Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 547 48 49 50 51
stnprkl
22.08.2010 22:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Yksi asia, jossa iLive hakkaa Digicon 12-0 on se, että kaikki pinnat toimii kaikkien mix-engineiden kanssa. Myös sessiot ovat kanavarajoituksen puitteissa täysin yhteensopivia.....
 
Digicossa ne aivot on siel laudas ja räkit on pelkkää I/O:ta, mitä niitä sitten taas voi sekotella ihan miten huvittaa. Ja digicos failit toimii keskenään ristiin SD-sarjan sisällä ja sijt taas D-sarjan sisällä. (iLivea ei kai taida olla kun faderimäärältään erilaisia pintoja) Softan versionumero (eli esmes V1 futaa V2:ssa, mut ei toistepäin) on ainoo rajotus, mut se nyt on muillakin, paitsi Digidesignilla.
 
Viltsu audiokantaja
Roadari
22.08.2010 23:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: efektien hidas editointi. Kaiken kukkuraks efektipaluita ei saa liukujen taakse.
 
Saahan sen muljutettua sinne gruuppi faderin taakse(sub).
 
Mut onhan toi silti aika kankee tiski, mut joissain olosuhteissa voi olla ihan jees. Mää kyl tykkäisin 01veestä tossa hintaluokassa mielummin...
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
pitk
23.08.2010 08:29:18 (muokattu 23.08.2010 11:23:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: taas D-sarjan sisällä.
 
Ok, tässä kohdassa mulla oli sitten väärä käsitys. Kuulin tuossa kesän alussa kaatuneesta D5:sta tai D7:sta, korvaava tuote oli sitten eri ja sessio ei toiminut. Tämä siis toisen käden tietoa. Voihan olla, että kyseessä oli D ja SD -sarjat. Täytyy varmaan kysellä, kun kyseisen sepän seuraavan kerran tapaa.
 
iLivea ei kai taida olla kun faderimäärältään erilaisia pintoja
 
Pintoja on kahta tyyppiä; iLeve ja iLiveT. "Itse" iLivessä on mikkitasoisia sisään ja ulos sekä (neljä?) lisäkorttipaikkaa, mihin voi sitten shoppailla kaikenmoisia I/O -kortterja. iLive-T on kevennetty versio; itse pinnassa on linjatasoisia I/O ja S/PDIF I/O. Lisäksi ACE:t (Audio and Control over Ethernet), Planet (Kaikenmoisia lisäkontrollereita, esim henk koht monitorikäyttöön ja ethernet verkostoitumista varten. Liukuja on sitten 20-44.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
virt@nen
23.08.2010 10:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Digicossa ne aivot on siel laudas ja räkit on pelkkää I/O:ta, mitä niitä sitten taas voi sekotella ihan miten huvittaa. Ja digicos failit toimii keskenään ristiin SD-sarjan sisällä ja sijt taas D-sarjan sisällä. (iLivea ei kai taida olla kun faderimäärältään erilaisia pintoja) Softan versionumero (eli esmes V1 futaa V2:ssa, mut ei toistepäin) on ainoo rajotus, mut se nyt on muillakin, paitsi Digidesignilla.
 
Ei ne Viljami ihan suorilta D:n kanssa mene jos muistat taannoisen D1 kokeilun. Eli ainakin D -sarjalaisessa DSPtä pitää olla yhtäpaljon niissä pöydissä mihin sessio siirretään, tai saattaa käydä mystisiä asioita, esmes efektien katoamista, kuten meidän pulsan kanssa silloin kävi. Sit vaan soitto tehtaalle ja ruinaa uudestaan efektikoodia että saa kaikua kehiin.
 
Totofan
23.08.2010 11:18:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei konkarit.
 
Onko noista Yamahan digi-esoista olemassa mitään offline-editoria? (LS9, DM1000, nollaykkönen?) Tyyliin niinkun näillä valopöytävalmistajilla on.. (Zero, Chamsys..)
 
Lähinnä tarve ois tsekata vähän tota LS9 ja DMtonnisen käyttöliittymää etukäteen ennenkuin joutuu kyseisten tapauksien kanssa tekemisiin. Nollaykkösen käyttöliittymä on hanskassa, paljon noissa kahdessa on käyttöön liittyviä eroja? Ymmärtäsin et LS9:in näyttö on hieman erinäköinen?
 
Vanishing like a cyan sunday
pitk
23.08.2010 11:33:39 (muokattu 23.08.2010 11:33:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Hei konkarit.
 
Onko noista Yamahan digi-esoista olemassa mitään offline-editoria? (LS9, DM1000, nollaykkönen?)

 
http://www.yamahaproaudio.com/downloads/firm_soft/index.html
 
LS9:n kanssa en oo käyttänyt, mutta notta tuon saa futaamaan DM1000:n kanssa, niin saa kyllä veistää rastia ruutuun, jos toiseenkin.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
miffe
23.08.2010 12:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Ja digicos failit toimii keskenään ristiin SD-sarjan sisällä
 
Höpöjä puhut kyl nyt :)
 
Ei ainakaan SD8 -> SD9 sujahtanu --> täysi check tarvittiin festaritilanteessa. Ja juu, ei ollu mun tarjooma tiski vaan ihan laulu- ja soitinyhtyeen oma seppä toi.
 
Syy tiskin vaihtumiseen oli edellisen keikan sääsuojauksen epäonnistuminen, mistä syystä se SD8 oli mennyt huoltoon ja SD9 tilalle.
 
turkulainen
miffe
23.08.2010 13:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Lähinnä tarve ois tsekata vähän tota LS9 ja DMtonnisen käyttöliittymää etukäteen ennenkuin joutuu kyseisten tapauksien kanssa tekemisiin.
 
No noita asioita ei sen editorin avulla ainakaan opi. Saa kyl käsityksen, mitä sellasel voi tehdä.
 
Nollaykkösen käyttöliittymä on hanskassa, paljon noissa kahdessa on käyttöön liittyviä eroja? Ymmärtäsin et LS9:in näyttö on hieman erinäköinen?
 
No esim. DM1000 on sellanen, että siinä tulee alkuun kiroiltua, kun ei saa tavaraa auxeihin lähetettyä, kun ei sitä liukujen moodinappulaa muista monottaa. Mutta periaatteessa Donni sul pitäs olla hallus.
 
LS9 taas on logiikaltaan hyvin samanlainen, mutta asiat löytyy ihan eri paikoista ja muutamia nopean yleissilmäyksen asioita on lisätty. Toisaalta idioottimaisia puutteitakin löytyy, kuten se, ettei kerralla saa näkymään useiden kanavien kompuroiden ja/tai geittien signaalinvaimennusta. Jopa siinä kerpeleen Presonuksessa onnistuu toi.
 
turkulainen
stnprkl
23.08.2010 13:57:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virt@nen: Ei ne Viljami ihan suorilta D:n kanssa mene jos muistat taannoisen D1 kokeilun. Eli ainakin D -sarjalaisessa DSPtä pitää olla yhtäpaljon niissä pöydissä mihin sessio siirretään, tai saattaa käydä mystisiä asioita, esmes efektien katoamista, kuten meidän pulsan kanssa silloin kävi. Sit vaan soitto tehtaalle ja ruinaa uudestaan efektikoodia että saa kaikua kehiin.
 
Tossahan meil oli failiversion ylöspäin päivitys menossa (vanhempi faili uudemmaks), missä siis siinä kohden tapahtu kaikkein eniten asioita ja siinä kohden mentiin myös vituiks :)
Sillä kerral tapahtu muitakin asioit aika paljon, tollast ei meinaan oo uudestaan tapahtunu kun oon pomppinu esmes D5 ja D1:sen välillä sillä samalla faililla.
 
Viltsu audiokantaja
virt@nen
23.08.2010 14:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Tossahan meil oli failiversion ylöspäin päivitys menossa (vanhempi faili uudemmaks), missä siis siinä kohden tapahtu kaikkein eniten asioita ja siinä kohden mentiin myös vituiks :)
Sillä kerral tapahtu muitakin asioit aika paljon, tollast ei meinaan oo uudestaan tapahtunu kun oon pomppinu esmes D5 ja D1:sen välillä sillä samalla faililla.

 
Sori, niin olikin v.3:sen 4:seen päivitys... yritys.
 
stnprkl
23.08.2010 14:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Höpöjä puhut kyl nyt :)
 
Ei ainakaan SD8 -> SD9 sujahtanu --> täysi check tarvittiin festaritilanteessa. Ja juu, ei ollu mun tarjooma tiski vaan ihan laulu- ja soitinyhtyeen oma seppä toi.
 
Syy tiskin vaihtumiseen oli edellisen keikan sääsuojauksen epäonnistuminen, mistä syystä se SD8 oli mennyt huoltoon ja SD9 tilalle.

 
Juu sori, virhe.
 
Viltsu audiokantaja
stnprkl
23.08.2010 15:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virt@nen: Sori, niin olikin v.3:sen 4:seen päivitys... yritys.
 
Yritys nimenomaan eikä kauheen onnistunu :)
Olis vaan pitäny lukee se manuaali tarkemmin. Ton jälkeenhän mä oon aina tehny noi failin upgreidaukset offline-editorilla, meinaan jos se editori kaatuu niin siinä ei vielä mee mikään oikeesti solmuun, käynnistää vaan editorin uusiks ja taas rokkaa.
Tärkein juttuhan siin missä me mokattiin oli se et aina kun laittaa vanhemman failin uudempaa firmikseen niin se faili pitää rakentaa uusiks (reconstruct) niin ettei missään kohden oo rakseja ruudussa (eli siis ei lisätä tai poisteta kanavia, auxeja, efektejä tai mitään näiden tietoja).
Siellä tais joku raksi olla sillon päällä ja sit se lauta sekos ja kadotti effat.
 
Viltsu audiokantaja
pitk
23.08.2010 16:03:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
Tärkein juttuhan siin missä me mokattiin oli se et aina kun laittaa vanhemman failin uudempaa firmikseen niin se faili pitää rakentaa uusiks (reconstruct) niin ettei missään kohden oo rakseja ruudussa (eli siis ei lisätä tai poisteta kanavia, auxeja, efektejä tai mitään näiden tietoja).
Siellä tais joku raksi olla sillon päällä ja sit se lauta sekos ja kadotti effat.

 
Kätevää ;-)
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
23.08.2010 16:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Kätevää ;-)
 
Niinpä :)
Tää tosin tarvii tehä vaan noissa isommissa siirroksissa eli V1->V2 jne. esmes V1.2->V1.3 ei tarvii mitään muuta kun load file ja ok
 
Viltsu audiokantaja
Sami_T
23.09.2010 19:49:21 (muokattu 23.09.2010 20:19:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen oli talon puolesta tyrkyllä PreSonus Studiolive 16.4.2 ja vaikka oli omakin mikseri mukana niin ajattelin että vedetääs nyt tolla Studiolivella niin tulee sekin vehje tutuksi.
 
Se mikä tossa vehkeessä oli mukavaa on se että käyttöliittymä on todella intuitiivinen ja kaikki on heti käsillä. Jos on ikinä käyttäny mitään digimikseriä niin tota vehjettä ei tarvii kauaa tuijotella kun on täysin selvää miten asiat toimii.
 
Studiolivessa ei pysty määrittämään tai patchamaan oikeastaan yhtään mitään. Siinä on kaikki jutut niinkuin ne on ja sen kanssa on pärjättävä.
 
16-kanavaisen mallin eq:ssa ei ole vapaasti säädettävää Q-arvoa vaan siinä on kytkin jolla saa Q-arvoksi (manuaalin mukaan) 0.55 tai 2.0. Jäi vähän sellainen kutina että toi 0.55 ei voi pitää paikkaansa, kyllä siinä aika laajalta (mun mielestä aivan liian laajalta) rouhittiin mutta noin näppituntumalta ei se nyt 0.55 kuitenkaan ollut. No joka tapauksessa, eq:sta jäi vähän sama fiilis kuin olisi ollut esim. joku vanha A&H GL2000 alla. Säädettävä HPF sentään löytyy.
 
Efektit oli vähän samaa tasoa kuin jossain parinsadan euron Lexiconissa. Efektikoneita on kaksi. Tap-nappula löytyy suoraan naamataulusta.
 
Moottorifadereita tossa vehkeessä ei ole. Sends-on-fader-toimintoon tottuneena vähän jo mietinkin että kun teen monitorit etupäästä niin mitenkä se tapahtuu. Ihan järkevästi itseasiassa, valitsee haluamansa auxin ja sen jälkeen jokaiselle kanavalle on oma fyysinen nappula mistä voi kääntää kuinka paljon sitä kanavaa sinne auxiin lähetetään. Suoraan yläpuolella on mittarointi.
 
Muilla digimiksereillä jos vetelen monitoreita etupäästä mä teen yleensä aina niin että splittaan kanavat toiselle layerille ja ajelen ne monitorit sieltä. Aika usein myös equtan joitakin monitorikanavia. Tää ei tossa Studiolivessa onnistu. Pre auxin kohdalla tarjotaan kahta vaihtoehtoa: ennen eq:ta ja dynamiikkaprosessointia tai niiden jälkeen.
 
Toi moottorifadereiden puute muodostuu tietenkin kaikista isoimmaksi ongelmaksi jos lataa jonkun skenen. Niin toi pöytä kyllä lataa ne liukujen asennot mutta liu'ut ei fyysisesti itsestään asetu oikeisiin asentoihin. Jos on tallentanu skenen niin että liukujen sijainnit tallennetaan niin ko. skeneä ladattaessa pöytä menee "fader locate"-moodiin missä sitten näytön avustuksella asetellaan liu'ut paikalleen yksi kerrallaan. Ymmärsin näin että gainit ja phantomit elää tiukasti analogimaailmassa.
 
Mittarointi on siinä mielessä hyvä että kaikelle löytyy oma mittari suoraan naamataulusta. Mutta muuten se mittarointi on sitten vähän sieltä tänne päin. Kanavien input-mittaroinnin asteikko on sellainen että muistaakseni mittarin keskikohta on jotain tyyliin -25 dB. Laulumikeissä jo pelkkä vuoto aiheuttaa sen että mittari on jo kiivennyt melkein puoliväliin. Sitten kun siinä niitä ledejä ei kauheesti ole niin jos yrittää tihrustaa esim. kanavien välisiä tasoeroja niin aika helposti yritykseksi jää. Lisäksi missään mittarissa ei ole yhtään fall timea mikä on kaikista ongelmallisin kompuran gain reduction-mittaroinnissa. Siitä on todella vaikea saada käsitystä että lytätäänkö piikeissä 3 vai 9 dB kun ne LEDit vilkkuu aivan liian hätäisesti. Mitään säätöä tolle en löytänyt.
 
Vehkeen soundista en pysty sanomaan mitään, keikkapaikan PA oli miedosti ilmaistuna kelvoton.
 
Nii. Kyllä tolla nyt saa peruskeikan jollain tavalla hoidettua mutta ei se kivaa ole. Jos vertaa tota Studiolivea samaa hintaluokkaa edustavaan 01V:een (kalustettuna jollain ADAT-etusella) niin toi Studiolive on selkeästi helpompi vehje ja ehkä myös hivenen nopeampi käyttää mutta häviää sitten aivan kaikessa muussa.
 
samitorvinen.blogspot.com
RautiSa
23.09.2010 21:39:40 (muokattu 23.09.2010 21:43:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Mittarointi on siinä mielessä hyvä että kaikelle löytyy oma mittari suoraan naamataulusta. Mutta muuten se mittarointi on sitten vähän sieltä tänne päin. Kanavien input-mittaroinnin asteikko on sellainen että muistaakseni mittarin keskikohta on jotain tyyliin -25 dB. Laulumikeissä jo pelkkä vuoto aiheuttaa sen että mittari on jo kiivennyt melkein puoliväliin. Sitten kun siinä niitä ledejä ei kauheesti ole niin jos yrittää tihrustaa esim. kanavien välisiä tasoeroja niin aika helposti yritykseksi jää. Lisäksi missään mittarissa ei ole yhtään fall timea mikä on kaikista ongelmallisin kompuran gain reduction-mittaroinnissa. Siitä on todella vaikea saada käsitystä että lytätäänkö piikeissä 3 vai 9 dB kun ne LEDit vilkkuu aivan liian hätäisesti. Mitään säätöä tolle en löytänyt.
 
Vehkeen soundista en pysty sanomaan mitään, keikkapaikan PA oli miedosti ilmaistuna kelvoton.

 
Jos on tulossa lisää SL -keikkaa, niin suosittelen kokeilemaan tuota Presonuksen VSL (Virtual StudioLive) ohjelmaa. Sillä saat näkyviin kaikki kanavat kerrallaan (faderin sijainti, aux sendit, pieni kuva eq -käyrästä, panoroinnit, hpf ym... Tai sitten ihan kanava kerrallaan (seuraa selectiä) tarkemmat näkymät (kompurakäppyrä + gain reduction, eq käppyrät ja arvot ym. ym.) Olen itse todennut huomattavasti selkeämmäksi käyttää, varsinkin jos on vähänkin huono valaistus (eikä löydy lamppu pöytään kytkettäväksi). VSL:n kanssa onnistuu myös pöydän kauko-ohjaus esim. iphonella, ipadillä tai toisella koneella. Kerran kokeillut demoäänitysten yhteydessä, ja kyllähän se toimii niinkin. Ja samalla sitte äänittelee keikanki siinä Capturella.
 
Pöydän soundin on mun korvaan ainakin ihan kelpo, ainakin tuohon hintaan. Pidän ehkä jopa enemmän kuin lysin soundimaailmasta... Mutta en o koskaan vierekkäin laittanu, että sikäli paha sanoa. Gate:n kanssa ollut välillä pientä ongelmaa rumpujen kanssa, lähinnä tuon säätöjen määrän takia. Viimeksi korjasin asian nappaamalla drawmer mx40:sen mukaan.
 
Katti
24.09.2010 09:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautiSa: Pöydän soundin on mun korvaan ainakin ihan kelpo, ainakin tuohon hintaan. Pidän ehkä jopa enemmän kuin lysin soundimaailmasta...
 
Olipas ylläri :)
 
Ihan rehellinen ollakseni ei nuo Lysin etuasteet kyllä mitään kovin kummoisia olekaan. Kyllä niillä tekee ja ihan kohtuullista jälkeäkin saa, mutta jotenkin niistä vaan puuttuu "se jokin".
 
RautiSa
26.09.2010 23:12:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Olipas ylläri :)
 
Ihan rehellinen ollakseni ei nuo Lysin etuasteet kyllä mitään kovin kummoisia olekaan. Kyllä niillä tekee ja ihan kohtuullista jälkeäkin saa, mutta jotenkin niistä vaan puuttuu "se jokin".

 
Ne lysin etuset on jotenkin kauheen "digin" kuuloset, kovat ja neutraalit. Presonuksen etuset taas mielestäni vähän pehmeämmät ja lämpimämmät, tosin onhan toi presonus muutenkin lähempänä analogitiskiä ku lysi.
 
Dugeroow
27.09.2010 11:38:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautiSa: Ne lysin etuset on jotenkin kauheen "digin" kuuloset, kovat ja neutraalit. Presonuksen etuset taas mielestäni vähän pehmeämmät ja lämpimämmät, tosin onhan toi presonus muutenkin lähempänä analogitiskiä ku lysi.
 
Olenko se vaan minä, mutta mun mielestä melkein kaikki vanhemmat Yamahat kuulostaa nimen omaan noiden etusten osalta paremmalta kuin tuo LS9. Eli tykkään enemmän 02r, 03d ja tietenkin DM1000 (sitten jo vähän uudempi) osastosta. Onhan noissa sitten noita käytettävyysjuttuja ja muita rajoitteita, mutta ainakin minä olen niiden kanssa ihan hyvin tullut toimeen, kun on vähän jaksanut nähdä vaivaa keikan suunnittelussa.
 
Se on tosiaan kumma, että miten nuo yli 10v vanhat digitiskit on minusta vieläkin ihan käyttökelpoisia, kunhan mikään hirveän iso orkesteri ei ole esiintymässä.
 
eetuss
27.09.2010 15:41:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on tosiaan kumma, että miten nuo yli 10v vanhat digitiskit on minusta vieläkin ihan käyttökelpoisia, kunhan mikään hirveän iso orkesteri ei ole esiintymässä.
 
No minunkin mielestä vanha 01 on ihan näppärä verrattuna lysiin. On edes gainit vanhan kansan potikoilla.
 
Ei se tästä..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 547 48 49 50 51

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «