Muusikoiden.net
04.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulustemman tuplaus koneellisesti keikalla
1
duca
20.09.2012 11:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moroz,

Sellaista tässä oon pohtinut että kun bändissämme on 2 laulavaa henkilöä eli se main voc + meitsi. Hetkittäin tulee fiilis että se ylästemma mitä pääsääntöisesti laulan jää vähän ohueksi.

Olen siis miettinyt jotain tapoja tukevoittaa sitä stemmaa. Double -vehkeitähän on varmaan maailma täynnä mutta kyselisinkin kokemuksia teiltä jotka käytätte jotain teknistä tapaa tän kaltaisiin käyttölaitteisiin

Heitetään vielä bonusfeaturena kysymys etupäämiehille notta mitäs mieltä ootte tällsita vehkeistä joita käytetään lavalta eikä se mahdollinen heliconi makaakaan siinä teidän räkissä? Vituttaako vai aiheuttaako mitään värinää mihinkään suuntaan?

Lyhennelmä: yleiskeskustelua stemman tukevoittamisesta teknisin keinoin.

Antti1
20.09.2012 12:06:12 (muokattu 20.09.2012 12:08:47)

Homma menee siinä kohtaa vähän hankalaksi, jos haluaa jonkun harmonian, joka ei ole kiinteän intervallin päässä jokaisesta sävelestä. Esimerkiksi siis oktaavi alaspäin tms. Laitteelle pitäisi jotenkin pystyä opettamaan biisin sävellaji ja jos se vielä sattuisi vaihtumaan kesken kaiken, niin sitten on kaksin verroin hommaa. Laitteita tähän tarkoitukseen kyllä löytyy, mutta ne ei oo niitä kaikkein halvimpia ja silti oikeasti lauletut stemmat kuulostavat poikkeuksetta paremmalta.

Mun mielestä olisi hyvä idea koittaa vain löytää sopiva sovitus stemmalaululle, eikä miettiä ensimmäiseksi laitteita. Jos pelkkä sun laulu ei riitä, niin sitten lisää mikkejä bändin jätkien naaman eteen ja sällit laulutunneille. Jos ette halua useampia lauluja, niin onko se ylästemma ainoa mahdollinen vaihtoehto? Ei aina tarvii leikkiä terssikonetta leadin yläpuolella, se voi alkaa pidemmän päälle puuduttamaan kuten Iron Maidenin kitaraharmoniat konsanaan.

Onko peruspohja kuitenkin kunnossa, eli hyvä mikki, etuasteet, päätteet, kaiuttimet jne., jotta on edes edellytystä saada sopivaa soundia ulos? Onko ongelma laitteistosta riippumaton? Jos näin, niin ehkä kannattaisi myös ainakin harkita niitä laulutunteja?

E: Mitä tulee tohon laitteen sijaintikyssäriin, niin mun mielestä ehdottomasti kontrollointi sieltä lavan päästä. Mä en ikipäivänä haluaisi äänimiehenä olla vastuussa kaiken muun lisäksi jonkun sällin taustalaulujen harmoniageneraattorin operoinnista. Ei kovin monet äänimiehet kitaristien polkimiakaan polje, vaikka tähänkin on isossa maailmassa systeemit olemassa.

"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
duca
20.09.2012 12:32:53

Ongelma ei ole laitteistollinen eikä oikeastaan laulullinenkaan. Stemmavariaatioissa kyllä löytyy.

Enempi kyse on siitä että feikattais sitä lauluvoimaa koska sitä ei oikeasti ole lisää saatavissa. Kiinnostaa vaan tietää toimiiko tällainen ratkaisu oikeesti ja käyttääkö kukaan sellaista.

Antti1
20.09.2012 12:37:13

No mun toisen bändin laulaja käyttää kyllä. Ehkä vähemmän kyseisen bändin kanssa, mutta enemmän muissa projekteissaan. Hänellä on nimenomaan poljettavaa mallia oleva, jotta voi kontrolloida missä efektiä käytetään.

"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
RautiSa
21.09.2012 04:03:32 (muokattu 21.09.2012 04:04:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden työnantajani kohdalla homma toimii taustanauhoilla, siellä on ihan oma choir-stereoraita josta tulee kaikki sellaiset stemmat ja tuplaukset joita ei livenä kaksi laulajaa pysty toteuttamaan.

Kerran kuulin myös jotain tc:n harmoniapedaalia, joka siis teki stemmoja, ei ollut käyttistä...

duane
21.09.2012 05:10:14

Lyhennelmä: yleiskeskustelua stemman tukevoittamisesta teknisin keinoin.

Mä teen työtä orkan kanssa, jossa parhaillaan stemmat soi neliäänisinä. Eipä sitä juurikaan tarvi tukevoittaa, mutta paikoin käytän kyllä mietoa chorus -efektiä stemmojen "elävöittämiseen". Efektiä ei ole niin paljoa seassa, että sen kokonaisuudesta erottaisi, mutta kyllä se oman pikantin lisän soppaan tuo.

Jos taas jonku "köörikoneen" lavalle roudaa, niin kannattaa muistaa käyttää sitä maltillisesti.

katellaan...
Katti
22.09.2012 12:13:40

duca: Ongelma ei ole laitteistollinen eikä oikeastaan laulullinenkaan. Stemmavariaatioissa kyllä löytyy.

Enempi kyse on siitä että feikattais sitä lauluvoimaa koska sitä ei oikeasti ole lisää saatavissa. Kiinnostaa vaan tietää toimiiko tällainen ratkaisu oikeesti ja käyttääkö kukaan sellaista.

Itse kokeilisin ihan pitch shifteriä tai chorusta... Voi olla että toi pitch tekis just sen mitä ootte hakemassa, tai sit ei...

Itse käytän noita pitchiä ja chorusta, varsinkin pitchiä, juurikin tuohon, mutta niiden kanssa kannattaa vedellä maltilla, jos ei ihan oikeaa efektiä niistä halua.

Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
saastara
25.09.2012 17:44:38 (muokattu 25.09.2012 17:48:08)

Oman työnantajan messissä kulkee rumpalilla Rolandin oktapad/ tmv härpäke.. Sieltä saadaan ulos sitten kööriä kertsiin tarpeen vaatiessa tukemaan laulajia.. Todella simppeli ja pomminvarma systeemi. Oletettaen tietysti, että rumpali soittaa klikkiin ja osaa lyödä härpäkettä oikeaan aikaan.

E: Valehtelin, http://www.thomann.de/fi/roland_spd_sx_sampling_pad.htm

Tuommoinen härpäke, mutta taitaa olla vanhempaa mallia kun on harmaa kuosiltaan.

Hitler used Telefunkens.
sickboy
26.09.2012 10:50:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko kuitenkin kompressori oikea ratkaisu tähän? Mikkivalinta/mikkitekniikka?

Antti1: Homma menee siinä kohtaa vähän hankalaksi, jos haluaa jonkun harmonian, joka ei ole kiinteän intervallin päässä jokaisesta sävelestä. Esimerkiksi siis oktaavi alaspäin tms.

No mutta oktaavihan on kiinteä intervalli, ei siinä tartte sävellajia miettiä.

youzzie
26.09.2012 11:09:56 (muokattu 26.09.2012 11:15:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. Digitech:in Vocalist Live -sarja ja TC Heliconin erinäiset pedaalit hoitanee homman mainiosti.

Niillähän saa joko ihan vaan tuplattua sen laulamasi äänen, tai sitten joillain malleilla tehtyä myös lisää eri stemmalinjoja, joiden sävellajissapysymisen voi varmistaa ajamalla kitaran siitä laulupedaalin läpi. Vehje "kuuntelee" siitä sitten sävelet ja laatii stemmalinjan sen mukaan. Eli kunhan vaan shkeba on vireessä niin pitäisi stemmojenkin kulkea nätisti eri sävellajien mukana, tarvitsematta niitä erikseen ohjelmoida. Noin saisi tavallaan lisää laulajia mukaan, ja osassa noista (esim. omistamani Vocalist VL3D) pystyy myös "laulajien" ääntäkin muuttamaan esim. miehestä naiseksi tai päinvastoin. Feikkistemmaa kun miksaa sekaan maltillisesti niin kuulostaa kyllä hyvältä pääsääntöisesti, ja antaa takuulla sitä kaipaamaasi lisälauluvoimaa.

Plus että näissä vehkeissä on yleensä myös vireenkorjausmahdollisuus, ja myös ihan laulusoundiin vaikuttavia säätöjä, kuten kompressori/eq, joilla saa myös tukevoitettua soundia.

iRock
Antti1
26.09.2012 11:29:47 (muokattu 26.09.2012 11:30:10)

sickboy: No mutta oktaavihan on kiinteä intervalli, ei siinä tartte sävellajia miettiä.

No nimenomaan, sen takia se siinä esimerkkinä olikin... Mut nussitaan nyt sit pilkkua. :)

KariS
26.09.2012 12:21:18

duca: Moroz,

Sellaista tässä oon pohtinut että kun bändissämme on 2 laulavaa henkilöä eli se main voc + meitsi. Hetkittäin tulee fiilis että se ylästemma mitä pääsääntöisesti laulan jää vähän ohueksi.

Keep it simple. Tukevuutta stemmaan ja vokaaleihin yleensäkin saat lyhyellä 15-20ms delaylla. Delaytä voit toki pitchatakin tai panoroida ja niin edelleen... Mutta sitten ei olla enää yksinkertaisella alueella...
Ja tällaisten aikaansaamista harmonioista voit tutkia lisää intterwebistä aiheilla short delay and comb filtering.

...just my 5 cents...

/Kari

Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
sickboy
26.09.2012 16:03:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No nimenomaan, sen takia se siinä esimerkkinä olikin... Mut nussitaan nyt sit pilkkua. :)

No, mutta sä itse kirjoitit väärin, en mä sille mitään voi. ;)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti