Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kirkko esiintymispaikkana
1 2 3
haitari
03.12.2013 15:34:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitettiin bändin kanssa kirkkojoulukonsertti ja näin jälkikäteen on hyvä kysellä neuvoja ja vinkkejä ammattilaisilta ja kokeneemmilta (ensi vuotta ajatellen). Kattaus koostui kahdesta solistista, joista toisella akkari, lisäksi sähkis ja basisti omilla skobeillaan, rummut ja stagepiano ja paikkana kivikirkko jossa parvi. Laulut, akkari, sähkis ja piano ajettiin pa:n läpi (vain yläpäät). Basisti soitti omalla ja rumpuja ei mikitetty lainkaan. Solisteilla monitorit lattialla ja kokonaisuus pa:n takana.
 
Soundchekki meni ihmetellessä infernaalista kirkkokaikua ja kaiken muun paitsi laulun mölinämuhjua. Kauheen kovaa ei voinut vetää, joten piti yrittää poimia tärkeimmät esille. Basari oli melkoinen huminakumina, vaikka mitä laitettiin demppaamaan.
 
Luonnollisesti itse konsertissa oli kirkko täynnä (about 450 sielua) ja kun erillistä miksaajaa ei ollut, joutui menee vähän sokkona. Loppupelissä palaute oli erittäin positiivinen, kaikki kuului selkeästi ja riittävästi - ei liian kovaa. Mentiin ihan analogimikserillä joten iPadiä ei tällä kertaa ollut mahdollista käyttää. Tossa nuo olosuhteet vaihtui tosi radikaalisti, joten pitää olla tyytyväinen, että päästiin maaliin. Eturivin läheisyyden ja lattiatilan pienuuden vuoksi rumpali ja basisti joutui asettumaan pari askelmaa ylemmäs "stagen" eteen. Kai ne kutsuu sitä alttariksi.. Alttarin päällä oli vielä sellainen mukava kupolikatto.
 
Ehkä olennaisimmat kysymykset kuuluu:
- kandeisko ens kerralla ottaa subit mukaan?
- kandeisko rummut mikittää ja ajaa siis pa:n läpi?
- kandeisko basso vetää linjaan?
- kandeisko rakennella joku viivelinja puoleen väliin?
- mitä muuta kannattaa ottaa huomioon (paitsi oma äänimies)?
 
Kiitos jo etukäteen.
 
www.patevamies.fi
musamies
03.12.2013 16:11:56 (muokattu 03.12.2013 16:15:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari:
- kandeisko rakennella joku viivelinja puoleen väliin?

 
Voi kandeekin. Yksi lähestyminen, että ottaa mallia siitä musasta mikä soi kirkossa hyvin kun monesti siellä on urut, jotka on juuri siihen tilaan tehty.
 
Jos äänenvoimakkuus pysyy suuruusluokaltaan suurin piirtein samantapaisessa, miksei soisi muukin musiikki siellä hyvin kuin urkumusiikki.
 
Myös mahdollista tilan luonnollista hyvää kaikua kannattaa hyödyntää eikä tehdä siitä ongelmaa.
 
kandeisko basso vetää linjaan?
 
Yksi hyvä vaihtoehto jos homma on kunnolla harjoiteltu muissa olosuhteissa, toisaalta kirkossa riittänee vähän vaisumpikin bassottelu, ettei ole pakko vetää PA:n läpi.
 
Ainakin bassoa on helppo hallita mikserin kautta.
 
eetu-
03.12.2013 17:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdollisesti Semi-Offtopic mutta ei yhtään..
 
Ajelin viikonloppuna Lissabonissa Mexefesteillä St. Luisin kirkossa erikoiskeikkaa. Pakko fiilistellä Portugalilaisten tekniikkatoimitusta..
 
- Erittäin hyvä Yamaha C7 flyygeli
- Pari 414 sisään, D112 subiksi ja AE6100 lauluun
- DiGiCo SD11 etupäässä
- 6x dV-DOSC ja 2x dV-SUB
 
Tila oli sen verta erikoinen että jonkilainen KIVA osaston main/frontfill/delay's olisi varmasti toiminut paremmin mutta ei nyt ääneen viitsinyt valittaa.
 
DiGiCo:n kanssa oli kyllä hieman ongelmia, vastaan on tullut ympäri maailmaa nyt aika monta SD11/SD9 jossa liu'ut ovat aivan jäkissä.
Niitä pitää tietystä kulmasta "työntää" jotta tottelevat yhtään.
 
Myös oli pöytä hukannut output routtaukset jostain syystä. Keikan alkaessa monitori pauhasi komeasti mutta lakut oli mykkänä.
Englantia puhumattomalle talon teknikolle meni n. 2 minuuttia tehdä selväksi että tämä ongelma "ei johdu minusta". Sit alkoi jumalaton tiskin räpläys, äijä kävi kaikki valikot läpi.. Ei muuten tiennyt DiGiCon sielunelämästä mitään. (hyvin usein asia on näin noiden tiskien kanssa, wonder why..) Olimme siis ainoa esiintyjä kirkossa ja tiski tsekin/minun jäljiltä, vian oli siis semi-pakko löytyä sen äijän jäljiltä tai pääterosessorista. No, sieltähän se lopulta kaivautui ja saattiin reippaat väliaplodit kun ensimmäisen 10 minuuttisen biisin loppupuoliskolla alkoi lakut raikaamaan. Äijä jäi siihen halailemaan ja poskipussailemaan hyvin oudolla tavalla ja pyyteli anteeksi koko keikan sekä tarjosi kaikkia mahdollisia päihteitä mitä pallolta löytyy..
 
..veikkaan että oli tsekin ja keikan välissä äijä käynyt hienoa ja vierasta tiskiä hieman läpi...
 
Kyseisen artistin setissä käytän paljon kaikuja erilaisia asioita varten. Tsekissä tyhjälle salille tuntui että niitä ei tänään paljoa tarvita mutta keikan alkaessa raapi kaikki takaisin. Täyteen pakkautunut kirkko demppasi apajaa _erittäin_ paljon. Lisäksi master equsta raapimani 250-500hz sai tulla hieman takaisin sekä preensenssiä kaiveli hieman kanavakohtaisista equista.
 
don't you ever ever ever trust my mercy
zouwi
03.12.2013 17:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirkkoja on aika moneen eri kokoon ja malliin, kaikkein kauheimpia ovat yleensä olleet pitkät, kapeat ja korkeat hallit. Niissä yleensä kaiku on piiiiiiiitkä ja aika yläpää-voittoinen eli about kaikki muu paitsi kaukana parvella olevat urut tai virsiä veisaava kuoro kuulostaa aika järkyttävältä.
 
Tohon ratkasuna on yleensä ollut niin voimakas suuntaus järjestelmästä kun ikinä vaan irtoaa ja niin vähän ääntä ulos kajareista kun ikinä mahdollista. Viimeksi meillä taisi olla pää-pa ja neljä viivelinjaa ~70m matkalle. Riitti kelvollisesti puheen toistamiseen hyvällä ymmärrettävyydellä, kaipa siitä olisi tarvittaessa jotain musiikkiakin ajanut niin että taaempanakin tunnistaisi mitä tapahtuu.
 
Subien kanssa on aika helppo mennä metsään tollasissa paikoissa, ite varmaan vetäisin pää-pa:n tietämille end-firenä jonkun kasan josta en ajaisi mitään alle 50Hz ja senkin yläpuolelle varsin maltillisesti. Alakerran ajelu sinällään on kannattavaa tollasissa tilanteissa kun yläkerran päällä kummittelee sitä kaikua ympäristöstä. Haasteena tietty hommassa on ettei alakerta lähde humisemaan, jos alakerta on pelkkää muhjua niin parempi olla kokonaan ilman. Kikka-kolmosena oon joskus tollasissa hommissa vetänyt aivan överin kompressoinnin basso/basari/kiippari hommille ja vähän hitaammalla attackilla. Tuolloin se äänen syttyminen ja soinnun alku tulee selkeänä ja reippaasti läpi ja sitä yleisempää mattoa ja muuta huttua sit suhteessa vähemmän, sitä kun tulee kuitenkin muhjuna sieltä korkeuksista takasin. Samanlainen kompura-meininki voi auttaa laulullekin, tuuttaa konsanantit överisti naamalle ja vokaalit sit jää jalkoihin kun ne tunnistaa kuitenkin. Toi ei ole kuitenkaan mikään toimii-aina keino ja riippuu ihan tapauksesta sopiiko vaiko eikö. Jokatapauksessa soundi menee aika lyttyyn kun sitä kompressoidaan aivan liikaa.
 
Mikittäessä oon ite lähinnä tollasissa paikoissa koittanut tuoda niitä eri asioiden attackkejä yleisölle esiin, mitään kultaisia leslie-soundeja kiipparilla biisin taustalle ei todellakaan tollasessa paikassa vaan saa tuotua perille. Snaresta voi sen pienen maton rahauksen ja rungon helähdyksen päästää gatesta vaimeasti läpi, loppu kyllä tulee varmasti itekseen läpi.
 
Jos kalustoa ei ole "riittävästi" niin sit täytyy mennä sillä mitä on. Viivelinja jota ei saa viivästettyä on aika kyseenalainen hyödyltään, se kun tuo taas lisää muhjua koko tilaan ja pilaa koko meiningin niiltä ketkä ovat molempien kajareiden sointia kuuntelemassa. Basson veto linjaan riippuu siitä että saako sille PA:lla lisää suuntaavuutta. Jos kalusto on mallia yläpää+sub niin sillon se on aika sama soitetaanko se ympäriinsä humisemaan PA:sta vai basistin kaapista. Jos taas saa rakennettua kunnollisen viivelinjan niin sitten ehdottomasti PA:sta, silloin ei tarvitse soittaa edestä kun puolella volalla, viivelinja(t) pitää huolen siitä että se kantaa taakse asti.
 
Kaikenkaikkiaan tollaset haastavat paikat kysyy aina enemmän kalustolta ja miksaajalta kun perus rokkiklubit. Merkittävän hyvä kalusto erottuu halvemmasta parhaimmillaan niin että soundi muuttuu epämääräisestä muhjusta hyväsoundiseksi ja erottelevaksi soinniksi, jokatapauksessa joutuu tekemään kompromisseja moneen eri suuntaan vaikka kalusto olisi mikä. Miksaajan tehtävänä lähinnä on keksiä ja toteuttaa se vähiten huono ratkaisu.
 
musamies
03.12.2013 18:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Kaikenkaikkiaan tollaset haastavat paikat kysyy aina enemmän kalustolta ja miksaajalta kun perus rokkiklubit. Merkittävän hyvä kalusto erottuu halvemmasta parhaimmillaan niin että soundi muuttuu epämääräisestä muhjusta hyväsoundiseksi ja erottelevaksi soinniksi, jokatapauksessa joutuu tekemään kompromisseja moneen eri suuntaan vaikka kalusto olisi mikä. Miksaajan tehtävänä lähinnä on keksiä ja toteuttaa se vähiten huono ratkaisu.
 
Jos mua kysyttäs miksaamaan ja suunnittelee äänentoistoa perus rokkiklubiin tai kirkkokonserttiin valitsisin kirkon jos myös esitettävä musiikki on sellaista, joka istuu kirkkoon. Rokkiklubin vaikeus liittyy siiheen kun on pienissä tiloissa mahdollisesti aika kovaa soittoa.
 
Kirkko taas on suorastaan tehty esiintymiseen siten, että on alunperin ajateltu, että estradilla on joku ja myös musiikin välityksellä esiintymistä on kirkoissa.
 
Voisi ajatella jopa, että kirkkoon on yhtä helppo mennä esiintymään kuin konserttisaliin.
 
zouwi
03.12.2013 18:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Jos mua kysyttäs miksaamaan ja suunnittelee äänentoistoa perus rokkiklubiin tai kirkkokonserttiin valitsisin kirkon jos myös esitettävä musiikki on sellaista, joka istuu kirkkoon. Rokkiklubin vaikeus liittyy siiheen kun on pienissä tiloissa mahdollisesti aika kovaa soittoa.
 
Kirkko taas on suorastaan tehty esiintymiseen siten, että on alunperin ajateltu, että estradilla on joku ja myös musiikin välityksellä esiintymistä on kirkoissa.
 
Voisi ajatella jopa, että kirkkoon on yhtä helppo mennä esiintymään kuin konserttisaliin.

 
Näissä tällä palstalla esitetyissä kysymyksissä on ainakin toistaiseksi ollut 100% kysymys siitä että halutaan esittää jotain muuta kun mies+kitara flyygelin säestyksellä. Tai oikeastaan mitään muutakaan mitä sinne yleensä mennään vetämään. Tottakai on helppo laittaa kuoro tai urut kirkkoon ja lähteä veivaamaan, aloittajan viestistä kuitenkin pystyi päättelemään sen verran että he eivät olleet vetämässä kuoroa eivätkä urkuja. Ite kirjoittelin tuon viestin olettaen että paikka on kaikunsa puolesta jotain epätoivoisen ja karmean välimaastosta ja musiikkityyli on jotain virsiä/yhteislaulua menevämpää. Akustinen rumpusetti kirkossa rupeaa asettamaan aika paljon haasteita ja rajoja tekemiselle ainakin omalta osalta, jos joku sattuu olemaan niin kova seppä että vetää aina yhtä vaivattomasti ja yhtä hyvällä soundilla klubilla ja kirkossa niin ehdottomasti nostan hattua suorituksesta.
 
Jos keikka on myyty, bändi kasattu ja biisit sävelletty niin aika myöhäistä ruveta rypistelemään että voisko sitä sittenkin vetää about täysin päinvastasella meiningillä kun mitä asiakas on tilannut. Jos asiakas tilaa rokkia kirkkoon niin sit toimitetaan sitä rokkia. Keikkapaikkoja on lähtöön jos toiseenkin ja välillä tulee vastaan niitä kaikkein syvimpiä loukkoja ja sit niissä on vaan vedettävä. Silkkaa p***apuhetta ruveta siinä vaiheessa enää kommentoimaan että ruvetaan ottamaan iloa irti siitä hallikaiusta kun ei se vaan oikein toimi rokkimusassa. Jos ei miellytä tollanen niin sit ei ole pakko myydä sitä keikkaa ensinkään.
 
musamies
03.12.2013 18:39:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Näissä tällä palstalla esitetyissä kysymyksissä on ainakin toistaiseksi ollut 100% kysymys siitä että halutaan esittää jotain muuta kun mies+kitara flyygelin säestyksellä.
 
Tänä päivänä monessa kirkossahan on monipuolisia musiikkitapahtumia. Itsellä ei ole jäänyt oikein mikään tapahtuma mieleen saundien suhteen huonosti toimivana.
 
Lahdessa on ollut mahdollista seurata mitä urkuviikoilla tapahtuu ja nyt on tärähtämässä käyntiin joulkonserttien sesonki.
 
Ite kirjoittelin tuon viestin olettaen että paikka on kaikunsa puolesta jotain epätoivoisen ja karmean välimaastosta ja musiikkityyli on jotain virsiä/yhteislaulua menevämpää.
 
Mä taas olen virittynyt, että luvassa voi olla hieno akustiikka!
 
Akustinen rumpusetti kirkossa rupeaa asettamaan aika paljon haasteita ja rajoja tekemiselle ainakin omalta osalta, jos joku sattuu olemaan niin kova seppä että vetää aina yhtä vaivattomasti ja yhtä hyvällä soundilla klubilla ja kirkossa niin ehdottomasti nostan hattua suorituksesta.
 
Tuo kohta varmasti vaatii tavanomaista enempi paneutumista. Toisaalta tilat ei välttämättä ole liian pieni vaikka olisi vähän voimakasäänisempiäkin soittimia mukana.
 
Ensimmäisenä tuli mieleen Loiri vetelemässä kirkossa:
http://www.youtube.com/watch?v=jLhuyDnvknI
 
rintapek
03.12.2013 21:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
 
Ensimmäisenä tuli mieleen Loiri vetelemässä kirkossa:
http://www.youtube.com/watch?v=jLhuyDnvknI

 
Tuo on mielestäsi rokkibändi kivikirkossa????
 
rintapek
03.12.2013 21:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Jos mua kysyttäs miksaamaan ja suunnittelee äänentoistoa perus rokkiklubiin tai kirkkokonserttiin valitsisin kirkon jos myös esitettävä musiikki on sellaista, joka istuu kirkkoon. Rokkiklubin vaikeus liittyy siiheen kun on pienissä tiloissa mahdollisesti aika kovaa soittoa...
 
Ihan oikeesti herranjestas.
 
musamies
03.12.2013 21:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tuo on mielestäsi rokkibändi kivikirkossa????
 
Ainakaan nimimerkistä "haitari", joka keskustelun aloitti ei ihan se kaikista rankin rokki tule mieleen!
 
Toisaalta jos on käynyt niin, että olen näin kirkkovaltuutettuna täysin tietämätön kirkoissa järjestettävistä rock-tapahtumista, voisitte ystävällisesti valaista asiassa!
 
Itsellä ei se nimittäin ihan ekana vaihtoehtona vaihtoehtona tule mieleen, oletko sitten itse sitä mieltä, että ensisijaisesti rokin näkövinkkelistä lähdetään kirkossa konserttia tekemään? Toimiiko se muualla?
 
Voi olla, että täällä meidänkin kylällä vielä jokin aika joudutaan odottamaan ennenkuin varsinaisessa isossa kirkonkylän kirkossa esiintyy samat rock bändit, jotka kuitenkin täällä muuten esiintyy, jotain vaikka tyyliin Raggars, Popeda - kunhan nyt eka nähtäisiin vaikka Kalevi Kiviniemi!
 
zouwi
03.12.2013 21:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ainakaan nimimerkistä "haitari", joka keskustelun aloitti ei ihan se kaikista rankin rokki tule mieleen!
 
Toisaalta jos on käynyt niin, että olen näin kirkkovaltuutettuna täysin tietämätön kirkoissa järjestettävistä rock-tapahtumista, voisitte ystävällisesti valaista asiassa!
 
Itsellä ei se nimittäin ihan ekana vaihtoehtona vaihtoehtona tule mieleen, oletko sitten itse sitä mieltä, että ensisijaisesti rokin näkövinkkelistä lähdetään kirkossa konserttia tekemään? Toimiiko se muualla?

 
googlen ekoja osumia:
 
http://metallimessu.com/
http://www.vaasansuomalainenseuraku … lvelukset/rockmessu?date=2013-11-24
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288513791201.html
http://www.tuomasmessu.fi/mika-tuomasmessu-on/
 
Kyllä noita vedetään ja ihan määrissä. Noi myös saadaan toimimaan kun kalusto on järkevää ja sitä on riittävästi, lisäksi tosiaan täyteen ahdettu liiteri demppaa sen verran että ei ole enää ihan tuskaa.
 
rintapek
03.12.2013 21:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ainakaan nimimerkistä "haitari", joka keskustelun aloitti ei ihan se kaikista rankin rokki tule mieleen!
 
Toisaalta jos on käynyt niin, että olen näin kirkkovaltuutettuna täysin tietämätön kirkoissa järjestettävistä rock-tapahtumista, voisitte ystävällisesti valaista asiassa!

 
Takavuosilta muistan, et kotomaasta löytyi kirkkoherroja joiden mielestä haitaria ei sovi tuoda kirkon seinien sisäpuolelle. Toisaalta tunnen tanssimuusikoitakin, joiden mielestä haitari on parhaimmillaan järven pohjalla palkeet täynnä betonia.
 
Mut on myös olemassa hyvinkin raskasta gospelia, joka sanomansa puolesta sopii kirkkoon kuin kirkkoon.
 
Alkuperäistä kysyjää mä en osaa auttaa, koska toistaiseksi jokainen kivi- tai lasiluola on aiheuttanu mulle lähinnä harmaita hiuksia. Ihan olematta kirkkojakaan.
Kirkossa olen muistaakseni kaks kertaa vetäny ja se on menny periaatteella pannaan kädet ristiin ja toivotaan ihmettä.
 
haitari
03.12.2013 22:01:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ainakaan nimimerkistä "haitari", joka keskustelun aloitti ei ihan se kaikista rankin rokki tule mieleen!
 
Toisaalta jos on käynyt niin, että olen näin kirkkovaltuutettuna täysin tietämätön kirkoissa järjestettävistä rock-tapahtumista, voisitte ystävällisesti valaista asiassa!
 
Itsellä ei se nimittäin ihan ekana vaihtoehtona vaihtoehtona tule mieleen, oletko sitten itse sitä mieltä, että ensisijaisesti rokin näkövinkkelistä lähdetään kirkossa konserttia tekemään? Toimiiko se muualla?
 
Voi olla, että täällä meidänkin kylällä vielä jokin aika joudutaan odottamaan ennenkuin varsinaisessa isossa kirkonkylän kirkossa esiintyy samat rock bändit, jotka kuitenkin täällä muuten esiintyy, jotain vaikka tyyliin Raggars, Popeda - kunhan nyt eka nähtäisiin vaikka Kalevi Kiviniemi!

 
Ei kai tuolla nimimerkillä niin väliä ole mitä ja miten soittelee... Soi siellä joissakin biiseissä se haitarikin.
 
Anyway, kuten tuolla avauksessa oli maininta, niin joululauluja vedettiin, mutta ei nyt kuitenkaan mitään Raskasta Joulua -tyylisesti eikä kirkkokuoropaatoksella, vaan laidasta laitaan. Oli perinteistä sekä vähän tuoreempaa Teräsniska-Wickholm-Tuisku-Sillanpää -akselilla. Niin tai näin, pelkkä kirkkourkumusiikki, joka sieltä parvelta raikaa, ei mielestäni ole koskaan tullut pa:n läpi vaan hönkä riittää ihan niissä omissa pilleissä.
 
Ehkä pitää vielä tarkentaa omaa kysymysasettelua. Mitä voisi soundcheckissä ottaa huomioon sen varalta, että kelit ovat täysin erilaiset, kun onkin tupa täynnä ja läski demppaa? Kannattaako bändin lähettyville viritellä jotain rekvisiittaa, jolla olisi positiivinen vaikutus turhiin kuminoihin ja muhjuun? Skitta- ja bassokaappien asettelu johonkin suuntaan jne. Jotain hyviä pointteja on jo tullutkin, kiitos niistä.
 
www.patevamies.fi
musamies
03.12.2013 22:06:09 (muokattu 03.12.2013 22:08:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on tämän näköinen kirkko kuin videossa - näkee myös sisältä mikä homman nimi:
http://www.youtube.com/watch?v=Ww2QWyNZaI8
 

Haitari: Anyway, kuten tuolla avauksessa oli maininta, niin joululauluja vedettiin, mutta ei nyt kuitenkaan mitään Raskasta Joulua -tyylisesti eikä kirkkokuoropaatoksella, vaan laidasta laitaan. Oli perinteistä sekä vähän tuoreempaa Teräsniska-Wickholm-Tuisku-Sillanpää -akselilla. Niin tai näin, pelkkä kirkkourkumusiikki, joka sieltä parvelta raikaa, ei mielestäni ole koskaan tullut pa:n läpi vaan hönkä riittää ihan niissä omissa pilleissä.
 
Olen ymmärtänyt niin, että täällä päin pidetään kovasti leppoisasta joulukonsertista.
 
rintapek
03.12.2013 22:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Täällä on tämän näköinen kirkko kuin videossa - näkee myös sisältä mikä homman nimi:
http://www.youtube.com/watch?v=Ww2QWyNZaI8
 

 
Olen ymmärtänyt niin, että täällä päin pidetään kovasti leppoisasta joulukonsertista.

 
Nyt ihan oikeesti...
 
Kirkkoja on ympäri kotomaata. Jotkut järkkää niissä muutakin kuin mistä teilläpäin tykätään.
Tommoinen tila on omiaan aiheuttamaan hitonmoisia ongelmia muillekin kuin nimimerkille haitari. Minäkin mieluusti lukisin osaavien kokemuksia. En tee yhtikäs mitään tiedolla, et teilläpäin on tapana tykätä mies&kitara unplugged.
 
haitari
03.12.2013 22:42:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Nyt ihan oikeesti...
 
Kirkkoja on ympäri kotomaata. Jotkut järkkää niissä muutakin kuin mistä teilläpäin tykätään.
Tommoinen tila on omiaan aiheuttamaan hitonmoisia ongelmia muillekin kuin nimimerkille haitari. Minäkin mieluusti lukisin osaavien kokemuksia. En tee yhtikäs mitään tiedolla, et teilläpäin on tapana tykätä mies&kitara unplugged.

 
Komppia, vaikka ilman mikitystä.
 
www.patevamies.fi
musamies
03.12.2013 22:43:24 (muokattu 03.12.2013 22:49:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Nyt ihan oikeesti...
Kirkkoja on ympäri kotomaata. Jotkut järkkää niissä muutakin kuin mistä teilläpäin tykätään.
Tommoinen tila on omiaan aiheuttamaan hitonmoisia ongelmia muillekin kuin nimimerkille haitari. Minäkin mieluusti lukisin osaavien kokemuksia. En tee yhtikäs mitään tiedolla, et teilläpäin on tapana tykätä mies&kitara unplugged.

 
Ens tiistai illalla olis isossa kirkossa vuorossa Teemu Harjukari...
 
Ei ainakaan häneltä jauhot ole mennyt suuhun tilan suhteen! Itseasiassa keneltäkään ei ole mennyt ketä tiedän ja jos on ei ole ehkä kirkolle asti tullut.
 
rintapek: En tee yhtikäs mitään tiedolla, et teilläpäin on tapana tykätä mies&kitara unplugged.
 
Voi olla niin, että itsekin kuulun joukkoon, jolla on eniten keikkapyyntöjä aivan lähelle ja siksi ehkä voin valottaa, että eri esiintymispaikoista löytyy yleisö yhtä lailla vanhan liiton kanttorille, Raggarsille ja vaikka Loirille. Sama jengi tykkää eri yhteyksissä eri esiintyjistä. Jopa meikäläinen menettelee kun tarpeeksi viini virtaa ja laulu soi.
 
Sami_T
04.12.2013 01:45:45 (muokattu 04.12.2013 01:52:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tehny jonkun 20-30 kirkkokeikkaa vaihtelevien kokoonpanojen kanssa. Ihan siis niissä tavallisissa evankelisluterilaisissa kirkoissa.
 
Mä en oo tehny mitään rokkihommia kirkossa (ja toivottavasti ei ikinä tarvi tehdäkään), nää mitä oon tehny on edustanu rivakimmillaan sellasta suht reipasta pop-meininkiä. Tässä touhussa hyvä lähtökohta on se että lavameteli (mukaanlukien monitorimeteli) vaan hoidetaan heti kättelyssä niin alas kuin mahdollista. Kaikki kama linjaan mitä vaan suinkin pystyy. Kokeneemmat popparit yleensä ymmärtää sanomattakin että nyt ollaan kirkkoakustiikassa erikoismeiningin äärellä ja aika usein pärjättiin sillä että vain solisti ja kiipparit ja ehkä akkarit tuli parista monitorista ja nekin ihan hipihiljaa.
 
PA-meininki mulla oli niin että mulla oli autossa 4 kpl tolpannokkakaiuttimia, pari subia ja repullinen pikkukaiuttimia. En käyttäny mitään prossua vaan tein kaikki asiat viiveitä myöten pelkästään digipulpetilla. Jotenkin toi tuntu helpoimmalta säätää vain yhtä vehjettä. Budjetti olis useimmissa tapauksissa mahdollistanu vähän reteemmätkin systeemit mutta mä en vaan millään keksiny että miten mä niitä oikein sitten käyttäisin.
 
Suorakaiteen muotosessa tilassa missä on esiintymispaikka päädyssä kapealla sivulla pisteltiin kaks yläpäätä pystyyn, ehkä yks subi pötköttään lattialle (toista subia en ottanu autosta ulos varmaan kertaakaan) ja lisäksi viivelinja/linjoja ja/tai etufilli jos siltä tuntui. Kaiuttimien suuntaus niin että yläpäät on suht korkeella ja ne soi mahdollisimman paljon suoraan yleisöön ja mahdollisimman vähän seiniin tai kattoon.
 
Sitten taas suorakaiteen muotosessa tilassa missä onkin esiintymispaikka leveällä sivulla niin kaks yläpäätä vierekkäin per puoli ja muuten sama meininki. Kaks yläpäätä siksi että kun tarvi vaakasuunnassa kattaa joku 130 astetta niin se ei vaan yhdellä yläpäällä per puoli oikein taivu.
 
Aika vähän noita viivelinjoja tuli pystyteltyä, jos PA on vaan hyvä niin yllättävän iloisesti ja selkeästi se raikaa isommissakin kirkoissa koko matkan takaseinään asti. Toisekseen aika harvassa paikassa niitä viivelinjoja saa mihinkään järkevästi ja turvallisesti pystyyn tai sitten niistä olis tullu näköeste.
 
---
 
PA-vireestä sen verran että aika huolellisesti oppi joka mestassa ihmettelemään sen että mikä komottaa/kumisee/kääkättää ja niille kohdin sitten vaan equun ihan hirvee monttu. Kaikilla toimintatavoilla mitä "yleensä" tai oppikirjan mukaan tehdään voi mun nähdäkseni kirkkokeikoilla heittää vesilintua. Subbari oli mulla aina auxissa ja sitä ei kyllä tarvinnu kauheesti aukoa missään kirkossa.
 
Mä ainakin koin että parhaisiin tuloksiin pääsee hyvällä PA-suuntauksella, korvilla, maalaisjärjellä ja joissain kirkoissa vielä lisäksi erittäin väkivaltaisella eq:n käytöllä. Useimmiten miksaaminen oli sitä että kuuntelin mitä lavalta luonnostaan kuuluu ja lisäsin siihen sitten vaan sen mitä ei kuulu ja ehkä ihan ujosti alakertaa. Erityisen olennaista oli kipittää soundcheckissa ympäriä salia kuulostelemassa. Jos miksauspisteelle oli hyvä soundi niin tepasteli siitä viis metriä johonkin suuntaan niin eipäs ollutkaan enää. Kompromisseja joutu tekemään ja paljon.
 
Jos on viivelinjoja käytössä niin siinä kohtaa asiat muuttuu vähän monimutkaisemmiksi. Viiveajan määrittäminen oli parissa kirkossa vähän outoa puuhaa kun softa ja varmuuden vuoksi esiin kaivettu ns. manuaalinen mittausmetodi sanoi samaa asiaa mutta mun kuulohavaintoa se ei kohdannu sitten ollenkaan. Tota ilmiöö en muuten ymmärrä vieläkään. Toisekseen, kun se PA-miksaus ei yleensä sisältäny kaikkea informaatiota niin kun se ajetaan viivelinjasta pihalle salin perälle ja lavalta tuleva ääni ei enää sinne täysin kuulukaan niin tästä aiheutuvaa balanssia pystyy luonnehtimaan sanalla "mielenkiintoinen". Pakko oli sitten vaan tehdä sinne viivelinjoihin kokonaan oma miksaus. Eli helposti oli PA:aan menossa eri paikkoihin neljää erilaista asiaa (L/R, sub, etufilli, viivelinjat).
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
haitari
04.12.2013 08:13:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Sami_T, juuri tämän tyyppistä kommentointia oli hakusessa.
 
www.patevamies.fi
Sami_T
04.12.2013 08:48:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se unohtu sanoa että millä kalustolla/miten homman sitten hoitaakin niin erittäin olennaista osaa näyttelee sen lisäksi että miltä se kuulostaa niin se että miltä se toteutus näyttää. Pientä, söpöä ja siististi laitettuna on mun nähdäkseni se tapa miten homma pitää hoitaa, se on kuitenkin kirkko.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti