Muusikoiden.net
08.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Delayta laululle
1
pooki
05.02.2010 16:22:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi vaan.

Kysynpä nyt jos joku kokeneempi viitsisi neuvoa.
Kun maustellaan laulua delaylla niin mites sitä hommaa vois lähteä itselleen tekemään selväksi. Olen tässä sattuman kautta päätynyt miksaamaan muutaman keikan ja ei tuo delayn käyttö ole nyt ihan auennut.
Ajatuksena oli tehdä delaylla lauluun sellaista säkeen lopun toistoa jota sitten faderilla nostelis sinnetänne sopiviin kohtiin. Soundcheckissä se toimi mutta sitten setin aikana en mä sitä saanut kuulumaan muun bändin yli.

Eli kyksymys: Käyttääkö delayta em. tavalla (tietysti niin että se myös kuuluisi) vai käyttääkö sitä enemmänkin tuplaamaan yksittäistä laulua ja näinollen jykevöittämään sitä. Ja minkä mittaista viivettä siihen taptempoon takoa. neljäsosia vai kuinka?

Ja tottakai.. Pyrin tekemään niin kuin kuulostaa hyvältä ja mikä tilanteeseen sopii, mutta jos joku osaisi heittää jotain nyrkkisääntöä noista delayn asetuksista.

Tattis.

jurpontor
05.02.2010 16:35:12

Täpillä naputat neljäsosia.

Asetukset käyttötarkoituksen mukaan. Jos tarkoitus on vaan tuoda sitä erottuvuutta ja tietynsorttista selkeyttä, feedback on lähinnä jossain 1/4-1/3 tietämillä ja miksaus mallia "nosta kunnes kuuluu delay, sit ota ihan vähän takas". Saatan myös ajaa delay-paluuta pikkiriikkisen johonkin kirkassoundiseen kaikuun. Tällä saa kyllä sitten aikaiseksi myös melko mahtipontista stadion-menoa jos niikseen. Tehostehommissa väännän sitten enempi tota feedbackia kehiin. Kantsii huomioida myös delay-paluun eq. Itse leikkelen siitä yleensä alapäätä reippaanlaisesti pois ja yläpäälle joko teen jotain tai sitten en, riippuen ihan siitä miltä soundaa.

"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
pooki
06.02.2010 09:41:33

jurpontor: Täpillä naputat neljäsosia.

Asetukset käyttötarkoituksen mukaan. Jos tarkoitus on vaan tuoda sitä erottuvuutta ja tietynsorttista selkeyttä, feedback on lähinnä jossain 1/4-1/3 tietämillä ja miksaus mallia "nosta kunnes kuuluu delay, sit ota ihan vähän takas". Saatan myös ajaa delay-paluuta pikkiriikkisen johonkin kirkassoundiseen kaikuun. Tällä saa kyllä sitten aikaiseksi myös melko mahtipontista stadion-menoa jos niikseen. Tehostehommissa väännän sitten enempi tota feedbackia kehiin. Kantsii huomioida myös delay-paluun eq. Itse leikkelen siitä yleensä alapäätä reippaanlaisesti pois ja yläpäälle joko teen jotain tai sitten en, riippuen ihan siitä miltä soundaa.

Jep. Toi paluukanavan alapään leikkely olikin tiedossa. Hyvät yleisohjeet jotka aukaisi osa-aluetta aika mukavasti.
Kiitos.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti