Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liven taltiointia
1
Rötjä
10.02.2013 13:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändillämme on mikseri Yamaha MG 166CX USB. Olemme käyttäneet sitä laulujen ja koskettimien äänentoistoon. Voisiko tätä pöytää tämän lisäksi käyttää samaan aikaan koko bändin soiton äänittämiseen?
Ajatus on, että laulut ja syntikka toistetaan entiseen malliin PA:sta.
Sen lisäksi basso ja kitaroita otettaisiin mikeillä/linjasta pöytään ja sieltä nauhoittimelle, mutta ei kuitenkaan ulos PA:sta. Tällöin nauhalle menee tietenkin laulut ja koskettimet siinä balanssissa ja sävynsäädöissä, missä ne on PA:ssakin, mutta säätövaraa olisi kitaroiden ja basson suhteen.
Tarkoitus on siirtää koko orkesterin sulosävelet pöydästä tietokoneeseen yhteen stereoraitaan.
Mistä liittimistä ja kytkinten asennoilla tämä onnistuu vai onnistuuko ollenkaan?
 
oksatboys
10.02.2013 13:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös USB:n kautta mene tossa sama tavara kuin master-outputteihin? Kytkekää PA:t johonkin auxiin, joihin ajatte vain laulut ja kiipparit. Masteria sitten usbin kautta koneelle.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
lasal
10.02.2013 14:20:53 (muokattu 11.02.2013 11:40:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pulmana siis saada mukaan sellaista joka ei lähde pääkaiuttimille. Moneen kertaan täällä harmitellusti auxit tuppaavat lähtemään ennen sävynsäätöjä. Joissakin miksereissä tätä voi muuttaa sisäisillä siltauksilla.
 
(itse otin vapauden täyteen jälkimiksaukseen. "Kiveen hakattuja" livemiksauksia tallensin kolmisenkymmentä ja ne olivat pettymyksiä. Kuunteluolosuhteet eivät mahdollistaneet äänittäessä sellaista balanssia että tuotosta kehtaisi kuunnella muissa ympäristöissä. Nyt pistän Tascam us-1800:aan signaalit 16 kanavainsertistä ja jälkimiksaan kaikessa rauhassa)
 
E: seuraavassa viestissä järkevä toteutus jolla varmistaa eq:n saamisen varmasti mukaan stereo-masteriin joka (ainoa) menee usb:lle
 
Krisse82
10.02.2013 19:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ottaa PA:lle menevän signaalin ryhmästä, voi masteriin ajaa kaikki kanavat. Tällöin USB:n kautta saat miksauksen talteen.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
dewil
11.02.2013 10:53:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks tiskissä direct out kanavissa?
Jos ei, niin inserteistäkin voi napata äänen ulos kanavakohtaisesti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Niq
11.02.2013 13:03:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä parempi lopputulos tulee kuitenkin stereoraidalle ylättävästä paikasta: nimittäin sieltä yleisön seasta tai takaa, tahi jostain muusta paikasta, johon teidän livesoitto kuulostaa hyvältä ja on balanssissa. Eli joku Zoomin tai vastaavan hyvälaatuinen stereoäänitin mikkitelineeseen ja johonkin sopivaan paikkaan siellä keikkamestassa. Vaikka miksaajan viereen nököttämään, jos ei parempaa löydy.
 
Siis esim. http://www.thomann.de/fi/zoom_h1_v2.htm
 
Mä en meinaan ole tähän päivään mennessä kuullut suoraan keikkatiskistä äänitettyä vetoa, joka kuulostaisi hyvältä. Jos otat suoraa signaalia kuivana narulle ja balanssi arvotaan jotenkin sinnepäin, niin sehän ei voi hyvältä edes kuulostaa, ellei lähtösoundit ole ns. timanttia ja puikoissa rautainen ammattimies. (Jota minä en siis ole, ehkä siksi ehdotankin ;))
 
Sami_T
11.02.2013 14:01:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Yleensä parempi lopputulos tulee kuitenkin stereoraidalle ylättävästä paikasta: nimittäin sieltä yleisön seasta tai takaa, tahi jostain muusta paikasta, johon teidän livesoitto kuulostaa hyvältä ja on balanssissa. Eli joku Zoomin tai vastaavan hyvälaatuinen stereoäänitin mikkitelineeseen ja johonkin sopivaan paikkaan siellä keikkamestassa. Vaikka miksaajan viereen nököttämään, jos ei parempaa löydy.
 
Juuri näin. Ehkä vielä parhaaseen lopputulokseen baareissa pääsee niin että sorvaa sen Zoomin/konkkaparin superklampilla tms. kattoon sille kohtaa missä valtaosa yleisöstä on ja pudottaa sen jollain kangella sellaselle korkeudelle että se on juuri ja juuri yleisön räpylöiden ulottumattomissa. Tai sitten laittaa sen tosiaan sinne etupäähän jos se etupää vaan on jossain järkevässä paikassa.
 
Kollegalla on tossa paikallisessa live-mestassa etupää just siinä missä pitää ja se on jo vuosia nauhottanu keikkoja siihen etupäähän pystytetyllä SM81 (!)-stereoparilla ja ne nauhotukset on noista vähän köpöistä mikeistä huolimatta suorastaan hämmentävän autenttisia.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Jaava
11.02.2013 15:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Juuri näin. Ehkä vielä parhaaseen lopputulokseen baareissa pääsee niin että sorvaa sen Zoomin/konkkaparin superklampilla tms. kattoon sille kohtaa missä valtaosa yleisöstä on ja pudottaa sen jollain kangella sellaselle korkeudelle että se on juuri ja juuri yleisön räpylöiden ulottumattomissa. Tai sitten laittaa sen tosiaan sinne etupäähän jos se etupää vaan on jossain järkevässä paikassa.
 
Kollegalla on tossa paikallisessa live-mestassa etupää just siinä missä pitää ja se on jo vuosia nauhottanu keikkoja siihen etupäähän pystytetyllä SM81 (!)-stereoparilla ja ne nauhotukset on noista vähän köpöistä mikeistä huolimatta suorastaan hämmentävän autenttisia.

 
Me äänitettii yhtä rokkibändiä vuosia sitten kahdella sm57:lla ja kuulosti hämmästyttävän hyvältä.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
rintapek
11.02.2013 16:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq:
 
Mä en meinaan ole tähän päivään mennessä kuullut suoraan keikkatiskistä äänitettyä vetoa, joka kuulostaisi hyvältä.

 
Sun tai mun korvat on sit kovin erilaiset.
 
Tol konstilla saa nimenomaan eliminoitua paskan tilan. Ei ny ehkä tuu studiolaatua tai julkaisukelpoista. Mut tulee just niin hyvää, kuin mitä leluja osaa käyttää.
 
One kind of music only - the good kind
Niq
11.02.2013 16:33:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sun tai mun korvat on sit kovin erilaiset.
 
Tol konstilla saa nimenomaan eliminoitua paskan tilan. Ei ny ehkä tuu studiolaatua tai julkaisukelpoista. Mut tulee just niin hyvää, kuin mitä leluja osaa käyttää.

 
Toki saa kelpo kamaa, jos on hyvät vermeet ja niitä osaa käyttää. Pelkät raidat perusmikseristä summattuna ei nyt välttis ole sit kuitenkaan se helpoin tie siihen hyvään soundiin. Varsinkin kun se livetilanteen soundi voi olla vähän eri sieltä pöydästä, kuin äänitettäessä. EQ:lla ruuvaillaan puukkoja pois vähän raaemmalla kädellä ja varsinkin pienessä tilassa lähimikkien toistaminen 1:1 soundilla PA:sta on aika huono yhtälö, koska on huomioitava lavalta tuleva melu ja sitten vain lähimikin soundilla paranneltava sitä ulosantia. Toki sitten jos on reititystä ja kampetta niin asia on toinen. Ja hyvät lähtösoundit.
 
Mä oletin että tässä ei oo kysyjänä mikään pro-äänipaavo, vaan perus rokkibändin jäsen joka haluaisi keikkatallenteen. :)
 
KariS
11.02.2013 16:45:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sun tai mun korvat on sit kovin erilaiset.
 
Tol konstilla saa nimenomaan eliminoitua paskan tilan. Ei ny ehkä tuu studiolaatua tai julkaisukelpoista. Mut tulee just niin hyvää, kuin mitä leluja osaa käyttää.

 
Sallikaa minun olla eri mieltä.
 
Kun nauhoitetaan suoraan tiskistä, jää kaikki suoraan rummuista tuleva matsku - yleensä pellit, liian lujaa lavalla olevat kitarat ja bassot sun sen sellaiset pois ja lopputulos ei ole sinne päinkään, mitä miksaaja kuulee etupäässä.
 
Sitten kun ja jos lavalla on porukka, jolla homma on hanskassa ja balanssissa ja bändiä saa soittaa oikeesti stereoitten kautta, saatetaan saada jonkinlainen järjellinen balanssi narulle.
 
Ja silti yleensä laulu tulee yli, efektit kuulostaa perseeltä ja niin päin pois. Eli sen paskan tilan ja suoran soundin kompensointi kuuluu narulla käänteisesti, ei se todellinen, yleisön ja miksaajan kuulema soundi.
 
Ambienssimikit auttaa, mutta eivät valitettavasti ketjun aloittajaa.
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
rintapek
11.02.2013 20:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KariS: Sallikaa minun olla eri mieltä.
 
Saat toki olla eri mieltä.
 
Kun nauhoitetaan suoraan tiskistä, jää kaikki suoraan rummuista tuleva matsku - yleensä pellit, liian lujaa lavalla olevat kitarat ja bassot sun sen sellaiset pois ja lopputulos ei ole sinne päinkään, mitä miksaaja kuulee etupäässä.
 
/Kari

 
Ei siin mikään jää pois, jos hommaan valjastetaan riittävästi mikkejä.
 
Valmiiksi miksattu stereosignaali narulle ja äänityksen ajan ruokkii laulukamoja auxista/grupista.
 
Kyl mun tietääkseni melko moni hyvinkin myynyt levy on tehty ajamalla signaalit mikserin läpi.
 
One kind of music only - the good kind
KariS
12.02.2013 10:28:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:
Ei siin mikään jää pois, jos hommaan valjastetaan riittävästi mikkejä.
 
Valmiiksi miksattu stereosignaali narulle ja äänityksen ajan ruokkii laulukamoja auxista/grupista.
 
Kyl mun tietääkseni melko moni hyvinkin myynyt levy on tehty ajamalla signaalit mikserin läpi.

 
...mulla oli sellainen harhakäsitys, että livelevyt jälkimiksataan eikä sillä soundilla ole mitään tekemistä saliäänen kanssa. Mutta jos on tietoa, että saliäänimiksaus on joskus mennyt suoraan levylle, niin sitten niin.
 
Samaa mieltä olen siitä, että mikseri on hyvä olla olemassa. Sekä saliäänen että levyn miksauksen teossa. Muttei välttämättä sama mikseri eikä samaan aikaan.
 
Ketjun aloittajan mikseristä taitaa vaan loppua ominaisuudet ennenkuin levyn tekoon päästään.
 
Tuo PA:n kytkeminen grouppiin taitaa olla ihan OK ensiapu kysyjälle. Yammun auxista en tiedä onko pre- vai post-eq, niin en siihen tapaan ota kantaa.
 
Aina näiltä palstoilta oppii jotain :-)
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
humppahanuristi
13.02.2013 09:37:40 (muokattu 13.02.2013 09:38:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajan tilanne on siinä mielessä helppo, että sinne mikseriin ei normaali oloissa ajeta kuin kaksi äänilähdettä ja muut tulee lavalta suoraan.
 
Tuonhan voisi ratkaista niin, että hommaatte jostain moniraitaisin tallentimen vaikka joku zoomin R16 tms. (lainaan, vuokralle, omaksi). Ne vehkeet joita ei normaalisti mikitetä vedetään tallentimeen ja syntikka ja mikä se toinen oli sitten sinne tavan mikseriin. Sieltä ne saadaan vaikka auxin kautta linkitettyä tallentimeen.
Näin saadaan jonkinlainen moniraitatallenne. Siinä toki on vuotoja äänilähteiden välillä kanavista toiseen mutta lähtökohta on periaatteessa parempi kuin stereomiksaus masterista. Tai ainakin sille on ihan aavistuksen enemmän tehtävissä.
 
Kai tuollaista zoomia myös voi käyttää mikserinäkin.
 
Kyllä joskus saa pöydästäkin ihan suht kelvollista materiaalia talteen mutta se tietysti on vähän tuuripeliä.
Mikserin jälkeen on yleensä jotain EQ:ta ja/tai kaiutinprosessoria ja ne vahvistimet sekä erinäinen määrä ääntä toistavia kaappeja.
Livenä se miksaus kai pitäisi tehdä sen mukaan mitä sieltä kaapeista tulee ja sehän ei sitten taas ole sama kuin optimaalinen miksaus siellä mikserin ulostulossa.
PA-kaapit ei ihan samalla taajuuskäyrällä toista kuin kotona stereoissa (tai missä nyt levyjä yleensä kuunnellaan). Siinä vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Synastikki
13.02.2013 10:01:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä taas homma lievästi levinnyt käsiin kun selvästi porukka puhuu kahdesta eri asiasta. Eli tärkeimpänä tässä vaiheessa olisi tietää se halutaanko nauhottaa semmonen yleinen 2-ch stereotallenne vai jokaista instrumenttia erikseen jälkimiksausta varten... Se mistä täällä tapellaan on hyvinkin pitkälti se että hirveän hyvää tallenetta ei saa suoraan pöydästä jos nauhoittaa vaan stereoksi suoraan, mutta taas jos jokaisen instrumentin erikseen niin jälkikäsittelyn kautta saa toimivaksi. Eli nyrkkisääntönä minun mielestäni: jos vain perus-stereoääni -> jokin nauhuri miksaajalle yleisöön niin saa sen balansoidun plus tilaäänen paremmin, jos taas instrumentit erikseen niin sitten pöydästä ja ehkä lisäksi vielä jotkut mikit nauhoittamaan tilaa niin saadaan tarvittaessa sitä "yleisöfiilistä" mukaan.
 
Tuli vähän ap:n kysymystä katsoen offtopic mutta suokaa anteeksi.
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
Rötjä
13.02.2013 20:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsau!
Tarkennan alkuperäistä kysymystä sen verran, että ajatus tosiaankin on ollut pöytää käyttää vain kahden laulun ja koskettimien välittämiseen PA:han. Ja sitten sen lisäksi ottaa pöytään kitaroita ja basso sekä rummut, joita sitten ei PA:sta toisteta, mutta joita voitaisiin kanavittain säätää balanssiin sekä saundia äänittämistä varten. Niin ja pöydästä sitten nauhoittaa koko soppa yhteen stereoraitaan.
Ajatus ryhmälähdön käyttämisestä... oikein hävettää, että ei tullut itselle mieleen. Kiitos! Kokeilen ensi tilassa. Ongelma vaan voi olla siinä, että pöydästä PA:lle on materiaali siirretty XLR-liitimillä ja niitä ei ole muistaakseni pöydässä kuin main aux:eissa. Mahtavatko jakkiliittimet toimia yhtä hyvin?
On totta, että monesti helpointa on varmaan hyvillä mikeillä ja hyvällä tallentimella ottaa musa sopivasta paikasta suoraan stereoraitaan. Meillä ajatus pöydän käytöstä lähti siitä, että soitamme paljolti vain treenikämpällä, jossa vehkeet on paikoillaan, ja jossa säätöjä voipi kokeilla ja muuttaa taas seuraavaa kertaa varten.
Paljon kiitoksia ajatuksista ja hyvästä keskustelusta! Ilmoitan, jos onnistumme luomaan tästä toimivaa systeemiä.
 
Krisse82
13.02.2013 20:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne ryhmälähdötkin taitavat olla balansoituja, joten ei pitäisi olla eroa kumpaa liitintyyppiä käyttää. Toki johdot tai adapterit joutuu hommaamaan, että saa signaalin PA:lle.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti