Aihe: Livepuolen Kysymys --> Vastaus -ketju. | |
---|
|
Hulkster: Ajattelin että 15 tuumaisella saisi enemmän kantavuutta ja botnea. Reilut pari vuotta sitten, kun olin itse viimeksi hankkimassa uutta settiä, kuuntelin liikkeessä samasta sarjasta (JBL PRX-600) rinnakkain 12-tuumaista ja 15-tuumaista yläpäätä, ja ainakin minun korviini 12-tuumaisessa etenkin laulu toistui erottelevammin, kun taas 15-tuumaisessa se jäi ikään kuin taka-alalle. Sen kokemuksen perusteella päädyin niihin 12-tuumaisiin yhdessä 18-tuumaisten subbarien kanssa, enkä ole vielä ehtinyt katumaan. Eri merkkisten kaiuttimien välillä on tietenkin eroja vielä enemmän kuin saman sarjan eri tuumakokojen välillä. Kannattaa tehdä kauppaa sellaisessa liikkeessä, jossa pääsee itse kokeilemaan, mikä miellyttää omaa korvaa. Niitäkin kun vielä Suomesta löytyy. |
|
miksaajasetä: Reilut pari vuotta sitten, kun olin itse viimeksi hankkimassa uutta settiä, kuuntelin liikkeessä samasta sarjasta (JBL PRX-600) rinnakkain 12-tuumaista ja 15-tuumaista yläpäätä, ja ainakin minun korviini 12-tuumaisessa etenkin laulu toistui erottelevammin, kun taas 15-tuumaisessa se jäi ikään kuin taka-alalle. Sen kokemuksen perusteella päädyin niihin 12-tuumaisiin yhdessä 18-tuumaisten subbarien kanssa, enkä ole vielä ehtinyt katumaan. Eri merkkisten kaiuttimien välillä on tietenkin eroja vielä enemmän kuin saman sarjan eri tuumakokojen välillä. Kannattaa tehdä kauppaa sellaisessa liikkeessä, jossa pääsee itse kokeilemaan, mikä miellyttää omaa korvaa. Niitäkin kun vielä Suomesta löytyy. Hyviä vinkkejä. Mun on pakko tosiaan yrittää kaivella jotakin suosituksia täältä, kun asun tällä periferiassa, mistä ei kannata lähteä mihinkään kokeilemaan noita kaappeja. Lähin musa kauppa Lappeenrannassa, missä tänään kävin ja ei siellä ole valikoimaa ollenkaan... Rintapek mainitsit ton turbosoundin milan 12. Onko kokemuksia? Tavoitteena on siis saada luotettavat yläpäät, millä hoitelee tarvittaessa vähän isomman salinkin. Ja hintaluokka on juurikin noin 900-1000€ |
|
On kokemusta m12:sta, ei mee rahat hukkaan. "Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.." |
|
Hulkster: Moi, Tanssibändille joka soittaa perusrockit jne elvikset, ollaan hankkimassa rcf art 315 aktiivikaappeja ja mikseriä. Oon kahden vaiheilla https://m.thomann.de/fi/yamaha_mg16_xu.htm?o=39&search=1498471096 https://m.thomann.de/fi/mackie_profx16v2.htm?o=25&search=1498471096 Saman hintaista ovat, kumpaa suosittelisitte? Unohda noi molemmat. Jos haluatte olla nykyaikaisia, hommatkaa esim. Behringerin X32 Rack- tai XR18-digimikseri. Jos digihommat hirvittää, A&H:n 16:2 on peruskamaa tuollaisiin hommiin. Omien bändien käytöstä löytyy kaikkia edellä mainittuja. A&H pärjää myös hinnaltaan, jos käytettynä ostaa. Mitkä nuo teidän käytössä nykyisin olevat yläpäät ovat malliltaan? Google ei tunetunut mainitsemaasi mallia. Ihan siksi vaan kysyn, että voisi paremmin verrata esim. noihin mainitsemiisi RCF:iin. https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo |
|
Hulkster: Rintapek mainitsit ton turbosoundin milan 12. Onko kokemuksia? Tavoitteena on siis saada luotettavat yläpäät, millä hoitelee tarvittaessa vähän isomman salinkin. Ja hintaluokka on juurikin noin 900-1000€ Kolmeenkymmeneen harrastehumppavuoteen mahtuu laite poikineen. Siis kun puhutaan harrastebudjettivehkeistä. Sen lisäksi mulla on aina tilaisuuden tullen tapana käydä "vakoilemassa" millä vehkeillä mikäkin bändi vetää. Jos puhutaan ns. tolppanokkakamoista jotka bändi roudaa paikalle ilman rekkaa, eli laulukaapit + subi/subit niin jos ei ihan leluista puhuta, niin merkistä riippumatta ne kaikki hoitaa jokseenkin saman homman. Siis jos niinku ollaan pikkupaikoissa. Jos taas keikka on puolen hehtaarin tanssiliiterissä niin mitkä tahansa b-korttivetoiseen peräkärryyn mahtuvat tolppanokkakamat alkaa olla alamittaiset. Itte aikanaan stressiklubin kanssa funtsin homman sillai, et kun me ei vedetä konsertteja, niin vaikka ravintolasali olis isokin, niin se parketti välttämättä ei, eikä meidän tarttenu koko ravintelisalista huolehtia. Ainoastaan siitä, et parketilla on pomppimiseen tai nojailuun sopiva äänenpaine/saundi. Täysmittaisessa humppaliiterissä sit olis äkkiä tullu äitiä ja järeämpiä kamoja ikävä. Mut jos semmoisia kamoja kaipaa kerran kolmessa vuodessa niin kalustovuokraamot on keksitty. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. |
|
sepisti: Mitkä nuo teidän käytössä nykyisin olevat yläpäät ovat malliltaan? Google ei tunetunut mainitsemaasi mallia. Ihan siksi vaan kysyn, että voisi paremmin verrata esim. noihin mainitsemiisi RCF:iin. Oliskohan tuossa esitellyt? https://www.youtube.com/watch?v=Fd6XGbFQgoc Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
|
Moi, Tällä hetkellä on siis olleet dB Technologies lyric 212 aktiivikaapit. Päädyin sitten turbosoundeihin, m12. Sain ST. Pauls soundista vielä nopeasti toimitettuna. Meillä on ollu sillon tällöin ulkoilmavetoja, ei nyt kuitenkaan mitään festariyleisömäärää, niin silloin nuo aikaisemmat jäi kyllä tehottomaksi. lauluja ei saanu tarpeeksi kuulumaan, kun vahvistin alkaa menemään limiitille ja pian rutisee ja paukkuu. Mikserissä ei ole kompuraa, joten sekin varmaan haittaa. Tilanne hieman parani kun hankin vokaalipedaalin , missä on kompuraa ja muuta dynamiikkaa. Kattelin että noissa miksereissä olis kanavakohtaiset kompurat, vois meillä toimia paremmin tommonen all inclusive, kun ei oo äänimiestä joka osasi/ehtis keikan aikana stressata äänestä. Mikserin hankintaa vielä lykätään, hyviä ideoita otetaan vastaan. Kiitos vastauksista! |
|
Meillä bändin kanssa kamoina yläpäät ja subit per puoli ja vähän meinaa bassot jäädä jalkoihin jos joutuu isommilla volymeilla menemään Sen verran budjettiluokassa leikitään että hirveitä satsauksia ei tällähetkellä tehdä mutta siis.....itse kysymys... Saattaisin saada tuohon yhden aktiivisubin lisää niin olisiko siinä mitään järkeä? Ja sitten mistä tuota ajaisi? Ihan vaan joko left tai right lähtöön? Vai johonkin aux lähtöön ja ajaa sinne vain tarvittavat basson ja basarin? Entäs sijottelu? Keskelle? Vai onko sillä niin suurta merkitystä? Nurmifestarit mailman viiksekkäimmät festarit www.nurmifestarit.com |
|
sr705: Meillä bändin kanssa kamoina yläpäät ja subit per puoli ja vähän meinaa bassot jäädä jalkoihin jos joutuu isommilla volymeilla menemään Sen verran budjettiluokassa leikitään että hirveitä satsauksia ei tällähetkellä tehdä mutta siis.....itse kysymys... Saattaisin saada tuohon yhden aktiivisubin lisää niin olisiko siinä mitään järkeä? Ja sitten mistä tuota ajaisi? Ihan vaan joko left tai right lähtöön? Vai johonkin aux lähtöön ja ajaa sinne vain tarvittavat basson ja basarin? Entäs sijottelu? Keskelle? Vai onko sillä niin suurta merkitystä? Millain ne ny on patchatty: subeissa passiivijakarit ja niistä yläpäille (ja subit tietysti epäherkemmät mitä yläpäät)? "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Millain ne ny on patchatty: subeissa passiivijakarit ja niistä yläpäille (ja subit tietysti epäherkemmät mitä yläpäät)? Menee mikserin left right lähdöistä jakosuotimeen ja siitä erikseen subien ja yläpäitten päätteille. Subeissa ei ole (käsittääkseni) mitää jakaria itsessään Nurmifestarit mailman viiksekkäimmät festarit www.nurmifestarit.com |
|
sr705: Menee mikserin left right lähdöistä jakosuotimeen ja siitä erikseen subien ja yläpäitten päätteille. Subeissa ei ole (käsittääkseni) mitää jakaria itsessään Jos kerta on jo bi-ampattu, niin yläpäiden päätettä pienemmälle/sub-päätettä isommalle? Selkeyttähän tuo hirvittävästi, jos subeille saa ajettua pelkästään bassoa ja bassaria, mut L/C/R-lähtöiset tiskit maksaa äkkiä paljon ja toi auxeista ajelu on yks taiteenlajinsa. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Jos kerta on jo bi-ampattu, niin yläpäiden päätettä pienemmälle/sub-päätettä isommalle? Selkeyttähän tuo hirvittävästi, jos subeille saa ajettua pelkästään bassoa ja bassaria, mut L/C/R-lähtöiset tiskit maksaa äkkiä paljon ja toi auxeista ajelu on yks taiteenlajinsa. Juu siis ongelma alkaa siinä vaiheessa kun mennään isommilla volymeilla ja subbareista alkaa potku loppua kesken. Lähinnä siis mietin että jos halvalla saisin yhden subbarin lisää niin olisiko sille tuossa setissä mitään käyttöä ja miten laitettuna siitä olisi eniten hyötyä vai onko vain enemmän haittaa amatöörin käsissä Nurmifestarit mailman viiksekkäimmät festarit www.nurmifestarit.com |
|
Keskenään erilaiset subbarit ei lähtökohtaisesti summaudu kovin hyvin. Kyllä niitä pystyy sovittamaan samaan järjestelmään mutta se vaatii osaamista, mittausvehkeet ja prosessointia. Vähän olosuhteista riippuen pahimmassa tapauksessa voi käydä jopa niin että yhden erilaisen subin lisääminen zulupohjalta aiheuttaa sen että lopputuloksena sitä subia on vähemmän. Oma suositus siis on että unohtakaa toi yksittäisen aktiivisubin hankkiminen. Kauppaan vaan ja isompaa PA:ta ostoskärryyn. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi |
|
Kiitoksia vastauksista! Unohdan siis haaveet edullisesta lisäsubbarista ja jään odottamaan sitä hetkeä kun on taas ylimääräistä rahaa jota voi sijottaa harrastamiseen. Sillävälin koitan saada nykyisistä kamoista irti sen mitä mun ymmärryksellä on mahdollista =) |
_kuntsi_ 18.07.2017 09:46:44 (muokattu 18.07.2017 15:44:38) | |
|
Hölmöille kysymyksilleni jatkoa. Kuinka tarkkoja tämmöiset semipro-luokan aktiivikaapit ovat siitä, että yläpäät ja subbarit ovat samaa sarjaa? Onko mahdoton ajatus sekoittaa esim. Yamahan DXR12 ja Turbosound Milan M15B/HK Premium Pro 18 a keskenään, vai sekoittaako tämmöinen pakkaa liikaa? DXR12 alle olisi tarkoitus siis jotkut "kompaktit" ja kohtuuhintaiset subit saada. DSR18w vaikuttaa hyvältä, mutta haluan myös kartoittaa muitakin vaihtoehtoja. Jos ei mene hyvin, menee huonosti. |
Sami_T 08.08.2017 00:37:40 (muokattu 08.08.2017 00:40:03) | |
|
_kuntsi_: Kuinka tarkkoja tämmöiset semipro-luokan aktiivikaapit ovat siitä, että yläpäät ja subbarit ovat samaa sarjaa? Pääsääntöisesti ei oo tarkkoja. Yläpäiden ja subbareiden välistä balanssia joutuu vähän levymusalla kuulosteleen mutta niin joutuu aika usein silloinkin vaikka wehkeet olisi saman valmistajan samaa mallisarjaa. Milanit, DXR:t ja HK PR:Ot pelaa yhteen iloisesti. "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi |
|
Ei nyt koko ketjua tullut selattua, mutt löytyisköhän vinkkiä tai veikkausta mikä tolle yhdellle T.Ampin päättärille tuli? Toinen kanava päästi sähkökojesavut ulos... Toinen pelaa ok.. Virtalähde, kenties? Jees eipä näihin tok ipaljoa kannata vaivaa & rahaa upottaa mut näillekin ois silloin tälläin "ajoa". |
|
Jotenkin tuntuu tyhmältä edes kysyä mutta voiko tohon mic in liitäntään tökätä mixerin linjaulostulosta 1/4 piuhan vai onko parempi käyttää rca:ta? https://www.thomann.de/fi/fun_generation_pl_110_a.htm |
anapena 13.08.2017 23:04:21 (muokattu 15.08.2017 00:28:37) | |
|
Jesus_Plastica: Jotenkin tuntuu tyhmältä edes kysyä mutta voiko tohon mic in liitäntään tökätä mixerin linjaulostulosta 1/4 piuhan vai onko parempi käyttää rca:ta? https://www.thomann.de/fi/fun_generation_pl_110_a.htm Mutu-pohjalta sanoisin, että mic-liitäntään laitetaan mikrofoni. Mikserin linjaulostulo on todennäköisesti ihan liian vahvaa signaalia. Ennemmin käytät sopivilla piuhoilla tai adaptereilla aux-liitännän rca-ta, siihenkin kannattaa melko varovaisesti annostella, sopivinta olis tietenkin käyttää mikserin rca-liitäntää. Mic-liitäntään voi tietenkin hankkia sopivat vaimentimet tyyliin line to mic. Voi se jotenkin toimia ilmankin, jos laitat mic-hanikan minimiin, ja kokeilet mikserin päästä hiljaa ja varovasti raottaa matskua liikkeelle. Jos mikään ei mene särölle=good TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
Sami_T: Pääsääntöisesti ei oo tarkkoja. Yläpäiden ja subbareiden välistä balanssia joutuu vähän levymusalla kuulosteleen mutta niin joutuu aika usein silloinkin vaikka wehkeet olisi saman valmistajan samaa mallisarjaa. Milanit, DXR:t ja HK PR:Ot pelaa yhteen iloisesti. Tämä on hyvä tietää. Uskaltaa jatkossa yhdistellä settejä jos ja kun semmoiselle tulee tarvetta. Päädyttiin pienen jahkailun jälkeen noihin Yamahan DSR118w-subeihin ja ainakin pikaisen testailun perusteella toimivat meidän tarpeisiin vallan mainiosti. Jos ei mene hyvin, menee huonosti. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|