Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: aktiivisubi mutta mikä?
1 2 3 4 5
Örkinrumilus
03.03.2014 09:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

masoni:.Nyt on alkanut kiinnostamaan qsc:n uusi touchmix16 compact digimikseri.
Ois aika näppärä peli,ja paljon kaikkea pientä kivaa...Irrotettava padi ja Voi näppärästi tallentaa keikat 16 raidalle ym...

 
Ei kannata hosua tässä kohtaa, tai vähintäänkin kannattaa myös tutustua muihin vastaaviin tuotoksiin. Itse ottaisin pohdintaan mukaan myös esim. x32 rack:n ja mackien dl:t. Itse antaisin ääneni behkulle, vaikka vain täysversion x32:sta omistankin. Tosta löytyy hausta lisää, tää menee tässä kohtaa OT:n puolelle. Mut tsiigaile ja ihmettele myös noita.
 
-Örkki-
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
lasal
12.08.2014 19:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän häiritsee että tuolla matkan varrella sinänsä vilahtaneet peruskysymykset ovat hautautuneet muuhun pohdintaan
 
1.
KAHDELLA bassokaiuttimella toistokäyrä menee pilalle kampafiltterimuotoon jossa kuulijan (ja miksaajan) paikalla eräät taajuudet eivät kuulu ollenkaan, jollei satu istumaan tarkasti salin keskiviivalla Kaiuttimet kumoavat toisensa taajuuksista riippuen allaolevan sivun kuvien vihreillä alueilla istuvien kohdalla:
http://www.prosoundweb.com/article/in_search_of_the_power_alley/P2/
 
kampafillterikäyrä on alle linkitetyn puolivälissä "Fig 2."ssa (klikkaamalla suurenee)
http://www.prosoundweb.com/article/in_search_of_the_power_alley/
 
2.
KAHDEN bassokaiuttimen järjestelmässä melkein aina bassokaiuttimet EIVÄT ole miksaajan hallinnassa vaan niihin menevät pääkanavien signaalit kokonaan.
 
YKSI keskeinen bassokaiutin USEIN kytketään johonkin aux-lähtöön. Paremmissa miksereissä (mm. X32:ssa) on erillinen helppo C-kanavan reititys. Voi valita mitkä mikrofonit ohjaa bassokaiuttimeen
 
Täysjärkisessä asennuksessa on tasan YKSI bassokaiutin ylhäällä keskellä!
 
Katti
12.08.2014 20:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: Täysjärkisessä asennuksessa on tasan YKSI bassokaiutin ylhäällä keskellä!
 
Ja tämän perustat mihin?
 
Tiedän etten ole täysjärkinen mutta en kyllä tuotakaan purematta niele. Myöskään L/R asetelma ei ole hyvä, kuten mainitsit...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
miffe
13.08.2014 00:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Ja tämän perustat mihin?
 
Tiedän etten ole täysjärkinen mutta en kyllä tuotakaan purematta niele. Myöskään L/R asetelma ei ole hyvä, kuten mainitsit...

 
Monessa tilanteessa, kuten nousevalla katsomolla varustetuissa auditorioissa saadaan tasaisin äänenpaineen jakauma juuri tuolla tavalla. Edessä alhaalla olevien subbasten kohdalla täytyisi tarkoituksella järjestää kumoutumista etualalle ja summausta kauemmas, jotta etu- ja takarivien kuulema äänenpaine olisi edes samalla hehtaarilla.
 
Kummallakin tavalla voidaan onnistua. Esimerkit löytyvät Kuhmosta ja Ylivieskasta.
 
entinen turkulainen
zouwi
13.08.2014 03:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollaset jotkut nousevat tai ylileveät katsomot on sen verran erikoismeininkiä että jos niissä on musiikkia tarkoitettu esitettävän niistä löytyy valmiina joku järjestelmä jonka on joku seppä (enemmän tai vähemmän) miettinyt, mallintanut ja mitannut kohdilleen.
 
L-R subisijoittelu ei tosiaan ole mikään täysin optimaalinen mutta sen kanssa joutuu yleensä elämään käytännön syistä johtuen. Käytännön syyt tosin tekee siitä usein paljon toimivamman kun mitä pelkkä vapaakentän vaste kertoo, tungetaan eturiviin ja siitä vähän taaksepäin jengiä niin siinä on mukava ja nätti diffuusori joka painaa sen verran että varmana ei tule ääni läpi vaan vaiheiltaan tasaisehkona muhjuna sieltä kaikista raoista. Ton jälkeen kun kun muistetaan että ollaan parhaimmillaankin keskikokoisessa kioskissa jossa on seinät sivuilla noi eniten sivuille ampuvat keilat osuu niihin ja heijastelee takasin. Tarkkuus tuossa kärsii ja pahasti mutta todellinen vaste subien toistoalueelle on todella paljon tasaisempi mitä tollanen pelkkä mallinnus kertoo.
 
Ton subi-ihmettelyn jälkeen kannattaa muistaa että ei yläpäät toistoalueensa alalaidoilla ole mitään supersuuntaavia taikalaatikoita vaan ihan samalla lailla 100-200Hz huitelee menemään kun subeillakin, keilojen suunta vaan elää taajuuden mukana. Kajarin fyysisestä koosta riippuen ne alkaa löytämään suuntaavuuttaan, 15" kartiolla rupeaa 200Hz tienoilla löytämään parin dB:n vaimennusta suoraan sivulle, 12" 270Hz tienoilla ja 10" vasta päälle 300Hz tietämillä. Ton mukaan järkevät PA:t on monolkustereita keskellä? Vois olla laulajalle vähän nihkeetä sieltä komeron takaa kurkkia ja silti kärsiä kierrosta kun ne supattelee siihen vieressä olevan solistin laulumikkiin.
 
Jos käyttöön löytyy neljä keskenään samanlaista subia niin arvonta vaan pahenee kun vaihtoehtoja on taas lisää. Niistä voi kasailla kardioideja, joko keskelle monona tai L-R setuppiin laidoille, kardioidin toteutustapaan on vaihtoehtoja ja käytännöllisyydelläkin voi olla väliä. Varsin hyvä vaihtoehto on iskeä ne kaikki vaan tasasin välein riviin eteen, tolloin saa aika hyvän keilan joka soittelee koko rivin leveydeltä muttei kauheasti seinille, lisäpisteitä jaetaan vielä siitä että eturiviin ei kuole koska kauempana olevat subit tulevat viiveellä mihin tahansa eturivin pisteeseen ja sitä kautta summaavat toisiaan pois. Tossa ei tarvii edes kajota jakosuotimiin eikä viiveisiin.
 
Ei se subbarisijoittelu jossain pitseriannurkassa oikeasti ole mikään maailmoja kaatava ongelma. Se on asia joka on hyvä pitää mielessä ja mahdollisuuksien mukaan pelata sen suhteen mutta ei se ole mikään sellainen mörkö että sen suhteen pitää muita juttuja karsia. Monoläjä keskellä voi olla ihan jees joissain paikoissa, joskus voi seurata ongelmia kierron kanssa ja joskus lavan eteen ei vaan voi kasata mitään. Jos basari jytisee yleisölle niin homma on hallussa ja elämä hienosti, jos ei jytise niin ongelma on todennäköisemmin ihan vaan riittämättömässä kalustossa kun L-R sijoittelun tuomissa kampasuotimissa. Ite oon kuukauden sisään samoilla yläpäillä ja samoilla neljällä aktiivisubilla sekä L-R pinoina että tasasena linjana ja varsin kelpo tuli molemmilla kerroilla. Pinoamisen puolella oli sillä kertaa se että lavan eteen ei voinut laittaa kajareita ja reunoilla niiden päälle nosti kivasti yläpäät, 100kg kajarit menee vähän kehnosti minkään tolpan nokkaan. Linjana ajeltaessa oli DJ-meininkiä, tila mallia kauhea ja yläpäät sai muuten sopivalle korkeudelle. Tosta saatu suuntaavuus tuli tarpeeseen ja välittömästi lavan eteen ei ollut yleisöllä pääsyä niin siihen pysty jättämään laitteet ilman että tarvii pelätä katastrofia.
 
musamies
13.08.2014 09:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä arvovaltainen raati on siitä jos vasemmalla ja oikealla on pääkaiuttimien yhteydessä jonkinmoiset subit, jonne menee sitä samaa signaalia kuin yläpäillekin ja jakari voi olla näissä subeissa ja erikseen on yksittäinen alimman alakerran hoitava subi, jonne ohjataan vain niitä kanavia missä alinta alakertaa tarvii?
 
Ideana, että vasen ja oikea kaiutinkokonaisuus toistaa aika luonnollista raikasta ääntä, jossa ei ole liikaa alakertapönötystä ja sitten erilisellä yksittäisellä subilla luodaan ne alimmalle menevät äänet tarpeen mukaan niihin kanaviin, joissa sellaista tarvetta on.
 
Pauli Lappalainen
13.08.2014 09:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mitä mieltä arvovaltainen raati on siitä jos vasemmalla ja oikealla on pääkaiuttimien yhteydessä jonkinmoiset subit, jonne menee sitä samaa signaalia kuin yläpäillekin ja jakari voi olla näissä subeissa ja erikseen on yksittäinen alimman alakerran hoitava subi, jonne ohjataan vain niitä kanavia missä alinta alakertaa tarvii?
 
Ideana, että vasen ja oikea kaiutinkokonaisuus toistaa aika luonnollista raikasta ääntä, jossa ei ole liikaa alakertapönötystä ja sitten erilisellä yksittäisellä subilla luodaan ne alimmalle menevät äänet tarpeen mukaan niihin kanaviin, joissa sellaista tarvetta on.

 
Heureka..
 
Tuollaisia systeemejä on tehty ja käytetty jo 80-luvulla ja varmaan ennenkin.
Toimii jos toimii.
 
Helpointahan olisi jos siitä lähtösignaalista olisi poissa kaikki kiusallinen ja ylimääräinen. Vaarana on kuitenkin se, että mitään ei jää jäljelle kun nuo asiat poistaa....
 
musamies
13.08.2014 10:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Helpointahan olisi jos siitä lähtösignaalista olisi poissa kaikki kiusallinen ja ylimääräinen. Vaarana on kuitenkin se, että mitään ei jää jäljelle kun nuo asiat poistaa....
 
Nyt kun halvat aktiivisubit on tullut lähes kaikkien humppaveikkojen ja rokkireiskojen ulottuville, olen ollut huomaavinani, että pikkaisen pönöttävä lopputulos on yleinen osittain senkin takia kun ne alemmat pömpelit siellä tolpannokkakajarien alapuolella ei ole oikein miksaajan hallinnasta.
 
Kyseessähän saattaa olla vähän hengettömät subit joihin on pönöttävällä säädöllä haettu kompromissina muhkeutta - voi olla jonkin mielestä jopa hyvä kuuloinen jos soi kuin nuorison autostereot. Lopputuloksena, että saundi on vähän tunkkainen, bassokitara epäselkeä jos se tulee laitteiden läpi.
 
Ajatus sellainen, että laittas niihin hillitymmät säädöt ja toisi sen muhkeuden vaikka basariin tai kiipparilla soitettuihin matalimpiin ääniin erilisellä subilla, joka olisi tarkoitettu toistamaan alemmaksi. Myöskään mikeistä kuuluvat ehkä vahingossa tulevat alimmat äänet ei niin häiritsisi kun eivät mene alimpaan subiin.
 
Tällä systeemillähän sais myös helposti lennosta säädettyä joihinkin biiseihin jytkeämpää meininkiä ja joihinkin raikkaampaa, kevyempää saundia. Saisi mukaan myös sen ominaisuuden, että joku kanava voi kaivata vain vähän subia ja joku toinen enemmän.
 
NeliX4
13.08.2014 11:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä palstaltakin löytyy nimellä aux subittelu ja kai sitä nykyäänkin tehdään...
Erillisestä subiklusterista en tiiä. On ne halvat subbarit ollu ennenkin halpoja - ei vaan oo ollut muodissa. Oon kuullut, että festareilla on vedetty lead-laulua vartenkin toinen banaani viereen. Mikäs siinä jos rahaa riittää, mutta kovin järkevää se ei oo.
 
Ettei vaan olla taas kompensoimassa halpoja kamoja ja puuttellista ammattitaitoa ostamalla lisää kamaa ;) A fool is a fool with a tool.
 
Nappaa sieltä subista kaiken turhan pois, siirtää keikkapaikalla subeja 1m suuntaansa&kokeilee vaikutusta ja lopulta equttelee masteria. Sillä päästäneen mitättömyydestä kohti keskinkertaisuutta.
 
Pauli Lappalainen
13.08.2014 12:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Nyt kun halvat aktiivisubit on tullut lähes kaikkien humppaveikkojen ja rokkireiskojen ulottuville, olen ollut huomaavinani, että pikkaisen pönöttävä lopputulos on yleinen osittain senkin takia kun ne alemmat pömpelit siellä tolpannokkakajarien alapuolella ei ole oikein miksaajan hallinnasta.
 
Kyseessähän saattaa olla vähän hengettömät subit joihin on pönöttävällä säädöllä haettu kompromissina muhkeutta - voi olla jonkin mielestä jopa hyvä kuuloinen jos soi kuin nuorison autostereot. Lopputuloksena, että saundi on vähän tunkkainen, bassokitara epäselkeä jos se tulee laitteiden läpi.
 
.

 
Kysehän on melko suurelta osin siitä, että jengi ei osaaviitsijaksa tutustua säätämiseen ja vehkeisiin.
Osa ei kyllä huomaa eikä kuulekkaan moista ongelmaa.
 
miffe
13.08.2014 13:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Tollaset jotkut nousevat tai ylileveät katsomot on sen verran erikoismeininkiä että jos niissä on musiikkia tarkoitettu esitettävän niistä löytyy valmiina joku järjestelmä jonka on joku seppä (enemmän tai vähemmän) miettinyt, mallintanut ja mitannut kohdilleen.
 
Nimimerkki 'lasal' mainitsi nimenomaan asennukset. Minä mainitsin esimerkit kahdesta erilaisesta, mutta hyvin toimivasta.
 
L-R subisijoittelu ei tosiaan ole mikään täysin optimaalinen mutta sen kanssa joutuu yleensä elämään käytännön syistä johtuen. Käytännön syyt tosin tekee siitä usein paljon toimivamman kun mitä pelkkä vapaakentän vaste kertoo, tungetaan eturiviin ja siitä vähän taaksepäin jengiä niin siinä on mukava ja nätti diffuusori joka painaa sen verran että varmana ei tule ääni läpi vaan vaiheiltaan tasaisehkona muhjuna sieltä kaikista raoista. Ton jälkeen kun kun muistetaan että ollaan parhaimmillaankin keskikokoisessa kioskissa jossa on seinät sivuilla noi eniten sivuille ampuvat keilat osuu niihin ja heijastelee takasin. Tarkkuus tuossa kärsii ja pahasti mutta todellinen vaste subien toistoalueelle on todella paljon tasaisempi mitä tollanen pelkkä mallinnus kertoo.
 
Käytännössä olen huomannut, että useassa paikassa seinäheijastukset tasoittavat toistoa _tyhjässä_ salissa, mutta jengin puskiessa paikalle alkaa keila muistuttamaan enemmän vapaakenttää (tai ground-planea useimmiten), jolloin ne heijastukset kuolevat ja power-alley on kuultavissa.
 
Ton subi-ihmettelyn jälkeen kannattaa muistaa että ei yläpäät toistoalueensa alalaidoilla ole mitään supersuuntaavia taikalaatikoita vaan ihan samalla lailla 100-200Hz huitelee menemään kun subeillakin, keilojen suunta vaan elää taajuuden mukana. Kajarin fyysisestä koosta riippuen ne alkaa löytämään suuntaavuuttaan, 15" kartiolla rupeaa 200Hz tienoilla löytämään parin dB:n vaimennusta suoraan sivulle, 12" 270Hz tienoilla ja 10" vasta päälle 300Hz tietämillä. Ton mukaan järkevät PA:t on monolkustereita keskellä?
 
Joo, suuntaavuus alkaa siitä, kun säteilevän pinta-alan halkaisija on puolet aallonpituudesta. Keskelle sijoitettu, roikkuva, pitkä banaani olisi kaikkein paras tai sitten vastaavasti joku megasuuri pistesäteilijä. Tämä nykyinen L+R on peruja vuosikymmenten takaa, ensimmäisistä stereofonisista kotistereoista, eikä sen käyttäminen de-facto standardina ole mikään järjen riemuvoitto. Näyttääkö se vain hienommalta, kun bändin molemmin puolin on torni pystyssä?
 
Jos käyttöön löytyy neljä keskenään samanlaista subia niin arvonta vaan pahenee kun vaihtoehtoja on taas lisää. Varsin hyvä vaihtoehto on iskeä ne kaikki vaan tasasin välein riviin eteen, tolloin saa aika hyvän keilan joka soittelee koko rivin leveydeltä muttei kauheasti seinille, lisäpisteitä jaetaan vielä siitä että eturiviin ei kuole koska kauempana olevat subit tulevat viiveellä mihin tahansa eturivin pisteeseen ja sitä kautta summaavat toisiaan pois. Tossa ei tarvii edes kajota jakosuotimiin eikä viiveisiin.
 
Tämä on melko normi mun hommissa. Ajoittain tulee laskeskeltua huonemoodien mukaan, josko saisi osumaan sivuille kuoleentuvan taajuuden tai taajuudet juuri sopivasti.
 
NeliX4: Oon kuullut, että festareilla on vedetty lead-laulua vartenkin toinen banaani viereen. Mikäs siinä jos rahaa riittää, mutta kovin järkevää se ei oo.
 
Järki ja raha (maksaja) ovat harvemmin samassa päässä. U2 perusteli, että näin saatiin 3dB enemmän headroomia. Sitä minä vaan, että niillä oli 15dB tai enemmän setissä varaa koko keikan ajan, joten tuolla ylimääräisellä ei ollut mitään käyttöää. Mutta näyttihän sen hienommalta ja isommalta ja
 
Sitä Spede-Akselin pinoa ei edes perusteltu millään. Oli vielä eri määrä kaappeja, eri kulmilla, kuin bändiä varten olevassa banaanissa. Saatiinpahan lisää työtunteja ja ulkoilua laitteille.
 
entinen turkulainen
musamies
13.08.2014 13:58:08 (muokattu 13.08.2014 14:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kysehän on melko suurelta osin siitä, että jengi ei osaaviitsijaksa tutustua säätämiseen ja vehkeisiin. Osa ei kyllä huomaa eikä kuulekkaan moista ongelmaa.
 
Itselle subbarin säätäminen ja säätäminen muutenkin on kuin joku harrastus. Subbarin säätäminen ei vieläkään ole kauhean helppoa koska tilanteet vaihtelee ja erilaiset vahvistettavat äänilähteet käyttäytyy erilailla. Siksi se onkin mielenkiintoista.
 
Kun subbari on kytketty auxiin ja näin mahdollisesti ikävästi subbarissa käyttäytyvät äänilähteet karsittu, homma on helpompaa. Mielestäni tämä hipoisi lähes täydellisyyttä jos ne vasemman ja oikean puolen ämyrit olivat ne sitten subbarin kera tai ilman suoriutuisi kunnolla sellaisenaan esim. matalastakin laulusta, bassokitarasta, tavanomaisesta digitaalisesti toteutetusta pianosta.
 
Sitten sillä oikeasti matalaa toistavalla subbarilla sitä tiettyä voiman ja läsnäolon tuntua varsinkin kun sitä voisi annostella reippaalla kädellä siihen missä sitä oikeasti kaipaa.
 
Meikäläinen on monessa tilanteessa tyytymätön bassokitaran ääneen koska se on säädetty mössöksi, eikä sellaiseksi selkeäksi ja sopivasti purevaksi. Aux subuttelu on osaltaan helpottanut tätä asiaa.
 

 
Joo, suuntaavuus alkaa siitä, kun säteilevän pinta-alan halkaisija on puolet aallonpituudesta. Keskelle sijoitettu, roikkuva, pitkä banaani olisi kaikkein paras tai sitten vastaavasti joku megasuuri pistesäteilijä. Tämä nykyinen L+R on peruja vuosikymmenten takaa, ensimmäisistä stereofonisista kotistereoista, eikä sen käyttäminen de-facto standardina ole mikään järjen riemuvoitto. Näyttääkö se vain hienommalta, kun bändin molemmin puolin on torni pystyssä?
 
Varmaan hienompiakin ratkaisuja voi tehdä, mielestäni L+R ja yksi monosubi vaikka auxista tai muutoin on vähimmäisvaatimus millä vaikka nykyajan kiippareihin saa ilmavat saundit. Monotetut saundit on niissä ankeat. Karmeesti joku nähny vaivaa, että on saanut rakennettua mullekin jotain ilmavia pianosaundeja. Mutta itsellä kuitenkin mielessä mikä olisi viisain tapa toimia kun L+R tapaan tuotettu saundi ei käyttäydy kuitenkiin hyvin koko esiintymistilassa kun jengi ei kuitenkaan ole siellä miten olisi jossain hifikuuntelussa.
 
Nappaa sieltä subista kaiken turhan pois, siirtää keikkapaikalla subeja 1m suuntaansa&kokeilee vaikutusta ja lopulta equttelee masteria. Sillä päästäneen mitättömyydestä kohti keskinkertaisuutta.
 
Yhden subin hyvänä puolena olen pitänyt, että sen voi yrittää sijoittaa aika hyväänkin paikkaan kun on vain yksi jolle pitää hakea optimaalinen sijoitus. Kahden subin parhaana puolena taas olen pitänyt jalustaominaisuutta tai jos yläpäät on niin pienet, että pitää leikata aika ylhäältä alapäätä pois, ei rupea liiaksi häiritsemään, että ääni jakautuu taajuuden perusteella kaukana toisistaan oleviin äänilähteisiin.
 
jorma666
13.08.2014 17:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Sitä Spede-Akselin pinoa ei edes perusteltu millään. Oli vielä eri määrä kaappeja, eri kulmilla, kuin bändiä varten olevassa banaanissa. Saatiinpahan lisää työtunteja ja ulkoilua laitteille.
 
Jos tarkoitat Guns N' Roses -keikkaa Käpylässä muutama vuosi sitten, niin ihmettelin myös kovasti tuota kaappien eri määrää ja asettelua nippujen välillä. Ainakin silloin bändin miksaaja ja PM selittivät meille asiaa vain mahdollisuudella kokeilla. J-sarjan setti oli ainakin amerikkalaisille silloin vielä uus asia, ja d&B-tuotteet ylipäätään teki kovasti tuloaan amerikkalaisten tuotantojen ridereihin. Nythän ne löytyy jo aika monen lapuista niitten perinteisten merkkien rinnalta. Kyseisellä keikalla J-setti tuli Movarille suoraan tehtaalta pahvilaatikoissa, pari kaveria tehtaalta piti edellisenä päivänä koulutusta mm. setin ripustamisesta, eli siinä mielessä kokeilulle oli aivan kelvollinen ympäristö. Mutta ymmärsin, että muuten kyseisellä kiertueella vetivät keikat ihan normaalisti LR-nipuilla. Jos joku muistaa yksityiskohdat paremmin, niin korjaa.
 
we call it music - they call the cops
lasal
14.08.2014 09:46:42 (muokattu 14.08.2014 12:01:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Ja tämän perustat mihin?
 
Tiedän etten ole täysjärkinen mutta en kyllä tuotakaan purematta niele. Myöskään L/R asetelma ei ole hyvä, kuten mainitsit...

 
Keskellä alhaalla? Keskellä lavoilla on monenlaista toimintaa, joka kärsii subuttelusta (*)
 
Kuitenkin kaksi? Mökinmummokin käsittää että 100 Hz jää kuulumatta jos matkaero subbareihin on 1,7 metriä. Kumoavat toisensa.
 
Ylös ripustamisen hankaluudet tietysti voivat johtaa ei-optimaalisiin valintoihin.
 
Minulla oli vastikään tilanne jossa oli sopivasti betonikatto yli 6 metrin korkeudessa.
Mutta ei kasvokkain keskustelu eikä kaksi sähköpostia saanut livenation'in asennusporukkaa tekemään kiinteästä asennuksesta kunnollista :(
_ _ _
 
(*) Monet vuodet ajelin erikoisen muotoisessa salissa subbari vaan lattialla ja paikka valittu ihan vaan muuta toimintaa häiritsemättömimmäksi
 
Joku voisi tuon aux-subuttelukejun linkin copypastettaa tähän ketjuun.
BTW tuolla ilmeettömasti otsikoidussa Q & A -ketjussakin oli tätä asiaa (EDIT: sivulla 5 loppupuolella)
 
NeliX4
14.08.2014 12:55:43 (muokattu 14.08.2014 12:58:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti haluu saivarrella, niin kuin aina.
 
Yhdellä kaiuttimella suuntaavuus on 360 joka suuntaan. Se kannattaa laittaa mahd lähelle yleisöä (eli lattialle keskelle eteen tai jopa yleisön sekaan!?!). Onkohan kukaan tuommosta koskaan kokeillu laittaa yleisön sekaan. Jossain leffateattereissa taitaa olla persiin alla (tai sitten se on se popkorni)
 
Miffe tuossa aiemmin tähän jo kommentoikin.
 
miffe
14.08.2014 13:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Jos tarkoitat Guns N' Roses -keikkaa Käpylässä muutama vuosi sitten, niin ihmettelin myös kovasti tuota kaappien eri määrää ja asettelua nippujen välillä.
 
Bingo huudettu!
 
Kyseinen päivä on jäänyt mieleen siitä, että Hotelli Kämp oli pyytänyt poliisia lopettamaan lähistöllä sijaitsevan ravintolan terassin metelin. Toki minä äänijärjestelmän suljin, mutta vasta silloin kun oli tarkoituskin.
 
Ainakin silloin bändin miksaaja ja PM selittivät meille asiaa vain mahdollisuudella kokeilla.
 
Eli ei mitään pätevää syytä.
 
J-sarjan setti oli ainakin amerikkalaisille silloin vielä uus asia, ja d&B-tuotteet ylipäätään teki kovasti tuloaan amerikkalaisten tuotantojen ridereihin.
 
Vuosi oli 2010, d&b oli jenkkimarkkinoilla ollut siinä kohtaa 10 vuotta.
 
Olisi kyllä pitänyt olla tunnettu. 8th Day Sound oli tehnyt parasta mahdollista promoa tuotteille koko tuon ajan.
 
entinen turkulainen
Danko
14.08.2014 13:42:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Onkohan kukaan tuommosta koskaan kokeillu laittaa yleisön sekaan.
 
Jep, parissa tanssi- ja musikaaliproggiksessa kasasin ja viivästin subit nousevan katsomon alle. Oli onneksi sen verran vankkarakenteinen, ettei tullut ylimääräisiä räminöitä.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
jorma666
15.08.2014 00:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Vuosi oli 2010, d&b oli jenkkimarkkinoilla ollut siinä kohtaa 10 vuotta.
 
Olisi kyllä pitänyt olla tunnettu. 8th Day Sound oli tehnyt parasta mahdollista promoa tuotteille koko tuon ajan.

 
Mutta ei ollut. Vuosina 2006-2010 kiersin melko paljon Pohjois-Amerikassa, harva siellä oli edes kuullut kyseisestä valmistajasta. J-sarja julkaistiin 2006, 12 vuotta myöhemmin kuin vaikkapa V-DOSC. Ei niitä Suomessakaan vielä 2010 monella ollu.
 
we call it music - they call the cops
Katti
15.08.2014 23:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Katti haluu saivarrella, niin kuin aina.
 
Mulla mitään tarvetta oo saivarrella... Oon vaan jonkun verran ollut systeemiseppänä isommillekin järjestelmille, ja muutamankin kaiutinvalmistajan kouluttama aiheeseen...
 
...ja niinkuin sanoin, niin en purematta niele että se olisi paras vaihtoehto riiputtaa keskellä... ...toimii joskus, mutta ei lähdetä yleistämään.
 
Jokainen järjestelmä täytyy suunnitella sekä käyttötarkoituksen, budjetin että ympäröivän tilan mukaan... Ratkaisuja on monia, ja niistä pitää valita se paras aina tapauskohtaisesti...
 
Yhdellä kaiuttimella suuntaavuus on 360 joka suuntaan.
 
Normaalilla refleksirakenteisella subilla joo, mutta sitten yhdellä jos toisella valmistajalla on myös olemassa valmiita kardioid-bassoja, jotka ei tosiaankaan suuntaa 360 astetta.
 
Muuten toi yleisön keskelle laittaminen olisi melko mielenkiintoinen kokeilla joskus. Metallicahan tavallaan sitä kokeili sillä rumpujen yllä roikkuvalla bassopötköllä... ...itse en kuullut miten toimi, mutta paperilla ihan toimivan näköinen systeemi.
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
musamies
16.08.2014 15:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta yhden subbarin ratkaisusta huonona puolena tulee mieleen kun se saattaa kuitenkin olla melko kovalla ja on tämän vuoksi etsinyt sille paikan ettei se häiritsisi liikaa bändiä tai yleisöä - kaskummaa eikös joku harmaahapsinen ihminen löydä tiensä sittenkin juuri subbarin viereen ja on siinä mukamas suojassa pahimmalta mölyltä...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «