Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI-ohjatun livesysteemin toteutukseen apuja
1
youzzie
21.09.2012 20:07:35 (muokattu 24.09.2012 09:20:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika heikosti löytyy midi-ohjaukseen apuja ainakaan täältä, joten kysytäänpäs nyt.
 
Kunnianhimokkaana tavoitteena olisi laatia bileduolle midillä ohjattava järjestelmä, jossa duon toinen osapuoli (minä) pystyisi soiton ja laulun ohella ohjaamaan myös erinäisiä efektejä ja jopa valoshowta. Sellainen karkea suunnitelma on kyllä päässä, ja uskoisin että ihan toteutettavissakin olemassaolevilla laitteilla, kun vaan joku kertoisi että miten niitä kanavia yms pitäisi/kannattaisi ohjelmoida.. Midin perus-perusteet nyt on jotenkin tiedossa, mutta en ole kovin syvälle asiassa omin päin päässyt.
 
Eli. Hoidan itse musiikkipohjat säestyskiipparilla (Roland E-50), eli lähinnä vaihtelen sointuja ja biisintaustan eri variaatioita, joiden mukaan sitten taustamusa soi. Tästä soittimesta lähtisi sitten midisignaalia laulustemmakoneelle (Digitech Vocalist VL3D), joka laatii stemmat sointujen pohjalta, ja jonka muitakin toimintoja pystyy midillä ohjastamaan.
 
Myöskin lauluefektilaitteelle (Alesis Midiverb IV) menee kiipparilta signaali, joka syöttää midi clockia delay-efektin synkkaamiseksi kunkin biisin tempoon. Ja myös tuota Alesista pystyisi ja pitäisi pystyä ohjastamaan midillä esim niin että efektit pois spiikin ajaksi, ja taas päälle kun biisi alkaa, ei välttämättä sen enempää.
 
Sitten valopuolella on käytössä pieni valo-ohjain (GLP Scan Operator 12PT), jota myöskin pystyy midillä käskyttämään.
 
Midipedaaliksi on tulossa Digitech Control Seven. Myös kiippariin olisi käsittääkseni mahdollista ohjelmoida esim osa koskettimista toimimaan midin ohjauspainikkeina. Se olisi kyllä hyvä lisä myös, kun jalkapedaali jää ikävästi sinne soittimen alle piiloon niin tulee helposti harhapainalluksia..
 
Siinäpä tuo laitteisto millä olisi tarkoitus nyt pärjäillä. Perusideana nyt siis saada midipedaalista polkaistua biisien eri kohtiin yhdellä polkaisulla joitain tapahtumia. Säestyskiipparissa on kuhunkin biisinpohjaan 4 erilaista taustaversiota, siis #1. pienimuotoinen tausta vaikka eka säkeeseen, #2. vähän täyteläisempi variaatio toiseen kiertoon tai bridgeen, #3. paisutellumpi versio vaikka eka kertsiin, ja #4. sitten mahtipontisin variaatio johonkin kliimaksiin.. ja näihin sitten jotain tämän tapaisia toimintoja:
#1. biisin/intron alkaessa lauluefekti päälle / stemmakone ei vielä saa olla päällä / esiohjelmoitu maltillinen valokuvio käyntiin
#2. äänen puolesta samat hommat kuin #1 / valoihin vähän lisää jotain
#3. stemmaattori käyntiin / valoefektiä lisää
#4. muuten kuin #3, mutta ehkä vielä valoihin jotain
 
..ja sitten taas toka säkeistöön samat, paitsi kohta 1 jää useimmissa biiseissä tässä vaiheessa pois.
 
Eli saisikohan nämä toteutettua vain neljällä painikkeella, siis niin että jokaista biisin osaa kohti olisi yksi painike, joka aina tilanteen mukaan kertapolkaisulla joko käynnistäisi/pysäyttäisi/pitäisi ennallaan kunkin laitteen toiminnan vastaamaan kyseistä tilannetta.. Siis biisin perusrakenne vaikkapa tyyliin: 1>2>3>4 > 2>3>4 > 3>4.
 
En tiedä onko tämä niin monimutkainen juttu miltä kuulostaa, minulle se ainakin on niiden midiohjelmointien suhteen, mutta luulisin tältä palstalta löytyvän tyyppejä joille tämä ei ole kummoinenkaan juttu. Jospa joku sellainen osaisi ohjeistaa minuakin :) Laitan tähän linkit joka vehkeen manuaaleihin siinä toivossa että joku midiguru jolla ei ole oikein mitään tekemistä, innostuisi niitä pläräämään ja laatimaan selkokielisen ohjeistuksen että miten tuon hässäkän saisi toimimaan, kytkennät/kanavat/jne.. :) Jos joku sen tekee niin että tosiaan ymmärrän, niin laitan kyllä vaikka jalojuomapullon tulemaan!
 
Manuaalia:
Roland E-50:
http://www.roland.com/support/article/?q=manuals&p=E-50
 
Digitech Vocalist VL3D:
http://www.digitech.com/system/docu … nal/VL3D%20manual_en.pdf?1320778485
 
Alesis Midiverb IV:
http://www.peter.boda.sk/download/alesis_midiverb4.pdf
 
GLP Scan Operator 12PT:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j … sig2=2SjbB1e7Z9LUlNWLpGMshQ&cad=rja
 
Digitech Control Seven:
http://media.musicalplanet.com/pdf/DGT004.PDF
 
Olisikohan siinä tarpeeksi kattava taustakuvaus.. Jos joku tähän nyt oikeasti viitsii paneutua, niin kysyy ihmeessä lisää jos jotain oleellista infoa jäi puuttumaan. Mutta tuossa nuo pääasiat kai nyt oli. Eikä siis välttämättä tarvitse joka ikistä napin painallusta ohjeistaa, riittänee alkuun sellainen perusohjeistus kytkennöistä (mahd. pienellä johtohässäkällä:) ja siitä mitä kanavia mihinkin laitteeseen pitäisi koittaa säätää..
 
iRock
youzzie
24.09.2012 09:07:27 (muokattu 24.09.2012 09:14:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös näistä kukaan muka mitään tiedä? Vai onko tämä jotenkin väärällä osastolla?
 
Yleensä kun täällä jotain kysyy, niin heti alkuun joku senioriguru vastaa tyyliin: "kerro nyt jotain tarkemmin niistä laitteistas, ei noilla tiedoilla vielä mitään pysty sanomaan", mutta onko tässä nyt sitten jo liikaakin infoa? Tai ainakin tarpeeksi, ettei tuota em. kommenttia oikein voi tähän heittää...
 
Tai missä on se toinen senioriguru jonka kuuluu sanoa: "ei noilla kamoilla saa yhtään mitään aikaan, mulla/meillä on aina vähintään sitä ja tätä (tähän jotain monen kymppitonnin hifistelyä) eikä niilläkään pääse kuin alkuun". Ja tähän se käytetyin lausahdus: "markalla saa markan laitteen"!
 
Ja sitten nämä pari seniorigurua alkaisivat kiistelemään että kummanko üüber-haitekit on paremmat, ja muistaisivat heittää kehiin paljon jotain tosi syvällistä ja täysin epäolennaista teknistä nippelidataa ja matemaattisia kaavoja liittyen joihinkin vähintään areena- ja stadionluokan toteutuksiin...
 
Sitten johonkin väliin joku vähän maltillisempi harrastaja ehkä saisi yhden kommentin tyyliin: "kyllähän noillakin kamoilla varmaan saisi asian hoidettua, olen ainakin nähnyt jotain tuon tapaisia jossain, itse en tosin asiasta mitään tiedä".
 
Ja sitten jatkuisi pätemistaistelu Senioriguru1 vs Senioriguru2. Vastausta alkuperäiseen kysymykseen ei tosin ehkä koskaan tulisi, mutta ehkä jonkinlaista viihdeluettavaa edes. Tyhjä seinä on tympeää katseltavaa, ja suuri pettymys.
 
iRock
AnttiR
24.09.2012 14:23:41 (muokattu 24.09.2012 14:26:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole tsekannut tarkemmin laitteidesi ominaisuuksia, mutta periaatteellisella tasolla tämä on hyvinkin mahdollista, mutta työlästä.
 
Käytännössä kunkin laitteen muistiin, presetteihin, pankkeihin tms. täytyy ohjelmoida halutut asiat, mitä laitteet tekevät joko biisikohtaisesti tai yleisellä tasolla, riippuen siitä kuinka syvälle haluat mennä ohjelmoinnissa. Kosketinsoittimesta lähetät sopivalla vapaalla midikomennolla käskyn (voi olla myös nuottikäsky) kaikkiin ohjattaviin laitteisiin. Midiä "kuuntelevat" laitteet ohjelmoidaan reagoimaan antamiisi käskyihin tietyllä tavalla.
 
Esim biisin kertosäkeessä, Midikanava 16, Note on #127 aikaansaa seuraavat asiat:
- Efektilaite lataa presetin 15, johon olet tallettanut keskipitkän reverbin ja 500ms delayn, midikellolla tai tap tempolla voit manuaalisesti myös säätää delayn aikaa
- harmonizer lataa presetin 34, jossa terssi ylös ja tuplaus
- valopöytä ajaa muistipaikan 24 chasen, jossa keltainen / valkoinen vaihtuu LED par kannuissa samassa tempossa kappaleen kanssa T120,
jne..
Digitechin volumepedaalilla säädät valopöydän kautta etuvalojen intesiteettiä, jolla saat esim kappaleiden loppuun siistin blackoutin.
 
Midin avulla saa todella monimutkaisiakin asioita tehtyä, mutta parametrimuutokset täytyy joko ohjelmoida itse laitteesiin valmiiksi, joita midin avulla kutsut esiin tai osittain kontrollilaitteeseen, esim Digitech pedaali.
 
Em. tapaisia asioita on tehty efektilaitteiden ohjauksessa keikoilla siitä lähtien kun midi on ollut olemassa. Esim ihan analogisella mikserillä, jossa on midi-mute toiminto, voi antaa midi käskyjä efektilaiteräkkiin, jossa useampi laite vaihtaa kappaleeseen esiohjelmoidun efektikattauksen.
 
Midi ei ole itsessään kovinkaan älykästä infoa, eli kun haluat tehdä kaikkiin ohjelmiston biiseihin esim 4 eri tilannetta jotka tavallaan muistuttavat toisiaan, mutta ovat kuitenkin kyseiseen kappaleeseen räätälöityjä, joudut pahimmillaan tekemään kaikkiin haluttuihin laitteisiin joka kappaleelle 4 eri tilannetta tai muistipaikkaa, programmia jne, jotka liipaiset kyseisen biisin oikeissa paikoissa käyntiin. Eli vaikkapa 32 kappaletta x 4 setuppia.
 
Itse käytin viimeiseksi erään lauluyhtyeen keikoilla efektiohjelmoinnissa em. kaltaista ideologiaa. Äänipöydällä annoin snapshot vaihdon yhteydessä kullekin efektilaitteelle halutunlaisen käskyn oikealla hetkellä. Kappaleessa saattoi olla vaikkapa 16 eri tilannetta, jossa laulun balanssit muuttuivat, efektien määrät muuttuivat, efektien sisältö muuttui, saattoi olla fade in tai out jollekin asialle jne. Jokaiseen tilanteeseen ei tarvinnut ohjelmoida kaikkea uusiksi, vaan esim 6 eri mittaista reverbiä saattoi riittää kaikkiin kappaleisiin. Hommassa oli mukana myös QLab ohjelmisto, joka seurasi komentoja. Sillä annettiin laulajille äänenanto korviin, jossa oli siis sävellaji- ja tempo informaatio. Joissakin kappaleissa, joissa oli kriittinen tempo, esim tietynlaisen efektidelayn tai rytmisen perkussiodelayn kanssa läpi biisin, saattoi pyöriä klikki korvissa koko ajan, joka myös tuli QLab ohjelmasta. Qlab soitti myös konserttien alussa reaalikelloon sidotun sisääntulomusan fadeineen.
 
QLab ohjelmalla voi tehdä tämän kaiken huomattavasti paljon organisoidummasti. Siihen voi ohjelmoida erilaisia midiparametrien muutoksia yms ja ohjelmoiminen on mutenkin melko vapaata. Eli sen sijaan että annat kontrollikäskyjä kiipparilla tai midipedaalilla, sinulla olisikin läppäri, jossa pyörii QLab ohjelmisto, joka käskyttää kaikkien haluttujen laitteiden toimintoja, joko esiohjelmoidusti tai reaaliaikaisesti parametriarvoja muuttamalla. QLab ohjelmalla voi ajaa myös ääniefektejä jopa moniraitaisesti tai videokuvaa. Monet teatterit käyttävät QLab ohjelmistoa efektien tai kuvamateriaalin ajamiseen tai esim äänipöydän surroundpanorointien ohjaukseen.
 
Tsemppiä vaan, kovalla naputtelulla on hyvin moni asia mahdollista.
 
-a-
 
youzzie
24.09.2012 15:05:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitoksia asiallisesta vastauksesta, AnttiR! Tuo valaisi asiaa vähän eteenpäin, ja ennen kaikkea piti vielä toivoa yllä että homma olisi toteutettavissa :) Paljon toki jäi vielä vastauksia puuttumaan, mutta jospa tähän pikkuhiljaa apuja löytyisi...
 
Läppärihommiin en ajatellut lähteä, vaikka se toki voisi hyvä ollakin, mutta pitäisi sitten ensinnäkin hankkia sopiva semmoinen erikseen tätä varten, ja siihen ei nyt ole mahiksia.
 
Noita eri "tilanteita" tai eri tyyppisiä variaatioita ei todellakaan tarvitsisi joka biisiin erikseen, vaan ihan muutama erilainen, esim slowareille oma asetussetti, menobiiseille oma, ja ehkä joku 1-2 vaihtoehtoa vielä jos innostuu oppimisen myötä ohjelmoimaan... Hätätilassa menisi vaikka samoilla asetuksilla kaikkikin biisit, kunhan nyt saa sen midi clockin ohjaamaan delay-tempoa, ja valo-ohjaimeen joutunee aina erikseen naputtamaan tap-tempon kun se ei ota midi clockia vastaan...
 
Aloin vaan nyt epäilemään että onkohan tuo Digitech Contol Seven oikeanlainen poljinratkaisu tähän... jostain foorumilta vaan olin tulkitsevinani ettei se oikein tällaiseen soveltuisi, vaan että sillä voisi lähinnä vaan jotenkin kelata presettejä ylös/alas tms. Osaako joku tuon minimalistisen manuaalin pohjalta sanoa tähän jotain? En ole vielä itse edes nähnyt ko. laitetta, haen sen tänään postista kun käytettynä vasta tilasin.
 
No mutta siis tänään pääsen ehkä jotain testailemaan omin päin, toivottavasti en saa mitään peruuttamatonta sotkua aikaan ;)
 
iRock
tas
24.09.2012 15:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku sen tekee niin että tosiaan ymmärrän, niin laitan kyllä vaikka jalojuomapullon tulemaan!
 
Voi olla ettei tämä sun ruhtinaallinen korvaus (n. 15e), ei innosta ketään pohtimaan kovin montaa tuntia asiaa joka nykyään hoituu paljon kätevämminkin, kuten Antti jo mainitsi.
 
youzzie
24.09.2012 15:29:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla :)
 
Silläpä tuossa aloitustekstissä mainitsinkin, että jos joku jolla ei ole mitään muuta tekemistä jne...
 
Joskus joku saattaa ottaa tällaisen ihan vaan ajankulukseen haasteena vastaan, vaikkapa sanaristikoiden täyttelyn sijaan.
 
Mutta kaikenlaiset osatiedonmurusetkin otan toki kiitollisena vastaan.
 
iRock
AnttiR
24.09.2012 16:28:44 (muokattu 24.09.2012 16:52:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vaikka tehdä seuraava asia laitteistollasi:
 
Määrittele valopöytään lampuillesi kolme esiohjelmoitua väritilannetta, vaikkapa punainen, vihreä ja sininen. Tsekkaa valo-ohjaimesta millaisia midikomentoja se ottaa vastaan. Määrittele kullekin tilanteelle oma midikomento, aktivoi midikäskyjen vastaanotto yms. Yritä lähettää kiipparilla kyseinen midikäsky, oikealla midikanavalla valo-ohjaimelle.
 
Käskyt voivat olla aluksi vaikka kolme alinta säveltä koskettimistoltasi (Note on käsky).
 
Tässä on jo todella monta muuttujaa, mitkä pitää saada toimimaan. Mutta kun olet päässyt siihen saakka että kun painat tiettyä kosketinta, valo-ohjain lataa haluamasi presetin tai chasen tai muistitilanteen ja lampuissa väri vaihtuu sen mukaisesti, olet jo puolimatkassa siihen mitä haluat.
 
Jos tämä tuntuu aluksi liian monimutkaiselta, yritä saada esim. yhden himmenninkanavan intensiteetti tottelemaan jotain midikäskyä. Vaikkapa volume datan informaatiota.
 
Kun tämä toimii, tutki mikä tai mitkä midikomennot olisi sellaisia mitä et käytä mihinkään muuhun ja voisit valjastaa ne täysin ohjauskäyttöön. Mieluiten sellaiset, jolla voisit antaa myös 0-127 value arvoja. Esim intensiteetti tai värimiksausta varten.
 
Tutki voitko ladata valopöytään kokonaan eri tilanteita, jolloin sinulla olisi oma valosetuppi joka biisille. Silloin voisit rakentaa järjestelmän siten, että lähetät aina samoilla komennoilla käskyjä kosketinsoittimelta ja valopöytä reagoi niihin biisin mukaan ohjelmoiduilla preseteillä.
 
Näin ollen uuden valosetupin teko uuteen biisiin on melko helppoa, kun käytät aina samoja midikäskyjä. Kopioit olemassa olevan tilanteen uudeksi valopöydässä ja teet siihen muutokset oman näkemyksesi mukaan.
 
Esim
1: tasainen väripesu valotilanne, haluamallasi sävyllä, intensiteetti 0
2: Intensiteetti fade in väripesulle
3: kertsi, esim mietoa ODD/EVEN lamppujen intensiteettichasea
4: bridge, tehokkaampi valoefekti
5: blinder efekti viimeisen kertosäkeen yleisöhuudatusta varten
6: fade out väripesulle
- Control pedaali koko ajan käytettävissä etuvalojen intensiteettiä varten.
 
PS. Valojen ohjelmoinnin sisällön suhteen kannattaa sitten kysellä neuvoja oikeilta valoihmisiltä.
 
-a-
 
AnttiR
24.09.2012 22:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, onhan sulla midin perusteet hallussa? Kuinka kytketään ja ketjutetaan useampia laitteita, midikanavat, edes jossain määrin käsitys erilaisista midikomennoista jne..
 
Jos tässä kohtaa on jo paljon kysymysmerkkejä, niin silloin kannattaa ihan ekaksi hankkia joku midin perusteet läpikäyvä opus. Mutta oletin että peruasasiat varmaan on jo hallussa.
 
Toinen iso syventymisen paikka on valo-ohjaimen kanssa. Se kykenee midin ohjauksesta (Note on käskyillä) ainostaan liipaisemaan päälle ja pois scene tilanteita tai chase tilanteita sekä tekemään blackoutin. Manuaali ei kerro tapahtuuko scenen tai chasen poiskytkentä note off käskyllä vai uudestaan samalla note on käskyllä. Vai yliajaako uusi tilanne vanhan. Voitko ajaa montaa sceneä tai chasea yhtäaikaa..
 
Eli tässä kohtaa joutuu muutamaan kertaan miettimään millä tavalla valot ylipäätään ohjelmoi, jotta niitä voi joustavasti ajella. Jos pöytä voi ajaa useampia tilanteita yhtäaikaa, niin kannattaa ehkä rakentaa valojen ohjelmointi "paletti" ajatteluun. Esim värit omissa sceneissä, intensiteetit omissa sceneissä jne. Silloin voit rakentaa biisin tilanteet esim seuraavasti:
 
Biisin alussa lähetät käskyt:
Note 01ON Scene 01 = Valkoinen Ledeihin
Note 31ON Chase 6 = (step chase scenet Bank3/1 ja Bank3/2 nopea intensiteetti vaihtelu 50% 100%)
 
A-osan alussa lähetät käskyt
Note01OFF Scene 01 = Valkoinen LEDeistä pois
Note05ON Scene 05 = Sininen Ledeihin
Note31OFF Chase6 off
Note19ON Scene 19 = 90% intensiteetti ledeihin
 
jne
 
-a-
 
youzzie
25.09.2012 09:38:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nimimerkki "tas", tätä minä tarkoitin, että joskus voi löytyä ihmisiä jotka oikeasti tietävät asioista ja mielellään myös jakavat tietoaan. Antille isosti kiitosta seikkaperäisistä ohjeistuksista...
 
Midistä ja DMX:stä minulla on tosiaan vain ihan perus-perustietoja, nuo ketjutukset/kytkennät kyllä pitäisi olla selvillä, ja myös vähän hajua kanavien asetuksista yleisellä tasolla. Laitekohtaiset säädöt on sitten vielä aika pimennossa kun en ole niihin ehtinyt vielä syventymään tarkemmin.
 
Ja etenkään semmoisia "hyvä tietää"-juttuja ja fiksuja käytäntöjä en tiedä, siis että jos vaikka vaivalla saisin ohjelmoitua jotkut pari laitetta toimimaan keskenään, niin voiko tulla vastaan sitten sellaista että joku laite ei toimikaan samoilla kanavilla, ja sen takia uusiksi koko homma jne...
 
Nyt itse asiassa eilen tyssäsi koko homma, kun en saanut valosettiä ja ohjainta toimimaan keskenään DMX:llä... Mulla siis nämä valovehkeet vasta äskettäin hankittuna enkä ole vielä ehtinyt testailemaan paljoa. Pitänee tuosta valo-ohjain-dmx-probleemasta laittaa erikseen kyselyä tuonne.
 
Mutta siis, valolaitteisto on tässä vaiheessa aika köykäistä sarjaa, eli siihen puoleen ei kannata ainakaan nyt juuri tuon syvällisemmin paneutua, kuin mitä Antti jo laajalti kirjoittelit, nuo vinkit oli kylläkin oikein tervetulleita ja - valaisevia! :)
 
iRock
AnttiR
25.09.2012 17:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, tässä kohtaa pärjäät lähinnä program change käskyillä muihin laitteisiin ja note on käskyillä valo-ohjaimeen. Suurin duuni sulla taitaakin olla saada valot tekemään jotain järkevää sen ohjaimen avulla.
 
-a-
 
youzzie
26.09.2012 08:52:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, sain ohjeistuksen ongelmaan joka jumitti valo-ohjelmointia. Elikkäs nyt alkaisi olla erilliset laitteet pääpiirteissään hallinnassa, seuraava askel olisi sitten alkaa yhdistellä niitä midillä...
 
iRock
vesa_turp
15.10.2012 17:54:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen puuhastellut saman tapaisen "live" ratkaisun rakentamiseksi. Oma ratkaisuni perustuu pariin lähes kierrätystasoiseen läppäriin ja linuxiin. Ratkaisun etuna näen ennen kaikkea sen että yhteen koneeseen voidaan liittää useampia midi-piuhoja ja näin reitittää syntikat ja kanavat ohjelmallisesti (esim. Qjackctl) ja koneet toisiinsa verkon kautta (Qmidinet). Linuxiin on saatavissa suuri määrä ilmaisia aihepiiriin liittyviä ohjelmia - täytyy kylläkin myöntää että taso vaihtelee.
 
youzzie
16.10.2012 14:13:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tietsikkapohjainen systeemi olisi varmasti kaikkein kätevimmin hallittava vaihtoehto... mutta en uskaltaisi ihan "kierrätystason" läppärillä lähteä liveshowta rakentamaan. Pitäisi olla sitten luotettava ja tähän pelkästään pyhitetty kone, joka olisi nyt ainakin liian iso investointi. Tablettiohjaus olisi varmaan kaikista miellyttävin käyttää, no iVehkeet on ainakin liian kalliita, mutta voisikohan jollain huokealla Android-läpyskällä hoitaa tämmöisiä juttuja...? Luotettavuuspuoli toki niissäkin halpiksissa varmaan vähän niin ja näin.
 
iRock
vesa_turp
16.10.2012 17:22:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep ;) Tässä nyt enempikin tarkoitn koneiden tehoa kuin kuntoa - elikä - ostin parivuotta sitten kasi acer läppäriä (vauhti:1400MHz ram:480Mb kiintolevy:40Gb) ATK-Huolto.fi nimisestä puljusta hintaan 150€/kone. Ovat toistaiseksi toimineet moitteitta... ja softahan on ilmaista. Molemmissa on Ubuntu 11.10 ja toisessa myös XP (jos winkkaria joskus sattuisi musa touhuissa tarvitsemaan). Toinen mylly hoitaa lisä-äänet syntikoihi ja toinen sekvenssit sekä triggaukset rumpupadeilta.
Luotettavuuden puutetta (ilman kokeilua ja säätöä) syntyy jos samalle koneelle annetaan liikaa tehtäviä. Esimerkiksi jos kone pyörittää sekvenssiä jossa on paljon pimpelipom kamaa useilla raidoilla, kiipparia soitetaan holdpedali pohjassa ja lisäksi täräytetään päälle hirveä rumpufilli -> joku viesti saattaa kadota ja jos se on(ja turhan usein on) sävelen lopetuskäsky., jää ääni soimaan - mikä ei ainakaan live tilanteesa ole kivaa.
 
Ps. Jos kolvi pysyy kädessä kurkkaappa tätä: www.midi-hardware.com
Puolalaisfirma tekee mielenkiintoista midi-puolivalmiste sälää.
 
lavaamo
15.11.2012 09:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aiheeseen liittyen, onko kellään kokemusta Stairville DMX Master I:n ohjauksesta midillä. Pienen bändin valoista on kysymys, eikä mitään valomiestä ole.
 
Nykyisin Geni Mastermind pöytä vilkuttelee valoja omiin nimiinsä, mutta ajatuksena olis hankkiä lisää led kannuja ja uusi valopöytä. Midilaudalla vois sitten polkea biisikohtaisia presettejä päälle tuosta pöydästä. Kysymys kuuluukin, onnistuuko midilaudalla ohjaus tuon Stairvillen kanssa
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti