Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reverbin equttaminen
1
haitari
06.06.2014 01:12:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mackie DL1608 + iPad käytössä ja humppa-/iskelmäkäyttöön tulee käytettyä vain softan omaa reverbiä.
 
Tarkoitus olisi rakentaa kaiku, jonka huomaa, mutta vain siten, että se leventää soundia lauluissa ja esim. uruissa. Lauluissa olisi kiva myös saada kirkkautta ja kihinää yläpäähän. Usein kuitenkin huomaa, että kaiussa on komottavia ja kailottavia taajuuksia. Onko olemassa jotain perusohjetta reverbin equttamiselle? Mitä kannattaa korostaa ja mitä leikata? Tulee käytettyä pohjana yleensä halli-kaikua, mutta olisiko jostain muusta presetistä helpompi rakentaa järkevää?
 
Itse reverbin parametreissä pystyy säätämään:
1. Pre Delay (ms)
2. Damping (Hz)
3. Decay (sec)
4. Rolloff (Hz)
 
Reverbien termit ovat hieman hakusessa, joten mitä nuo Damping ja Rolloff konkreettisesti "demppaavat" ja "rolloffaafat"?
 
Aiheeseen sivuten puolestaan pitää vielä kysyä, kun jo kauan sitten tullut huomioitua, että länsinaapurin iskelmämusiikissa kaiku on jotain aivan muuta kuin Suomessa.
Miten nuo ruåttalaiset oikein tekee nuo kaikunsa?
http://www.youtube.com/watch?v=Vhf3pB1sCn0
 
Kiitos ja anteeks.
 
www.patevamies.fi
ferodoz
06.06.2014 02:08:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse taas tykkään sen kihinän leikata sieltä pois, käytän hallikaiuissa yleensä alapääleikkuria jossain 120-150 hz tienoilla, ja yläkerrasta piikit pois. Toki täysin tilanteesta riippuen.
 
Just a face in the crowd.
ÄM
06.06.2014 05:39:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meilläkin lähtee alapäätä ja yläpäätä pois.
Ei haluta kumahdusten/kihahdusten kaikuvan.
En tiiä, miten tossa DL:ssä pystyy reitittelemään, mutta itse tykkään vaihtaa efektipaluut, kanavaan, jolloin niille pystyy tekemään enempi temppuja tarvittaessa. Esim eg on silloin kanavan equ, eikä pelkästään efektin omat rolloffit ym.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
miffe
06.06.2014 07:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A) Manuaalista löytyy selitykset noille termeille ja säädöille.
B) Korjaimella väännetään silleen, että kuulostaa hyvälle. Aika vaikea on ohjeita netissä antaa. Sitäpaitsi itse ruuvaan noita asioita erityisesti esiintymispaikan akustiikan mukaan.
 
entinen turkulainen
haitari
06.06.2014 09:44:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe:
B) Korjaimella väännetään silleen, että kuulostaa hyvälle. Aika vaikea on ohjeita netissä antaa. Sitäpaitsi itse ruuvaan noita asioita erityisesti esiintymispaikan akustiikan mukaan.

 
Juu, näinhän se on, että paikan mukaan tietysti joutuu kaiken kaikkiaan lopullisen ruuvauksen tekemään. Ajattelin vaan, että jos on jotain hyviä vinkkejä perusasetuksiin...
 
www.patevamies.fi
dewil
06.06.2014 11:59:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikulaitteissa on yleensä pantu ne parhaat kaiut heti sinne keulille. Ne on joku ammattilainen tehny valmiiksi. Haet niistä jonkun hyvän vocal hall -tyyppisen, 2-4 sekunnin mittasen.
Lyhyt delay, tuo lauluun kans syvyyttä, sekoittamatta soundia liiaksi, mutta sen pitää olla niin hiljaa, että sitä hädin tuskin huomaa. Ja sen käyttö ei poissulje myös kaiun käytöä. Joskus sen kaiun voipi laittaa vaikka sen delayn jälkeen, jos osaa.
 
Sellanen kihisevä kaiku kuuluu karaokeen.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
musamies
06.06.2014 12:42:06 (muokattu 06.06.2014 12:50:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kanssa kannatan tuota delay vaihtoehtoa muunlaisen kaiun ohella. Kaiun kanssa olisi kivempi pelailla jos siihen on käytössä selkeät säätimet, että voi myös lennossa säätää asetuksia.
 
Aihe sinänsä kiinnostaa koska kaiku on niitä toimintoja, joista itselle on eniten iloa. Missähän digitaalimikserissä olis valmiina fiksuimmat kaikuominaisuudet?
 
Tarkoitus olisi rakentaa kaiku, jonka huomaa, mutta vain siten, että se leventää soundia lauluissa ja esim. uruissa. Lauluissa olisi kiva myös saada kirkkautta ja kihinää yläpäähän. Usein kuitenkin huomaa, että kaiussa on komottavia ja kailottavia taajuuksia. Onko olemassa jotain perusohjetta reverbin equttamiselle? Mitä kannattaa korostaa ja mitä leikata? Tulee käytettyä pohjana yleensä halli-kaikua, mutta olisiko jostain muusta presetistä helpompi rakentaa järkevää?
 
Pitäs kenties saada eri kanaviin vähän erilaista kaikua, johonkin vaikka enempi delay pohjalta jne. Mä olen tällä hetkellä ratkasemassa asiaa niin päin kuin ei ole hienoja miksereitä tai kaikulaitteita, rakennellut vaikkapa stagepianoon jotain sellaisia kaikuja, joita ei tarvi ottaa pois päältä livevedossa ja sitten laulukanaviin voi käyttää mikserin kaikua ja "hallikaikua" otetaan esiintymistilasta.
 
Johonkin urkuihin jos ne on enempi jotain Hammond tyylisiä, voi käyttää vaikka kuinka ylitseampviakin kaikuja efektityyliin.
 
Laulussa tuntuu vaikuttavan kanavan omat eq asetukset tietysti myös siihen miten kaiku reagoi, eli jos ne on kohdallaan, tilanne on helpompi. Ehkä kaikua voisi laittaa enemmän jos siitä on leikattu pois häiritseviä taajuuksia?
 
Nykysuuntaus tuntuu monessa hommassa olevan, että kaiku ei saisi kuulua. Omaan korvaan taas kivemmalta tuntuu, että sitä voi säädellä fiiliksen mukaan suorastaan kaiulla leikkien. Riippuu tietysti mitä tyylisuuntaa tavoitellaan.
 
Pauli Lappalainen
06.06.2014 13:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil:
Sellanen kihisevä kaiku kuuluu
SPX-koneisiin ja on hyvä, joskus.
 
eetuss
06.06.2014 23:22:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tuo mackien kaiku on suoraan sanottuna aika paska. Itse olen päässyt parempaan lopputulokseen käyttämällä pelkkää delayta laululle ja säästämällä kaiun johonkin muuhun, esim. virveliin.
 
Kannattaa testata myös stereo ping-pong delayta. Sopivilla asetuksilla voi saada reverbinomaisen efektin.
 
Mitä tulee eq:n käyttöön, kannattaa lähteä leikkaamaan konsonanttitaajuuksia eli jotain 4-8 kHz. Jos käytät kaikua pelkälle laululle ja olet muistanut laittaa alapääleikkurin laulukanavaan, myöskään kaiulle ei pitäisi päätyä alakerran osastoa. Noista prossuista kun ei aina voi mennä takuuseen niin kannattaa tosiaan leikata ne pois kuten aikasemmin jo mainittu.
 
Myös mäkkiessä on se kuulokeliitin olemassa. Kannattaa käyttää sitä. Eli pelkästä reverbikanavasta solo päälle ja luurit korville!
 
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
haitari
06.06.2014 23:31:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Mun mielestä tuo mackien kaiku on suoraan sanottuna aika paska. Itse olen päässyt parempaan lopputulokseen käyttämällä pelkkää delayta laululle ja säästämällä kaiun johonkin muuhun, esim. virveliin.
 
Kannattaa testata myös stereo ping-pong delayta. Sopivilla asetuksilla voi saada reverbinomaisen efektin.
 
Mitä tulee eq:n käyttöön, kannattaa lähteä leikkaamaan konsonanttitaajuuksia eli jotain 4-8 kHz. Jos käytät kaikua pelkälle laululle ja olet muistanut laittaa alapääleikkurin laulukanavaan, myöskään kaiulle ei pitäisi päätyä alakerran osastoa. Noista prossuista kun ei aina voi mennä takuuseen niin kannattaa tosiaan leikata ne pois kuten aikasemmin jo mainittu.
 
Myös mäkkiessä on se kuulokeliitin olemassa. Kannattaa käyttää sitä. Eli pelkästä reverbikanavasta solo päälle ja luurit korville!

 
Ensimmäinen lausahdus pitää paikkaansa! Pitääpä kokeilla delayta. Kiitos vinkeistä.
 
www.patevamies.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «