Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livevalaisu
1
temex878
17.06.2010 18:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän tarvisi jelppiä kun en ole ennen livevalaisua tehnyt. Olisi loppukesästä tiedossa eräät rock karkelot joihin olisi tarkoitus saada myös valoa. Minun valaisu kokemus rajoittuu pelkästään teatteri puolen tekniikkaan ja valosuunnitteluun..
 
Käytössä on:
 
- 12 kpl 575W Multipar kannuja Narrow linsseillä tai sitten Par64 CP61.
- 2-4 kpl Etc Source Four Zoom 750 W
- 2 kpl 1000w rakso
- Compulite Photon tiski
- Himmentimet
- Hazer
 
Paikka on matala olisiko 3-4m korkea, syvyys 5-8m pituus 10-15m. Olen ajatellut pistää lavan taakse yksinkertaisen strussi viritelmän. Etuvalo on taas vähän hankalempi järjestää koska ei ole mahdollista saada niitä ylös. Eli etuvalo pitäisi järkätä lavan edestä alakulmasta. Alavalo kun sopii paremmin tehosteeksi kuin päävaloksi.
 
Mutta miten tätä kannattaisi lähteä suunnittelemaan. Miten sijoittaa lamput, värit, ym..?
Vähällä pitäisi saada näyttävää. Vaikka ei se ole niin justiinsa tuossa tapahtumassa mutta kun se on itelle. Liikkuvia ei ole mahdollista saada käyttöön. Muutamia ajatuksia minulla on mutta kuulisin mielelläni livevalaisun osaajien ajatuksia.
 
Fed
17.06.2010 20:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen PA paikalle on tulossa? Juolahti vaan tässä mieleen että joskus oon laittanu etuvalot PA:n päälle jos ei oo saanu ripustettua ja jos on ollu maahan stäkätty PA lavan etukulmissa. Siihen komeroiden päälle saa aika näppärästi vaikka ne tonniset raksat.
 
Muuta en ala funtsimaan kun foorumilla on osaaviampiakin ihmisiä neuvomaan :)
 
Sami_T
17.06.2010 21:42:36 (muokattu 17.06.2010 21:47:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Argh. Se on TRUSSI.
 
Ei strussi eikä strutsi eikä mikään muukaan vastaava.
 
Naamavalo
- PA:n päältä
- jos on sellainen PA missä on putki basson ja yläpään välissä niin sitten siitä (paitsi jos se PA on yleisön ulottuvilla ja on odotettavissa että ne lamput tulee saamaan moukkua)
- supaklampilla jostain
 
http://www.doughty-engineering.co.u … ed_public.cgi?action=showprod_G1160
 
En oo vielä sellaisessa paikassa käyny missä joku noista kolmesta vaihtoehdosta ei toimisi. Tollanen supaklamppi (usein puhutaan superklampista) on valomiehen parhaita kavereita.
 
1000 W on aika rohee naamavalo. Jotain lätkiä siihen vois yrittää viritellä rajaimiksi että sitä valoa ei hohkaa ihan joka paikkaan. Mieluiten sellaisia että ne ei syty palamaan kesken vedon.
 
Jos on ihan perusrokkitouhua niin siihen ei tarvi mitään kauheeta spektaakkelia tehdä. Eikä tolla kalustolla pystykään.
 
S4:t mä jättäsin kokonaan pois tosta touhusta. PAR64:t pariin viuhkaan taakse tai taakse ja sivuille. Muutamaan kanavaan koko hoito. Sinistä, punasta ja valkosta. Jos on oikein hurja niin magentaa ja cyania. Ja sitten vaan sitä kovaa ajoa.
 
samitorvinen.blogspot.com
pitk
17.06.2010 23:31:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: (usein puhutaan superklampista)
 
Jep:
 
http://www.manfrotto.com/Jahia/site … /cache/off/pid/2718?livid=53&idx=54
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Sami_T
17.06.2010 23:56:12 (muokattu 18.06.2010 00:31:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vois joku wanhempi valomies jakaa knoppitietoa että kumpi valmistaja oli ensin asialla. Ja onko noilla mitään eroa (Dougty vs Manfrotto)
 
Jonkun käsittämättömän aivopierun seurauksena erehdyin jokin aika sitten tilaamaan T-kaupan versioo aiheesta
 
http://www.thomann.de/fi/stairville_universalklammer.htm
 
Aivan paskoja. Yllättäen.
 
Doughty on hyvä. Adam Hallinkin versio aiheesta on vähintäänkin käyttökelpoinen.
 
Halusin vaan jostain syystä jakaa tässä tämän(kin) tiedon. Jatkakaa.
 
samitorvinen.blogspot.com
Sytem
18.06.2010 16:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA-yläpäästä vähän riippuen, joissain on ripustusta varten pultinpaikkoja joita voi valojen kiinityksessä soveltaa. Pulttiin sopiva clamppi kiinni josta putki eteenpäin, saa etuvaloa sopivaan suuntaan.
 
Matalassa tilassa Autopolet on myös ihan harkittava vaihtoehto, tolppa joka kiristyy lattian ja katon väliin pystyyn.
 
Superclampissä on toi kahva joskus tiellä jos ahtaaseen paikkaan yrittää laittaa, siinä voi toi doughtyn versio olla parempi
 
Henri93
18.06.2010 18:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Määhän en teatteri touhusta tajua mitään mutta... :).
 
Flower asetelma:
 
Noita profiileja ja fresuja oon monesti käyttäny silleen, että laittaa keilat niin pieniksi ku saa ja tekee niistä semmoset säikeet. Jos on esim. neljä käytössä niin laittaa vaikka lattialle lavan taakse silleen, et keskimmäiset tulee rumpalin kummaltaki puolelta vähän ulospäin ja sitten siitä ulommaksi kummallekki sivulle toiset kaks ja ne sitten kallistaa vielä enemmän ulospäin. Ja nämä kaikki siis nostaa ylöspäin eli sittenku sytytät kaikki neljä niin saat semmosen hienon speciaali kuvion tuotettua :). Monet tekee tätä samaa myös ACL lampuilla kuten tässä kuvassa: http://livepaletti.fi/pics/tapahtumakuvat/jaloudo1.jpg. Mutta siis toi sama ku tossa mutta vielä enemmän kääntää valoja ulospäin. Että yksittäiset keilat näkyy selvästi ja leviää laajalle. Tota pystyy myös sitten ajeleen nopeina ja hitaina chasereina tai rämppään silleen ODD/EVEN tyylisesti.
 
Sitten noita parrejaki ku ripustelee sinne trussiin niin jos laittaa osan trussin päälle ja osan alle saa semmosta ulottuvuutta hommaan. Sitten varsinki ku takaosa on pimeänä niin näyttää tosi makealle ku valoja syttyy eripaikoista pitkin seinää. Ku monesti ku ne on vaan yhtenä linjana sielä takana niin se valaistus näyttää tosi elottomalta.
 
http://www.soundata.fi/index.php?page=ankanpoikarock-2010 Tässä jutussa musta on aika hyvin selitetty tota ulottuvuus hommaa. Sitten monesti just ku jättää semmosia pieniä yllätyksiä niinku esim toi Flower niin sillä saa valaistuksen elävöitymään tosi hyvin. Sinisen värit kannattaa kattoa huolella, että niistä lähtee riittävästi valotehoa. Monesti 500w par 64 ei saa vaan riittävän hyvän näköistä sinistä ulos ja sillon oon ihan suosiolla jättäny sen pois väripaletista. Musta magenta ja cyani on tosi semmosia bile värejä joten suosittelen kyl ehottomasti niitä laittamaan pakettiin.
 
Sitten tämmönen vanhan liiton käskyhän on se, että lämpimät värit eteen ja kylmät taakse. Tosin tätäki kannattaa monesti soveltaa. Esim. oranssi on tosi rock takavalona kun taas 202 eli valkoinen näyttääki hyvältä etuvalona :).
 
Ite käytin yhellä tiukalla budjetilla varustelulla rock-minikiertueella silleen, että mulla oli kummalaki puolella lavan etuosassa lattialla 300w raksa valot. Sitten noi raksat oli vaan sen verran auki, että just naamat näky. Törkeän hyvin toimivat. Sitten välillä tietenki voi fiilistellä ja laittaa noi etuvalot kokonaan kiinni ja näin saadaan pelkät soittajien hahmot näkymään.
 
Ainut miinushan tossa on, että rumpali ei näy laisinkaan. Mutta rumpalin soittoon saa semmosta hienoa hohdokkuuta esim. silleen, että laittaaki vaikka yhen raksan vaan takaapäin osoittamaan rumpalia. Sitten savu tehostaa vielä loistavasti sitä rumpalin varjoa mikä sieltä muodostuu ja näin rumpalinki liikkeet mahtavasti näkyy koko keikan aikana :). Yks vaihtoehto on myös, että laittaa sen etuvalon vaan suoraan laulajan naaman alle ja näin laulajan kasvojen piirteet muuttuuki tosi radikaalisti ja tällä saa kans tosi kivan näköisiä etuvalaistuksia toteutettua.
 
Sitten kuitenkin tämän kaiken taiteellisuuden huuman takana kannattaa miettiä yksinkertaisesti se, että mikä on tärkeintä yleisölle keikassa. Esim. jossaki pop/jazz touhussa on paljo tärkeempää se, että bändi näkyy ku uskomattomat valot kun taas rockissa valot on jo paljo isommassa roolissa.
 
Tässä tämmöstä sekavaa jorinaa hyväksi todetuista kikoista. Mutta kannattaa tosiaan unohtaa kaikki säännöt yms. live puolella. Monesti tämmösten pienien kikkojen kehittely näyttää kokonaisuudessa loistavalta. Eihän yleisö huomaa kovinkaan monesti mitä valoissa varsinaisesti tapahtuu. Mutta kannattaa pyrkiä siihen, että itellä on hyvä fiilis vetää tiskin takana niin yleensä sillon se näyttä myös hyvälle ulospäin :).
 
-Hensu
 
www.valoakansalle.webs.com
temex878
21.06.2010 00:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hensu, ei tarvi tietää teatteri touhusta nyt mitään kun rockkia tehdään. Teatteri hommista voin kertoa jos kiinnostaa. :)
 
Jonkinmoisia suunnitelmia alkaa olemaan ja kiitoksia vinkkejä antaneille.
 
Tuon etuvalon kanssa en jaksa ottaa ressiä kun kyllä sen saa kun laittaa. Etuvaloksi en ollut ajatellut noita työmaaheittimiä. Lähinnä ajattelin käyttää parreja mutta niiden vähyyden vuoksi en. Eli otan sopivan määrän 1000 W Fresuja tuohon hommaan. PA-laitteistosta en vielä tiedä mikä on tulossa mutta epäilen ettei ole basson ja diskantin välissä putkea. Työmaaheittimiä ajattelin jonkinlaiseen tehostekäyttöön. Alapuolelta en päävaloa tekisi kyllä muuten kuin mausteeksi Tai miksi se ei rock käytössä menisikin. Profiileille on suunnitelmissa käyttöä Gobojen kanssa.
 
Värejä: L119, L046.
Tuollaiset värit on pyörinyt mielessä ja ehkä voisi vielä
sovittaa siihen jotain vihertävää.
 
miffe
22.06.2010 09:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Nyt vois joku wanhempi valomies jakaa knoppitietoa että kumpi valmistaja oli ensin asialla. Ja onko noilla mitään eroa (Dougty vs Manfrotto)
 
Manfrotto oli asialla aiemmin eikä ihan pienellä marginaalilla. T-kaupan kopiotkin on vanhempaa perua kuin Supaclamp.
 
Supaclampin SWL on 5 kiloo enemmän ja rakenne muistuttaa osiltaan Manfroton quick action ja heavy duty -versioita Superclampista.
 
Noiden Doughtyjen kans mulla on ollu sellanen ongelma, että kouran tasasen puolen karhennuslevyt on lähteny käveleen, koska ne on laitettu kiinni vain olemattoman kokosella tipalla kuumaliimaa.
 
turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti