Aihe: Basarin mikitys - valmiiksi ekvalisoitu mikki vs eq | |
---|
tommiot 06.05.2011 01:27:59 (muokattu 06.05.2011 01:34:11) | |
|
stnprkl: Ja jos sä sil viiskasilla oot pärjänny ni ei sekään nyt mitenkään erityisen flätti sieppo oo taajuusvasteeltaan. Ja miks pitäis =) Vai kuka haluu et basari kuulostaa siltä ku olis pää pöntön sisällä puolivälissä resokalvoa? Mä näkisin ton EQ-ratkaisun vähän hölmöks, kun kaupasta saa mikkejä jotka hoitaa ihan varmasti aika pitkälti kaikki tarvittavat asiat luonnostaan. B52:lla on tullu vedettyä jazzista lähtien mitä vaan. Audixin D6:n laittaisin rokkihommiin, mut sitä en oo päässy testaamaan kevyemmässä kamassa. Ja onneks sen bassarimikin vois myös sijoitella useammalla tavalla, jos haluu eri saundeja (sen lisäks että käskee rumpalia ottaa sen peiton helvettiin ja virittää kannunsa)... | |
Moridin: Ja onneks sen bassarimikin vois myös sijoitella useammalla tavalla, jos haluu eri saundeja (sen lisäks että käskee rumpalia ottaa sen peiton helvettiin ja virittää kannunsa)... Toi on muuten ihan per...n totta, kerran istuttiin tilassa jossa esiteltiin PA:ta ja esimerkki soittimena oli kannut. Linjachekki tuli tehtyä ja sitten rumpali alkoi "pulamaan" kannujensa kanssa ja miksaaja jätti linjat auki ja katosi viimeistelemään piuhanippuja tms. Rumpali rupesi virittämään kannujansa ja ei aikaakaan kun ennen niin kumiseva ja heppoinen / sekava rumpusetti kuullosti tosi timmiltä (tosin prosessoimattomalta) ja selkeältä setiltä. Ihan vaan sillä että rumpali viritti kannut ko.tilaan / omaan korvaan hyvä sointiseksi. Tuo rumpujen virittäminen on kyllä vahvasti aliarvostettu taiteen laji. . . . my 25 c. Time you enjoy wasting, was not wasted ! | |
Tumppi38: Toi on muuten ihan per...n totta, kerran istuttiin tilassa jossa esiteltiin PA:ta ja esimerkki soittimena oli kannut. Linjachekki tuli tehtyä ja sitten rumpali alkoi "pulamaan" kannujensa kanssa ja miksaaja jätti linjat auki ja katosi viimeistelemään piuhanippuja tms. Rumpali rupesi virittämään kannujansa ja ei aikaakaan kun ennen niin kumiseva ja heppoinen / sekava rumpusetti kuullosti tosi timmiltä (tosin prosessoimattomalta) ja selkeältä setiltä. Ihan vaan sillä että rumpali viritti kannut ko.tilaan / omaan korvaan hyvä sointiseksi. Tuo rumpujen virittäminen on kyllä vahvasti aliarvostettu taiteen laji. . . . my 25 c. Ihan normaalia instrumentin hallintaa ennemminkin. Ihan kuin sen kitaristin vahvistimensa säätäminen kyseiseen tilaan, tai laulajan mikkivalinta millekin lavalle. Silläkin on järkyttävän suuri merkitys. Järkyttävä siksi, että se oikeasti järkyttää, miten paljon silläkin oikeasti on eroa, kun niitä vaihtelee. Internet-Tosikko. | |
Moridin: Vai kuka haluu et basari kuulostaa siltä ku olis pää pöntön sisällä puolivälissä resokalvoa? Erittäin hienosti lausuttu =) B52:lla on tullu vedettyä jazzista lähtien mitä vaan. Audixin D6:n laittaisin rokkihommiin, mut sitä en oo päässy testaamaan kevyemmässä kamassa. On siinä D6:ssa sen verran ärhäkkä soundi että kevyissä hommissa se tuppaa vähän hyppimään silmille. Mutta taas välillä kun on noita rumpalihahmoja millä ei oo reikää basarin kalvossa niin siinä kohtaa se D6 on välillä pelastanu päivän. Riippuu vähän miten se kalvo on viritetty. Eli ihan yleisön puolelta mikki siihen keskelle kalvoa ja sentin hajurako. www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com | |
Lennu: Ihan normaalia instrumentin hallintaa ennemminkin. Ihan kuin sen kitaristin vahvistimensa säätäminen kyseiseen tilaan, ... Järkyttävä siksi, että se oikeasti järkyttää, Ihan toi asiaankuuluva normaali instrumentin hallinta ja siihen liittyvien laitteiden käyttö. Oikeesti, ennenko valitaan parasta/hyvää/siedettävää bassarimikkiä, niin siin jo kauheesti oletetaan, et kaikki muu on kondiksessa. Ikävää, mut totta on se, et ei näin välttämäti aina ole, vai onko? Mut jos näin on, ni sit kait voi uhrata hetken sille bassarillekin. Mut kun toi aika on rajallinen, ni jos siin ny nipinnapin saapi laulut kuulumaan ja balanssiin, ni sit on jo harrastekerhoni voiton puolella. Noi on asioita, jotka pitää priorisoida. Semmoiset asiat kuin laulu ja soolosoittimet on priorilistan kärkipäässä. Bassarinpolkaisun tietty pitää kuulua, muutenhan mä poljen sitä ihan turhaan. Mut ei siin itkupotkuhiekkalaatikkojalanpolkemisraivari auta, et mä haluu-uu-uun jotain mystistä, mitä viisseiskalla ei saa. One kind of music only - the good kind | |
Toi senkku ei oo kyllä sen suorempi, kuin 52:kaan. Sen käppyrä on vain suhteessa ylempänä ja se ei taas meikäläistä miellytä. Kaikki basarit kuulostaa mun korvaan sen läpi ihan halvalta heavylta :D No enhän mä väittänytkään että se olis suora. Päin vastoin. Oon just tässä parhaillaan kentällä kokemassa tilannetta, jossa on kamat vähän sillai ja tällai. Tuo Audixin mikki tuolla näyttäis pojilla olevan, mutta loppupätkä signaalin päätymisestä korviin kun kusee niin kyllä konvehdista saa paskaa. Ei se tästä.. | |
Ja tämähän ei sitten liity "pro-audio" osastoon mitenkään :). Mutta pitääpä tunnustaa, että oon tehny tommosella tiskillä rokki-bändejä missä saa vaan keskialuetta sweepattua eli lähes tulkoon sama ku toi lo mid high. Mikkinä yleensä on ollu beta 52 ja vaikka toi eq on aika totaalisen onneton tohon hommaan niin hyvällä basarilla (joskus huonommallakin) ja ennenkaikkea tolla mikki sijoittelulla saa pelattua tosi paljon sitä soundia. Yleensä isoin ongelma noissa on se basarin booaus varsinki huonoissa basareissa (beta 52 on soundillisesti jo itsessään ihan ok mielyttävä useasti). Jos gatea tms. ei ole saatavilla niin sää joudut equttamaan sen booauksen veks siitä. Silloin voi tulla vähän ongelma "huonon" mikserin kanssa. Mutta kyllä noistakin selviää ku kokeilee kaiken näköistä. Omistan tuon beta 52:sen t.bone kopion. Joka joskus tuli jonku laatikon pohjalla ku ostin muuta roinaa. Itse ku en tota beta 52 omista niin joskus oon joutunu totakin käyttämään. Musta ei todellakaan millään asteella hyvä mikki. Mutta jopa tostakin saa kaivettua semmosen välttävän napseen tai tumahduksen. Vielä kiteytettynä. Hyvä mikki toimii monesti suoraan ja vaivatta. Huonommallakin mikillä/mikserillä yms. pärjää kun jaksaa nähdä vaivaa. Yleensä ihmisten "suosikit" eli esim. toi beta 52 ei turhaan ole kehuttuja mikkejä. Ja jos mä oisin sä niin mä olisin... eikö siis hommaisin ton 52 (ihan pitkäaikaisena sijoituksena) www.suomenhappeninki.fi | mik 06.09.2012 21:07:32 | |
|
Basari-soundin säätäminen ekvalisoimalla - mikki on ihan OK. Ostin uuden tiskin, Mackie 1604VLZ:n ja haluaisin nyt seuraavalle keikalle hyödyntää edellistä laadukkaampaa tiskiä - rumpusoundien tekemiseen tarvitsisin apuja. Kompressointiketjun luin, hyödynnän sitä, mutta kun kokemusta rumpujen mikittämisestä on vähän niin ihan perussoundien asettamiseen neuvoja kiitos. Ko. tiskissä EQ on seuraavanlainen HI 12k (-15 +15) MID 100-200-800-2k-8k ja sama säätö kuid ed. LOW 80Hz (-15+15) Mihin asentoon laittaisin lähtökohtaisesti nuo EQ säädöt basaria varten, josta sitten korvalla lähtee kokeilemaan mikä kuulostaa paremmalta kuin toinen. Lähdetäänkö keskeltä liikkeelle, vai olisiko joku nyrkkisääntö jolla suoraan korostaa/vähentää jotain taajuutta? Low cut basarissa jäänee laittamatta päälle? Off topickina sama kysymys snarelle, mitkä olisi alkusäädöt? Low cut päälle, mitä sitten...? Siellä äänentoistoketjun loppupäässä on passiiviset ylä- ja alapäät minkä välisen jaon tekee jakosuodin sekä ihan kelpo päätteet, eli lähtökohtaisesti basarilla on mahdollisuus soida jytkeästi. Enemmän tunteella kuin taidolla. | |
mik: Mihin asentoon laittaisin lähtökohtaisesti nuo EQ säädöt basaria varten, josta sitten korvalla lähtee kokeilemaan mikä kuulostaa paremmalta kuin toinen. Lähdetäänkö keskeltä liikkeelle, vai olisiko joku nyrkkisääntö jolla suoraan korostaa/vähentää jotain taajuutta? Low cut basarissa jäänee laittamatta päälle? Olisi hyvä tietää mikä mikki käytössä on, vaikkakin soundi riippuu basaristakin paljon. Ensimmäinen juttu on virittää basari soundiltaan sellaiseksi mitä haetaan. Epävireinen tai liikaa soiva basari ei muutu yhtään vireisemmäksi tai lyhyemmäksi mikitettynä. Low cut pois, juu. Avaa ensin basaria (mielummin vähän reilusti, kun liian vähän) pa:han eq suorana. Säädä sitten mikin sijoitusta, jos tuntuu ettei lähtösoundi ole heti kohdallaan. Jos lähtösoundi on kierossa, niin sitä ei välttämättä saa kunnolla eq:llakaan haltuun. Sitten etsi sieltä häiritsevin taajuus (luultavasti jotakin tyyliin 400Hz) ja leikkaa sitä niin että tuntuu hyvältä. Sitten korosta vähän ylä- tai alakertaa (varovaisesti alakerran kanssa), jos tarvetta tuntuu olevan. Jos tuntuu ettei mikään häiritse, niin elä tee mitään. Turhaan ruuvaamalla mennään yleensä vain huonompaan suuntaan. Jotkut mikit vaatii rankempaa ruuvaamista ja jotkut ei. Tämä on sitten vain sokkona neuvomista, eli kaikki riippuu kaikesta ja vasta paikalla tietää mitä pitäisi tehdä. Off topickina sama kysymys snarelle, mitkä olisi alkusäädöt? Low cut päälle, mitä sitten...? Sama lähestymistapa kuin ylempänä on se perusta. Sijoita hyvin, etsi epämielyttävä taajuus ja poista se. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
eipä tohon voi mitään varsinaisesti sanoa, kaikki rummut on erilaisia enkä tiedä mitä haette, itellä yleensä pienoinen bumppi 80-100 välillä , vähän tiukempaa piikkiä 6khz holleila mutta tosiaan kaikki tilanteet on erilaisia joten kokeile keskeltä lähteä ja sitten säätää, muista myös että leikkaaminen on usein parempi vaihtoehto kun korostus http://www.studiomjau.com/ | |
Basaria ajelen itse ensin kompuran (3:1) läpi ja sitten 31 kaistaisella eq:lla leikkelen alapäätä pois siitä n.50Hz korvilta -18Db/ok. Lähinnä 50-100Hz kaistaa ajelen yleensä treeniksellä hieman korostettuna subgroupin kautta ja ylempiä taajuuksia liittelen sitten laulukaappien miksiin tarpeen mukaan. Rumpali on tykännyt iskevästä basarista joka on ollut tarpeeksi leikkaava ja iskua on riittävästi. Mikkinä on toiminut behkun XM8500 joka on ollut mun omatekemässä isolation boksissa ja kerää vain basarista signaalia. Väliin laitoin myös putkietusen joka antaa lämpöä kompressorin jälkeen. Ei se mikki aina kerro koko juttua, homma riippuu paljon myös siitä mitä kamoja siellä on muita mukana. | |
Rantsula: Basaria ajelen itse ensin kompuran (3:1) läpi ja sitten 31 kaistaisella eq:lla leikkelen alapäätä pois siitä n.50Hz korvilta -18Db/ok. Lähinnä 50-100Hz kaistaa ajelen yleensä treeniksellä hieman korostettuna subgroupin kautta ja ylempiä taajuuksia liittelen sitten laulukaappien miksiin tarpeen mukaan. Rumpali on tykännyt iskevästä basarista joka on ollut tarpeeksi leikkaava ja iskua on riittävästi. Mikkinä on toiminut behkun XM8500 joka on ollut mun omatekemässä isolation boksissa ja kerää vain basarista signaalia. Väliin laitoin myös putkietusen joka antaa lämpöä kompressorin jälkeen. Ei se mikki aina kerro koko juttua, homma riippuu paljon myös siitä mitä kamoja siellä on muita mukana. Treeneissä moinen vaiva? No ei kai siinä, jos tykkää virkkailla. no is any good musics maked anymore... | |
^Samalla setillä voikin sitten mennä keikalle, treeniksellä on hyvä kokeilla ja kuulostella mikä toimii. Samaten kiertävissä ympäristöissä toimiminen helpottuu. Eikä tuosta enää vaivaa ole ollut kun kamat on kertaalleen laitettu kuosiin ja gain struktuuri myös. | cozmo 10.09.2012 02:29:48 (muokattu 10.09.2012 02:29:58) | |
|
Sami_T:On siinä D6:ssa sen verran ärhäkkä soundi että kevyissä hommissa se tuppaa vähän hyppimään silmille. Mutta taas välillä kun on noita rumpalihahmoja millä ei oo reikää basarin kalvossa niin siinä kohtaa se D6 on välillä pelastanu päivän. Riippuu vähän miten se kalvo on viritetty. Eli ihan yleisön puolelta mikki siihen keskelle kalvoa ja sentin hajurako. Sama ollut mulla e602:n kanssa. Tosin saapuminen poppikeikalle umpikalvoisen pienen jazz-bassarin kanssa ("teetkö tosta sellasen modernin kuulosen") pitäisi olla laitonta. nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." | pitk 15.09.2012 11:25:31 | |
|
cozmo: Sama ollut mulla e602:n kanssa. Tosin saapuminen poppikeikalle umpikalvoisen pienen jazz-bassarin kanssa ("teetkö tosta sellasen modernin kuulosen") pitäisi olla laitonta. Silloin kandee laittaa SM57 lyöntikalvon puolelle, lähelle nuijaa. Ei toimi joka potkurummussa, mutta kyseisellä tavalla on kyllä ajeltu maaliin useammankin kerran. Toinen homma umpinaisen etukalvon kanssa on sijoittaa pyydys etukalvon puolella melko lähelle lattiaa. Useinmiten saa parhaan botnen. Kokeilemallahan tuo selviää, etenkin joskus keikalla, kun on aikaa ;-) Pitk. | |
mik: Basari-soundin säätäminen ekvalisoimalla - mikki on ihan OK. Ostin uuden tiskin, Mackie 1604VLZ:n ja haluaisin nyt seuraavalle keikalle hyödyntää edellistä laadukkaampaa tiskiä - rumpusoundien tekemiseen tarvitsisin apuja. Kompressointiketjun luin, hyödynnän sitä, mutta kun kokemusta rumpujen mikittämisestä on vähän niin ihan perussoundien asettamiseen neuvoja kiitos. Ko. tiskissä EQ on seuraavanlainen HI 12k (-15 +15) MID 100-200-800-2k-8k ja sama säätö kuid ed. LOW 80Hz (-15+15) Mihin asentoon laittaisin lähtökohtaisesti nuo EQ säädöt basaria varten, josta sitten korvalla lähtee kokeilemaan mikä kuulostaa paremmalta kuin toinen. Lähdetäänkö keskeltä liikkeelle, vai olisiko joku nyrkkisääntö jolla suoraan korostaa/vähentää jotain taajuutta? Low cut basarissa jäänee laittamatta päälle? Off topickina sama kysymys snarelle, mitkä olisi alkusäädöt? Low cut päälle, mitä sitten...? van Siellä äänentoistoketjun loppupäässä on passiiviset ylä- ja alapäät minkä välisen jaon tekee jakosuodin sekä ihan kelpo päätteet, eli lähtökohtaisesti basarilla on mahdollisuus soida jytkeästi. On mielestäni aivan turha kysellä netissä että mihin kohtaan eq-nappulat olisi syytä käännellä. Keikkapaikalla on aina aivan liian monta muuttujaa, että voisi antaa koskaan oikeastaan minkäänlaisia tarkkoja arvoja. Joskus kanavaeq:lla joutuu tekemään jälkikäteen mietittyä aivan kummallisia asioita. Jotakin suuntaviivoja netissä voi kysellä (miltä taajuusalueelta ongelmaan kannattaisi etsiä ratkaisua), mutta oikeaan lopputulokseen pääsee ainoastaan kuuntelemalla kyseisessä soittotilassa tilannetta. Jos siis säädät treeniksellä soundin vimpan päälle, todennäköisesti keikkapaikalla se voi kuulostaa aivan saisselta. Kun lähdetään kanava eq:ta käyttelemään, niin lähtökohtaisesti sillä pyritään ainoastaan poistamaan kaikki epämiellyttävä ja turha. Siis signaalista poistetaan se mitä ei haluta kuulla. That's it eikä mitään muuta. Turhat asiat pois, mutta kaikki muut jätetään. Jos leikkaus/korostustaajuutta ei voi mikserissä säätää, saa olla melkoinen lottovoittaja että sitä kääntämällä saa yhtään mitään autuaaksi tekevää aikaiseksi. Tilannetta saattaa saada kyllä parannettua tämmöiselläkin värkillä eli nupin kääntäminen vaikuttaisi poistavan niitä epämiellyttäviä ääniä, mutta samalla katoaa aivan varmasti myös paljon sellaista, mitä ei oikeasti haluaisi äänestä hukata. -> lopputuloksesta tulee luonnoton ja ponneton / kolkko. Sinun tapauksessa keskittyisin siis ainoastaan tuohon keskialueen eq:seen. Epämiellyttävät asiat voi signaalista kuulla ja tämän jälkeen poistaa kahdella tapaa. Vaihtoehto A. Kääntää toisesta keskialueen korjaimen nupeista reilusti korostusta ja tämän jälkeen pyörittelee sitä toista taajuutta säätävää nuppia niin kauan että löydät sen kohdan missä ne turhimman tai hirveimmän kuuloiset möminät kulloinkin ovat. Sen jälkeen käännä korostusnuppia miinuksen suuntaan ja käännä sitä niin paljon että ääni selkenee, muttei taas ala ohentua. Eli pyörittele namiskaa hieman eestaas ja jätä siihen missä kuulostaa parhaalta. Vaihtoehto B. Laita suoraan reilummin leikkausta toisesta nupista ja pyörittelee sitä taajuusaluenuppia niin kauan että löydät kohdan missä kuulostaa kaikkein selkeimmältä ja samalla tavalla kuin kohdassa A säädä sen jälkeen leikkaus optimaaliseen asentoon. Basari ja rummut yleensäkin ovat kuitenkin siitä spesiaaleja soittimia, että näiden kanssa yleensä käytetään myös kanava eq:ssa korostuksia, mitä yleensä aika harvoin muutoin käytetään. Korostuksilla haetaan juurikin täällä mainittua napsua. Jos olet ollut lottovoittaja (tilanne on todella harvoin tällainen) ja basarisi kuulostaa jo valmiiksi hyvältä ilman em. leikkauksia, voit toki käyttää tätä keskialueen eq:ta myös tuon napsun paikallistamiseen ja korostamiseen. Napsun löydät parhaiten näin. Korostusta kehiin ja taajuutta pyörittämään. Kun alkaa napsua niin hienosäädät nupin siihen kohtaan missä napsuu "parhaiten" ja sitten säädät korostusta sen mukaan kuinka paljon napsua haluat. Yleensä tilanne on se, että parempaan tulokseen pääsee turhien asioiden poistamisella kuin napsun lisäämisellä. Eli jos ei voi tehdä kumpaakin, nii sitten käyttää eq:ta soundin selkeyttämiseen. Voihan noita HI- ja LO-nuppejakin pyöritellä, mutta tosiaan lottovoittaja saa sillä kertaa olla, että siinä hetkessä ja siinä paikassa niistä iloa elämäänsä löytää. Niitä kääntelemällä kun saa samalla kertaa poistettua huomattavasti enemmän oleellista kuin epäoleellista ja taas vastaavasti korostettua enemmän epäoleellista kuin oleellista. Jarno | |
Rantsula: Basaria ajelen itse ensin kompuran (3:1) läpi ja sitten 31 kaistaisella eq:lla leikkelen alapäätä pois siitä n.50Hz korvilta -18Db/ok. Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn notta mikä 31 kaistainen eq on kyseessä ja siis tempaisetko sieltä ne "liu'ut" alas ton 50Hz:n alta vai häh? Tossa kannattaa olla melko varovainen, koska esim. DBX:n 2231, vaikka perushyvä GEQ onkin, sotkee vaiheen aika mielenkiintoisesti aina 1kHz:aan asti jos sieltä nyppää ne alimmat taajuudet nollille... Mut kun en ihan tiedä mitä oot tekemässä / miten teet, niin en osaa sanoa tulisko sulle tuosta ongelmaa... Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... | mik 24.09.2012 20:51:29 (muokattu 24.09.2012 21:52:55) | |
|
Kiitos kaikille, jotka olette antaneet apuja kysymykseeni. Tiesin jo kysyessäni että saan todennäköisesti vastauksia joissa arvioidaan itseni vähäjärkiseksi, koska kyselen tyhmiä. Kuitenkin useammastakin vastauksesta olen apuja saanut ja uskon että seuraavalle keikalle mentäessä osaan säätää selvästi paremmin rumpuja, kuin mitä olisin osannut kysymättä. Basaria olisin todennäköisesti korostanut alaäänillä kun "niinhän se tietysti on, matalille äänille matalien korostusta..." Jos mitään lisäarvoa pystyn tuomaan tähän viestiketjuun, niin kerrottakoon aloitteleville säätäjille että näiden viestien rohkaisemana suoritin testausta kämpällä. Lyötiin rumpalin kanssa basarin eteen kaksi basarimikrofonia vierekkäin, AKG 112 ja Shure PG52. Äänenvärisäätimet keskelle ja vuorotellen kuunneltiin molempia mikkejä ja säädetiin suuntaan jos toiseenkin. Koska pöydässä ei ollut sillä hetkellä mitään muuta ääntä tuottavaa vehjettä, niin kokeiltiin myös master-eq:lla eri kohdista mistä löytyy jotain häiritsevää. Kokeilemalla vain noin vajaan tunnin ajan oltiin lopuksi tosi tyytyväisiä soundiin ja mikkiin; AKG oli molempien mielestä parempi sekä löydettiin sieltä noin 200-500Hz:n väliltä kohtia, joita otettiin pois pöydän säätimillä - ylä- ja ala-äänien säätimet jätettiin nollaan. Snareen samaa kikkailua ja löydettiin säädöt siihenkin. Seuraavalle keikalle on lähtöjään nyt enemmän tietoa kuin oli ennen Tällä perusteella olisin nyt sitä mieltä että kannatti kysyä, vaikka alkuun hölmöltä tuntuikin. EDIT: lisäsin shuren mikin mallin Enemmän tunteella kuin taidolla. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|