Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sidefill "monitorointi"
1
SuomiRokinToivo
23.07.2014 22:00:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemusta/HYVIÄ neuvoja? Ajattelimme trioksi supistuneen rokkibändin kanssa muuttua entistä joustavammaksi ja rupesimme ottamaan entistä pienempiä keikkapaikkoja joissa sitte vedetään sähkörummuilla. Ajatuksen tasolla asia menisi näin. Kitara, basso ja rummut suoraan linjaan. Masterkompuran kautta olevat yläpäät lavan eteen tuuttaamaan yleisölle. Samaisen kompuran jälkeen monotettu subbanen lavan takaosaan rumpujen viereen. Apuryhmistä otetut kompressoimattomat yläpäät sidefilleiksi niin että ne tuuttaavat soittajille samaa mixiä kuin mainmix.
 
Tuhoutuuko maailma, meneekö keikka vituiksi vai voisiko tämä yhtälö toimia?
 
Raivoa, räimettä ja melkein melodista laulua
Rallattelija
24.07.2014 00:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ehkä jättäisin sen Master kompuran käyttämättä. Sen kanssa voi tulla tuolla meiningillä isokin ongelma ja kun kuuntelette itse kompressoimatonta menoa niin ette koskaan tiedä onko siellä ongelmia vai ei. Master kompura on kiva kun homma on hanskassa mutta ilman hanskoja sillä saa aikaan pääasiassa saatanallisia asioita.
 
Itse käyttäisin kompuran toisen kanavan laululle ja toisen bassolle. Rokkihommissa skebaa on jo itsessään aika lyttääntyneitä joten en siitä huolehtisi niin paljon. Jos tuntuu ettei riitä noi parikanavaa kompura niin sitä saa kaupasta lisää ihan kohtuu hintaan.
 
Aika usein sinne monitoreihin ajetaan se sama compressoitu signaali ku yleisöllekin niin miks pitäs saada nyt se plaini sinkku. Saatte myös jonkin tasoista tietoa kokoajana miltä homma saliin kuulostaa.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Lennu
24.07.2014 11:19:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joillain keikkapaikoilla voi myös tuottaa ongelmaa se lavan takaosassa oleva, pahimmillaan onton lavan päällä oleva subbanen. Että kannattaa ottaa huomioon sekin.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
musamies
25.07.2014 11:06:47 (muokattu 25.07.2014 11:11:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: Onko kenelläkään kokemusta/HYVIÄ neuvoja? Ajattelimme trioksi supistuneen rokkibändin kanssa muuttua entistä joustavammaksi ja rupesimme ottamaan entistä pienempiä keikkapaikkoja joissa sitte vedetään sähkörummuilla. Ajatuksen tasolla asia menisi näin. Kitara, basso ja rummut suoraan linjaan. Masterkompuran kautta olevat yläpäät lavan eteen tuuttaamaan yleisölle. Samaisen kompuran jälkeen monotettu subbanen lavan takaosaan rumpujen viereen. Apuryhmistä otetut kompressoimattomat yläpäät sidefilleiksi niin että ne tuuttaavat soittajille samaa mixiä kuin mainmix.
 
Tuhoutuuko maailma, meneekö keikka vituiksi vai voisiko tämä yhtälö toimia?

 
Idea vaikuttaa hyvältä. Itsellä tulee mieleen trio saattaa keikkailla ahtaissa tiloissa myös. Jos sidefillit saisi niputettua yhteen yleisölle suunnattujen yläpäiden kanssa, ne ei veisi tilaa ja ääni tulisi samalta etäisyydeltä kenties paremmin summautuen.
 
Eli homma voisi onnistua jos yleisön yläpäille on riittävän vakaat jalustat.
 
Riittävän vakaat jalustat voisi olla myös kaksi subbaria (kyllähän ne subbarit jytkii myös taaksepäinkin), siihen väliputki yleiselle suunnatuille yläpäille ja sidefillit jollain fiksulla konstilla kiinni samaan kokonaisuuteen selkeyttäen bändille tulevaa ääntä.
 
En tiedä miten hyviä kompressorin säätelijöitä oletta, mutta mieleen tulee mitä jos rajoittaisi vain pahimpia piikkejä sekä yleisölle suunnatuissa ämyreissä, että bändille suunnatuissa?
 
Mä meinaan itseasiassa pikkukekkereihin mennä huomenna soittaa ja ymyreinä on takaviistossa kaksi kompaktia pitkulakaiutinta subbarin päällä. Jos siihen lisättäisiin taaksepäin ääntä selkeyttävät kauiuttimet ja siirrettäisiin niitä eteenpäin, tilanne olisi sama.
 
SuomiRokinToivo
26.07.2014 11:45:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Mä ehkä jättäisin sen Master kompuran käyttämättä. Sen kanssa voi tulla tuolla meiningillä isokin ongelma ja kun kuuntelette itse kompressoimatonta menoa niin ette koskaan tiedä onko siellä ongelmia vai ei. Master kompura on kiva kun homma on hanskassa mutta ilman hanskoja sillä saa aikaan pääasiassa saatanallisia asioita.
 
Itse käyttäisin kompuran toisen kanavan laululle ja toisen bassolle. Rokkihommissa skebaa on jo itsessään aika lyttääntyneitä joten en siitä huolehtisi niin paljon. Jos tuntuu ettei riitä noi parikanavaa kompura niin sitä saa kaupasta lisää ihan kohtuu hintaan.
 
Aika usein sinne monitoreihin ajetaan se sama compressoitu signaali ku yleisöllekin niin miks pitäs saada nyt se plaini sinkku. Saatte myös jonkin tasoista tietoa kokoajana miltä homma saliin kuulostaa.

 
Ajattelin kompuroimatonta lavamölyä kierto-ongelmien ehkäisemiseksi. Ja tosiaan on käynyt mielessä tuo kanavakohtainenkin lyttäys niin että leadlaulu omallaan ja kumpikin tausta auxin kautta samaan kanavaan. Allekirjoittaneen laulutyyli on dynamiikaltaan niin vaihtelevaa että 3:1 kompressointi on ihan suotavaa, vaikka sitten olisi vähän säätämistäkin.
Ja pääsääntöisesti meillä on pikkukeikoillakin teknikontekele mukana. Toki tuo systeemi olisi tarkoitus optimoida niin että tarvittaessa menisi ilman ääniuunoakin.
 
Mutta kiitokset tähän astisista, niin tietää vähän vältellä noita sudenkuoppia.
 
Raivoa, räimettä ja melkein melodista laulua
t-ee-mu
30.09.2014 00:02:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heh
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
mixing engineer
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti