Muusikoiden.net
06.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko päättäri olla "liian tehokas" kaiuttimille?
1
pmaikkula
23.06.2011 00:51:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Voinko täysin riskittä ajaa 8ohm 300w (jatkuva teho per kaiutin) tällä päättärillä, jos en säädä siitä nappeja lähestkään kaakkoon:

http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm

Vahvistin siis 2X650W 8ohm.

Rallattelija
23.06.2011 01:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pmaikkula: Voinko täysin riskittä ajaa 8ohm 300w (jatkuva teho per kaiutin) tällä päättärillä, jos en säädä siitä nappeja lähestkään kaakkoon:

No siis mä nyt ainakin kääntäisin nupit kybälle. Veikkaan ettei toi amppi ees anna sitä lupaamaansa ulos vaan on enemmänkin teoreettinen luku. Vaffari tulis muutenkin olla ennemmin liian iso ku liian pieni.

Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
kukkola
23.06.2011 10:00:02

pmaikkula: Moro!

Voinko täysin riskittä ajaa 8ohm 300w (jatkuva teho per kaiutin) tällä päättärillä, jos en säädä siitä nappeja lähestkään kaakkoon:

Minä olisin asiassa hieman varovaisempi kuin edellinen kirjoittaja. Olen jossakin nähnyt ihan mitattuna ko. vahvistimen antotehot ja kyllä sieltä tuli riittävän lähelle se mitä lupasivat spekseissä. Sen lisäksi nuo arvot tuossa T-liikkeen ilmoituksessa on rms-tehoja, jolloin piikkiteho voi olla selvästi enemmän. Itse en kytkisi... Jotta olisit edes turvallisella puolella niin noita sinun kaiuttimia pitäisi olla 4 per kanava, että kestäisi ja impedassi olisi oikea. (kaksi sarjaan ja sarjat rinnan tai kaksi rinnan ja rinnan olevat sarjaan). Kolmekin riittäisi, mutta kun niitä ei saa kytkettyä niin, että impedanssi olisi oikea (olettaen että kaikki on 8-ohm).

Ihan vaan ajatusmallina sinulle, että kyllä 10A sulakkeen taakse voi kytkeä vaikka 10000W laitteita kunhan ne kaikki ei ole päällä yhtäaikaa, mutta missä kulkee mahdollisten päällä olevien laitteiden määrän raja?

Ei ku näin se menee...
Pauli Lappalainen
23.06.2011 10:06:46

Nuo on niitä juttuja joita voi tehdä jos tietää mitä on tekemässä.

Voiha tuon vahvistimen antotehon mitata ja pitää nupit niin, ettei komeroiden tehonkesto ylity. Mittaa vahvistimen antaman jännitteen vaikka 400Hz:n sinillä ja kertaus Ohmin lakiin ja tehojen laskentaan niin homma on hallussa..

rintapek
23.06.2011 20:06:11

pmaikkula: Moro!

Voit.

Mut tohon "vahvistimen nupit kaakkoon"- kommenttiin mä sanoisin, et miks ihmeessä joku tahtois tehdä noin?
Kun voi tehdä niin, että:
- huolehtii siitä, et mikseriin sisääntuleva signaali on tasoltaan tolkullista. Eli et kanavagainit on sillä hehtaarilla, et mittari heiluu siin vihreän ja keltaisen rajamailla. Ja et kanavaliukua pystyy käyttämään siin +-6 välikössä.
- Sit huolehtii siitä, et mikseristä ulos lähtevä signaali on tasoltaan tolkullista. Eli et sitä masterliukuakin pystyy käyttämään siin +-6 välikössä ja taas ne viisarit heilahtaa sinne hyvän signaali- kohinasuhteen rajamaille.

Sit laittaa päätteen päälle, nostaa sen masterliukusäätimen vaik siihen -6 -3 asentoon ja kääntää päätteen namikat semmoiseen asentoon, et volume on sopiva ja jättää ne siihen. Jos sit ei ollukaan ihan tarpeeksi, niin sitä volaa saa kummasti lisää, kun nostaa sitä masterliukua.

Ja jos ton tekee oikein kunnolla, niin säätää ne päätteen namikat semmoiseen asentoon, et jos/kun käy vahinko ja sielt mikseristä se masteri menee vahingossa tappiin, ni se ei vielä särje kenenkään korvia, eikä ämyreitä.

Kun ei sieltä kaiuttimesta tule määräänsä enempää ääntä vaik sinne kantais sähköä ämpärillä. Jos äänenpaine ei riitä, niin tarttee järeämmät ämyrit, eikä lisää sähköä alamittaiseen ämyriin.

Jos sen päätteen lyö ns. täysille, niin ainoa mahdollisuus rajoittaa sitä volaa on tinkiä sinne vahvistimeen sisäänmenevän signaalin tasosta. Ja se sit tarkoittaa vaik sitä, et mikserin masterliukua on avattu viiksikarvan verran. Senkö vuoksi, et säästää pari askelta siinä kun käy kerran pari säätämässä päätteiden sisääntuloherkkyyden sopivaksi. Kun laittaa "täysille", niin ei tartte ottaa niit paria askelta?

One kind of music only - the good kind
Rallattelija
24.06.2011 10:56:41

rintapek: Voit.

Mut tohon "vahvistimen nupit kaakkoon"- kommenttiin mä sanoisin, et miks ihmeessä joku tahtois tehdä noin?
Kun voi tehdä niin, että:
- huolehtii siitä, et mikseriin sisääntuleva signaali on tasoltaan tolkullista. Eli et kanavagainit on sillä hehtaarilla, et mittari heiluu siin vihreän ja keltaisen rajamailla. Ja et kanavaliukua pystyy käyttämään siin +-6 välikössä.
- Sit huolehtii siitä, et mikseristä ulos lähtevä signaali on tasoltaan tolkullista. Eli et sitä masterliukuakin pystyy käyttämään siin +-6 välikössä ja taas ne viisarit heilahtaa sinne hyvän signaali- kohinasuhteen rajamaille.

Sit laittaa päätteen päälle, nostaa sen masterliukusäätimen vaik siihen -6 -3 asentoon ja kääntää päätteen namikat semmoiseen asentoon, et volume on sopiva ja jättää ne siihen. Jos sit ei ollukaan ihan tarpeeksi, niin sitä volaa saa kummasti lisää, kun nostaa sitä masterliukua.

Ja jos ton tekee oikein kunnolla, niin säätää ne päätteen namikat semmoiseen asentoon, et jos/kun käy vahinko ja sielt mikseristä se masteri menee vahingossa tappiin, ni se ei vielä särje kenenkään korvia, eikä ämyreitä.

Kun ei sieltä kaiuttimesta tule määräänsä enempää ääntä vaik sinne kantais sähköä ämpärillä. Jos äänenpaine ei riitä, niin tarttee järeämmät ämyrit, eikä lisää sähköä alamittaiseen ämyriin.

Jos sen päätteen lyö ns. täysille, niin ainoa mahdollisuus rajoittaa sitä volaa on tinkiä sinne vahvistimeen sisäänmenevän signaalin tasosta. Ja se sit tarkoittaa vaik sitä, et mikserin masterliukua on avattu viiksikarvan verran. Senkö vuoksi, et säästää pari askelta siinä kun käy kerran pari säätämässä päätteiden sisääntuloherkkyyden sopivaksi. Kun laittaa "täysille", niin ei tartte ottaa niit paria askelta?

Lähinnä

Ei tuo niin iso pääte ole ettei sitä vois täysill pitää. Tässä tapauksessa Master liukua ei tarvitse ottaa alaspäin ollenkaan tai jos tarvii niin kysä on teknisesti -3dB.
Vahvistin sisältää kuitenkin omat volan säädöt ja niit voi jonkun mielestä olla kiva kierrellä. oon kuitenkin huomannu että kääntämällä nupit kaakkoon tulee pinemmällä todennäköisyydellä vähemmän ongelmia soundin puuroisuuden kanssa varsinkin kun kyseessä on halpa vahvistin. Mut joo.. Kaikki tyylilllään..

t-ee-mu
24.06.2011 12:49:30

t-ampin watit on aika samaa mitä ne lupaa.. sä voit ajaa tola vahvistimella ihan hyvin.. mutta sittten kun rupee ääni menemään särölle niin puotat vahvarista tehoja.. hae sopiva optimaallinen taso ja avot. itse olen kuullut ja itselläni on käytössä aika suuretkin watti määrät kaiutinta kohden.. kuten yksi firma kertoi aja kautimia niin suurella vahvistimella kun mahdollista, ei niiden tarvitse olla nupit kaakossa, olen puhunut

rintapek
24.06.2011 13:04:19

Rallattelija: Mut joo.. Kaikki tyylilllään..

Niinno ja noniin. En mä näist ny oikeesti mitään tiedä, mut mun mielipiteeni on semmoinen, että:
Mikseri on semmoinen vekotin, et siihen kerätään sisään proggiksessa tarvittavat äänet niin hyvin kuin osataan. Se miksaaminen on sit sitä, et sieltä mikserin ulostuloista toimitetaan ulos niin tervettä saundia kuin osaa.
Mut sit onkin herttaisen yhdentekevää, et onko ne mikserin ulostulot kytketty vahvistimeen tai vaikkapa kasettidekkiin.
Sit siin käy sillai, että jos sen kasettidekin inputti on kaakossa, ihan vaan syystä, et isot pojat on kertonu et sen kuuluu olla varmuuden vuoksi täysillä, niin ne VU- mittarit kyl hakkaa tappiin siihen malliin, että taipuvat. Jolloin on tasan kaksi vaihtoehtoa:
- käännät kiltisti sen dekin inputtia vastapäivään, kunnesviisarit heiluvatten kauniisti siin nollan ja pluskolmen välimaastossa
- ruuvaat mikseristä lähtevän signaalin tasoa alaspäin ihan perkeleesti. Tää ny vaan on mun mielestä huono vaihtoehto, koska sä olet just säätäny sen mikserin parhaan osaamisesi mukaan suoltamaan parasta mahdollista ääntä.

Rallattelija
24.06.2011 16:32:41

rintapek: Niinno ja noniin. En mä näist ny oikeesti mitään tiedä, mut mun mielipiteeni on semmoinen, että:
Mikseri on semmoinen vekotin, et siihen kerätään sisään proggiksessa tarvittavat äänet niin hyvin kuin osataan. Se miksaaminen on sit sitä, et sieltä mikserin ulostuloista toimitetaan ulos niin tervettä saundia kuin osaa.
Mut sit onkin herttaisen yhdentekevää, et onko ne mikserin ulostulot kytketty vahvistimeen tai vaikkapa kasettidekkiin.
Sit siin käy sillai, että jos sen kasettidekin inputti on kaakossa, ihan vaan syystä, et isot pojat on kertonu et sen kuuluu olla varmuuden vuoksi täysillä, niin ne VU- mittarit kyl hakkaa tappiin siihen malliin, että taipuvat. Jolloin on tasan kaksi vaihtoehtoa:
- käännät kiltisti sen dekin inputtia vastapäivään, kunnesviisarit heiluvatten kauniisti siin nollan ja pluskolmen välimaastossa
- ruuvaat mikseristä lähtevän signaalin tasoa alaspäin ihan perkeleesti. Tää ny vaan on mun mielestä huono vaihtoehto, koska sä olet just säätäny sen mikserin parhaan osaamisesi mukaan suoltamaan parasta mahdollista ääntä.

No en minäkään mitään mistään tiedä joten samalla viivalla ollaan =)

Ihmettelen vain miksi ihmiset ottavat tietoista riskiä harmoonisen särön ajamisesta kaapeille. Ei kukaan ammatti jätkä oo koskaan mulle sanonu että täytyy olla täböllä. Tai no kerran yks jantteri sano että laita vahvistimet kympille. asetin nupit varmuudenvuoksi -10dB no sain sitten sanomista että jos sanotaan että laita kympille ni sit ne kans laitetaan kybälle =) Joo ja tää jannu nyt osaa aikas helvetin hyvin asiansa. Hommia voi tehdä niin monella tavalla ku on tekijöitäkin mutta mulla on ainakin sellainen tyyli, että laitan päätteet mielellään täbölle. Jos tuntuu että jotain pitää erikseen sitten vaimentaa niin sitten teen niin. Käytännössä sitten kuuntelen korvilla mitä kaapit ulos suoltaa ja millaisilla paineilla sitä voikaan soitella. sitten teen hommat havainnontini mukaan. Ite otan sinkun tiskille mahdollisimman kovaa unohtamatta headroomia. masteria nostelen sitten sen mukaan mitä tarvii enkä nostele suoraan sinne nollatasoille jos ei oo tarvetta. noilla wateilla mitä tossa on sanottu se -3dB on wateissa 325W RMS tehoa.

rintapek
24.06.2011 16:55:38

Rallattelija: Tai no kerran yks jantteri sano että laita vahvistimet kympille. asetin nupit varmuudenvuoksi -10dB no sain sitten sanomista että jos sanotaan että laita kympille ni sit ne kans laitetaan kybälle =) Joo ja tää jannu nyt osaa aikas helvetin hyvin asiansa.

Toi on kovasti eri asia. Jos käsketään, niin komentaja ottaa hommasta vastuun.
Omia leluja ei kande vetää muualta kopioitujen mallien mukaan.

Rallattelija
25.06.2011 10:44:30

rintapek: Toi on kovasti eri asia. Jos käsketään, niin komentaja ottaa hommasta vastuun.
Omia leluja ei kande vetää muualta kopioitujen mallien mukaan.

En mä mallia kopiokaan. teen miten musta hyvältä tuntuu. en oo tolla menetelmällä rikkonut viel mitään. niit päätteit voi pitää huoletta täysillä kun on siitä vaan tietoinen ja käyttää laitteita sen mukaan. kohinasuhdekaan ei laske tolla masterin kanssa pelaamisella niin paljoo että sitä huomais saati alkais häiritä. Turha tästä on tappelemaan alkaa. jokainen tekee tyylillään. ei niit laitteita saa hajalle jos pitää korvat mukana. Jos silti jotain hajoo niin se on enemmänkin kiinni siitä laitteesta ku käyttäjästä. Vielä tosta puuroutumisesta. tsekkaas joskus FBT:n päätteitä. ei mitään maailman luokan systeemejä mutta jos napit ei oo kaakossa niin kyl sen huomaa, enkä puhu nyt äänen päineesta vaan siitä todella epätarkasta soinnista vaik olis sitte kuin erottelevat kaapit niin. Tuskin ongelma on yksinään FBT:n mutta pahin mikä kuunaan on tullu vastaan. T-amppeja en oo koskaan onnistunu käyttämään oikeiden vehkeiden kanssa ja toivottavasti ei tarvi koskaan käyttääkään.

kukkola
25.06.2011 11:24:15

Tuosta voi hakea viitteitä kuinka säätää http://www.youtube.com/watch?v=tornRFVtGxI
Kuten kaveri tuossa sanoo 0dB voi tulla kysymykseen mutta on kiinni tilan koosta

Ei ku näin se menee...
rintapek
25.06.2011 13:52:32

kukkola: Tuosta voi hakea viitteitä kuinka säätää http://www.youtube.com/watch?v=tornRFVtGxI
Kuten kaveri tuossa sanoo 0dB voi tulla kysymykseen mutta on kiinni tilan koosta

Huoh... mä olen ihan väärä tollo kertomaan tätä asiaa, mut mä koitan parhaani.
Toi juutuubipätkä on kauheesti yksinkertaistettu, eikä siinä niist ämyreistä puhuta sanaakaan, joten mä aloitan samalla tavalla, eli unohdetaan ämyrit hetkeksi.

Nyt kun tota mikseriä ruuvataan ja se on edes sinnepäin, niin tarpeeksi kovalle kun mikseriä tyrkkää, niin sieltä löytyy se piste, mis mikseri on ns. täysillä. Ulostulon jokaikinen millivoltti tai dBU whatever on käytössä. Nyt et enää mikserillä voi tehdä yhtikäs mitään laittaaksesi ääntä mikseristä "kovemmalle". Ammattislangilla mikseri "klippaa".

Nyt, kun mikserin pyrstöön kytketään vahvistin ja aletaan pikkuhiljaa kääntämään vahvistimen inputtia myötäpäivään, niin siitäkin löytyy se piste, missä tuo "limit" tai "clip", whatevervalo syttyy. Nyt vahvistin on "täysillä". Ton pisteen jälkeen se ei enää pysty ulostuloihin toimittamaan sisääntulevaa signaalia asianmukaisesti vahvistettuna, vaan siitä loppuu virran/tehon/jännitteenantokyky. Jos käännät vahvistimen inputtia "kovemmalle", niin se klippivalo syttyy aiemmin, vaik mikserissä olis vielä varaa nostaa. Toi mikserin ja vahvistimen kombinaatio on ihan taatusti täysillä siinä pisteessä, mis vahvarin klippivalo syttyy samassa kohtaa kuin mikserinkin. Enempää "tehoa" yhdistelmästä ei lähde, vaik rukoilis päällään seisten.

Nyt sit on aika vilkaista niit ämyreitä, koska kun yllämainittua yhdistelmää sit tosiaan ajetaan "täysillä", niin vahvarin pyrstöön kytketyt ämyrit kuuluu olla semmoiset, mitkä ongelmitta tuota "tehoa" kestävät. Esimerkkitapauksen vehkeillä vahvarista lähtee nyt se 650W ja ämyrien tehonkesto on 300W. Oikeesti et voi ruokkia 300W ämyriä 650W teholla kauhean pitkää aikaa, jos hetkeäkään. Kartio repeää pellolle, puhekela sulaa tai tapahtuu jotain muuta ei- toivottua.

No miks sit yleensä, aina ja kaikkialla suositellaan, et vahvarista sais irrota tehoja enempi kuin ämyrit kestää? Jos ny sit tollo autovertaus sallitaan, ni se ajaminen ny vaan on mukavampaa, jos nopeusrajoitus tulee vastaan ennen kuin moottorista loppuu tehot. Jolloin ei tartte repiä vahvistimesta niit vihoviimeisiä vatteja pellolle, eikä tartte murehtia sitä vahvarin klippauspistettä. Riittää, et kuuntelee korvillaan, et milloin sitä äänenpainetta alkaapi olla sopivasti ja etenkin sitä, et se sopiva äänenpaine ei o kajarien suorituskyvyn saavuttamattomissa.

Jos ny aina ja joka saatanan paikassa on tarve ajaa sitä läjää täysillä, ni sit vaan on tullu hankittua alamittaiset vehkeet.

Rallattelija
25.06.2011 17:02:20

rintapek: Huoh... mä olen ihan väärä tollo kertomaan tätä asiaa, mut mä koitan parhaani.
Toi juutuubipätkä on kauheesti yksinkertaistettu, eikä siinä niist ämyreistä puhuta sanaakaan, joten mä aloitan samalla tavalla, eli unohdetaan ämyrit hetkeksi.

Nyt kun tota mikseriä ruuvataan ja se on edes sinnepäin, niin tarpeeksi kovalle kun mikseriä tyrkkää, niin sieltä löytyy se piste, mis mikseri on ns. täysillä. Ulostulon jokaikinen millivoltti tai dBU whatever on käytössä. Nyt et enää mikserillä voi tehdä yhtikäs mitään laittaaksesi ääntä mikseristä "kovemmalle". Ammattislangilla mikseri "klippaa".

Nyt, kun mikserin pyrstöön kytketään vahvistin ja aletaan pikkuhiljaa kääntämään vahvistimen inputtia myötäpäivään, niin siitäkin löytyy se piste, missä tuo "limit" tai "clip", whatevervalo syttyy. Nyt vahvistin on "täysillä". Ton pisteen jälkeen se ei enää pysty ulostuloihin toimittamaan sisääntulevaa signaalia asianmukaisesti vahvistettuna, vaan siitä loppuu virran/tehon/jännitteenantokyky. Jos käännät vahvistimen inputtia "kovemmalle", niin se klippivalo syttyy aiemmin, vaik mikserissä olis vielä varaa nostaa. Toi mikserin ja vahvistimen kombinaatio on ihan taatusti täysillä siinä pisteessä, mis vahvarin klippivalo syttyy samassa kohtaa kuin mikserinkin. Enempää "tehoa" yhdistelmästä ei lähde, vaik rukoilis päällään seisten.

Nyt sit on aika vilkaista niit ämyreitä, koska kun yllämainittua yhdistelmää sit tosiaan ajetaan "täysillä", niin vahvarin pyrstöön kytketyt ämyrit kuuluu olla semmoiset, mitkä ongelmitta tuota "tehoa" kestävät. Esimerkkitapauksen vehkeillä vahvarista lähtee nyt se 650W ja ämyrien tehonkesto on 300W. Oikeesti et voi ruokkia 300W ämyriä 650W teholla kauhean pitkää aikaa, jos hetkeäkään. Kartio repeää pellolle, puhekela sulaa tai tapahtuu jotain muuta ei- toivottua.

No miks sit yleensä, aina ja kaikkialla suositellaan, et vahvarista sais irrota tehoja enempi kuin ämyrit kestää? Jos ny sit tollo autovertaus sallitaan, ni se ajaminen ny vaan on mukavampaa, jos nopeusrajoitus tulee vastaan ennen kuin moottorista loppuu tehot. Jolloin ei tartte repiä vahvistimesta niit vihoviimeisiä vatteja pellolle, eikä tartte murehtia sitä vahvarin klippauspistettä. Riittää, et kuuntelee korvillaan, et milloin sitä äänenpainetta alkaapi olla sopivasti ja etenkin sitä, et se sopiva äänenpaine ei o kajarien suorituskyvyn saavuttamattomissa.

Jos ny aina ja joka saatanan paikassa on tarve ajaa sitä läjää täysillä, ni sit vaan on tullu hankittua alamittaiset vehkeet.

Komppailen tätä melkein sydämestä asti. Näinhän asiat tosiaan menevät. Mutta kaks piippuista tää siltikin on. Mä nyt pidän vastaisuudessakin vaffarin nupit niillä sijoilla mistä ne musta on ok. niit kun ei silti tarvitte ajaa täböllä.

kukkola
26.06.2011 00:32:19

rintapek: Huoh... mä olen ihan väärä tollo kertomaan tätä asiaa, mut mä koitan parhaani.

Mun pointti ei muuten ollut se että sinne pitää tuo 0dB ajaa ja toisaalta tuo linkkijuttu menee tässä asiassa jo muutenkin off topic. Jos muuten katsoit klippiä tarkemmin niin kyseessä oli myös aktiivikajarit, jossa varmasti elementit on mitoitettu kestämään sen mitä niiden vahvistin kykenee antaa. Olen tuossa aikaisemmassa kommentissani ottanut jo kantaa siihen mikä on kohtalo jos puskee 650W:a 300W:n kajariin.

Ei ku näin se menee...
Rallattelija
26.06.2011 16:08:44

kukkola: Mun pointti ei muuten ollut se että sinne pitää tuo 0dB ajaa

Siis tätä minäkin yritän hakea mutta kun asian voi vääntää vaikeesti niin miksi selittää sitä lyhyesti ja yksinkertaisesti joka olisi helppo sisäistää.

Sir Attila
28.06.2011 23:36:23

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni (voiko ajaa ilman riskiä...) sanoisin että ei voi. Aina kun yritetään ottaa kaiuttimista ns kaikki irti, on myös riski että kamat pettää, oli pääte sitten iso tai pieni. Kaiuttimen voi vaan tappaa eri tavoilla.

Yleisesti ottaen kaiutinviat voi jakaa kahteen perustyyppiin: liikaan RMS-tehoon joka aiheuttaa puhekelan sulamisen, ja liikaan piikkijännitteeseen joka ilmenee liiallisen liikepoikkeaman aikaansaamina vaurioina (esim. revenneet reunaripustukset). Se kumpi tulee ensin vastaan riippuu sekä päätteen koosta että erityisesti päätteelle syötetystä signaalista. Akustisessa livejutussa voidaan mennä tosi hiljaa mutta väliin voi tulla hirveitä transienttipiikkejä. Toisaalta jossain äärimmilleen kompressoidussa discojumputuksessa ei peak- ja RMS tehojen välillä ole eroa nimeksikään.

Oli signaali mikä vaan, alimitoitetulla päätteellä et saa aikaan liikaa liikepoikkeamaa. Tästä siis yksi turvallisuuspiste pienelle päätteelle.

Mutta kun pääte on pieni sitä helposti ajetaan säröllä, jolloin signaalin crest factor (piikkien suhde RMS tehoon) pienenee, eli ajetaan kaiuttimelle isoa RMS-tehoa ja rikotaan kaiutin vaikka akustinen äänenpaine olisikin pienempi kuin suurella päätteellä ajettu puhdas signaali (tästä siis piste isolle päätteelle).

Erityisen tuhoisaa alimittainen pääte on silloin kun ajetaan passiivijakoista kokoäänikaiutinta. Särö kun kasvattaa korkeiden taajuuksien tehoa. Eli jos vahvistimen perässä on joku 15"+pilli passiivijakoinen komero jonka ilmoitettu tehonkesto on 300W, teho terveellä signaalilla jakautuu esim 250W alapäälle ja 50W pillille. Mutta kun sama signaali ja teho ajetaankin särölle, tuo teho jakautuukin passiivijakarissa 200+100W ja pilli on mennyttä (toinen piste isolle päätteelle).

Eli äänin 2-1 päätteen pitää olla mieluummin isompi. Järki pitää olla matkassa ja jos ei ole niin ne kaapit saa rikki ihan numeroista riippumatta.

Pauli Lappalainen
29.06.2011 09:36:11

Noista nuppien asennoista, niin se riippuu ihan tapauksesta.
Vuokrakamat osaamattomien käsissä, nupit niin, että kun pöytä antaa kaikkensa ei pääte mene muroille.

Joku iso läjä jossa on parikymmentä päätettä ja etufillejä, muuta täytekamaa ja halutaan tasaista äänenpainetta, niin joutuu miltei jokaisen päätteen säätämään erikseen ellei aja kaikkia jostain pöyden matriiseista. Samanlaisilla päätteille tehty monitiesysteemi ja taas joutuu vääntän nuppeja eri asentoihin taajuusalueesta riippuen.
kun se nuppi on siihen laitettu, niin sitä saa käyttää.

Järjestelmä kannatta pitää sellaisena, että kun signaali tulee mikseriin saadetään herkkyydet optimaaliselle tasolle ( unity gain) ja pidetään ne siellä koko signaaliketjun loppupäähän jossa ne sovitetaan kottaraispönttöjen mukaan sopivalle tasolle. Näin saadaan järjestelmän signaali/kohinasuhde parhaaksi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti