Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksauksesta, monitoroinnista yms.
1
McLeach
24.05.2010 22:07:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole tähän aikaisemmin paneutunut joten tässä muutama yleiskysymys äänentoistoasiosta.
Miten rumpujen mikitys/toisto käytännössä tapahtuu helpoiten. Ammutaanko kaikki mikit omille raidoilleen isompaan mikseriin vai onko rummuille hyvä olla oma mikseri? Ja miten esim rumpusoundin kompressointi mahtuu tähän kuvaan, säädetäänkö koko läjää kerrallaan vai onnistuuko raitojen(mikkien) itesenäinen kompurointi helposti? Mitä kaikkea olennaista rumpujen vahvistamiseen kuuluu?
Sitten monitoroinnista. Jos haluan saada esim. kahdelta ensimmäiseltä raidalta soundit monitoriin A. ja parilta seuraavalta raidalta soundit monitoriin B niin minkä liitäntöjen kautta tämä tapahtuu eli onnistuuko tämä alta parinsadan maksavien pikkumikserien kanssa vai mitä kaikkia ominaisuuksia perus baarikeikan monitorointi vaatii mikseriltä ja muilta toistovehkeiltä. Monitoirit ovat aktiivit.
Kiitos, toivottavasti pinnanne riittää selittää minulle selventävästi näinkin yksinkertaiset jutut ;)
 
NeliX4
24.05.2010 23:12:30 (muokattu 24.05.2010 23:18:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä kunnon mikserillä on helpoin hoitaa koko homma. Osta tuo Yamahan 166CX, siinä on kompuraa ja sopivasti juuri kaksi monitorikanavaa. Halvemmalla koko bändin hoitamiseen ei taida päästä. Ohjekirjasta löytyy ohjeita pitkälle ja loput Reiskalta: http://pwc.kapsi.fi/reiska/
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_166cx.htm
 
Rumpuja voi ajaa Grouppeihin halutessaan.
 
Simo78
30.05.2010 21:31:10 (muokattu 30.05.2010 21:34:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikasta hyvällä hinnalla näyttää toi lähtevän, ja vielä kompura joka kanavalle. Oma baarikeikkoja on tullut vedeltyä ilman kompuroita ja kompuroiden kanssa. Lauluihin sitä eniten tarvii, basariin varmaan ois kanssa ihan jees. Jos ihan oikeesti miksaillaan, niin silloin rummut gatetaan jne.jne. Mä en ole tollaista tehnyt koskaan, kun ei ole ikinä ollut sellaisia kamoja käytössä ja noissa pikkupaikoissa pärjää vähemmällä. Mutta jos olisin ostamassa mikseriä, niin toi näyttäis aikasta hyvältä.
 
Ei kande alkuun lähteä vaikeimman kautta, vaikka sitten jättää skitat kokonaan mikittämättä--> mikittäminen ei ole mikään automaattinen onni ja autuus, varsinkin jos ei kokemusta ja kamat ei ne ihan parhaimmat. Rummuista mikitetään ensiksi basari ja sitten virveliä riippuen paljon mikkejä... Hyvin pitkälti ollaan ite vedetty rummuista pa:n pelkkää basaria. Isommissa paikoissa on sitten omat jäbät ja paremmat kamat...
 
mitä kaikkia ominaisuuksia perus baarikeikan monitorointi vaatii mikseriltä
 
Aux-lähtö riittänee mainiosti:-). Niissä aktiivipömpeleissä on se eq, mitä voi halutessaan käyttää. Lähtökohtaisesti oma miksaamissa pyrkisin alkuun laittamaan monitoriin mahd. vähän tavaraa. Eli sitä mukaa kun alkaa hommia haldaamaan, niin lisäilee. Mä oon noita pikkukeikkoja miksaillut nyt jokusen ja vasta nyt alkaa jotain tajuamaan:-D.
 
kukkola
01.06.2010 09:27:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Itse en ole tähän aikaisemmin paneutunut joten tässä muutama yleiskysymys äänentoistoasiosta.
Miten rumpujen mikitys/toisto käytännössä ...
Kiitos, toivottavasti pinnanne riittää selittää minulle selventävästi näinkin yksinkertaiset jutut ;)

 
Yksi hyvä mikseri riittää hoitamaan oikeastaan kaiken. Se voi olla tuo yllämainittu Yammu tai joku muukin. Etuna tuossa yllämainitussa on että siinä on kompurat 8:ssa kanavassa. Haittana on tietenkin että ne on esiasetettu ja säätöä siksi vähän. Digipöytä tarjoaa sitten jo enemmän mahdollisuuksia. Parisataa lisää tuohon Yammun hintaa ja saa jo käytetyn Digipöydän.
 
Pienessä tilassa rummut menee jopa ilman mikkejä mutta vähimmillään riittää 2 mikrofonia. Yksi basarille ja yksi herkkä mikki setin eteen tai ylle. Kolmella pärjää jo todella hyvin (yksi bassarille, virvelille ja yksi overhead). Neljä on jo normaali tapa (yksi bassarille, virvelille ja kaksi overhead-mikkiä). Enemmän kun 4 on jo sitten ammattimiehen hommaa ja harvoin livenä käytössä mutta studiossa kyllä tavallista.
 
Kompuroita kannattaa käyttää varovasti. Hyviä asetuksia kannattaa hakea. Digipöydässä asetukset saa mukavasti tallennettua ja on sitten aina samat arvot käytössä. Rumpujen kompressoinnista on paljon materiaalia tarjolla netissä.
 
Kun rummut mikittää niin ei kannatta sitten rumpalin monitoreihin ajaa rumpujen mikitettyäsignaalia koska yleensä overhead-mikit ovat niin herkkiä että kiertävät helposti. Rumpalin monitoreihin voisi ajaa vaikka muun bändin kanavat. Eli jos rummuissa on neljä mikkiä ja ovat kanavilla 1,2,3 ja 4 ja muut soittimet tuosta ylöspäin niin monitoreihin voisi ajaa vaikka näin: AUX1 rummuille ja kanavista 1,2,3 ja 4 AUX1 kiinni. AUX2 kaikki käytössä olevat kanavat muille monitoreille. Jos monitorit on Aktiiveja niin niitä voidaan helposti linkittää useampikin samaan ketjuun. Kannattaa vain muistaa että ei ketjuta rumpujen monareita sitten muiden kanssa.
 
Näin minä tuon tekisin ja varmaan joku toinen tekisi toisella tavalla...
 
Kyllä se tästä lähtee...
aimotuska
01.06.2010 09:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: Enemmän kun 4 on jo sitten ammattimiehen hommaa ja harvoin livenä käytössä mutta studiossa kyllä tavallista.
 
Ei ehkä ihan näin yleistäen, koska tääkin on taas niitä kuuluisia kaikesta riippuvaisia asioita. Jos soitetaan sudeilla niin tää 3-4 mikin ratkasu toimii vallan hyvin. Rokkenrollissa alkaakin sitten ihan eri meininki ja mun kokemusten mukaan overit saiskin aika monessa pienessä ja vähän isommassakin tilassa heittää takas laatikkoon, koska niistä puskee pelkkää peltiä läpi, jota aika monesti pukkaa myös lavavuotona ihan riittämiin. Tomeja ei tommosessa räimeessä sitten saa nostettua pintaan muuten kuin omilla mikeillään.
 
Kun rummut mikittää niin ei kannatta sitten rumpalin monitoreihin ajaa rumpujen mikitettyäsignaalia koska yleensä overhead-mikit ovat niin herkkiä että kiertävät helposti.
 
Rumpalin kulmaan pyydetään aika usein lähinnä basaria ja virppaa, joissa ei pitäisikään olla mitään ongelmaa jos on vaan kamojen sijoittelu ja säätö hanskassa (eikä hanskat oo hukassa). :) Jos virppamikki meinaa poimia kulmaa niin käännetään kulmaa silleen, että se huutaa enempi rumpalin korvaan kuin sinne virpan suuntaan. Ja sitä rataa.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
McLeach
01.06.2010 12:27:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola:
Kun rummut mikittää niin ei kannatta sitten rumpalin monitoreihin ajaa rumpujen mikitettyäsignaalia koska yleensä overhead-mikit ovat niin herkkiä että kiertävät helposti. Rumpalin monitoreihin voisi ajaa vaikka muun bändin kanavat. Eli jos rummuissa on neljä mikkiä ja ovat kanavilla 1,2,3 ja 4 ja muut soittimet tuosta ylöspäin niin monitoreihin voisi ajaa vaikka näin: AUX1 rummuille ja kanavista 1,2,3 ja 4 AUX1 kiinni. AUX2 kaikki käytössä olevat kanavat muille monitoreille. Jos monitorit on Aktiiveja niin niitä voidaan helposti linkittää useampikin samaan ketjuun. Kannattaa vain muistaa että ei ketjuta rumpujen monareita sitten muiden kanssa.
 
Näin minä tuon tekisin ja varmaan joku toinen tekisi toisella tavalla...

 
kiitos tästä, nyt selvensi jo kummasti.
 
Simo78
01.06.2010 13:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vielä muistutan, että vedä ihmeessä alkuun mahd. vähillä säädöillä, koska melkein aina on jotain ongelmaa jossain. Noin ylläolevat kaverit on tehneet jo sen verta keikkaa, että niiltä onnistuu se vian etsintä kuin vettä vain. Aloittelijalla homma ei olekaan niin yksinkertaista, kokomusta on aika monelta keikalta, kun on tullut otettua tuntematonta kamaa mukaan ja on joutunut soittelemaan perään, että mites tää homma nyt menikään:-D. Jos on omat kamat, niin kandee treenata käyttöä etukäteen, mäkin tein uusimpien kamojen kanssa näin ja sitten olikin helpompi keikkapaikalla kasailla. Onnea vaan ja toivottavasti saat pelit ja vehkeet skulaamaan!
 
rintapek
01.06.2010 14:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Itse en ole tähän aikaisemmin paneutunut joten tässä muutama yleiskysymys äänentoistoasiosta.
Miten rumpujen mikitys/toisto käytännössä tapahtuu helpoiten. Ammutaanko kaikki mikit omille raidoilleen isompaan mikseriin vai onko rummuille hyvä olla oma mikseri? Ja miten esim rumpusoundin kompressointi mahtuu tähän kuvaan, säädetäänkö koko läjää kerrallaan vai onnistuuko raitojen(mikkien) itesenäinen kompurointi helposti? Mitä kaikkea olennaista rumpujen vahvistamiseen kuuluu?

 
Olennaista on se, et yleisö kuulee bändin soiton semmoisena kuin on tarkoitus.
Yleensä bassari kaipaa mikkiä ensimmäisenä ja seuraavaksi virveli.
Sub- mikserin käyttö rummuilla ny periaatteessa onnistuu, mut se tarkoittaa sitä, et päämikseri on liian pieni. Lisäksi se tarkoittaa kahta kokkia sopassa, mikä ei välttämäti ole hyvä ajatus.
Kaikkea voi halutessaan kompressoida mikkikohtaisesti tai ryhmäkohtaisesti, riippuen mikseristä ja siihen kytkettyjen laitteiden määrästä. Mut ylipäänsä mitään ei kande säätää säätämisen riemusta. Tietty, jos leluja on, niin niillä on kiva leikkiä, mut enimmät empiiriset pellepelotonkokeilut kandee tehdä treenikämpällä, eikä keikkapaikalla.
 
Sitten monitoroinnista. Jos haluan saada esim. kahdelta ensimmäiseltä raidalta soundit monitoriin A. ja parilta seuraavalta raidalta soundit monitoriin B niin minkä liitäntöjen kautta tämä tapahtuu eli onnistuuko tämä alta parinsadan maksavien pikkumikserien kanssa vai mitä kaikkia ominaisuuksia perus baarikeikan monitorointi vaatii mikseriltä ja muilta toistovehkeiltä. Monitoirit ovat aktiivit.
Kiitos, toivottavasti pinnanne riittää selittää minulle selventävästi näinkin yksinkertaiset jutut ;)

 
1kpl pre- aux/monitorilähtö, jos on tarpeen rakentaa yksilöllisiä kuunteluja.
Tosin, ainakin meikäläisen stressiklubin tarpeisiin kelpaavan kuuntelun useimmin rakentaa noilla aktiiviämyreillä ihan vaan ketjuttamalla aktiivista toiseen, jolloin joka jannulle tulee "vähän kaikkea" ja itte voi säätää volumen mieleisekseen. On monasti just se, mitä halutaan.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti