Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun mikittäminen
1
Jaava
22.11.2012 15:39:51 (muokattu 22.11.2012 15:41:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi siis mikittää huilu. Tarkemmin sanottuna 12 hengen bändi (peruskomppisektio, puhaltimia, viulu, laulajia) soittaa korvamonitoroituna mahdollisimman pienellä lavametelillä (musikaalibändi). Soittajat eivät liiku tuoleiltaan esityksen aikana.

Onko jollakulla kokemusta huilun mikittämisestä livenä? Miten saavutettaisiin mahdollisimman hyvä lopputulos?

Edit: onko klipsimikkien käytössä huilulle jotain huonoja puolia?

Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
stnprkl
22.11.2012 15:55:06

Jaava: Tarkoitus olisi siis mikittää huilu. Tarkemmin sanottuna 12 hengen bändi (peruskomppisektio, puhaltimia, viulu, laulajia) soittaa korvamonitoroituna mahdollisimman pienellä lavametelillä (musikaalibändi). Soittajat eivät liiku tuoleiltaan esityksen aikana.

Onko jollakulla kokemusta huilun mikittämisestä livenä? Miten saavutettaisiin mahdollisimman hyvä lopputulos?

SM58
Mitään klipsimikkiä en ihan heti tarjoais, saattaa tulla soittajalta kummallinen ilme kun yrität jotain ruveta huiluun installoimaan.

Viltsu audiokantaja
Jaava
22.11.2012 16:02:11

stnprkl: SM58
Mitään klipsimikkiä en ihan heti tarjoais, saattaa tulla soittajalta kummallinen ilme kun yrität jotain ruveta huiluun installoimaan.

Soittajien ilmeitä ei kuunnella tässä tapauksessa. Ne tekee mitä mä sanon.

Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
stnprkl
22.11.2012 16:06:45

Jaava: Soittajien ilmeitä ei kuunnella tässä tapauksessa. Ne tekee mitä mä sanon.

Niijust.

Silti lähtisin viiskasilla ensiks yrittään.

Viltsu audiokantaja
Pauli Lappalainen
22.11.2012 16:13:41

Jaava: Tarkoitus olisi siis mikittää huilu. Tarkemmin sanottuna 12 hengen bändi (peruskomppisektio, puhaltimia, viulu, laulajia) soittaa korvamonitoroituna mahdollisimman pienellä lavametelillä (musikaalibändi). Soittajat eivät liiku tuoleiltaan esityksen aikana.

Joku 57, 58, M201, MD 441, konkkapuikula,...

Melkein kaikki hyvälaatuiset käy.

mattivuorela
22.11.2012 17:39:11

Jaava: Soittajien ilmeitä ei kuunnella tässä tapauksessa. Ne tekee mitä mä sanon.

No joku kiva tanssi ois lienee kans kiva?

Itselläni on ollu ison bändin kanssa ihan vaan 57 ja hyvin on toiminu tilanteessa ku tilanteessa, joskus oli tuulisuojakin mutta ei ole enää sitäkään. 441 vois myös olla kiva...
duane
22.11.2012 18:15:40

Tällä erää mennään ihan 58:lla ja puhaltajan satunnaiset laulusuoritteet samaan mikkiin. Kun taannoin tein musikaalihommia vesillä, niin käytin SM81 -puikkoa huilun ja klarinetin sieppaamiseen, molemmat vaihtoehdot toimii.

katellaan...
Jaava
22.11.2012 18:19:05

Pitää vähän testailla huilistin kanssa varmaan erilaisia vaihtoehtoja.
Mites mikrofonin sijoittelu?

dewil
22.11.2012 20:05:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

58 ja alapäänleikkuri = Win.
Huilisti tunkee sitten turpansa siihen holleille.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
finnbasist
22.11.2012 20:31:47

Itse olen konkkamikkien vannoutunut kannattaja. Toki niitä viisseiskoja ja kaseja on huilullekin tyrkytetty mutta soundi on mitä on. Lempikapula tähän tarkoitukseen ainakin mulla on akg c1000.(moneen muuhun juttuun se ei yllättäen olekaan yhtä kiva). Mikin sijoittelu niin että se osottaa siihen kohtaan mihin huilisti puhaltaa. Ei sinne huilun päähän kuten olen joskus surukseni nähnyt. Etäisyyttä suukappaleesta n. 30cm, riippuu toki paljon mikistä. Itse tykkään käyttää myös niitä vaahtomuovisia tuulensuojia mikin päällä. Auttaa saamaan selkeämmin artikuloidun soundin kun kuuluu jotain muutakin kun puhalluksen ääni:) Ja alapääleikkuria kannattaa tosiaan tarjoilla ainakin sinne 250Hz asti.

eetuss
22.11.2012 23:41:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus tyrkkäsin Senkun 606n ja se oli ihan kiva.

Ei se tästä..
Jaava
22.11.2012 23:48:05

eetuss: Joskus tyrkkäsin Senkun 606n ja se oli ihan kiva.

Juu.. nytkun mietin, käytössä on ainakin 57, 58, e606, nt5 ja beta98, joista valita. Pitää vähän tehdä kokeiluja.

Roadari
23.11.2012 12:08:48

Jaava: Juu.. nytkun mietin, käytössä on ainakin 57, 58, e606, nt5 ja beta98, joista valita. Pitää vähän tehdä kokeiluja.

58 on ollut luottopyydys huilulla. Beta57 on toiminut myös. Yhdessä jutussa kun huilistin piti tehdä kaikenmaailman hulluntemppuja ja kevätjuhlaliikkeitä soittaessaan niin laitoin pienillä nippusiteillä huiluun kiinni senkun mke2 mikin ja vyölle taskulähettimen. Kelpas huilistin ravata ympäärinsä eikä se soundikaan paskempi ollut.

"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
LHU
23.11.2012 12:43:21

Shuren Beta 87A:lla on päästy maaliin kanssa useasti, 58:lla useammin.

Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Jaava
23.11.2012 19:27:38

LHU: Shuren Beta 87A:lla on päästy maaliin kanssa useasti, 58:lla useammin.

Sellanenkin löytyy. Pitää kokeilla sitäkin.

RautiSa
26.11.2012 18:53:46 (muokattu 26.11.2012 18:54:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vuotta sitten piti mikittää livenä jonkun Istanbulilaisen sepän erikoishuilu (joku niiden oma keksimä, en oo missään nähnyt vastaavaa) ja löin eteen SM57 + e614 yhdistelmän, eikä mennyt pahasti metsään. 57:lla sai runkoa ja 614:llä kihinää, toimi. Sai myös erottumaan vaikka takana soitti bigband.

Katti
27.11.2012 17:45:59

Itse olen parhaiten päässyt maaliin käyttäen ihan laulumikkiä. Yleensä SM58 tai e935.
Mikki jotakuinkin samoin kuin mikittäisit kuisman laulua.

Huilun taajuuspektri on kuitenkin melko lähellä sitä mitä laulajaltakin voisi olettaa tulevan ulos suusta. Huilu kun ei mene mitenkään mahdottoman alas.

Alapääleikkuri on löytänyt sijansa hieman tilanteesta riippuen sieltä 150-200Hz haarukasta.

Pikkuisen hallikaikua persiiseen ja mausta riippuen hieman boostia jonnee reiluun 2kHz:aan niin saa läppien loisketta mukaan... ...itse ainakin lehtipuhaltajana haluan hieman myös tuota läppien ääntä kuulla.

Näillä oon ite aina pärjänny.

Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti