Aihe: Yamaha DXR aktiivikaiuttimet | |
---|
|
Moi! Osaako joku kertoa onko pari Yamaha DXR 12-tuumaisia riittävät laululle bändikäyttöön? Olisiko 15-tuumaiset paremmat vai ovatko jo 12-tuumaiset liikaa? Ja tarvitseeko siihen jotain muuta lisäksi? Mulla on Bossin VE-20 Vocalperformer.. Vai pitäisikö ostaa jotain ihan muuta? |
|
Alexanteri: Moi! Osaako joku kertoa onko pari Yamaha DXR 12-tuumaisia riittävät laululle bändikäyttöön? Olisiko 15-tuumaiset paremmat vai ovatko jo 12-tuumaiset liikaa? Ja tarvitseeko siihen jotain muuta lisäksi? Mulla on Bossin VE-20 Vocalperformer.. Vai pitäisikö ostaa jotain ihan muuta? Noi on varmasti ihan kelpo kaapit laululle. Isot pojat ovat kertoneet, että laulu soudaisi jopa paremmalta 10'' tai 12'' kajarista kuin 15'', koska ne handlaavat laulun kannalta olennaiset taajuudet paremmin, mutta kaikki riippu tosin kaikesta. Varmasti riittää 12'' tai 10''.Väittäisin että laulua toistettaessa se on melko sama kummat ostat. Välttämättä et tarvitse bossin ja kaappien väliin mitään muuta kuin piuhat. Bossissahan on etuastevahvistin, eq, kompura ja efektejä. Tuleeko skobet keikka- vai treeniskäyttöön, ja jos keikoille, niin miten isoille? "Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää."
-vvaltsu |
|
oksatboys: Noi on varmasti ihan kelpo kaapit laululle. Isot pojat ovat kertoneet, että laulu soudaisi jopa paremmalta 10'' tai 12'' kajarista kuin 15'', koska ne handlaavat laulun kannalta olennaiset taajuudet paremmin, mutta kaikki riippu tosin kaikesta. Varmasti riittää 12'' tai 10''.Väittäisin että laulua toistettaessa se on melko sama kummat ostat. Välttämättä et tarvitse bossin ja kaappien väliin mitään muuta kuin piuhat. Bossissahan on etuastevahvistin, eq, kompura ja efektejä. Tuleeko skobet keikka- vai treeniskäyttöön, ja jos keikoille, niin miten isoille? Moi! Kiitos vastauksesta. Ensin treeniskäyttöön ja sitten keikoille, jos sinne asti pääsee. Ajattelin vaan, että kannattais ostaa kerralla kunnolliset eikä jotain huonoja alkuun. Testejä noista Yamahoista luin ja ne vaikutti hyviltä hintaansa nähden. Olen vaan keikoilla katsojana käydessä huomannut, että monilla bändeillä laulu jää pahasti jalkoihin ja se ei ole kiva. Lähteekö tommosista DXR12-tuumaisista tarpeeksi ääntä verrattuna esim. 50w kitaravahvistimeen. Mulla on Orange Thunderverb 50 ja onhan siinäkin tietenkin volumen säätö :-) Eli onko nuo suhteessa mitenkään ok???? En vaan paljon näistä tiedä, niin kysyn ehkä vähän tyhmiä, mutta mutta...... |
|
usein keikalla kuin keikalla baarissa kuin baarissa kamat mikitetään joten sieltä PAsta täytyy suoltaa ulos kaikkea muutakin kuin laulu. Tässä vaiheessa keskinäiset volat on aikalailla vain kiinni miksaajan mieltymyksistä. Mutta haetaanko tässä nyt jostain syystä kuitenkin vain laulukamoja? ja miksi? Jos siis tarkoitus pärjätä samoilla kamoilla keikkailun alettua. |
|
McLeach: usein keikalla kuin keikalla baarissa kuin baarissa kamat mikitetään joten sieltä PAsta täytyy suoltaa ulos kaikkea muutakin kuin laulu. Tässä vaiheessa keskinäiset volat on aikalailla vain kiinni miksaajan mieltymyksistä. Mutta haetaanko tässä nyt jostain syystä kuitenkin vain laulukamoja? ja miksi? Jos siis tarkoitus pärjätä samoilla kamoilla keikkailun alettua. Pitäisikö bändiläisten siis ostaa isot PA-kamat ja pienemmät vahvistimet ja kaapit omille soittimilleen, jos se lopullinen ääni tulee kuitenkin niistä PA-kamoista? Mites noita putkivahvareiden volumeita sitten kontrolloidaan, jos putkisäröä saa vasta, kun kunnolla luukuttaa? Ajattelin laululle kamoja lähinnä treenikämppää (mistä se laulu sitten tulee) tai sellaista keikkaa varten missä ei talon puolesta PA-kamoja ole. Onko ns. erilliset "laulukamat" sitten periaatteessa ihan turhat ja samoin kalliit ja isot kitarakaapit ja vahvistimet? |
oksatboys 02.09.2012 19:26:18 (muokattu 02.09.2012 20:20:39) | |
|
Alexanteri: Pitäisikö bändiläisten siis ostaa isot PA-kamat ja pienemmät vahvistimet ja kaapit omille soittimilleen, jos se lopullinen ääni tulee kuitenkin niistä PA-kamoista? PA:sta tulee just sitä mitä sieltä laittaa tulemaan. Esim. ihan hyvin voi vetää pelkät laulut PA:sta, jos rummut, basso ja kitara tulee tarpeeks ilman PA:ta. Kaikki riippuu kaikesta taas. Mites noita putkivahvareiden volumeita sitten kontrolloidaan, jos putkisäröä saa vasta, kun kunnolla luukuttaa? Säröpedali, mastervola, keinokuorma, kuumat mikit, kovempi soittotatsi jne. Tottahan se on että mastervolattomat satavattiset jos haluaa särölle, niin meteli on kova. Ajattelin laululle kamoja lähinnä treenikämppää (mistä se laulu sitten tulee) tai sellaista keikkaa varten missä ei talon puolesta PA-kamoja ole. Noihin hommiin mainitsemasi yammut on varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Onko ns. erilliset "laulukamat" sitten periaatteessa ihan turhat ja samoin kalliit ja isot kitarakaapit ja vahvistimet? No mitkä sitten on perinteiset laulukamat? Esim. pari noita yammuja on munsta laulukamat, mutta jos laittaa subbaset alle niin voi kutsua jo pieneksi PA:ksi. Jos ostat esim. noi yammut tai vastaavat, niin ei ne hukkaan mene. Jos, ja kun on joskus tarvetta vahvistaa rumpuja ja bassoa sun muuta, niin hankit subbasen tai kaksi. Myös pienet vahvistimet voi olla kalliita :D Tehokkaat ovat sitten "turhia" riippuen käytöstä. Turha basistin on rantasauntaa roudata mukana (paitsi soundin tai mojon vuoksi), jos käytössä on tilaan sopivat subbarit. "Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää."
-vvaltsu |
|
Kiitos oksatboys tyhjentävästä vastauksesta..... Eli minäpä ostan varmaan tällaiset Yamahat laululle ja niistähän voi sitten omat "täydellisemmät" PA-kamat varmaan rakennella lisäilemällä jotain, jos tarve tulee. Paha se on treenikselläkään karjua ilman, että laulu kuuluu ja olisihan se hyvä, että musiikki kuulostaisi jo treenatessa hyvältä. Minä vaan en löytänyt keskustelusta mitään näistä DXR-kajareista, niin oli pakko viisaammilta kysellä. |
|
Aika uudet mallit, niin ei ole paljon juttua. Speksien perustella erinomaiset vehkeet. |
|
Vielä kysyn huvikseni ja hypoteettisesti, että voisiko olla esim. niin, että kitaristeilla ei olisi kuin vaikka Bossin Gt-10:it ja siellä valmiiksi mallinnetut soundit ja kun ne löisi kiinni kunnollisiin PA-kamoihin, niin omat vahvistimet ja kaapit voisi tarpeettomina jättää kotiin.....? |
|
Alexanteri: Vielä kysyn huvikseni ja hypoteettisesti, että voisiko olla esim. niin, että kitaristeilla ei olisi kuin vaikka Bossin Gt-10:it ja siellä valmiiksi mallinnetut soundit ja kun ne löisi kiinni kunnollisiin PA-kamoihin, niin omat vahvistimet ja kaapit voisi tarpeettomina jättää kotiin.....? Ihan jees menee, paitsi kitaristi ei itse välttämättä kuule kunnolla. |
|
Alexanteri: Vielä kysyn huvikseni ja hypoteettisesti, että voisiko olla esim. niin, että kitaristeilla ei olisi kuin vaikka Bossin Gt-10:it ja siellä valmiiksi mallinnetut soundit ja kun ne löisi kiinni kunnollisiin PA-kamoihin, niin omat vahvistimet ja kaapit voisi tarpeettomina jättää kotiin.....? Kyllä ja näin myös jotkut tekevät. Usein vain kitaristit (ja muutkin) vain tykkäävät oikean vahvistimen soundista enemmän. On toki sitten esim. Kemper-vahvistin, jota voi olla vaikea erottaa oikeasta varsinkin keikkaolosuhteissa. Myöskään monitoreista ei välttämättä tartte kuulua kitaraa, jos on vahvistin lavalla. Kyllä sitä on usein roudatessa ja muutenkin miettinyt, kuinka saisi tavaran määrän minimiin. Juurikin niin että olisi kunnon PA:t ja mallintavia, jolloin styrkkareita vois jättää kotiin. "Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää."
-vvaltsu |
|
Alexanteri: Onko ns. erilliset "laulukamHat" sitten periaatte turhat ja samoin kalliit ja isot kitarakaapit ja vahvistimet? Noin niinkun kärjistetysti kyllä. Toki pitää tehdä kompromisseja ja selvittää omat tavoitteet ensin. Ja täytyy muistaa että PA:t random baarissa auttaa muuhunkin kuin lisävolaan. Vaikka kuinka olisi 200w marsut huutamassa lavalla ei se takaa erottuvaa saundia. Mikittämättömät kamat kuulostaa aina paskalta jossain päin juottolaa kun soittimet huutaa erisuunnista erisuuntiin. |
|
McLeach: Noin niinkun kärjistetysti kyllä. Toki pitää tehdä kompromisseja ja selvittää omat tavoitteet ensin. Ja täytyy muistaa että PA:t random baarissa auttaa muuhunkin kuin lisävolaan. Vaikka kuinka olisi 200w marsut huutamassa lavalla ei se takaa erottuvaa saundia. Mikittämättömät kamat kuulostaa aina paskalta jossain päin juottolaa kun soittimet huutaa erisuunnista erisuuntiin. Ok, eli siis jonkuntapaiset omat tai vuokratut PAt olisi bändillä hyvä olla äänen suuntausta varten ainakin, jos keikka on sellaisessa tilassa, jossa ei niitä omasta takaa ole. |
|
Alexanteri: Ok, eli siis jonkuntapaiset omat tai vuokratut PAt olisi bändillä hyvä olla äänen suuntausta varten ainakin, jos keikka on sellaisessa tilassa, jossa ei niitä omasta takaa ole. Mielestäni ainakin suht järkevä ratkaisu on ostaa tarpeeksi järeät yläkaapit jo reenikselle ja lisätä sitten subbarit kun keikalle päästään. Ei vaadi vuokrailua. Mutta nyt puhun siis kuppilakeikoista, en monensadan hengen klubeista, joille vuokrakamat ovat varmaan passelit |
|
McLeach: Mielestäni ainakin suht järkevä ratkaisu on ostaa tarpeeksi järeät yläkaapit jo reenikselle ja lisätä sitten subbarit kun keikalle päästään. Ei vaadi vuokrailua. Mutta nyt puhun siis kuppilakeikoista, en monensadan hengen klubeista, joille vuokrakamat ovat varmaan passelit Moro Mcleach! Olisko nuo Yamahan DXR12 sun mielestä tarpeeksi järeät vai kuinka isot olis riittävät? Nimenomaan pikkukeikoista on tässä kyse......vai pitäiskö olla tuo 15-tuuman malli vai kokonaan erilaiset/merkkiset kaiuttimet? Aika harvat ne isompiin kuviohin pääsee ja jos siltä näyttää, niin se onkin sitten silloin jo eri asia. Eikä sitä voi olla varma pääseekö pubiinkaan :-) |
|
Alexanteri: Moro Mcleach! Olisko nuo Yamahan DXR12 sun mielestä tarpeeksi järeät vai kuinka isot olis riittävät? Nimenomaan pikkukeikoista on tässä kyse......vai pitäiskö olla tuo 15-tuuman malli vai kokonaan erilaiset/merkkiset kaiuttimet? Aika harvat ne isompiin kuviohin pääsee ja jos siltä näyttää, niin se onkin sitten silloin jo eri asia. Eikä sitä voi olla varma pääseekö pubiinkaan :-) specsien puolesta vaikuttaa kyllä hyviltä vehkeiltä ja eihän tuo Yamaha mikään huono merkki ole. Tuosta 12 vs 15 asettelusta en osaa sen enempää sanoa kun en ole vertaillut. Sellaisen olen vain huomannut että usein pienikokoiset aktiivikaapit ei ihan yllä samaan soundiin kuin vastaavahkot passiivit kun kovaa luukuttaa. Mutta uskoisin ettö noilla plus subbarilla pärjää kyllä pubissa kuin pubissa . |
|
niin ja siis kaikki bändiläiset maksaa vaikka laulukaapeiksi aluksi tulossakin. Samalla selviää vähän jengin motivaatio etenemiseen ja keikkailuun ;) |
|
Alexanteri: Lähteekö tommosista DXR12-tuumaisista tarpeeksi ääntä verrattuna esim. 50w kitaravahvistimeen. ...mutta mutta...... Ihan jokaisesta bändikäyttöön tehdystä vekottimesta lähtee ääntä PALJON. Onko se siedettävän laatuista on sit ihan toinen kysymys. Noi ämyrit ihan pomminvarmasti piisaa reenikämpälle ja pienille tai vaik pykälää suuremmillekin keikoille. Ei ny ihan festarimeininkiin kumminkaan. Melkein millä tahansa skittastyrkkarilla onnistuu myrkyttämään minkä tahansa reenikämpän tai esiintymisen. Just viime lauantaina vedettiin stressiklubin kans firmakekkerit Hangon Casinolla. "Laulukaappeina" tolpan nokassa kymppituumaiset aktiivit. Tolpan pohjana laskennallisesti täysin alamittaiset pikkusubit. Yleisöä tais olla henkilökunta ja paikalle eksyneet laskien reippaasti yli kolmesataa, koska illalliskortteja oli myyty 295. Onko keikka sit pieni vai iso, niin se on makuasia, mut tohon yleisömäärään asti ollaan tavattu pärjätä omilla kamoilla. Jos isommaksi menee, ni osataan vuokrata kamat ja miehet. Nii tosiaan; kitarisalla oli käytössä 30W Vox, melko hiljaisella, mut mikitettynä. Basistalla oli käytössä MarkBassin 2x10 combo 15" lisäkaapilla ja sekin ihan lavamonitorina ja lineoutista mikseriin vedettynä. Mulla ittellä taas akustisesti täysin äänettömät sähkörunmut. On täysin toivotonta olettaa, et ton kokoiseen tilaan tolppanokkakamoilla saisi asiallisen äänenpaineen kippolan joka nurkkaukseen, mut usein se ei ole edes toivottua. Hyvin piisaa sekin, et se äänenpaine siin parketilla on asianmukainen, muualla kippolassa saa olla hiljaisempaakin. Kunhan jengi kuulee, et nyt bändi vetää, mitä biisiä ne vetää ja huvittaako lähteä parketille joraamaan. Ämyrien äänenpaineen maksimia tos ei voinu edes kokeilla, koska se olis ollu siin parketilla ihan saatanan liian lujaa, eikä olis kumminkaan kuulunu kippolan joka nurkkaan. Lähes sata päätä ko tais olla stagen ja siis bändin takana. Ja joka tapauksessa kierron rajamailla tos mentiin, koska vaik soundtsekissä mikään ei viitannut kiertoon päinkään, niin loppuillasta kiertolaisilmiö alkoi nostaa päätään. Itte itteään lauteilta miksaten on ihan mahdoton siin hetkessä ihmetellä, et mikä se on, joka meinaa alkaa kiertämään. Mut volumea ei ollu tippaakaan varaa nostaa. Ja tos tosiaan oltiin vielä kovin kaukana ämyrien äänenpaineen käytännön maksimista. One kind of music only - the good kind |
Alexanteri 05.09.2012 14:48:22 (muokattu 05.09.2012 14:50:34) | |
|
rintapek: Ihan jokaisesta bändikäyttöön tehdystä vekottimesta lähtee ääntä PALJON. Onko se siedettävän laatuista on sit ihan toinen kysymys. Noi ämyrit ihan pomminvarmasti piisaa reenikämpälle ja pienille tai vaik pykälää suuremmillekin keikoille. Ei ny ihan festarimeininkiin kumminkaan. Melkein millä tahansa skittastyrkkarilla onnistuu myrkyttämään minkä tahansa reenikämpän tai esiintymisen. Joo, saattaahan noi olla aika yläkanttiin reenikselle ja noin, mutta mitä palstaa olen lukenut, niin olen saanut sen kuvan, että kantsi heti ostaa kunnolliset.....ettei tarvi heti päivitellä ja voivotella, kun on huonot saundit. Köyhähän ei voi ostaa paskaa, vai miten se meni..... Ja nehän voi joutua kohta myymäänkin ja laatua on helpompi myydä; eiks maailma ole täynnä epäonnistuneita muusikoita ja bändejä... Siihenkin kohtaloon pitää varautua.... :-) |
|
Alexanteri: Joo, saattaahan noi olla aika yläkanttiin reenikselle ja noin, mutta ... En tosiaankaan tarkoittanut, et noi olis mitenkään yläkanttiin. Noi on epäilemättä käyttötarkoitukseen vallan passelit laitteet. Jos noilla ei reenikämpällä tai kippolakeikalla pärjää, ni vikaa ei ensimmäisenä tartte ettiä ämyreistä. Maailma on sit järeämpää ja parempaa kalustoa väärällään, mut niitä melko harva bändi omatoimisesti roudaa tai ostaa. Niit saa osaavien käyttäjien kans vuokralle tarvittaessa. One kind of music only - the good kind |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|