Muusikoiden.net
07.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen mikitys, kun kanavat eivät meinaa riittää
1 2
jerry bottom
30.08.2011 10:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Ongelma on seuraavanlainen:
Iskelmäbändin pitäisi mikittää rummut kunnolla isompia latoja varten.
Rumpali haluaisi mikitettynä bassarin (tottakai), snaren (tottakai), lattiatomin, pikkutomit ja mahdollisesti over head(it).
 
Okei, nopeasti laskettuna tossa on menee siis minimissään 5-6 kanavaa.
Mikseri on perus 16-kanavainen Soundcraftin EFX16 (koko bändille).
Tämän hetkisellä set upilla rummuille olisi jäämässä vain kolme kanavaa (bassari, snare ja over head. Over headin ajattelin pistää y-piuhalla yhteen kanavaan.
 
Mitenköhän tämä olisi järkevintä rakentaa, kun kosketinsoittaja ei haluaisi monottaa soittimiaan, jolloin kanavia vapautuisi rummuille?
 
Pienemmissä paikoissa varmasti pärjääkin kolmella kanavalla, mutta.. Isompaa tiskiä ei ole tarkoitus hankkia aivan lähiaikoina.
 
Pitäisiköhän tämän olla täällä vai rumpupuolella?
 
Numb
30.08.2011 10:45:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erillinen pikkumiseri rummuille, josta johdetaan sitten päämikserille?
 
I've got things to see and people to do
arig
30.08.2011 10:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmella kanavalla: basari, virppa ja se yksi overi. Tomien mikittäminen vaatisi setuppiin vähintään gaten. Ymmärtääkseni teitillä ei sellaisia ole käytössä. Noin luomuna voisi mennä jopa basari ja overimikilläkin.
 
-Turn Me Up!
jerry bottom
30.08.2011 11:00:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Kolmella kanavalla: basari, virppa ja se yksi overi. Tomien mikittäminen vaatisi setuppiin vähintään gaten. Ymmärtääkseni teitillä ei sellaisia ole käytössä. Noin luomuna voisi mennä jopa basari ja overimikilläkin.
 
Tuohan se jäikin mainitsematta...
 
Koimpuraa ja gatea löytyy useampi siivu, kiinni samassa räkissä mikserin kanssa. Pikkumikserin kanssa pitää vaan vetää pidempää inserttipiuhaa.
 
rintapek
30.08.2011 11:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Erillinen pikkumiseri rummuille, josta johdetaan sitten päämikserille?
 
Mielummin se apumikseri niille kiippareille.
 
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
30.08.2011 11:29:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mielummin se apumikseri niille kiippareille.
 
On muuten aika yleinen tapa hoitaa kiipparit jos kioski on kovin iso. Tarina ei kyllä kerro että kuinka monta niitä koskettelemia siellä on käytössä.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Chade Fallstar
30.08.2011 11:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kosketintaiteilijalla on käytössään useampi kosketinsoitin, kannattaa pikkumikseri antaa hänelle operoitavaksi. Mikäli kiipparisti ei halua kulmaansa muuta kuin kiipparia, voi senkin ottaa kyseisestä mikseristä. Näin kiipparit vievät tiskistä ainoastaan 2 kanavaa,tai yhden stereokanavan, ovat linjatasoista signaalia.
 
Rumpuihin esim. 2 x oh, virveli ja bassari on varsin riittävä iskelmämeiningissä. Tomimikkejä voi mielestäni käyttää ihan ilman geittaamistakin.
 
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean! Turning money into noise.
Einherjar
30.08.2011 11:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mielummin se apumikseri niille kiippareille.
 
Näin juuri. Kiipparisti summaa itsensä pikkumikserillä kahteen kanavaan ja tarjoaa suoraan stereomatskut "päämikserille". Kun tuon pikkumikserin vielä sijoittelee kiipparistin viereen/koneen päälle/telineen väliin, niin pysyy vielä balanssi soittajalla itsellään hyppysissä.
 
arig: ...Tomien mikittäminen vaatisi setuppiin vähintään gaten...
 
Ei sitä gatea sinne välttämättä tarvi. Suuntaamisella ja järkevällä eq:n käytöllä pärjää ihan hyvin.
Basari, snare, tomit ja yksi overi riittänee isompaankin paikkaan. Tarvittaessa tomitkin voi vetäistä Y-piuhalla yhteen (olettaen että niitä on vain kaksi). Pelkällä overilla voi käydä niin että pellit puskee liikaa läpi kun tomeja yritetään saada kuulumaan järkevästi.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
arig
30.08.2011 12:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Ei sitä gatea sinne välttämättä tarvi. Suuntaamisella ja järkevällä eq:n käytöllä pärjää ihan hyvin.
Basari, snare, tomit ja yksi overi riittänee isompaankin paikkaan. Tarvittaessa tomitkin voi vetäistä Y-piuhalla yhteen (olettaen että niitä on vain kaksi). Pelkällä overilla voi käydä niin että pellit puskee liikaa läpi kun tomeja yritetään saada kuulumaan järkevästi.

 
Jos ei tomeille ole kunnollista geittejä/expanderia, niin monesti vaan mielummin sitten vaikka yhdellä laadukkaalla overilla. Esim. se perinteinen senkun 441. Monesti tuo yksinkertaistaminen vaan saa homman kuulostamaan luonnollisemmalta, tomeja saa silloin toki lyödä kunnolla... mutta niin soisi muutenkin tapahtuvan.
 
Nää on niiiin makuasioita, että rohkeesti vaan kokeilemaan.
 
-Turn Me Up!
JoKo
30.08.2011 13:17:27 (muokattu 30.08.2011 13:20:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun laittaa overheadin kurkistamaan setin takaa, rumpalin näkökulmasta isotomin puolelta niin silloin se poimii aika tasaisesti koko settiä. Basari toki tarvii tällöinkin oman mikkinsä.
 
Tarvittaessa tomitkin voi vetäistä Y-piuhalla yhteen
 
Aika erikoinen ratkaisu, piuhalla ei yleensä kannata summailla. Mutta jos toimii niin mikäpä siinä.
 
stnprkl
30.08.2011 14:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Överit ja tomit voi ihan komeesti vetää Y-piuhalla yhteen kanavaan (siis niin et överit omaansa ja tomit omaansa :) edellyttäen et soittajan tomit on keskenään hyvässä vireessä. Ja tomeihin ei todellakaan aina tarvii niit geittejä. Joskus taannoin tein Olavi Uusivirtaa ulospäin ja mulla ei ikinä ollu yhtään geittiä rumpuinserteissä, koska Ollin setti/soitto ei niitä tarvinnu. Hevihommat on taas asia erikseen, mut nyt puhutaankin iskelmästä.
Ja tosiaan se erillinen pikkumikseri sinne urkurille jos sillä on enemmän kun yks kiippari siel maailmassaan.
Ja kuten on jo sanottu niin ilman tomimikkejäkin pärjää pelkällä överihommalla, mut sillon sitä hommaa pitää vähän hakee et kuin se setti sieltä tulee ilman et pellit peittoo kaiken. Yks käytetty tapa on laittaa ne överit rumpalin olkapäiden viereen (samalle korkeudelle) ja suuntaamisella hakee se info sieltä mitä halutaan.
Ja jos niit kiippareita on useempia ja siihen ei sitä pikkumikseriä oo laittaa ni kannattaa vähän miettiä et mitkä niistä oikeesti pitää olla stereo, lähtökohtasesti en välttämättä ottais stereona kun urkuasiat ja pianosoundit jos ei niis muis oo oikeesti stereokamaa eli efektejä yms.
 
Viltsu audiokantaja
LHU
30.08.2011 15:00:32 (muokattu 30.08.2011 15:04:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Legendaarinen Nuuska ratkaisi asian seuraavasti miksatessaan Kari Peitsamo ja Skootteri rykelmää 8-kanavaisella mikserillä 80-luvun alkupuolella. Sain kokea tämän livenä koska kävin miksaamassa ko. setillä lämppäribändin.
 
Basari ja virveli kytkettiin erilliseen 2-kanavaiseen etuasteeseen, kumpikin luonnollisesti omaan kanavaansa. Etarin ulostulot summattiin ja ohjattiin mikserin johonkin paluuseen, olisko sit ollu jonkinlainen aux-return tai vastaava. Kaksi tomia y-piuhalla mikserin kanavaan yksi, OH:t y-piuhan kera kanavaan kaksi, basso kolmoseen, kitara neloseen ja lauluille oli kanavat viisi ja kuusi. Kaiku palasi kanavaan seitsemän ja kanava kahdeksan oli kasettisoittimen paluu, summattuna luonnollisesti. Että näin silloin ennen vanhaan, samat säännöt pätee edelleenkin, nykyvehkeillä on vaan paljon laajemmat mahdollisuudet visioida sitä signaalin kulkua.
 
Mutta mennäkseni alkuperäiseen kysymykseen, kiippareille summamikseri, se on se tapa. Ja sit niitä tomeja ja overeita vaan kimpaan y-johdoilla.
 
Edit: Esim. tällaisella ne kiipparit summaten, toimii tuossa hommassa varmasti ihan ok, ja jos hajoaa niin roskiin vaan (tai siis asianmukaisesti kierrättäen) ja uutta kehiin, ei oo taloudellinen katastrofi.
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_mx882_ultralink_pro.htm
 
NeliX4
30.08.2011 16:01:46 (muokattu 30.08.2011 16:05:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkörummut.?
 
Itse laittaisin: Overit siististi paikoilleen, esim laajakalvokonkat nappaamaan, myös tomisoundeja. Basariin mikki. Kaksi overia kannattaa pitää, että saa soundia levitettyä ja samalla ilmaa siihen. EQ:lla nappaa kaikki matalat taajuudet overeista pois.
 
Kiipparistille tiedoksi, että 90% yleisöstä ei seiso täsmälleen keskellä kaiuttimia, että mono on ihan jees - riippuu tilasta.
 
LHU
30.08.2011 16:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Kiipparistille tiedoksi, että 90% yleisöstä ei seiso täsmälleen keskellä kaiuttimia, että mono on ihan jees - riippuu tilasta.
 
Ei vaikuta yleisön positiot tähän, aika moni pianosoundi on levitetty, joskus aika rankastikin. Sillä haetaan samankaltaisuutta akustiseen pianoon, siksi stereona. Urkusoundeissa sama homma, leslien mikityksessä käytetään kolmea mikkiä, yläkaapissa kaksi, stereovaikutelma, sen takia niin on myös suurimmassa osassa kiippareitten urkusoundeja, siksi stereo.
 
rintapek
30.08.2011 16:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jerry bottom: Mikseri on perus 16-kanavainen Soundcraftin EFX16 (koko bändille).
.. Isompaa tiskiä ei ole tarkoitus hankkia aivan lähiaikoina.

 
Jos tarkoitat efx12, niin onhan se aika pieni pändikäyttöön.
En tiedä mitä tarkoitat isommalla, eli fyysisesti kookkaampaa vai budjetiltaan kalliimpaa, mut vaikkapa Jammun mg206c on just saman hinta-/laatu- ja kokoluokan laite. Siin on vaan enemmän kanavia ja auxeja. Bonuksena pari gruppia ja sisäänleivotut kompressorit.
 
Tää ny ei o mainos eikä ostosuositus, mut milloin tuntuu siltä, että pändin mikseri alkaa käydä pieneksi, niin sit se on sitä.
 
One kind of music only - the good kind
Einherjar
30.08.2011 17:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4:
...laajakalvokonkat nappaamaan, myös tomisoundeja - EQ:lla nappaa kaikki matalat taajuudet overeista pois...
...Kaksi overia kannattaa pitää, että saa soundia levitettyä - mono on ihan jees...

 
Eikös tämä nyt ole vähän ristiriitaista?
 
arig: ...mielummin sitten vaikka yhdellä laadukkaalla overilla...
 
Itse jaksan vierastaa vähän pelkällä overilla vetämistä, jos kyseessä ei ole ihan puhtaasti luonnollisen dynamiikan hakeminen (kuten esim. jatsissa). Ainakin minun makuun monet rumpalit vetelee peltejään liian lujaa suhteessa tomeihin, tai tomisetti on suhteessa pelteihin hiljaisempi.
Jos sitten on tiedossa, että rumpali on 1; oikeasti hyvä soittaja, 2; omistaa hyvässä vireessä olevat järkeväsoundiset rummut (ja 3; ei lyö liian lujaa peltejä ;) ), niin Glyn Johns -tekniikalla saa järkevää soundia ulos (sekin toki vaatii tarkan mikkisijoittelun). Vaikka monesti on tullut kokeiltua xy-pareja ja muita yläpuolelle ja taaemmas sijoiteltuna, niin harvemmin sitä on kuitenkaan ollut ihan tyytyväinen ulostulevaan ääneen.
Asiat toki vähän muuttuu, jos overeiksi saa jotakin oikeasti hyviä mikkejä, mutta eipä niitä tavallisesti livekäytössä näe, kustannussyistä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
arig
30.08.2011 20:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar:
Itse jaksan vierastaa vähän pelkällä overilla vetämistä, jos kyseessä ei ole ihan puhtaasti luonnollisen dynamiikan hakeminen (kuten esim. jatsissa). Ainakin minun makuun monet rumpalit vetelee peltejään liian lujaa suhteessa tomeihin, tai tomisetti on suhteessa pelteihin hiljaisempi.
Jos sitten on tiedossa, että rumpali on 1; oikeasti hyvä soittaja, 2; omistaa hyvässä vireessä olevat järkeväsoundiset rummut (ja 3; ei lyö liian lujaa peltejä ;) ), niin Glyn Johns -tekniikalla saa järkevää soundia ulos (sekin toki vaatii tarkan mikkisijoittelun). Vaikka monesti on tullut kokeiltua xy-pareja ja muita yläpuolelle ja taaemmas sijoiteltuna, niin harvemmin sitä on kuitenkaan ollut ihan tyytyväinen ulostulevaan ääneen.
Asiat toki vähän muuttuu, jos overeiksi saa jotakin oikeasti hyviä mikkejä, mutta eipä niitä tavallisesti livekäytössä näe, kustannussyistä.

 
Nojoo... kyllä lähdetään siitä että rumpali osaa virittää soivan setin ja soittaa instrumenttiaan balanssissa. Ja tuosta vierastamisesta, paitti jatsihommissa... Huudelkoon AnttiR väliin jos haluaa, mutta muistaakseni juurikin basari ja MD441 overi meni hienosti Irinankin poppoon keikka jos toinenkin männävuosina. Itse olen käyttänyt jopa ribboneita, mutta silloin tarttee kyllä olla kunnolliset eturauhaset matkassa. Ja kun omalla salkulla kulkee, niin on semmosia kapuloita joilla hommat onnistuu, jollei laitetoimittaja osaa raideria lukea.
 
-Turn Me Up!
jerry bottom
02.09.2011 12:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille erittäin asiallisista vastauksista. Käytettävä mikseri onkin Spirit FX16, mutta jotain Soundcraftin tekosia silti. Siis 16 mikkikanavaa ja 2 grouppia, 3 auxia. Sillä olisi tarkoitus pärjätä.
 
Vielä kun saisi vinkit hyvistä perus oh-mikeistä, jotka sopisivat hintansa puolesta paremmin amatöörisarjaan. Muutamia vaihtoehtoja tuolla oli heiteltykin.
 
pitk
07.09.2011 00:21:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jerry bottom:
 
Vielä kun saisi vinkit hyvistä perus oh-mikeistä, jotka sopisivat hintansa puolesta paremmin amatöörisarjaan. Muutamia vaihtoehtoja tuolla oli heiteltykin.

 
Ongelmahan noissa halvoissa on laadun vaihtelu. Saatat saada oikeesti ihan helvetin hyvää kamaa, mutta ihan yhtä hyvin pikanttia kuraa. Halpisvalmistajat lyövät mikit kasaan ja markkinoille. Ehkä kilon siniaallolla katotaan, että ääni kulkee pyydyksen läpi. Ehkä. Tuotantolinjan yläpäästä on jo napsittu kalliimpiin mikkeihin tulevat komponentit ja niiden toleranssit on ihan eri luokkaa. Ja mitä kalliimpaan mennään, sitä tarkempaa laadunvalvonta on myös hihnan loppupäässä. Jos maksat mikrofonista 3000€, voit olla melko varma, että se on hyvä. Jos ei ole, voit palauttaa sen. Jos maksat mikrofonista 30€, saattaa oll, että se on kelvollinen....
 
Kun haluat asialliset overit, joihin voit mitä suurimmalla todennäköisyydellä olla jotakuinkin tyytyväinen, niin sellainen 300€+ budjetti / pari alkaa lähestyä sellaista perusvarmaa vaihtoehtoa. Se mitä tossa kohdassa sen mikin kyljessä lukee on jo melko hifistelyä: Kaikilla ton hintaluokan pikkukalvosilla konkilla ajetaan maaliin.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
NeliX4
07.09.2011 21:10:33 (muokattu 07.09.2011 21:12:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta GAP FC4 st:t eli niinku Rode NT5 eli niinku AKG C451.
 
http://www.huuto.net/kohteet/uusi-g … ct-fc4-st--mikrofoni-pari/189712824
 
Itelläni menee noi GAP:it tai SM81:t tai KM184:t. Kaikki ajaa asian yhtä hyvin riippuen raiderista paljonko haluu maksaa. Kuka toisaalta käskee laittaa pikkukonkkaa, kun paljon muitankin hyviä on.
 
Toleranssit kaikissa kolmessa edellisessä on samat, hintaluokka 1:10. Sen tuotantolinjan haluaisin nähdä, mihin noi paremmat kapselit napsitaan. Sitä mitä ei kuule ei ole olemassa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti