyvää. Pitääpä koittaa tutustua.
 
Siltikään en keksi, miksi tuota hommaa en tekis esim. x32:lla. Tuo yllämainittu analogisetti kunnon piuhoineen on 500 eur paikkeilla halvimmillaan käytettynä ja käytettyjä x32:ia (32 kan) saa pariin tonniin takuun kanssa.
Tässäpä pari syytä miksi ei ajankohtainen.
1. Ei tarvita omaa tiskiä keikoille tässä vaiheessa.
2. Yllä mainittu setti maksaa viiden vuoden päästä 300e
3. Yllä mainittu behrinkeli maksaa viiden vuoden päästä niin ikään 300e
 
rintapek: Tota... jos siis oikein ymmärsin, niin teillä on jo gatet ja jokaisella oma erillinen etuaste?
Löytyy juu. Ei siis näihin tarkoitettu, mutta voi valjastaa käyttöön tarpeen vaatiessa.
 
Ja nyt taustalauluihin on suunnitelmissa kolme erillistä stemmakoneeksi tarkoitettua lauluprossua? Mä en näe tota "yksilökohtaisena muokattavuutena", vaan miljoonana mahdollisuutena ruuvata saundit poskelleen...
Eikö noi ennen kaikkea ole kuitenkin laulukanavia? Onhan noissa kuitenkin etuaste, gate, kompura, eq, reverbi, dilsa jne. Ei noilla stemmoilla varmaankaan teekkään mitään, mutta kaikki tulisi yhdestä lootasta.
Yksilökohtaisella muokattavuudella tarkoitin vaikka sitä, että jokaisella voisi olla myös henkilökohtaisia efektejä. Esimerkkinä vaikka sellainen, että joku taustalaulaja laulaa päälaulun kanssa vuorotellen jonkun raivokkaan filtterin läpi. Ja kaks muuta heittää stemmoja sinne tänne ilman efektejä yms.
 
Oli miten oli, yks vaihtoehto muiden joukossa.
 
Eikä muuten o ihan yks eikä kaks bändiä joiden laulusaundit on parantuneet hurjasti ihan sillä, että ovat menneet mikkikauppaan...
Mikseri ei liiku treenikseltä. Ainoastaan tarkoitus ois rakentaa valmis laulupaletti, ettei ole kuin tyrkätä talon linjaan ja löytyy välittömästi haluamamme setit.
 
Talon miehet miksaavat ainakin toistaiseksi. (Siis ei talonmiehet :))
 
Miks muuten vuotojen pelossa rumpalille ei olis tulossa mikkiä? Jos hän osaa ja haluaa laulaa, ni kyl yleensä yks hyvä ääni bändiin lisää on paljon isompi plussa kuin mitä mikkivuodot hommaa häiritsee.
Saattaa tullakkin. Laulutaidosta en sano mitään.
 
Mun viissenttiseni. En toki o dumaamassa mahdollisia ratkaisujanne, kunhan ihmettelen.
Sitä varten tän topikin tein, että ihmetellään. :)
 
Roadari
14.09.2014 06:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ANTIWI: 2. Yllä mainittu setti maksaa viiden vuoden päästä 300e
3. Yllä mainittu behrinkeli maksaa viiden vuoden päästä niin ikään 300e

 
Jos harrastaa huvikseen, on laitteiston hinta tasan tarkkaan niin tärkeää kuin perse kestää ja hupia syntyy. Jos taas tekee tätä edes vähän vakavissaan, on viiden vuoden kuoletusaika vehkeelle kun vehkeelle aivan liian pitkä. Tarkoitan siis että on sitten kyseessä mikä tahansa vekotin niin alle (mielestään reilusti) viidessä vuodessa sen pitäisi maksaa itsensä takaisin.
 
Talon miehet miksaavat ainakin toistaiseksi. (Siis ei talonmiehet :))
 
Tällöin ehkä selittäisin talkkarille mitä ollaan hakemassa ja antaisin sen etsiä tutuista laitteistan mahdollisimman tätä tavoitetta tukevan vaihtoehdon. Nyt tilanne tuntuu siltä että ajattelit tarjota vieraalle miehelle että "tässä on meidän laulu muljuttimet, miksaa loppubändi siten että se sopii näihin!"
Ajatuksesi on sinänsä hyvä, mutta maalin pääsy enemmän tuuria kun taitoa.
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Pauli Lappalainen
14.09.2014 09:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: . Jos taas tekee tätä edes vähän vakavissaan, on viiden vuoden kuoletusaika vehkeelle kun vehkeelle aivan liian pitkä. Tarkoitan siis että on sitten kyseessä mikä tahansa vekotin niin alle (mielestään reilusti) viidessä vuodessa sen pitäisi maksaa itsensä takaisin.
 
.

 
Tällä alalla värkin (ehkä poislukien PA) pitäisi maksaa itsensä n. 100 keikalla ja loppukäyttöaikana tuottaa rahaa seuraavan sukupolven vimpaimen hankintaan.
 
PA:lle, siis komerot, prosessorit ja vahvistimet tuo 5 vuotta voisi olla sopiva. Riippuen siitä miten paljon se maailman tuulia haistelee.
 
ANTIWI
14.09.2014 10:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: Jos harrastaa huvikseen, on laitteiston hinta tasan tarkkaan niin tärkeää kuin perse kestää ja hupia syntyy. Jos taas tekee tätä edes vähän vakavissaan, on viiden vuoden kuoletusaika vehkeelle kun vehkeelle aivan liian pitkä. Tarkoitan siis että on sitten kyseessä mikä tahansa vekotin niin alle (mielestään reilusti) viidessä vuodessa sen pitäisi maksaa itsensä takaisin.
Totta ja tällä hetkellä perse kestää tälläsiä panostuksia. Jossain vaiheessa ku näitä on laitettu useampi nippuun niin kamat myydessä on jo hyvä pesämuna jollekkin isommalle kertasijoitukselle.
 
Tällöin ehkä selittäisin talkkarille mitä ollaan hakemassa ja antaisin sen etsiä tutuista laitteistan mahdollisimman tätä tavoitetta tukevan vaihtoehdon.
Ja näin on tehtävä, jos syystä tai toisesta ei toimi. Tässä vain menettää sitten ne efektoinnit. Eihän se miksaaja tule kitarajärjestelmäänkään puuttumaan, että älä hei käytä tätä, kun meillä on tämmönen fenderin frontman 15w. Voit unohtaa myös pedaalit kun mulla on alesiksen midiverbi räkissä.
Nyt tilanne tuntuu siltä että ajattelit tarjota vieraalle miehelle että "tässä on meidän laulu muljuttimet, miksaa loppubändi siten että se sopii näihin!"
Ajatuksesi on sinänsä hyvä, mutta maalin pääsy enemmän tuuria kun taitoa.

Mutta eihän nämä laulut jäisi miksikään erilliseksi järjestelmäksi. Jokainen linja menee talon tiskiin kuitenkin erikseen ja näin ollen ovat yhtä miksattavissa kun kaikki muukin.
Kun mikrofonit ja ukot niiden takana ovat samat niin eihän perussäädöt juuri paikan muuttuessa muutu.
Ja kun kamat istuu etupäässä niin ne ovat myös lennosta säädettävissä.
Mikään ei myöskään pakota käyttämään omia jos tuntuu ettei toimi.
 
Jos verbaalinen ulosantini ei ole ollut tarpeeksi selvää näin kipeänä ja on mennyt hiukan ohi tämä juttu niin kertaanpa vaikka.
 
Räkki. 3 tai 4 mikkiä sisään.
Etuasteet/gate/kompura jokaiselle omat oman laulun mukaan.
3 tai 4 ränniä ulos tiskiin
Insertti talon tiskiin jossa esim tc M-one. Ohjailu midillä
Eli käytännössä keikkapaikan fohin jatkamista
 
miksaajasetä
14.09.2014 11:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ANTIWI: Jossain vaiheessa ku näitä on laitettu useampi nippuun niin kamat myydessä on jo hyvä pesämuna jollekkin isommalle kertasijoitukselle.
 
Varsinkin digipuolella tekniikka ja sen hinnat kehittyvät sitä vauhtia, että 3-5 vuoden käytön jälkeen en itse uskaltaisi laskea nyt hankituille erillislaitteille minkäänlaista jäännösarvoa yli niistä saatavan romumetallin hinnan. Kun laskee sen mukaan, että tavarat ovat käytön jälkeen joka tapauksessa elektroniikkajätettä, ei tule sitten myöhemmin pettymyksiä.
 
Ajatus kuulostaa sinänsä mielenkiintoiselta, mutta ainakin itsestäni tuntuu siltä, että esimerkiksi joku X32Rack-pohjainen vaihtoehto voisi kuitenkin olla monipuolisempi.
 
ANTIWI
14.09.2014 12:50:02 (muokattu 14.09.2014 12:53:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Varsinkin digipuolella tekniikka ja sen hinnat kehittyvät sitä vauhtia, että 3-5 vuoden käytön jälkeen en itse uskaltaisi laskea nyt hankituille erillislaitteille minkäänlaista jäännösarvoa yli niistä saatavan romumetallin hinnan.
Toi viisi vuotta oli nyt vain tollanen heitto. Samalla tekniikalla mitä aikaisemmin mainitsin, ollaan päivitetty onnistuneesti muutakin laitteistoa tähän mennessä.
Jos sattuu tulemaan jotain parempaa myyntiin sopivalla hinnalla, niin pitää iskeä ja myydä entiset pois vaikka eivät olisi räkissä viihtyneet kuukausia kauemmin.
 
Kun laskee sen mukaan, että tavarat ovat käytön jälkeen joka tapauksessa elektroniikkajätettä, ei tule sitten myöhemmin pettymyksiä.
Ja näinhän se on laskettavakin. Siitäkin syystä on mukavempi ottaa takkiin satasia kun tonneja.
 
Ajatus kuulostaa sinänsä mielenkiintoiselta, mutta ainakin itsestäni tuntuu siltä, että esimerkiksi joku X32Rack-pohjainen vaihtoehto voisi kuitenkin olla monipuolisempi.
Eiks tollanen ois sitten vähän ylimitoitettu pelkille lauluille, kun tarvetta ei kuitenkaan olisi kuin neljälle kanavalle? Plus että nihkeempi säädettävä talon miehelle kuin fyysiset kompressorit jos tulee tarve hienosäätää.
 
Kai noille behringerin digiperkeleillä sitten jotain tuntuu tekevän kun niin moni yrittää pakottaa noita. :D
 
sepisti
14.09.2014 13:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tuollaisten erillispolkimien ongelma on se, että talon etupäähän menee silloin mahdollisesti vaan se efektoitu signaali, jolloin ne efektit saattavat aiheuttaa ongelmia monitoroinnin kanssa.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
miffe
15.09.2014 00:36:42 (muokattu 15.09.2014 10:47:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Tällä alalla värkin (ehkä poislukien PA) pitäisi maksaa itsensä n. 100 keikalla ja loppukäyttöaikana tuottaa rahaa seuraavan sukupolven vimpaimen hankintaan.
 
Me ei nyt eletä ihan täydellisessä maailmassa. Asiakkaiden keikkamäärät vähenevät, keikkaliksat pienenevät, muut kulut lisääntyvät ja elantokin pitäisi jostain haalia.
 
Ihmiset eivät enää käy niin paljoa keikoilla; helposti mennään naapuribaariin, jonne ei tarvi maksaa sisään. Ei ihme, ettei budjettia löydy.
 
Mutta silti pitäisi olla aina vaan briljantimpaa (lue: kalliimpaa) rojua matkassa. Ja enemmän, enemmän täytyisi aina olla. "Rideriin paukahti justiinsa 10 kanavaa lisää. Tuotko myös erillisen monitorilaudan, muutaman monitorikulman ja pari subbaria lisää. Katotaan sitä hintaa sit seuraavalla kerralla, jooko."
 
PA:lle, siis komerot, prosessorit ja vahvistimet tuo 5 vuotta voisi olla sopiva. Riippuen siitä miten paljon se maailman tuulia haistelee.
 
Mulla on tavoitteena ostaa kalleimmat kilometrit nähdyttä ja arvonsa säilyttävää kamaa. Silleen voi päästäkin viiden vuoden kuoletukseen. Mutta yritäs kisailla edullisen kaman ja polkuhintaisten firmojen kanssa, yrittäen samalla repiä riittävää katetta omalle d&b:lle. Voin sanoa että käy työstä.
 
edit: siivosin kirjoitusvirheet
 
entinen turkulainen
Juhani_t
15.09.2014 09:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Me ei nyt eletä ihan täydellisessä maailmassa. Asiakkaiden keikkamäärät vähenevät, keikkaliksat pienenevät, muut kulut lisääntyvät ja elantokin pitäisi jostain haalia.
 
Ihmiset eivät enää käy niin paljoa keikoilla; helposti mennään naapuribaan, jonnecei tarvi maksaa sisään. Ei ihme, ettei budjettia löydy.
 
Mutta silti pitäisi olla aina vaan briljantimpaa (lue: kalliimpaa) rojua matkassa. Ja enemmän, enemmän täytyisi aina olla.

 
Maksavan asiakkaan näkökulmasta tässä on lievähkö ristiriita. Paikallisen pitserian nurkkaan saattaa kasautua backilineä isolla rahalla. Kallista vintagerumpua, läjäpäin peltejä, pinoittain Ampeg SVT:tä ym. ei-hinnat-alkaen -tavaraa sekä laatubassoja ja arvokitaraa telineeseen pitkä rivi. Tokihan nämä ovat persoonakohtaista tavaraa mutta jos on tarkoitus edes jotain nettoa tilanteesta repiä, 5 vuotta ole mikään aika kuolettaa tuota viiden kamarunkkarin perustamaa bändiä.
 
"Mikä se semmonen midi on? Joku mini?"
Katti
15.09.2014 11:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Varsinkin digipuolella tekniikka ja sen hinnat kehittyvät sitä vauhtia, että 3-5 vuoden käytön jälkeen en itse uskaltaisi laskea nyt hankituille erillislaitteille minkäänlaista jäännösarvoa yli niistä saatavan romumetallin hinnan. Kun laskee sen mukaan, että tavarat ovat käytön jälkeen joka tapauksessa elektroniikkajätettä, ei tule sitten myöhemmin pettymyksiä.
 
Vähän varovaisesti suhtautuisin tähän... Esimerkiksi monien (itsenikin) ei-niin-rakastettuihin pöytiin kuuluva Yamahan LS9 on edelleen ihan rahanarvoinen vehjes...
 
...ja ei se niin paska ole kuin monet sanoo. On monta juttua mihin tommoinen LS9 on oikeesti ihan soiva peli. Viimeks just viikonloppuna oli seminaari missä oli jinglet joka puhujan kohdalla, niin ehdottomasti näppärin vehjes oli LS9-16, jossa oli MP3:na noi jinglet muistitikulla ja UDK:lla sit niitä lauottiin menemään...
 
Niin palatakseni noihin hintoihin. Solaris Networkissä (mikä on kuitenkin oikeesti iso 2nd hand paikka tällä alalla) LS9-16 hinta käytettynä pyörii siellä 3000 - 3500e haarukassa, kun se uutena oli muutama vuosi sitten muistaakseni jotain 5000e kieppeillä.
 
LS9-32:sen kohdalla hinta on suhteessa pudonnut hieman enemmän, mutta toisaalta sille on myös tullut enemmän suoria kilpailijoita, ja kyllä siitäkin vielä saa sen reilun 50% takaisin uuden hinnasta jos on kunnossa oleva vehjes...
 
Ja siis nää veijarithan on olleet markkoinoilla jo usean vuoden. LS9 taidettin julkaista 2007. Korjatkoon joku jos olen väärässä...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti