Muusikoiden.net
10.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valo-ohjausta klubivaloille
1
basspete
21.09.2011 14:13:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morot.

Oon tässä nyt muutaman vuoden länkyttänyt yhdistyksemme bändi-illoissa valoja ihan perus 12/24 pöydillä, mallia behku ja showtech.

Nyt kuitenkin kaluston kasvaessa halajaisin lisätä settiin myös mm. liikkuvia.

Lähinnä arvon tässä ohjausta isommalle setille, setti voisi olla vaikka mallia:

2x naamavaloo
2-4x lattia valoo

12 x par56 taustalle/sivuille

2x showtec sunstrip

sit perustöhökone hönkii

Tuolla hoitus perusklubi, sitten lisäksi musasta riippuen lisäksi strobo/moving head/scanneri-osastoo. eli nää ois sitä uutta plussaa.

Keikat vaihtelee baareista saliloihin, mut tähän listasin tuota klubimaailmaa. Lähinnä oon kahtonu semmosta valo-ohjainta tuolta rautapuolelta, kun toi konemaailma menee hieman hinnakkaaksi meibi.

VITTI! Meni humppakeikka vituix ku vintti pimeni!! -BiIsejä tapaileva basisti-
aimotuska
21.09.2011 14:50:33 (muokattu 21.09.2011 14:53:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos läppäri löytyy, niin halvimmalla pääset kun pistät esim. Enttec DMX USB Pro-mulikan kiinni ja installoit koneeseen valosoftan. Oma lehmä ojassa :) boostaan tätä: http://qlc.sourceforge.net

Siihen saa kylkeen mm. Korgin nanokontrolin slider-wingiksi kuudellakympillä, Behringerin BCF-2000:n parillasadalla tai Enttecin playback wingin kuudellasadalla. Lisää henkselin paukuttelua tuolta: http://sourceforge.net/projects/qlc/reviews/

Isot pojat kehuu Chamsyssiä, mutta itse oon lähinnä kattonu sivusta kun duunaavat sillä. Ilman wingiä (~2000e?) ymmärtääkseni ei-niin-kivaa, mut wingin kans kuulemma jo varsin ylivoimainen vehje. Vähän omituinen logiikka siinä on mun makuun, mut se nyt on mun mielipide.

E: Ja edelleen mun mielipide tosta ohjauspuolesta on, että jos et oo valmis maksamaan useita tuhansia euroja isosta ja hienosta tiskistä, niin läppäriohjaus on ainoa tuskaa aiheuttamaton vaihtoehto vähänkään dimmeriä fiksumman tuikun ohjaukseen (niinkö noi liikkuvat esmes).

Ite oot ruma.
basspete
21.09.2011 15:43:11

tattis!

Vaikuttaa kyllä hyvälle sydeemille kun oon miettiny jotain softaa tohon macbookiin. Nopealla tutustumisella olen myyty.

Jos hommais Enttecin sekä ton behkun ni se vois olla aika toimiva, eix jea?!

hjunnila: Jos läppäri löytyy, niin halvimmalla pääset kun pistät esim. Enttec DMX USB Pro-mulikan kiinni ja installoit koneeseen valosoftan. Oma lehmä ojassa :) boostaan tätä: http://qlc.sourceforge.net

Siihen saa kylkeen mm. Korgin nanokontrolin slider-wingiksi kuudellakympillä, Behringerin BCF-2000:n parillasadalla tai Enttecin playback wingin kuudellasadalla. Lisää henkselin paukuttelua tuolta: http://sourceforge.net/projects/qlc/reviews/

Isot pojat kehuu Chamsyssiä, mutta itse oon lähinnä kattonu sivusta kun duunaavat sillä. Ilman wingiä (~2000e?) ymmärtääkseni ei-niin-kivaa, mut wingin kans kuulemma jo varsin ylivoimainen vehje. Vähän omituinen logiikka siinä on mun makuun, mut se nyt on mun mielipide.

E: Ja edelleen mun mielipide tosta ohjauspuolesta on, että jos et oo valmis maksamaan useita tuhansia euroja isosta ja hienosta tiskistä, niin läppäriohjaus on ainoa tuskaa aiheuttamaton vaihtoehto vähänkään dimmeriä fiksumman tuikun ohjaukseen (niinkö noi liikkuvat esmes).

VITTI! Meni humppakeikka vituix ku vintti pimeni!! -BiIsejä tapaileva basisti-
audiovisualizer
21.09.2011 16:04:18

Chamsys jos haluat oppia miten niitä (valo keikkoja) "oikeasti" tehdään.. Chamsys on hyvä ja toimiva, hyvät mahdollisuudet laajentaa videon ohjaamiseen yms. jos aikanaan tarvetta. Kannattaa harkita jos on intoa opetella vähän monimutkaisempi pöytä!

basspete
21.09.2011 17:11:18

Tuokin on totta. Menee varmaan pc:n osto hommiks jos meinaa chamsyssiin päästä käsiks. Ja sitten toinen on taas et mitenkä arvokkaaksi nousee sitten toimivan set upin teko, palikat ja ohjaimet.

audiovisualizer: Chamsys jos haluat oppia miten niitä (valo keikkoja) "oikeasti" tehdään.. Chamsys on hyvä ja toimiva, hyvät mahdollisuudet laajentaa videon ohjaamiseen yms. jos aikanaan tarvetta. Kannattaa harkita jos on intoa opetella vähän monimutkaisempi pöytä!

audiovisualizer
21.09.2011 17:21:07

basspete: Tuokin on totta. Menee varmaan pc:n osto hommiks jos meinaa chamsyssiin päästä käsiks. Ja sitten toinen on taas et mitenkä arvokkaaksi nousee sitten toimivan set upin teko, palikat ja ohjaimet.

Ei mene !! Itselläni MBP ja hyvin pyörii.. Pikku bugia löytyi mutta oli itseaiheutettua. Ohjain on hieman hinnakas, mutta kunnon pöytiin verrattuna halpa. PC Wingillä pystyy hyvin jo tekemään. Sellainen saattaa löytyy käytettynä alle 1500€.

Ps: chamsys pyörii x11 lisäosan kautta, se kannattaa päivittää jos ilmenee bugia.

pecho
21.09.2011 18:51:00

audiovisualizer: Ei mene !! Itselläni MBP ja hyvin pyörii.. Pikku bugia löytyi mutta oli itseaiheutettua. Ohjain on hieman hinnakas, mutta kunnon pöytiin verrattuna halpa. PC Wingillä pystyy hyvin jo tekemään. Sellainen saattaa löytyy käytettynä alle 1500€.

Ps: chamsys pyörii x11 lisäosan kautta, se kannattaa päivittää jos ilmenee bugia.

Ja jos halajaa Windows puolta, niin saahan sen Macille esim. Parallels Desktopin kautta tai osioimalla...

Aina jotain...
valomies
21.09.2011 21:21:34

Jos ei pelkää koittaa jotain uutta ni täs ois pari vaihtoehtoa:
Clay paky HANDS ON . Toi on valo-ohjainsofta joka toimii pc, mac tai linux pohjalla ja TADAA!! Ohjaus toimii myös ipadillä, joten fader wingii ei välttämättä tarvii ( jos siis ipad on :)

Toinen avolites titan mobile (toi vastaa tavallaan chamsysin maxi wingiä ja hinta noin puolet) Käyttöjärjestelmä miksaus hogia ja mummoo ja tosta saa ulos 4 suoraa linjaa tai 12 artnet linjaa, eli riittää pitkälle. Lisäksi softassa on oma visualisaattori, mikä helpottaa esiohjelmointia.

Ja joo..oon töissä firmassa joka myy molempia. Jos kiinnostaa, ni annan lisätietoja mielellään

Petteri / msonic oy

Henri93
23.09.2011 11:11:12 (muokattu 23.09.2011 11:11:51)

Toi QLC= Q Light controller :) on oikeasti hyvä vaihtoehto just ton tyylisille jutuille. Saat kuitenkin tehtyä laitteeseen perusohjelmoinnin jota voit käyttää useampia keikkoja. Saat liikkuva pyörimään ympyrää, sivu ja pysty suunnassa ja voit tehdä näppäimistölle eri tilanteita joita vaihtamalla saat homman rullaamaan. Sitten voit rakentaa automaattisia juoksutuksia=chaser joitten nopeutta voit säätää taas esim. wingillä eli kannattaa myös hommata toi wingi tohon.

Itse käytän nykyään Chamsyssissä ja se on kans hyvä, mut maksaa toki paljon. Chyssin etu on nopea ohjelmointi ja vakaa toimivuus. Tosin kaikki valopöydät (paitsi ehkä grandma) kaatuilee aina joskus :). Mut ehdottomasti jos taskussa ei oo hirvittävästi ylimääräisiä euroja niin voi olla järkevämpää sijoittaa se 2000e vaikka 4x scanneriin ja hankkia toi ilmanen softa + palikka, kuin et hommaat ton wingin n.2000e uutena ja sitten alat miettimään, että mistä rahat vielä liikkuviin.

Jos liikkuvia lamppuja oot hommaamassa niin osta oikeasti Martinia, Robea, SGM:ää tai muuta laatumerkkistä laitetta. Kannattaa jättää kaikki Futurelightit, Stairvillet ja muut välistä. Näin säästyt todella monelta murheelta...

-Hensu

www.suomenhappeninki.fi
mkulppi
23.09.2011 19:17:04

Ei sen sysin oma magicdmx usb palikkakaan ole kauhean hintava.
http://www.chamsys.co.uk/magicdmx

temex878
30.09.2011 21:48:32

No mää sitten suosittelen Compulite VectorPC softaa. Toimii siis windowsissa mutta se ei ongelma macillä. Softa on ilmainen ja on sama kuin Compulite Vector pöytien sisällä oleva softa. Siinä on myös virtuaali remote jonka kautta sitä voidaan ohjata ja myös iphonelle löytyy remote ohjain. Tuohon saa sitten Compulite editor tai playback wingin myös jotka on hintavia. Tosin eihän se chamsyssin wingikään halpa ole.

Tuota softaa voi käyttää mutta jos haluat dmx:ää ulos niin tarvit Compuliten E-port 2 tai isomman lootan. Kahdella universumilla varustettu maksoi jotain 400€ ilman veroja.

Compuliteä ei suomessa kauheasti muualla löydy kuin teattereista. Sitten tuolla maailmalla sitä on teattereissa, tv-yhtiöissä, Guns N' Roses maailman kiertueella :), ym..

jkormu
23.10.2011 17:12:39

Itse toitotan kanssa tuon chamsyksen puolesta. Tällähetkellä kolmevuotta chamsykse parissa ja päädyin siihen sen takia kun Hogia myyvä Valovirtanen suositteli itse juuri chamsysta jos budjettivaihtoehtoa haluaa. Nyt kokemuksen myötä niitä valoja nyt renkkaa millä vaan. Joillain helpommin kuin toisilla. Nyt pakon sanelemana opettelen Martin Lightjockey kakkosta, mutta ennemmin Helvetti jäätyy kun otan tuota keikkakäyttöön. Diskoon tuo on todella hyvä, mutta en saa siitä irti samalla tavalla kui muista pc-softista. Chamsyksessa huomannut että liikkuvien ohjelmoiminen on yhtä tuskaa ilman pcwingiä, mutta ajamiseen olen käyttänyt läppärissä lisä näppäimistöä ja kosketusnäyttöä. Näillä pärjännyt hyvin, mutta ei noita liikkuvia kovinmontaa ole vielä ole.
Mutta summa summarum.. Chamsys on ilmainen ja sitten chamsyksen oma interface tai enttecin usb-mötikkä, mitkä maksaa kotisivujen mukaan chamsys pro usb 72€ ja thomannilla enttec pro 198€. itsellä jälkimmäinen kun tyhmyyspäissään en tajunnut ostaa tuota chamsyksen omaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti