Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 5 647 48 49 50 51
Sami_T
27.09.2010 16:14:30 (muokattu 27.09.2010 16:17:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetus: No minunkin mielestä vanha 01 on ihan näppärä verrattuna lysiin
 
Kyllä ne mun nähdäkseni on ihan yhtä kankeita molemmat. 01V:n tapauksessa sen vaan pystyy hyväksymään kun katsoo sitä hintalappua ja vehkeen ikää.
 
On edes gainit vanhan kansan potikoilla.
 
Sä oot kyllä taatusti ainoa joka näkee ton homman positiivisena asiana...
 
samitorvinen.blogspot.com
Sami_T
27.09.2010 16:38:10 (muokattu 27.09.2010 23:46:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin tossa viime viikonloppuna muutamaan mielenkiintoiseen hommaan.
 
Oon jo pitkän aikaa ollut kuulevinani että analogikamoilla mä saan astetta ärhäkämpää rumpusoundia kuin 01V:lla / LS9:lla. Tämä siis silloin jos rummut on geitattu. Kyllä noilla digimiksereiden gateilla perushommissa pärjää ihan hyvin, ei siinä mitään mutta jos on analogipöytä ja DS404 gatena niin jotenkin vaan lähtee paljon paremmin. On enemmän attackia siinä soundissa ja nimenomaan se osa soundista kun se rumpu "syttyy" soundaa paljon luonnollisemmalle. 01V:ssa kuuluu etenkin tomeissa välillä jossain 1300-1800 hertsin välissä sellainen "klak" mitä LS9:lla ei tuu (ainakaan yhtä paljoa) ja analogikamoilla ei ollenkaan. Noh, digivehkeillä kyllä saa sitten sen eq:n kanssa kikkailtua enemmän mutta tämä siis jos puhutaan siitä että haetaan sellaista mahdollisimman luonnollista soundia.
 
Noh, viikonloppuna oli talkkarivuoro yhdessä paikassa mihin oli tulossa lauantaiehtoona muutama sellainen vähän vauhdikkaampi orkesteri. Ko. mestassa on 01V talon mikserinä. Mulla on varastolla pyöriny pitkän aikaa yksi dbx 1074 mitä ei oo kukaan käyttäny missään niin ajattelin että heitänpä tuon tuosta toistaiseksi seisomaan ko. mestaan niin pääsee ainakin tomien kanssa paljon helpommalla (kun noissa metelihommissa on vaan pakko päästä niihin taajuusasioihin käsiksi ja se 01V:n gaten sidechain on todella hankala käyttää). On vähän haikea toi 1074 mutta on se kuitenkin kivempi kuin se 01V:n oma gate.
 
Perjantaina oli sitten tuttu bändi mitä oon miksannu monesti ja tiedän just tarkalleen miltä sen rumpalin rummut kuulostaa. Niin ihmetys oli suuri kun tökin sen 1074:n 01V:n insertteihin niin soundi oli kuin eri maailmasta. Tai sitten luulen vaan. Tossa keikassa oli sen verran hätänen lähtö että siinä ei kerenny asiaa sen enempää ihmetellä. Ens kerralla kun meen niin vedän y-piuhalla jonkun rummun kahteen eri kanavaan, vedän toista 01V:n gatella ja toista tolla 1074:lla ja teen A-B-testin että voiko toi asia oikeesti olla noin.
 
Lauantai-iltana se 1074 (ja Transient Designer minkä kuskasin sinne myös) tuli sitten oikeesti tarpeeseen, sen verran vauhdikasta oli soitanto. Missä tuli sitten toinen ihmeellisyys vastaan. Transient Designerista kun käänsi lisää attackia niin 01V:n etunen meni aivan tukkoon. Joutu pudottamaan gainia ensin sen verran että clip-valo ei vilkkunu ja siitä _vielä_ jonkun 6 dB lisää että se rupesi kuulostamaan siltä miltä pitää. Ajattelin että voisko olla niin että siitä TD:sta tulee vaan niin ärhäkkää tavaraa että 01V:n mittarointi (edes se AD-muuntimen ledi) ei vaan kerkee mukaan ja se kanava clippasi vaikka mittareiden mukaan niin ei käynytkään.
 
samitorvinen.blogspot.com
rintapek
27.09.2010 23:12:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
Oon jo pitkän aikaa ollut kuulevinani että analogikamoilla mä saan astetta ärhäkämpää rumpusoundia

 
Mitä sä tossa teet ja mitä sä itse asiassa mittaroit?
 
Ittellä ny kauheesti ei digivehkeistä kokemusta ole, muutamaa 01 Jammua olen testannu ja ittellä on aina vaan toi ddx3216, mut...
 
Se etunen ny on analogi, vaik voissa paistais. Sitä pitäis pystyä ajamaan sopivasti muroille ja ad- muuntimen sit pitäis huolia anapuolella muroutettu signaali digitaalisesti eteenpäin vietäväksi ilman digisäröä. Mut paskat. Kumpaa signaalia ylipäänsä mittaroit? Mallintaako se analogista, joka saa heilua reilusti plussalla, vai onko se digitaalinen, mis nollaa ei voi ylittää.
Jos inserttiin kytket jotain, ni ei siin insertin edessä taida olla da- muunninta, joten käsittelet ihan samaa signaalia kuin millä tahansa mikserillä. Ei tartte ihmetellä, jos se on helpompaa tai ainakin tutumpaa.
Jos ny en ulkoa väärin muista, ni ainakin tos mun behkussa kanavamittarit menee heilahtamalla +12 ikäänkuin analogista mallintaen, mut masterväylässä sit suurin sallittu luku on nolla.
 
Ei toi mulle ihan joka kohdassa ole selvinny, vaik vissiin neljä vuotta olen lelua käyttäny. Mittarointi ny sit vaan ei o ihan kuosissa, tai ei ainakaan o minkään meikäläisen ymmärtämän logiikan mukainen. Olen tolla kyl mainiosti pärjänny, kun vaan jättää joka paikkaan tarpeeks toleranssia, mut hitto, et elämä helpottui, kun hankittiin persmallin analogivehje.
 
One kind of music only - the good kind
Einherjar
28.09.2010 04:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Transient Designerista kun käänsi lisää attackia niin 01V:n etunen meni aivan tukkoon. Joutu pudottamaan gainia ensin sen verran että clip-valo ei vilkkunu ja siitä _vielä_ jonkun 6 dB lisää että se rupesi kuulostamaan siltä miltä pitää. Ajattelin että voisko olla niin että siitä TD:sta tulee vaan niin ärhäkkää tavaraa että 01V:n mittarointi (edes se AD-muuntimen ledi) ei vaan kerkee mukaan ja se kanava clippasi vaikka mittareiden mukaan niin ei käynytkään.
 
Sitä samaa mittaroinnin probleemaa tuossa, jota on tullut myös vastaan joissakin analogisissa sekoittimissakin; Transient Designer (saman saa tietenkin muillakin laitteilla aikaan..) korostaa sitä alun lyhyttä iskuäänen piikkiä paljon ja mittarointi ei sitä kerkeä mitata kunnolla -> Piikkivalo välkkyy, vaikkei ledit välky vielä kovin korkealla.
Monissa tiskeissä tietenkin peak-valo alkaa välkyttelemään jo vähän ennen kunnon pieraisuja, mutta matalalla pyörivästä mittarista huolimatta se iskuäänen alun napsahdus voi tuutata etuastetta piikille asti. Se oli ekalla kerralla aika hullu fiilis katsella mittaria, jossa peak välkkyy, mutta signaali ei näytä nousevan yli puolenvälin.
Ne transienttipiikit, mitä sieltä TD:n perästä tulee, voi olla aika rajuja (ja lyhyitä). Niistä se etuaste sitten tukkiintuu.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
eetuss
28.09.2010 09:31:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä oot kyllä taatusti ainoa joka näkee ton homman positiivisena asiana...
 
No hienoa että oot alkanut puhua kaikkien puolesta. Pointti nyt oli vaan siinä että eniten lysissä v*tuttaa se valikko nappien napsuttelu esim. pelkästään gainin säätämiseen tuntuu menevän hirveästi aikaa. Ja kun se tiski ei ole itellä kauppakassina niin oon monesti ihan ymmälläni että mihinkä suuntaan tässä nyt pitää mennä että pääsen tuonne laittamaan sen mustanaamion päälle.
 
Ei se tästä..
Sami_T
28.09.2010 11:20:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No hienoa että oot alkanut puhua kaikkien puolesta.
 
Juu ja tiedän vielä olevani oikeassa. Kun yks digimiksereiden keskeisimpiä toimintoja on ladata joku tallennettu tilanne niin jos jo ihan maalaisjärjellä lähestytään tätä hommaa niin eikö se sunkin mielestä ole parempi että myös ne gainit latautuu siinä samalla kuin että ne on "vanhan kansan potikoilla".
 
eetuss: Pointti nyt oli vaan siinä että eniten lysissä v*tuttaa se valikko nappien napsuttelu esim. pelkästään gainin säätämiseen tuntuu menevän hirveästi aikaa.
 
...
 
Ja kun se tiski ei ole itellä kauppakassina niin oon monesti ihan ymmälläni että mihinkä suuntaan tässä nyt pitää mennä että pääsen tuonne laittamaan sen mustanaamion päälle.

 
Paina kanavassa SEL ja käännä sitä HA GAIN-nappulaa -> valmis.
 
tai
 
Paina kanavassa SEL ja laita siitä ruudusta 48V päälle -> valmis.
 
Ei oikeesti ole kauheen epäloogista tai aikaavievää.
 
samitorvinen.blogspot.com
eetuss
28.09.2010 11:53:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Juu ja tiedän vielä olevani oikeassa. Kun yks digimiksereiden keskeisimpiä toimintoja on ladata joku tallennettu tilanne niin jos jo ihan maalaisjärjellä lähestytään tätä hommaa niin eikö se sunkin mielestä ole parempi että myös ne gainit latautuu siinä samalla kuin että ne on "vanhan kansan potikoilla".
 

 
Paina kanavassa SEL ja käännä sitä HA GAIN-nappulaa -> valmis.
 
tai
 
Paina kanavassa SEL ja laita siitä ruudusta 48V päälle -> valmis.
 
Ei oikeesti ole kauheen epäloogista tai aikaavievää.

 
No aivan, onhan siellä se gaini potikka. Mutta edelleen tuo valikon näpyttely on meikäläiselle jotenkin vastenmielistä. Ainakin siltäosin iLiven ja vastaavien pinta näyttää huomattavasti lempeämmältä. Ja mitä tulee 01v vs. LS9, varmasti mun kohdalla onkin kyse siitä että LS9:sää on tungettu enemmän ominaisuuksia pienelle ruudulle niin alkaa tulla ongelmia jos ei ole tutustunut tarpeeksi logiikkaan.
 
Ei se tästä..
duane
28.09.2010 12:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No aivan, onhan siellä se gaini potikka. Mutta edelleen tuo valikon näpyttely on meikäläiselle jotenkin vastenmielistä. Ainakin siltäosin iLiven ja vastaavien pinta näyttää huomattavasti lempeämmältä. Ja mitä tulee 01v vs. LS9, varmasti mun kohdalla onkin kyse siitä että LS9:sää on tungettu enemmän ominaisuuksia pienelle ruudulle niin alkaa tulla ongelmia jos ei ole tutustunut tarpeeksi logiikkaan.
 
Mulle taas iLive verrattuna vaikka LS9:n oli kertakäytön perusteella todella epäselvä kun se kanavainformaatio oli pienen näytön sijasta levitettynä aivan liian isolle alueelle ja esitystapakin oli ainakin alkuun aika "villi".
 
katellaan...
miffe
28.09.2010 22:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautiSa: Ne lysin etuset on jotenkin kauheen "digin" kuuloset, kovat ja neutraalit.
 
Lysin etarit on kaukana neutraalista ainakn mittausten perusteella. Siihen vielä kelvottoman huonot DA-muuntimet lähtöpuolelle, niin soppa on valmis. Silti sillä vetää ihan ok...
 
Yamahan studiodigidigeissä on neutraalit etuset.
 
Presonuksen etuset taas mielestäni vähän pehmeämmät ja lämpimämmät, tosin onhan toi presonus muutenkin lähempänä analogitiskiä ku lysi.
 
Se Presonuksen 8-kanavainen etari ainakin korosti diskantteja reilusti. Ei ny ihan niin paljon kuin Focusriten Octopre, mutta melkein sentäs. Focusritessa bonuksena kiintee alapäänleikkuri. Samaa etusta on myyty myös Digidesignin purkkien osana...
 
turkulainen
multipaavo
01.10.2010 01:29:10 (muokattu 01.10.2010 01:32:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koko tän threadin luettuani lupaan pyhästi pysytellä digitiskeistä niin kaukana ja niin kauan kun vaan mahollista.
 
Anteeks OT.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Pauli Lappalainen
01.10.2010 08:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LS9 on kyllä kamalin taskulaskin minkä kanssa olen joutunut tekemisiin.
Käyttöliittymä ei aukea mitenkään, vaikka 01v ja dm2000 on ollut työkaluina useita vuosia.
 
Noiden Yamahoiden soundissa on myös jotain kummallista. Periaatteessa hyvä ja yksittäisinä kanavina ok, mutta summauksessa tai jossain tökkää.
Soundista ei tule valmista millään, vaan vaikka kuinka ruuvaa, niin aina on eri tavalla jotain kateissa. Verrattuna suurimpaan osaan analogipöydistä mitä olen käyttänyt niin nuo Yamahat eivät "soi", vaan soundi on kasa erillisten kanavien ääntä eikä niistä saa niin hallittua kokonaisuutta "miksausta" syntymään.
 
Katti
01.10.2010 08:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: LS9 on kyllä kamalin taskulaskin minkä kanssa olen joutunut tekemisiin.
Käyttöliittymä ei aukea mitenkään, vaikka 01v ja dm2000 on ollut työkaluina useita vuosia.

 
Kyllä ton käyttöliittymän kanssa elää ja sen haltuunkin ottaa, mutta onhan se vähän "sellainen"...
 
Pauli Lappalainen: Noiden Yamahoiden soundissa on myös jotain kummallista. Periaatteessa hyvä ja yksittäisinä kanavina ok, mutta summauksessa tai jossain tökkää.
Soundista ei tule valmista millään, vaan vaikka kuinka ruuvaa, niin aina on eri tavalla jotain kateissa. Verrattuna suurimpaan osaan analogipöydistä mitä olen käyttänyt niin nuo Yamahat eivät "soi", vaan soundi on kasa erillisten kanavien ääntä eikä niistä saa niin hallittua kokonaisuutta "miksausta" syntymään.

 
Mä oon tullu tuohon samaan lopputulokseen, eikä se yksittäisen kanavankaan soundi ihan timanttia kyllä ole. Melko moni halvempikin analogilankku voittaa tuossa sarjassa...
 
...sit toi summaus on todellakin jotenkin "outo". Liekkö loppuu raudasta vääntö vai mikä on, mutta mitä enemmän joutuu käyttämään prossuja (dyn/fx) niin sitä "irtonaisempi" (ei ehkä paras kuvaus sille mitä haluan sanoa) kokonaisuudesta tulee. Tämän takia olenkin luopunut "fixed mix":ien (eli siis periaatteessa groupit) kayttämisestä kokonaan, ettei siellä tulis lisää summaushätöjä...
 
Mun 10 Euro-senttiä
 
eetuss
01.10.2010 11:33:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: LS9 on kyllä kamalin taskulaskin minkä kanssa olen joutunut tekemisiin.
Käyttöliittymä ei aukea mitenkään, vaikka 01v ja dm2000 on ollut työkaluina useita vuosia.

 
Tämä oli kai se mitä itsekin hain.
 
Noiden Yamahoiden soundissa on myös jotain kummallista. Periaatteessa hyvä ja yksittäisinä kanavina ok, mutta summauksessa tai jossain tökkää.
Soundista ei tule valmista millään, vaan vaikka kuinka ruuvaa, niin aina on eri tavalla jotain kateissa. Verrattuna suurimpaan osaan analogipöydistä mitä olen käyttänyt niin nuo Yamahat eivät "soi", vaan soundi on kasa erillisten kanavien ääntä eikä niistä saa niin hallittua kokonaisuutta "miksausta" syntymään.

 
Spank my ass and call me charlie, mutta mulla on samanlainen olo lysin kanssa kuin Xti+MRX:n kanssa. Millä ikinä tuota kasaa aajakin, se ei soi - mitä tahansa ajaakin lysillä, se ei soi.
 
Nyt tuli sitten surumielinen kauhukuva että onko nuo iLivetkin samaa maata..? Olen itse nimittäin testannut vain kanavia ja sitä miten tuo laite toimii.
 
Ei se tästä..
Sami_T
01.10.2010 12:45:33 (muokattu 01.10.2010 13:55:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää "digimiksereiden soundi"-keskustelu lähtee nyt mun mielestä vähän näpeistä. Oon vetäny 01V:lla paljon, LS9:lla jonkin verran ja muilla digimiksereillä silloin tällöin ja onhan ne nyt erilaisia (luonnollisesti) kuin analogipöytä hyvässä ja pahassa mutta ei niissä missään oo soundin puolesta mitään sellaista minkä kanssa ei pystyis elämään.
 
Jos puhutaan soundista ja äänenlaadusta niin ennenkuin päästään sinne mikseriin asti niin siinä on muutama juttu ennen sitä (ei oo missään järjestyksessä):
- lähtösoundi
- lavavola
- tila
- monitorit (siltä osin kuin ne vuotaa mikkeihin ja saliin)
- PA
- pyydykset ja niiden sijoittelu
- mitä se etupääukko tekee
 
Jos yksikin noista asioista mättää niin se on mun nähdäkseni siinä kohtaa jo melkein se ja sama miltä se pöytä soundaa. Toi pöydän soundi rupee nousemaan tapetille vasta siinä kohtaa kun miksaa oikeesti hyvää bändiä hyvällä PA:lla isoilla keikoilla. Paljon olennaisempi asia on mun mielestä miltä sen pöydän dynamiikkaprossut ja efektit soundaa. Ja tietenkin se että pöydästä löytyy kaikki tarvittavat ominaisuudet hoitaa keikka kotiin.
 
Oli siellä etupäässä mitä tahansa kalustoa minkä laatu ja ominaisuudet riittää siihen hommaan mitä ollaan tekemässä niin mä en kyllä ihan hevillä lähde syyttämään pöytää siitä jos homma ei toimi. Enemmin syytän itseäni kun joko ei osaa käyttää laitteita tai sitten ei vaan osaa vetää. Mieluiten tietenkin syyttää bändiä =)
 
samitorvinen.blogspot.com
stnprkl
01.10.2010 15:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....e. Tämän takia olenkin luopunut "fixed mix":ien (eli siis periaatteessa groupit) kayttämisestä kokonaan, ettei siellä tulis lisää summaushätöjä...
 
Eli latenssierot kanavien kesken on ongelma. Yamahan halvemmissa (vaiko koko mallistossa ja suurimmalla osalla valmistajista) ongelma tulee just tossa. Erot on pieniä 1-2ms, mut silti vittumaisia. Monitorihommis en oo huomannu et vaikeuttas elämää, mut mä en tarviikkaan grouppeja erikseen. Eli juttu on siis seuraavanlainen. Kanavalla on tietty "vakiolatenssi" (sisältäen eq:n, gaten ja kompuran) ja sit jos sen kanavan routtaa vielä ryhmäänkin niin tää sama latenssi tulee toistamiseen. Ongelma on raivostuttava varsinkin jos ajaa sen saman signaalin suoraan kanavasta JA ryhmän kautta master-bussiin.
 
Normihommissa (eli kanava sisään ja käsittelyn jälkeen pihalle ilman sen kummempia reitityskikkailuja) tuolla ei oo juurikaan merkitystä. Sen verta pienistä eroista puhutaan kuitenkin nyt.
 
Viltsu audiokantaja
MJ
02.10.2010 03:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Eli latenssierot kanavien kesken on ongelma. Yamahan halvemmissa (vaiko koko mallistossa ja suurimmalla osalla valmistajista) ongelma tulee just tossa. Erot on pieniä 1-2ms, mut silti vittumaisia. Monitorihommis en oo huomannu et vaikeuttas elämää, mut mä en tarviikkaan grouppeja erikseen. Eli juttu on siis seuraavanlainen. Kanavalla on tietty "vakiolatenssi" (sisältäen eq:n, gaten ja kompuran) ja sit jos sen kanavan routtaa vielä ryhmäänkin niin tää sama latenssi tulee toistamiseen. Ongelma on raivostuttava varsinkin jos ajaa sen saman signaalin suoraan kanavasta JA ryhmän kautta master-bussiin.
 
Normihommissa (eli kanava sisään ja käsittelyn jälkeen pihalle ilman sen kummempia reitityskikkailuja) tuolla ei oo juurikaan merkitystä. Sen verta pienistä eroista puhutaan kuitenkin nyt.

 
Tuotahan kutsutaan nimellä Delay Compensation, ja musta tuntuu että tuota ei ole missään digitiskissä olemassa, ellei sitten Digidesignin yms Digigoissa..
Mutta itte olen ratkassu ongelman sillai että on kaks grouppia sen yhden sijasta, joista toinen on tavallaan se Master ja toinen sitte se rinnakkaiskompura-kanava.
Näin pysyy latenssi kummasaki samana. Mutta hankalaaha tuo on..
 
stnprkl
02.10.2010 04:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Tuotahan kutsutaan nimellä Delay Compensation, ja musta tuntuu että tuota ei ole missään digitiskissä olemassa, ellei sitten Digidesignin yms Digigoissa....
 
Ymmärtääkseni Digidesign on ainoo, missä toi on ja siinäkin se pitää erikseen laittaa päälle jos haluaa käyttää. Ja mun mielestä toi grouppien kautta rinnakkaiskompurointi yms. on ainoo missä sitä tarvii. Se et ne kanavat on toisiinsa nähden eri ajassa (noi latenssit on kuitenkin oikeesti niin pieniä) on yks lysti kun ei ne mikit siellä lavallakaan oo samassa kohdassa ja samalla etäisyydellä kukin omasta lähteestään. Puhumattakaan siitä et kuinka etäällä mistäkin ääniläähteestä yksittäinen kuuntelija tai siellä lavalla oleva poppari on.
 
Ja sama juttu pätee myös analogimaailmassa heti (tai vasta) kun mukana on digitaalisia mulinexeja (FX/COMP jne.) signaaliketjussa.
 
Viltsu audiokantaja
Sami_T
02.10.2010 06:29:10 (muokattu 02.10.2010 06:57:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä istuin jossain esittelytilaisuudessa silloin kun Soundcraftin Vi6 tuli pihalle. Siellä oli Soundcraftin ukko esittelemässä heidän uutta tuotetta ja siinä juurikin puhuttiin ja ihmeteltiin aika pitkätkin pätkät tätä latenssijuttua. En nyt tähän hätään muista oliko Vi6:ssa tuota ominaisuutta että pystyy ajelemaan "kiinteällä" latenssilla vai ei. Keskustelu alkoi siitä kun joku tätä hommaa kysyi.
 
No kuitenkin. Se Soundcraftin tyyppi väitti että edullisissa (siis nähtävästi Vi6:ta edullisemmissa) digimiksereissä missään se latenssi ei oo vakio. Vaan se vaihtelee kanavakohtaisesti ja elää koko ajan sen mukaan mitä siellä kanavassa puuhaillaan. Eli siis kun ottaa käyttöön kanavassa yhden parametrisen eq:n käyttöön niin latenssi muuttuu, kun kääntää seuraavaa niin muuttuu taas jne. Ja jos tönäsee kompuran päälle niin sekin vaikuttaa ja jopa se kun muuttaa kompuran ratiota niin sekin vaikuttaa. Eli kaikki informaatio menee kanava kerrallaan siellä pulpetin sisällä omia latujaan ja ne kanavat pukataan yks kerrallaan pihalle sitten joskus kun on valmista. Ja tämä siis sen Soundcraftin ukon suusta.
 
Ja tosiaan jos digimikserissä käyttää ryhmiä ja käyttää sitten ryhmäkompuraa tai eq:ta tai whatever niin se kasvattaa tuota latenssia vielä lisää.
 
Todettiin että käytännön elämässä tuolla hyvin harvoin on merkitystä. Livetilanteessa kun ne mikrofonien etäisyydet äänilähteestä on mitä milloinkin niin jos PA:sta ulostullessaan joku asia on millisekunnin tai kaksi myöhässä niin ei sillä ole mitään väliä.
 
Kuitenkin, Soundcraftin ukolla oli tarjoilla muutama esimerkkitapaus missä tolla latenssilla on väliä.
 
Ensimmäinen on tällänen missä seppä splittaa laulun kahteen kanavaan, kompuroi toisen ja jättää toisen kompuroimatta ja sekoittaa ne keskenään. Jotkut tätä harrastaa. Ei ole kuulemma "selkeä tapaus" mutta kuulostaa vaan vähän tumpulta.
 
Toinen oli sitten se että otetaan basso kahteen kanavaan, clean-soundi DI:lla suoraan basson jälkeen ja sitten se ei-niin-clean-soundi nupin ulostulosta. Tyypillisestihän nää kaks kanavaa saa hyvinkin erilaisen prosessoinnin osakseen. Niin tässä kohtaa menee sitten bassosoundi aivan lörinöiksi kun näiden kanavien välisestä latenssierosta johtuva kampafiltteröinti pistää soundin aivan uuteen uskoon. Ja matalilla taajuuksillahan tällänen ongelma oikeen hyppää silmille. No tottakai siinä heti otettiin puheeksi se että jos ottaa basson DI:lla ja mikittää lisäksi. Niin väitettiin että siinä se aikaero on jo niin suuri että se ongelma ei oo läheskään yhtä paha.
 
En tiedä pitäiskö uskoa vai ei. En oo kokeillu.
 
samitorvinen.blogspot.com
eetuss
02.10.2010 10:43:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen oli sitten se että otetaan basso kahteen kanavaan, clean-soundi DI:lla suoraan basson jälkeen ja sitten se ei-niin-clean-soundi nupin ulostulosta. Tyypillisestihän nää kaks kanavaa saa hyvinkin erilaisen prosessoinnin osakseen. Niin tässä kohtaa menee sitten bassosoundi aivan lörinöiksi kun näiden kanavien välisestä latenssierosta johtuva kampafiltteröinti pistää soundin aivan uuteen uskoon. Ja matalilla taajuuksillahan tällänen ongelma oikeen hyppää silmille. No tottakai siinä heti otettiin puheeksi se että jos ottaa basson DI:lla ja mikittää lisäksi. Niin väitettiin että siinä se aikaero on jo niin suuri että se ongelma ei oo läheskään yhtä paha.
 
En tiedä pitäiskö uskoa vai ei. En oo kokeillu.

 
No joo, tätä on mietitty ihan analogimaailmassakin. Saarisen Reiskalla oli sellainen viritys vissiin Güntille, että ajoi etupäässä DI-signaalin SansAmpin läpi.
 
Ei se tästä..
EO
03.10.2010 21:06:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen kokemus 01V 96 VCM -mikseristä viikonlopun keikoilta.
Kitaratsekkiä tehdessäni havaitsin kanvan menevän särölle vaikka mikään ei oikeasti klipannut.
Lisäksi ääneen tuli sellaista wahwah -maista mongerrusta ja tason tiputtelua epäsäännöllisesti. Käytössä oli pöydän II EQ.
Ongelma paikallistui siihen equun ja on olemassa kaikilla kanavilla.
Vaihdettin equ I -versioon ja ongelma poistui. Onko kokemuksia aiheesta? Mikähän voisi olla vikana?
 
COVS Nro: 4
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 647 48 49 50 51

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «