Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikku mikseri kehiin
1 2
Connor
13.12.2013 12:57:02 (muokattu 13.12.2013 13:09:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrittäny tässä tavailla noita ABC ketjuja jne, mutta taidan saada asian auki tässä paremmin.

Tässä olen haikaillut ittelleni soppelia mikseriä demonauhotteluun ja pikku akkarikeikalle. Mitään high endiä en nyt hae, koska hukkaan menee mulla kuitenki. Se mitä osaan speksata on tämä:
- 6 kanavaa
- jotkut perushyvät efektit
- kompura (ainakin osakanaville ja nimenomaan laululle passeli)
- phantom
- mikkietuset on varmaan kaikissa

Nyt sitten pari asiaa missä olen uunona. Mulla on "studiossa" puuceessa M-AUDIOn Delta sisällä ja siihen olen ajanu pienen Behringerin läpi laulut. Ongelma on ollut, että en saa tästä nykyisestä kombinaatiosta monitoroitua laulua suoraan ilman, että se kiertää äänikortin kautta. Laulut pitäs siis saada kuivana ja riittävällä tasolla sisään ja linjaa pitäs saada monitoroitua (myös volaa säädettyä) suoraan tiskistä. Siis äänikortilta tulee vaan ns. taustanauha johon "miksaan" laulun soppeliksi korviini. Onko tämmönen siis mahdollista ihan noissa perus pikkutiskeissä? Tämä siis demottelua, mutta ei laatu haittaa vois jonkun homman tehdä kotonakin.

Satunnaisissa live hommissa tiskissä olis laulu, pari akustista keihästä ja muutama jäis varalle. Akkarihommissa ei se suurin vola ole relevantti, mutta onko näissä hommissa mitä kannattas kattoo kun tiskiä miettiä. Sen kompuran tahdon tuohon lauluun ja ei haittais, että se oli ns. säädettävä tai sitten tosin hyvin toimiva one touch ;-). Efekteistä on varmaan mielipiteitä enemmän kun persereikiä, mutta jos niistäkin jotain tulee mieleen niin saapi tuoda ilmi.

Lähinnä siis, että löytyykö "riittävä" näistä Behringereistä, Yamahan MG, vastaavista sarjoista passeli tämmöseen käyttöön. Käytettykin kelpaa mainiosti kun sopiva tulee kohdille.

Sitten hieman sivuraide kysmys, mutta miten noi esim. Behringerin USB tiskit, että ottaako ne joka kanavan erillisenä raitana sisään vai vaan sen miksauksen? USBn kaista ei mikää älytön ole niin onko niissä itsessään joku välimuisti vai että tuota?

edit: niin piti tarkentaa, että sitten jossain vaiheessa hommailen yläpäät siihen kaveriksi ja että sitten noilla mökäkeikoilla on yleensä joku isompi tiski kuitenkin käytössä eli ns laajennettavuutta ei nyt tartte hirveesti olla.

Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
NeliX4
14.12.2013 00:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha 124 cx tahi mackie dl804

musamies
14.12.2013 15:16:47 (muokattu 14.12.2013 15:21:17)

Alto Ghibli 16FX:ssä on mun mielestä pienessä tilassa aika paljon ominaisuuksia:
http://www.best2music.fi/shop/mikseri-alto-ghibli-1978p.html

Huonoa siinä on, että kaiut ei ole kyllä kovin monipuoliset ja virtaliitin oli siinä yksilössä, jonka tunne heikko, mutta se tuli korjattua laittamalla johto suoraan ilman liitintä kiinni.

Hyvää, että on XLR:ät lähtönä mitä ei kaikissa pienimmissä malleissa ole.

-----------------

Huomattavasti kalliimmalla budjetilla hyvin mielenkiintoinen on Mackie iPad mikseri:
http://www.soundtools.fi/soundtools-ajankohtaista/618-mackie-dl1608

Sen kompuran tahdon tuohon lauluun ja ei haittais, että se oli ns. säädettävä tai sitten tosin hyvin toimiva one touch ;-). Efekteistä on varmaan mielipiteitä enemmän kun persereikiä, mutta jos niistäkin jotain tulee mieleen niin saapi tuoda ilmi.

Joku omakohtaista kokemusta omaava voisi valaista minkämoinen efektipuoli Mackien iPad malleissa. Jos se on hyvä, siitä mä kyllä maksasin ja eikös kompurahommissa ideana ole fiksut säädöt. Tuossa Alto Ghiblissä on erittäin köyhän miehen laulukanavakohtainen kompura ilman säätöjä.

zouwi
14.12.2013 16:41:57

Tosta jäi itelleni vähän epäselväksi että tarviiko sun saada niissä demotteluissa se ääni talteen tietokoneelle mistä raosta? Suosittelen rumaa Y-haaraa jolla sen nappaa erikseen koneelleja mikseriin, etenkin jos mikseristä rupeaa jotain prosessointia sille tarjoamaan.

Soundcraftin EFX-sarjaa on käytetty hyvällä menestyksellä, niistä tosin puuttuu ne kompressorit. Ton kokosista ei tosin ole tullut vastaan ensimmäistäkään jossa olisi kompura jolla jotain tekisi, ite ainakin jätän tollaset yhen napin "yhtä-huono-kaikkialla" hirvitykset pois päältä. dbx266 maksaa käytettynä alle satasen ja ajaa asiansa, ite lähtisin sillä etenemään. Hyvää sekä tossa efx8:ssa että 266:ssa on sisäiset virtalähteet eli ei ole ulkoisia mötiköitä hajoamassa, häviämässä ja liittimiään rikkomassa.

Niq
14.12.2013 17:14:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=822737&fb=1

Tuo käsittääkseni toimii sekä mikserinä, että äänitysinterfacena koneelle. 8 mikkietusta plus kompura ja 4-alueinen täysparametrinen EQ joka kanavalle plus efektit päälle. Meinasin ehottaa jotain Yamahan vanhempaa digitiskiä, mutta täähän on parempi, kompaktimpi ja vielä FW-interfacekin.

NeliX4
14.12.2013 19:31:19

zouwi: dbx266 maksaa käytettynä alle satasen ja ajaa asiansa, ite lähtisin sillä etenemään. Hyvää sekä tossa efx8:ssa että 266:ssa on sisäiset virtalähteet eli ei ole ulkoisia mötiköitä hajoamassa, häviämässä ja liittimiään rikkomassa.

Uuh 266:ssa on monta nappia ja yhtä huono kaikkialla :)

Danko
14.12.2013 20:22:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Uuh 266:ssa on monta nappia ja yhtä huono kaikkialla :)

silti parempi kuin http://imageshack.us/a/img260/7335/deadringerw.jpg

"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
zouwi
15.12.2013 06:22:35

NeliX4: Uuh 266:ssa on monta nappia ja yhtä huono kaikkialla :)

Piste sinne tuosta. Se kuitenkin on merkittävästi parempi ja monikäyttöisempi kun mikään yhden napin hirvitys. :)

Connor
15.12.2013 09:04:23

Hyvää juttua,tänks kaikille. Joo eihän se tosiaan ole pois suljettua kasata osista eli efektit ja kompurat erikseen. Kattoo sitten vaan kompaktin räkin.

Tota aiemmin ehodotettua Yamahaa olen katellu hieman sillä silmällä. Siinä ois kaikki tarpeellinen mukavassa paketissa. Onneksi tässä ei nyt ihan jäniksen selässä ole niin voi kyttäillä käytettyjäkin.

Tosta nauhotuskytkennästä joku kysäsi. Tää mun ajatus voi olla hieman hölmö, mutta periaatteessa haluaisin kuulottimet tiskiin kiinni, musa koneesta tiskiin ja sitä laulukanavan volumea haluaisin säätää potikalla sopivaksi musan päälle. Oisko siis direct monitoring oikee termi. Emmä tiedä onko tommonen siis mitenkään järkevää tahi mahdollista, mutta tuntus, että toi laulun demottelu ois simppeleintä tolleen. Varmaan joku y-kaapeli sopivaan väliin vois ajaa asiansa. Kyllä mä tolla mun tasku behringerilläkin olin aika lähellä tota toteutusta, mutta ilmeisesti joku sisäinen kytkentä esti tän loppupelissä.

Ongelma on siis ollu, että en kuule laulua ilman että se menee täysillä kortillekkin.

NeliX4
15.12.2013 11:06:29 (muokattu 15.12.2013 11:14:19)

zouwi: Piste sinne tuosta. Se kuitenkin on merkittävästi parempi ja monikäyttöisempi kun mikään yhden napin hirvitys. :)

Se on totta, että tuolla rahamäärällä kannattaa ostaa masteriin joku kunnon kompura. Esim 166:nen on jo ihan käyttispeli. Presonuksen kompurat kanssa on hyviä. Soundcraftin tuosta EFX:stä tykkäsin kanssa. Itselläni hupi/hyöty ei vaan kohdannut.

Toisaalta myin oman Yamaha 16/6 (vanhempi malli jossa DBX 266 lisänä). Ostin tilalle tuon 166cx mallin ja päivääkään en ole katunut. Tuo uusi tuhnuttaa soundia, jos vähänkin hiljaisilla kanavavolumeilla ajelee. Vanha taas suhisi ja muutenkin oikutteli uudesta lähtien silloin tällöin. Sillä uudemmalla mallilla oli vaan niin paljon helpompi hoitaa hommat. Kanavat kytkyyn, tussilla teippiin sisällöt ja sitten linjat kuntoon. Laitoin pikkusen kompuraa siitä "yhdestä napista" ja lähdin kaljalle. Sitten keikan jälkeen kävin hakemassa vehkeet pois. Seuraavalla kerralla bändi osasi nuo jo itse laittaa.

Vanhalla 16/6+ 266:lla oli aina hirvee säätö, että jotenkin sai käyttökelpoista matskua. Milloin piti laittaa sidechain kompurointia tai lauluun demppaamaan. Auta armias, jos joku sinne meni koskemaan niin että johdot oli sekaisin. Millään ei pystynyt sitä kompuran kytkentää etänä ohjeistamaan.

Itse jos olen puikoissa, niin joku kauko-ohjattava digipeli kyytiin. 01V tai siitä eteenpäin.

NeliX4
15.12.2013 11:12:40

Niq: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=822737&fb=1

Tuo käsittääkseni toimii sekä mikserinä, että äänitysinterfacena koneelle. 8 mikkietusta plus kompura ja 4-alueinen täysparametrinen EQ joka kanavalle plus efektit päälle. Meinasin ehottaa jotain Yamahan vanhempaa digitiskiä, mutta täähän on parempi, kompaktimpi ja vielä FW-interfacekin.

Ystävälläni on tuollainen ja yksi ( = viimeisen) keikka tehtiin tuolla. Yamahan käyttölogiikka, 2 kanavaa XLR:ää (eli tarvii olla ADA8000:n ja/tai adaptereita) ja satunnainen kaatuilu ei oikein vakuuta. Periaatteessa tuossa on hyvä konsepti, mutta se ei vaan toimi. Zoom R16 ennemmin. ... tai vielä ennemmin mikä tahansa livemikseri - vaikka Behnriger :)

Connor
15.12.2013 12:15:11

NeliX4:
...
Toisaalta myin oman Yamaha 16/6 (vanhempi malli jossa DBX 266 lisänä). Ostin tilalle tuon 166cx mallin ja päivääkään en ole katunut. Tuo uusi tuhnuttaa soundia, jos vähänkin hiljaisilla kanavavolumeilla ajelee. Vanha taas suhisi ja muutenkin oikutteli uudesta lähtien silloin tällöin. Sillä uudemmalla mallilla oli vaan niin paljon helpompi hoitaa hommat. Kanavat kytkyyn, tussilla teippiin sisällöt ja sitten linjat kuntoon. Laitoin pikkusen kompuraa siitä "yhdestä napista" ja lähdin kaljalle. Sitten keikan jälkeen kävin hakemassa vehkeet pois. Seuraavalla kerralla bändi osasi nuo jo itse laittaa.
...

Erittäin houkuttava ajatus eikä ainoastaan tuon kaljan vuoksi ;-). Toi paketin helppous ajatuksena ja se, että ei tässä nyt mitään isoa rundia olla kiertämässä vaan nimenomaan ne satunnaiset pubinnurkka akkarikeikat ja se kotidemottelu.

Onko noissa 124cx vs 166cx versioissa muita merkittäviä eroja kun kanavamäärä?

musamies
15.12.2013 16:21:54

Connor: Erittäin houkuttava ajatus eikä ainoastaan tuon kaljan vuoksi ;-). Toi paketin helppous ajatuksena ja se, että ei tässä nyt mitään isoa rundia olla kiertämässä vaan nimenomaan ne satunnaiset pubinnurkka akkarikeikat ja se kotidemottelu.

Uudessa stage pianossani on master kompressori, josta saan säädellä parametreja. Itsestä vaikuttaa hyödyt liittyvän vaikka tilanteeseen, jossa haluaisin jonkun sooloni kuuluvan paremmin rokkiälämölön seassa silloin kun muutenkin tarvitaan roisimpaa soittotyyliä ja halutaan aivan kaikista kovimmat äänähdykset myöskin kuriin.

Jos mä lähtisin mukaan akkarikeikalle, tuskimpa siinä mitään kompressoria tarvisin.

Laulaja taas tarvinnee mahdollisimman hyvän mikin ja tutustuu siihen.

Pikkumikseri ei ole enää pieni jos sen mukana pitää olla ulkoisia signaalia käsitteleviä laitteita. Jos ne kompressorit saa mikseriin mukaan, niin kannattaa ottaa ja eiköhän digimiksereissä juuri näitä toimintoja ole?

Connor
04.01.2014 17:53:05

Homma jalostuu. Olen nyt miettiny, että otan vähän vielä lisää laajennettavuutta tähän tulevaan tiskiin eli muutama kanava mahdollisesti lisää ja ainakin 2 Aux ulostuloa, että sais mahdollisesti sen 2 eri monitorimiksiä lavalle.

Tällä hetkellä ehdokki on tuo Yamahan MG166CX käytettynä. Näyttäs yks olevan torissakin tällä hetkellä, tosin ensin pitää hieman kerätä paalua. Sitten nyt se seuraava asia mikä näissä tulee mieleen, että tohon rahaan (~350Eur) saa jos jonninlaista Behringeriä uutena kolmen vuoden takuulla nin väkisin se pistää miettimään, että onko toi Yamaha oikeesti niin hyvä?

zouwi
04.01.2014 18:01:02

Connor: Homma jalostuu. Olen nyt miettiny, että otan vähän vielä lisää laajennettavuutta tähän tulevaan tiskiin eli muutama kanava mahdollisesti lisää ja ainakin 2 Aux ulostuloa, että sais mahdollisesti sen 2 eri monitorimiksiä lavalle.

Tällä hetkellä ehdokki on tuo Yamahan MG166CX käytettynä. Näyttäs yks olevan torissakin tällä hetkellä, tosin ensin pitää hieman kerätä paalua. Sitten nyt se seuraava asia mikä näissä tulee mieleen, että tohon rahaan (~350Eur) saa jos jonninlaista Behringeriä uutena kolmen vuoden takuulla nin väkisin se pistää miettimään, että onko toi Yamaha oikeesti niin hyvä?

Behringereitä pitää käytännössä ostaa aina kaks samanlaista että on sit suoraan sparevehje matkassa kun se eka irtisanoo työsopparinsa. Jotkut pikkumikserit niiltä on ihan hyviä, niitä on joissain paikoissa aika määrissä ja keikalle lähtee aina salkku missä on kaksi pakattuna kyytiin. Jotkut muut sitten taas (etenkin sellaiset missä tuntuu olevan paljon ominaisuuksia hintaansa) ovat periaatteessa hienoja mut käytännössä niissä on niin paljon kohinoita ja pirinöitä ja värittävät itsessään ääntä että niitä ei voi keikalla käyttää.

Behkun pikkumikserit on ainakin oman kokemuksen mukaan muuten ihan jees mutta siihen voi luottaa että ne hajoaa ja suht pian. Kääntöpuoli tolla kolikolla sit on että ne voi jättää aika surutta vähän riskialttiimpaankin sijaintiin, ei harmita sitten kun joku juottaa sille kaljaa kun varalaite on valmiiksi matkassa.

musamies
04.01.2014 23:56:40

Itse en ole tyytyväinen Behringer UB2222FX-PRO mikserin kestoon kun se on ollut aika kevyellä käytöllä ja silti vikaa jo rupeaa olemaan.

Tosin hyvä puoli on, että on ollut aikaa ottaa selvää minkälaisia ominaisuuksia mikserissä voisi tarvita. Harmillista on tietenkin kun rahaa pitäisi osoittaa oleellisesti enemmän, jotta saisi laadun ja ominaisuudet selvästi paremmalle tasolle.

NeliX4
05.01.2014 16:08:02 (muokattu 05.01.2014 16:11:58)

Mulla on ollut 1002 ja 1020 mikserit 10 vuotta ja joka viikko käytössä. Ei pienintäkään vikaa! Sateessa, kurassa & pakkasessa pyrineet, mutta ei tunnu hajoavan millään.

Ostin kanssa aikanaan nuo, että ei harmita jos hajoavat. Nyt alkaa harmittaa, että hajoaisivat jo!

Connor
06.01.2014 13:31:43

Heh :) eli tuurissaan, että saako hyvän eli mun tuurilla empä taida ottaa riskiä.

Eilen lätkävuorolla kuulin tuoreen tarinan yhden Behringerin livekeikasta. Rumpali oli joutunut käyttämään nyrkkejään, että pari kanavaa tuli kuntoon. Kuulemma sielläkin oli uuden mikserin etsintä käynnissä.

Kiitos näistä.

KariS
06.01.2014 20:29:13

...kyllä noi B-valmistajan analogituotteet kannattaa jättää hyllyyn. Se että valot palaa ja ääni tulee läpi ei aina riitä. Olisi mukava, jos esimerkiksi EQ toimisi jotenkin lineaarisesti. Ensin kun vääntää ei tapahdu mitään ja sitten millin osalla tapahtuukin kaikki...

Mä olin jo vannonut, ettei enää yhtään b-tuotetta mulle... ja sitten tuli X32...

/Kari

Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
rintapek
07.01.2014 04:59:45

KariS: ...Se että valot palaa ja ääni tulee läpi ei aina riitä. Olisi mukava, jos esimerkiksi EQ toimisi jotenkin lineaarisesti. Ensin kun vääntää ei tapahdu mitään ja sitten millin osalla tapahtuukin kaikki...

/Kari

Tämä. Sama koskee joidenkin kokeilemieni pikkutiskien lowcut- nappeja. Joita ei voi käyttää. Tai sit olen testannu rikkinäisiä yksilöitä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti