Muusikoiden.net
08.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen oikeaoppinen kuljetus
1
Tumppi38
10.06.2010 09:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro !

Tuli mieleen tollanen ajatus (enkä haulla löytänyt vastausta) kun noita kaikuuttimia siirretään paikasta A paikkaan B,C jne.. Niin kuinkas noi kartiot aiheesta välittää ? Eli tykkääkö kaiutinkartio olla seljällään (puhekela alapuolella pahvi yläpuolella), turvallaan (puhekela ylhäällä ja pahvi alhaalla) vaiko kyljellään (normaali soittoasento). Vai onko tuolla mitään merkitystä ? Ei ole tarvetta suurempaan tieteelliseen selvitykseen mutta kunhan tuli mieleen ja jos jollain on asiaan jotain sanottavaa niin kiitos tästä ;-)

Time you enjoy wasting, was not wasted !
Teijo K.
10.06.2010 09:52:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimet roudataan juurikin silleen miten ne kuljetusvälineeseen parhaiten mahtuu.
vhaivala
10.06.2010 11:38:03

Olen antanut itselleni opettaa, että oikea kuljetustapa ois "selällään", eli kartiot kohti kattoa. Näin elementit ei lyttääntyis magneetin painosta. Asiantuntijat voi korjata jos olen saanut väärää tietoa.

we call it music - they call the cops
Teijo K.
10.06.2010 11:49:03

vhaivala: Olen antanut itselleni opettaa, että oikea kuljetustapa ois "selällään", eli kartiot kohti kattoa. Näin elementit ei lyttääntyis magneetin painosta. Asiantuntijat voi korjata jos olen saanut väärää tietoa.

Silloinhan niitä kajareita pitäisi käyttääkin selällään. Tuosta kuljetustavasta nousee aina säännöllisin välein näitä urbaaneja legendoja ja milloin niitä pitäisi kuskata selällään ja milloin mahallaan. Hoho.
Sax-pappa
10.06.2010 12:30:57

vhaivala: Olen antanut itselleni opettaa, että oikea kuljetustapa ois "selällään", eli kartiot kohti kattoa. Näin elementit ei lyttääntyis magneetin painosta. Asiantuntijat voi korjata jos olen saanut väärää tietoa.

Ei tässä ole mistään elementtien lyttääntymisestä tai magneettien painosta kysymys. Teoriassa kaiuttimia kannattaisi kuljettaa selällään tai mahallaan, jolloin tärähdykset eivät rasittaisi puhekelaa sivusuunnassa ja mahdollisesti huonontaisi sen keskitystä magneetin raossa. Kuten Teijo K. totesi, lienee ongelma aika teoreettinen, mutta jos haluaa asioita varmanpäälle hoitaa, niin voi kuljettaa selälläänkin.

Simo78
10.06.2010 12:39:24 (muokattu 10.06.2010 12:40:20)

Sax-pappa: Ei tässä ole mistään elementtien lyttääntymisestä tai magneettien painosta kysymys. Teoriassa kaiuttimia kannattaisi kuljettaa selällään tai mahallaan, jolloin tärähdykset eivät rasittaisi puhekelaa sivusuunnassa ja mahdollisesti huonontaisi sen keskitystä magneetin raossa. Kuten Teijo K. totesi, lienee ongelma aika teoreettinen, mutta jos haluaa asioita varmanpäälle hoitaa, niin voi kuljettaa selälläänkin.

Joo ja ainut kerta kun on mulla kuljetuksessa kajari hajonnut, niin oli juurikin tollein "oikeaoppisesti". Veikkaanpa, että kajari oli ottanut osumaa ennenkin(käytettynä ostettu kombo oli kyseessä. Hajos sillä matkalla kun kuskasin kaupasta kodin kautta reenikselle). Muuten oon kuljettanut ihan miten sattuu, kajarit on kaatuilleet jne. eikä mitään oo käynyt:-)

vhaivala
10.06.2010 12:53:21

Teijo K.: Silloinhan niitä kajareita pitäisi käyttääkin selällään. Tuosta kuljetustavasta nousee aina säännöllisin välein näitä urbaaneja legendoja ja milloin niitä pitäisi kuskata selällään ja milloin mahallaan. Hoho.

Niin, kuten mainitsin, myönnän virheen mahdollisuuden. Mutta typerää verrata käyttö- ja kuljetustilannetta toisiinsa. Tai en tiedä missä pumpulikärryssä omia kamojas kuskaat, mutta ainakin niissä kuljetusvälineissä joissa mun käyttämät tavarat kulkee, kamat saa välillä melkosta kyytiä.

puusormi
10.06.2010 12:55:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pudotessa/kaatuessa kai isoin riski on että bassoelementin painava magneetti irtoaa/halkeaa tai vääntää elementin runkoa. Puhekela palautunee ilmaraossa oikeaan paikkaansa ripustusten/spiderin varassa vaikka tärinässä heiluisikin. Jos diskanttitorvi on muovia ja siinä on kiinni painava driveri jota ei ole muutoin tuettu saattaa torvi tai driverin kiinnikkeet murtua.

Saapiko lähettää terveisiä?
Teijo K.
10.06.2010 12:56:55

vhaivala: Niin, kuten mainitsin, myönnän virheen mahdollisuuden. Mutta typerää verrata käyttö- ja kuljetustilannetta toisiinsa. Tai en tiedä missä pumpulikärryssä omia kamojas kuskaat, mutta ainakin niissä kuljetusvälineissä joissa mun käyttämät tavarat kulkee, kamat saa välillä melkosta kyytiä.

En tiijä miten hiljaa niillä omilla kamoillas soittelet, mutta mun käytössä ne kartiot saa soittaessakin melkoista kyytiä.
rintapek
10.06.2010 13:29:37

puusormi: Pudotessa/kaatuessa kai isoin riski on ...

Kamoja ei kuskata siten, että ne pääsevät putoilemaan ja kaatuilemaan. Kuormaliinat on keksitty.
TeijoK:n kans samaa mieltä kuljetusasennosta. Se määräytyy sen mukaan, miten kuorman lastaa.

One kind of music only - the good kind
Einherjar
10.06.2010 19:19:40

Teijo K.: En tiijä miten hiljaa niillä omilla kamoillas soittelet, mutta mun käytössä ne kartiot saa soittaessakin melkoista kyytiä.

Ei sitä kartiota tarvitse varmaan vahtia kuljetuksen kannalta. Painava magneetti (+ sen kautta myös runko) sen sijaan saa autossa/kärryssä enemmän kohtalokkaita kyytejä.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
vhaivala
11.06.2010 06:10:09 (muokattu 11.06.2010 13:11:41)

tuntu tyhmältä kirjotukselta selvinpäin - poistin. pidetäänpä taas vähän taukoa täältä "tavisten" puolelta

Kumiankka
13.06.2010 08:37:26

Olosuhteiden pakosta kerran jouduin roudaamaan torvikaapit (lyhyet etuladatut yläkaapit + laskostettu torvi subbari) avonaisessa peräkärryssä pressun alla n 100 km matkan 100 km/h nopeusrajoituksen valtatiellä. Funtsailin että mitä kalvot tykkää kun ajoviiman aiheuttama ilmanpaine hönkäilee kalvoihin. En sitten muuta keksinyt kuin että tungin vanhasta patjasta leikatun kappaleen tiivisteeksi subbarin kanavaan, ja yläkaapit laitoin naama alaspäin telttapatjamuovin päälle kuormaliinoilla pohjalevyä vasten. Järki ei sanonut toimiiko torvi tuossa tapauksessa toisin päin eli vahvistaa ne paineenvaihtelut toiseen suuntaan. Ainakin tuon keikan kajarit selvisi hengissä noilla varotoimenpiteillä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti