Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulukamojen päivitystä
1
s151669
08.10.2010 08:58:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselläänpäs taas tyhmiä. Johan siitä jo vuosi onkin aikaa..
 
Nykytilanne: rokkiorkesterilla on 2 tolpannokassa olevaa noin 300 hattiwatin 12" aktiivikaiutinta, 1 noin 500 hattiwatin 15" aktiivinen subbari, jossa sisäänrakennettu jakosuodin. Mikserinä 10 mikkikanavan ja 2 linjakanavan vempain, ja monitorina 100 hattiwatin aktiivipurkki.
 
Tuon systeemin läpi on vedetty lähinnä (lue: silloin kun ei ole joku asiansa osaava mikseriä koko ajan vahtimassa) laulut(2) ja basari. Kitarat (2) ja basso tulleet omista vahvistimistaan, ja mitä nyt laulumikkien kautta vuotaa. Monitoriin pelkät laulut. Toimii tällä kokemuksella pienissä paikoissa (n. 50-150 asiakaspaikkaa) ihan riittävän hyvin.
 
No, keikkailusta on jopa maksettu rahaa, ja sitä on jopa jäänyt taskurahaa yli bensakulujen jälkeen. Yhtenä vaihtoehtona tuon rahan käytölle on ollut kamojen parantelu. Mielessä on ollut, että rumpujakin voisi mikittää vähän enemmän (mitä, miten, miksi ?).
 
Joten mitenkäs noita kamoja kannattaisi päivittää ? Kompuraa, gatea, eq:ta, jotain muuta, mitä ja ennenkaikkea miksi ja mihin käyttöön ?
 
Antikitarasankari
NeliX4
08.10.2010 09:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko noilla kamoilla joku merkki tai malli?
 
esim. Yamaha MG166cx:llä aloittaisin päivittymään.
 
s151669
08.10.2010 09:30:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Onko noilla kamoilla joku merkki tai malli?
 
esim. Yamaha MG166cx:llä aloittaisin päivittymään.

 
On niillä. Mutta se ei ole olennaista - olemassaolevissa kamoissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Ei, ne eivät ole behringeriä. Ja tuo yamahan tiski tuo nykytilanteeseen lisää vain yhden auxin ja sen yhdennapin kompuran, millä ei vielä mennä kuuhun.
 
Antikitarasankari
Sax-pappa
08.10.2010 09:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtenä vaihtoehtona tuon rahan käytölle on ollut kamojen parantelu. Mielessä on ollut, että rumpujakin voisi mikittää vähän enemmän (mitä, miten, miksi ?).
 
Joten mitenkäs noita kamoja kannattaisi päivittää ? Kompuraa, gatea, eq:ta, jotain muuta, mitä ja ennenkaikkea miksi ja mihin käyttöön ?

 
Miettikää nyt sitä mikä ei tällä hetkellä toimi, mitä puuttuu tai mikä toimii huonosti.
Teitä luonnossa kuulematta lienee muiden vaikea antaa parannusehdotuksia ulostulevan soundin suhteen. Tietysti sitten bändin omat tarpeet: Toimiiko esim. monitorointi tyydyttävästi tuolla kattauksella?
 
s151669
08.10.2010 16:28:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Miettikää nyt sitä mikä ei tällä hetkellä toimi, mitä puuttuu tai mikä toimii huonosti.
Teitä luonnossa kuulematta lienee muiden vaikea antaa parannusehdotuksia ulostulevan soundin suhteen. Tietysti sitten bändin omat tarpeet: Toimiiko esim. monitorointi tyydyttävästi tuolla kattauksella?

 
No, ensimmäinen murhe on se, ettei varsinaista äänimiestä ole :-I Pitäisi löytää joku, joka viitsisi tulla toisinaan keikalle harrastamaan... ja sittenkään ei itse kuule, miltä se kuulosti. Poislukien tietysti satunnaiset videokameranauhoitukset, mutta niiden äänenlaatu nyt tuppaa olemaan mitä on.
 
Monitorointi toimii kohtuullisesti. Sopivalla lavasijoittelulla kaikki kuulevat toisensa ja itsensä ilman varsinaista monitorointia. Laulumonitorista voisi tulla ehkä kovempaakin. Mahdollista kiertoa ollaan lähinnä vältelty kohtuullisella voluumilla.
 
Mitä sitten voisi parantaa ? No, kuuleman mukaan kitarat kuuluvat erilailla eri puolille huonetta. Tämä tietysti tuolla systeemillä on odotettavissakin. Noita voisi tietysti mikittää noin niinkuin äänen levittämisen kannalta, jos olisi se äänimies. Vaan kun tulee jo nytkin ihan riittävän lujaa huimalla 5W tehoasetuksella. Hiljempaa jos vetää, ei enää kuule itseään rumpujen alta, ja taas tarvittaisiin se äänimies säätämään kaikki FOH:n kautta. Ja lisäksi monitoriin, kun ei enää kuule itseään jolloin meteli lavalla ei edes laskenut, mutta monimutkaisuus kasvoi.
 
Rumpusoundeissa olisi varmaan myös tasapainottamisen paikkaa. Basarin saa tulemaan lujaa, muut saattavat hukkua. Eli jotain tuolle linjalle, vaan mitä ?
 
Sellaistakin kommenttia on tullut, että laulusta ei saa selvää. Tähänkin voi olla useita syitä alkaen laulajan äänestä ja päättyen huoneen akustiikkaan. Jollain EQ:lla tai kompuralla voisi ehkä tehdä jotain, vai voisiko ? Jos, niin mitä ?
 
Antikitarasankari
NeliX4
08.10.2010 17:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: On niillä. Mutta se ei ole olennaista - olemassaolevissa kamoissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Ei, ne eivät ole behringeriä. Ja tuo yamahan tiski tuo nykytilanteeseen lisää vain yhden auxin ja sen yhdennapin kompuran, millä ei vielä mennä kuuhun. ... miksköhän edes yritin jotain vastata.
 
s151669
08.10.2010 19:58:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: ... miksköhän edes yritin jotain vastata.
 
No kerro toki miksi. Paraneeko meidän soundi sillä, että vaihdamme merkin X merkkiin Y ? Paraneeko meidän soundi sillä, että mikserissä on sisäänrakennettu kompressori sen sijaan että ehkä ostamme jonkin ulkoisen (t-mix, behku, dbx, whathever ?) minkä tyrkkäämme kiinni nykyisen mikserin asiaankuuluvaan inserttiin ? Paraneeko meidän soundi sillä, että ajamme keskusteluun osallistujan Z suosikkikamoilla ? Onko Audi parempi auto kuin Skoda ?
 
Ihan ilman kynsiä ja hampaita - olen ihan varma, että me emme nykyään pysty hyödyntämään edes nykyisten kamojen täyttä potentiaalia. Koko avauksen tarkoitus oli saada vinkkejä siitä, miten hyödynnetään nykyiset kamat ja mahdolliset uushankinnat niin, että siitä tulee iloa yleisöllekin. Samoinkuin se, että jos ostamme käkättimen X, niin kannattaako X:n olla kompura, gate, eq vai Stevie Ray VaughannaBe ? Ja miten käkätintä X kannattaa käyttää ja miksi ? Toki voimme kiivetä perse edellä puuhun ja hukata rahaa vekottimiin, joita ei edes oikeasti voi hyödyntää järkevästi.
 
Pahoittelen syvästi, jos tämä ei käynyt avauksesta ilmi.
 
Ja jotta ei nyt jää väärinkäsityksiä, niin totta h*lvetissä kamoissa ja kamoissa on eroja. Mutta suurella todennäköisyydellä esimerkiksi Behringerin ja Soundcraftin miksereitten erot ovat pienemmät kuin vaikka Behringerin ja RFC:n muovipurkkiaktiivikaikattimien. Jos siis puhutaan puhtaasti soundista - luotettavuus on asia erikseen. Eikä meillä edelleenkään ole muita B-tuotteita kuin 4-kanavainen lainattu kuulokevahvistin ja 58-kopsu, joista kumpikaan ei ole käynyt edes keikalla.
 
Ja ajatella että ne merkit jäi mainitsematta juuri sen takia, ettei tätä vääntöä tarvitsisi taas käydä.
 
Antikitarasankari
anapena
08.10.2010 20:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lavabalanssi kannattaa tarkistaa aika ajoin, ettei kukaan ala innostumaan keikan mittaan liikaa. Maltillinen lavavolyymi, jos on PA käytössä. Kompuralla voisi vähän tasoitella laulua, ja kaivella korkeempaa keskialuetta eequulla esiin. Turhat bassot kannattaa siivota pois eri kanavista. Rumpalia voisi tasoitella myös kompuralla. Itse kukin voi aina paremmin hoitaa henkilökohtaisen dynamiikan hallintansa opettelemalla soittamaan tasaisemmin. Pysyy homma selkeämpänä. Tällasta perushöpinää.
 
Timi
08.10.2010 20:22:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: ... miksköhän edes yritin jotain vastata.
 
Jep!On kamat mitä hyvänsä merkkiä.Sillä ei ole vaikutusta.Soundi ratkaisee,eli miltä kuulostaa.Eikun haluan sanoa että näyttää teilläkin kamat riittävän mutta ehdottaisin silti vetämään voluja alas jos tuntuu että jotain alkaa jäädä alle.Ja miettimään mikä ois kuitenkin "Johtava"!soitin?
Hehe!Heviä kun mättää särösoundeilla marsulla täysillä.Voipi olla muilla ikävä kotiin.
 
Vaikea.Mutta varma!
rintapek
09.10.2010 00:59:56 (muokattu 09.10.2010 18:49:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: Mjaa, tuli näköjään itteään vahingossa copypeistattua liikaa, joten otetaan pois.
 
Ihan ilman kynsiä ja hampaita - olen ihan varma, että me emme nykyään pysty hyödyntämään edes nykyisten kamojen täyttä potentiaalia.
 
Tuossa olet oikeassa melko varmasti lopun ikääsi.
 
Sit ajattelet Saxpapan tarjoaman viisauden ihan ajatuksen kanssa.
 
Miettikää nyt sitä mikä ei tällä hetkellä toimi, mitä puuttuu tai mikä toimii huonosti.
 
Sinusta ny ei uskois, että tuota et ymmärtäis? Vai onko kyse siitä, että kukaan ei ole guru omalla maallaan? Jolloin tarvitset mustaa valkoisella siitä, et isot pojatkin tekee näin ja tämmöisillä? Unohda.
Huomaatko, että kysyt hemmetin hankalaa asiaa, ja seuraavaksi itte vastaat ittelles?
 
Mä ny en o iso poju, enkä mä näistä mitään tiedä, mut itte itteään soiton lomassa lauteilta miksaten- asiassa ny kumminkin jotain on vuosien varrella tullu opittua. Sekä oikeaa, että väärää, jos vain tietäis kumpi oli kumpaa.
 
No, ensimmäinen murhe on se, ettei varsinaista äänimiestä ole
 
Nyt sulla on kovin väärä priorisointi. Ensmäinen ja ehdoton prioriteetti mun mielestä on toi:
 
Sellaistakin kommenttia on tullut, että laulusta ei saa selvää.Tähänkin voi olla useita syitä alkaen laulajan äänestä ja päättyen huoneen akustiikkaan. Jollain EQ:lla tai kompuralla voisi ehkä tehdä jotain, vai voisiko ? Jos, niin mitä ?
 
Jos bändissä lauletaan, ni se laulun ny vaan pitää kuulua ja sanoistakin tarttee saada selvää. Ihan genrestä riippumatta. Muussa tapauksessa sekä säveltäjä, että sanoittaja on tehny turhaa työtä.
 
Monitorointi toimii kohtuullisesti.
 
Sit tosa ei o korjaamista?
 
kitarat kuuluvat erilailla eri puolille huonetta. Tämä tietysti tuolla systeemillä on odotettavissakin. Noita voisi tietysti mikittää noin niinkuin äänen levittämisen kannalta, jos olisi se äänimies. Vaan kun tulee jo nytkin ihan riittävän lujaa huimalla 5W tehoasetuksella. Hiljempaa jos vetää, ei enää kuule itseään
 
On muuten kovasti väärä olettamus, et noi mikitetään senvuaksi, et ne kuuluis kovempaa. Pikemminkin päinvastoin. Toi ny vaan mahdollistaa sen, et voi vetää jopa hiljempaa ja silti kuuluu paremmin. Makuasia.
 
Se on minust erittäin jees, et milloin vaan onnistuu, ni skitat tulee omista kamoistaan ja basso omastaan. Luomumeininkiä, sano.
Jossain vaiheessa ja volumeilla tietty tulee eteen tilanne, mis voipi kokonaisuuden kannalta olla fiksumpaa kääntää omat kombot monitoreiksi ja vetää saliääni omist kamoistaan. Makuasia toikin.
 
Rumpusoundeissa olisi varmaan myös tasapainottamisen paikkaa. Basarin saa tulemaan lujaa, muut saattavat hukkua. Eli jotain tuolle linjalle, vaan mitä ?
 
Mikki virveliin ja overi tai kaks?
 
Mikä olikaan se ongelma?
 
One kind of music only - the good kind
s151669
11.10.2010 09:41:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Lavabalanssi kannattaa tarkistaa aika ajoin, ettei kukaan ala innostumaan keikan mittaan liikaa.
 
check.
 
Maltillinen lavavolyymi, jos on PA käytössä.
 
check. Olkoonkin, jotta mennään enempi laulukamoilla kuin PA:lla. Pienissä pakoissa se voluumi on kuitenkin pidettävä kohtuullisena. Eikä mulla muutenkaan ole mitään intoa aiheuttaa kuulovauriota itselleni tai muille.
 
Kompuralla voisi vähän tasoitella laulua, ja kaivella korkeempaa keskialuetta eequulla esiin.
 
Mitenkäs tuota kannattaa lähteä hakemaan ? Yksinkertaisimmillaan pieni boosti kanavakohtaisen eq:n mid-napista ? Maltillinen boosti parametriseen eq:hun, äijä laulamaan ja sweeppailee yläkeskialuetta kunnes kuulostaa selkeältä ?
 
Turhat bassot kannattaa siivota pois eri kanavista.
 
check. Lo-cut on päällä kaikissa paitsi basarikanavassa. Riittääkö se, vai kannattaako tiskin kanavakohtaisesta lo-mid-hi lohkosta pyöritellä bassoa alas joistain kanavista? Jos, niin mistä kannattaa lähteä kokeilemaan ? Laulu, virveli, overheadi(t), kitarat, basso?
 
Onko joitain kanavia, mistä kannattaa / voi leikata yläpäätä? Vai onko sillä edes käytännön merkitystä.
 
Tokihan nuo tietysti kokeilemalla selviävät. Ja eq säädetään korvilla...

Rumpalia voisi tasoitella myös kompuralla.
 
Pannaan harkintaan. Ilmeisesti kannattaa lähinnä siis varovasti basaria ja virppaa kompuroida ? Yhdessä vai erikseen ? Overheadit jos vetää lyttyyn, ei taida tulla kuin kiertoa ?
 
Itse kukin voi aina paremmin hoitaa henkilökohtaisen dynamiikan hallintansa opettelemalla soittamaan tasaisemmin. Pysyy homma selkeämpänä.
 
Samaa mieltä. Jos lavalla häröillään ihan miten sattuu, ei siitä taiota enää millään konstilla kuuntelunautintoa. Ehkä sitä vielä itsekin joskus oppii kunnolla soittamaan :-)
 
Antikitarasankari
s151669
11.10.2010 10:10:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:
Tuossa olet oikeassa melko varmasti lopun ikääsi.

 
Varmaan totta :) Suoritusta on silti tarkoitus parantaa mahdollisuuksien mukaan.
 
Sinusta ny ei uskois, että tuota et ymmärtäis? Vai onko kyse siitä, että kukaan ei ole guru omalla maallaan?
 
On siinä nyt vähän ehkä sitäkin.
 
Jos bändissä lauletaan, ni se laulun ny vaan pitää kuulua ja sanoistakin tarttee saada selvää.
 
Kyllähän se kuuluu - selvän saaminen onkin sitten toinen juttu. Noin niinkuin todellisena esimerkkinä, mitäpä siis asialle voisi tehdä vaikka huoneessa, jossa käsien läpsäytyksen aikaansaama kaiku kuolee pois noin viidessä sekunnissa ? Ja huoneen keskellä keskustellessa ilman muuta meteliä ei meinaa saada kaverin puheesta selvää.
 
Toki se kaiku jonkin verran vähenee kun porukkaa tulee paikalle.
 
On muuten kovasti väärä olettamus, et noi mikitetään senvuaksi, et ne kuuluis kovempaa. Pikemminkin päinvastoin. Toi ny vaan mahdollistaa sen, et voi vetää jopa hiljempaa ja silti kuuluu paremmin. Makuasia.
 
Se on minust erittäin jees, et milloin vaan onnistuu, ni skitat tulee omista kamoistaan ja basso omastaan. Luomumeininkiä, sano.
Jossain vaiheessa ja volumeilla tietty tulee eteen tilanne, mis voipi kokonaisuuden kannalta olla fiksumpaa kääntää omat kombot monitoreiksi ja vetää saliääni omist kamoistaan. Makuasia toikin.

 
Tässä on nyt vähän siis sitä, että on vedetty lavalla niin että kaikki kuulevat itsensä ja toisensa. Juurikaan hiljempaa tuskin voisi vetää --> jos siis nostaa kitaroita mukaan laulukamoihin, tulevat ne väkisinkin lujempaa.
 
Tarkoittanet kait siis sitä, että jos siirrytään suurempiin tiloihin, niin silloin ei nosteta sitä lavamekkalaa vaan saadaan ääni kuuluviin pa:n kautta. Jolloin lavalla kuulee edellen itsensä ja toisensa, eikä kaikki jää metelin sekaan ?
 
Mikki virveliin ja overi tai kaks?
 
Mikä olikaan se ongelma?

 
Epävarmuus mm. siitä, että millainen mikitys oikeasti rummuissa toimii. Kokeilemallahan kaikki tietysti selviää, mutta jostain syystä tässä iässä pyrkii jo välttämään perse edellä puuhun kiipeämistä.
 
Ja sitten tietysti on aina se vanha oletus, että kun käyttää rahat tuollaiseen
 
http://www.rane.com/pi14.html
 
niin se ratkaisee kaikki soundiin liittyvät ongelmat ja tekee kerralla paskasta konvehtia. Ja jos ei tehnytkään, niin sitten se seuraava purkki. Ja lopulta on oppirahat maksettu :-)
 
Antikitarasankari
s151669
11.10.2010 10:14:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timi: Jep!On kamat mitä hyvänsä merkkiä.Sillä ei ole vaikutusta.Soundi ratkaisee,eli miltä kuulostaa.Eikun haluan sanoa että näyttää teilläkin kamat riittävän mutta ehdottaisin silti vetämään voluja alas jos tuntuu että jotain alkaa jäädä alle.Ja miettimään mikä ois kuitenkin "Johtava"!soitin?
 
Heitänpä ihan provona, jotta Humppaa soittaessa se on Basso. Ei kukaan tanssilavalle tullut sitä laulua kuuntelemaan, mutta annas olla kun ei kuulu humpa-pumpa kunnolla, niin johan siinä menee tanssiessa jalat sekaisin ja daamin varpaat littuun. Eikä pääse saatille :-)
 
Hehe!Heviä kun mättää särösoundeilla marsulla täysillä.Voipi olla muilla ikävä kotiin.
 
Eipä ole kyllä lavallakaan kivaa silloin. Mitä ? En kuule, korvat vinkuu. Puhu lujempaa.
 
Antikitarasankari
CBXJuha
12.10.2010 22:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: No, kuuleman mukaan kitarat kuuluvat erilailla eri puolille huonetta. Tämä tietysti tuolla systeemillä on odotettavissakin.
 
Olikohan tämä se reissu kun käänneltiin kitarakaappeja siten että kuultaisiin toisiamme lavalla paremmin. kun yhdelle kumartaa, niin toiselle...
 
s151669: Sellaistakin kommenttia on tullut, että laulusta ei saa selvää. Tähänkin voi olla useita syitä alkaen laulajan äänestä ja päättyen huoneen akustiikkaan. Jollain EQ:lla tai kompuralla voisi ehkä tehdä jotain, vai voisiko ? Jos, niin mitä ?
 
Tämä taisi olla se keikka kun laulajalla oli sanat hukassa, kurkku karstalla ja muutenkin vibrato-o-o kateissa. Että siinä varmaan yksi selitys :) Muistan kyllä nuo kommentit XD
 
Todella amatöörejähän tässä toki ollaan. Ei silti, keikoilla on ollut hyvä meno ja kaikilla mukavaa (siis yleisöllä myös). Olishan se kuitenkin hienoa jos saataisiin vähän näkemystä mihin kannattaisi näitä keikoilta taskun pohjalle kertyneitä roposia laittaa -- jos vaikka saisi jotain parannustakin johonkin.
 
Tämän keskustelun pontena oli siis se, että huomasimme kassaan jääneen hieman rahaa. Sitä voisi käyttää johonkin laitehankintaan. Rumpujen mikitys noihin meidän laulukamoihin on jotenkin sellainen pikku mörkö -- tuleekohan siitä mitään -- auttaisikohan joku kompura/gate tms. että homma olisi hallitumpaa.
 
Täytynee kokeilla varovasti syöttää niitä rumpuja systeemiin sellaisenaan ja katsoa millaiset ongelmat nostavat päätään?
 
CBXJuha
12.10.2010 23:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Miettikää nyt sitä mikä ei tällä hetkellä toimi, mitä puuttuu tai mikä toimii huonosti.
 
No tässähän tämä mielestäni oikeastaan tulikin. Trial and error polku ei ole vielä käyty loppuun nykyromppeiden kanssa. ;)
 
Pauli Lappalainen
12.10.2010 23:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo teidän tilanne vaikuttaa sellaiselta, että ehjää ei juurikaan kannata mennä korjaamaan.
No ehkä voisi kokeilla pari kanavaa rummuille, yksi hyvin sijoitettu OH ja bassarimikki, jos vaan PA-vehkeissä on sen verran varaa.
 
Kompura on ihan ok silloin jos jollain soittajalla on dynamiikka kateissa esim. bassosta tulee joku ääni kovenpaa kuin pääsääntöisesti muut tai akustinen joka on enemmän rytmi- kuin säestyssoitin. Ilmankin pärjää kun tietää kamojensa rajat.
 
Gaten unohtaisin kokonaan, siitä ei ole kuin harmia varsinkaan jos ei ole miksajaa ja usein sittenkin.
 
Tuo teidän juttu on ilmeisesti aika lailla siinä mallissa, että jos halutaan mennä askel eteenpäin?? niin se vaatii koko baletin uusiksilaittamisen miksaajineen ja kamoineen.
 
Onko tuossa sitten järkeä, niin sen jokainen voi laskukoneella laskea.
 
rintapek
13.10.2010 10:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuote mitä tossa ehkä (painoo sanalla varovainen ehkä) ollaan hakemassa ois kaiutinprossu. Driverack PX tai Behkun vastaava.
Jos tos ny mennään subbarin (kiinteällä?) jakarilla ilman masterekua, niin tommoisella sais ulkoisen säädettävän jakarin, masterekun ja masterkompuran sit kaupan päälle. Ja mahdollisuuden laittaa pari kierronpoistofilsaa. Lisäks jonkinmoisen suuntaa- antavan mittaustuloksen.
 
Huono puoli tietty on, et se on yks säädettävä vehje lisää ja sitä tarttee osata käyttää. Muus tapauksessa tommoisella saa saundit kahta kauheammin solmuun.
 
En ny sano, et rynnätkää kauppaan ja ostakaa, mut tommoista ehkä kandeis kokeilla.
 
Ensin kumminkin se laulun kuuluvuus ja rumpumikitys kondikseen.
 
One kind of music only - the good kind
s151669
15.10.2010 07:22:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tuote mitä tossa ehkä (painoo sanalla varovainen ehkä) ollaan hakemassa ois kaiutinprossu. Driverack PX tai Behkun vastaava.
 
Jaa että tuollaisiakin on olemassa ? Pätevän oloisia vehkeitä.
 
Jos tos ny mennään subbarin (kiinteällä?) jakarilla
 
Juu, kiinteällä, mutta oikeassa kohdassa olevalla.
 
ilman masterekua, niin tommoisella sais ulkoisen säädettävän jakarin, masterekun ja masterkompuran sit kaupan päälle. Ja mahdollisuuden laittaa pari kierronpoistofilsaa. Lisäks jonkinmoisen suuntaa- antavan mittaustuloksen.
Huono puoli tietty on, et se on yks säädettävä vehje lisää ja sitä tarttee osata käyttää. Muus tapauksessa tommoisella saa saundit kahta kauheammin solmuun.

 
Eniten noista ehkä toistaiseksi lähinnä kaipaisi master EQ:ta. Saisi tapettua mahdolliset pahat kuminat tai tolkuttoman kiertoherkkyyden, sikäli kun moisia tulee vastaan. Pysyisi käyttökin simppelinä, noissa prosessoreisssa näytti olevan valikoita sen verran, että pikkukiireessä niillä ei ihan helposti tehdä mitään.
 
Ensin kumminkin se laulun kuuluvuus ja rumpumikitys kondikseen.
 
Huomenna mennään taas harjoittelemaan :)
 
Antikitarasankari
s151669
15.11.2010 10:35:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, nostetaanhan vähän tätäkin - siinä toivossa, että toisille amatööreille on jatkossa jotain iloa näistäkin kokemuksen murenista.
 
Poistin torilta 2x15 alueisen graafisen EQ:n, ja eilen se oli ensikertaa tositoimissa.
 
Toinen kanava uhrattiin basarin edessä olevan 58-kopsun säätelyyn. Alle 40Hz kokonaan pois (ei se 15" subbanen niitä edes toistaisi), 40...60 alueelle pikku boosti, 200-400 kieppeille kuoppaa ja muutamaan kilohertsiin pikku korostus. Kyllä lähti jytkettä ja napsua ihan eri malliin kuin ennen.
 
Muuten rumpumikitys hoidettiin 57-kopsulla, joka suunnattiin jostain puolen metrin päästä pikkutomien puoleenväliin. Toimi kuten haluttiin, eli nosti enimmäkseen tomeja, mutta myös jonkinverran virveliä, ei kuitenkaan juuri peltejä.
 
Toinen EQ:n kanava uhrattiin sitten monitorikaiuttimen kierronestoon. Pikkaisen kierron rajalla vingutellen löytyi todella helpolla kolmet eri kiertotaajuudet, jotka sai käännettyä pois. Tämänjälkeen alkoi kierto "kaikilla" taajuuksilla. 31-kaistaisella tai parametrisella eq:lla olisi ehkä löytynyt vielä jotain, mutta hyvin tuntuu tässä käytössä riittävän tuo 15 kaistaakin.
 
Lopputuloksena oli huomattavan paljon selkeämpi ja kovempi laulumonitorisoundi. Ja minä kun luulin aiemmin, että hyvin sieltä kuuluu...
 
Kokonaisuutena paras 60 euroa, mitä on tullut tähän hommaan käytettyä.
 
Antikitarasankari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti