Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivikaiuttimien tasojen säätö
1
youzzie
10.12.2010 14:11:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin juuri ensimmäiset aktiivikaiuttimeni, dB Technologies Opera 410D on malli. Subbarina saman firman Sub15D. En löytänyt haulla mitään näistä aktiivipömpeleiden perussäätöjutuista..
 
Miten pitäisi oikeaoppisesti säätää tasot, missä järjestyksessä jne, jotta saadaan paras mahdollinen toisto vs. pienin kohina eikä kärvennetä kaiuttimia tai mitään muutakaan.. Tilanne on se että on mikseri, johon tulee taustamusaa komppikiipparista, sekä kahden laulajan henk.koht lauluefektipedaaleista, joissa siis mikkietuset ja efektit, eli valmis laulusoundi rakentuu niissä ja lähtee niistä sitten mikserille.
 
Eli, näinkö ehkä, että ensin vaikkapa laulupedaaleihin mahdollisimman korkeat gainit vähän siihen clippausrajan alapuolelle, entäs output-volumet näistä, täysille vai mihin? Ja sitten vastaaviin mikserin kanaviin taas gainit mahd korkeaksi? Ja sitten mikserissä kanavavolumeilla sopiva miksaus toisiinsa nähden..
 
No sitten kun tuohon asti olisi ketju kunnossa, tuolla tai jollain paremmalla metodilla säädettynä, niin entäs sitten? Mikserin masteri nollille, ja käännetään kaiuttimista volyymit lähtökohtaisesti täysille, ja sitten mikserin masteria nostetaan kohti lopullista volumetasoa? Vaiko ensin ämyrit nollille, nostetaan mikserin masteri nollan vaiheille, ja sitten kaiuttimen nappulasta haetaan lopullinen volumetaso? Vaii..?
 
Eli nyrkkisääntöisesti: onko hyvä laittaa ketjun alkupäästä lähtien jokaisesta härpättimestä mahdollisimman kuumaa mutta clippaamatonta signaalia eteenpäin, ja sitten lopussa jarrutella? Vaiko niinpäin, että loppupäästä eli kaiuttimista volat täysille, samoin mikseristä nupit isolleen, ja sitten lähettää soitot ja laulut siihen matalahkolla tasolla?
 
Kyllähän nämä nyt sain jo ihan hyvin kuulumaan joillain puolihuolettomilla asetuksilla, mutta maltillisilla äänenvoimakkuuksilla. Ajattelin vaan kysyä, että sitten jos tarvitaan jossain vaiheessa mennä sinne kaiuttimien ulostuskyvyn ylärajoille, niin ettei tulisi sitten ajettua kamoja säröille ja piloille..
 
iRock
ragol
10.12.2010 14:27:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

youzzie: Eli nyrkkisääntöisesti: onko hyvä laittaa ketjun alkupäästä lähtien jokaisesta härpättimestä mahdollisimman kuumaa mutta clippaamatonta signaalia eteenpäin, ja sitten lopussa jarrutella? Vaiko niinpäin, että loppupäästä eli kaiuttimista volat täysille, samoin mikseristä nupit isolleen, ja sitten lähettää soitot ja laulut siihen matalahkolla tasolla?
 
Kohinan minimoimiseksi pitää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ketjua ottaa mahdollisimman paljon gainia. Eli käytännössä tuo ensimmäinen vaihtoehtosi.
 
Mutta, ketjun volume-tasojen rakentamiseen on toki muitakin mahdollisia perusteita ja metodeja, jotka vaihtuvat tilanteen mukaan, jätetään ne kuitenkin nyt pois tästä, koska tuolla em. tavalla päästään kyllä useinmiten optimaaliseen tulokseen.
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
youzzie
13.12.2010 10:34:35 (muokattu 13.12.2010 10:35:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

youzzie: No sitten kun tuohon asti olisi ketju kunnossa, tuolla tai jollain paremmalla metodilla säädettynä, niin entäs sitten? Mikserin masteri nollille, ja käännetään kaiuttimista volyymit lähtökohtaisesti täysille, ja sitten mikserin masteria nostetaan kohti lopullista volumetasoa? Vaiko ensin ämyrit nollille, nostetaan mikserin masteri nollan vaiheille, ja sitten kaiuttimen nappulasta haetaan lopullinen volumetaso? Vaii..?
 
Kiitos vastauksesta, se selvensi ketjua mikserille asti, mutta varsinainen asia jäi vielä vähän epäselväksi, eli miten mikserin ja kaiuttimien keskinäiset tasot...?
 
iRock
Pauli Lappalainen
13.12.2010 10:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo kannattanee tavailla, niin moni asia selviää:
 
http://ari.lepoluo.to/audiokirja/
 
rintapek
13.12.2010 11:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

youzzie: Kiitos vastauksesta, se selvensi ketjua mikserille asti, mutta varsinainen asia jäi vielä vähän epäselväksi, eli miten mikserin ja kaiuttimien keskinäiset tasot...?
 
Ajat mikseristä ulos niin hyvää signaalia kuin pystyt ja käännät vahvistimista äänenpaineen asentoon "sopiva", milloin mikserin masteri on siin +-0 kohdassa.
Noin menetellen pitäis mikserin masterissa olla hiukka laskuvaraa ja aika pal vielä nostovaraa.
 
Testisignaalilla/levyllä whätever tsekkaat, et subi ja yläpäät on keskenään balanssissa. Jos et kauhian kovaa ole vetämässtä, ni subin jakari oletusarvoisesti 80Hz
 
One kind of music only - the good kind
NeliX4
13.12.2010 15:18:52 (muokattu 13.12.2010 15:20:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite väännän ämyreistä sen verran kun tarvii volyymiä + 50%, eli pubikeikoilla klo 14:sta ja muilla täpölle. Kaiuttimen kohina ei oo koskaan ollut ongelma. (Edes DB Tech kajareilla.) Tärkeintä on ottaa oikean kokoiset kamat keikalle ( ei liian pienet eikä liian suuret).
 
Lähes kaikilla keikoilla volyymitaso nousee keikan loppua kohden. Vähän olevinaankin miksaajat vetää yleensä täysillä äänipöydästä. En tiä miks - ehkä niillä on joku psykologinen master kompura kaiuttimen ja yleisön välissä, minkä taso on vakio ;)
 
Noita sun ämyreitä voi pitää ihan surutta täysillä (kunhan muistaa tsekata, että se Mic/line Switch on Line tilassa) ja EQ nappi FLAT asennossa. Levymusaa varten voi pistää sen Processed asentoon, jos haluaa. Subbari siihen klo 14 kohdalle, missä on Stereo-merkki sille. Ite oon laittanut 100 Hz:n tuon jakotaajuuden, jos on 10" yläpäät, jolloin yläpäihin jää vähemmän toistettavaa eli tilaa laululle.
 
rintapek
13.12.2010 23:04:34 (muokattu 13.12.2010 23:05:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ite väännän ämyreistä sen verran kun tarvii volyymiä + 50%, eli pubikeikoilla klo 14:sta ja muilla täpölle. Kaiuttimen kohina ei oo koskaan ollut ongelma. (Edes DB Tech kajareilla.) Tärkeintä on ottaa oikean kokoiset kamat keikalle ( ei liian pienet eikä liian suuret).
 
Saako kysyä miks witussa väännät 50% yli tarpeen? Minust noi dbtechit ny ei suhise sen kummemmin ko muutkaan? Miten tos kysyjä roudaa paikalle liian pieniä tai suuria kamoja keikalle, jos hänellä on tasan tarkkaan yhdet kamat?
 
Lähes kaikilla keikoilla volyymitaso nousee keikan loppua kohden. Vähän olevinaankin miksaajat vetää yleensä täysillä äänipöydästä. En tiä miks - ehkä niillä on joku psykologinen master kompura kaiuttimen ja yleisön välissä, minkä taso on vakio ;)
 
Mun stressiklubin keikoilla vola nousee setti setiltä. Toimii, mut en sanois toimivan kaikilla maailman keikoilla, tosin mitä kysyjän keikoista olen ymmärtäny, ni vois vaik toimia, en tiedä.
 
Noita sun ämyreitä voi pitää ihan surutta täysillä .
 
Jos pääte tarttee laittaa täysille, ni se on alimitoitettu. Jostain sitä volumea tarttee voida säätää ja sanoisin, et kysyjän tapauksessa se oikein paikka on vahvistimet.
 
Jos se vahvari on asennossa sopiva, ni tos ny pitäis olla laskuvaraa loputtomiin ja nostovaraakin ihan perkeleesti. Mut aloittelijalle/harrastelijalle/pitempäänkin vetäneelle neuvo - päätteet täysille on neuvo huonoimmasta päästä. Jos se pääte on päällä, ni se on aina täysillä - ei sil just muuta voi ko jarruttaa sisääntulevaa signaalia?
 
One kind of music only - the good kind
youzzie
14.12.2010 08:35:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ouuukeii, vähän ristiriitaista tietoa pukkaa... No, onkos mitä haittaa jos vääntää ne aktiiviämyreiden nupit aina täysille, ja sitten hakee mikserin masterilla sen sopivan melutason? Päätteiden kuumeneminen? Noissa kun on nuo ns. "digipäätteet" (joo ei ole semmoisia olemassakaan, on luettu muitakin ketjuja...), tai digiohjattu D-class tai mikä onkaan, jonka ei pitäisi ihmeemmin kuumentua tai jotain?
 
Kajareiden oma perussuhina, josta kyselin tuolla toisessa ketjussa, ei ole nyt ongelma, sen olen hyväksynyt. Mutmut, jos nyt ketjun alkupään vehkeistä tulee jotain kohinaa, niin eikös sen minimointi onnistu nimenomaan mikserillä, ts. jos mikserin liuku on lähellä yläreunaa, niin eikös se vahvista ne kohinat kovimmilleen, ja lähettää sitten sen vahvistetun kohinan kajareille. Kun taas, jos mikseri olisi pienellään ja kajarit isollaan, niin tuota kohinaa menisi vähemmän yleisöön... Öh, no ihan mutu-ajatelma tuo, korjatkaa ihmeessä tarvittaessa!
 
Kun mietin sitä metodia mitä tossa nyt pari hlöä suosittelee, että mikserin masteri siihen +-0-tasolle, ja sitten säädetään kajareista oletettu "sopiva" livevolyymi, muttei yhtään enempää. Noh, entäs jos se oletus menee tyhjässä salissa checkatessa metsään ja huomaa keikan alettua että pitäisi saada reilusti enemmän ääntä, ja mikserin masteri on jo heti siinä vaiheessa tuupattu yläreunaan eikä riitä... Niin könytä siinä sitten lisäämään molemmista kajareista erikseen volyymiä ja pitäisi varmaan subistakin nostaa summassa jonkin verran... "Shown" "flow" keskeytyisi ikävästi.
 
Kun siis erillistä äänihlöä ei ole messissä.
 
iRock
humppahanuristi
14.12.2010 08:53:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

youzzie: Ouuukeii, vähän ristiriitaista tietoa pukkaa... No, onkos mitä haittaa jos vääntää ne aktiiviämyreiden nupit aina täysille, ja sitten hakee mikserin masterilla sen sopivan melutason? Päätteiden kuumeneminen? Noissa kun on nuo ns. "digipäätteet" (joo ei ole semmoisia olemassakaan, on luettu muitakin ketjuja...), tai digiohjattu D-class tai mikä onkaan, jonka ei pitäisi ihmeemmin kuumentua tai jotain?
 
Kajareiden oma perussuhina, josta kyselin tuolla toisessa ketjussa, ei ole nyt ongelma, sen olen hyväksynyt. Mutmut, jos nyt ketjun alkupään vehkeistä tulee jotain kohinaa, niin eikös sen minimointi onnistu nimenomaan mikserillä, ts. jos mikserin liuku on lähellä yläreunaa, niin eikös se vahvista ne kohinat kovimmilleen, ja lähettää sitten sen vahvistetun kohinan kajareille. Kun taas, jos mikseri olisi pienellään ja kajarit isollaan, niin tuota kohinaa menisi vähemmän yleisöön... Öh, no ihan mutu-ajatelma tuo, korjatkaa ihmeessä tarvittaessa!
 
Kun mietin sitä metodia mitä tossa nyt pari hlöä suosittelee, että mikserin masteri siihen +-0-tasolle, ja sitten säädetään kajareista oletettu "sopiva" livevolyymi, muttei yhtään enempää. Noh, entäs jos se oletus menee tyhjässä salissa checkatessa metsään ja huomaa keikan alettua että pitäisi saada reilusti enemmän ääntä, ja mikserin masteri on jo heti siinä vaiheessa tuupattu yläreunaan eikä riitä... Niin könytä siinä sitten lisäämään molemmista kajareista erikseen volyymiä ja pitäisi varmaan subistakin nostaa summassa jonkin verran... "Shown" "flow" keskeytyisi ikävästi.
 
Kun siis erillistä äänihlöä ei ole messissä.

 
Mikserin liu'ulla on tietysti helpompi säätää kuin sieltä kaiuttimen takapaneelista kesken keikan.
Päätehän on aina täysillä mutta se volume tms. nimetty nuppi siellä päätteessä säätää sitä sisääntulevan signaalin voimakkuutta ei siis sinällään päätteen tehoa, ainakaan noissa vanhemmissa vehkeissä. Vai onko digipäätteissä sitten asia erikseen?
Periaatteessa ne kajarit voisi olla aina täysillä ja sitten mikserin master-liu'ulla ohjataan, olen käsittänyt tarkoituksen olevan näin. Mutta tietysti siinä on se ongelma, että joissain tilanteissa tai lähes aina masterit saapi olla liki kiinni ja myöskin rikkovaara on suurempi, jos sattuu joku ulkopuolinen heilumaan pöydän luona ja ohimennen tyrkkää masterit täysille. Päätteet täysillä ja mikserin ulostulo täysillä....
Korvat päähän ja kuuntelemaan, tarpeen mukaan laitetaan.
 
Humpasta rautalankaan...
himppe
14.12.2010 12:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Subbari siihen klo 14 kohdalle, missä on Stereo-merkki sille.
 
Tuo asetus pätee, jos on subbari per yläpää.
 
Jos taas on yks subbari ja kaks yläpäätä (kuten tässä oletan olevan tilanne), subbosen tasonsäätö pitää kääntää kokonaan kaakkoon jotta setti on balanssissa. Olettaen toki että yläpäiden säätö on myös kohdassa 0dB.
 
NeliX4
14.12.2010 13:01:51 (muokattu 14.12.2010 13:03:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Saako kysyä miks witussa väännät 50% yli tarpeen? Minust noi dbtechit ny ei suhise sen kummemmin ko muutkaan? Miten tos kysyjä roudaa paikalle liian pieniä tai suuria kamoja keikalle, jos hänellä on tasan tarkkaan yhdet kamat?
 
Ainoa ongelma mikä tulee, jos kaiuttimet on liian kovalla, että mikserin master liuku ei ole tarkimmalla keskialueella +-10 dB. Kaikissa nykyaikaisissa kajareissa on onneksi limitteri sisään tulevalle signaalille. Miksaajalle on ehkä helpompi, että liu'ut on samassa tasossa.
 
50% oli vähän humoristinen arvo, tarkemmin 6 dB.
 
NeliX4
14.12.2010 13:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Tuo asetus pätee, jos on subbari per yläpää.
 
Jos taas on yks subbari ja kaks yläpäätä (kuten tässä oletan olevan tilanne), subbosen tasonsäätö pitää kääntää kokonaan kaakkoon jotta setti on balanssissa. Olettaen toki että yläpäiden säätö on myös kohdassa 0dB.

 
Eiku just toisin päin. Se lukee siellä kaiuttimen manuaalissa. Jos balanssista puhutaan, niin se on ihan toinen juttu.
 
rintapek
14.12.2010 16:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ainoa ongelma mikä tulee, jos kaiuttimet on liian kovalla, että mikserin master liuku ei ole tarkimmalla keskialueella +-10 dB. Kaikissa nykyaikaisissa kajareissa on onneksi limitteri sisään tulevalle signaalille. Miksaajalle on ehkä helpompi, että liu'ut on samassa tasossa...
 
No ei ny minust liukujen tartte olla viivottimella vedettyjä. Sitä vartenhan ne liukuu, et niiden paikkaa voi muuttaa. ;)
 
Mut noin muuten, noil kysyjän kamoilla jos mennään ja pitää säätää ylä- ja alapään balanssia, ni molemmat ei voi olla täysillä, vaan toista pitää kääntää pienemmälle - jolloin päätteet ei o täysillä.
 
Jos taas tahtoo vetää maksimiäänenpaineilla, ni yllämainittu huomioiden jompikumpi pääte ei o nytkään täysillä, mut se täysillä oleva pääte klippaa/ limitteri tarraa kiinni siin vaiheessa kun mikserissä olis vielä varaa nostaa vaik miten, niin onko se sit signaali/kohinasuhteen kannalta paras kohta?
Läjä on täysillä siin kohdassa, mis mikseri klippaa samas pisteessä kuin vahvistin. Kovempaa ei tule, vaikka kääntäis kuinka vahvistinta enemmän täysille.
 
Mut sit jos ei o aikomus vetää täysillä, niin jostain sitä äänenpainetta on pienennettävä. Mun mielestä se ny vaan on helpointa laittaa ne vahvistimet suurinpiirtein aiotulle tasolle. Ei tartte koskea mikserin gaineihin eikä säätää komproita ja geittejä uusiks. Ei tartte vetää kanavaliukuja pohjaan, vaan niit voi käyttää niil nurkilla, mis hienosäätö on helpointa. Sama pätee tohon masterliukuun. Jos sen ny laittaa vaik -10, niin nostovaraa on vielä aikas paljon, ja jos se ei riitä, niin niin päätteet alunperin ei ollu asennossa "sopiva".
 
One kind of music only - the good kind
Fed
14.12.2010 18:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä asia on vilahdellut vastauksissa siellä täällä, mutta itse tekisin seuraavasti:
 
1. Aja vaikka CD:ltä ääntä tiskiin. Nosta tiskistä mastereita niin, että se klippaa, ja ota vähän takaisin.
 
2. Avaa kaiuttimien voluumia niin kauan että klippaavat, ja käännä vähän takaisinpäin. Näin saat täyden tehon irti kaiuttimista, ja sulla yliohjautuu kaiuttimien päätteet samaan aikaan kuin tiski jolloin voit varoa ajamasta kaikattimia liian kuumana.
 
Masa
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti