Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA nipun prosessointi
1
Tumppi38
21.01.2010 12:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro !
 
Tuli tossa mieleen mitä muita purkkeja käytetään PA:n viritykseen kuin Dolby Lakea ? Siis hieman budjettiluokkaisempaa mutta ei kuitenkaan B:n ultra curvea.
 
Ajatuksena saada PA soimaan nätisti delay kaiuttimien kera kaksi, kolmi tahi nelitienä ja mahdollisuuksien mukaan samasta purkista myös korjaukset / jaot monitoreille.
 
d&b ym. hoitaa prosessointinsa päätteissä mutta jos ei halua ihan tuolle linjalle mennä niin mitä ulkoisia prosessoreita on teillä käytössä ?
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
Danko
21.01.2010 12:22:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän tuo Soundweb Lite mahtaisi toimia: http://www.discoland.fi/discokanta_display.php?pkey=1111673853
Ainakin 9088-kamppeilla hommat sujui mallikkaasti.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
miffe
21.01.2010 16:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mitenköhän tuo Soundweb Lite mahtaisi toimia: http://www.discoland.fi/discokanta_display.php?pkey=1111673853
Ainakin 9088-kamppeilla hommat sujui mallikkaasti.

 
3088 ollut ihan toimiva, mutta vaatii aina sen kerpeleen (pc-)läppärin, eikä kauko-ohjaus mend adaptereilla kolmipiikkisten liittimien läpi.
 
Allekirjoittanut suosittelee Laken koneiden (Dolby Lake, Contour, Mesa Eq, Clair IO, se joku uus lab.gruppen) lisäksi XTA:n koneita ja BSS Omnidrive Compact plussaa. Klarkin nykytarjonta saa pitkän miinuksen ohjaussoftasta, jota en ole saanut toimimaan kuin Windows XP:llä, jossa monen monituista vuotta vanha .NET Framework.
 
Budjettiluokassa tc XO24 on kyllä loistava peli, jos ei välitä kaukosta ja omistaa polariteetin kääntämistä varten adaptereja.
 
turkulainen
Sami_T
21.01.2010 20:28:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BSS Soundweb Lite sw3088 tosiaan hyvä tuote. BLU-16 ei muuten ole olennaisesti kalliimpi eli jos tarvii jotain muuta kuin 8 sisään, 8 ulos niin sen saa kasattua mieleisekseen neljän kanavan ryhmissä (voi myös jättää paikkoja vajaaksi eli esim. 4/8) ja ominaisuudet ja softa on huomattavasti paremmat kuin tossa sw3088:ssa. Ja lisäksi löytyy vielä ethernet-portti suoraan koneen persiissä mikä helpottaa elämää paljon.
 
Halppisvehkeistä oma suosikki tällä hetkellä EV DC-One. Tekee minkä lupaa ja käytettävyys sekä etulevystä että softalla parempi kuin useimmissa saman hintaluokan vehkeissä.
 
Ashly Proteasta on kans positiivisia mielikuvia.
 
dbx Driverack 260 hoitaa asian mutta softa on vähän hohhoijaa ja käytettävyys etulevystä hipoo nollaa. Mutta kyllä sillä pärjää.
 
Itse olette lihava.
magic
21.01.2010 22:41:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on tällä hetkellä OMNIDRIVE COMPACT plus FDS-366T tässä tehtävässä, soundaa hyvälle, ei maksa maltaita ja etupaneelin "käyttöliittymä" on siedettävä, PC-softa melko omalaatuinen mutta kun sen oppii pelaa hienosti.
 
Aikaisemmin vastaavassa hommassa on ollut:
 
Behringer DX2496
Ihan OK hintaisekseen mutta sekosi pari kertaa, toisella kerralla työnsi kolmitiejärjestelmän yläpäihin jotakin sirinää täysillä tasoilla, lopputuloksena melkoo tunkkainen soundi loppuillan sekä seuraavana päivänä uusien kalvojen hankinta drivereihin !
 
DBX 260
Hankala konffata, soundaa hyvälle, "vain" 2 inputtia.
 
_Paavo_
22.01.2010 22:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta ylempänä mainitusta soundwebin 9088 sarjasta sellainen, että valmistui kuulemma loppui vuoden vaihteeseen, jos vielä haluaa sellaisia, niin hopi hopi stutetn suuntaan...
 
Paavo
 
rasesa
24.01.2010 20:51:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundweb London sarjasta on tulossa budjettuluokan koneita kanssa.. 3088;sia saa vielä parisen kuukautta, mutta 9088 loppunut.. 9088 on verkotettava pata, mutta 3088 8 sis. 8 ulos riittää kohtalaiseen kattaukseen..
 
anssikar
28.01.2010 02:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundwebbejä liikkuu aina välillä käytettynä suht edulliseen hintaan. 3088 ja 9088 ero rj45-portin lisäksi on prossuteho, eli 9088 on tykimpi. Eron voi helposti testata ilman laitetta, softaan määritellään mikä kone(prossu) on käytössä, jonka jälkeen se kertoo konffauksesta riippuen käytössä olevan kuormituksen prosentteina. Mitä enemmän viiveitä, eq:ta, matriiseja yms otat käyttöön, sitä enemmän tehoa kuluu. 9088:t voi verkottaa cat5:llä, jolloin myös audio kulkee sitä pitkin. Protokolla on kuitenkin Swebin oma, eli tietokoneella porttia ei voi hyödyntää.
 
Vaikka rauta ja softa onkin vanhaa, on se mun mielestä edelleen yksi monipuolisimmista järjestelmistä. Huomattakoon, että mun ei ole tarvinnut BLU:ta testailla. Ohjauksen saa pienellä investoinnilla langattomaksi, kun hommaa ethernet -> rs232 palikan ja wlan-tukiaseman.
 
Kannattaa tsekata myös Yamahan DME:t, joihon saa MY-korttien avulla erittäin monipuoliset liitännät.
 
Reiska
28.01.2010 10:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BSS Soundweb 9088 -malleja on liikenteessä kolmea eri versiota. Eka 9088 oli 20 bittinen ja 20 prosenttia nuhaisempi kuin seuraajansa. Sitä seurasi 9088ii, joka oli jo 24 bittinen. Sen verkkopuoli osoittautui ongelmaksi. Niinpä se korvattiin 9088iis mallilla. Ainoa ero oli siis vähemmän poikivat verkkokomponentit. 3088 on sama kuin nämä pari tuoreempaa versiota, mutta ilman verkotusominaisuuksia.
 
Hyviä ja toimivia, uusia sekä käytettyjä prossuja löytyy markkinoilta runsaasti. Yksi tärkeä parametri on mielestäni se, että käyttäjä osaa käyttää kyseistä pyydystä.
 
Tehtävien AD/DA-muunnosten määrä on asia, johon kannattaisi myös kiinnittää huomiota. Digimikserin kanssa yhteensopivasta digitaalisesta sisääntulosta kannattaa mielestäni myös maksaa prosessorin oston yhteydessä.
 
anssikar
29.01.2010 21:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kouvolassa puhutaan asiaa, kiitos oikaisusta. Eli 3088:ssa ei ole pienempää prossua vaikka niin yritin väittää.
 
piivei
31.01.2010 12:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ashlyn Proteasta positiivisia kokemuksia. Tässä kerran oli tilanne että jouduttiin vetämään talon kamoilla ja tämä laite löytyi räkistä. Hyvä soundi ja ominaisuudet. Lisäksi helppokäyttöinenkin.
 
_Pasi_
02.02.2010 22:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta kysäisisin näinpäin: Millainen on hyvä prosessori? Montako sisään ja montako ulos? Millaset equt ja kuinka pitkät viiveet? Vapaasti konffattava vai valmiit valinnat tyyliin stereo 4-tie yms?
 
RautiSa
02.02.2010 23:46:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Pasi_: Ihan mielenkiinnosta kysäisisin näinpäin: Millainen on hyvä prosessori? Montako sisään ja montako ulos? Millaset equt ja kuinka pitkät viiveet? Vapaasti konffattava vai valmiit valinnat tyyliin stereo 4-tie yms?
 
Rippuu ihan paikasta ja pa:sta. Ite oon tykästyny dbx driverack 4800, johon on koulussa päässy tutustumaan. 4 sisään ja 8 ulos, reititysmahdollisuudet oman maun mukaan, HiQnet-ohjaus pc:llä ym. ym.
 
ragol
03.02.2010 09:24:10 (muokattu 03.02.2010 09:24:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Pasi_: Ihan mielenkiinnosta kysäisisin näinpäin: Millainen on hyvä prosessori? Montako sisään ja montako ulos? Millaset equt ja kuinka pitkät viiveet? Vapaasti konffattava vai valmiit valinnat tyyliin stereo 4-tie yms?
 
Kuten jo todettiin, riippuu niin tarpeesta.
 
En kiellä, etteikö tuo Driverack 4800 voisi olla hyväkin. Mutta johonkin pikkusettiin se vain on varsin hintavahko, T-marketti tarjoaa 3800 euroon tuota. Toki tuollainen taipuu sitten aika moneen, ja sillä voi tehdä kaikkea hauskaa.
 
Jos jotain pienempää pa-settiä kasailee, niin 2 in / 6 out on varsin riittävä. Tuollaisella tekee jo 2-tie ratkaisun ja vielä yhdet viivelinjat. Kaverilla on DR 260 pääteräkissä, ja on nyt puolisen vuotta ajellut sillä 3-tie PA:ta, ihan riittävä on ollut siihen.
 
Tosin, 260:n käytettävyyteen en ota kantaa, siinä on puolensa joka suuntaan. :) Läppäriohjauksessa tuo on, ohjausignaali sopivien adapterien avulla kaukokaapelia pitkin. Toimii.
 
Isommilla keikoilla on sitten ollut 2 tuollaista ketjutettuna, jolloin ensimmäisestä on otettu viiveet+etufillit ja syötetty tavara seuraavalle, joka on hoitanut PA-nipun prosessoinnin.
 
Tuossakin on jo sen verran suuria rajoituksia tietyin osin (ei ole täysin vapaasti konffattavissa), että mitään kauhean kummallista tuolla ei pysty tekemään. Ja vähän sellainen viilis mulle on jäänyt, että kun mennään tuosta hintaluokasta alemmas, niin laitteet muuttuu entistä rajoittuneemmiksi.
 
Jos kuitenkin rahasta ei ole kiinni, niin seuraavat ominaisuudet olisivat tarpeellisia: väh. 4 in/8 out (8i/8o parempi), laajennettavissa sopivilla io-bokseilla, vaihdettavat io-kortit (olisi ihan kiva saada se signaali samassa digiformaatissa sisään ja ulos kuin dsp:tä ennen/jälkeen olevat laitteet juttelevat), etäohjaus tietokoneella (sekä sarja/usb että ethernet), vapaasti konffattavissa, viiveitä "riittävästi" mutta myös riittävän tarkalla säädöllä pienillä viivelukemilla, lookahead limitteri (1), kontrollisofta saatavissa sekä windowsille (yhteensopiva win7:n ja UAC:n kanssa) että mäkille ja kontrollisoftan oltava järkevän kokoinen. Ei mikään kaamea satojen megojen kokoinen möykky, kuten eräillä valmistajilla...
 
Tämä siis PA-käytössä. Jos taas puhutaan asennusprossuista, niin vaatimukset lisääntyvät varsin paljon. Mutta ne eivät taida enää kuulua tähän ketjuun.
 
Toki sen pitäisi myös kuulostaa hyvältä, ja hinnan pitäisi olla edullinen. :)
 
(1) Look-ahead -limitteri siis käytännössä haaroittaa signaalin kahtia. Prosessoitavaa signaalia viivästetään hieman, ja toinen signaali syötetään suoraan limitterin kontrollisignaaliksi. Tällä tavalla limitteri "tietää ennakolta" minkälaista signaalia on tulossa, ja pystyy sovittamaan parametrit huomattavasti paremmin, jolloin lopputulos kuulostaa miellyttävämmältä ja toimii muutenkin kaikinpuolin paremmin. Haittana tietysti tuo pieni lisäviive, mutta PA-käytössä muutama ms lisää ei yleensä ole ongelma. Riippuu toki täysin muusta järjestelmästä ja siellä piilevistä viiveistä.
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
aimotuska
03.02.2010 10:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragol:
Tuossakin on jo sen verran suuria rajoituksia tietyin osin (ei ole täysin vapaasti konffattavissa), että mitään kauhean kummallista tuolla ei pysty tekemään. Ja vähän sellainen viilis mulle on jäänyt, että kun mennään tuosta hintaluokasta alemmas, niin laitteet muuttuu entistä rajoittuneemmiksi.

 
Aika lailla joo, tosin se behringerin DCX2496 on 3in / 6out ja ihan vapaasti konffattavissa joka suuntaan. Ei oo kaatunut kertaakaan, eikä muutenkaan oo pahemmin valittamista. Sen PC-softa on ihan anaalista, mutta laitteen oma UI on todella helppokäyttöinen ja selkeä. Ton rinnalla mä kattelin DBX DR PA:ta ja TC XO24:sta, mutta 2in/6out minimi ja viivelinjan kyvyt ei täyttyneet, joten ainoa vaihtoehto behkulle olis ollu just 260, joka vaan meni liian pitkälle hinnan kanssa (silloin vielä jotain 1200€, nythän sen saa jo alta tonnin).
 
Toki sen pitäisi myös kuulostaa hyvältä, ja hinnan pitäisi olla edullinen. :)
 
Varsinkin behkun tapauksessa tästä voidaan aina keskustella. :) Meillä kylläkin tilanne parani aivan tolkuttomasti, kun sillä sai laitettua viiveet kohdilleen ja kyytiin vielä pientä rosessointia. Ihan kauheastihan tossa ei prossutehoa ole, että mitään 31-alueista equa ei irtoa jokaiselle outputille ikinä.
 
Mulle täydellinen prossu olis todennäköisesti tolla behkun käyttöliittymällä ja ominaisuuksilla (sillä ajatuksella että markkinointimateriaali pitää paikkansa), mutta reippaasti tehokkaammalla prossulla varustettu vehjes. Siitä vois pari saturaista maksaa lisääkin.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
miffe
06.02.2010 11:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Pasi_: Ihan mielenkiinnosta kysäisisin näinpäin: Millainen on hyvä prosessori? Montako sisään ja montako ulos? Millaset equt ja kuinka pitkät viiveet? Vapaasti konffattava vai valmiit valinnat tyyliin stereo 4-tie yms?
 
Katot sen jo valmistukseltaan lopetetun Dolby Laken speksit ja ominaisuudet.
 
Se on varmaan eka äänilaite, joka mun mielestä on jossain määrin "en keksi parannettavaa" kategoriassa.
 
turkulainen
villekauhanen
09.02.2010 22:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Katot sen jo valmistukseltaan lopetetun Dolby Laken speksit ja ominaisuudet.
 
Se on varmaan eka äänilaite, joka mun mielestä on jossain määrin "en keksi parannettavaa" kategoriassa.

 
Dolby Lake on ihan OK mutta ei se mikään autuaaksi tekevä laite ole. Se on jakari jossa on tiettyjä ominaisuuksia mitä ei muissa ole lähinnä filtteripuolella. Mitään järkevää matrisointia sillä ei voi tehdä esim. yhteen ulostuloon ei saa kahta eri inputsignaalia erillisillä viiveajoilla mikä on ainakin mulla ihan arkitarve etufillien, parvekkeenalusfillien ja parvekeviiveiden kanssa.
 
Ja jos jonkun mielestä Dolby Lakessa on aivan uskomattoman hyvä soundi niin haastan ko henkilön 1000EUR summalla tuplasokkokuuntelutestiin ja rahat vaihtaa omistajaa kun kuulija pystyy todistetusti erottamaan Dolby Laken soundiltaan kolmesta muusta valitsemastani laitteesta. Mä suunnittelen testin ja kuuntelijan kanssa yhdessä valitaan ulkopuolinen tuomari.
 
Ja edelleen siinä ei ole mitään vikaa, päinvastoin, mutta sen soundin hypettäminen on jotenkin aika past season.
 
Tässä keskustelussa on mainittu paljon hyviä laitteita joista oma ylivoimainen suosikkini on Yamahan DME-sarja. DME 24/64ssä varsinkin on kaikki avoimen DSP:n hyvät ominaisuudet jotka löytyy kyllä Swebeistä ja Symneteistäkin mutta liitettynä Yamahan luotettavuuteen ja täysin omaa luokkaansa oleviin liityntäoptioihin. Kaikissa XTA DP, BSS Omnidr/Sweb ja Symetrix Symnet -sarjoissa on omat hyvät ja huonot puolensa ja kaikilla näillä laitteilla jos jää homma hoitamatta niin vika ei ole laitteessa.
 
Kun hankkii jotain tällaista niin pitää ensiksi laittaa paperille ne perusspeksit mitä ominaisuuksia laitteelta omaan käyttöön tarvitaan. Kuten originaali postaaja määrittelikin.
 
Halvemmista laitteista puhuttaessa olen törmännyt muutamaan otteeseen asennuksissa EV:n DC ONE-laitteeseen joka on ollut uskomattoman helppokäyttöinen ja pc editori on ollut naurettavan helppokäyttöinen.
 
Nykyisin löytää kohtuuvaivalla myös käytettyjä laitteita ja esim. BSS:n Omnicompact+ on hyvä vaihtoehto esim. M7 miehille ja naisille koska ne saa kytkettyä toisiinsa suoraan digitaalisesti (2 kanavaa) mikä on mielestäni kiistaton etu.
 
Melkein uskaltaisin väittää että kaikilla Behringer, DBX etc halvemmillakin vehkeillä saa hommat hoidettua jos järjestelmän kaikki muut osat on jotain järkeviä (ei siis mitään t-amp-osastoa) ja systeemin laitteiden tasosovitukset on kohdillaan. Eli mikseri->prosessori->päätteet. Ja että päätteet on sopivat ko. käyttöön ja kaiuttimille. Se että vahvistin sopii lompakolle ei takaa yleensä muuta kuin että ostaja aikoo ostaa elämässään useampia vahvistimia.
 
Mikään alipäätteistetty t-boxi nippu ei soi sen paremmin vaikka sen virittäisi Jumala kuudella Dolby Lakella. Jokainen systeemi ja signaalitie on yhtä hyvä kuin sen huonoin osa. Ja väärilla asetuksilla hyvistäkin seteistä saa huonon kuuloisia.
 
miffe
10.02.2010 23:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

villekauhanen: Dolby Lake on ihan OK mutta ei se mikään autuaaksi tekevä laite ole. Se on jakari jossa on tiettyjä ominaisuuksia mitä ei muissa ole lähinnä filtteripuolella.
 
Tossa on se mun numero uno syy digata ko. konetta.
 
Avoin arkkitehtuuri FIR-suotimien tekemiseen, epäsymmetriset filsut (korvaa monesti 2-3 jonkun muun koneen filsua) ja overlay monen filsun kanssa (päällekkäiset filsut, joista lasketaan yksi ulostulo -> voi tehdä taloasetuksen ja sit vieraileva seppä saa samalla koneella tehtyä oman viritelmänsä).
 
Ja edelleen siinä ei ole mitään vikaa, päinvastoin, mutta sen soundin hypettäminen on jotenkin aika past season.
 
Joo, jos se vertailtavan koneen ulostulo näyttää samaa siirtofunktiota, niin en ainakaan minä kuule mitään eroa oikeiden, kunnollisten laitteiden kanssa (XTA, BSS verrokkeina). Se, miten jonkun toisen kanssa samaan pääsee voikin olla konstikkaampaa noiden erikoisten filsujen takia.
 
Sinänsä noi filsut on hyviä, että taajuusvasteen korjaaminen lineaariseksi korjaa myös vaihevastetta ja mittauksen koherenssia. Monissa koneissa ei sama tapahdu ilman mustaa magiaa. Toisaalta, esim. Yamahan (mm. LS9, M7CL, DME-koneet) graafiset filsut tekee saman. Jos ei joku usko, niin voin todistaa - olen niin tehnyt aiemminkin - viimeksi viime viikonloppuna.
 
En tiedä muista mutta ainakin lab.gruppen PLM-sarja, Crown I-TECH ja Hoellsternin DSP pystyvät samaan ja joissain määrin myös enempään tiukkaan integroidun vahvistimen kytköksen kautta (DSP ja vahvistin tietävät toistensa tilanteen reaaliajassa).
 
Kun hankkii jotain tällaista niin pitää ensiksi laittaa paperille ne perusspeksit mitä ominaisuuksia laitteelta omaan käyttöön tarvitaan. Kuten originaali postaaja määrittelikin.
 
Mulle ton filsutoteutuksen lisäksi ratkaisevia asioita ovat I/O-optiot (vaihdettavat kortit + Dante). Mitään erityistähän näissä ei ole, mutta harvoin niitä saa tollaseen ufon näköseen yhteen purkkiin lykättyä ilman räkkitilaa vievää lisärautaa.
 
Nykyisin löytää kohtuuvaivalla myös käytettyjä laitteita ja esim. BSS:n Omnicompact+ on hyvä vaihtoehto esim. M7 miehille ja naisille koska ne saa kytkettyä toisiinsa suoraan digitaalisesti (2 kanavaa) mikä on mielestäni kiistaton etu.
 
Jep, eikä itse koneessa muutenkaan ole suurempia valittamisia, ellei sitten jaksa nillittää sisään- ja ulostulojen määristä, jotka riittäessään suorittavat tehtävän.
 
Ja väärilla asetuksilla hyvistäkin seteistä saa huonon kuuloisia.
 
Amen. Tohon on hyvä lopettaa (en jaksa jauhaa Steely Dania ja Totoa kuuntelevista äänimiehistä).
 
turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti