Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua pienen bändin äänentoistoon??
1
Aukusti
15.07.2013 23:06:58 (muokattu 15.07.2013 23:08:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Bändimme (trio: keys, kitara, rummut, 3xvoc) sai normaalia suuremman keikan pienelle tanssilavalle.
 
Laitteemme ovat aikas minimaaliset:
-Wharfedale PM-600 sarjan mikseri+2x passiivipönttöö http://www.wharfedalepro.com/Home/P … /PM600SYSTEM/tabid/289/Default.aspx
-Vox AC30 ja jokin "suurempi" aktiivimonitori (lainassa, ei vielä toistaiseksi joten en tiedä mallia)
-muutama dynaaminen mikki, Röden NT1 (ajattelin OHmikiks), Sennheiser e606
 
Eli miten kannattaisi lähteä tilannetta lähestymään? Kosketinsoittajamme soittaa siis bassot vasurilla. Tuo mikserin vaivaiset kuusi kanavaa tuottavat ongelmia! Eli millä mikitän mitäkin ja onko hyviä EQ kikkoja vaikkakin mikserin EQ on myös suppea? Miten monitorin kytkennät menevät? Rumpalimme lyö hiljaa ja varsinkin sutibiiseissä snaren kuuluvuus pelottaa.
 
Olen siis hommaamassa kyllä uutta PAta mutta tämä keikka tuli niin nopeasti! :)
 
Kiitos avusta jo etukäteen, kyselkää lisätietoja jos (kun) jotain tärkeää uupuu. Aloittelija kun olen :)
 
NeliX4
15.07.2013 23:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhteys lähi äänentoistopalvelufirmaan?
 
Aukusti
15.07.2013 23:55:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Yhteys lähi äänentoistopalvelufirmaan?
 
Vaihtoehto, mutta palkka ei ole suurensuuri ja halutaan jäädä edes omillemme, nuoria kun ollaan
 
karhuntassu
16.07.2013 01:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aukusti: Vaihtoehto, mutta palkka ei ole suurensuuri ja halutaan jäädä edes omillemme, nuoria kun ollaan
 
Ei se paikan koko siihen vaikuta, kannattaako ottaa paikalliseen ammattilaiseen yhteyttä. Eiköhän ne jotenkin edes vastaan tule, kysymällä ei ainakaan mitään häviä.
 
Nuoria kun ollaan?
Siinä kohtaa nimenomaan ei rahan pitäisi kiinostaa, vaan se, että pitää hauskaa kavereiden kanssa, ja saa laadukkaasti toteutetun keikan- vaikka jäisi nolliin tuloissa.
 
Ei keikasta kannata maksaa, mutta joskus sekin on tarpeen- saadakseen lisäkeikkaa samaisesta paikasta taasen asteen kovemmalla liksalla.
 
Patut ne menee elämäänsä kyllästyneenä soittamaan keikan vain rahan takia, kun ei enää muutakaan vaihtoehtoa ole saada rahaa. (Typerä yleistys, mutta näitä on aivan liikaa)
 
Sitäpaitsi, kuinka iso keikka tuo on?
Tolla sun setilläkin pärjää jo jonkinlaisesti.... Voittaa ainakin The Böxit....
 
miksaajasetä
16.07.2013 02:31:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan aikaisempia vastaajia... eli kannattaa kysellä, olisiko jollakulla paikallisella lainata vaikka pientä mikseriä ja paria sopivaa mikrofonia. Pikku mikserin voisi liittää yhteen nykyisen vahvistimen kanavista. Kovin montaa kanavaahan tuohon systeemiin ei tarvitse lisätä. Mutta kyllä noilla kuudella kanavallakin jo aika paljon tekee.
 
Muutama pikku ajatus - oikeat asiantuntijat varmaan kommentoivat, jos on tarpeen:
 
- Kondensaattorimikrofonit vaativat phantom-virran, jota ei ainakaan minun lukemiseni perusteella löydy tuota mikserivahvistimesta, eli jos niitä on tulossa mukaan, tarvittaneen joka tapauksessa joko pieni mikseri tai erillinen phantom-virtalähde. Helpointa on tietysti, jos pärjäät dynaamisilla mikrofoneilla.
 
- Jos kitara sattuu olemaan sähkökitara, sillä on varmaan oma vahvistin, josta lähtenee riittävästi ääntä, eli sille ei tarvittane omaa kanavaa.
 
- Overhead-mikrofoni ei minusta ole välttämätön, pellit kuuluvat usein aika hyvin ilmankin. Muutenkaan rumpuja ei yleensä ole tarpeen mikittää tuon tehoisten vahvistinten kanssa, koska niistä lähtee suoraan yleensä enemmän ääntä kuin mitä vahvistimesta saa ulos.
 
- Virveliin voi toki laittaa varmuuden vuoksi mikrofonin. Itse olen käyttänyt useimmiten AKG:n D40- tai Shuren SM57 -mikrofoneja, mutta esimerkiksi tuo mainitsemasi Sennheiser varmaan toimii myös.
 
Pienimmillään voit siis selvitä sillä, että laitat vahvistimeen laulut (esim kanavat 1-3) ja yhden mikrofonin virvelille (esim kanava 4), jolloin koskettimille (ja mahdollisesti kitaralle) jää vielä 2 kanavaa.
 
Monitorointi on tuolla vahvistimella mahdollista toteuttaa käytännössä vain niin, että monitoreista tulee ulos sama ohjelma kuin pääkaiuttimistakin, koska tukea erilliselle monitorimiksaukselle ei ole. REC.OUT -lähdöt lienevät ainoa paikka, mihin monitorikaiuttimet voi liittää.
 
Karhukoira74
16.07.2013 09:02:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Yhteys lähi äänentoistopalvelufirmaan?
 
Komp. Eikun vaan ottamaan yhteyksiä. Meillä sedillä oli "eka oikea keikka" viime perjantaina, ja kun oli ammattilaisten laittamat lauteet valoineen, monitorointeineen ja äänentoistoineen....niin voi pojat kun oli ilo vetää! Meidän bändin osalta taidettiin tehdä sellainen päätös, että seuraava keikka milloin saadaan niin samasta firmasta vastaava kattaus jos yhtään tilapuoli on samanlainen, ja muutenkin. Ja jos ei jouduta nyt montaa sataa omasta pussista maksamaan niin silti otetaan. Kyllä ammattilaiset on ammattilaisia noissa hommissa, ja siitä kannattaa maksaa. JOS itsellä ei taitoa ole eikä KUNNON vehkeitä.
 
Vielä kerran iso kiitos Showtekniikalle Hämeenlinnaan!
 
-So many assholes, so few bullets-
Aukusti
16.07.2013 09:31:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastanneille!
 
Siis omasta tienististä ei niinkään ole kysymys vaan bändin tienestistä eli laitehankintoihin menisi tuokin palkka niin päästään jatkossa jo sitten helpommalla, paha selittää :)
 
No jokatapauksessa, pikkumikserin saisin luultavasti lainaan ja viisseiskankin! Tollainen phantomvirtalähde kolahti just postista. Kitaravahvistimessa riittää kyllä hönkä mutta lavavolumen takia haluaisin sen mikittää.
 
Miten tuo pikkumikseri? Voiko siitä pistää laulut? Sais monipuolisemman efektoinnin. Vai onko siitä haittaa että jotain kulkee pikkumikserin kautta?
 
Ja eikö mikserin takana oleva lineout liitäntä kelpaa monitorille?
 
Kiitos tuhannesti! :)
 
miksaajasetä
16.07.2013 10:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan myös Karhukoiraa. On tosi paljon mukavampi soittaa, kun joku toinen huolehtii keikan aikana äänentoistosta, ja saa itse keskittyä vain soittamiseen. Roudaamisessa voi ja kannattaakin tietysti olla mukana. Ammattilaista (tai kokeneempaa harrastajaa) seuraamalla oppii samalla myös paljon työtavoista ja mahdollisesti tarvittavista laitteista.
 
Minusta kitaravahvistimen mikitys ei tässä tapauksessa juuri auta lavavolumeihin, koska olet joka tapauksessa laittamassa sen myös monitoreihin, joihin siis tuolla mikserivahvistimella tulee sama ohjelma kuin pääkaiuttimiin. Ennemmin ehkä kannattaisi miettiä vahvistimen sijoittelua ja suuntausta niin, että ääni menee etupäässä yleisöön päin. Tilanne muuttuu tietysti hieman, jos saat mikserin, jolla voi tehdä erillisen monitorimiksauksen. Toisaalta minulla on useammin ollut ongelmia sen kanssa että kitaravahvistin on liian kovalla kuin sen kanssa ettei se kuuluisi, vaikka itse yleensä nuo mikitänkin.
 
Jos line out -liitäntä on tosiaan line out eikä insert, kuten manuaalissa minusta sanottiin, se tietenkin käy myös monitoreille.
 
Laulut ja kaiken muunkin voi tosiaan laittaa hyvin pikkumikserin kautta. Tällöin kaikki pikkumikserin ominaisuudet ovat käytettävissä, ja mikseristä riippuen silloin voi saada myös erillisen monitorimiksauksen onnistumaan. Nykyisen mikserivahvistimen osuudeksi jää lähinnä vahvistimena toimiminen.
 
musamies
16.07.2013 11:35:07 (muokattu 16.07.2013 11:44:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aukusti: Eli miten kannattaisi lähteä tilannetta lähestymään? Kosketinsoittajamme soittaa siis bassot vasurilla. Tuo mikserin vaivaiset kuusi kanavaa tuottavat ongelmia! Eli millä mikitän mitäkin ja onko hyviä EQ kikkoja vaikkakin mikserin EQ on myös suppea? Miten monitorin kytkennät menevät? Rumpalimme lyö hiljaa ja varsinkin sutibiiseissä snaren kuuluvuus pelottaa.
 
Mä olen myös kosketinsoittaja ja havainnut hyödylliseksi jos kiipparin lähistölle saa pienen mutta monipuolisen mikserin (miksaan siis toisinaan kiipparoinnin lisäksi).
 
Mikserissä on käetevä olla käyttäkelpoisia efektejä ettei erillistä kaikulaitetta tarvi. Digimikseri olis nykyaikaa, mutta alkuun voi opetella halvalla analogimikserillä. Monipuoliset EQ nupit on käteviä, mutta niitähän ei ihan halvimmissa ja pienemmissä ole.
 
Mielestäni rumpujen mikittämiseen ei alkuvaiheessa kannata lähteä.
 
Miksaamaan oppii vain harjoittelemalla. Jos joku kokeneempi opettaisi alkuun, voisi edetä nopeammin. Aika hiljaista on ollut miksauspettajien kanssa :D
 
On tosi paljon mukavampi soittaa, kun joku toinen huolehtii keikan aikana äänentoistosta, ja saa itse keskittyä vain soittamiseen. Roudaamisessa voi ja kannattaakin tietysti olla mukana. Ammattilaista (tai kokeneempaa harrastajaa) seuraamalla oppii samalla myös paljon työtavoista ja mahdollisesti tarvittavista laitteista.
 
Miksaaminen vaatii todellakin keskittymistä ja se voi tarkoittaa sitäkin, ettei itse pääse soittamaan paljon mitään.
 
Itselleni joku tällanen olis kiva lelu:
http://www.thomann.de/fi/mackie_dl_1608.htm
 
Aukusti
16.07.2013 20:54:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Entäs jos saan tällaisen mikserin lainaan, mukana myös kaikulaite
 
Mixeri: http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=25
Kaiku:http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/signal/R1000E.pdf
 
Päätteitä en omista joten tarvii kai kierrättää ton mikserivahvistimen kautta :D Eli miten kannattaa kytkeä?
 
miksaajasetä
16.07.2013 22:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aukusti: Kiitos!
 
Entäs jos saan tällaisen mikserin lainaan, mukana myös kaikulaite
 
Mixeri: http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=25
Kaiku:http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/signal/R1000E.pdf
 
Päätteitä en omista joten tarvii kai kierrättää ton mikserivahvistimen kautta :D Eli miten kannattaa kytkeä?

 
No niin... nyt alkaa olla vähän enemmän pelimerkkejä.
 
Kytkennät seuraavasti:
- Kaikki äänilähteet (mikrofonit ja kosketinsoittimien linjat) Soundcraftin sisääntulokanaviin 1-12.
- Päälähtö esimerkiksi MONO SUM -liitännästä mihin tahansa mikserivahvistimen kanavista. Vaihtoehtoisesti myös MIX L tai MIX R kelpaa, kunhan kaikki PAN-säätimet pysyvät keskiasennossa.
- Monitorilähtö AUX1 -liitännästä suoraan aktiiviselle monitorikauittimelle. Monitorikaiuttimia voi tietysti ketjuttaa saman linjan perään useampia.
- Tarvittaessa toinen monitorilähtö AUX2 -liitännästä toiselle monitorikaiuttimelle, jos sinne halutaan kuulumaan eri asioita. Tällöin kannattaa muistaa painaa PRE-nappi pohjaan AUX2-mastersäätimen vierestä, jolloin AUX2 toimii kuten AUX1, eli kanavan liukusäädin ei vaikuta siihen.
- Signaali AUX3-liitännästä kaikulaitteen IN-liitäntään. Tämän jälkeen jokaisesta kanavasta voi lähettää kaikulaitteelle halutun määrän signaalia sen AUX3-nuppia kääntämällä. AUX3 on post fader, joten liukusäätimen säätö vaikuttaa myös kaikulaitteelle menevän signaalin määrään, kuten pitääkin.
- Signaali kaikulaitteen OUT-liitännästä esimerkiksi tuloon 19L. Tällöin kaikulaitteelta tuleva signaali menee kanavalle 19-20, ja päälähtöihin voi kaikua ohjata kanavan 19-20 liukusäätimellä. Tarvittaessa monitoriin saa kaikua AUX1- tai AUX2 -säätimillä.
 
Nyt on kytkennät tehty. Seuraavaksi sitten pitää alkaa rakentamaan miksausta, esimerkiksi seuraavasti:
- Nollataan tiski eli säädetään varsinkin kaikki AUX-säädöt, herkkyydet ja liukusäätimet kaikista kanavaista nollille ja taajuuskorjaimet keskiasentoon. Tässä mikserissä kannattaa vielä varmistaa, että kaikkien kanavien MIX/SUB -katkaisin on ylhäällä, jotta signaali menee suoraan päälähtöihin eikä subgroupin kautta. Bassoleikkuri (100HZ) kannattaa laittaa päälle ainakin laulu- ja kitarakanaville. Mikserivahvistimen taajuuskorjaimet kannattaa myös laittaa keskiasentoon.
- Kytketään virrat kaikkiin laitteisiin ja varmistetaan, että mikserivahvistimen kanavassa on sopiva voimakkuus päällä. Soundcraftista tulee linjatasoinen signaali, joka on varmaan aika lähellä sitä, mitä kosketinsoittimista on aikaisemmin tullut.
- Laitetaan lähtöjen mastersäätimet järkeville tasoille, AUX-lähdöt ja MONO SUM esimerkiksi noin kello 2:n kohdalle (7/10) ja MIX-säätimet johonkin 10:n kohdalle (-10 dB).
- Aletaan soittaa ja haetaan kanaville herkkyydet SENS-säätimellä siten, että signaali on joka kanavan sisällä järkevällä tasolla. Tässä auttaa PFL-nappi, jolla yksittäisen kanavan tason saa näkyviin päälähtöjen mittareissa. Hyvä nyrkkisääntö on, että signaali saa mennä hieman keltaiselle voimakkaimmissa kohdissa. Samassa yhteydessä voi myös jo kuunnella alustavasti kuulokkeilla, miltä kukin kanava kuulostaa.
- Lisätään varovasti kanava kerrallaan tavaraa monitoreihin kanavien AUX1- ja mahdollisesti AUX2 -säätimillä. Mukaan kannattaa ottaa vain niitä kanavia, jotka eivät muuten lavalla kuulu riittävästi, kuten laulua ja kosketinsoittajalle omia soittimiaan. Vähemmän on tässä usein enemmän.
- Kun monitorit ovat tyydyttävässä balanssissa eli soittajat kuulevat sen, mitä pitääkin, lähdetään avaamaan kanavien liukusäätimiä, jotta saadaan myös salin puolelle kuulumaan jotain. Tässä vaiheessa myös tarvittaessa säädetään äänenväriä kanavakohtaisilla taajuuskorjaimilla. Tässä vaiheessa olisi suuri etu, jos olisi erillinen miksaaja, joka kuulisi suoraan, mitä säätää.
- Kun kanavat ovat muuten balanssissa, aletaan lisäämään kaikua, jos se on tarpeen. Kaiun paluu (kanava 19-20) säädetään kuten muutkin kanavat, ja sen jälkeen aletaan avaamaan niiden kanavien AUX3-säätöä, joita halutaan kaikuun mukaan.
 
Tekemistä tuossa riitää aika tavalla, ja hankaluutena on myös se, että kun on itse soittamassa, on melko vaikea kuulla, miltä yleisön puolella kuulostaa. Lisäksi on vielä syytä huomata se, että tila kuin tila kuulostaa erilaiselta yleisön kanssa kuin tyhjänä, eli säätöjä joutuu usein tekemään vielä soiton aikanakin. Suosittelen siis edelleen lämpimästi hankkimaan avuksi erillisen miksaajan.
 
Aukusti
16.07.2013 23:21:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: No niin... nyt alkaa olla vähän enemmän pelimerkkejä.
 
Kytkennät seuraavasti:
- Kaikki äänilähteet (mikrofonit ja kosketinsoittimien linjat) Soundcraftin sisääntulokanaviin 1-12.
- Päälähtö esimerkiksi MONO SUM -liitännästä mihin tahansa mikserivahvistimen kanavista. Vaihtoehtoisesti myös MIX L tai MIX R kelpaa, kunhan kaikki PAN-säätimet pysyvät keskiasennossa.
- Monitorilähtö AUX1 -liitännästä suoraan aktiiviselle monitorikauittimelle. Monitorikaiuttimia voi tietysti ketjuttaa saman linjan perään useampia.
- Tarvittaessa toinen monitorilähtö AUX2 -liitännästä toiselle monitorikaiuttimelle, jos sinne halutaan kuulumaan eri asioita. Tällöin kannattaa muistaa painaa PRE-nappi pohjaan AUX2-mastersäätimen vierestä, jolloin AUX2 toimii kuten AUX1, eli kanavan liukusäädin ei vaikuta siihen.
- Signaali AUX3-liitännästä kaikulaitteen IN-liitäntään. Tämän jälkeen jokaisesta kanavasta voi lähettää kaikulaitteelle halutun määrän signaalia sen AUX3-nuppia kääntämällä. AUX3 on post fader, joten liukusäätimen säätö vaikuttaa myös kaikulaitteelle menevän signaalin määrään, kuten pitääkin.
- Signaali kaikulaitteen OUT-liitännästä esimerkiksi tuloon 19L. Tällöin kaikulaitteelta tuleva signaali menee kanavalle 19-20, ja päälähtöihin voi kaikua ohjata kanavan 19-20 liukusäätimellä. Tarvittaessa monitoriin saa kaikua AUX1- tai AUX2 -säätimillä.
 
Nyt on kytkennät tehty. Seuraavaksi sitten pitää alkaa rakentamaan miksausta, esimerkiksi seuraavasti:
- Nollataan tiski eli säädetään varsinkin kaikki AUX-säädöt, herkkyydet ja liukusäätimet kaikista kanavaista nollille ja taajuuskorjaimet keskiasentoon. Tässä mikserissä kannattaa vielä varmistaa, että kaikkien kanavien MIX/SUB -katkaisin on ylhäällä, jotta signaali menee suoraan päälähtöihin eikä subgroupin kautta. Bassoleikkuri (100HZ) kannattaa laittaa päälle ainakin laulu- ja kitarakanaville. Mikserivahvistimen taajuuskorjaimet kannattaa myös laittaa keskiasentoon.
- Kytketään virrat kaikkiin laitteisiin ja varmistetaan, että mikserivahvistimen kanavassa on sopiva voimakkuus päällä. Soundcraftista tulee linjatasoinen signaali, joka on varmaan aika lähellä sitä, mitä kosketinsoittimista on aikaisemmin tullut.
- Laitetaan lähtöjen mastersäätimet järkeville tasoille, AUX-lähdöt ja MONO SUM esimerkiksi noin kello 2:n kohdalle (7/10) ja MIX-säätimet johonkin 10:n kohdalle (-10 dB).
- Aletaan soittaa ja haetaan kanaville herkkyydet SENS-säätimellä siten, että signaali on joka kanavan sisällä järkevällä tasolla. Tässä auttaa PFL-nappi, jolla yksittäisen kanavan tason saa näkyviin päälähtöjen mittareissa. Hyvä nyrkkisääntö on, että signaali saa mennä hieman keltaiselle voimakkaimmissa kohdissa. Samassa yhteydessä voi myös jo kuunnella alustavasti kuulokkeilla, miltä kukin kanava kuulostaa.
- Lisätään varovasti kanava kerrallaan tavaraa monitoreihin kanavien AUX1- ja mahdollisesti AUX2 -säätimillä. Mukaan kannattaa ottaa vain niitä kanavia, jotka eivät muuten lavalla kuulu riittävästi, kuten laulua ja kosketinsoittajalle omia soittimiaan. Vähemmän on tässä usein enemmän.
- Kun monitorit ovat tyydyttävässä balanssissa eli soittajat kuulevat sen, mitä pitääkin, lähdetään avaamaan kanavien liukusäätimiä, jotta saadaan myös salin puolelle kuulumaan jotain. Tässä vaiheessa myös tarvittaessa säädetään äänenväriä kanavakohtaisilla taajuuskorjaimilla. Tässä vaiheessa olisi suuri etu, jos olisi erillinen miksaaja, joka kuulisi suoraan, mitä säätää.
- Kun kanavat ovat muuten balanssissa, aletaan lisäämään kaikua, jos se on tarpeen. Kaiun paluu (kanava 19-20) säädetään kuten muutkin kanavat, ja sen jälkeen aletaan avaamaan niiden kanavien AUX3-säätöä, joita halutaan kaikuun mukaan.
 
Tekemistä tuossa riitää aika tavalla, ja hankaluutena on myös se, että kun on itse soittamassa, on melko vaikea kuulla, miltä yleisön puolella kuulostaa. Lisäksi on vielä syytä huomata se, että tila kuin tila kuulostaa erilaiselta yleisön kanssa kuin tyhjänä, eli säätöjä joutuu usein tekemään vielä soiton aikanakin. Suosittelen siis edelleen lämpimästi hankkimaan avuksi erillisen miksaajan.

 
En voi muutakuin KIITTÄÄ!! Näillä mennään! Mulla on yks kaveri joka tietää näistä jonkin verran, kutsun hänet "miksaamaan". Tämä auttaa jo todella paljon! Kiitos paljon, vielä kerran!
 
Dirtyh
23.07.2013 13:06:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee ihan sopiva topic myös mun kysymykselle.
 
Tuli hivenen päällekkäisyyksiä ja yllättävä keikka. Tästä johtuen kalusto on vähän hajallaan. Löytyvää kalua on 2kpl Opera 410D aktiivikaiuttimia ja jokin mikserivahvistin (merkkiä en nyt muista) ja siihen kuuluvat passiivipöntöt. Mikserivahvistimen takapuolella on lähtö main line out. Bändi on kitara, basso, rummut ja laulu 2kpl.
 
Olenko siis käsittänyt oikein että voin hyvinkin mikittää kitaran ja ottaa basson DI-boxila mikserivahvitimeen, kuten myös laulumikit. Ja sitten vain main line outista aktiivikaiuttimelle ja siitä ketjutus toiselle? Passiivit menevät sinä sitten monitoreina joista tulee sitten samaa sitä mölinää kuin yleisön suuntaankin? Keikka on sen verran pieni että rummut (ja mahdollisesti myös kitara) menevät niine hyvineen.
 
oksatboys
23.07.2013 14:37:59 (muokattu 23.07.2013 14:41:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Main outista tulee vahvistettua signaalia, joten siihen vain passiivikaapit kiinni! Jos mikserissä on yhtään auxia tms. muuta lähtöä, niin kytke aktiiviset sellasiin. Millanen mikseri ja millaset ne passiivikaapit on? Kumpia vain voi kyllä käyttää monitoreina ja main outista voi myös monitoroida, vaikka nimi onkin mainout.
 
Olenko siis käsittänyt oikein että voin hyvinkin mikittää kitaran ja ottaa basson DI-boxila mikserivahvitimeen, kuten myös laulumikit.
 
Kyllä olet. Tosin bassoa ei tollasista kaapeista saa kauheena pihalle, joten kantsii luukuttaa basson omaa vahvaria, jos siinä vain mökä riittää. Kitaravahvistinta jos haluaa käyttää monitorina, eli laittaa osoittamaan kitaristin päähän, voi vahvaimen mikittää ja vähän levittää ääntä PA:sta.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Dirtyh
23.07.2013 14:55:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Main outista tulee vahvistettua signaalia, joten siihen vain passiivikaapit kiinni! Jos mikserissä on yhtään auxia tms. muuta lähtöä, niin kytke aktiiviset sellasiin. Millanen mikseri ja millaset ne passiivikaapit on? Kumpia vain voi kyllä käyttää monitoreina ja main outista voi myös monitoroida, vaikka nimi onkin mainout.
 
On siinä jotkut ulostulevat AUX:t. tarvii varmaan illalla ajella treenikselle ja katsella sitä mööpeliä vähän tarkemmin. Olisin kyllä vannonut että sieltä takaa sai myös linjan ulos vahvistamattomana. No tarkistan tilanteen.
 
oksatboys: Kyllä olet. Tosin bassoa ei tollasista kaapeista saa kauheena pihalle, joten kantsii luukuttaa basson omaa vahvaria, jos siinä vain mökä riittää. Kitaravahvistinta jos haluaa käyttää monitorina, eli laittaa osoittamaan kitaristin päähän, voi vahvaimen mikittää ja vähän levittää ääntä PA:sta.
 
Bassostyrkkarin potku ei tahdo oikein riittää. Tiedossa on ettei se nyt kamalasti jytise noista kaapeista mutta onko sen nyt niin väliäkään tässä tapauksessa. Kitaralla tehdään hyvin tod. näk. juuri noin kuin sanoitkin.
 
oksatboys
23.07.2013 15:03:49 (muokattu 23.07.2013 15:04:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: On siinä jotkut ulostulevat AUX:t. tarvii varmaan illalla ajella treenikselle ja katsella sitä mööpeliä vähän tarkemmin. Olisin kyllä vannonut että sieltä takaa sai myös linjan ulos vahvistamattomana. No tarkistan tilanteen.
 
Jos saa vahvistamatonta, niin toki kelpaa aktiiveille.
 
Bassostyrkkarin potku ei tahdo oikein riittää. Tiedossa on ettei se nyt kamalasti jytise noista kaapeista mutta onko sen nyt niin väliäkään tässä tapauksessa. Kitaralla tehdään hyvin tod. näk. juuri noin kuin sanoitkin.
 
No sit vaan PA:n bassokin.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Dirtyh
23.07.2013 16:25:13 (muokattu 23.07.2013 16:30:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Jos saa vahvistamatonta, niin toki kelpaa aktiiveille.
 
Eli mööpeli oli Wharfedale PM500 ja käyttöohjeet sanoi takakannen main line outista seuraavaa;
 
1. MAIN LINE OUT: This unbalanced insertion point allows the main output to be sent to an external signal processor or power amplifier. The insert is a 1/4" phono jack socket which is not bypassed
 
Eli kyllä mä tosta kovasti tulkitsen että signaali kelpaa aktiivikaiuttimille. Tähän viittaa myös se että passiivi ei sanonut mitään kun sen siihen tökkäsi. On siinä etupellissä myös Rec out liittimet joista sen sitten rca-kaapeleilla ainakin saisi ulos? Eli nyt kun on laitteet tiedossa niin saiskos vielä jolta kulta sen lopullisen varmistuksen.
 
Ja mitä tuo "which is not bypassed" oikein tarkoittaa kun jossain toisessa mallissa sen kohdalla luki "which is normally bypassed"?
 
Kun nyt olisi vaan joku pikkumikseri tähän hätään mutta kun ei vaan nyt ole.
 
oksatboys
23.07.2013 17:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: Eli mööpeli oli Wharfedale PM500 ja käyttöohjeet sanoi takakannen main line outista seuraavaa;
 
1. MAIN LINE OUT: This unbalanced insertion point allows the main output to be sent to an external signal processor or power amplifier. The insert is a 1/4" phono jack socket which is not bypassed

 
Eli linjatasoista se ulos laittaa. Aktiivit tähän. Jos ei ole aukseja, niin passiivit sitten power main outtin ja tasot pitää vissiin säätää operoiden persuuksista, mut onnistuu.
 
Kun nyt olisi vaan joku pikkumikseri tähän hätään mutta kun ei vaan nyt ole.
 
Niinpä.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti