Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: festarivaihdosta selviytyminen
1 2
LLLoyd
05.06.2010 12:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää voi olla väärä paikka kysyä tätä mutta kun pro-porukkaakin täällä pyörii niin antaa mennä nyt sitten. se olis kesä taas ja kaikennäköisiä juhlia järjestetään pitkin kyliä kautta suomen maan
 
no mitäs sitten kun on päädytty semmoseen että vaihtoaikaa on 30 minuuttia, ei rullaraisereita, ei liioin siis viuhkasta irroitettavien lavahakujen tuomaa iloa, 1 ramppi lavalle, 32 inputtia vaihtaa paikkaa ja sijaintia lavalla, monitoripatch muuttuu, bändillä ei omaa monitoriukkoa, artisti ei tule itse checkiin ja sitä rataa.
 
leikitään nyt että edellinen bändi saadaankin pois ja seuraava paikoilleen, sähköihin kytkettyä, mikit kohdalleen ja vielä oikeisiin reikiin kytkettyä vaikka 20 minuutissa.
mun mielestä tota nopeemmin se ei vaan voi onnistua tolla kattauksella ja tiukkaa tekee silti vaikka kaikki etuiskäteistiedot pitäisi paikkansa ym.. 10 minuuttia jää siis
soundcheckkiin, mahdollisten ongelmien selvittelyyn ym
 
pistäkääs jotain vinkkejä tämmöseen monitorimiksaajan/mikittäjän näkökulmasta
 
hösösö !
mattivuorela
05.06.2010 15:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ensinnäkin unohda tuo monitorimiksaaja/mikittäjä, ne tulee olla kyllä tuossa kohdassa kaksi eri henkilöä. Toisekseen tutustu jokaiseen lippuun ja lappuun hyvin etukäteen ja tarkista että ne ovat uusimmat ja pitävät muutenkin paikkansa. Lisäksi kannattaa miettiä jo valmiiksi mitkä lavahaut ja mikkipiuhat voi käyttää sellaisenaan uudestaan, eihän nyt kukaan oikeasti ala tekemään 32ch. listaa täysin uudelleen, jotain samaa on oltava. Lisäksi pitää pitää huolta että kun jonkun asian kytkee, sen tekee kerralla oikein, ettei tarvitse alkaa tekemään samaa uudestaan, saatika etsimään jotain kanavaa tai asiaa.
 
Nämä nyt olikin vähän tällaisia yleispäteviä mutta niinhän ne aina... Ja pitää silti muistaa että onhan näitä maailmassa tehty jo tuhansia, ellei kiljoonia. :)
 
-matti | teknikoiden.net
Kallekorvola
05.06.2010 16:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LLLoyd:no mitäs sitten kun on päädytty semmoseen että vaihtoaikaa on 30 minuuttia, ei rullaraisereita, ei liioin siis viuhkasta irroitettavien lavahakujen tuomaa iloa, 1 ramppi lavalle, 32 inputtia vaihtaa paikkaa ja sijaintia lavalla, monitoripatch muuttuu, bändillä ei omaa monitoriukkoa, artisti ei tule itse checkiin ja sitä rataa.
 
leikitään nyt että edellinen bändi saadaankin pois ja seuraava paikoilleen, sähköihin kytkettyä, mikit kohdalleen ja vielä oikeisiin reikiin kytkettyä vaikka 20 minuutissa.
mun mielestä tota nopeemmin se ei vaan voi onnistua tolla kattauksella ja tiukkaa tekee silti vaikka kaikki etuiskäteistiedot pitäisi paikkansa ym.. 10 minuuttia jää siis
soundcheckkiin, mahdollisten ongelmien selvittelyyn ym
 
pistäkääs jotain vinkkejä tämmöseen monitorimiksaajan/mikittäjän näkökulmasta

 
No mä vuokraisin ekaks sellasia lavahakuja, että onnistuu, ja seuraavaks kasaisin house-listan, jossa on kaikille bändeille riittävästi inputtia (useimmiten bändien instrumentaatiossa on jotain yhteistäkin). Jos bändillä ei ole omia miksaajia, eivätkä tule tsekkiin, on aika turha nillittääkään, jos jokin ei mene toiveiden mukaisesti. Tiukkaa tekee, mut riittävällä henkilökunnalla tollasen voi toteuttaa.
 
kauppi
05.06.2010 19:11:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: No mä vuokraisin ekaks sellasia lavahakuja, että onnistuu, ja seuraavaks kasaisin house-listan, jossa on kaikille bändeille riittävästi inputtia (useimmiten bändien instrumentaatiossa on jotain yhteistäkin). Jos bändillä ei ole omia miksaajia, eivätkä tule tsekkiin, on aika turha nillittääkään, jos jokin ei mene toiveiden mukaisesti. Tiukkaa tekee, mut riittävällä henkilökunnalla tollasen voi toteuttaa.
 
House-listan lisäksi yksi hyvä keino nopeuttaa ja saada vaihot nopeiksi ja varmoiksi on käyttää kiinteitä kanavia lavahauissa (ja mahdollisesti merkattuja mikkipiuhoja, ständejä ja mikkejä). Eli esim on 4 lavahakua, ~16 kanavaa rumpuraiserilla, 8 kanavaa upstage left, 8 kanavaa upstage right ja 8 kanavaa downstage center (tjsp).
 
Sitten sovitaan esim että rumpukakeen kytketään kamat aina esim seuraavasti:
1 kick
2 kick
3 kick trig
4 sn top
5 sn bot
6 sn2
7 hh
8 tom1
...
 
upstage leftiin/rightiin esim
1 basso di
2 basso mic
3 gtr 1
4 gtr 2
...
 
Ja sitten pändin mukaan vaan kytketään/siirretään oikeat mikit paikalleen ja patchataan lavahaut vaan pääkakeen oikein. Silloin jää pois sählääminen että mikä oli kytketty mihinkin ja miksi jos/kun kaikki samalla kattauksella tehtävät keikat menee samalla standardilla.
 
Terttu
05.06.2010 23:08:13 (muokattu 05.06.2010 23:16:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mokasin
 
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Terttu
05.06.2010 23:10:18 (muokattu 05.06.2010 23:17:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran on pakko puuttua, et ainakin itseäni helpottais paljon enemmän jos KAIKKI letkut olis veke lavalta ennen vaihtoa. Tämä siis, mikäli lavarasioita on yks 4ch rumpujen luona ja loput irtoletkuja tms. Samalla saa tilaa backlinelle, vaihto nopeutuu.
Mä oon saanu muutaman tekniikan edustajan vihat niskaani moisesta, mut väitän että ei oltu minuuttiakaan myöhässä lähdössä ja jokainen ränni oli oikein kytketty.
Eihän ketään huvita tulla piuhaoksennuksen keskelle arpomaan 7:ää oikeaa...
 
EDIT:
Unohtakaa house-listat, mikäli orkestereilla on omia tekniikan edustajia/monitoritiskejä etc.
Kytketään kaikki etukäteen tarkastettujen inputlistojen mukaisesti ja pampam.
 
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
vhaivala
06.06.2010 09:12:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terttu:
Eihän ketään huvita tulla piuhaoksennuksen keskelle arpomaan 7:ää oikeaa...
 
EDIT:
Unohtakaa house-listat, mikäli orkestereilla on omia tekniikan edustajia/monitoritiskejä etc.
Kytketään kaikki etukäteen tarkastettujen inputlistojen mukaisesti ja pampam.

 
Tertulla hyviä pointteja. Tietysti täytyy ymmärtää aina olosuhteet ja tapahtumien mittakaava. Yks asia mikä takuulla auttaa nopeuttamaan hommia tuommosissa tilanteissa: analoginen monitoritiski.
 
we call it music - they call the cops
Sami_T
06.06.2010 17:14:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä panostaisin tohon etukäteisvalmistautumiseen. Kun on tiedossa että vähän hoppu tulee niin tehdä etukäteen kaikki voitava että mitään ylimääräistä puuhaa tai viivästyksiä ei tule.
 
Jos kaukokaapeli ja lavahaut näyttää arveluttavalta niin se ei oo huono tapa käydä jollain sopivaksi katsomallaan työkalulla kaikki rännit (myös lavahaut) läpi ennen kisoja. Että se tavara tulee puhtaasti lava- ja etupäähän ja phantomitkin toimii. Jotain murhetta sieltä yleensä aina löytyy.
 
Sitten kans kiinnittäisin erityistä huomiota siihen että joku on vahtaamassa sitä että kun vaihto alkaa niin popparin kamat ja porukka on valmiina kömpimään lauteille. Ja vastaavasti kun veto on ohi niin se sama porukka saadaan pois jaloista mahdollisimman ripeästi.
 
samitorvinen.blogspot.com
dewil
06.06.2010 21:29:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Sitten kans kiinnittäisin erityistä huomiota siihen että joku on vahtaamassa sitä että kun vaihto alkaa niin popparin kamat ja porukka on valmiina kömpimään lauteille. Ja vastaavasti kun veto on ohi niin se sama porukka saadaan pois jaloista mahdollisimman ripeästi.
 
Täsmentäisin:...Mutta organisoidusti. Jos lavalla on liian monta tyyppiä jeesaamassa, niin ne pyörii vain toistensa jaloissa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Wescu
07.06.2010 18:13:43 (muokattu 07.06.2010 18:16:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raapustelin tähän jo viikonloppuna pitkän tarinan, mutta sitten user errorin seurauksena suljin selaimen ja tarina meni sen siliän tien. Tästä vit.. ..harmistuneena join kaljan. Yritetäänpä nyt paremmalla onnella. Jotkut aiemmin esille tulleet pointit toistuvat kirjoituksessa, älkää antako sen häiritä.
 
Edetään kronologisessa järjestyksessä esituotannosta itse suoritukseen. Lähtökohtana voidaan pitää suomalaista keskisuurta festivaalia. Noin 4 bändiä illassa, ei rullaraisereita, puolen tunnin vaihdot jne. Kyllä te tiedätte. :)
Oletetaan lisäksi, että käytössä ei ole aktiivisplittereitä, eikä hienoa multsarihakujärjestelmää, vaan mennään passiivisesti.
 
Siinä kohtaa kun keikka on omalle kontolle napsahtanut, niin teroitetaan sille promoottorille / stagemanagerille, että hoitaa tekniikantoimittajalle (eli sinulle) _kaikkien_ bändien lavakartat ja kanavalistat. Sitten kun näin ei kuitenkaan tapahdu, niin kannattaa itse aktivoitua _viimeistään_ 1-2 viikkoa ennen tapahtumaa esimerkiksi kurkistelemalla tapahtuman nettisivuja jne. Aika monen suomalaisen festarijyrän lavakartta löytyy netistä ihan googlettamalla. Ennakointi on homman kantava teema alusta loppuun. Mitä vähemmän on kysymysmerkkejä ilmassa ennen tapahtumaa, sitä helpommin päästään myös maaliin.
 
Sitten kun on informaatio siitä mitä tapahtumassa on vastaan kävelemässä, on aika hahmotella tarvittavaa tavaramäärää (mikit, ständit, jne) ja toimintatapaa. Toimintatavoista vaihtoehdot ovat lähinnä houselista vs. bändien omat listat. Niistä kohta lisää. Tähän samaan ajankohtaan suosittelen ottamaan puhelimen kauniiseen käteen ja soittamaan bändien tekniikasta vastaaville henkilöille. Tällöin voidaan varmistua että molempien osapuolien tiedot tulevasta ovat yhtenevät ja sopia mahdollisista kompromisseista ja muista erikoisuuksista puolin ja toisin. Tällöin aika monelta löytyy vielä sopeutumis- ja yhteistyökykyä, mutta edellisenä iltana saati paikanpäällä saattaa asia olla toisin. Ja onhan se mukavampi lähteä touhuamaan, kun on edes kerran etukäteen oltu jutuissa.
 
Houselistassa katsotaan jokaiselle instrumentille oma kanavansa samaan listaan. Houselista tulee itselleni kysymykseen tilanteessa, jossa bändit ovat kokoonpanoltaan lähes samanlaisia, eikä mukana ole omia teknikoita saati miksereitä, mikkejä tahi muuta tekniikkaa. Jos houselistaa päädytään käyttämään, on syytä varmistaa, että käytössä on riittävästi kanavia ja että ne ovat yksikäsitteisesti merkittyjä aina mikseristä mikkiin/mikkipiuhan päähän asti. Tällöin vaihdossa riittää lähinnä mikin työntäminen oikean artikkelin eteen. Kytkentä pyritään siis minimoimaan. Mitä enemmän bändeillä on omia teknikoita ja omaa tekniikkaa, alkaa bändien omien listojen käyttäminen tulla nopeasti mielekkäämmäksi.
 
Kun käytetään bändien omia listoja, käydään kaikkien bändien kartat etukäteen läpi ja katsotaan jokaiselle inputille lavahaun kanava valmiiksi. Nämä koostetaan pätsilistaksi, jonka mukaan eletään sitten itse tapahtumassa. Tällöin huomataan jo hyvissä ajoin, jos joltain puolelta lavaa tulee enemmän kanavia kuin haussa on reikiä. Taas yksi miina vähemmän paikan päällä. Lavahaut voi nimetä esimerkiksi aakkosjärjestyksessä. Hakujen molemmat päät merkitään selvästi, esimerkiksi tyylillä A1 ... A8, B1 ... B8 jne.
Homman suurin etu paljastuu silloin, kun bändin mukana kulkee esimerkiksi oma monitoritiski. Bändien omia listoja käytettäessä tiskin voi kytkeä suoraan 1:1:een, kun taas houselistaa käytettäessä saa miettiä mistä kanavasta tulee mitäkin. Virheiden todennäköisyys kasvaa rajatta. Esimerkiksi houselistassa saattaisi helposti olla 5 kitarakanavaa ja seuraavana vuorossa olevalla bändillä vain 1. Todennäköisyys sille, että joku kytkee jossain kohtaa ristiin, alkaa olla jo melkoisen suuri. Bändien omia listoja käytettäessä suurin tarvittava kanavamäärä määräytyy sen suurimman bändin mukaan, jolloin voi hyvinkin riittää 24 kanavaa. Houselistaa käytettäessä 32 kanavaa on täynnä todella nopeasti.
 
Paikanpäällä tällaisessa tapahtumassa olisi syytä olla mielellään kolme ääniteknikkoa lavapäässä. Monitorimiksaaja hoitaa monitoroinnin ja vain sen. Siirtelee nurkat oikeille paikoille ja tarvittaessa pois lavalta. Hän voi myös kytkeä vierailevat monitorimikserit. Lisäksi kaksi mikittäjää, joista toinen vastaa ensisijaisesti pätsistä. Lisäksi roudausolosuhteista riippuen n kappaletta apuhanskoja tavaran liikutteluun. Lähtökohtana siis, että ääniteknikot eivät koske bändin backlineen vaan hoitavat ainoastaan ääniteknisen rouduun. On myös hyvä tehdä kaikille selväksi, että lavalla ei hengailla. Jos ei ole mitään tekemistä, niin ei tehdä sitä sielläkään. Ylipäätään turhanpäiväisestä juoksemisesta ei tule kuin harmia ja ruumiita. Rauhallisesti, mutta määrätietosesti tehden tulee yleensä nopeammin valmista.
 
Nyt tapahtuma on siis jo hyvää vauhtia käynnissä. Edellisen bändin aikana tehdään asiat mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Katsotaan mikit valmiiksi ständeihin ja niille piuhat. Esimerkiksi ständejä onkin siis hyvä olla mukana vähintään tuplakattauksen verran. Järjestelmän niin salliessa kytketään vierailevat tiskit jne. On myös hyvä sopia työnjaosta kuka kytkee mitäkin.
 
Vaihdon alkaessa pätsimies purkaa edellisen bändin pätsin kokonaan pois ja kytkee uuden. Tässä kohtaa on mukavaa, kun ne lavahaut on merkitty selkeästi. 32-kanavaisen bändin pätsäämiseen alusta loppuun menee huolellisesti tehtynä noin 2 minuuttia. Tällä välin se toinen mikittäjä on jo hyvää kyytiä purkanut edellisen bändin pois ja ehkä jopa aloittanut kytkemään seuraavaa. Tämä kytkentäjärjestys kannattaa kiireellisissä vaihdoissa sopia bändin teknikoiden kanssa, jotta linjachecki voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti. Jotkut haluavat edelleen aloittaa siitä bassarista, toiset lauluista.
 
Valitettavasti ihan yhtä jäsenneltyyn ja kattavaan lopputulokseen ei tällä haavaa päästy ja varmasti jotain jäi sanomatta. Toivottavasti tästä on jollekin apua. Muut täydentäkööt. :)
 
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
Thyvon
07.06.2010 18:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mnetin jäsen Isojussilta vois lohjeta hyviä vinkkejä, OMB-hommien lisäksi tuntuu haltsaavan myös äänentoistopuolta. Tuolla tanssimusapalstalla se ruotii miksaajien ammattitaitoa suoran TV-lähetyksen vaihdon innoittamana. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=189151&o=220
 
M.i.k.key
08.06.2010 09:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thyvon: Mnetin jäsen Isojussilta vois lohjeta hyviä vinkkejä, OMB-hommien lisäksi tuntuu haltsaavan myös äänentoistopuolta. Tuolla tanssimusapalstalla se ruotii miksaajien ammattitaitoa suoran TV-lähetyksen vaihdon innoittamana. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=189151&o=220
 
henkilö M.i.k.key pitää tästä.
 
möllisty
Rocklady
08.06.2010 11:17:34 (muokattu 08.06.2010 11:18:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pistin aikoinaan lavan Tertun tyyliin "tyhjäksi" ja jos oli mahdollista niin
seuraavan esiintyjän mikkikattaus telineineen ja piuhoineen valmiiksi.
 
Pienenä sivujuonteena, pidin melkein aina laulumikkeihin varakrillit tai tuplamikit mukana ja esiintyjien välisenä "luppoaikana" krillit pesuun, jotta seuraavan ei tarvinnut nuoleskella edellisen esiintyjän kuolaa.
 
Jos ja kun aikataulut ovat tiukkoja, niin henkilökunnasta laittaisin sen kaikkein kokeneimman ja rutinoituneimman lavalle mikittäjäksi ja sotkujen selvittäjäksi.
 
Hops.
 
Vaimon tunnukset, mutta olkoon.
 
Pauli
 
anssikar
31.08.2010 21:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen Tertun kanssa samoilla linjoilla. Olettaen että käytössä on monitorimiksaajan lisäksi kaksi mikittäjää, on isompikin bändi suht nopea mikittää jos lava on ensin putsattu. Mikit voi toki pitää ständeissä ja piuhatkin niputettuna telineisiin, jos näkee sen tarpeelliseksi. Sekoilu vähenee huomattavasti kun lavalla ei ole piuhaoksua.
 
Hyvä kaapelointi nopeuttaa hommaa huomattavasti. Alalavalle tarpeeksi hakuja, eli rummuille 12-16 kanavaa ja molemmille puolille rumpuja esim yhdet 8-haut kitara/bassokamoja yms varten. Ylälavan molempiin kulmiin yhdet haut ja keskelle yksi lauluja varten. Hyväksi havaittua on myös vetää lavasähkö hakujen kanssa samaan nippuun. Näin esim rummuille tulee automaattisesti virtaa sille kovalevylle ja eturivissä on valmiiksi virtaa pedaaleita varten. Lava pysyy huomattavasti siistimpänä kun sukot ja lavahaut kulkevat kimpassa.
 
Sekoilun välttämiseksi on myös hyvä tsekata joka vaihdossa, että oikeassa monitorisyötössä on juuri se haluttu monitori. Eli soittaa kulmat läpi jollain signaalilla, jolla kuulee nopeasti, että sekä pilli että pahvi on mukana.
 
Monta tärkeää minuuttia säästää myös miettimällä etukäteen miten toimitaan kun vierailija haluaa:
 
- talkbackin omaan monitoritiskiin
- intron/outron paluuna etupäästä
- monitorisyötön tiskiltä rumpalin/kiipparistin mikseriin yms
 
Vinkki, vedä talkback/paluut yms etupäästä tulevat sekoilut valmiiksi merkatuin johdoin patchille, jolloin voit helposti tarjota ne vierailijoille mihin tahansa kanavaan inputviuhkoja myöten.
 
Ja vielä kerran se paljon puhuttu siisteys lavalla ja etukäteistyö. Jos bändi on tilannut sulta 5kpl stereo ineareita ja alat kytkemään ja katsomaan niihin taajuuksia vaihdon aikana, on peli melko varmaan hävitty. Nämä on muuten asioita, jotka olen henk. koht. opetellut kantapään kautta :)
 
- anssi
 
vhaivala
31.08.2010 22:51:08 (muokattu 01.09.2010 04:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Anssi, ja muutkin. Mutta pakko nusasta pilkkua ja kysyä että menikö tuo ala- ja ylälava nyt sekasin? Kun käsittääksenihän nuo termit on tullu teatterimaailmasta, jolloin lava viettää alaspäin yleisöön nähden.
 
Oisko tähän malliin http://www.friendstothestars.com/venues/stage-positions.html ? No joo kuten sanoin niin pilkun päällä ollaan ja vahvasti. Itellä meni yhessä vaiheessa aina sekasin nuo, ja tarpeeks monta kertaa kun mokas niin jäi vihdoin mieleen.
 
Toivottavasti tämä nillitys ei vieny painoa sun viestin sisällöltä, joka oli täyttä asiaa.
 
we call it music - they call the cops
LLLoyd
31.08.2010 23:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep. toi johtojen niputus on kyllä suureksi hyödyksi
 
2 kaukokaapelia ja 2 splittiä molempiin päihin on näemmä ihan välttämättömyys vähänkin isommissa jutuissa vaikka sitä vaihtoaikaa olisikin "tarpeeksi".
 
10x8 kokoisellakin lavalla niitä hakuja saa ainakin se 3 kpl 16 kanavaisia muutamalla paluulla..
 
JA viimekesän opetus... ne talkbackit, LR (tai mikä sattuu olemaan) syöttö etupäästä ja talon juontomikit erilliseen kaapeliin ja lavan alle/piiloon, mihin ei vaihdossa pääse kukaan vahingossa käsiksi.
 
-langaton talkback on kova sana jos ja kun täytyy mennä ihmettelemään jotain asiaa sinne lavalle
 
-aktiiviset kaapit talkbackia lukuunottamatta ei mun miälestä kuulu suomen ulkoilmafestareille
 
pieniä juttuja mutta kokonaisuus kai koostuu niinku niistä...
 
hösösö !
pitk
01.09.2010 07:28:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala:
Oisko tähän malliin http://www.friendstothestars.com/venues/stage-positions.html ? No joo kuten sanoin niin pilkun päällä ollaan ja vahvasti. Itellä meni yhessä vaiheessa aina sekasin nuo, ja tarpeeks monta kertaa kun mokas niin jäi vihdoin mieleen.

 
Nuo on hyvä osata, kun ulkomaan-Spedejen kanssa on tekemisissä. Kotomaassa pääsee melko helpolla, kun käyttää etu- ja takalava termejä. Lava oikea ja vasen on sitten paree ihan vaan opetella. Eli katsotaan lavalta yleisöön ja arvotaan kumpi peukku osottaa ja mihin suuntaan ;-)
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Sami_T
01.09.2010 09:00:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli katsotaan lavalta yleisöön ja arvotaan kumpi peukku osottaa ja mihin suuntaan ;-)
 
Mä joskus sain hienon ohjeen tähän hommaan "vasen on se missä peukalo osoittaa oikealle"
 
samitorvinen.blogspot.com
anssikar
01.09.2010 13:58:42 (muokattu 01.09.2010 14:01:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo Häivälä bongasi meikän mokan :) ETUlavalla sais siis olla ne lauluhaut ja TAKAlavalla rumpuhaut..
 
Katti
01.09.2010 14:26:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitsi komppaa kans tota lavan totaalista piuhasiivousta ennen vaihtoa... ...siis heti kun se edellinen lopettaa, niin piuhat pois pyörimästä
1) saattavat jopa pysyä ehjinä, kun eivät ole kaikkien pyörien alla
2) backlinen kuskaus on huomattavasti mukavampaa
 
JOS on rullaraiserit, niin suosin multsareilla olevia rasioita raisereille, niin ei tartte kaikkee repiä irti siinä hässäkässä, vaan työntää raiserin sinne ulos ja touhuaa siellä...
 
Niin ja noi kaikenlaiset houselistat on mun mielestä festareilla, joissa on jonkinmoiset vaihtoajat olemassa joko 1) teknikoiden laiskuutta 2) saamattomuutta 3) suoranaista päänaukomista vieraille...
 
Itse en hyväksy (yleensä), enkä myöskään tarjoa (koskaan), houselistaa...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti