Muusikoiden.net
03.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yhden mikrofonin tekniikka akustisen bändin äänentoistossa.
1
Teijo K.
11.03.2010 09:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin linkki.

http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm

Sitten itse asiaan. Takavuosina olen joitakin kertoja päätynyt "miksaamaan" keikkoja missä akustinen bändi on käyttänyt lavalla vain yhtä mikkiä. Kerran jopa ulkoilmakeikalla ja täysin menestyksellisesti. Siitä on kuitenkin aikaa joitakin vuosia eikä ole sitten tullut tuota käytettyä omien bändien kanssa, vaikka teoriassa muutaman kerran olisi ollut mahdollisuuskin. Nyt kiinnostaisi taas kokeilla, joten rohkenen kysellä asiasta täällä.

Kiinnostaisi siis kuulla jos täällä jollain olisi kokemuksia tämän käytöstä. Millaisella mikrofonilla ja etusella olette päässeet parhaaseen tulokseen? Ameriikan bluegrassbändit käyttävät kuulemma yhtä Audio Technican mallia, mutta en saa millään päähäni että mikä se nyt sitten oli. Jonkunnäköistä botneleikkuria ihan alimmille muhjuille ja ehkä vaiheenkääntöä muuten kierron rajoittamiseen? Silloin takavuosina oli kyllä vain Behringerin mikseri ja joku laajakalvokonkka millä mentiin, ja niilläkin pärjättiin, mutta..
jsavela
11.03.2010 11:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.:

lavalla vain yhtä mikkiä.

Jokin kotimainen ameriikankantribluegrass tai jokin sellainen orkesteri osui vuosia sitten kohdalle. Ryhmällä oli oma isokalvoinen konkka (en muista mikä) rinnankorkeudella sekä Sabinen kierronpoistaja (pieni boksi. ehkä tämä: http://www.sabine.com/Pro_FBX_Solo_index.htm). Soittajat puolikaaressa mikin ympärillä. Homma toimi loistavasti. Osuutta asiaan oli tietty orkesterin osaamisella. Soittajia oli lavalla muistaakseni viisi tai kuusi.

Teijo K.
11.03.2010 11:20:25

jsavela: Jokin kotimainen ameriikankantribluegrass tai jokin sellainen orkesteri osui vuosia sitten kohdalle. Ryhmällä oli oma isokalvoinen konkka (en muista mikä) rinnankorkeudella sekä Sabinen kierronpoistaja (pieni boksi. ehkä tämä: http://www.sabine.com/Pro_FBX_Solo_index.htm ). Soittajat puolikaaressa mikin ympärillä. Homma toimi loistavasti. Osuutta asiaan oli tietty orkesterin osaamisella. Soittajia oli lavalla muistaakseni viisi tai kuusi.

Kuulostaa ihan Jussi Syren and the Groundbrakersilta. Se on just se bändi minkä keikoilla olen ollut pari kertaa vahtaamassa. Ne kyllä siirtyivät useamman mikin hommaan sittemmin kun halusivat lisää volaa. Imho siinä yhden mikin mallissa niillä oli mun mielestä parempi soundi. Tuli hiljempaa vaan. Se niitten ääniveijona muun ohessa toiminut kaveri on vaan juuri nyt matkoilla niin ei pyde soittamaan että voisi kysellä siltä.
dewil
11.03.2010 12:21:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon talon puolesta miksannu ukkoja parikin kertaa. Ekalla kerralla meinas mennä pullat väärään kurkkuun kun toivat AT:n isokalvosen ja sanoivat että "tällä vedetään ja pitää sit tulla yhtä lujaa kuin toi rockabillyorkka ennen meitä" Ei ihan taittunut, mutta saihan sillä toki vähän lisää ääntä konserttisaliympäristöön. Jossain baarin nurkassa vois olla aika toivotonta.
Toisella keikalla niillä oli jo kaks mikkiä, mikä oli kiva, kun soittajiakin oli liuta.
Emmätiä miksi noin pitäis vetää, paitsi jos haetaan sitä autenttisuutta. Silloin se ajaa monesti käytännönkin ohi, eikä siinä ole toki mitään väärää. Kandee vaan funtisa motiivinsa hyvin.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Teijo K.
11.03.2010 12:34:19

dewil: Mä oon talon puolesta miksannu ukkoja parikin kertaa. Ekalla kerralla meinas mennä pullat väärään kurkkuun kun toivat AT:n isokalvosen ja sanoivat että "tällä vedetään ja pitää sit tulla yhtä lujaa kuin toi rockabillyorkka ennen meitä" Ei ihan taittunut, mutta saihan sillä toki vähän lisää ääntä konserttisaliympäristöön. Jossain baarin nurkassa vois olla aika toivotonta.
Toisella keikalla niillä oli jo kaks mikkiä, mikä oli kiva, kun soittajiakin oli liuta.
Emmätiä miksi noin pitäis vetää, paitsi jos haetaan sitä autenttisuutta. Silloin se ajaa monesti käytännönkin ohi, eikä siinä ole toki mitään väärää. Kandee vaan funtisa motiivinsa hyvin.

Nykyään niillä ollut mikki per ukko. Pari kertaa olen nähnyt baarin nurkassa noi kun niillä oli vielä se yksi mikki, ja hyvin toimi. Mutta saa ne nykyään enemmän sitä volaa toki.

Nää nyt lähinnä kiinnostaa itseäni tuossa.

One obvious advantage of the single-mic technique is that the stage looks cleaner. Gone is the forest of mic stands, booms and cables. Instead you have a low-tech, old-fashioned look that fits in well with the music.

Setup is much quicker, too. Just place the mic, plug it in and you're done.

Eli käytännöllisyys ja nopea pystytys, sekä tietty siisteys. Koekeikka olisi museossa, missä tuskin hirveää taustemelua kuitenkaan on. Jos nyt tohon lähdetään. Voihan se olla että vedettäiskin täysakustisesti. Me ollaan paljon keikkailtu irkkubändin kanssa silleen. Tarpeeksi pienessä baarissa noi haitarit ja muut kuuluu täysin ilman vahvistustakin ihan ok. Ja on vielä enemmän tr00.
miffe
15.03.2010 01:44:42

Teijo K.: Ameriikan bluegrassbändit käyttävät kuulemma yhtä Audio Technican mallia, mutta en saa millään päähäni että mikä se nyt sitten oli.

Olisko AT 4050 ja siitä se kalliimpi variantti. Lie sitä halvempaa enää tehdäkään (erona valittavat suuntakuviot).

On muuten turkasen hyvä yleismikki toi.

turkulainen
Sir Attila
16.03.2010 20:36:46

Tähän yhden mikin tekniikkaan liittyy mun elämäni ainoa kokemus siitä, että bändi tilaa paikalle PA:n varustettuna vaihevirheellä (ja vaatimus oli ehdoton). Täytyy myöntää että pari kertaa piti tarkistaa että ymmärsinkö mä sen faxissa tulleen ulkomaanbändin suttuisen raiderintyngän ihan oikein. Kaiken lisäksi aikataulujen takia mentiin "lentävällä lähdöllä" ilman soundcheckiä.

Tai no, pikemminkin kyseessä oli laulukamat, 15"+pilli kaapit tolpan nokassa, paikkana ~200 hengen ravintola. Virittelin siinä pieni pelko persiissä kamat pystyyn etää mitä tästäkin tulee. Vaiheenkäännön hoidin ylimääräisellä adapteri-piuhan pätkällä sillä skeptisellä mielellä että saan setin tarpeen tullen helposti normaaliin moodiin.

Mutta käytännössä homma toimi loistavasti. Bändi tuli paikalle mikkinsä kanssa tuntia ennen vetoa (yleisöä sali täynnä ja taustamusa soi). Kaappien välinen etäisyys oli ehkä 6 metriä, siihen isokalvoinen mikki täsmälleen keskelle kaappien väliin (tarkistettiin mittanauhalla ja varmistettiin roudiksella) ja toisesta puolesta oli siis vaihe nurin. "Souncheck" tehtiin tarkistamalla että kanavaEQ on suorana, sitten gainia niin paljon että melkeen kiertää, ja sitten 3-4 debbaa takaisin päin.

Kun musassa ei ollut mukana mitään "ison botnen" soittimia, niin ei voi sanoa että vaiheenkääntö olisi haitannut saliääntä mitenkään ja mikkigaini oli pelottavan isolla. Ääntä riitti komeasti ja ko. mikityssysteemiin tottunut 5-henkinen bändi hoiti oman balanssinsa etäisyys-periaatteella

Backlinea, monitoreja tms ylimääräisiä äänilähteitä ei ollut, sehän tietysti olisi vesittänyt koko idean.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti