Muusikoiden.net
11.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikan toimittajan/talon teknikon rooli ja vastuu.
1 2
anssikar
14.03.2010 13:11:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin hieman valaista aihetta, joka koskettaa suurta osaa teknikoista lähes päivittäin. Sanottakoon heti, että olen itte paljon sekä talon kaverina, että bändin teknikkona, joten tämän ei ole tarkoitus olla mitään sormella osoittelua. Monesti tuntuu vaan olevan epäselvää, miten homma menee, kun bändi tulee vehkeineen mestoille, jossa on jo kamat paikan päällä.
 
Tässä muutamia perusasioita, jotka kuuluvat tekniikan toimittajan/talon kaverin hommiin:
 
- Bändin raiderin tsekkaus. Jos et ole saanut, löytyy yleensä netistä. Kannattaa myös soittaa miksaajalle tms, että asiat on ajan tasalla.
- Lavan yleinen siisteys(!).
- Kun mahdollista, lavakaapeloinnin suunnittelu jo valmiiksi tulevaa koitosta varten.
- Lavakaapelointi, eli mikkien kytkeminen, lavasähköt ja monitorisyötöt. Nämä siis MYÖS silloin kun bändi tuo omat mikit mukanaan.
- Pa-järjestelmän ja monitorien kytkeminen ja testaaminen, sekä saattaminen AINAKIN ns. tehtaan vireeseen. Jos bändi tuo mukanaan molempien päiden mikserit, kannattaa ottaa mukaan esim joku pikkumikseri jolla testata.
- Etupään, monitoritiskin ja oheislaitteiden kytkeminen ja testaaminen. Siis ne eq:t, efektit, kompurat ja kaikki härpättimet.
- Suositeltavaa on myös hyvä meininki, vaikkei sitä tietenkään voi vaatia. On vaan mukava puuhastella, kun jengillä on hauskaa
 
Bändien teknikot on VASTUUSSA bändeille siitä, että homma toimii. Peräänkuulutan tätä vastuuntuntoa myös tekniikan toimittajilta/talon kavereilta, varsinkin kun yleensähän ihmiset saa näistä hommista vielä rahaakin. Ei nämä vakavia hommia ole missään nimessä, mutta tosissaan pitää tehdä!
 
Tämä teksti tulee sekä teknikoiden.net:iin, että muusikoiden.net:iin. Mahdollinen keskustelu voitais keskittää teknikoiden.net:iin, koska poppariahan aiheen ei pitäis kiinnostaa.
 
Anssi Karjalainen
 
Oksu
14.03.2010 15:25:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Anssi!!!! Asiaa!
 
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
vhaivala
14.03.2010 15:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kirjotus. Lisäisin tuohon tekniikan toimittajan muistilistaan vielä, että ole ajoissa. Ainahan voi sattua yllättäviä viivästyksiä, junat ei kulje ja laivat on jäissä, mutta joskus kun ite tulee väsyneenä vaikka parin päivän reissaamisen jälkeen paikalle vaan toteamaan että pahasti on vielä pystytys vaiheessa eikä näytä kauheasti tapahtuvankaan, sillon tulee paha mieli.
 
Samaa ideaa voi tietysti käyttää myös vierailevalle teknikolle / orkesterille, että ei menis liikaa aikaa siihen paskanjauhantaan. Talon jätkät on tullu parhaimmillaan jo monta tuntia aiemmin paikalle ja sun keikan jälkeen jäävätkin vielä moneksi tunniksi, ja ne joutuu monesti hoitaan vaikkapa sen lämppäribändinkin toteutuksen. Eli sillon kun sulla on se muutama tunti aikaa levähtää, saattaa talkkarilla jäädä ruokatauko lyhyeksi tai kokonaan välistäkin, jos aletaan turhaa pelleilemään ja liikaa tupakkataukoja pitämään. Ei tarvi hampaat irvessä tehä, mutta tehokkuus on toisinaan myös suotavaa.
 
Äh ainiin pitäisköhän liittyä itekki sinne teknikoiden.nettiin.
 
we call it music - they call the cops
Sir Attila
14.03.2010 19:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiallista tekstiä, mutta jos tämän nyt sattuu joku poppari lukemaan niin heitän hiukan jäitä hattuun ettei jää sellaista käsitystä että talon miksaaja on joku sylkykuppi ja yksinään vastuussa kaikesta mahdollisesta.
 
Ensinnäkin raiderit: talonmiehen kuuluu lukea ne, bändi/bändin miksaaja/manageri vastaa siitä että tiedot on oikein. Peräänkuulutan arkirealismia, harvalla bändillä on erikseen "festari"- ja "pizzerian nurkka" -raidereita, vaan nettiin pistetään kaikki isoimman mahdollisen kattauksen mukaan. Sitten normikeikalla ei olekaan sitä perkussiosoittajaa/viuluryhmää mukana. Talonmies on raahannut paikalle 40-reikäiset tiskit vaikka 16-kanavaisellakin olisi pärjännyt. Eli syntyy turhaa kulua ja hammasten kiristelyä.
 
Puhelin auttaa näihin tilanteisiin yleensä, mutta aika monta kertaa bändin paikalle tullut miksaaja onkin joku tuuraaja sen kaverin sijaan jonka kanssa asiat on puhuttu viikkoa aikaisemmin selväksi. Ja taas päivitetään raideria. Monesti on tullut nähtyä turhaa vaivaa raiderin mukaisen efektiräkin tai mikkisalkun kasaamiseksi kun paikalle onkin pamahtanut kaveri jonka mielestä se perus-SPX tai 57 olisi sittenkin ollut se parempi vaihtoehto.
 
Eihän siinä mitään, talonmiehen ammatti on palveluammatti ja se tavara toimitetaan mitä sovittu on. Mutta esiintyjäpuolellakin kannattaisi ymmärtää että "there is no such thing as free luch", oli kyse sitten tekniikasta tai bäkkäritarjoilusta. Kaikki maksaa ja vaikkei sen kerran keikkaliksassa, niin aika nopeasti sana kiertää mitkä bändit ovat ns vaikeita tapauksia joiden kanssa pitää laskea budjettiin vähän ylimääräistä pelivaraa. Se taas on suoraan pois popparin kukkarosta.
 
Toinen asia mikä bändeiltä/bändien miksaajilta usein unohtuu on että talonmiehen vastuulla on vain ne kamat jotka on oikeasti luvattu. Ei vähempää mutta ei myöskään enempää. Se, että jonkunniminen laite lukee bändin raiderissa (joka on piilotettu jonnekin keikkamyyjän nettisivuille), ei vielä ole PA-toimittajaa sitova sopimus. Vasta sitten kun PA-toimittaja on omalta puoleltaan luvannut että tavara tulee, on lupa odottaa että näin myös tapahtuu.
 
Tällä viittaan tilanteisiin jossa esim ravintolassa on vakio-PA ja bändin keikkamyyjä on hätäpäissään luvannut että kyseinen setti riittää bändille. Silloin on turha alkaa keikkailtana avautumaan talkkarille laitteiden riittämättömyydestä. Asiallinen palaute ravintolapäällikön suuntaan saattaa pitkässä juoksussa auttaa talkkari-poloista saamaan laitehankintabudjettiinsa muutaman euron lisää, mutta soundcheckin ja keikan välisenä aikana kamat eivät yleensä vittuilemalla lisäänny.
 
Ja aikatauluista: koskee bändiä siinä missä talon teknikoitakin. Kummatkohan on useammin myöhässä?
 
anssikar
15.03.2010 02:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja, varsinkin aikataulut on syytä pitää molemmin puolin.
 
Kotimaiset raiderit on nykyään valtaosin hyvinkin järkeviä ja yleensä tehty nimen omaan klubisettejä ajatellen. Muutoksiahan tulee tien päällä koko ajan ja sen takia on tärkeetä soitella etukäteen bändin teknikoille, tai kuka nyt soittelee ekana kenelle. Yleensä sillon selviää noi tuurauskuviotkin ja vaikka ei selviäiskään, niin jollain perusteella kalusto on vaan keikalle valittava. Paremman tiedon puutteessa se pitää tehdä nimen omaan raiderin perusteella.
 
Ja tuosta paikanpäällä kiukuttelusta olen täysin samaa mieltä. Harvoin siinä vaiheessa enää muutoksia pystyy tekemään. Valitettavan usein vaan, vaikka itte oon soitellut tekniikan toimittajalle, on paikan päälle tullut muuta kuin on luvattu + kamat on rikki/kaapelointi on syvältä hanurista yms. Painottaisin muutenkin tuota kaapeloinnin merkitystä. Hyvin suunniteltuna se nopeuttaa asioita todella paljon!
 
Mutta palaten syyhyn miks aloin ylipäätään kirjoittelemaan, on se että luulen ettei moni talon seppä yksinkertaisesti TIEDÄ mitä velvollisuuksiin kuuluu. Siitä syystä myös laitoin tekstin kahteen paikkaa, eli halusin että mahdollisimman moni sen lukisi.
 
Keskustelu on hankalaa, jos viestejä tulee kahteen paikkaan. Käykö että kopioin tänne tulleet kommentit tuonne t.netiin nimimerkeillä varustettuna? Sinne foorumiinhan pääsee rekisteröimättä lukemaan, joten halukkaat m.netiläiset pääsevät tarinointia seuraamaan.
 
- anssi
 
vhaivala
15.03.2010 09:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anssikar:
Käykö että kopioin tänne tulleet kommentit tuonne t.netiin nimimerkeillä varustettuna?

 
Mun puolesta anna mennä.
 
we call it music - they call the cops
KariS
15.03.2010 09:40:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Attila:
 
Toinen asia mikä bändeiltä/bändien miksaajilta usein unohtuu on että talonmiehen vastuulla on vain ne kamat jotka on oikeasti luvattu. Ei vähempää mutta ei myöskään enempää. Se, että jonkunniminen laite lukee bändin raiderissa (joka on piilotettu jonnekin keikkamyyjän nettisivuille), ei vielä ole PA-toimittajaa sitova sopimus. Vasta sitten kun PA-toimittaja on omalta puoleltaan luvannut että tavara tulee, on lupa odottaa että näin myös tapahtuu.

 
Tässä piilee aika iso totuus. Jos talo on vuokrannut toimittajalta "pienen klubisetin", sellaisen se myös saa. Jos sama talo on sopinut keikkamyyjän kanssa raiderin mukaisesta kalustosta, on turha tulla nillittämään talkkarille, että "miksi tällaiset pienet vehkeet?". Tuo kalustokeskustelu pitää käydä tilaajan eli maksajan kanssa. Ja mielellään ennen tapahtumaa... Ja aikuisten oikeasti, jos noiden (joskus suuruudenhullujen??) raiderien mukaan aina mentäisiin, jäisi monelta bändiltä pizzeriakeikat väliin. Ei vaan tilaajan raha riittäisi. Varsinkin näinä lama-aikoina, kun tuo maksava yleisö loistaa usein poissaolollaan.
 
ISON plussan annan kaikille niille rokkareille/äänihahmoille, jotka ovat yllämainitun kaltaiseen tilanteeseen osanneet suhtautua positiivisesti. Huumori ja hauskuus eivät ole kadonneet mihinkään tästä hommasta! Kiitos ymmärryksestä! Ja kertaakaan ei ole jäänyt veto koteloon... Tässäkin huomaa eron ammattilaisten ja "ammattilaisten" välillä (ja nyt tarkoitan vierailijoita...)
 
Ja vielä: vanha totuus on se, että "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan". On käynyt niinkin, että kun tilanne on todettu ja yhdessä huonoksi havaittu, on tullut lähdettyä varastolle lisäleluja hakemaan - ilman eri korvausta... Mutta jos nillitys ja vinkuna alkaa, niin meneepäs vaan kummasti niin, että setti on se, joka tilauksessa lukee... vaikka palveluammatissa ollaankin, ei asiakas ole aina oikeassa, sorry vaan. Kalustotoimittajan asiakas on se talon rahasetä, ei bändi... vaikka bändin kanssa homma tehdäänkin.
 
Loistava topic! Kiitoksia!
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
anssikar
15.03.2010 10:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D Laitoin t.netiin linkin tähän foorumiin, helpompi näin.
 
MJ
15.03.2010 11:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä helpottaa kun ne kamat on etes ehjät. Ja jos siinä raiderissa jotain pyydetään, niin harvoin se seppä sitä sinne turhaan on kirjotellu. Ainaki vois soittaa ja ilmottaa, että kyseistä tavaraa nyt ei ole saatavilla. Tai voiha sitä itekki soittaa, että onko ne asiat kunnossa. Mutta monesti sillä tekniikantoimittajalla on sen bändin sepän numero, eikä päinvastoin. Ja jos ne kamatki on paskoja nii ei se sen talonjäbän vika välttämättä oo. Riippuu vähän, mutta tietenki kantsii se palaute vaikka pistää sen tekniikkafirman omistajalle, eikä sille joka niitä kamoja sulle on tuomassa. Voi mennä ehkä se palaute myös perille.
 
Dugeroow
15.03.2010 12:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KariS: Tässä piilee aika iso totuus. Jos talo on vuokrannut toimittajalta "pienen klubisetin", sellaisen se myös saa. Jos sama talo on sopinut keikkamyyjän kanssa raiderin mukaisesta kalustosta, on turha tulla nillittämään talkkarille, että "miksi tällaiset pienet vehkeet?". Tuo kalustokeskustelu pitää käydä tilaajan eli maksajan kanssa. Ja mielellään ennen tapahtumaa... Ja aikuisten oikeasti, jos noiden (joskus suuruudenhullujen??) raiderien mukaan aina mentäisiin, jäisi monelta bändiltä pizzeriakeikat väliin. Ei vaan tilaajan raha riittäisi. Varsinkin näinä lama-aikoina, kun tuo maksava yleisö loistaa usein poissaolollaan.
 
ISON plussan annan kaikille niille rokkareille/äänihahmoille, jotka ovat yllämainitun kaltaiseen tilanteeseen osanneet suhtautua positiivisesti. Huumori ja hauskuus eivät ole kadonneet mihinkään tästä hommasta! Kiitos ymmärryksestä! Ja kertaakaan ei ole jäänyt veto koteloon... Tässäkin huomaa eron ammattilaisten ja "ammattilaisten" välillä (ja nyt tarkoitan vierailijoita...)
 
Ja vielä: vanha totuus on se, että "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan". On käynyt niinkin, että kun tilanne on todettu ja yhdessä huonoksi havaittu, on tullut lähdettyä varastolle lisäleluja hakemaan - ilman eri korvausta... Mutta jos nillitys ja vinkuna alkaa, niin meneepäs vaan kummasti niin, että setti on se, joka tilauksessa lukee... vaikka palveluammatissa ollaankin, ei asiakas ole aina oikeassa, sorry vaan. Kalustotoimittajan asiakas on se talon rahasetä, ei bändi... vaikka bändin kanssa homma tehdäänkin.
 
Loistava topic! Kiitoksia!
 
/Kari

 
Onkohan minulla mitään annettavaa enää tähän topiciin näin hyvin omia ajatuksia kuvaavan kirjoituksen jälkeen. Itse toimin tällä hetkellä muutaman bändin omana äänimiehenä, jonka lisäksi olen yritykseni kautta usein myös laitetoimittajana. Jossain vaiheessa olen toiminut myös talon miksaajana. Talonmiksaaja-asiaan sanoisin ehkä sellaisen neuvon että pistäkää sinne keikkapaikan nettisivuille ajan tasalla oleva laiteluettelo ja pitäkää kamat kunnossa, niin ongelmat todennäköisesti kaikkoavat.
 
Laitetoimittajana olen pitänyt kunnia-asiana toimittaa riittävän kokoisen ja laadukkaan kaluston keikkapaikalle, mielellään vielä vähän ylimitoitetunkin juuri siitä syystä ettei näitä tässäkin ketjussa mainittuja pettymyksiä tulisi.
 
Omalla kohdalla tilanne on useiten se, että kun kalustoa tilataan, on tilaaja tapahtumajärjestäjä ja usein tilaushetkellä ei ole tapahtumasta välttämättä muuta tietoa kuin tapahtumapaikka ja -aika. Tarjouskin pitää yleensä lyödä samantien pöytään ilman että on mahdollisuutta selvittää että minkäslaisia kokoonpanoja sieltä on lauteille tärähtämässä. Tällöin heitän ns. perussetin millä perusbändi ja -seppä kyseisen kokoisessa tilassa tulevat toimeen. Mahdollisuuksien mukaan jossain asioissa voi sitten joustaa, mutta koko palettia en kyllä ole ensisijaisesti heittämässä uusiksi bändin oman teknikoiden fantasiaa täyttämään ellei ylimääräisestä makseta.
 
Jos minulle raideri annetaan tai tilaaja kertoo tietoja siitä mitä tarvitaan, niin pyydetyt asiat silloin toimitetaankin jos näin sovitaan. Joskus jos on aikaa ja bändin nimi tiedossa, tulee netistä googlaitua raidereita, mutta hirveästi tähän ei ole aikaa käyttää. Se on kuitenkin hieman hankalaa että jos hintojen sopimisen jälkeen rupeaa paljastumaan yleisestä vaatimustasosta selkeästi poikkeavaa tai jotain ehdottomia mikkivaatimuksia jota ei omasta salkusta löydy. Kyllä tällöinkin asioiden eteen yrittää mahdollisimman paljon tehdä mutta kilpailevasta firmasta mikkivuokra omaan pikkiin on sellaista mihin en kyllä nielemättä suostu ellei nyt sitten jostain isomman budjetin vedosta ole kysymys.
 
Aloitusviestissä vaaditaan tekniikan toimittajalata vastuuta. Minun mielestäni vastuu on kuitenkin ensisijaisesti bändin omalla teknikolla ja perään kuulutan että hän on se taho jonka nämä asiat pitäisi hoitaa. Keikkaa sopiessa tämä teknikko voisi kertoa sille järjestäjälle että tällaiset laitteet pitäisi hankkia ja että on tärkeä asia että juuri oikeanlaiset laitteet hankitaan.. varsinkin jos teknikko on luonteeltaan mallia ehdoton. Samalla kertaa tämä teknikko voisi myös selvittää että minkälainen se itse konserttisali on. Yksi hyvä vaihtoehto olisi myös selvittää järjestäjältä laitetoimittajan yhteystiedot ja olla häneen yhteydessä. Eikö se ole nimenomaan bändin teknikon työnkuvaan kuuluvaa kun ajaa omaa ja bändin asiaa niin että puitteet keikan onnistumiseen olisi halutunlaiset? Ei se mikään laitetoimittajan tehtävä ole lähteä selvittämään että kelpaako tämä järjestäjän kelpuuttama ja järjestäjän kanssaan sovittu perussetti tällä kertaa vaiko ei.
 
Sitten mahdollisesti väärä otsake ja turha avautuminen, mutta sanonpa nyt kuitenkin. Oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan alalla vallitsee pieni ja pippurinen miksaajien sakki, jotka eivät joko jostain todella mielenkiintoisesta syystä ymmärrä tai halua ottaa huomioon puitteita tai järjestäjän taloudellisia edellytyksiä tai sitten pitävät laitetoimittajia jonakin hyväntekeväisyysjärjestönä joiden ainoa tehtävä on toteuttaa bändin teknikon (joskus vielä täysin nimettömän bändin) kaikki henkilökohtaiset mieltymykset. Usein tällaisen henkilön ollessa kysessä vaatimuslista näyttää siltä kuin olisi otettu suoraan jostain Kotiteollisuuden tai vielä krantumman ja nimekkäämmän tahon raiderista tai sitten ollaan tulossa kuin festarivetoa vetämään. Ja tämä siis vaikka keikkapaikka kokoluokkaa pizzerian nurkka, baari tai joku nuorisoseuran talo ja yleisöodotus 50-100 henkilöä.
 
Annan esimerkin:
Paikallinen nuortenporukka halusi järjestää päihteettömän ilmaiskonsertin alueen nuorille. Budjetti lähellä olematonta kaiken rahoituksen ollessa kunnalta ruinattua ja tästäkin korvauksesta ylivoimaisesti suurin osa meni ainoan esiintyjän keikkaliksaan. Keikkapaikkana toimi sali jonne hyvällä tahdollakaan ei voi saada mahtumaan edes sataa henkeä. Bändi itse on hyvin marginaaliseen musiikkilajin edustaja eikä edes omassa genressään ole noussut mitenkään esiin. Bändin nimi ei siis ole välttämättä tuttu edes bändin musiikkityylistä kiinnostuneelle kuuntelijakunnalle. Lisäksi pienen paikkakunnan ollessa kyseessä oli jo etukäteen selvää että 50 henkinen yleisö olisi todella hyvä saavutus. Nuorisoporukan kesken minun liksakseni oli sovittu ruoka ja matkakulukorvaus. Tekniikka, pystytys ym. vaadittava henkilöstö tuli siis täysin ilmaiseksi paikalle.
 
Tämän esimerkin ehkä ainut positiivinen asia tapahtui siinä, että teknikko itse otti minuun yhteyttä ja vielä hyvissä ajoin ennen keikkaa. Puhelu sisälsi hänen paljon ammattijargonia L'acoustiqseista sun muusta hyvistä purkeista jauhamista sekä bändin täsmällisiä vaatimuksia laitetoimittajalle. Ensimmäinen vaatimus oli 32-kanavainen miksauspöytä. Tähän oli heti helppo tarttua ja kysyin että tietääkö arvon teknikko että minkälaiseen tilaisuuteen ollaan tulossa. Selitin hänelle tilan koon, arvion yleisömäärästä jne. 32 kanavainen miksauspöytä haluttiin edelleen paikalle. Tiski oli aika helppo lopulta luvata, jonkun verran enemmän kantamista toki tuli ja tarve toiselle autonpakkaajalle varaston päässä mutta elämä on.
 
Miksauspöydästä keskustelu siirtyi monitorointiin. Teknikko oli sitä mieltä että tuplakulmat soittajille olisi ehdoton juttu. Lisäksi rumpalille oma filli. Kerroin jälleen näkemykseni tilasta ja nyt täsmensin myös lavan kokoa sekä sitä minkälaisella rahoituspohjalla tapahtuma järjestetään. Teknikko oli etukäteen tietoinen kuulemma molemmista seikoista. Rumpufillistä päätettiin luopua mutta tuplakulmat eturiviin piti saada. Sitten oli PA:n vuoro. Olin ajatellut varovasti että subi per puoli ja hyvät yläpäät olisi tähän tilaan täysin riittävän kova juttu. Vaan ei ollut teknikolle. Haluttiin riittävän tiukka alakerta ja line array, mielellään L'Acoustiqia, Auraa ei kuulemma saanut olla. Olin hetken aikaa täysin wtf. Uhkailuja rupesi tulemaan että bändi ei saavu paikalle jos PA ei täytä bändin vaatimuksia. No mikäs siinä, olin vasta vähän aikaa sitten hankkinut itselleni line arrayn niin ajattelin että no jos tämän kerran otetaan keikka sitten asenteella uusia kokemuksia setin virittämisestä jne. Lupaukseeni sisältyi ehto että bändi on ajoissa paikalla auttamassa roudauksessa ja pystyttämisessä koska omaa henkilöstöä en paikalle voi taata kun liksaa ei heille ole luvassa.
 
Etupään räkki meni läpi ilman valituksia, vielä oli mikit läpi käymättä. Basariin piti heti ensimmäisenä saada kaksi mikkiä. Minulla oli tarjota Shurea mutta teknikko halusi Sennheiseria. Kompromissiin päästiin siten että lupasin hankkia senkun 52:sta vastaavan mikin sillä olin sen hankitaa jo pidemmän aikaa suunnitellut. Tomimikeiksi olisi pitänyt sitten löytyä shurea ja ihmetys oli suuri kun niitäkään ei minulta löytynyt. Omasta kattauksesta löytyi _vain_ Sennheiseria ja Beyer Dymanicsia. Ihme kyllä läpi meni tarjoamani verokit. Muuten kaikki olikin sitten ok, mutta lisäksi kuulemma bassovahvistinkin piti saada mikitettyä. No minulla oli tarjota siihen AKG:n näkemys asiasta. Ei kelvannut, piti saada Sennheiserin sieppo, ja taas oltiin lähellä perua keikka. Sain soviteltua että voin yrittää hommata mikin jostain mutta en takaa mitään. Teknikko puhisi laitetoimittajan vastuusta ja että tarvittavat laitteet pitäisi pystyä toimittamaan. Puhelu päättyi kuitenkin hyvillä mielin ja yhteisymmärryksessä.
 
Keikkapäivä koitti. Sain isäni pakkaamaan autoa ja kamat kyytiin, ajoissa paikalle, purkamaan pienempiä kamoja ja odottamaan bändin saapumista. Järjestäjät itse olivat naispuolista väkeä, niinpä heistä ei paljoa apua ollut. Bändi itse saapui n. 2,5 tuntia myöhässä mutta ihme kyllä kaikki saatiin ajoissa pystyyn ja chekkiinkin jäi yllättävän mukavasti aikaa. Tässä kohtaa totuus alkoikin jo viimeistään paljastua myös bändin teknikon ammattitaidosta. Keikka meni ihan ok, bändi itse oli todella asiallista ja mukavaa porukkaa, yleisöä oli reilu 40 mutta musiikillinen elämys ihan karmeaa puuroa ja ilman tulppia mahdotonta olla salissa paikalla.
 
Ja tämä ei tosiaan ole ainutkertainen kokemus, mutta kuitenkin se räikein omakohtainen esimerkki teknikoista joita alalla myös pyörii. Kyllä näitä vaan vuoden aikana aina joku(nen) kävelee vastaan. Joskus sitä ammattitaitoa kamojen käyttämiseen on näillä kaiken vaatijoilla ollutkin, ei kuitenkaan aina. Kokonaan oma lukunsa on sitten bändin teknikot joita joutuu opastamaan laitteiden käytössä ettei kamat hajoa tai kun miksaajalla näyttää sormi olevan suussa kun halutulla laitearsenaalilla pitäisi saada jotain aikaan. Toki osaamattomuutta kamojen käyttöön näkee myös sellaisilta jotka eivät minkäänlaista ääntä laitevaatimuksista ole pitäneet.
 
Loppukaneettina voisin siis sanoa että bändien mukana kiertää usein todella ammattitaitoista ja osaavaa porukkaa mutta edelleen saa ihmetellä että millä kaverisuhteilla tms. ovat mukana myös nämä sepät jotka seisovat aivan väärän pöydän takana. Vastuuta siis myös sille bändin teknikolle ettei syö liian kovilla henk. koht. vaatimuksillaan niitä bändin keikansaantimahdollisuuksia ja taas toisaalta että kun sinne pöydän taakse marssii, niin kyllä niitä laitteita pitää siinä vaiheessa osata jo käyttääkin ainakin jollain tasolla eikä vaan mennä omaa egoa pönkittämään.
 
anssikar
15.03.2010 13:06:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, tällaista tapahtuu paljon ja se on hanurista. Haluisin kuitenkin painottaa että alkuperäisessä viestissä ei puhuttu kamoista muuta kun että ne on paikalla ajoissa, kytketty ja tsekattu. Suomessa esitystekniikassa liikkuva raha ei ole suuri, joten kompromisseja pitää tehdä monesti.
 
Se mikä mua edelleen kiinnostaa on, että jengi TIETÄÄ mitä talkkarin/tekniikan toimittajan käytännössä kuuluu tehdä kun bändi tulee paikalle. Mä en kovin herkästi ala keikkapaikalla kitisemään palvelusta, mutta kun muutaman kerran kytkee noin 30-inputtisen orkesterin ittekseen suoraan mikkipiuhoilla stageboxiin talkkarin vedellessä kahvia vieressä, tulee mieleen että ehkä asia kaipais hieman selkeyttämistä.
 
- anssi
 
Dugeroow
15.03.2010 15:10:08 (muokattu 15.03.2010 15:17:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anssikar: Kyllä, tällaista tapahtuu paljon ja se on hanurista. Haluisin kuitenkin painottaa että alkuperäisessä viestissä ei puhuttu kamoista muuta kun että ne on paikalla ajoissa, kytketty ja tsekattu. Suomessa esitystekniikassa liikkuva raha ei ole suuri, joten kompromisseja pitää tehdä monesti
 
Anteeksi, mielikuvisasni olit aloitusviestissä sanonut jotain sellaista, mikä on kirjoitettu vasta muiden vastauksissa.
 
Tästä olen siis täysin samaa mieltä. Jos siellä paikanpäällä on joku kamoista vastuussa oleva, niin kyllä hänen tehtävä on kasata setti käyttökuntoon asti, siihen pisteeseen että kaikki toimii. Tavoitteena varmasti vielä niin että kaikki on valmiina ennen kuin bändin chekki alkaa. Toki aina tähän ei pystytä esim. jos jotakin odottamatonta tapahtuu. Tai jos pystytyseen on järjestäjän taholta annettu liian vähän aikaa. Kaikilla olisi kuitenkin parempi olla jos edellisen kaltaisessa tilanteessa esiintyjä ja heidän teknikkonsa pystyisivät käsittelemään tilanteen. Yksittäinen rikkinäinen mikkipiuha voi kuitenkin siellä laatikossa matkustaa, ennen kuin se huomataan, vaikka kamoista pidettäisiin kuinka hyvää huolta. Ja valitettavasti se piuhan vikaisuus selviää vasta siinä vaiheessa kun sitä mikkiä ollaan testaamassa.
 
Se mikä mua edelleen kiinnostaa on, että jengi TIETÄÄ mitä talkkarin/tekniikan toimittajan käytännössä kuuluu tehdä kun bändi tulee paikalle. Mä en kovin herkästi ala keikkapaikalla kitisemään palvelusta, mutta kun muutaman kerran kytkee noin 30-inputtisen orkesterin ittekseen suoraan mikkipiuhoilla stageboxiin talkkarin vedellessä kahvia vieressä, tulee mieleen että ehkä asia kaipais hieman selkeyttämistä.
 
- anssi

 
Tämä on nyt sitten minusta taas sellainen juttu että eiköhän se ole ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä silloin haluaa tehdä. Em. tilanteessa kukaan ei ole sitä talonmiestä palkannut auttamaan bändiä eikä ole mitään muutakaan velvoitetta miksi jollain tavalla pitäisi vierailevaa teknikkoa auttaa oman bändin setin kasaamisessa.
 
Todennäköisesti sen talonmiehen ainoa velvoite on ollut laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa jotain opastusta siitä miten mikäkin on kytketty. Tämän jälkeen on lupa nostaa kytkintä ja kadota vaikka kuin pieru saharaan. Toisaalta jos minä olen paikalla talonmiehen tai laitetoimittajan asemassa niin kyllä minä sinne ihan ilomielin menen auttavaa kättä tarjoamaan jos se vaan avuksi kelpaa. En minä siinä vieressä katseluun edes pystyisi ja onhan kyse myös siitä millaisen kuvan itsestään haluaa jättää. Reilu meininki ja silleen, niin sen "pitäisi" ollakin. Mutta ei minua eikä ketään muutakaan sellaiseen toimintaan mikään velvoita. Ihan oman harkinnan varaista hommaa tuo on.
 
vhaivala
15.03.2010 16:45:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow:Tämä on nyt sitten minusta taas sellainen juttu että eiköhän se ole ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä silloin haluaa tehdä. Em. tilanteessa kukaan ei ole sitä talonmiestä palkannut auttamaan bändiä eikä ole mitään muutakaan velvoitetta miksi jollain tavalla pitäisi vierailevaa teknikkoa auttaa oman bändin setin kasaamisessa.
 
Todennäköisesti sen talonmiehen ainoa velvoite on ollut laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa jotain opastusta siitä miten mikäkin on kytketty. Tämän jälkeen on lupa nostaa kytkintä ja kadota vaikka kuin pieru saharaan. Toisaalta jos minä olen paikalla talonmiehen tai laitetoimittajan asemassa niin kyllä minä sinne ihan ilomielin menen auttavaa kättä tarjoamaan jos se vaan avuksi kelpaa. En minä siinä vieressä katseluun edes pystyisi ja onhan kyse myös siitä millaisen kuvan itsestään haluaa jättää. Reilu meininki ja silleen, niin sen "pitäisi" ollakin. Mutta ei minua eikä ketään muutakaan sellaiseen toimintaan mikään velvoita. Ihan oman harkinnan varaista hommaa tuo on.

 
Ai jaa, no voit olla oikeassakin, mutta mulla on aina ollu käsitys että homma menee seuraavasti:
 
*Mun kaapeli - minä kytken.
 
*Sun kaapeli - sinä kytket.
 
Tai sitten tehään yhessä, kuten yleensä. Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtasesti lavan kytkentä on talon kaverin vastuulla. Helpompikin se niin päin on. Vierailijan on hankala arvuutella toisen kamoja, miten on suunniteltu vaikka lavahakujen sijoitus ja patchi.
 
we call it music - they call the cops
LHU
15.03.2010 17:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anssikar: Se mikä mua edelleen kiinnostaa on, että jengi TIETÄÄ mitä talkkarin/tekniikan toimittajan käytännössä kuuluu tehdä kun bändi tulee paikalle.
 
Voin olla väärässä (ja luultavasti olenkin) mutta jos talon teknikko tai tekniikan toimittaja ei tiedä toimenkuvaansa omalla työpaikallaan on hänen syytä katsoa peiliin, ja kenties pohtia sitä alan valintaa uudemman kerran. Jos lähikaupan kassa ei osaa viivakoodailun jälkeen antaa rahasta oikein takaisin minä pyydän esimiehensä paikalle, näin se vaan on. Harjoittelut harjoitellaan kokeneempien kanssa ja sen jälkeen aletaan ottaa vastuuta omista tekemisistä, ja vielä siinäkin kohtaa kysytään rohkeasti jos jokin asia tuntuu epäselvältä.
 
Otsikkoa sivuten itse talon teknikkona tahdon (ja useimmiten vaadin) saada piuhoittaa lavan aivan itsekseni. Se on sillätavoin selkeämpää, yksinhän sen joutuu sitten iltamien päätteeksi siivoamaankin (muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta).
 
- Liuhu -
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
miffe
15.03.2010 22:38:37 (muokattu 15.03.2010 23:03:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow:
 
Aloitusviestissä vaaditaan tekniikan toimittajalata vastuuta. Minun mielestäni vastuu on kuitenkin ensisijaisesti bändin omalla teknikolla ja perään kuulutan että hän on se taho jonka nämä asiat pitäisi hoitaa. Keikkaa sopiessa tämä teknikko voisi kertoa sille järjestäjälle että tällaiset laitteet pitäisi hankkia ja että on tärkeä asia että juuri oikeanlaiset laitteet hankitaan.. varsinkin jos teknikko on luonteeltaan mallia ehdoton.

 
Tätä varten on rideri ja siinä yhteystiedot. Siitä (yleensä) selviää, mitä tarvitaan. Jos asiakkaan (lue: maksajan) kanssa on ongelmia, niin se toimittaja ottaa yhteyttä bändin teknikkoon ja rupee säätämään, jotta maksajan ja bändin miksaajan mielipiteet lähentyisivät toisiaan.
 
Tässä julkisesti en rupea nimiä latelemaan enkä suurempia tarinoita kertomaan, mutta kahden tapauksen kohdalla olen sellaisen väännön tehnyt, että nämä bändien teknikot ovat lupautuneet puhumaan puolestani, jos joskus töiden kanssa olisi tiukkaa.
 
Kummallakin kerralla sain haukut työnantajalta mukamas turhan työn tekemisestä.
 
Sitten oli PA:n vuoro. Olin ajatellut varovasti että subi per puoli ja hyvät yläpäät olisi tähän tilaan täysin riittävän kova juttu. Vaan ei ollut teknikolle.
 
Jossain vain menee se minimi, jonka alle ei vaan voida mennä johtuen esim. lavavolasta. Siinä ei auta pieni paikka yhtään. Monesti on tultu mullekin selittämään, että "täällä pitää vetää hiljempaa, kun on näin pieni paikka - isoissa voi sitten vetää lujempaa". Oikeasti se menee tasan päinvastoin.
 
Tämä on nyt sitten minusta taas sellainen juttu että eiköhän se ole ihan ihmisestä itsestään kiinni mitä silloin haluaa tehdä. Em. tilanteessa kukaan ei ole sitä talonmiestä palkannut auttamaan bändiä eikä ole mitään muutakaan velvoitetta miksi jollain tavalla pitäisi vierailevaa teknikkoa auttaa oman bändin setin kasaamisessa.
 
Todennäköisesti sen talonmiehen ainoa velvoite on ollut laittaa laitteet käyttökuntoon ja antaa jotain opastusta siitä miten mikäkin on kytketty. Tämän jälkeen on lupa nostaa kytkintä ja kadota vaikka kuin pieru saharaan.

 
Ja sitkun jokin menee pieleen, niin soitellaan perään ja odotellaan. Ei kuule mene noin! Se talkkari ei lähde siitä tontilta kuin paskalle/kuselle/hakemaan kahvia (jos niillekään) niin kauan kuin tilanne on päällä. Ja tämä tarkoittaa sitä, että check ja veto ollaan paikalla.
 
Toisaalta jos minä olen paikalla talonmiehen tai laitetoimittajan asemassa niin kyllä minä sinne ihan ilomielin menen auttavaa kättä tarjoamaan jos se vaan avuksi kelpaa. En minä siinä vieressä katseluun edes pystyisi ja onhan kyse myös siitä millaisen kuvan itsestään haluaa jättää.
 
Niin, itse yleensä talkkarina ollessa pyrin sopimaan, että bändin oma teknikko kattelee mikkien tarkemmat sijoitukset ja antaa mulle listan, jossa kerrotaan, mihin järjestykseen kanavat kytketään. Tuota kutsutaan myös kanavalistaksi, joka normitilanteessa on toimitettu jo etukäteen (kuten myös lavakarttakin). Jos taas olen bändin matkassa, niin kysyn talon teknikolta, kuinka hän haluaa toimittavan, eli yleensä panen mikit paikoilleen. Joskus talkkari saattaa olla sellainen, että katson paremmaksi vetää piuhatkin itse ja lähetän talon kaiffarin vaikka marttabingoon. Ei kyl tollasii onnettomia tapauksia ole pariin viimeiseen vuoteen tullut vastaan...
 
Ja niistä ridereista. Ne ajan tasalle TANA!
 
Mä ymmärrän sen, että aina ei kyseistä lärpäkettä voi olla edes olemassa ja silloin pitää MOLEMPIEN osapuolten olla joustavia.
 
CASE: Tossa muutama viikko sitten tuli keikka, jonka toinen oli myynyt (halvalla) selitellen mulle tilannetta asiakkaan tinkaamisella ja sillä, että kyseisessä mestassa on äänenpainerajat, jotka sillä kalustolla tavoitettaisiin. Seuraavassa hieman jorinaa, kuinka asiassa lopulta toimittiin.
 
Sanoin jo ihan ykskantaan, että sillä kalustolla en mene. Koska vapaata roinaa oli saatavilla (lue: ostettiin lisää) vein sinne paikalle setin, jolla olisi vetänyt käytännössä ihan mitä vaan. Siis selvästi ylimitoitettu. Tiesin tän sookoprojektinsa kanssa liikenteessä oilleen kaiffarin aiemmista touhuista sen verran, että kartalla olin osapuilleen seuraavan listan kanssa (ei lavakarttaa, eikä varsinaista kanavalistaa, EIKÄ YHTEYSTIETOJA):
 
TEKNIIKKARIDER:
-24 kanavainen mikseri (min.16) miel.neljällä stereoryhmällä.
- 6 monitorikulmaa 3:lle AUX-lähdölle
- Bonushärpättimiä: -4 KPL STEREO GATE+COMPRESSOR
-2 KPL MULTIEFEKTEJÄ
-2 KPL STEREO EQ (masterlinjaan ja monitoreille)
 
Backlinelle:
- Rummut: sn+bd+2x tom, floortom, cymbals (eli min. 4-5 rumpumikkiä plus 2 overheadiä)
- 2x kitara, niille mikit
- Bassolle mikki
- Keyb. 2x mono (stereo jos on) kanavaa, niille DI-boxit.
- 3X laulumikkiä ständeineen
 
Toi suoraan mulle välitetystä sähköpostista otettu teksti on se, jonka kanssa puljasin ja, jonka tiedon perusteella ihan kuka vaan oikea ammattilainen tajuaa, mitä keikalla oikeesti tarvitaan. Se mulle kerrottiin, että omaa miksaajaa ei paikalle tule.
 
PA siis oli riittävä, etupäähän LS9-32, 6 ryhmää kulmia (3 tuplaryhmää)...
 
Koska lavakarttaa ei ollut, olin tehnyt kaiken muun valmiiksi paitsi mikit eivät olleet vielä absoluuttisilla paikoillaan ja monitorit olivat lavalla odottamassa bändin mielenliikkeitä. Olivat sen verran itsekin vielä tutkalla, että jumppasivat lavapositioita hetken. Lopulta päätyivät ratkaisuun, jonka jälkeen POISTUIVAT OMATOIMISESTI LAVALTA, jonka jälkeen vedin piuhat ja asettelin monnarit paikoilleen. Antoivat siis työrauhan (nopeuttaa muuten toimintaa huomattavasti).
 
Tässä kohtaa nimenomaan tulee esille se joustavuus. Kukaan ei ryhtynyt nillittämään, miksi kestää vähän kauemmin ja miksi noi eivät olleet paikallaan. Ei ollut lavakarttaa eikä yhteystietoja, joten ois tarvinnu melkoinen meedio olla. He ymmärsivät tämän, eikä tullut kuin yksi kysymys arviosta, kuinka kauan mulla suunnilleen menee.
 
Ennakkoinfosta poiketen kiippareita ei ollutkaan kuin yksi ja rumpujakin oli vähemmän, mutta kompensoin vähentyneet kanavat vetämällä ne kiipparit stereona, bassarin ja kummatkin kitarat kahdella mikillä, sekä lisäämällä bassoon DI-linjan (joka tuli Sansampin kyljestä - basistin toiveen mukaan...ihmetteli, miksi olin vielä mikittämässä vahvistinta).
 
Tämmönen tapaus siis, joka päättyi kaikin puolin onnellisesti. Aina ei näin ole käynyt.
 
Tuossa ylemmässä tapauksessa oli esimerkki, jossa kotiläksyt oli tehty ja ylivarauduttu. Toiset menee siitä, mistä rima on matalin, eikä mitään yhteyksiä oteta. Se on KUMMANKIN - sekä bändin oman teknikon, että tekniikan toimittajan VASTUULLA, ETTÄ YHTEYTTÄ OTETAAN. Jos tekniikan toimittaja ei edes yritä hankkia yhteystietoja bändin suuntaan, voi hän valmiiksi harjoitella paskan imemistä sisään, koska sitä varmasti on sieltä orkesterin suunnasta tulossa. Mutta, jos valmistautuu pahimpaan, niin yleensä pääsee kuin koira veräjästä, vaikkei perään soittelisikaan.
 
Ja toisaalta miksaaja, joka ei yritä ottaa kontaktia toimittajaan tai ei toimita lisäkysymyksiä varten yhteystietojaa, voi mun mielestä pitää suunsa kiinni, jos ei joku yksittäinen laite miellytä. Aina olen itseni yrittänyt panna heidän asemaansa ja samalla tapellut työnantajia(kin) vastaan. Harvoin on mitään suurempaa sanomista tullut.
 
Ton nykyisen vakinakin saadessani ei tarvinnut sen enempää selitellä omaa statustaan, kun kollegan kanssa muisteltiin ensitapaamista.
 
Sitten toinen tapaus nuoremman Holmin elämästä. Täytyy sanoa, että ei ihan bändin teknikoiden keskinäinen kommunikaatio ollut kohdallaan eikä rideri ajan tasalla. Tästä hommasta tuli sanomista.
 
Rideri sanoo, että tarvitaan Eventideä, Lexikon pcm 81 ja iso kasa mm. Neumannin mikkejä. Varmistin asian soittamalla etupään sepälle, joka sanoi, etteivät tuo mitään mikkejä (paitsi mahdollisesti laulumikit, jos maahantuoja ne saa toimitettua ajoissa) ja listan pitää olla absolut tiptop korvamonitoreista ja suuresta kanavamäärästä (ja monitoriryhmien määrästä johtuen). Niin ja ehdottomasti piti olla aktiivisplit käytössä (BSS kelpasi).
 
Noniin, Holmin poika tuo paikalle nuo ehdottomasti tärkeät aktiivijaot, Neumannit, Eventidet ja Lexikonit. Ensimmäisenä pomppas se, kun etupään seppä kanto oman räkkinsä keulille ja sanoi, että hänellä on noi omat koneet, joten mun hankkimia ei tarvita. Seuraavaks monnarijätkä sano, että kaikki kytketään suoraan hänen tiskiinsä, jossa on muuntajasplit (ja omat viuhkat), josta kytketään talon systeemiin. Viimeinen naula arkkuun tuli siinä vaiheessa, kun avasin mikkipoksin ja ryhdyin levitteleen mikkejä. Silloin monnarikaveri tuli paikalla ja sanoi, että heillä on koko kattaus matkassa. Eikä siitä heidän kattauksestaan ollut kuin noin puolet niitä riderissa mainittuja malleja.
 
On suhteellisen painokelvotonta se teksti, jonka ton tilanteen tuntemuksista vuodattaisin.
 
Siis, ne riderit ajan tasalle silleen, että kaikki siinä läpyskässä mainitut henkilöt ovat samaa mieltä asioista. Ovat siis kartalla...
 
Sitten siihen kaikista hauskimpaan. Ulkomaisen orkan riderissä lukee listan ensimmäinen miksaustiskeistä Digidesign Venue. Seppä tulee paikalle ja kysyy, mikä helvetin avaruuslaiva siel etupääs on. Talon jätkä sitten kertoo, että se on se sun kirjottamas riderin Digidesign Venue. Ei, ei osannut käyttää sitä.
 
Siis EI kirjoteta EDES HUVIN VUOKSI jotain laitetta, jota ei osata käyttää.
 
Ehkä tää riittää täl kertaa.
 
turkulainen
Marzi
16.03.2010 00:07:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks pointti, mikä näistä kommenteista ei ole tullut ilmi on se, että ei se miksaaja usein ole se joka kamoja bändille sopii, vaan keikkamyyjä. Sen hommana muun muassa on toimittaa tilaajalle bändin tekniikan tekemät riderit, joiden pohjalta tilaaja/maksaja varaa pa:n. Eli yhen keikan ympärillä yhteystietoviidakossa häärii monesti tilaaja, keikkamyyjä, tavarantoimittaja ja bändin tekniikka. Lisäksi on mestoja, joissa talon ukot vaihtuu kun prostituoidulla ja tien päältä voi olla hankala saada oikeaa heppua kiinni. Fiksut talkkarit ja bändien miksaajat tajuaa kyl soitella keskenään jos vaan numero jostain löytyy.
 
Ei oo ihan yks tai kaks kertaa kun bändille tulleesta infolapusta puuttuu esim. tavarantoimittajan numero (ja usein keikkamestan osoitekin on esim. toimiston osoite, jos lappuihin luottaisi). Samoin monasti toisella puolella häärätessä bändien ridereita on jäänyt tilaajalle, eikä osa saavu tavarantoimittajalle koskaan. Onneksi kaikilla on nykyään mokkulat sun muut, että riderit saa netistä auki vaikka sillon kun vaihto alkaa festareilla. (mikä on tietty liian myöhään jos on festareiden suuritöisin/vaativin orkka)
 
Sitten se positiivinen puoli, nää hommat on muutamassa vuodessa parantuneet ja helpottuneet tosi paljon. Ainakin kaikki vähänkään oikeat keikkamestat on alkaneet haltsata hommat hyvin, eikä kädet taskussa seisoskelijoita tai omaa egoaan pönkittäviä joojoomiehiä oo tullut vastaan aikoihin. Kaikille sattuu joskus mokia, aikataulut voi kusta ja tavaraa unohtua/rikkoontua, mut paljon pahaa mieltä voi pelastaa olemalla asialla. Tosissaan muttei totisesti. :)
 
Tarpeeksi on liian vähän.
pharaox
16.03.2010 00:09:51 (muokattu 16.03.2010 00:10:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän mutta asiaa! Varsinkin aloitteleville bändeille kandee soitella jos talon puolesta hoitelet pa-ta tai muuten vaan hoidat vakimeinigillä äänentoistoa,niin ottaa yhteyttä että mitä kaipaavat. Niilläkun ei monestikkaan ole raideria ja viimeisen parinviikon aikana on saattanut tulla pari soittajaa bändiikin lisää.
 
Sami_T
16.03.2010 00:38:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon ottanu sellasen lähestymistavan näihin kirjallisiin suoritteisiin että kaikki PDF:t on palvelimella joka on omissa näpeissä.
 
Myyjät ja keikkapaikat oon yrittäny ohjeistaa niin että ne lähettää ainoastaan linkkejä ympäriinsä. Tällä tavalla jos ja kun niitä muutoksia tulee niin kun mä teen muutoksen niihin omalla palvelimella oleviin tiedostoihin niin homma on hoidettu.
 
Sitten jos musta aika jättää jossain paikassa/bändissä niin sieltä PDF:sta häipyy mun tekemät jorinat ja tilalle tulee teksti että mulla ei oo asian kanssa enää mitään tekemistä, ota yhteyttä bändiin/ohjelmatoimistoon/whatever.
 
Jotkut myyjät/keikkapaikat kauniista puheista huolimatta sitkeästi kuitenkin latailee niitä mun tekemiä PDF-fileja, tallentaa niitä omalle koneelle ja lähettelee sieltä sitten sähköpostin liitetiedostona mikä vähän niinku vesittää ton koko homman. Seuraava kehitysaskel mulla on se että kaikki tavara muuttuu sellaseen muotoon mitä ei voi helposti ladata omalle koneelle. Nii ehkä ne sitten lähettää vaan sen linkin. Kun on pakko. Ja kaiken varalta joka lappuun tulee vielä teksti että tarkista viimeisin versio osoitteesta xxx.
 
Mutta tämä siis ideana kollegoille. Tällä tavalla ainakin päästäisiiin eroon ohjelmatoimiston sivuilla lojuvista vanhentuneista ridereista kun joka sälli pitäis huolta tekemistään lapuista itse.
 
Itse olette lihava.
Lennu
16.03.2010 01:10:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Mutta tämä siis ideana kollegoille. Tällä tavalla ainakin päästäisiiin eroon ohjelmatoimiston sivuilla lojuvista vanhentuneista ridereista kun joka sälli pitäis huolta tekemistään lapuista itse.
 
Joo tää on hyvä juttu. Näin on myös Menkkareiden lavakartan kanssa, että niiden sivuilla on linkki Äänimaiseman sivuille, jossa olevaa pdf:ää jätkät voi sitten ite päivitellä. Jää turhia välivaiheita pois, kun ei tarvii lähetellä enää niitä sähköpostilla ja viittikkö laittaa sinne sivuille ja ite on jossain äkäslompolossa just silloin. Ja sit se unohtuu tai jotain. Että kyllä ehdottomasti suosittelen näin nettisivumaakarinkin näkökulmasta.
 
My life is like an Opel-highway.
LHU
16.03.2010 01:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pharaox: vähän mutta asiaa! Varsinkin aloitteleville bändeille kandee soitella jos talon puolesta hoitelet pa-ta tai muuten vaan hoidat vakimeinigillä äänentoistoa,niin ottaa yhteyttä että mitä kaipaavat. Niilläkun ei monestikkaan ole raideria ja viimeisen parinviikon aikana on saattanut tulla pari soittajaa bändiikin lisää.
 
Just, siihenhän se työaika sitten hupenisikin. Talossa missä mä käyn töissä on parhaimmillaan ollut 16 bändiä viikon aikana, ei kenelläkään ole aikaa tahi intressejä ruveta soittelemaan bändeille etukäteen. Kalustolista on netissä luettavissa, jos ei riitä voi tuoda mukanaan mitä tarvitsee. Varsinkin kun aloittelevien (ja miksei enemmänkin soittaneiden) muusikoiden kanssa paikan päällä bändin kokoonpanoa kysellessä keskustelut menevät tyyliin: "Montako laulua teillä on?" "Kake, monta laulua?" "Se on jotain maksimissaan 35-45 minuuttia, seittemän ajateltiin soittaa."
 
Keskustelu (yllättäen) lähti rönsyilemään mutta ehkä nyt pointtina kuitenkin se että myös soittajien olisi hyvä oppia kertomaan ihan ymmärrettävällä kielellä mitä instrumentteja orkesterinsa pitää sisällään, heidänhän se pitäisi parhaiten tietää. Eli kaikilla osapuolilla on se oman tonttinsa vastuu, haluttiin tai ei.
 
- Liuhu -
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti