Muusikoiden.net
07.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: efektiä
1
vanhanen
31.07.2010 20:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen saanut sellaisen käsityksen että yamahan paavot ovat käytettyjä/
suosittuja maustemyllyjä.Mikä niiden suosion syy on,nehän käsittääkseni
on yhden prossun koneita.Onko sen spx 2000 laatu hintansa arvoinen
em. viitaten?Samassa hintaluokassa on kuitenkin kilpailevia tuottteita.

JoKo
31.07.2010 21:11:49 (muokattu 31.07.2010 21:12:44)

Olen saanut sellaisen käsityksen että yamahan paavot ovat käytettyjä/

Mulla ei ole SPX 2000:sta tietoa, tai ainakaan en muista käyttäneeni sitä, mutta studiolta löytyy SPX 90, SPX 900 ja SPX 1000. SPX 90 on eniten käytössä koska siinä on oma soundinsa jota ei oikeastaan mistään muusta vehkeestä saa, ainakaan kovin helpolla. Eniten sitä tulee käytettyä modulaatiojuttuihin, feikkituplaus/chorus/levityshommeleihin jne. Kasari-gatet ja hallit ovat tietysti sitä itseään ja monet kaiut on tietyllä tavalla klassisia, kuten David Gilmourin (ja muidenkin) käyttämä "päättymätön" hallikaiku sekä se gootahtava takaperoinen kaiku mitä monesti levyillä kuulee.

Elikkäs tiettyihin juttuihin hyviä, mutta en mä ainoaksi efektiksi noita suosittelisi. Tosin noi uudemmat Yamahat ovat mitä luultavimmin aivan erilaisia.

markotetri
31.07.2010 22:19:28

Yammun suosioon on parikin selvää syytä:

-Ne ovat varsin mainioita efektilaitteita. Hinta-laatu-suhteessa ne eivät merkittävästi ole kilpailijoitaan huonompia, jos kohta eivät parempiakaan. Mainittu SPX2000 on laatuvehjes, ja siitä joutuu maksamaan laatulaitteen hinnan.

-SPX-sarja on kuulunut olennaisena osana efektiräkkeihin heti syntymästään saakka. SPX90 (ja II-versio) sekä varsinkin SPX900 on aikanaan ollut hinta-laatu-suhteeltaan ja käytettävyydeltään meikäläisiin olosuhteisiin erinomainen valinta. Niitä on ollut tarjolla - niitä on opittu käyttämään ja niiden ominaisuuksista pitämään. Käytännössä kaikki suomalaiset miksaajat, jotka ovat tehneet alalla töitä yli kymmenen vuotta, osaavat käyttää SPX-sarjan koneita vaikka unissaan. Tuttu ja tunnettu käyttöliittymä tekee niistä ns. varman valinnan, niiden kanssa ei ainakaan mennä metsään.

Lisäksi ko. vekottimissa on joitakin niille ominaisia soundeja, joita ei muualta saa. Kuten JoKo aiemmin mainitsi. Omassa käytössä suosikkisoundeja ovat stereopulputin (Dual Pitch) ja tietyt rumpukaiut.

Artificiality is normal to the medium.
stnprkl
01.08.2010 16:48:43

vanhanen: Olen saanut sellaisen käsityksen että yamahan paavot ovat käytettyjä/

Itse ainakin diggaan vanhasta SPX90II:sta, mulla on ittelläkin yks tommonen. Esmes rumpukaikuna aivan lyömätön jos halutaan efektiltä kuulostavaa kaikua. Sit SPX900:sta löytyy aika asiallinen särö esmes laulukäyttöön jos tarvetta särölle on.

Tossa SPX2000:ssa on sen omien algoritmien lisäks semmonen "classic"-pankki mis on just noita vanhoja SPX90 ja SPX900 vehkeistä tuttuja asioita. Ja kuten jo tässä ketjussa todettu, toi 2000:nen on käyttölogiikaltaan samaa noiden vanhojen kans eli kaikki noita osaa käyttää ja noissa on ne tietyt jutut mitä ei saa ulos muun merkkisistä vehkeistä. Ainooks kaiuks (kyseessähän on siis multiefekti eikä varsinainen kaiku) en tuota laittas, mut ehdottomasti räkkiin muiden kaveriks.

Aika standardi ainakin kotomaassa on seuraavan tyyppinen kattaus
1 X TC D2
1 X SPX-sarjalainen
2-3 X TC M-sarjalainen
Tollasella kattauksella melkeen seppä kun seppä saa kaikki tarviimansa asiat.

Viltsu audiokantaja
pitk
02.08.2010 01:08:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Itse ainakin diggaan vanhasta SPX90II:sta, mulla on ittelläkin yks tommonen. Esmes rumpukaikuna aivan lyömätön jos halutaan efektiltä kuulostavaa kaikua.

Mä en oo koskaan löytäny tosta kikottimesta oikeestaan mitään hyvää. En eden FX-murskainta. Kaikki kuulostaa aina niin v*tun jamahalta. Vähä niinko äläsysillä vetäis ;-)

Jos ei muuta oo tarjolla, niin kyllä tollakin köyhällä DSP:llä pärjää. 900 on jo ihan eri kaliiperia, puhumattakaan 990 (älkää nyt oikeesti enään valittako siitä käyttöliittymästä; se on loppupelistä aika nopee, hä?) tai 2000.

Korg tgeki jossain kohassa muutaman melko kelvollisen budjettiluokan efektin. Käyttöliittymä on selkesti ollut ainakin meikämarkkinoila kynnyskysymys; parametrejä on ihan homona, pitää osata mennä sinne sub-sivulle (ja siinä se...)

Ja taas: mitä hakee, miustä diggaa. Mulla on edelleen MidiVerb II, jossa on ehkä maailman paras chorus. Joojoo, tulkaa esittelemään niitä Dimensioineita räkistänne. Tässä mennään tohon Viljamin esittelemään "lyömättömään"; sellaista ei globaalilla tasolla ole. Yksilöllisellä on. Ja me ollaan kaikki eniten oikeassa ;-)

Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti