Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helposti laajennettavat PA-Kamat pikku budjetin bändille
1 2 3
SuomiRokinToivo
29.04.2010 09:48:22 (muokattu 29.04.2010 11:29:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin.. Eli tarkoitus olisi ruveta hommaamaan esiintymiskalustoa nelihenkiselle rokkiorkesterille. Rummut, basso, 2 kitaraa, lead- ja tausta laulut.
Keikkapaikkojen koot vaihtelevat alle sadasta n. 350 hlö:n tienoille.
Keikkoja ei kuitenkaan ole vuostasolla kuin max 10 niin ei viitti tehdä hirvittävää kerta investointia vaan lähinnä keksiä järkevä paikka mihin sijoittaa keikka liksat.
 
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
aimotuska
29.04.2010 12:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: järkevä paikka mihin sijoittaa keikka liksat.
 
Firmaan, joka vuokraa teille hyväkuntoiset ja laadukkaat PA-kamat sekä pitää niistä huolta, jotta teidän ei tartte vaivautua.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
Teijo K.
29.04.2010 12:47:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Firmaan, joka vuokraa teille hyväkuntoiset ja laadukkaat PA-kamat sekä pitää niistä huolta, jotta teidän ei tartte vaivautua.
 
Näin jos kamoille ei ole tarvetta treeniksellä.
SuomiRokinToivo
29.04.2010 12:58:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Firmaan, joka vuokraa teille hyväkuntoiset ja laadukkaat PA-kamat sekä pitää niistä huolta, jotta teidän ei tartte vaivautua.
 
Anteeksi kun esitin kysymykseni ilman seuraavaa perustelua, jotta hjunnilakin olisi säästänyt aikaansa ja sarkasmiansa muualle...
Asun myös omistus asunnossa koska mielestäni vuokranmaksu on sama kuin heittäisi rahaa taivaan tuuliin. Tässä olis vähän sama tarkoitus että ei ne roposet mitä oman musiikin esittämisestä saa, mene samaa kyytiä jonnekin "ylimääräiselle" osapuolelle.Vaan jää bändille "kiinteäksi omaisuudeksi"
 
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
stnprkl
29.04.2010 13:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: Anteeksi kun esitin kysymykseni ilman seuraavaa perustelua, jotta hjunnilakin olisi säästänyt aikaansa ja sarkasmiansa muualle...
Asun myös omistus asunnossa koska mielestäni vuokranmaksu on sama kuin heittäisi rahaa taivaan tuuliin. Tässä olis vähän sama tarkoitus että ei ne roposet mitä oman musiikin esittämisestä saa, mene samaa kyytiä jonnekin "ylimääräiselle" osapuolelle.Vaan jää bändille "kiinteäksi omaisuudeksi"

 
Joo, mutta jos keikkoja on vuostasolla kymmenen ja ei oo mielenkiintoa investoida ns. oikeisiin laitteisiin niin ei kannata. Sit kun on tarpeeks paalua laittaa oikeisiin vehkeisiin ja sen verta keikkaa et ne vehkeet "kuolettaa" ittensä niin sit mäkin suosittelen tota ostamista. Jos meinaan aiotte ostaa vehkeet, millä pärjää kivasti 350 vetävässä mestassa niin siihen saa useemman tonnin (tai kymmeniä tuhansia) laittaa tiskiin (ainakin jos haluaa tehä homman hyvin). Tollasia vajaan sadan vetäviä mestoja tahkoo viel komeesti vähän pienemmilläkin laitteilla, joiden hankintahintakaan ei päätä huimaa.
 
Viltsu audiokantaja
Teijo K.
29.04.2010 13:57:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voishan sitä ostaa pikkuhiljaa käytetyistä laatukamoista millasen setin vaan, mutta siinä on se ongelma että aika pitkään se investointi on käyttökelvoton ennen kuin se täydentyy kriittisiltä osin. Esim. vaikka olisi käytössä maailman paras mikseri, niin sillä ei tee mitään keikalla ilman mikkejä, piuhoja, kajareita jne. Sitten on pakko kuitenkin puuttuvat vuokrata, ja se on pois kaikki siitä rahasta millä ostaisi lisää omia laitteita.
aimotuska
29.04.2010 14:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: Anteeksi kun esitin kysymykseni ilman seuraavaa perustelua, jotta hjunnilakin olisi säästänyt aikaansa ja sarkasmiansa muualle...
Asun myös omistus asunnossa koska mielestäni vuokranmaksu on sama kuin heittäisi rahaa taivaan tuuliin. Tässä olis vähän sama tarkoitus että ei ne roposet mitä oman musiikin esittämisestä saa, mene samaa kyytiä jonnekin "ylimääräiselle" osapuolelle.Vaan jää bändille "kiinteäksi omaisuudeksi"

 
Asuntojen kanssa kun tahtoo nykyään olla, että niiden hinnat nousee ajan myötä. Mä en oo vielä nähnyt yhtäkään kajaria, jonka arvo nousis samalla kun sitä kuskataan transitin perällä pitkin maakuntia. Sarkasmista ei ole kyse, vaan ihan faktojen perusteella järkevimmän vaihtoehdon esittämisestä. Mutta eikai siinä jos sä et halua kehittää teidän bänditoimintaa, keikansaantimahdollisuuksia tai yleisön tyytyväisyyttä.
 
Ei, en edusta minkäänsortin vuokrausfirmaa.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
rintapek
29.04.2010 14:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: Anteeksi kun esitin kysymykseni ilman seuraavaa perustelua,
 
Missä sinulla menee "hirvittävän kertainvestoinnin" raja?
 
Tarviiko reenikämpälle laulukamoja?
 
Kun se on se budjettisi, mikä rajoittaa sitä mimmoiset kamat sillä saa, kuin myös sen, et tekeekö niillä mitään reenikämpällä tai sen ulkopuolella.
 
One kind of music only - the good kind
Henri93
29.04.2010 15:07:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän esim 3 tontulla jo saa välttävän kokoset "laulukamat" joita sitten laajentaa ajan kanssa. Karkeasti 1000e mikseri, 2000e 4x aktiivi kaiutin. Sitten kahesta huudattaa laulut eteenpäin ja kahdesta bändille esim. side filli tyylisesti. Sitten hommailee sitä mukaa ku rahaa tulee niin subbasta ja lisää ämyreitä jne. Mut esim jonku rumpalin monitoroinnin yms. kanssa tulee aika nopeasti ongelmia jos ei oo omaa kulmaa. Mutta onhan tää nyt hyvänen aika maailman hauskin harrastus niin miksi ei :D.
 
www.valoakansalle.webs.com
aimotuska
29.04.2010 15:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Mutta onhan tää nyt hyvänen aika maailman hauskin harrastus niin miksi ei :D.
 
Yhtä järjetöntä hommaa ku rumpaliksi ryhtyminen. Menee omat ja varastetut. :)
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
SuomiRokinToivo
29.04.2010 15:28:49 (muokattu 29.04.2010 15:35:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin ymmärrän sen että alku investointi maksaa enemmän kuin sen muutaman sadan euron keikkaliksan verran. Mutta nyt vielä kerran rautalangasta väännettynä:
Kuitenkin suurin osa näistä keikoista on näitä 100-150 hlö keskikaljakuppiloita.
 
Jos pidämme alku investointina 1500€. Ja tarkoituksena on jatkossa (keikkamäärien ehkä jopa lisääntyessä mikäli muu elämä antaa myöden) laajentaa
tätä settiä ilman että tarvitsee pistää myyntiin ja ostaa uutta. Eli kannattaisiko lähteä liikkeelle aktiivi- vai passiivikamoilla. Ja mitä tuohon treenikämppään tulee niin siellä on nipinnapin välttävät laulukamat että käyttöä löytyy sielläkin puolella.
Ja mitä tuohon kamojen hinnan kuoletukseen tulee niin, yllättävän iso osa siitä keikkaliksasta menee niihin kamojen vuokriin. Joo, tiedän toki että ne saa siitä leipänsä, en minäkään kamojani ilmaiseksi antaisi.
Mutta näin ihan esimerkiksi. Jos kamat maksaa 2500€
Bändi tekee vuodessa 10 keikka a' 400€
Bändille kulujen (polttoaineet, ohjelmatoimistonosuus yms.) jälkeen jäävä osuus keikasta 250-300€
Vuodessa olisi isketty se 2500€ kamoihin.
Bändi hajoaa ja kamat pannaan myyntiin ja saadaan 70% osto hinnasta=1750€
2500€-1750€=750€ joka on mennyt sinne ilmaan.
Ja sen kun jakaa tuolla kymmenellä keikalla niin saadaan 75€/keikka.
Mun hintatietoisuuden mielestä tuolla hinnalla ei hirvittäviä värkkejä vuokrata.
Toki tuo nyt oli hyvin yksinkertaistettu laskenta malli mutta korjatkaa nyt ihmeessä jos olen jotakin radikaalia jättänyt huomioimatta.
 
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
stnprkl
29.04.2010 17:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...
Kuitenkin suurin osa näistä keikoista on näitä 100-150 hlö keskikaljakuppiloita.
 
Jos pidämme alku investointina 1500€.....

 
Tolla investoinnilla saatte just kaks jotakuinkin asiallista aktiivista tolpannokkakaiutinta, millä pärjää noissa pikkujuottoloissa. Eli puhutaan ihan puhtaasti laulukamoista ei PA:sta.
Vielä tarttis kait jotain monitorointiakin, mikseri, ständit, jotain mikkejä/D.I.bokseja ja kaapelointi (mikkipiuhat ja sähköt).
 
Mut hyvähän se et on harrastuksia, ei toi moottoripyöräharrastuskaan kauheen edullista oo eikä missään nimessä järkevää :)
 
Viltsu audiokantaja
NeliX4
29.04.2010 18:32:14 (muokattu 29.04.2010 18:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toripalstahan on näitä "paketteja" pullollaan. Puhelin vain kauniiseen käteen.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=411062 ja jotkut ämyrit.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=402827 valmis paketti!
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415144
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=413394
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=412011 (ilman levareja)
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=411008 Tämän itse ostaisin. Tähän joku behkun mikseri 120€ efektillä ja pari mikkiä yht 1500€.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=410717
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=410224
 
Pari Shure SM 58:ia (ja telineet vaikka Thomann pakettina) ja joku halpa rumpumikkisetti (tomimikit käy myös kitaroihin), niin sillä saa jo keikan vedettyä. Laajentaa sitten voi vaikka mihin. Onhan kamoilla myös jälleenmyyntihinta, et se kannattaa laskea.
 
Hotlicks
29.04.2010 20:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää homma on tullu kokeiltua ihan käytännössä ja kantapään kautta on opittuna muutama juttu. Noita kommentteja tässä(kin) threadissä kannattaa uskoa, niissä on paljon perää. Ajatus on kaunis ja houkutteleva, mutta ei välttämättä toimivin. Voi toki toimia joillakin.
 
Samalla meiningillä laitettiin siis aikaisemmin keikkaliksat kamoihin (ja autoon) ja ostettiin itsellemme loppujen lopuksi pieni varastollinen kamoja, joita osattiin kyllä (melkein) käyttää ja keikkaakin niillä tehtiin sen verran, että maksoivat itsensä takaisin. Suurimman osan ajasta suurin osa tuosta kamasta oli kuitenkin turhaa ja ylimääräistä ja aiheutti paljon turhaa säätöä. Oli kuitenkin kivaa omistaa kamoja... Sittemmin lähes kaikki on myyty ja jäljellä on pieni mikserivahvistin parilla muovipurkilla ja muutamalla mikillä varustettuna. Toimii ainakin yhtä hyvin ja keikoilla säätämiseen ei mene aivan älyttömästi aikaa. Voi oikeasti nauttia keikalla olemisesta kun ei tartte säätää. Isommat kemut sit tekee joku, joka oikeasti osaa ja tekee sen puolta nopeammin ja paremmalla soundilla. Osaamattomissa käsissä nimittäin hyvilläkään kamoilla ei tee niitä laulukamoja enempää. Noihin pikkupaikkoihin riittää ainakin meillä nuo laulukamat, eikä niitä vuokraustilanteita ole niin kauheasti ollut, että olisi käynyt lompakolle.
 
Se miina, mihin tuossa myös ajetaan, on se, että usein unohdetaan kamojen huollot ym, mihin sitä rahaa yllättäen kuitenkin kuluu. Varastointi on toinen ja kuljetus kolmas. Saattaa toki olla, että tää on otettu huomioon. Kuljetuslaatikot, piuhat, kaukokaapelit jne. Nälkä kasvaa syödessä ja ostettuasi tuotteen x tarvitsetkin tuotteen y ja sit tuotteen z. Noin harvalla keikkatahdilla ei edes opi käyttämään niitä kamoja kunnolla. Treenikämpällä ruuvaaminen ei vastaa keikkaolosuhteita, eikä samoilla säädöillä pärjää joka paikassa. Lisäksi jonkun on huolehdittava niistä yhteisistä kamoista ja loppujen lopuksi se kuitenkin kaatuu enemmän tai vähemmän yhden kaverin niskaan ja kohta sitä vituttaa, kun muut ei tee mitn. Ja sit lopulta ne semihalvalla hankitut kamat ei kuitenkaan koskaan ole riittävät oikeeseen bänditouhuiluun. Viltsun mainitsemaan laulukamameininkiin kyllä kelpaavat, mutta noi isommat kemut on oikeesti turha unohtaa. Testattu on.
 
Tohon mainitsemaasi 1500€:n aloitusbudjettiin saa toki jo jotain, mutta jos ajatuksena on vain laajentaa, eikä myydä pois edellisiä, niin ahtaaksi käy. Heti kättelyssä siis pitäisi ostaa mikseri, jota ei tarvitsisi vaihtaa. Vaihtoehto vois tietysti olla joku käytetty digitiski, mutta siihen menee helposti puolet tuosta budjetista, eikä kyse ole ens vuoden mallista. Sillä toisella puolella sitten ei saa edes kahta aktiivikaiutinta (tai passiivisia+päätettä), jotka olisi järkeviä. Jos kuitenkin meinaatte omat ostaa, niin ostakaa käytetty digitiski, pari laulumikkiä ja neljä samanlaista aktiivikomeroa. Hankitte kamat vähitellen ja lisäätte mikkejä ja muuta sälää sitä mukaa kun budjetti antaa myöden ja opitte oikeasti käyttämään niitä vehkeitä. Nuo aktiivit toimii pikkukeikoilla laulukamoina ja monitoreina ja sit isommille vuokraatte vain PA:n ja vedätte omalla tiskillä ja aktiivit monitoreina. Tääkin on tosin testattu ja siitäkin luovuttiin...
 
Hiukka on joo pessimistinen tää mun kirjoitus, mutta homma on käytännössä kokeiltu. Oli tuo toki välillä ihan hauskaakin. En yritä väittää, etteikö sun haaveilemasi tilanne olisi mahdollinen. Joku varmasti tekee niin hyvällä menestyksellä koko ajan. Mun kohdalla tuo ei vaan osoittautunut hyväksi toimintamalliksi ja siksi olen siirtynyt tukemaan paikallisia audiokantajia.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Pieni rumpalipoika
30.04.2010 09:15:38 (muokattu 30.04.2010 09:20:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen jostain syystä usein unohtuu, että monet firmat vuokraavat mielellään myös pelkkiä subbareita tai vaikka yhden piuhan jos tarvetta on.
 
Jossain vaiheessa tehtiin cover-keikkaa enemmänkin ja tyypillisesti pikkukuppiloissa vedettiin omilla laulukamoilla ja sitten isompiin vuokrattiin subbarit ja mahdollisesti myös muutakin rojua kaveriksi.
 
Meillä oli yhteen puljuun (tästä on kyllä kohta vuosikymmen aikaakin) melko hyvä diili ja ne subbareiden vuokrat olivat kyllä aivan mitättömät. Ainakin kyseisellä puljulla nämä subbarit olivat kokolailla ylimääräiset. Eivät he itse niitä käyttäneet kuin maksimissaan rumpalin fillissä. Omat vetonsa hoitivat selkeästi järeämmillä peleillä.
 
Yllättäen taas kerran saatanaperkele sen sanoi. Ostatte kaksi kunnollista aktiiviyläpäätä (joita ei tarvitse alkaa vaihtamaan missään vaiheessa) ja vaikka satasella jonkun käytetyn halpismikserin. Kyllä sellaisella altolla tai behkulla voi sen verran vetää. Sit seuraavana kannattanee panostaa johonkin laadukkaampaan 12-16-kanavaiseen räkkimikseriin. Uusi tai käytetty, rahaa palaa 500-1500e.
 
Jonkun muovipönttöaktiivisubiparin saanee vuokrattua muutamalla kympillä kun vaan sopiva toimittaja löytyy. Ei moisia kannata itse ostaa. Varsinkaan kun sellaisista ei potkua erityisesti irtoa. Vuokrata nimittäin voi isojakin pömpeleitä ja monta, jos potkua tarvii paljon, mutta ne omat aktiivi-rcf:t tai mitkä ikinä jäävät kyllä melko nopeasti pieneksi.
 
Loppuen lopuksi se teidän oma soittovola ratkaisee mielettömästi. Jos vedätte oikein hiljaa, yhdellä pienelläkin aktiivisubilla pärjää johonkin asti. Jollekin rokkikoplalle on taas aivan sama onko siellä joku 700W 15" subbari vai ei. Mitään iloa siitä käytännössä ole.
 
Edit. Laitetaan nyt vielä sellainenkin huomio, että jos kamat ovat koko ajan vähän niinkuin ylärajoillaan, ilman miksaajaa niistä ei oikein saa mitään irti. Erillinen miksaaja pystyy ajamaan settiä tietysti ihan on the edge, mutta jos bändi itse yrittää hommaa säätää, pelivaraa on jätettävä reilusti ettei kierrä ja pauku. Eli taas kerran, se vähäinenkin hyöty pikkusubbareista jää mahdollisesti saamatta kun niitä ei uskalleta eikä voida ajaa tappiin asti.
 
Peruskuppilavedoilla olennaista on, että laulu kuuluu. Muulla ei ole oikein mitään väliä. Subbareita kun ei tarvii ees kun basariin. Täytyy olla kovan luokan vehkeet, että kannattaa alkaa rantasaunan omaa saundia sotkemaan. Yleensäkin kielisoittajilla vahvarit on sitä kokoluokkaa, ettei niitä volan saannin toivossa ole mitään syytä mikitellä.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
himppe
30.04.2010 10:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän bändi heittää n. 100-200 hlön hää/juhla/pubikeikkoja. Viime syksynä päätettiin panostaa omiin kamoihin. Tasoltaan/teholtaan sellaiset että ne riittää noihin em. kekkereihin. Isommille keikoille (jos niitä joskus hamassa tulevaisuudessa sattuu tulemaan), vuokrataan suosiolla isommat kamat.
 
Ostettiin dB Techin aktiivi-PA sisältäen 2kpl subbareita (800W/15") ja kaksi yläpäätä (400W/12"+1"). Hyvien alennustenkin kera rahaa paloi 2400€. Pelkkiin kaiuttimiin siis. Viiden keikan jälkeen voin todeta että tehot ovat riittäneet hyvin eikä soundeissakaan ole ollut isompaa valittamista. Meidän tarpeisiin noi kelpaa oikein hyvin. Vielä on hankkimatta mikseri ja jokunen monitori, joten rahanmeno ei ole vielä loppunut. Mikit ja piuhat on vanhan bändin jäämistöä eikä niistä ole tarvinnut maksaa mitään.
 
1500 euroa koko bändin äänentoistokalustohankintaan on siis kovin vähän. Edes budjettia tuplaamalla ei saa kaikkea mitä keikkailuun tarvitaan jos hankinnat pitää aloittaa tyhjältä pöydältä.
 
Kaikkea tässä keskustelussa mainittua "tarpeellista" en ottaisi ihan kirjaimellisesti. 100-200 hlöä vetävien tilojen stage on yleensä niin pieni, että sinne on aivan turha raijata kuuttatoista kulmamonitoria ja rumpalille toista PA:ta. Me ollaan pärjätty oikein hyvin yhdellä kulmamonitorilla, josta toistetaan laulut ja synat. Noh, ehkä tulevaisuudessa monitoreita tulee olemaan kaks. Rummuista me ollaan mikitetty vain basari. Pienissä tiloissa muiden rumpujen mikittämisestä ei olla koettu olevan mitään hyötyä, vain kakofonian määrä on saatu kasvamaan. Ok, ehkä ammattimies ammattivehkeillä saisi hommaan lisäarvoa, mutta sit puhutaan taas rahasta. Kitaristin vahvistin on ollut pienimmillään 15-wattinen putkivehjes ja meikäläisen bassokamatkin häviää "hieman" rantasaunalle. Kaikki soittimet vedetään siis PA:n kautta. Kun basso ja basari soitetaan äänentoiston läpi, on subbareillekin tilausta. Niiden hankinta olikin meille itsestäänselvyys. Plussapuolena PA:n kautta vetämisessä on myös lavamökän hiljeneminen, kun sitä rantasaunaa ei tartte luukuttaa putket punaisena jotta peränurkan rumaterotkin sen kuulisi.
 
SuomiRokinToivo
30.04.2010 10:43:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on ruvennut tulemaan sellaista tekstiä mitä tyhmempikin ymmärtää.
Kun nimen omaan tarkoitus ei ole se että niillä 1500€ maksavilla kamoilla vedetään niissä 350+hlö paikoissa vaan että niihin sais alkuun vuokrattua/lainattua jotain järeämpää lisäkalustoa. Mutta kun realiteettihan on se että suurin osa niistä keikoista on niitä 100-150 asiakaspaikkaisia pubeja jotka ottaa sen bändin aukioloaikojen takia.
Ja se nimittäin tuntuu olevan ongelmana että pitäis sille lyömäsoitin taiteilijallekin saada jotain pientä kuulumaan kun ei viitti kuiteskaan iskeä laulukaappeja sen korvan juureen huutamaan niin lujaa, että että siellä baarin nurkassa puolinukuksissa oleva Kaapo Keskikaljajuoppokin kuulee minun heleän falsettini.
 
Eli johtopäätös suurten (viisaiden) ääniexperttien kirjoituksista.
Perushyvät aktiiviset laulukamat (niin kalliit kuin sielu ja lompakko sietää)
Myöhemmin monitoreja
Subit sun muut vuokra firmalta
 
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
Pieni rumpalipoika
30.04.2010 11:14:42 (muokattu 30.04.2010 11:26:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monitorointikin on melko yliarvostettua puuhaa tuon kokoisissa paikoissa. Instrumenttivahvistimien oikealla sijoittelulla pärjää pitkälle ja harva orkesteri tarvitsee treenikselläkään monitorointia joka jätkälle erikseen, joten mikä muuttuu pienessä keikkapaikassa? Mielestäni ei mikään. Pikkumestoissa varsinkin ilman miksaajaa painettaessa mielestäni ainoa järkevä ja edes jotenkin hallittavissa oleva systeemi perustuu siis sidefilleihin, ts. laitetaan laulukamat lavan kulmiin kohti soittajia.
 
Laulava rumpali (jota on tullut itsekin harrastettua paljon), on hieman eri asia. Itse mieluummin melkein laulan tulpat päässä ilman monitorointia jos sitä ei voida hoitaa todella hyvin. Osalle tuo taas ei tietysti sovi lainkaan. Tapauskohtaista.
 
Edit. Ja tavaran ja tehonmäärän tarve muutenkin on todella tapauskohtaista. On the rocks on 350 ihmisen rock-luola. Käyppä sivuiltaan katsomassa paljonko siellä sitä rojua on. Tietysti sillä pitää kyetä hoitamaan bändi kuin bändi, mutta se setti maksaa todennäköisesti kymmeniä tuhansia. Ja minun käsittääkseni all-round-käyttöön se ei ole mitenkään ylimitoitettu. Jäsen LHU tietysti on melko hyvin kartalla tästä puolesta : )
 
Edit2. Vielä lisäyksenä, että tällä palstalla pyörii tautisesti tämän maan eturivin äänimiehiä. Ja se on tietysti todella hyvä asia, mutta fakta vain on että heistä ei varmasti kovin moni tee edes miksaajan ominaisuudessa sellaisia keikkoja mistä tässä nyt varmasti puhutaan. Puhumattakaan, että kävisivät lähiöpubeissa itse soittamssa jurrisille apinoille suomirokkia. Tarkoitan vain, että karusta arjesta saattavat monet olla jo hieman vieraantuneita ;D Vaikka jokainen heistäkin on tietysti vuosikausia sitten uransa aloittanut muualta kuin PMMP:n tai Nightwishin etupäästä.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Krisse82
30.04.2010 11:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SuomiRokinToivo: No nyt on ruvennut tulemaan sellaista tekstiä mitä tyhmempikin ymmärtää.
Kun nimen omaan tarkoitus ei ole se että niillä 1500€ maksavilla kamoilla vedetään niissä 350+hlö paikoissa vaan että niihin sais alkuun vuokrattua/lainattua jotain järeämpää lisäkalustoa. Mutta kun realiteettihan on se että suurin osa niistä keikoista on niitä 100-150 asiakaspaikkaisia pubeja jotka ottaa sen bändin aukioloaikojen takia.
Ja se nimittäin tuntuu olevan ongelmana että pitäis sille lyömäsoitin taiteilijallekin saada jotain pientä kuulumaan kun ei viitti kuiteskaan iskeä laulukaappeja sen korvan juureen huutamaan niin lujaa, että että siellä baarin nurkassa puolinukuksissa oleva Kaapo Keskikaljajuoppokin kuulee minun heleän falsettini.
 
Eli johtopäätös suurten (viisaiden) ääniexperttien kirjoituksista.
Perushyvät aktiiviset laulukamat (niin kalliit kuin sielu ja lompakko sietää)
Myöhemmin monitoreja
Subit sun muut vuokra firmalta

 
Rumpalille ehdottaisin jonkunlaista nappikuuntelua, laskee lavamökää aikalailla. Itse en osaa enää kulmamonitorilla edes vetää. Laulukamoistakin paljon enemmän iloa kun lavalta ei valmiiksi pauha niin kovaa että kamat on kokoajan ihan äärirajoilla että edes laulu kuuluisi. Edullisen aktiivimonitorin hinnalla saa varmasti käyttökelpoisen nappikuuntelun.
 
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Hotlicks
30.04.2010 12:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Vielä lisäyksenä, että tällä palstalla pyörii tautisesti tämän maan eturivin äänimiehiä. Ja se on tietysti todella hyvä asia, mutta fakta vain on että heistä ei varmasti kovin moni tee edes miksaajan ominaisuudessa sellaisia keikkoja mistä tässä nyt varmasti puhutaan. Puhumattakaan, että kävisivät lähiöpubeissa itse soittamssa jurrisille apinoille suomirokkia. Tarkoitan vain, että karusta arjesta saattavat monet olla jo hieman vieraantuneita ;D Vaikka jokainen heistäkin on tietysti vuosikausia sitten uransa aloittanut muualta kuin PMMP:n tai Nightwishin etupäästä.
 
Tohon on pakko korjata, että kyllä yllättävän moni tekee noita molempia (siis esiintyy ja miksaa pikkupaikoissa). Ainakin itse olen ollut useamman kanssa lähiöpubissa keikalla. Ens viikolla taas. Suomessa ei käsittääkseni niin paljon ole keikkaa tarjolla, että olisi varaa jatkuvasti kieltäytyä ainakaan keikan pienuuteen tai kamoihin vedoten. Liksa on sitten eri, mutta aina on päästy hyvässäs hengessä sopimukseen. Sama pätee soittajiin. Ihan ketä vaan voi pyytää ihan mille keikalle vaan. Sanovat kyllä jos ei innosta tai ehdi.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti