Muusikoiden.net
09.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksauksen itseopiskelua - miten?
1
jundee
02.10.2012 15:45:02 (muokattu 02.10.2012 15:46:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokemus edesauttaa (live)miksauksessakin pääsemään eteenpäin.

Mutta miten tuota miksaajan hommaa voisi itsekseen opiskella? Lähinnä siis livemiksauksen teoriaa tarkoitan. Kirjoja, nettisivuja, jne.?

Cza
02.10.2012 16:14:59 (muokattu 02.10.2012 16:16:00)

Hyvä kysymys johon varmasti moni on etsinyt vastauksia :). Niitä on myöskin varmasti yhtä monta kuin vastaajiakin joten laitan nyt ensalkuun vain muutaman.

Ilmaiselta puolelta yksi omasta mielestäni parhaita on ollut Blombergin ja Lepoluoman Audiokirja. Paljon hyvää teoriaa joka ei ole vuosien saatossa muuttunut miksikään. Lue näytöltä tahi käy jossain pikapainossa nidotuttamassa käteväksi vihkoksi/kierreseläksi. http://ari.lepoluo.to/audiokirja/

Maksulliselta osastolta itse tilailin amazonista joskus lontoonkielisen "The Ultimate Live Sound Operator's Handbook"in. Kirja on aika kattava nimenomaan livekeikkailuun keskittyvä opus. Ohjeet on joskus jopa hellyyttävän käytännönläheisiä (kuten vaikkapa kuorma-auton lattiaan teipeillä valmiin case-"kartan" tekemistä roudausta nopeuttamaan), mutta toisaalta deepinpäänkin teoriaan onnistutaan sillointällöin paneutumaan. Hintakaan ei Amazonissa ole paha kun dollarit euroiksi muuttaa. http://www.amazon.com/Ultimate-Soun … ators-Handbook-Guides/dp/1617805599

"Mun vasen jalka on ihan käsi" - Cza
Niq
02.10.2012 16:22:18 (muokattu 02.10.2012 16:23:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoida itsesi miksaamaan jotain kavereiden bändiä pikkukeikoille, mieluiten sellaista, jossa joku soittajista jo jonkun verran tätä jaloa taitoa osaa. Mä ainakin kiljuisin ilosta jos joku haluaisi tulla hoitamaan miksaushommat omilla keikoilla, vaikka vähäisellä kokemuksellakin. Olisin valmis opettamaan, kuinka homma käy, ainakin sen verran mitä siitä itse ymmärrän. Isommissa kaupungeissa tietenkin nappulanvääntäjiä löytyy, mutta täällä periferiassa ei yksinkertaisesti ole tyyppejä joita saisi miksailemaan kohtuupalkalla. On käännyttävä äänentoistofirman puoleen ja sinne meneekin sitten koko keikkaliksa.

Itseopiskelusta sen verran, että sitä on melko hankalaa tehdä ilman laitteistoa. Tai ainakin mun mielestä kirjoista on vaikea löytää mitään hirveän selkeää kuvaa miksauksesta tai äänen käsittelystä. Mä oon aika pitkälti tutustunut köyhänä nuorukaisena äänihommiin yksinkertaisesti nauhoittelemalla kaikkea. Tietokone, pari mikkiä, joku interface ja sitten vaan äänittämään äänilähteitä. Samat lainalaisuudet siellä puolella on mitä on livenäkin. Perusasiat tekee yleensä sen soundin; Mikrofonien sijoittelu, tai ylipäänsä lähtösaundin haku on ensiarvoisen tärkeetä. Ilmaisilla plugareilla pystyy opettelemaan kompressoinnin ja EQ:n salat aika pitkälle. Toki ne samat asiat voi lukea kirjasta, mutta minulle ei auennut ainakaan. :)

Itse olen tietty ns. amatöörisarjassa, mutta keikkoja kuitenkin on tullut miksattua mitä ihmeellisimmillä vehkeillä, mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Ja ääniteltyä musaa siitä asti kun aloin soittamaan. Aina sitä oppii tehdessä jotain, varsinkin niissä ns. tiukoissa paikoissa kun joku homma kusee ja sun homma on korjata se ja aikaa ei ole. :)

musamies
03.10.2012 11:12:44

Moni asia on sellainen, että tekemään pääsee matalalla kynnyksellä jos ostaa jonkun työkalun omaksi. Itse olen opiskellut viimeaikoina hitsaamaan paremmin hitsauspuikoilla - ilman hitsauskonetta ei hommasta tulisi mitään.

Ehdotan jos et vielä ole tehnyt niin, ostat omaksesi jonkin käyttötarkoituksiisi riittävän mikserin ja rupeat sillä opettelemaan vaativuustasoltaan sopivissa yhteykssiä, joissa on mahdollista onnistua.

Käytännön tekeminen opettaa saundin tekemisen lisäksi erilaisia organisointi- ja aikataulutusasioita. Myös turvallisuuteen liittyviä asioita tulee vastaan. Itse olen viimeaikoina ruvennut arvostamaan enemmän esimerkiksi jätesäkkejä koska ulkona on kosteita olosuhteita. Toki sisälläkin voi olla "kosteita olosuhteita" ja niissä omat haasteensa.

Miksaaminen on kivaa jos kyse on vahvistamista siten, että vahvistusta tarviva lähtösaundi on ok. Aina näin ei ole. Omat havainnot tukee käsitystä, että huomiota kannattaa suunnata nimenomaan äänen alkupään tekniikkaan mm. mikkivalinnoissa, hyvissä piuhoissa, hyviä laulajia, hyvät kiipparit jne. jos nämä on kunnossa, loppu onkin suorastaan hupailua...

LHU
03.10.2012 15:08:18

Eihän teoriasta koskaan mitään haittaa ole mutta ei miksaamista opi pelkästään kirjoja lukemalla, vaan miksaamalla. Niinkuin ei kitaransoittoakaan opi vaikka osaisi Denyerin Suuren kitarakirjan ulkoa, täytyy myös soittaa sitä kitaraa.

Toi jonkun tutun bändin keikkojen miksaaminen on hyvä lähtökohta, ihan vaikka vaan laulukamoilla, samalla tavoin se signaali sielläkin etenee. Toinen vahvasti suositeltava väylä on koulu, ja sitä kautta tuleva työssä oppiminen. Mulla on ollut harjoittelijoiden kohdalla sellainen etenemistapa että sitten kun osaa sen lavapään (mikitys, piuhoitus jne...) hyvin niin vasta siinä kohtaa on se hetki kun ruvetaan harjoittelemaan niiden miksaamiseen liittyvien laitteiden käyttämistä. Eli siis koko signaalitie pitää ymmärtää ensin, se on kaiken ydin.

Livemiksaamisessa on koko ajan niin paljon muuttuvia tekijöitä että sitä tietoa on mahdotonta kenenkään kirjoittaa mihinkään opukseen, sen oppii vain tekemällä, eikä kukaan alalla ole koskaan ns. valmis, koko ajan tulee uutta opeteltavaa. Itse miksasin bändiä ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten, ja silti opin jatkuvasti uusia juttuja.

Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä, se ei välttämättä ole helppo mutta aina silloin tällöin se palkitsee.

Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Objectif Lune
03.10.2012 20:00:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin joskus Äänityön Kivijalan: http://www.riffi.fi/julkaisut/kivijalka.htm

Oli muistaakseni opettavainen ja hyvä kirja. En tosin enää muista, mitä olen oppinut tuosta kirjasta ja mitä muualta. Keikkojahan siis en liiemmin ole miksannut, mutta kyllä sitä noita perusasioita tarvitsee bändin jäsenenäkin.

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
Rallattelija
03.10.2012 21:09:25

Objectif Lune: Luin joskus Äänityön Kivijalan: http://www.riffi.fi/julkaisut/kivijalka.htm

Oli muistaakseni opettavainen ja hyvä kirja. En tosin enää muista, mitä olen oppinut tuosta kirjasta ja mitä muualta. Keikkojahan siis en liiemmin ole miksannut, mutta kyllä sitä noita perusasioita tarvitsee bändin jäsenenäkin.

Ei tuo kyllä miksaamaan opeta muttavitse kirja on jokseenkin loistava ja kertoo kyllä kaikista perusteista ja monimutkaisemmistakin asioista lähes kansan kielellä. Jos kiinnostusta löytyy niin tuo kirja on kyllä kohdallaan ja täynnä päteviä asioita. Kirjassa käydään läpi äänen fysiikkaa ja sen avulla oppii yhtä ja toista käytettävistä laitteista ja niiden sielun elämästä. Jos ton malttaa lukea rauhassa niin tulee kyllä välttämään monta sudenkuoppaa.

-My opinion can be change but not that fact I'm right-
jundee
03.10.2012 21:41:23

Hyviä vinkkejä.

Tietenkin tekemällä oppii parhaiten. Mutta sikäli kun haluaa keikoilla olla mahdollisimman valmis, niin haluaisin opiskella aihetta itsekseni niin, että perusteet olisi kunnolla hallussa, eikä tarvitsisi bändiläisten aikaa käyttää tuohon. Soundcheckissä aika on todella rajallista ja treenikämppä on poissuljettu sen ahtauden vuoksi.

Laitteet ja bändi on siis olemassa, mutta en haluaisi livenä opetella sellaista, mikä on suinkin mahdollista tehdä ennen sitä. Perusteet on joinkin hallussa, mutta tässäkin asiassa tuntuu että sitä vähemmän osaat mitä enemmän opit...:)

Cza
04.10.2012 00:53:38 (muokattu 04.10.2012 00:54:57)

jundee: Hyviä vinkkejä.

Laitteet ja bändi on siis olemassa, mutta en haluaisi livenä opetella sellaista, mikä on suinkin mahdollista tehdä ennen sitä. Perusteet on joinkin hallussa, mutta tässäkin asiassa tuntuu että sitä vähemmän osaat mitä enemmän opit...:)

Jos ei ihan perusteita lasketa mukaan, on kaikkeen vähän oma tyyli jokaisella äänimiehellä. Kuka rakentaa missäkin järjestyksessä - vetääkö ensin etupään pystyyn, sitten kaukokaapelia lavanlaitaan, ständiä kasaan, mikkiä ja piuhaa, vaiko ihan toisinpäin. Miten ryhmittelee kanavat tiskiin jne. Siksipä luulisin että parasta olisi, jos saisit vaikka parille keikalle mukaan jonkun vähänkin kokeneen kaverin / tutuntutun joka kasaisi sinun kanssasi kädestä pitäen pa:n ja hoitaisi sound checkin ja keikan sekä purun kanssasi yhdessä. Tällöin voisit suoraan apinoida sellaisen perusrungon, jota voisit lähteä muokkaamaan, kun ymmärrys ja kokemus enemmän lisääntyy.

Jos koet että ihan perusteissa on vielä aukkoja (esimerkiksi signaalitien rakentamisessa mikiltä/instrumentilta mikseriin, päätevahvistimeen ja kaiuttimille) suosittelen vielä pontevamminkin pyytämään jotain tuttua ensalkuun mukaan. Moni asiaan pureutuva kirja voi jäädä ymmärtämättä jos ei saa hahmotettua sitä käytännön tilannetta, johon ohje/artikkeli pureutuu. Lueskehan myös Livetoiminta -osion alkuun pysyvästi kiinnitettyjä keskusteluja. Niissä on paljon hyvääkin. :)

Eli tiivistettynä: ne perusteet oppii juurikin varmasti parhaiten käytännön tekemisellä ja kaverilta apinoimalla. Hienosäätöä ja tarkempaa teoriaa saakin sitten kirjapuolelta - jos englanti taipuu, niin lähes löputtomasti

"Mun vasen jalka on ihan käsi"
magic
04.10.2012 09:14:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jundee: Kokemus edesauttaa (live)miksauksessakin pääsemään eteenpäin.

Mutta miten tuota miksaajan hommaa voisi itsekseen opiskella? Lähinnä siis livemiksauksen teoriaa tarkoitan. Kirjoja, nettisivuja, jne.?

Kyllähän nuo jo mainitut opukset ja webbisivustot auttaa, ja niitä kannattaa tutkiskella mutta kyllä minäkin komppaan sitä että ainoastaan tekemällä oppii.

Itse olen, ja seuraajaani olen opettanut sillä että on ollut treeneissä ja keikalla mukana moniraitaäänitysvehkeet jolla otetaan raaka-äänet talteen, meidän tapauksessa digimikseristä ADATilla 24 raitaa tietsikalle, mutta miksei joku 24-raitainen tallennin tekisi samaa. "Sekä treeneissä että keikalla"-lause siitä syystä että bändi ei soita samalla tavalla treeneissä kuin keikalla joten saat kaksi eri matskua millä kokeilla asioita.

Sitten kotiin ja laitat pystyyn systeemin jossa otat siitä raitakoneesta kanavat samaan tiskiin takaisin millä aiot miksata ja siinä voi sitten miksailla ja kokeilla ihan mitä vaan ja ihan miten monta kertaa vaan eikä kukaan ole niskassa että "eikö se soundtsekki ole jo valmis". Tätä voi sitten jatkaa uudestaan ja uudestaan, ja kun keikalla joskus mietit että voisinkohan tuohon kohtaan laittaa sitä ja tätä niin kirjoita muistilappu ja sitten himassa testaat mitä olisi tapahtunut.

Paremmin menee kuin eilen mutta huonommin kuin huomenna !
RautiSa
04.10.2012 13:09:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.riffi.fi/tilaus.htm tuolta Äänityön kivijalka sekä Tilaääni -opukset. Englanniksihan noita on kanssa vaikka kuinka, mut noista on mun mielestä hyvä lähteä. Ja nettisivuista niin http://www.prosoundweb.com/live on tarjonnut mulle ainakin monia hyviä kikkoja.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti