Muusikoiden.net
07.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvatulpat ja saundi
1
Rokkijumala 2.0
16.10.2011 21:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan bändin kanssa soitettu aina tulppien kanssa ja saundit ovat olleet aina aivan kauhean muhjuiset. Viime treeneissä sattui tulpat tippumaan korvista mutta päätin jatkaa soittelua äänenvoimakkuudesta huolimatta. Yllätyin että kaikki soittimet erottuivat erinomaisesti ja saundi oli kaikilla soittimilla äärimmäisen ylä-ääni painotteinen. Vaikka kuusitulppia olen käyttänyt niin en olisi eroa näin suureksi ajatellut. Millaisia tulppia m-nettiläiset suosittelisivat rankkaan heviin? Ja kannattaako näitä aivan kalliinpia ostaa jos sattuvat hukkumaan?

Antti1
16.10.2011 21:24:29

Jos on tulppia pakko käyttää, niin valetut tulpat ja mahdollisimman laadukkaat filtterit. Esim. Elacinin 16dB filsut on parhaimmasta päästä, miedommat vääristävät ilmeisesti soundia hiukan enemmän.

Soundit kannattaa kuitenkin säätää ilman tulppia kondikseen ja opetella tunnistamaan varsinkin yläpään käyttäytymistä sitten ne omat tulpat päässään. Toi treblekirskunta on ehkä kamalinta ikinä yleisön kannalta, varsinkin jos vedetään vielä aivan törkeän lujaa.

Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Rokkijumala 2.0
16.10.2011 21:33:20

Antti1: Jos on tulppia pakko käyttää, niin valetut tulpat ja mahdollisimman laadukkaat filtterit. Esim. Elacinin 16dB filsut on parhaimmasta päästä, miedommat vääristävät ilmeisesti soundia hiukan enemmän.

Soundit kannattaa kuitenkin säätää ilman tulppia kondikseen ja opetella tunnistamaan varsinkin yläpään käyttäytymistä sitten ne omat tulpat päässään. Toi treblekirskunta on ehkä kamalinta ikinä yleisön kannalta, varsinkin jos vedetään vielä aivan törkeän lujaa.

Mistä noita valettuja tulppia saa hankittua? Ja paljonko tulisi hintaa?

Antti1
16.10.2011 21:35:14

Rokkijumala 2.0: Mistä noita valettuja tulppia saa hankittua? Ja paljonko tulisi hintaa?

Mä en tiedä nykytilanteesta mitään, mutta reipasta 200€ per pari taitaa tulla useimmilla hintaa. Siihen sisältyy valut, tulpat ja filsut. Finfonic ja Orelo noita taitaa ainakin tehdä, muitakin lienee Suomessa. Valuja kyllä saa otettua kuulokeskuksissa muutenkin.

Rokkijumala 2.0
16.10.2011 21:55:12

Miksi kaikki hyvä aina maksaa paljon? Vai kannattaisiko ostaa mahdollisimman hyvät kuusitulpat? Nimittäin tuo 200 rupeaa jo olemaan käsittämätön hinta kun ne kuitenkin hukkaan. Tai sitten täytyy laittaa niihin kettingillä kiinni parin metrin ratakiskon pätkä niin ei huku =D

saastara
16.10.2011 22:23:17 (muokattu 16.10.2011 23:16:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkijumala 2.0: Miksi kaikki hyvä aina maksaa paljon? Vai kannattaisiko ostaa mahdollisimman hyvät kuusitulpat? Nimittäin tuo 200 rupeaa jo olemaan käsittämätön hinta kun ne kuitenkin hukkaan. Tai sitten täytyy laittaa niihin kettingillä kiinni parin metrin ratakiskon pätkä niin ei huku =D

Aihetta sivuten pitää hieman leijua..

Ehdin tässä kuukauden morkkistella, että kadotin toisen elacin tulpan keikalla. Tässä alkuviikosta sitten ekaa kertaa otin korvamonitorit esiin ja Hallelujah! Olin epähuomiossa laittanut toisen tulpan korvamonitorien säilytysaskiin ja ja toisen sinne tulppien nahkapussiin missä yleensä molempia säilytän.

Oli melko mairea hymy koko päivän naamalla.. Periaatteessa tienasin parisataa euroa, oman näkemykseni mukaan.

Mutta aiheeseen.. itse kun teen töitä korvilla niin en mä halua kuuloni kanssa pelleillä. Eli niin hyvät kun vaan kokee tarvitsevansa.. mä tingin paljon mielummin jostain muusta.

Mutta on tuommoiset vähän kalliimmat kuusitulpat jo suuri kehitysaskel vrt apteekin earit.. Onhan se reilut parisataa euroa iso menoerä, etenkin jos ei duunikseen musajuttuja tee. Mutta väitän, että et tuu kyllä katumaan sijoitusta jos tommoiset valetut päätät hommata..

Paitsi luonnollisesti tietysti silloin jos / kun ne kadotat. :)

E: Tulipa tästä mieleen semmoinen, mitä samalla voisin tässä muille myös terottaa, että siellä pussissa tmv missä niitä valettuja säilyttää, kannattaa pitää myös yhteystiedot.. Jos / kun sen pussukan kadottaa niin hyvällä tsägällä löytää ehkä tien kotiin kun aika laiha lohtu tommoisista valetuista tulpista on löytäjälle..

Lähinnä tuli siitä mieleen, että pari kertaa on kavereiden / baarien lattioilta tota omaa pussia löytynyt ja on joa pari vuotta miettinyt, että "pitäisi varmaan laittaa sinne ne yhteystiedot viimein"..

Hitler used Telefunkens.
oksatboys
16.10.2011 23:06:45 (muokattu 16.10.2011 23:08:35)

Rokkijumala 2.0: Vai kannattaisiko ostaa mahdollisimman hyvät kuusitulpat?

Lidlissä oli joku viikko sitten 3M:n työsuojainvalikoimaa. Kuusitulpat kotelolla 2,99e :) Ainakin lidlin nettisivuilla on vielä mainos noista, mutta voi olla jo loppu....

E. niissä siis diskanttia tuntuu tulevan läpi ihan kivasti.

Einherjar
17.10.2011 01:01:11

Elacinit on hyvät ja ne kannattaa hommata, mikäli käyttöä on paljon tai laatu painaa vaakakupissa. Satunnaisempaan käyttöön kuitenkin käy nuo kuusitulpatkin. Niitä on aika monella valmistajalla ja niissä on eroja.
Kannattaa suoraan ostaa niitä 15-18e tienoolta löytyviä malleja. Niissä on parempi filtteröinti, koska niitä ei ole tehty pelkästään melun torjunta mielessä.
Sitten tuosta on vielä pikkasen kalliimpia Alpinen Musicsafe-tulppia, jotka on omat suosikit. Niistä voi vaihtaa sitä filtteripalikkaa ja siten säädellä demppauksen määrää. Siitä on sitten suuri etu, kun pystyy demppaamaan mahdollisimman vähän ja siten soundi pysyy jokseenkin järkevänä.
Monesti sitä demppaamista ei tarvitse ihan hirveästi. Kovasti dempattu tulppa myös tahtoo aina järkeään olla tummasoundinen. Kannattaa siis mielummin suunnistaa 10dB vaimennuksen tienoolle, kun 30dB tummempisoundiseen tulppaan.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
DSM
17.10.2011 07:16:08

...Mutta aiheeseen.. itse kun teen töitä korvilla niin en mä halua kuuloni kanssa pelleillä. Eli niin hyvät kun vaan kokee tarvitsevansa.. mä tingin paljon mielummin jostain muusta.

hyvä periaate... kannatan.
Itse samoilla linjoilla, joskaan silloin kun tarvii oikeesti kuulla, ei tulppia voi pitää ollenkaan. Mut sitten muuten ihan normi tulpat kelpaa, siis silloin kun itse kuulostelemassa jotakin vetoa jossakin.

Muistakaa, että kuulon voi menettää vain kerran !

"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
dewil
17.10.2011 13:33:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kuuloa ei saa rahalla takaisin rahallakaan.

Semmonen pointti, että jos esim. treeneissä tai keikoilla pitä ensin tulppia päässä, mutta ottaa ne kesken kaiken pois, on se kuulolle helvetin paljon haitallisempaa, kuin että toisinpäin.
Meinaan että kuulo on ensin adaptoitunut tiettyyn volaan ja sit vola pompahtaakin huolella, niin siitä ei kuuloelin tykkää.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
markotetri
17.10.2011 13:38:06

Itse voin kertoa mielipiteeni anekdootin muodossa:

Rumpaliystäväni huolestui kuulostaan (hyvä asia) ja päätti ryhtyä käyttämään suojaimia soittaessaan. Budjetti- ja saatavuussyistä hän päätyi käyttämään kuppiluureja, Peltoreita.

Kahdessa viikossa hänen luonnollinen soittobalanssinsa oli kadonnut. Tilalla oli peltipainotteinen, selkeästi kovaäänisempi soittotapa. Ensimmäistä kertaa vuosiin kapuloita katkeili ja pelteihin syntyi säröjä. En tiedä, oliko soiton muuttumisella ja hieman myöhemmin ilmaantuneella jännetupin tulehduksella yhteyttä toisiinsa.

Kaikki tämä johtui siitä, että suojaimet vaimensivat liikaa, etenkin korkeita taajuuksia. Rumpali pyrki kompensoimaan muuttunutta kuulokuvaa soittotavallaan. Ja sama ilmiö on ollut havaittavissa muissakin soittajissa, lievästä ilmeiseen.

Itse joka tapauksessa suojaan kuuloni, kun se on tarpeellista ja mahdollista. Ylilyönnit kuitenkin siirtävät kovin helposti riskin soittajalta kuulijalle.

Artificiality is normal to the medium.
saastara
17.10.2011 14:19:12 (muokattu 17.10.2011 14:54:03)

markotetri: Itse voin kertoa mielipiteeni anekdootin muodossa:

. . . . . . .

Jep.. Tuohan se on vähän ongelma monilla. Kitaristeilla saman syndrooman huomaa siitä, että soundeissa on melko perseettömät määrät yläpäätä..

Hevihommissahan nää kaikki ongelmat tuntuvat kulminoituvat.. Rumpali rymistelee kuin viimeistä päivää ja antaa pelleille isän kädestä, ettei sitä kukaan terve ihminen kuuntele samassa tilassa ilman suojausta..

Sitten paikalle pistetään kaksi kitaristia jotka kumpikin ne earit päässä vääntää semmoiset volat ja zirkkelisundit, että kantaa rumpalin yli.. Mukaan liittyy basisti jonka pitää vähän luukuttaa sitä Ampegin saunaa, koska pitäähän punttien tutista ettei jää kitaristeille kakkoseksi..

Siihen päälle vielä luonnollisesti synisti joka vetelle semmoista hyvää kvintti-jousimattoa sieltä bassopuolelta, sitähän pitää ajaa sitten myös ihan helvetin lujaa, että se sieltä myrskyn keskeltä tulee jotenkin läpi..

Lopulta paikalla astuu laulaja, jonka korinatyyli ei oikein mahdollista erityisen voimakasta laulusoundia, joten tätä pitää vahvistaa aivan helvetisti, että se saadaan kuulumaan järkevällä tasolla.

Sitten kun tämä orkesteri siirretään lavalle, jossa mukaan astuu vielä sitten kulmamonitorit joita kaikki haluaa helvetin lujalle, että kuuluu hyvin.. ja siinähän sitä ollaankin jo sitten tilanteessa, että kaikkien, erityisesti yleisön olisi järkevintä lähteä vaan kotiin..

Tämä nyt hieman karrikoiden mutta tota asianhaaraa oikeasti miettimällä voisi melko monta sudenkuoppaa soittamisessa, treenaamisessa, kuulonsuojauksessa ja sitä kautta myös keikkailussa välttää.

E: Enkä mä siis yritä nyt mitenkään negailla, kaikki tekee niinkuin on hauskaa ja parhaaksi näkee.. mutta usein huomaa valitettavasti sen, että se yleisö (jolle ainakin oman tottumuksen mukaan sitä musiikkia esitetään) ja sen oltavat on se viimeinen asia mitä bändissä mietitään.

Hitler used Telefunkens.
dewil
17.10.2011 15:10:50

Yks pointti pitää tuoda vielä mukaan: Jengi tilailee jotain -15-20dB:n tulppia ja ihmettelee, kun kaikki on hassusti, eikä mikään tunnu miltään.
Mulla on elasineissa -5dB:tä tai sit ihan sätkäfilsut korvissa (kin niitä on aina messissä) ja muuten vola-asioissa järki päässä, ja harvinaisen hyvin pärjää.

Jos kelataan vaikka että keikalla musa tulee rapeasti 100dB ja mä puotan sen tulpilla 95dB:hen, niin se on jo todella inhimillinen vola. Ei satu päähän, mutta musa vielä tuntuu jossain.
Sama treeniksellä: Jos ei osata/viitsitä opetella soittaan tarpeeks hyvällä volalla ja/tai viitsitä nakella niitä räsymattoja sinne betonikuution seinälle, niin kandee tsekata asenteensa. Muitakin harrastuksia on ja turvallisempia ammatteja.

poopi
17.10.2011 15:46:21

Keikoilla Alpinen Music Safe Pro:t, treeniksellä Peltorin Optime II:t (soitan rumpuja).
Alpinet ajavat asiansa todella hyvin ja hinta on kohdallaan. Peltorit treeniksellä siksi että sessiot tuppaa venymään ja kuulokkeet ovat pidemmän päälle tulppia mukavammat käyttää.
Mielestäni kannut jopa soundaavat paremmalta Peltorien kanssa. Kuppikuulokkeissakin on muuten huima ero 4 euron rimpuloiden 25 euron Peltoreiden välillä.

Rokkijumala 2.0: Ollaan bändin kanssa soitettu aina tulppien kanssa ja saundit ovat olleet aina aivan kauhean muhjuiset. Viime treeneissä sattui tulpat tippumaan korvista mutta päätin jatkaa soittelua äänenvoimakkuudesta huolimatta. Yllätyin että kaikki soittimet erottuivat erinomaisesti ja saundi oli kaikilla soittimilla äärimmäisen ylä-ääni painotteinen. Vaikka kuusitulppia olen käyttänyt niin en olisi eroa näin suureksi ajatellut. Millaisia tulppia m-nettiläiset suosittelisivat rankkaan heviin? Ja kannattaako näitä aivan kalliinpia ostaa jos sattuvat hukkumaan?

Hei vaan, jopas lähti!
rintapek
17.10.2011 19:54:26

saastara: Jep.. Tämä nyt hieman karrikoiden mutta tota asianhaaraa oikeasti miettimällä voisi melko monta sudenkuoppaa soittamisessa, treenaamisessa, kuulonsuojauksessa ja sitä kautta myös keikkailussa välttää...

Komppia kympillä.

Ei tos ole minust mitään karrikoitua. Mä en kuulonsuojausta mitenkään väheksy, päinvastoin, mut...

Tos ny on muutamakin tuntemani soittajanplanttu kääntyny puoleeni ihan samassa asiassa, eli systeemi on ollu se, et ensin "varmuuden vuoksi" lyödään tulpat korviin ja sit käännetään kamat kybälle, että kuuleekin jotain. Ihan semmoisissakin tapauksissa, et rumpali osais ja pystyis soittamaan tatsilla, joka ei tulppia vaatis. Mut kun yks lyö tulpat korviin ja sit kääntää kamansa kybälle, ni peli on menetetty. Mikit kiertää ja saundi on yhtä älämölöä.
Kato, rokkia ny vaan pitää soittaa kovaa.

Paskanmarjat, sanon minä.

Jos ny ihan ensin mietitään, et onko sille älämölön lähtötasolle mitään tehtävissä. Rumpusetä on se, jota ei sähköllä voi vaimentaa, joten sinne sit niit cympadeja pelteihin ja mekkoa virvelille. Kenties kevyempää kapulaa kouraan. Kenties jotain vaimennusta siihen betonikuutioon? Jos ton jälkeen siin samassa huoneessa pystyy rummuttajan kans olemaan, ni sit ne omat kamat balanssiin rumpujen kans.

Melkein poikkeuksetta tos on käyny niin, et niiden tulppien sijaan onkin tarvittu ainoastaan tolkkua. Saundit on ainoastaan parantunu, mikit on lakannu vinkumasta ja yllättäen kyllä, niis laulukamoissakin piisaa potkua yllinkyllin.

Kyl se on bändi itte joka päättää omasta soittovolumestaan ja on jokseenkin ainoa, joka siihen voi vaikuttaa. Joskus tulpat toki on tarpeen, mut noi muut konstit pitäis käyttää ennen sitä ja vast sen jälkeen miettiä, et mitkä tulpat sit olis hyvät.

Ihan liian usein tos on kyseessä osaamattomuus, välinpitämättömyys tai asennevamma. Tai sit vaan jotain koitetaan peittää perkeleellisellä räimeellä.
Kyl toi aikanaan meinas käydä ihan ittellä ja omalla stressiklubilla. Volumet kasvoivat kasvamistaan ja kundit mietti just sitä, et mimmoiset tulpat ois hyviä ja ainakin osa kundeista jo löi kuusitulppaa korviin, kunnes kimpassa todettiin, et täs ei ole mitään järkeä. Sit me tehtiin asialle "jotain", eikä sen jälkeen ny ainakaan kuuteen vuoteen ole tulppia näkyny reeniksellä eikä keikalla.

One kind of music only - the good kind
ath
17.10.2011 20:38:50

dewil: Yks pointti pitää tuoda vielä mukaan: Jengi tilailee jotain -15-20dB:n tulppia ja ihmettelee, kun kaikki on hassusti, eikä mikään tunnu miltään.
Mulla on elasineissa -5dB:tä tai sit ihan sätkäfilsut korvissa (kin niitä on aina messissä) ja muuten vola-asioissa järki päässä, ja harvinaisen hyvin pärjää.

Saako Elacineja 5dB -filttereillä myös? Mä oon aina törmännyt kaikkialla vain 10-, 15- ja 25-desibelisiin versioihin?

Omat tulppani on 15dB-filttereillä ja hyvin ovat toimineet, kaikesta saa selvää ja koskaan ei oo korvat olleet hellänä illan jälkeen. Kohta tosin pitäisi ostaa uudet kun ovat jo kuutisen vuotta vanhat ja noillehan suositeltava käyttöikä taitaa olla sen 4-5v (ihmisen korvakäytävä muuttuu vuosien varrella, sen takia rajallinen käyttöikä).

Huomasin tuossa että T-kauppakin myy noita: http://www.thomann.de/fi/elacin_gehoerschutz.htm . Kyselin että miten homma toimii, niin täällä pitää itse teetättää korvamallinnokset jossain ja lähettää ne Thomannille ja sitten saa tulpat postitse.

dewil
19.10.2011 11:26:08

ath: Saako Elacineja 5dB -filttereillä myös? Mä oon aina törmännyt kaikkialla vain 10-, 15- ja 25-desibelisiin versioihin?

...ja noillehan suositeltava käyttöikä taitaa olla sen 4-5v (ihmisen korvakäytävä muuttuu vuosien varrella, sen takia rajallinen käyttöikä).

Ainakin 10v sitten sai.

Ja mulla on vissiin jotku erikoiset korvat kun noi istuu ihan hyvin.

Antti1
19.10.2011 13:10:26

dewil: Ainakin 10v sitten sai.

Ja mulla on vissiin jotku erikoiset korvat kun noi istuu ihan hyvin.

Siis samat vanhat tulpat? Ei niissä yleensä niin suuria rakenteellisia eroja täysikasvuisella aikuisella tapahdu, etteikö voisi käyttää. Varmasti tuntuvat myös muita tulppia miellyttävämmiltä puristamisen yms. suhteen edelleen. Niiden vaimennusteho kuitenkin heikentyy, kun ympäriltä alkaa ääni pääsemään sisään. Mä olen ainakin huomannut, että 5v käytön jälkeen on aina vaan herkemmin ja herkemmin tullut jonkinlaista vuotoa. Ei paljoa, mutta uusilla tulpilla sitä ei ollut koskaan.

Dj.Dumbass
19.10.2011 18:05:30

Minulla muistaakseni -9db elacinit, ja toimii kyllä erittäin hyvin kaikissa tilanteissa missä tulppia haluan käyttää.
Se huomion arvoinen seikka on kai mainitsematta tässä ketjussa, että jos käy niin että tulpat häviää niin pakkauksessa olevalla numerolla saa tilattua uudet samanlaiset. Filtterit on toki ne kalliimmat osat, joten eipä se mahdollinen uusintakierros edullinen ole.

But what would Musamies do?
musamies
21.10.2011 00:35:44 (muokattu 21.10.2011 00:54:36)

But what would Musamies do?

Kun tuossa oli mun nimmari mainittu, päivällä tuli suojauduttua hiekkapuhallusmelua vastaan hyväksihavaitulla konstilla, kypärä päähän ja keltaiset EAR:it korvissa.

Musameluntorjuntaan palatakseni, vaihteeksi tulee mieleen ajatus jos kaikilla bändin jäsenillä rupeaa olemaan tulpat korvissa ellei peräti kupusuojaimet, minkähänlaiset treenit tulisi laadukkailla kuulokkeilla...

Nyt pikkuhiljaa otan selvää miten tämä läppäri, jossa on Ubuntu Studio soveltuu livesoittamiseen. Mikäli homma etenee suotuisasti, voisi hyvinkin ajatella käyttävänsä kuulokkeita läppärin kanssa. Suurin ongelma on jos muut soittaa vahvistimineen tai akustisesti, ei idea toimi.

Näköjään tuollaisetkin kuulokkeet tullut myyntiin:
http://www.silenta.com/tuotteet/kuulonsuojaimet/elektroniset/smx

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti