Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volume, gain, input, output eli mitkä nupit kaakkoon?
1
haitari
28.03.2010 22:20:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kaivataan yksinkertaista vastausta kahvipöytäkeskusteluun.
 
Lähtökohta on, että bändillä on erinäinen määrä toimivia soittimia ja mikit kunnossa, joten äänilähteissä ei vikaa. Miten saadaan vehkeistä paras soundi irti eli mitkä nupit vedetään kaakkoon ja millä tehdään se viimeinen silaus saliäänen sopivalle volumelle? Miksaajaa ei ole, joten periaatteessa mikseriä ei tartte tsekin (ei se maa) jälkeen veivata.
 
Seuraavia volumetasoon vaikuttavia nuppeja ja fadeja siis löytyy:
Esim. kiipparin mastervolume joka menee kanavaan jossa tietysti gain ja kanavan fader, mikserin master faderit josta sitten output aktiivijakarille jossa input volume ja output volume. Jakariltahan matka jatkuu päätteille joissa vielä yläpäiden volumet ja subbarien volumet.
 
Ainiin, mikserin jälkeen vielä master eq ennen jakaria.
 
Mihin laitettan 0-tasot ja mihin esim. +10db ja missä pitää clipit vilkkua ja missä ei?
 
www.keikkamestari.com
RautiSa
29.03.2010 15:16:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: ...ja missä pitää clipit vilkkua ja missä ei?
 
Mieluiten ei missään, jossei sille ole jokin tarkoitus.
 
LHU
29.03.2010 16:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki riippuu kaikesta ja joissain paikoissa vieläpä kellonajasta, kuten linkin sivulta 2 voimme päätellä.
 
http://www.boothill.fi/Lavakartta.pdf
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
piivei
29.03.2010 17:29:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ideaalitilanteessa mennään 0-tasolla mikserin inputeista aina jakosuotimelle asti ja sieltä lähtiessä sovitetaan tasot niin että botne/yläpääosasto on balanssissa eikä vahvistimet klippaa. 0-tasoa ei minun mielestä kannata ylittää missään kohtaa signaaliketjua, dynaamisessa bändisoitossa hetkelliset huiput ylittää tämän tason kuitenkin ja siitä saattaa seurata kaiuttimen rikkoutuminen.
 
multipaavo
29.03.2010 19:54:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari:
Mihin laitettan 0-tasot ja mihin esim. +10db ja missä pitää clipit vilkkua ja missä ei?

 
http://pwc.kapsi.fi/reiska/
"Häiriötä ilmassa" kappale valaisee asiaa oikein hyvin.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
s151669
29.03.2010 21:16:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lontoon murre taittuu, niin tuon lukemalla olet viisaampi.
 
http://www.soundcraft.com/downloads/fetchfile.aspx?cat_id=palz&id=1804
 
Antikitarasankari
markotetri
30.03.2010 03:45:38 (muokattu 30.03.2010 13:52:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, ensin kannattaa lukea tuo Reiskan juttu, ja tutustua termiin "gain structure" vaikka netitse. Sieltä pääsee hyvin alkuun.
 
Se, missä kohtaa clippivalot vilkkuu ja paljonko, on erittäin tapauskohtaista. Joissakin laadukkaissa(kin) äänipöydissä joidenkin äänilähteiden soundi vaan paranee kun etuastetta ajetaan kuumana, siis kovaa. Joissakin tekeleissä soundi limitoituu ja säröytyy välittömästi kun punainen vilkahtaa ja koko homma on pilalla. Siihen ei siis ole yhtä oikeaa vastausta.
 
Digitaalipöydissä kuitenkin "nollataso" on 0dBfs, eli "full scale". Tämän kovempaa ei ole mahdollista ajaa. Tässä pisteessä digitaalisen "sanan" kaikki merkit ovat ykkösiä, eli mennään maksimissa. Sitä ei siis tule ylittää missään tilanteessa.
 
Kuitenkin täytyy tietää, että esim sen digitiskin ulostulossa 0dBfs saattaa tarkoittaa vaikka +24dBu:ta. Tämä riippuu tiskistä, pitää ottaa manuaalista selvää jos on tarvetta tietää. dBu on analogimaailmassa eniten käytetty piuhassa kulkevan signaalin tason (jännitteen) yksikkö, jossa 0dBu=0,775V mihin tahansa kuormaan.
 
Seuraavaksi pitää tuntea käytettävän vahvistimen teoreettinen maksimitaso, eli taso, jolla kyseinen laite antaa ulos nimellisen huipputehonsa. Tähän sotketaan vielä huipputehon, ohjelmatehon ja RMS-tehon erot, ja niihin liittyvä eri valmistajien sekava asioiden ilmoitustapa. Tässä kohtaa alkavat olla Wikipedia, Audiokirja, käyttöohjekirjat ja muut lähteet tarpeen.
 
Perussääntönä on kuitenkin se, että jos signaali kulkee liian hiljaisena, kaikki häiriöt (esim kohina) kasvavat, ja jos mennään liian lujaa, vaarana on säröytyminen. Toisin sanoen signaali-kohinasuhteen kannalta parasta olisi aina pitää signaalin taso mahdollisimman korkeana, mutta käytännön syistä on syytä jättää tasoihin jonkunlainen yliohjausvara, ns. headroom. Tarvittavan headroomin määrä taas riippuu paljon käytössä olevasta järjestelmästä ja toistettavasta ohjelmasta. Levymusiikkia voi periaatteessa soittaa pienemmällä headroomilla kuin elävää musiikkia jne.
 
Se, miten nämä asiat käytännössä saavutetaan, riippuu kulloinkin käytettävästä järjestelmästä ja käyttötarpeesta. Yleisluontoisen "tee näin" -ohjeen antaminen on käytännössä mahdotonta.
 
Artificiality is normal to the medium.
ragol
30.03.2010 08:18:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsin asiallista tekstiä markotetriltä. Kannattaa lukea ajatuksella...
 
markotetri: Kuitenkin täytyy tietää, että esim sen digitiskin ulostulossa 0dBfs saattaa tarkoittaa vaikka +24dBU:ta. Tämä riippuu tiskistä, pitää ottaa manuaalista selvää jos on tarvetta tietää. dBU on analogimaailmassa eniten käytetty piuhassa kulkevan signaalin tason (jännitteen) yksikkö, jossa 0dBU=0,775V mihin tahansa kuormaan.
 
Sen verran voisin korjata, että se on dBu, pienellä u-kirjaimella. Voi ehkä tuntua nillitykseltä, mutta kun noita on ihan liikaa erilaisia dB-yhdistelmiä, ja muutenkin elämä on jo välillä sekavaa niiden kanssa... dBU ei taida tulla vastaan missään, mutta dBv ja dBV ovat kaksi eri asiaa.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel Tuolta voi ihmetellä noita. Tosin, siellä on pieni vihre... dBv EI OLE sama asia kuin dBu, vaikka toi sivu niin väittääkin. dBv on se jännite, joka vaaditaan, että 600 ohmin kuorman yli häviää 1mW tehoa, eli 0 dBv on juurikin tuo sivulla esitetty 0,77459...V. dBu taas on määritelty niin, että dBu 0 on _tasan_ 0,775V, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään kuorman kanssa.
 
Jossain vaiheessa AES yritti standardoida dBV:tä käyttöön kaikkialla, koska 0 dBV = 1V. Olisi helpottanu laskuja ja asian ihmettelyä huomattavasti. Valitettavasti vain dBu on sen verran laajalle levinnyt muoto, että tuo standardointiyritys todettiin turhan vaikeaksi, ja niinpä dBu on nykyään suositeltu muoto jännitteen ilmoittamiseen audiojärjestelmissä.
 
On se kivaa, kun historian painolastia on varsin paljon tässäkin asiassa. :)
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
haitari
30.03.2010 08:32:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset jo tässä vaiheessa kaikille hyvistä vinkeistä ja etenkin linkeistä.
 
Korvakuulolla soundit ovat olleet kohdallaan, nyt kun vielä lisätään teoria päälle, niin kattaus alkaa olla kunnossa.
 
Tavoitteena on aina hyvä pitää naapurin poikien toteamusta, kun virittelivät vanhaa Escorttiaan: "Viritys onnistui, teho ei laskenut".
 
www.keikkamestari.com
markotetri
30.03.2010 14:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragol: Sen verran voisin korjata...
 
Kiitos, mistä lie moinen virhe yöllä jäänyt. Korjasin.
 
Artificiality is normal to the medium.
lasal
27.04.2010 20:13:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markotetri: ... jos signaali kulkee liian hiljaisena, kaikki häiriöt (esim kohina) kasvavat, ja jos mennään liian lujaa, vaarana on säröytyminen.
 
just näin ... mutta näilläkin säännöillä jää tietty liikkumavara, jota minä yritän hyödyntää mm. niin että mikserin master-mittareista saa pikatilanteissa edes vähän tukea
 
viikonvaihteessa miksasin vieraalla kalustolla ja oli outo tunne kun mikserissä mittari näytti huipuissa -30dB ja ihan kunnon volalla mittarin kaikki ledit olivat pimeinä ... onneksi oli paidantaskussa oma desibelimittari
 
markotetri
27.04.2010 23:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: viikonvaihteessa miksasin vieraalla kalustolla ja oli outo tunne kun mikserissä mittari näytti huipuissa -30dB ja ihan kunnon volalla mittarin kaikki ledit olivat pimeinä ... onneksi oli paidantaskussa oma desibelimittari
 
On kuitenkin tärkeää tietää, että mikserin mittarien dB-lukemat kertovat tyystin eri asiaa kuin ns. desibelimittarin näytössä vilkkuvat numerot. Niillä on toki selkeä, looginen yhteys: kun mikserin mittarissa dBu-lukemat kasvavat esim 6dB, pääsääntöisesti äänenpainemittarin dB(SPL)-lukemat nousevat saman verran.
 
Mikserin ulostulomittarin perusteella ei kuitenkaan voida sanoa mitään varmaa äänenpaineesta. Äänenpaine (kansanomaisesti volume, metelin määrä) riippuu käytetystä äänentoistojärjestelmästä. Pieni, kompakti PA saattaa tuottaa maksimissaan esim 122dB(SPL) äänenpaineen (@1m), kun mikserin mittari on ns. tapissa. Samoilla mikserin mittarin lukemilla festivaaliluokan suuri järjestelmä saattaa puskea ulos yli 145dB(SPL) mekkalan metrin päähän kaiuttimesta. Ja nämähän ovat satunnaisia esimerkkejä, nimellisillä maksimitasoilla. Näin lujaa ei ole pakko vetää...
 
Lasalin mainitsemassa esimerkissä vaikuttaa siltä, että systeemin gain structure on jossain kohtaa poskellaan. Itse olen viimeksi törmännyt vastaavaan, kun pop-henkilö oli itse kasannut setin ja lyönyt aktiivikaiuttimien inputtiin syötön mikserivahvistimen kaiutinulostulosta...
 
Artificiality is normal to the medium.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti