Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lisää sähköstä?
1
washburn
26.08.2011 20:38:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois tulossa ensimmäinen vähän isompi livemiksausoperaatio. Kiinnostaa nyt lähinnä, kun itse joudun hyvin pitkälle tuon setupin pystyttämään, että miten kannattaa ottaa sähköt miksauspöytään ja härpäkkeille. Pöytä tullee olemaan 25m kaukokaapelin päässä lavalta. Lavalla ilmeisesti saatavilla 16A voimavirta. Mulla on tuohon käypänen schukojakari, kaksi pistoketta per vaihe. Kannattaako se mikserin sähkö vetää sieltä lavalta asti. Käsittääkseni sama maa, mutta nollassa pienoinen potentiaaliero. Miten nää yleensä vedetään?

Live long and prosper.
Sami_T
26.08.2011 22:48:24

washburn: Ois tulossa ensimmäinen vähän isompi livemiksausoperaatio. Kiinnostaa nyt lähinnä, kun itse joudun hyvin pitkälle tuon setupin pystyttämään, että miten kannattaa ottaa sähköt miksauspöytään ja härpäkkeille. Pöytä tullee olemaan 25m kaukokaapelin päässä lavalta. Lavalla ilmeisesti saatavilla 16A voimavirta. Mulla on tuohon käypänen schukojakari, kaksi pistoketta per vaihe. Kannattaako se mikserin sähkö vetää sieltä lavalta asti. Käsittääkseni sama maa, mutta nollassa pienoinen potentiaaliero. Miten nää yleensä vedetään?

Lavalta se etupääsähkö vedetään aina, muuten tulleepi murhetta.

"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
multipaavo
27.08.2011 03:34:53 (muokattu 27.08.2011 03:35:24)

washburn: Miten nää yleensä vedetään?

Tähtimuodostelma on se mitä haetaan.
Reima on kirjoittanut aiheesta: http://pwc.kapsi.fi/reiska/ ja "Häiriötä ilmassa" osio. Eikäpä noitten muittenkaan lukemisesta ole mitään haittaa.

-Paavo

Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
miffe
27.08.2011 04:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Lavalta se etupääsähkö vedetään aina, muuten tulleepi murhetta.

Mää olen ton iLiven kans vedelly surutta mistä sattuu, jos lavalta on vähänkään vaikeempi saada kaapeleita hiihto-osastoa häiritsemättä vedettyä. Tosin mulla ei olekaan mitään moninapajöötiä tiskin ja lavan välillä (CAT 5e).

Et poikkeuksiakin tässä suhteessa on.

turkulainen
LHU
27.08.2011 08:13:50

Sami_T: Lavalta se etupääsähkö vedetään aina, muuten tulleepi murhetta.

Tosiaankin, analogissa sähkö sieltä mistä lavallekin, digihommissa ei niin oo haitannut...

Pauli Lappalainen
27.08.2011 09:34:55

miffe: Mää olen ton iLiven kans vedelly surutta mistä sattuu, jos lavalta on vähänkään vaikeempi saada kaapeleita hiihto-osastoa häiritsemättä vedettyä. Tosin mulla ei olekaan mitään moninapajöötiä tiskin ja lavan välillä (CAT 5e).

Et poikkeuksiakin tässä suhteessa on.

No jos etupään ja lavan välillä on galvaaninen erotus, niin kuin noissa CAT-systeemeissä on, niin sama mistä ne sähköt ottaa.

pitk
27.08.2011 11:38:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: No jos etupään ja lavan välillä on galvaaninen erotus, niin kuin noissa CAT-systeemeissä on, niin sama mistä ne sähköt ottaa.

Kappas, tää onkin uutta dataa meikäläiselle. On kyllä vedetty lavalta, teippasin shukon CATin kylkeen, niin siinä se tulee samalla vedolla.

Kerran kävi digisysteemin kanssa erikoinen tapaus: Olin itse popparina, On the Rocks mestana. Mulla on Vox Tonelab, jonka pedaali menee CATilla. Astuin vola- tai parametripedaalille ja kamat alkoi hurista. Jalka pois ja hurina lakkasi. Sama toistui. WTF??? CATtia myöten kulkee pelkkää dataa! Noh, asia selvisi: Lavan pinnassa luurasi savukoneen suutin, johon spedu maadottui, kun laskin massiivisen viidenkymmenenviiden kilon (uskokoon ken haluaa...) ruhoni pedaalille. Erikoishommaa, sano.

Pitk.

Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Pauli Lappalainen
27.08.2011 11:55:40

pitk: Kappas, tää onkin uutta dataa meikäläiselle. On kyllä vedetty lavalta, teippasin shukon CATin kylkeen, niin siinä se tulee samalla vedolla.

Kerran kävi digisysteemin kanssa erikoinen tapaus: Olin itse popparina, On the Rocks mestana. Mulla on Vox Tonelab, jonka pedaali menee CATilla. Astuin vola- tai parametripedaalille ja kamat alkoi hurista. Jalka pois ja hurina lakkasi. Sama toistui. WTF??? CATtia myöten kulkee pelkkää dataa! Noh, asia selvisi: Lavan pinnassa luurasi savukoneen suutin, johon spedu maadottui, kun laskin massiivisen viidenkymmenenviiden kilon (uskokoon ken haluaa...) ruhoni pedaalille. Erikoishommaa, sano.

Pitk.

Tietysti ainahan näissä laitoksissa poikkeus vahvistaa.

Ihmeellisimpiä hurinan syntypaikkoja oli stadikalla olleessa tapahtumassa.
Monitorimikserin nurkka otti välillä lavan runkoputkeen kiinni ja brummasi vain satunnaisesti, mutta kovaa. Hetki ihmeteltiin ennen kuin löytyi.

hannuuki
27.08.2011 12:01:50 (muokattu 27.08.2011 12:09:30)

Tuota digin eroitusta ei voi yleistää, koska esim. iLivessa verkkoyhteyden (ACE) runkoliittimen runko on maadoitettu laitteen runkoon sekä mix-räkin että pinnan päässä. Sama maadoituspiste on mittarin mukaan myös signaalimaana, eli shukon maasta näytää "nollaa" XLR:n ykköspinniin ja RJ45:n runkoon. Sitten kun tuohon väliin pinnasta mix-räkkiin laittaa suojatun CATti-kaapelin jossa suojaverkko on kytketty esim. Etherconin kuoreen, niin siinä on jo yksi siivu potentiaalista maalenkkiä. Se digi-signaali tuolla välillä on tietysti galvaanisesti erotettu, mutta systeemissä on vielä analogipuolella prosuja, päätteitä, soittimia yms. jotka voivat hurista.

Perskohtainen kokemus merkillisestä maalenkistä tulee yhdestä yökerhosta jossa iLiven pintaan kytketty alku/loppunauha-soittimena ollut metallikuorinen mp3-soitin brummasi. Sähköt pöytään oli otettu miksauspisteen audiosähköistä joka tuli asiaan kuuluvasti pääteräkistä. Metallikuorinen soitin oli casen päällä mikserin vieressä casen alumiinisen kulmaraudan päällä ja case oli taas lattian metallisen mattolistan päällä mikä puolestaan päättyi baaritiskin metallirungon alle, joka puolestaan maadoittui baarilaitepuolen sähkökeskukseen ja metallisten putkien kautta vesijohtoverkostoon jossain muualla. Galvaaninen erotus suoritettiin palalla paperia.

santtus
27.08.2011 19:13:48

Myöskin MADI tapauksissa sähkö tulisi ottaa samasta paikasta. Koskee siis myös SD9:n MADI:a vaikka liittimenä on Ethercon.

LHU
28.08.2011 00:40:41

pitk: ...kun laskin massiivisen viidenkymmenenviiden kilon (uskokoon ken haluaa...) ruhoni pedaalille. Erikoishommaa, sano.

OT:Aika paljon on vettä Vantaassa virrannut sen jälkeen kun sä painoit 50 kg...

pitk
28.08.2011 00:52:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: OT:Aika paljon on vettä Vantaassa virrannut sen jälkeen kun sä painoit 50 kg...

Eikä Utissa vieläkään ole Alko auki ynmpäri vuorokauden.

Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti