Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten parasta mahdollista ääntä Behringer SX 2442FX:stä!
1
repecaster1
16.08.2012 16:33:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan vasta aloiteltu soittelu ja ostettiin PA-kamat, joissa em. pöytä.
Koska olen aikalailla aloittelija miksaushommissa niin olisiko heittää muutamaa ja vaikka useampaakin neuvoa miten tästä laadukkaasta ;p pöydästä miksataan paras soundi, eli mistä kannattaa aloittaa jne.
 
Rallattelija
16.08.2012 16:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

repecaster1: Ollaan vasta aloiteltu soittelu ja ostettiin PA-kamat, joissa em. pöytä.
Koska olen aikalailla aloittelija miksaushommissa niin olisiko heittää muutamaa ja vaikka useampaakin neuvoa miten tästä laadukkaasta ;p pöydästä miksataan paras soundi, eli mistä kannattaa aloittaa jne.

 
hyviä tapoja on varmaan yhtäpaljon ku on hyviä ääniäijiäkin. Tohon ei oikein voi antaa mitään yleispätevää vastausta. Ensin johdot kiinni tiskiin ja sitten vaan miksaamaan. veikkaan kun tiski on tota hintaluokkaa niin tuskin teillä katossa roikkuu Lakuu, nexoo tai muutakaan kovin hinnakasta (lue hyvää) äänentoistajaa niin ihmeitä ei kannata odottaa.
 
mitä nyt perus settiä vois neuvoa niin gainit kohdalleen niin ettei mikään kanava yliohjaa ja sitten vaan varovasti liulla ääntä ja etsimään oikeaa soundia. Equhan tossa taitaa olla aika avuton eli älyttömiä tollakaan ei tehdä mutta tee sen mukaan mikä kuulostaa parhaalta.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
rintapek
16.08.2012 19:16:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

repecaster1: Ollaan vasta aloiteltu soittelu ja ostettiin PA-kamat, joissa em. pöytä.
Koska olen aikalailla aloittelija miksaushommissa niin olisiko heittää muutamaa ja vaikka useampaakin neuvoa miten tästä laadukkaasta ;p pöydästä miksataan paras soundi, eli mistä kannattaa aloittaa jne.

 
Missään mikserissä ei ole hyvän saundin potikkaa, jota voisi akkuporakoneella pyörittää myötäpäivään rajattomasti. Semmoinen tosin olis kiva keksintö.
Niinpä täytyy tyytyä siihen, että mahdollisuuksien mukaan yrittää karsia korvaa puukottavia ja kumisevia taajuuksia pois. Eräs puuveistos- leikkaustaiteilija mulle aikanaan sanoi, että: "se kuva on puun sisällä - hän vain raapii roskat pois ympäriltä."
 
Kaikki alkaa siitä gain- potikasta. Sen käännät kanavakohtaisesti semmoiseen asentoon, että sisääntuleva signaali ei mene kauheasti punaiselle, eikä mahdollinen "clip"- valo vilku kuin korkeintaan satunnaisesti. Mutta ei myöskään jää sinne pohjamutiin, vaan sisääntuleva signaali saa olla mielummin lähellä punaista kuin lähellä pohjaa.
 
Seuraava nappi taitaapi olla Lowcut tai Highpassfilter. Ilman subeja se lähtökohtaisesti päälle ihan joka kanavaan. Subien kera sit napin voi vapauttaa kanavista basso, bassorumpu... tomit, kiipparit tapauksesta riippuen.
 
Seuraavaksi tuleepi se equ. Lähtökohtaisesti ns. suorana. Jos ja kun siihen tulee tarvetta koskea, niin mielummin tosiaan koittaa leikata huonoa, kuin korostaa hyvää. Tosin, jos joku kanava kuulostaa "tunkkaiselta", niin hyppysellinen diskanttia plussalle saattaapi auttaa.
 
Seuraavaksi tuleepi se efekti. Merkattu potikalla fx tai efx (send). Toi potikka määrittää sen, et kuinka paljon signaalia kanavasta lähtee (sisäänleivotulle) efektilaitteelle. Valitset sieltä sopivan/mieluisesi efektin/efektit. Sitten se efekti pitää vielä palauttaa johonkin, eli yleensä ainakin siihen "master"- kanavaan. Tota varten laitteesta löytyy fx- return- potikka. Ton oikeastaan voi vaik liimata asentoon +-0. Kontrolloit efektin/efektien määrää noilla kanavien fx- send- potikoilla. Hyvä nyrkkisääntö onpi se, että milloin se efekti selkeästi alkaa kuulua on jo aika ruuvata hieman vastapäivään.
 
Sit tulee se liukusäädin. Se on master- kanavaan lähtevän signaalin hienosäätöön tarkoitettu. Toimii parhaiten siinä +-0- viivan tuntumassa, eli jos se on sentin irti pohjasta, niin se ei oikein hienosäädä ja jos se on ns. tapissa, niin siitä ei pääse kuin alaspäin.
 
Seuraava etappi on sitten se masterkanava ja siinä pelaa ihan sama sääntö, eli se liukusäädin toimii parhaiten ja herkiten siinä +-0- viivan tuntumassa, eli nyrkkisääntöisesti oikea paikka on sentti ton viivan alapuolella.
 
Sit on aika laittaa vahvistin päälle ja kääntää siitä volume asentoon "sopiva". Jos hetken päästä tarttee hieman lisää möykkää, niin nostaa mikserin master- liukua sentin tai kaksi ylöspäin, niin möykkä lisääntyy melkoisesti, eikä tarvitse koskea vahvistimeen.
 
Eli pyri siihen, että mikserin kanaviin tulee sisään niin optimaalista signaalia mihin pystyt. Ja että mikseristä vahvistimelle lähtevä signaali on mahdollisimman optimaalista. Efektiä sopivasti, mutta ei missään tapauksessa liikaa.

Hyvän saundin kolme tärkeintä asiaa on balanssi, balanssi ja balanssi. Jos noi ei ole kunnossa, niin siin ei equn tai efektin ruuvaaminen auta. Noihin kolmeen asiaan kuuluu mm. se, et laulun tulee kuulua. Jos se on karvan verran liian hiljaisella, niin se on aivan liian hiljaisella. Jos se on aivan liian kovalla, niin se voi silti olla vielä oikein hyvä. Vanha TopiKärjen viisaus - "jos laulu ei kuulu, niin yleisö tykkää huonoa."
 
Jos Lontoo taittuu, niin Soundcraftin sivuilla on ihan yleispätevä "mixing guide".
 
One kind of music only - the good kind
cake
16.08.2012 20:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kaikki alkaa siitä gain- potikasta. Sen käännät kanavakohtaisesti semmoiseen asentoon, että sisääntuleva signaali ei mene kauheasti punaiselle, eikä mahdollinen "clip"- valo vilku kuin korkeintaan satunnaisesti. Mutta ei myöskään jää sinne pohjamutiin, vaan sisääntuleva signaali saa olla mielummin lähellä punaista kuin lähellä pohjaa jne
 
Nyt kävi niin rintapek, että kiteytit varsin ansiokkaasti onnistuneen miksauksen perusteet! Laitteiden manuaalit ovat aikamoista monimutkaista jargonia jopa englanniksi puhumattakaan epäonnistuneista suomennoksista. Tässä on jokaisen aloittelijan kalupakkiin yhdelle A4:lle tiivistetty toimintaohje jolla homma lähtee oikeille raiteille.
 
Tämä on loistava esimerkki muusikoiden.netin keskustelupalstojen asiallisesta alottelijoiden neuvonnasta.
 
musamies
16.08.2012 21:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun miksaushuomioita on jos homma toimii ilman mikseriäkin ja PA:ta silloin se on helppo laittaa toimimaan myös näiden laitteiden avulla laajemmalle pinta-alalle, jossa on mahdollisesti yleisöäkin.
 
Oma tapa miksata lähtee liikkeelle niin päin, että ensin mieluiten lähden vahvistamaan laulua jos sellainen kuuluu musiikkiesitykseen ja muita kanavia lisään tukemaan tätä. Onnistuu sitä paremmin mitä suurempi joukko instrumenteista tulee mikserin kautta.
 
Homman onnistumisen kannalta esim. sopiva laulumikki/mikit ja riittävän hyvälaatuiset kaiuttimet on tärkeitä. Myös monitoroinnin riittävä ja tarkoituksenmukainen toteutus on tärkeää.
 
Jos laite on edullinen Behringer, ei ole ihme, että siihen voi tulla vaikka toimimattomia kanavia. Jos niin käy, ne tulee merkitä selkeästi. Jos vikoja on turhan paljon, mutta laitetta voi käyttää, sen voi siirtää vähemmän tärkeään käyttötarkoitukseen.
 
Kaikki rikkinäiset johdot ja laitteet tulee olla karsittu pois ennen livevetoja.
 
cuzter
16.08.2012 21:39:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joutui Rintapekille pamauttamaan plussan. Tätä on tämä palsta parhaimmillaan. Onneksi täällä muutama jäsen jaksaa ja viitsii neuvoa. Piti kopsata tuo ohjeistus talteen itsellekin. Kiitosta!!
 
If you can't be good be careful..
rintapek
16.08.2012 22:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cuzter: Joutui Rintapekille pamauttamaan plussan. Tätä on tämä palsta parhaimmillaan. Onneksi ...
 
Älkääpä äijät edes viittikö, koska meikäläinen punastuu jokaisesta annetusta blussasta. Mä en tosiaankaan ole mikään äänentoiston asiantuntija, vaan pahainen harrastehumppaaja ja hanuristi.
 
Syystä jota mä en jummarra olen ollu ny jo yli kolkytä vuotta päävastuussa joka saatanan vekottimesta joka toimii sähköllä tai ilman sitä.
 
Siperia opettaa, mut ei se takaa et mitn osais.
 
One kind of music only - the good kind
Tumppihauva
16.08.2012 23:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tuli aikanaan 2,5v satunnaisesti miksailtua erinäisiä koulun juhlatilaisuuksia Behringer xenyx2442 sarjalaisella. Ihan pätevää ääntä sain esille sillä sillä samalla tekniikalla kuin myöhemmin musikaalia miksatessani Allen&Heat GL2400 mikserillä-Korvakuulolta ja equta maltilisella kädellä.
 
Ainoa asia mikä sen Behringerin kanssa oli pahasta siinä käytössä, niin se että sillä piti ajella Sirius Pro vahvareita ja kajareita, joissa oli ääni paksua kuin hernerokka pakkasella. Kanaviakin siinä oli riittävästi, kun laitehankintaa koulun budjettiin sopien konsultoin pari ylimääräistäkin kanavaa :D (Nimenomaan sen hajoamisriskin vuoksi)
 
OT:nä vielä. Kerran tulivat kaverit ihmettelemään juhlaharjoituksen jälkeen, että mitä ihmettä tapahtui pääsolistin äänelle kesken harkan, kun se alkoi kuulostaa hyvältä. Vastasin siihen, että "Sain equn kohdalleen". Otti nääs kyseisellä henkilöllä todella koville tilan akustiikan kanssa kierto ja äänen metallinen sävy.
 
Lopuksi todettakoon, että Behringer on edullinen harjoitteluväline oikeita miksereitä varten. JA 10000 kertaa parempi kuin jokin ALTO tai Sirius Pro.
 
P.S Upea miksausopas, pitää printata kouluni uudelle miksausvastaavalle :D
 
repecaster1
18.08.2012 23:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille, erityisesti rintapek:ille, juuri niin kuin cuzter sanoi tätä tämä on parhaimmillaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti