Muusikoiden.net
06.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EQ:n säädöt??
1
iba68nez
30.07.2010 13:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitettiin tollanen dbx 231 equ räkkiin, inserttipiuhoilla mikserin mix inserttiin kiinni.
Nyt kiinnostais kuulla asiasta jotain tietävien mielipiteitä, millasilla säädöillä equa
kannattais käyttää? Tottakai riippuu tilasta ja kaikesta mahdollisesta, mutta noin
keskimäärin joku standardisäätö varmaan on olemassa?

Kyseessä rokkibändi joka soittaa pääosin pienissä baareissa ym. paikoissa.
Laulu, rummut, 2 kitaraa, basso, kiipparit. Livetilanteessa kaikki tulee yleensä
PA:n kutta (rummuista yleensä vaan basari).

Onhan siellä niitä jotain taajuksia joita kannattaa ottaa pois melkeen joka paikassa,
jotka useimmiten alkaa riipasemaan yleisön korvissa jne.

Eli mikä olis sellanen kultasen keskitien kompromissisäätö equlle?
Mitä alueita nostetaan esiin ja mitä feidataan alemmas?

Kiitos etukäteen!

-timo-

Antti1
30.07.2010 13:22:05

Jos sä haet perussäätöjä, niin se tehdään sit niille sun käytössä oleville kamoille. Jokaiset romut ovat erilaiset ja sitämyöten vaativat erilaiset säädöt.

Mä oon sitä koulukuntaa, että leikkaa mieluummin, kuin boostaat. Master eq:lla kuitenkin joskus tulee ihan snadisti koroteltuakin jotain taajuusnippuja, mutta aika miedosti ja leveältä kaistalta.

Age quod ages.
iba68nez
30.07.2010 13:26:42

Joo näinhän se menee. Oon vaan kuullut että on joitain taajuusalueita joita leikataan lähes aina ja kaikkialla, ja tää liittyis siihen mitä taajuuksia ihmiskorva kuulee parhaiten ja mitkä riipasee varmimmin? Olikohan esim. 1 kHz maisemissa yks tällanen alue?
Lähinnä kiinnostais kuulla onko näitä "kipualueita" tosiaan olemassa, ja mitä ne mahtaa oikeesti olla?
-timo-

Antti1: Jos sä haet perussäätöjä, niin se tehdään sit niille sun käytössä oleville kamoille. Jokaiset romut ovat erilaiset ja sitämyöten vaativat erilaiset säädöt.

Mä oon sitä koulukuntaa, että leikkaa mieluummin, kuin boostaat. Master eq:lla kuitenkin joskus tulee ihan snadisti koroteltuakin jotain taajuusnippuja, mutta aika miedosti ja leveältä kaistalta.

kauppi
30.07.2010 13:38:43

iba68nez: Laitettiin tollanen dbx 231 equ räkkiin, inserttipiuhoilla mikserin mix inserttiin kiinni.
Nyt kiinnostais kuulla asiasta jotain tietävien mielipiteitä, millasilla säädöillä equa
kannattais käyttää? Tottakai riippuu tilasta ja kaikesta mahdollisesta, mutta noin
keskimäärin joku standardisäätö varmaan on olemassa?

Standardisäätö menee siten että leikataan niitä taajuuksia jotka aiheuttaa ongelmia ja harvoin korostetaan mitään.

Yksi hihasta vedetty tapa jolla voi alkaa harjoituttamaan korvaa:

1) Laitat jotain musaa soimaan noin aiotulla soittovolalla. Vain toinen puoli PA:sta soimaan (vasen tai oikea).
2) Yksitellen nostat jokaista liukua välillä 80 Hz - 6 kHz sopivasti ( +6 .. +10 dB ) ja palautat takaisin.
3) Valitset enintään 3 kaistaa (ei vierekkäisiä) jotka ärsytti eniten tai heikensi kokonaissoundia eniten ja leikkaat niitä sopivan verran (vaikka -6 dB). Kannattaa valita eri puolilta taajuusaluetta (mikäli tarpeen), esim 200 Hz, 630 Hz, 2.5 kHz.
4) Kopiot asetukset toiseenkin kanavaan
5) Kuuntelet, bypass on / off auttaa tarkistamaan menikö lapsi pesuveden mukana.
6) Nollaat eq:n ja aloitat alusta jos meni huonompaan suuntaan kuin lähtötilanne.

Perustelut:
- Kun aloittelee niin on parempi tehdä vähän ja suhteellisen kontrolloituja muutoksia kuin vääntää koko eq ihan makkaralle, se on harvoin perusteltua.
- 3 kaistaa @ -6 dB ei vielä välttämättä pilaa koko soundia.
- Oppii tekemään kompromissejä mitä master eq:n käyttö monesti on.

Sitten kun siltä tuntuu (luultavasti heti ekan kokeilun jälkeen) niin näillä ohjeilla voi heittää vesilintua ja tehdä mitä lystää.

Sami_T
31.07.2010 05:33:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

millasilla säädöillä equa kannattais käyttää? Tottakai riippuu tilasta ja kaikesta mahdollisesta, mutta noin keskimäärin joku standardisäätö varmaan on olemassa?

Ei ole. Ja jos joku jotain muuta väittää niin lyö heti. Niin lujaa kuin vaan lähtee.

Aina välillä näitä näkee etenkin iskelmäjoukahaisten mukana "kaupassa valmiiksi säädetty eq", "teidän bändille säädetty eq", "tässä on otettu ne ikävät taajuudet pois" jne. Noi on kaikki aivan täyttä kukkua.

Onhan siellä niitä jotain taajuksia joita kannattaa ottaa pois melkeen joka paikassa, jotka useimmiten alkaa riipasemaan yleisön korvissa jne

Ei ole. Yksittäisistä instrumenteista ehkä voi tehdä jotain yleistyksiä että näistä kanavista kaivellaan aika usein pois näitä taajuuksia. Se pätee kuitenkin vain siihen yhteen soittimeen. Kun kanava vaihtuu niin vaihtuu (mahdolliset) tyypilliset ongelmataajuudetkin.

Noin yleensä ottaen mitä paremmalla mallilla on lähtösoundit, PA ja mikit niin sitä vähemmän tarvii ruuvata.

Aika sellainen tyypillinen tilanne on että sähkökitaroista joutuu riipimään jotain pois 2000-3000 hertsin välistä. Laulukanavista taas ei auta lähtee leikkelemään kauheesti pois tolta alueelta. Eli jos vetelet master eq:lla ton korjauksen niin kitarat ehkä asettui mutta jos äsken vielä solisti kuulosti hyvältä niin ei kuulosta enää.

Eli mikä olis sellanen kultasen keskitien kompromissisäätö equlle?
Mitä alueita nostetaan esiin ja mitä feidataan alemmas?

No tähän varmaan jo vastasinkin. Eq:ta (niinkuin kaikkia äänentoistolaitteita) pitää käyttää tarpeen ja tilanteen mukaan. Mitään valmiita yleishyviä asetuksia ei vaan ole olemassa.

Master-eq:n käyttämiseen on aika monia tapoja ja koulukuntia. Mun tapa on se että sillä tehdään kolmea eri asiaa
- korjataan PA:n virheet (joko korvakuulolla CD:n kanssa, mittaamalla tai sekä että)
- korjataan tilan aiheuttamat virheet (joko korvakuulolla CD:n kanssa, mittaamalla tai sekä että)
- keikan aikana miksaajan työkaluna. Eli tässä puhutaan lähinnä sellaisista tilanteista että soundcheck on tehty tyhjässä tilassa. Sitten kun veto lähtee käyntiin ja tupa on täynnä niin tilasoundi voi olla muuttunut aika radikaalistikin. Niin master eq:lla voi äkkiä raapaista sen muuttuneen kokonaissoundin takaisin "tonteille". Tai toinen tilanne on se että jotain tiettyä taajuutta tulee vaikka kaikista kitaroista ja laulumikeistä vaan yksinkertaisesti liikaa. Niin siinä kohtaa voi hipsiä master-eq:lle ja raapaista sitä kääkkää siltä tietyltä taajuudelta vähän vähemmälle (sen sijaan että rupee korjaamaan sitä kanava kerrallaan kaikista kitara- ja laulukanavista)

Toinen yleinen koulukunta on se että master eq:lla viritetään solistimikki kuulostamaan mahdollisimman hyvältä. Tuo metodi ei teoriassa kestä kovin kriittistä tarkastelua mutta oon aika monta tän koulukunnan seppää nähny mitkä sitten kuitenkin vetelee aikas hyvillä soundeilla. Eli kukin tavallaan.

Isommissa järjestelmissä noi kaikki eq:t on erikseen eli kaiutinprossussa on yhdessä paikassa jotain korjauksia kaiuttimille, sitten sinne on eri paikkaan ehkä tehty tilakorjaukset ja lopuksi on vielä kannettu etupäähän miksaajalle kolmas "oikea" eq millä se miksaaja voi sitten tehdä mitä parhaaksi näkee.

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voi pitää sitä että jos eq:ssa on sellanen tosi kivannnäköinen käyrä joka on keskeltä kuprulla johonkin suuntaan (puhutaan hymy-eq:sta) niin se on päin vittua. Samoiten jos on aivan kauheeta siksakkia niin sekin on päin vittua. Eli puututaan niihin ongelmakohtiin siellä missä niitä on ja muuten se vehje jätetään suoraksi. Ja yleensä leikataan, ei korosteta. Korostus tulee kyseeseen oikeastaan vain jos haluaa lisää bassoa tai korkeimpia diskantteja.

Toi mitä joku aikaisemmin kirjoitti että nostelee niitä liukuja yksi kerrallaan ylös on aika sellainen hyvä tapa lähestyä asiaa. Tuttu biisi soimaan ja kuuntelee sieltä ne ärsyttävyydet että toi ei oo hyvä, eikä toi. Sitten kun nostelee niitä liukuja ylös yks kerrallaan niin kun se ongelma oikein hyppää silmille niin tietää että jaha nyt osuttiin sille ongelmataajudelle ja sitten vaan raapaisee siitä liukua niin paljon alas että ongelma poistuu.

samitorvinen.blogspot.com
iba68nez
31.07.2010 19:28:15

Kiitos vinkeistä tähän mennessä!

Suuri osa oli jo aiemmin kuultua ja kokeiltuakin, mut tulihan varmistettua että kaikki ei komppaa tätä "ikävien taajuuksien automaattileikkaamisen" teoriaa. Siitä vaan jo muutama hemmo oli maininnut (yksi äänialan ammattilainen mukaan lukien), mut niinku kaikki muukin näissä kuvioissa, niin tää equttaminenkin taitaa mennä korvakuulo- ja näppituntumalla.

Pitää kai vaan uskaltaa luottaa omiin ja bändikaverien korviin!

-t-

Lennu
31.07.2010 20:42:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On meilläkin joku Cloudin 2x31 master EQ. Mä oon nykyään jättäny sen jopa kytkemättä. Joskus jaksoin hieroa sillä mimmisolistin soundia, kun se puhaltaa mikkinsä tukkoon jostain 200-250 alueelta, vähän nippasin sieltä pois. Mutta nyt ei jaksa, saa laulaa OM7:lla, eikä sillä omalla "huippumikillään". Kun ei nyt sen mikin takia viittis ostaa mitään lauluprosessoria. No niin. Mutta oon vaan huomannut, että kamat itsessään ei tarvii edes mitään korjausta ja tilat taas niin paljon, kun on peltihalleja sun muita ihme sykkeröitä, että emmä jaksa. Sama raha tulee.

My life is like an Opel-highway.
iba68nez
01.08.2010 00:08:21

Niin no joo. Aivan. Naislaulaja meilläkin. Eikä suostu laulamaan ku siihen johonki vanhaan akg:hen joka sillä on. Ans kattoo nyt, mä ainakin vähän aikaa aion yrittää ton equn kanssa pelailla.
-t-

Lennu: On meilläkin joku Cloudin 2x31 master EQ. Mä oon nykyään jättäny sen jopa kytkemättä. Joskus jaksoin hieroa sillä mimmisolistin soundia, kun se puhaltaa mikkinsä tukkoon jostain 200-250 alueelta, vähän nippasin sieltä pois. Mutta nyt ei jaksa, saa laulaa OM7:lla, eikä sillä omalla "huippumikillään". Kun ei nyt sen mikin takia viittis ostaa mitään lauluprosessoria. No niin. Mutta oon vaan huomannut, että kamat itsessään ei tarvii edes mitään korjausta ja tilat taas niin paljon, kun on peltihalleja sun muita ihme sykkeröitä, että emmä jaksa. Sama raha tulee.

LLLoyd
01.08.2010 04:35:33

monasti laulukanavasta mikistä ja laulajasta riippuen joutuu varsinaisen alapääleikkurin jälkeen leikkaamaan 200-300 hz välillä jonkun verran, sm58:ssa taas esimerksi se n.500 hz saa leikata kapealla filtterillä paljonkin, lisäksi 2-2.60 khz alueella löytyy jollain laulajilla todella voimakasta kääkätystä jota joutuu ehkä leikkaamaan, mikki/laulaja-kombinaatiosta riippuen se voi olla ylempänäkin 3-6 khz.

en tiä nyt oliko tosta mitään hyötyä..

hösösö !
MJ
11.08.2010 17:34:57

Mutta oon vaan huomannut, että kamat itsessään ei tarvii edes mitään korjausta ja tilat taas niin paljon, kun on peltihalleja sun muita ihme sykkeröitä, että emmä jaksa. Sama raha tulee.

Hyvä asenne!! Arvostan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti