Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 01v96vII Gate
1
ÄM
01.08.2011 00:09:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitens, kun basarin kanssa huomaa seuraavaa:
Ihan hiljaa, kun polkaiseen, kuitenkin niin, että gate aukeaa, tulee pikku "räksähdys". Korvamonitoreissa sen lähinnä huomaa, ei se ulos erotu havaittavasti.
Atakki jossain 0-3ms. Jos sen atakin ruuvaa tarpeeks pitkälle (lähemmäs 10ms vaikka), pääsee ongelmasta eroon.
 
Mistähän toi johtuu?
 
Saanhan mä ton, kuuntelun kannalta, toki ratkaistua, ottamalla kuuntelun omista kanavista; patchaamalla inputin kahteen eri kanavaan siis. Mutta olishan se kiva tietää, jos joku on ruuvannut vastaavan kanssa ja löytänyt lääkettä ongelmaan.
 
Erikoisinta tässä on se, että tuntuis siltä, että sen atakin saa nyt ruuvata entistä pidemmälle, jotta "räksystä" pääsee eroon. Eli muistelen aiemmin saaneeni sen pois, laittamalla atakin 3ms:ään, mutta nyt se ei enää riitä. Gate kokonaan pois, ni "räks" toki poistuu. Eli oliskohan siinä nyt muitakin parametrejä, vaikuttamassa asiaan, kuin pelkkä atakki?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Sami_T
01.08.2011 07:31:56 (muokattu 01.08.2011 08:19:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Mitens, kun basarin kanssa huomaa seuraavaa:
Ihan hiljaa, kun polkaiseen, kuitenkin niin, että gate aukeaa, tulee pikku "räksähdys".

 
Se on huono se 01V:n gate. Laske thresholdia niin ongelma poistuu, mutta myös samalla se gate rupeaa aukeilemaan miten sattuu. Yleensä siihen kuitenkin joku kultainen keskitie on löydettävissä. 01V:ssa voi käyttää sidechainia gatessa mutta mitä oon itse sen sidechainin kanssa turannu niin päädyin hyvin äkkiä siihen tulokseen että se on sen verran vaivalloista että on järkevämpää keskittyä niihin 20 muuhun asiaan mitkä kaipaa enemmän huomiota mun työskentelyssä kuin se basarin gate.
 
Korvamonitoreissa sen lähinnä huomaa, ei se ulos erotu havaittavasti.
Atakki jossain 0-3ms. Jos sen atakin ruuvaa tarpeeks pitkälle (lähemmäs 10ms vaikka), pääsee ongelmasta eroon.

 
Attackin ruuvaminen ratkaisee saman ongelman mutta vähän eri tavalla. 10 ms basarissa on mun nähdäkseni aika reilusti eli mieluummin kääntäisin sitä thresholdia.
 
Mistähän toi johtuu?
 
Huono gate. MUTTA tän saman asian pystyy toistamaan myös esim. Drawmerin gatella kun hieroo asiat oikein tarkasti juuri siihen oikeaan (=väärään) kohtaan.
 
Saanhan mä ton, kuuntelun kannalta, toki ratkaistua, ottamalla kuuntelun omista kanavista; patchaamalla inputin kahteen eri kanavaan siis. Mutta olishan se kiva tietää, jos joku on ruuvannut vastaavan kanssa ja löytänyt lääkettä ongelmaan.
 
Ei oo lääkettä. Muuta thresholdia tai (parempi ratkasu) hoida hommat niin että ei tarvi geitata basaria ollenkaan.
 
Erikoisinta tässä on se, että tuntuis siltä, että sen atakin saa nyt ruuvata entistä pidemmälle, jotta "räksystä" pääsee eroon. Eli muistelen aiemmin saaneeni sen pois, laittamalla atakin 3ms:ään, mutta nyt se ei enää riitä. Gate kokonaan pois, ni "räks" toki poistuu. Eli oliskohan siinä nyt muitakin parametrejä, vaikuttamassa asiaan, kuin pelkkä atakki?
 
Ei ole muuta kuin ne perushommat (mikki, gain, mikin etäisyys, basarin vire, lähtövola jne.)
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
ÄM
01.08.2011 10:33:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Se on huono se 01V:n gate. Laske thresholdia niin ongelma poistuu, mutta myös samalla se gate rupeaa aukeilemaan miten sattuu. Yleensä siihen kuitenkin joku kultainen keskitie on löydettävissä. 01V:ssa voi käyttää sidechainia gatessa mutta mitä oon itse sen sidechainin kanssa turannu niin päädyin hyvin äkkiä siihen tulokseen että se on sen verran vaivalloista että on järkevämpää keskittyä niihin 20 muuhun asiaan mitkä kaipaa enemmän huomiota mun työskentelyssä kuin se basarin gate.
 

 
Attackin ruuvaminen ratkaisee saman ongelman mutta vähän eri tavalla. 10 ms basarissa on mun nähdäkseni aika reilusti eli mieluummin kääntäisin sitä thresholdia.
 

 
Huono gate. MUTTA tän saman asian pystyy toistamaan myös esim. Drawmerin gatella kun hieroo asiat oikein tarkasti juuri siihen oikeaan (=väärään) kohtaan.
 

 
Ei oo lääkettä. Muuta thresholdia tai (parempi ratkasu) hoida hommat niin että ei tarvi geitata basaria ollenkaan.
 

 
Ei ole muuta kuin ne perushommat (mikki, gain, mikin etäisyys, basarin vire, lähtövola jne.)

 
Täytyypä koittaa tota thresholdia vielä. Se on mulla kyllä aika pirun alhaalla jo muutenkin, kun pitää saada ihan hipaisutkin heräämään.
 
Sehän voi olla just sit ton tresholdin takia se, että tuntuu, että ongelman poistamiseksi, vaaditaan nyt vieläkin pidempää atakkia; on voinu olla aiemmin eri asetuksilla.
 
Se tossa onkin kyrsinyt, kun ei viitti ruuvaa sitä atakkia yhtään liian pitkälle.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
rintapek
01.08.2011 10:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Täytyypä koittaa tota thresholdia vielä. Se on mulla kyllä aika pirun alhaalla jo muutenkin, kun pitää saada ihan hipaisutkin heräämään..
 
Jos sulla on triggeri, niin sä voit kokeilla sitä sidechainia.
 
One kind of music only - the good kind
Sami_T
01.08.2011 12:24:42 (muokattu 01.08.2011 12:42:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Täytyypä koittaa tota thresholdia vielä. Se on mulla kyllä aika pirun alhaalla jo muutenkin, kun pitää saada ihan hipaisutkin heräämään.
 
No siis jos rumpali "hiplaa" basaria niin sitä on hyvin hankala gateta kunnolla millään vehkeellä, 01V:n gatesta puhumattakaan.
 
Sehän voi olla just sit ton tresholdin takia se, että tuntuu, että ongelman poistamiseksi, vaaditaan nyt vieläkin pidempää atakkia; on voinu olla aiemmin eri asetuksilla.
 
Basarin soundihan koostuu periaatteessa kahdesta elementistä. Eka siinä on se "napsu" eli ääni kun nuija kopsahtaa kalvoon ja rumpu "syttyy". Tässä kohtaa on vielä suhteellisen vähän äänienergiaa ja tämä vaihe ei kovin montaa millisekuntia kestä.
 
Seuraavaksi se rumpu rupeaa soimaan ja siinä kohtaa sitä äänienergiaa tulee huomattavasti enemmän.
 
Jos sä nostat sitä attack-aikaa yhtään niin siinä käy niin että toi napsu ei kerkeä kuulumaan kun gate on siinä kohtaa vielä kiinni. Sitten se aukeaa vasta siinä vaiheessa kun napsu on jo ollut ja mennyt ja yleisölle saa toistettua vain soundin "hännän" eli sitä rummun mölinää. Tulee sieltä sitä alapääosastoa joo mutta ilman sitä "napsua" ei pysty hahmottamaan että missä kohtaa sitä basaria oikein polkastiin ja näin ollen tää ei oo ihan se mitä yleensä haetaan. Eli jos on gate niin etenkin rumpuhommissa se tarvisi saada auki niin nopeasti kuin mahdollista.
 
Se että miksi sulla kuulostaa se basari vähän häröltä johtuu siitä että kun sulla on se threshold periaatteessa liian ylhäällä niin se gate ei aukea ihan siihen kun se napsu lähtee vaan ihan pikkasen myöhemmin, periaatteessa keskelle sitä napsua. Ja kun se 01V avaa sen gaten vähän väkivaltaisella tavalla niin se kuulostaa häröltä. Jos sulla on vielä se basari kompuroitu niin siinä tätä ei-toivottua soundia vielä vahvistetaan kun se pieleen mennyt avautuminen ja siitä aiheutuva räpinä pääsee täysillä lävitse ennenkuin kompura puuttuu peliin.
 
Sitten taas jos laskee sen thresholdin niin alas että gate avautuu siinä kohtaa kuin pitääkin niin se threshold on jo niin alhaalla että se gate avautuu melkein mistä tahansa mekkalasta mitä lavalta vaan jostain tulee.
 
Eli siis summa summarum: jos basaria hiplataan niin sitä ei voi geitata. Tarvii keksiä muita ratkaisuja. Ja edelleenkin kannattaa ihan vakavissaan pohtia sitä että tarviiko sitä basaria geitata ollenkaan. Tai jos tarvii niin miksi ja olisiko sille tehtävissä jotain.
 
Kirjotin tästä 01V:n gate-asiasta johonkin ketjuun joitakin aikoja sitten, se käsitteli sellasta asiaa että jos 01V:lla geittaa rokkihommissa tomit niin siinä tulee tomisoundin alkuun sellanen selkeästi havaittava "klak" mitä ei saa toistettua ainakaan samoissa määrin millään muulla digimikserillä. Samoiten jos 01V:een kytkee inserttiin ulkopuolisen gaten sen oman gaten tilalle niin toi "klak" häviää. Ton äänen saa hukattua myös pudottamalla thresholdia jonkun 6 dB (missä kohtaa sillä tomigatella ei tosin enää tee yhtään mitään). Sen "klak"-soundin saa kyllä equtettua halutessaan pois mutta ihmettelin aika pitkään ja hartaasti että mistä toi oikein johtuu. Niin en oo keksiny mitään parempaa selitystä kuin se että kun 01V on designiltaan suhteellisen vanha masiina niin se gate ei vaan oo niin nopea kuin kunnollinen analogigate (tai uudemman digimikserin gate) ja toi ääni johtuu siitä että gate ei aukea siinä kohtaa kuin pitäis vaan pikkasen myöhemmin, tavallaan niinku keskempänä sitä transienttia. Tää menee nyt taas täysin hifistelyosastolle, se "ylimääräinen" 01V-soundi ei mun nähdäkseni missään määrin estä ton laitteen käyttöä mutta kyllä siellä sellainen selkeesti on kun tarkkaan kuuntelee.
 
Millä tahansa gatella saa toistettua ainakin jossain määrin näitä samoja ilmiöitä jos säätää sen vehkeen pieleen. Voi olla että nää mun höpinät on täysin pielessä ja/tai kuulen omiani.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
LLLoyd
01.08.2011 12:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yks mikä voi auttaa niin sen depth (vai mikä nyt 01v:ssä nyt olikaan ) säädön höllääminen (olisko siellä vakiona jotain -60 tai -80 db) , muistaakseni gaten naksahtelu/räpsähtely tulee siitä kun se aukeaminen pakotetaan tapahtumaan liian monta db:tä kerralla
 
hösösö !
ÄM
01.08.2011 13:10:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: No siis jos rumpali "hiplaa" basaria niin sitä on hyvin hankala gateta kunnolla millään vehkeellä, 01V:n gatesta puhumattakaan.
 

 
Basarin soundihan koostuu periaatteessa kahdesta elementistä. Eka siinä on se "napsu" eli ääni kun nuija kopsahtaa kalvoon ja rumpu "syttyy". Tässä kohtaa on vielä suhteellisen vähän äänienergiaa ja tämä vaihe ei kovin montaa millisekuntia kestä.
 
Seuraavaksi se rumpu rupeaa soimaan ja siinä kohtaa sitä äänienergiaa tulee huomattavasti enemmän.
 
Jos sä nostat sitä attack-aikaa yhtään niin siinä käy niin että toi napsu ei kerkeä kuulumaan kun gate on siinä kohtaa vielä kiinni. Sitten se aukeaa vasta siinä vaiheessa kun napsu on jo ollut ja mennyt ja yleisölle saa toistettua vain soundin "hännän" eli sitä rummun mölinää. Tulee sieltä sitä alapääosastoa joo mutta ilman sitä "napsua" ei pysty hahmottamaan että missä kohtaa sitä basaria oikein polkastiin ja näin ollen tää ei oo ihan se mitä yleensä haetaan. Eli jos on gate niin etenkin rumpuhommissa se tarvisi saada auki niin nopeasti kuin mahdollista.
 
Se että miksi sulla kuulostaa se basari vähän häröltä johtuu siitä että kun sulla on se threshold periaatteessa liian ylhäällä niin se gate ei aukea ihan siihen kun se napsu lähtee vaan ihan pikkasen myöhemmin, periaatteessa keskelle sitä napsua. Ja kun se 01V avaa sen gaten vähän väkivaltaisella tavalla niin se kuulostaa häröltä. Jos sulla on vielä se basari kompuroitu niin siinä tätä ei-toivottua soundia vielä vahvistetaan kun se pieleen mennyt avautuminen ja siitä aiheutuva räpinä pääsee täysillä lävitse ennenkuin kompura puuttuu peliin.
 
Sitten taas jos laskee sen thresholdin niin alas että gate avautuu siinä kohtaa kuin pitääkin niin se threshold on jo niin alhaalla että se gate avautuu melkein mistä tahansa mekkalasta mitä lavalta vaan jostain tulee.
 
Eli siis summa summarum: jos basaria hiplataan niin sitä ei voi geitata. Tarvii keksiä muita ratkaisuja. Ja edelleenkin kannattaa ihan vakavissaan pohtia sitä että tarviiko sitä basaria geitata ollenkaan. Tai jos tarvii niin miksi ja olisiko sille tehtävissä jotain.
 
Kirjotin tästä 01V:n gate-asiasta johonkin ketjuun joitakin aikoja sitten, se käsitteli sellasta asiaa että jos 01V:lla geittaa rokkihommissa tomit niin siinä tulee tomisoundin alkuun sellanen selkeästi havaittava "klak" mitä ei saa toistettua ainakaan samoissa määrin millään muulla digimikserillä. Samoiten jos 01V:een kytkee inserttiin ulkopuolisen gaten sen oman gaten tilalle niin toi "klak" häviää. Ton äänen saa hukattua myös pudottamalla thresholdia jonkun 6 dB (missä kohtaa sillä tomigatella ei tosin enää tee yhtään mitään). Sen "klak"-soundin saa kyllä equtettua halutessaan pois mutta ihmettelin aika pitkään ja hartaasti että mistä toi oikein johtuu. Niin en oo keksiny mitään parempaa selitystä kuin se että kun 01V on designiltaan suhteellisen vanha masiina niin se gate ei vaan oo niin nopea kuin kunnollinen analogigate (tai uudemman digimikserin gate) ja toi ääni johtuu siitä että gate ei aukea siinä kohtaa kuin pitäis vaan pikkasen myöhemmin, tavallaan niinku keskempänä sitä transienttia. Tää menee nyt taas täysin hifistelyosastolle, se "ylimääräinen" 01V-soundi ei mun nähdäkseni missään määrin estä ton laitteen käyttöä mutta kyllä siellä sellainen selkeesti on kun tarkkaan kuuntelee.
 
Millä tahansa gatella saa toistettua ainakin jossain määrin näitä samoja ilmiöitä jos säätää sen vehkeen pieleen. Voi olla että nää mun höpinät on täysin pielessä ja/tai kuulen omiani.

 
Mä luulen, että se tresholdi on aika matalalla, kun herää tosiaan ihan "valssi"-hipaisusta.
Ja siis vähänkin tuhdimpi polkaisu, niin "räks"-ääntä ei erota luureissakaan.
 
Ei tosiaan ole vakavasta ongelmasta kyse, askarruttaa vaan ja hiukan häiritsee kuuntelussa.
 
Atakki toki on pakkokin pitää lyhyenä; ei se basari iske sieltä yhtään, jos sitä nostelee.
 
Kompura vois olla kyllä osasyyllisenä, kun miettii; ihan hipaisulla se ei rupea lyttäämään ja "räks" tulee kunnolla läpi. Sit taas mäjäyttäessä "räks" lyttäytyy jo olemattomiin, suhteessa basarin soundiin. Toisaalti kompuran atakki taas ei ole yhtä lyhyellä. Täytyypä ruuvailla ja tutkia.
 
Tää kun on näitä lavalta miksaus juttuja taas, niin ei tuu käytyä hirveesti läpi kaikkia asetuksia, joka kerta; riittää, kun kuulostaa hyvältä ja aika samoilla säädöillä yleensä mennään. Joskus sitten vähän jotain säätelee, niin voi tilanne ruveta elämään ja ongelmia ilmenemään.
 
Se gate on ollu siinä kyydissä lähinnä, ehkäisemään huminaa, kun subbarin kanssa vedetään jossain pikkunurkissa ja rajoittamaan äänen sointia. Ja siis tilanteissa, joissa virittämiset ja sijoittelut ei enää auta. Periaatteessa ollut kyllä aina toimiva apu. Ja muutenkin pikkupaikoissa, joissa rummut "meluaa" aika hyvin jo akustisesti, on ollut ihan mieluisa ratkaisu saada PA:sta tulemaan vaan sopivasti lisäpotkua tähän rinnalle. Esim just basarin tapauksessa sopiva lisä-"Tumps!", tukevoittamaan rummun kokonaissoundia. Pyrkiny siks just vähänkään isomman/soivemman PA:soundin sijaan saamaan sieltä melko prosessoidun lisäpotkun. Sit jos on oikein lava, on bändin/PA:n sijoittelukin jo otollisempi ja gaten saa kyllä poiskin heittää.
 
Vai onks se nyt niin, että toi gaten käyttö näissä tarkoituksissa on ihan ääliönhommaa. En tiedä, mutta itse ollaan päässy sillä mieluisiin tuloksiin.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
miffe
01.08.2011 13:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Mitens, kun basarin kanssa huomaa seuraavaa:
Ihan hiljaa, kun polkaiseen, kuitenkin niin, että gate aukeaa, tulee pikku "räksähdys".
 
Mistähän toi johtuu?

 
Äänen fysiikasta.
 
Lisäksi kannattaa ottaa kouraan laitteen manuaali, koska attack/hold/release ns. samoilla asetuksilla ei tarkoita samaa asiaa kaikissa laitteissa.
 
turkulainen
ÄM
01.08.2011 13:14:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LLLoyd: yks mikä voi auttaa niin sen depth (vai mikä nyt 01v:ssä nyt olikaan ) säädön höllääminen (olisko siellä vakiona jotain -60 tai -80 db) , muistaakseni gaten naksahtelu/räpsähtely tulee siitä kun se aukeaminen pakotetaan tapahtumaan liian monta db:tä kerralla
 
Joo se lienee tuo "range", kokeilin sitäkin, mutta ei auttanut yhtään.
Järkeilin sitä just silleen, että siihen kajoamalla kun saa gaten silleen, että se on koko ajan vähän auki, ei räksähdystä sit tulis, mutta niin vaan tuli. Se jäi kokeilematta, että jos sen laittaa 0db, ni mitäs sit; eikös se ole sit sama asia, kuin jos gate on pois päältä?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
LLLoyd
01.08.2011 14:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Joo se lienee tuo "range", kokeilin sitäkin, mutta ei auttanut yhtään.
Järkeilin sitä just silleen, että siihen kajoamalla kun saa gaten silleen, että se on koko ajan vähän auki, ei räksähdystä sit tulis, mutta niin vaan tuli. Se jäi kokeilematta, että jos sen laittaa 0db, ni mitäs sit; eikös se ole sit sama asia, kuin jos gate on pois päältä?

 
juu sit se ei paljoo vaimenna.. :)
en oo ihan varma mutta jostain on semmonen muistikuva vielä että hold ja release-säädöilläkin saattaa olla osuutta siihen räpinään, jos ne on todella lyhyitä ja range on todella "syvä"...
 
hösösö !
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti