Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subbaset rivissä vai missä?
1 2
MJ
15.02.2011 17:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt suoranaisesti tähän liittyvää aihetta, niin alotellaan uusi.
Elikkä otetaas vaikka tämmönen perus midprice kesäfestari.
Käytettävissä vaikka 10x tupla 18" subbasta, ja sopiva määrä yläkertoja.
Eli miten jengi laittelee subbaset keikoilla. Jos nyt unohdetaan kardioidi hommat tästä pois. Eli jos on vaikka tuo kymmenen subbasta rivissä, niin mitä +- puolia verrattuna perinteiseen left rightiin. Ja muutenkin eri vaihtoehtoja näiden kahden rinnalle.
Tästäkin on varmaan puhuttu aika paljon, mutta siinä mielessä kiinnostava aihe ku yleensä aina joku itkee siitä, että botne summaa keskelle..Tai jonnekki muualle. Tullaanko tässä siihen, että aina vitusti subeja ja arciksi. Tää nyt on tämmöstä, mutta pistäkää toki omia mielipiteitä. Ite oon tuon tasasimman alapään saavuttanu juurikin cardioidi-hommilla ja vitusti subbasia..
 
Sami_T
15.02.2011 20:52:52 (muokattu 15.02.2011 20:53:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Jos nyt unohdetaan kardioidi hommat tästä pois. Eli jos on vaikka tuo kymmenen subbasta rivissä, niin mitä +- puolia verrattuna perinteiseen left rightiin.
 
Tässä 10 kpl Meyer 600-HP-subbaria left/right-konfiguraatiossa tai rivissä keskellä.
 
http://www.showtekniikka.fi/huttua/subbarit.jpg
 
(MAPP tuntee ainoastaan Meyerin kaiuttimet niin pakko käyttää simuloinnissa niitä mutta esim. tuo 600-HP on tavallinen 2x18" refleksisubbari niin sama ilmiö toistuu millä tahansa muullakin suunnilleen vastaavalla subbarilla)
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
ripa61
15.02.2011 21:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=192212&co=180
Siinäpä tuo kaikki tarpeellinen.
 
MJ
16.02.2011 09:21:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eisk tuolla puhuttu suurinosa ajasta bassosaundista.. Aika harva ihminen tuolla sivuaa, että miten ne subbaset on sijoteltu.
 
ripa61: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=192212&co=180
Siinäpä tuo kaikki tarpeellinen.
 
NeliX4
16.02.2011 09:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täs on pari mitä muistan lukeneeni. Miten vaan saa subit mahtumaan. Harvoin on liikaan tilaa.
 
http://www.prosoundweb.com/article/ … he_best_place_to_put_subwoofers_is/
http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/44778/7154/
http://forum.speakerplans.com/how-t … cardioid-sub-arrays_topic26007.html
http://www.rationalacoustics.com/forums/showthread.php?t=203
 
ripa61
16.02.2011 09:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Eisk tuolla puhuttu suurinosa ajasta bassosaundista.. Aika harva ihminen tuolla sivuaa, että miten ne subbaset on sijoteltu.
 
Lukee tarkemmin. jäsen Ragolin erinomainen kirjoitus sisältää linkit
 
http://www.prosoundweb.com/article/ … _acoustical_concepts_of_subwoofers/
 
http://www.electro-voice.com/sitefi … ads/Subwoofer%20Arrays%20v03%20.pdf
 
arig
17.02.2011 11:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linkki yhteen ilmaiseen ja varsin käypäseen simulointiohjelmaan
 
http://gpa.hms2k.cl
 
Tuolla GPA:lla pääsee ehkä helpommalla käsiksi erilaisiin subikofiguraatioihin. Heijastumat tuo GPA osaa vain käsitellä omni -subeille ja vain subeille.
 
-Turn Me Up!
Katti
17.02.2011 13:39:26 (muokattu 17.02.2011 13:42:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen mistä itse diggailin viime kesänä pariin otteeseen on "end firing sub" systeemi. Se tosin vaatii lavan edessä jonniin verran syvyys suunnassa tilaa, mutta on mun mielestä parempi kuin normi cardioidi tai arcci...
 
Arcin suurena etuna on se, että bassotoisto jakaantuu tasaisemmin yleisöalueelle kuin L/R setupissa. Sitä leviämistä voi hallita kaaren muodolla (joko fyysisellä, tai sitten DSP:n viiveiden avulla).
Ongelma tossa arcissa on, että se pukkaa hieman antamaan sitä botnea reippaan puoleisesti myös lavalle siihen keskialueelle...
 
Cardioidi ja end fire taas nimenomaan pyrkivät ohjaamaan sen botnen sinne yleisön suuntaan, ja jättämään lavan (ja taustansa) mahdollisimman kevyesti jyrätyksi.
Ongelmaksi muodostuu taas näissä se, että suuntaavuus saattaa alkaa viemään sitä tasaista toistoa tuolta yleisöalueelta.
 
Itse diggailenkin tavallaan niinkuin "hybridiä" arcista ja jommasta kummasta (cardioid tai end fire), jossa bassokomoottien sijoittelu pyritään tekemään siihen lavan eteen L/R sijoittelun sijaan.
 
Subien etäisyys toisistaan on sitten taas erilaisista parametreista ja siitä kuinka tasaista toistoa haetaan, ja mille alueelle.
 
Se mikä tossa end-firessä on niin kivaa on se, että siinä pääsee pienemmällä kamamäärällä ihan kivoihin SPL-tasoihin normi cardioidiin verrattuna.
 
En tiedä saiko tuosta nyt mitään tolkkua, mutta ajatus olikin avata keskustelu näille uusille urille ton suhteen.
 
Jos jollakulla on kokemusta vortexeista niin ne kuulemma on varsin mahtavia systeemejä... ...itsellä ei ole kokemusta noista kuin kuulopuhetasolla...
 
Edit: Perskules, pitäis lukee noi linkit... Tossa Ragolin linkissähän on jo tuosta end firingista...
 
MJ
17.02.2011 13:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukava kuitenki lukea myös ihmisten omakohtasia kokemuksia ja mielipiteitä. Hienoa. Niitä tässä lähinnä peräänkuulutin. Mitäs keskustelua se on ku pistellään vaan linkkejä kehiin ja "lue sieltä".
 
Edit: Perskules, pitäis lukee noi linkit... Tossa Ragolin linkissähän on jo tuosta end firingista...
 
Katti
17.02.2011 20:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Mukava kuitenki lukea myös ihmisten omakohtasia kokemuksia ja mielipiteitä. Hienoa. Niitä tässä lähinnä peräänkuulutin. Mitäs keskustelua se on ku pistellään vaan linkkejä kehiin ja "lue sieltä".
 
Olipa kiva etten ihan turhaan raapustanu sitten tuota tekstiä :)
 
Jos lisää haluaa tuosta "perätykistä" puhella, niin mielelläni haastelen, kunhan tietäisin mistä alueesta sen osalta... ...sen takia vähän tökin muurahaispesää että sais muittenki mietteitä tosta...
 
...niin joo, ja se vortex... Kertokee jos tiiätte? Enibadi? Tekis mieli ens kesänä tyypätä nääs, jos se oikeesti on niin kova ku väittävät...
 
arig
17.02.2011 20:49:11 (muokattu 17.02.2011 20:51:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti:
...niin joo, ja se vortex... Kertokee jos tiiätte? Enibadi? Tekis mieli ens kesänä tyypätä nääs, jos se oikeesti on niin kova ku väittävät...

 
Vortexista tai Orgasmatronista kannattaa tavailla Dave Ratin raapustuksia...
 
EDIT: http://www.ratsound.com/cblog/categ … Orgasmatron-and-Slotfire-Sub-Setups
 
Perätykkiä tulee itse käytettyä. Helppo laittaa kukkumaan ja romun määrä kohtuullinen.
 
-Turn Me Up!
Locrian
17.02.2011 21:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arcin suurena etuna on se, että bassotoisto jakaantuu tasaisemmin yleisöalueelle kuin L/R setupissa. Sitä leviämistä voi hallita kaaren muodolla (joko fyysisellä, tai sitten DSP:n viiveiden avulla).
 
Kannattaa muistaa että fyysisellä sijoittelulla ja viivästyksellä on erilaiset seuraamukset.
 
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
Katti
17.02.2011 22:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Vortexista tai Orgasmatronista kannattaa tavailla Dave Ratin raapustuksia...
 
EDIT: http://www.ratsound.com/cblog/categ … Orgasmatron-and-Slotfire-Sub-Setups

 
Noi sinällään on tuttuja tietoja mitä tuolla on, mutta lähinnä siis olenkin jahtaamassa jotakuta, joka olisi tuon asian ihan omakohtaisesti tehnyt / testannut...
 
...ei sillä ettenkö Daven kommentteihin ja kokeisiin luottaisi, mutta kuitennii olis kiva kuulla iha näitä härmäläisiäkin kokemuksia.
 
Katti
17.02.2011 22:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Locrian: Kannattaa muistaa että fyysisellä sijoittelulla ja viivästyksellä on erilaiset seuraamukset.
 
Kyllä, kyllä... ...mutta vasta kun fyysinen kaaren muoto alkaa olla melkoinen, tai sitten piiiitkä...
 
Tommonen MJ:n setti, jossa on 10x tupla 18" on aika vaikee saada järkevästi toimimaan sillä tavalla, että tekis tuon viivästyksen muutenkaan fyysisellä sijoittelulla...
Suosittelen siis tuossakin tapauksessa semmoista DSP:tä, jossa olis 5 ulostuloa subeja varten, ja sit monona sisään, jos siis arccia meinaa rakennella...
 
arig
17.02.2011 22:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Noi sinällään on tuttuja tietoja mitä tuolla on, mutta lähinnä siis olenkin jahtaamassa jotakuta, joka olisi tuon asian ihan omakohtaisesti tehnyt / testannut...
 
...ei sillä ettenkö Daven kommentteihin ja kokeisiin luottaisi, mutta kuitennii olis kiva kuulla iha näitä härmäläisiäkin kokemuksia.

 
Jep... sama... kun vaan olis aikaa...
 
-Turn Me Up!
Katti
18.02.2011 08:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Jep... sama... kun vaan olis aikaa...
 
Ja tilaa... Tahtoo nykyään noi kaikki mestat haluta ne paineaidat niin lähelle stagea, ettei oikein sovi mitään erikoisempia rakentelemaan sinne väliin...
...tosin on edelleen paikkoja, joissa asioista voi keskustella...
 
Pauli Lappalainen
18.02.2011 08:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs käytännössä, kun nuo suuntaavammat rakennelmat tuppaavat ainakin noiden kuvien mukaan kasvattamaan myös tuota suuntakuvion takakeilaa melko reilusti, niin tuleeko lavalle liikaa vuoto-ongelmia?
 
Toinen juttu mikä mietityttää on tapahtumien äänitasojen mittaukset.
Joku aika sitten oli puhetta, että A ja C painotuksista siirryttäisiin mittaamaan äänenpainetta täydellä taajuuskaistalla ja tämä syönee melkoisesti noiden ja perinteistenkin suppasasetelmien käyttömahdollisuutta.
 
Tuleeko käytännössä ainoaksi mahdollisuudeksi komeroiden hinaaminen yläilmoihin, vai miten juttu ratkaistaan?
 
ragol
18.02.2011 10:29:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen juttu mikä mietityttää on tapahtumien äänitasojen mittaukset.
Joku aika sitten oli puhetta, että A ja C painotuksista siirryttäisiin mittaamaan äänenpainetta täydellä taajuuskaistalla ja tämä syönee melkoisesti noiden ja perinteistenkin suppasasetelmien käyttömahdollisuutta.

 
Missäs tämmöistä on näkynyt? Ts. onko jotain virallisempaakin juttua ollut, vai pelkästään jotain takahuone/kaffipöytäkeskusteluja?
 
Menee kyllä mielenkiintoiseksi yrittää saada yhtään mitään järkevää konserttisoundia aikaan, jos tuohon siirrytään. Olettaen siis, että rajoja ei speksata oikein.
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Mr General
18.02.2011 13:19:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni ison rapakon toisella puolella on siirrytty mittaamaan koko taajuuskaistaa, mutta siinä raja oli huomattavasti paljon korkemmalla kuin A-painotetussa. Mutta tuo on kyllä aiheuttanut juurikin sitä että suppaset on opetettu lentämään, että saadaan riittävästi äänenpainetta takariviin ilman että ylitetään raja eturivissä. Jostain varmaan löytyy tuo ihan kirjallisena, mutta en jaksa kaivaa :)
 
Pauli Lappalainen
18.02.2011 13:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisikohan tuosta ollut juttua Reiman ja Studiotecin tyyppien kanssa jossain esittelytilaisuudessa ja joissakin virallisemmissakin keskusteluissa.
 
Rajankäyntihän tuollaisessa mittaustavassa on aika kriittinen ja siinä täytyy olla viranomaisten kanssa kommunikoidessa melkoisen hereillä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti