Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maadoittamaton valokama
1 2
lighthead
02.04.2014 11:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välillä tulee tilanteita, jossa lavalle ja himmentimeen kiinni pitäisi saada jalkalamppua, jouluvaloa tai muuta rekvisiittatyyppistä hehkulamppu/halogeenikamaa, joissa on maadoittamattomat töpselit.
 
Jos vehkeet on ehjiä ja tehtaassa tehtyjä niin onko tässä ongelmaa? Olettaen, että pysytään sisätiloissa ja niitä käytetään suht sillä tavalla kuin ne on suunniteltu.
 
Näitä tämäntyyppisiä roikkalamppuja näkee ainakin välillä http://www.clasohlson.com/fi/Roikkalamppu-Brennenstuhl/Pr362415000
 
Sami_T
02.04.2014 18:39:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lighthead: Välillä tulee tilanteita, jossa lavalle ja himmentimeen kiinni pitäisi saada jalkalamppua, jouluvaloa tai muuta rekvisiittatyyppistä hehkulamppu/halogeenikamaa, joissa on maadoittamattomat töpselit.
 
Jos vehkeet on ehjiä ja tehtaassa tehtyjä niin onko tässä ongelmaa? Olettaen, että pysytään sisätiloissa ja niitä käytetään suht sillä tavalla kuin ne on suunniteltu.

 
Lähtökohtasesti ei oo. Perusajatuksena se että jos sulla on himassa toimiva jalkalamppu niin se ei muutu tappokoneeks jos se viedään lavalle ja kytketään himmentimeen.
 
Muutamia pointteja:
 
Suurimmassa osassa nykyisistä valaisimista/joulukuusenvaloista/whatever sekä järjestäen melkein kaikessa kuluttaja-LED-kamassa on jonkinnäkönen virtalähde joka on joko erillinen tai integroitu valaisimeen (esim. jalkalampun jalustaan). Noi virtalähteet EI oo kaikki suunniteltu himmennettäväksi, jos niitä kuitenkin himmentää niin se virtalähde kiurahtaa, joko niin että laite ei enää vaan toimi tai sitten sillai hieman dramaattisemmin. Suoraan 230 voltin polttimoilla toimivassa kamassa tätä ongelmaa ei ole.
 
Vedonpoistojen kanssa pitää olla tarkkana, jos on useampia keikkoja niin kun ne vedonpoistot ei oo keikkakäyttöön suunniteltu niin ne rupeaa repsottamaan hyvin nopeesti ja sitten ei enää olla kauheen kaukana ongelmista.
 
Kun on ympäri lavaa niitä himmenninlinjoja joidenka päässä on (tyypillisesti) suko-rasioita mihin noi ns. kuluttajavalaisimet kytketään niin on hyvä tapa teipata niistä rasioista käyttämättömät tökkelit umpeen. Tämä siis siksi että sinne ei vahingossakaan joku keksi laittaa jotain soitinkamaa tai iPadin laturia tms. kiinni.
 
Himmenninlinjat kuskataan luonnollisesti eri reittiä kuin äänikaapelointi. Jossain kohtaa jos ollaan menossa samaan suuntaan esim. lavan sivua kohden niin ääniletkut menee vierekkäin söpösti yhdessä läjässä ja valoletkut vasta vähän matkan päässä vierekkäin söpösti toisessa läjässä. Jos tarvii mennä himmenninletkun kanssa esim. jonkun lavahaun letkun yli/ali niin mieluiten aina 90 asteen kulmassa.
 
Huolehditaan kaikki letkut niin että niihin ei kompastu.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
lighthead
02.04.2014 19:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo näin itekin ajattelen - onhan jossain teatterihommissakin usein kaikenlaista rekvisiittalamppua. Vedonpoistojen lisäksi muukin kestävyys olis se mahdollinen ongelmakohta.
 
Lähinnä kai mietityttää koska keikalla tulee vastaan tilanne, jossa joku talkkari/seppä/kisälli/setämies torppaa heti, että "ei saa - väärä töpseli".
 
Tuo sun muutamia pointteja -lista on mulle ihan tuttua mut hyvä, että listasit
 
Sami_T
02.04.2014 20:16:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lighthead: Lähinnä kai mietityttää koska keikalla tulee vastaan tilanne, jossa joku talkkari/seppä/kisälli/setämies torppaa heti, että "ei saa - väärä töpseli".
 
Aa juu. Siis ne wanhan liiton maadottamattomat jatkoroikat ja töpselit on sellanen mistä varmasti tulee sanomista. Mutta et sä niitä saa kyllä modaamatta kytkettyäkään mihinkään (äläkä todellakaan modaa...)
 
Jos on jotain vintagelamppua lavalla niin niistä töpselit ja piuhat vaihtoon.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
lighthead
02.04.2014 20:19:18 (muokattu 02.04.2014 20:19:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Aa juu. Siis ne wanhan liiton maadottamattomat jatkoroikat ja töpselit on sellanen mistä varmasti tulee sanomista. Mutta et sä niitä saa kyllä modaamatta kytkettyäkään mihinkään (äläkä todellakaan modaa...)
 
Joo ei semmosta
 
rintapek
02.04.2014 21:37:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Aa juu. Siis ne wanhan liiton maadottamattomat jatkoroikat ja töpselit on sellanen mistä varmasti tulee sanomista. Mutta et sä niitä saa kyllä modaamatta kytkettyäkään mihinkään (äläkä todellakaan modaa...)
 
Jos on jotain vintagelamppua lavalla niin niistä töpselit ja piuhat vaihtoon.

 
Ei, ei näin.
 
Tai siis tuo "älä modaa" on oikein, mutta tuo "töpselit ja piuhat vaihtoon" ei mitenkään eroa töpselin vuolemisesta mikäli hommaa ei teetä ammattilaisella.
 
Kas, se vaarin vanha jalkalamppu, jossa on päässä rasiaan sopimaton töpseli on suojaamaton ja johonkinhan se maakarva siin lampun päässä tulee kiinnittää, et runko maadoittuu asianmukaisesti.
 
Semmoinen lamppu on alunperin tarkoitettu käytettäväksi kuivissa tiloissa, joissa ei ole tukevaa maata missään. Jos se vikaantuu, vaik johto nirhautuu sisällä ja jokin kosketeltava osa tulee jännitteiseksi, niin alkuperäisessä paikassaan se ei o ihan välitön tappokone, koska vikasähköllä ei o purkautumistietä maihin.
 
Sami_T
02.04.2014 22:05:46 (muokattu 02.04.2014 22:06:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ei, ei näin.
 
Tai siis tuo "älä modaa" on oikein, mutta tuo "töpselit ja piuhat vaihtoon" ei mitenkään eroa töpselin vuolemisesta mikäli hommaa ei teetä ammattilaisella.

 
No ei siitä jalkalampusta tarvi mitään salatiedettä tehdä.
 
PERIAATTEESSA vain ammattilaisella on lupa uusia toi johto ja töspeli. Jos ei oo hommat hallussa niin ammattilaista kannattaa (todellakin) käyttää.
 
KÄYTÄNNÖSSÄ kun näitä hommia tehdään esim. valosepän toimesta (niinkuin tässäkin tapauksessa) niin asia menee useimmiten hieman toisella tavalla.
 
---
 
Mä oon käytännön ihminen ja tykkään puhua asioista noin niinku käytännön tasolla ja käytännön keikkaelämässä. Toisaalta mä pyrin välttämään että neuvon etenkään julkisesti ketään tekemään mitään "väärin". Tästä johtuen tämä hyvin huolellinen sanavalinta "töpselit ja piuhat vaihtoon" niin just tässä kohtaa jätin kysyjän päänvaivaksi että miten se ton homman hoitaa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
03.04.2014 00:12:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: No ei siitä jalkalampusta tarvi mitään salatiedettä tehdä.
 
No ei toi ole salatiedettä.
 
Periaatteessa ja käytännössä siit lampusta tulee turvallisempi ihan vaan vaihtamalla johto uuteen, (rispaantumattomaan, joka on kunnolla kiinni ja vedonpoisto on piuhan molemmissa päissä kunnossa). Mut se lamppu ei tolla operaatiolla vielä muutu maadoitetuksi.
 
Käytännössä ton operaation jälkeen talkkarit ei enää tu kieltämään laitteen käyttöä, koska nythän se näyttää asianmukaiselta, eikä töpseliä ole vuoltu.
 
Mut edelleen ihan käytännössä tos on kyseessä sähkölaitteen suojausluokan muuttaminen ja jos sen tekee joku luvaton, niin vahingon sattuessa joutuu käytännössä selittämään asiaa vakuutusyhtiölle ja viranomaisille.
 
Juhani_t
03.04.2014 00:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
Suurimmassa osassa nykyisistä valaisimista/joulukuusenvaloista/whatever sekä järjestäen melkein kaikessa kuluttaja-LED-kamassa on jonkinnäkönen virtalähde joka on joko erillinen tai integroitu valaisimeen (esim. jalkalampun jalustaan).

 
Jokseenkin kaikki nämä ovat mahdollisimman halvasti tehtyjä hakkureita. Onko kokemuksia kuinka ne pärisevät tai pörisevät audion sekaan? Radiohäiriötä ne ainakin tuottavat runsaasti.
 
Sami_T
03.04.2014 03:57:36 (muokattu 03.04.2014 04:30:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Jokseenkin kaikki nämä ovat mahdollisimman halvasti tehtyjä hakkureita. Onko kokemuksia kuinka ne pärisevät tai pörisevät audion sekaan? Radiohäiriötä ne ainakin tuottavat runsaasti.
 
Joo no tää ei todellakaan enää jää pelkästään valokamoihin. Mulla on ihan hands-on kokemusta siitä miten:
- kiinalainen pieni loisteputkivehje torppaa kaikki ew 300 G3 IEM-vehkeet taajuudesta riippumatta
- halpa nelikanavainen Class H-vahvistin lavapäässä ja se kaikki mitä sinne ajetaan kuuluu langattomasti kitaristin 1968 Vibroluxista ilman että mikään aiheeseen liittyvä piuha on kiinni yhtään missään
 
Hyvin luultavasti nää on yksittäistapauksia mutta tämäkin asia on hyvä tiedostaa että näin voi käydä. Mulle tapahtu nää molemmat asiat jo vuosi sitten mutta en oo julkaissu aiheesta mitään kun toi asia on hyvin hämmentävää enkä oo itsekään varastolla suoritettujen testienkään jälkeen varma että mistä on kyse.
 
Kirjotan tästä jotain ihan yhtä epäselvää lähipäivinä.
 
---
 
Ei taas kyllä liittyny topicin aiheeseen tai mihinkään muuhunkaan yhtään mitenkään mutta näin se matkailu avartaa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Sami_T
03.04.2014 04:21:07 (muokattu 03.04.2014 04:50:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut se lamppu ei tolla operaatiolla vielä muutu maadoitetuksi
 
Olette oikeassa.
 
Kuitenkin, jos tehdään rohkea olettamus että joku valoseppä ei veisikään sitä jalkalamppua Ammattilaiselle(tm) laitettavaksi vaan päättäisikin hoitaa homman ihan itse niin sitä töspeliä, virtaletkua ja sen virtaletkun koostumusta joutuu tossa toimenpiteessä pakosti tuijottelemaan aika sillai niinku läheltä.
 
Rohkenisin väittää että jos näin kävisi niin uskaltaisin epäillä että tota toimenpidettä hoitava seppä voisi herätä jossain kohtaa siihen tilanteeseen että hoi! täällä on nykyään kolmaskin naru että pitäisköhän tääkin kytkeä johonkin.
 
Ammattikunnallahan on pitkät perinteet siitä että kaikki narut kytketään jos niille vaan joku paikka löytyy. Niin eiköhän tuokin naru johonkin tiensä löytäis. Jotkut kaikista pedanteimmat äijät ehkä vielä vois mitatakin (tarkoitukseen suunnitellulla työkalulla) sen että toivottu tavoite saavutetaan.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
03.04.2014 04:50:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
 
Rohkenisin väittää että jos näin kävisi niin uskaltaisin epäillä että tota toimenpidettä hoitava seppä vois herätä jossain kohtaa siihen tilanteeseen että hoi! täällä on nykyään kolmaskin naru että pitäisköhän tääkin kytkeä johonkin. Ammattikunnalla on pitkät perinteet siitä että kaikki narut kytketään. Niin eiköhän tuokin paikkansa löydä.

 
Homma vaan menee hankalammaksi, kun lampussa ei ole sitä paikkaa valmiina. En tiedä mimmoinen lamppu sinulla on mielessäsi, mut joidenkin (ja niiden näyttävimpien) muuttaminen maatetuksi on työläs urakka. Toi on niit ammattihommia, joihin ei ilman lupia ole asiaa.
 
Sami_T
03.04.2014 04:56:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Toi on niit ammattihommia, joihin ei ilman lupia ole asiaa.
 
Olette taas oikeassa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
03.04.2014 05:06:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Olette taas oikeassa.
 
Mä olen aina...
 
Mut ymmärtääkseni tommoisessa toimis vaihtoehtona laittaa muuntaja väliin ja vaihtaa 12V polttimo? Sit pärjäis muuntajan hankinnalla tekemättä valaisimelle mitään? Joku oikaisee, jos olen väärässä?
 
Jos se lamppu on lähinnä rekvisiittatarkoituksessa, niin pitäis pelittää.
 
miffe
03.04.2014 07:01:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut ymmärtääkseni tommoisessa toimis vaihtoehtona laittaa muuntaja väliin ja vaihtaa 12V polttimo? Sit pärjäis muuntajan hankinnalla tekemättä valaisimelle mitään? Joku oikaisee, jos olen väärässä?
 
Sitten sitä taas ei himmennettäisi muilla kuin siniaaltohimmentimillä.
 
entinen turkulainen
rintapek
03.04.2014 07:37:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Sitten sitä taas ei himmennettäisi muilla kuin siniaaltohimmentimillä.a
 
No ei himmennettäis. Sami tuolla jo sanoikin, et noit muuntajallisia ei dimmerisähköihin kande kytkeä. Mut jos niit rekvisiitaksi lavalle vie, niin saa niis onoffi- ohjauksen pelaamaan. Jos se ei ominaisuutena piisaa, niin kaikist halvin ja helpoin konsti on viedä avauspostauksessa mainitulla roikkalampulla hehkupolttimo sinne koristevalaisimen kuvun sisään ja repiä siit koristelampusta omat sähköletkut irti.
 
lighthead
03.04.2014 08:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:
kaikist halvin ja helpoin konsti on viedä avauspostauksessa mainitulla roikkalampulla hehkupolttimo sinne koristevalaisimen kuvun sisään ja repiä siit koristelampusta omat sähköletkut irti.

 
Näinkin olen tehnyt. Tai en siis repinyt lainassa olleesta antiikkijalkalampusta mitään irti mut ripustin roikan sisälle. Kapistus pysyi näkökentässä koko ajan eikä ollut kauaa päällä.
 
Riskianalyysiä on hyvä tietysti tehdä niinku kaikessa valohommassa. Jossitella vähän, että mitä jos tää jalkalamppu tästä kaatuu niin...
 
Pauli Lappalainen
03.04.2014 08:36:52 (muokattu 03.04.2014 08:42:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No
 
Jos pykälien mukaan mennään, niin tuolta kannattaa lukea s.238 pykälät 37 ja 40.
 
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko … et/sahkoturvamaaraykset%20A1_89.pdf
 
Jos jotain sattuu, niin tätä pykälä kaivetaan varmasti ensimmäisenä esille ja se onko riittävää ammattipätevyyttä.
 
Esim. vakuutusyhtiöt ovat mestareita välttämään korvaustenmaksua jos vaan on pienikin aukko olemassa.
 
Sami_T
03.04.2014 10:39:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mä olen aina...
 
Mut ymmärtääkseni tommoisessa toimis vaihtoehtona laittaa muuntaja väliin ja vaihtaa 12V polttimo? Sit pärjäis muuntajan hankinnalla tekemättä valaisimelle mitään? Joku oikaisee, jos olen väärässä?

 
Vähän yritin sarkasmin suloisella tikalla kutitella mutta näköjään viskasin kokonaan ohi taulusta.
 
Tarvii treenata.
 
Palatakseni niihin jalkalamppuihin niin edelleenkin äänestän että eipäs nyt tehdä asioista liian vaikeita (paitsi jos itse nimenomaan haluaa). Lontoonelävillä on hieno lausahdus juuri tälläisiin asioihin: "don't overthink it".
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
03.04.2014 12:44:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Vähän yritin sarkasmin suloisella tikalla kutitella mutta näköjään viskasin kokonaan ohi taulusta.
 
Tarvii treenata.
 
Palatakseni niihin jalkalamppuihin niin edelleenkin äänestän että eipäs nyt tehdä asioista liian vaikeita (paitsi jos itse nimenomaan haluaa). Lontoonelävillä on hieno lausahdus juuri tälläisiin asioihin: "don't overthink it".

 
Olin haistavinani sarkasmia. Toi meikäläisen oikeessa oleminen on syntymässä saatu valuvika, jolle mä en voi mitään.
 
En mä vittuillakseni väittele, vaan sillä, että kukaan ketjua tänään tai tulevaisuudessa lukeva ei jäis siihen käsitykseen, että "wanhan liiton" koristevalaisin muuttuis käyttökelpoiseksi vaihtamalla johdon. Ei muutu.
 
Se on käyttökelpoinen, jos se on wanhan liiton sille tarkoitetussa paikassa, eli kuivassa tilassa, jossa on wanhan liiton sähköt ja jossa ei ole tukevaa maata. Stage johon on tuotu maadoitetut sähköt ei ole semmoinen paikka. Jos semmoista tahtoo stagella käyttää, niin sen suojausluokka tarttee muuttaa, mikä saattaa olla ihan saakelin kallista (olen kerran kysynyt yhden valaisimen modernisoinnin hinta- arvausta ja sen jälkeen menny kauppaan ostamaan uuden vastaavantyylisen) tai sit laittaa se toimimaan muuntajalla. Tai sit käyttää sitä tosiaan vaan irtoroikkalampun ständinä.
 
Muihin luvallisiin ratkaisuihin mun mielikuvitukseni ei riitä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «