Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikseri - kosketinsoitinkysymys
1 2 3
jorma666
15.01.2010 14:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä en ota kantaa tämmösiin keskusteluihin, mutta mun mielestä tämä alkaa nyt lähteä aika pahasti käsistä.
 
Kysyjän tarve on luokkaa pikkumikseri, jossa esim 4 monokanavaa ja yksi stereokanava. Lisäksi kaksi auxia. Riippuen tietysti siitä, haluaako hoitaa monitoroinnin stereona vai riittääkö mono. Jos haluaa stereona, niin sitten auxeja pitäisi olla vähintään kolme.
 
Nyt puhutaan kuitenkin linjatasoisesta tavarasta, joten jokin halvempikin laite käy. Ominaisuuksiltaan esimerkiksi http://www.behringer.com/EN/Products/1204.aspx olisi sopiva. Eri asia tietysti, miellyttääkö laitteen merkki, luotettavuus tai väri. Mutta vastaavilla laitteilla näitä asioita hoidetaan Suomessa ihan ammattipiireissäkin. Toinen valmistaja, joka tulee mieleen, vois olla esimerkiksi Mackie.
 
we call it music - they call the cops
NeliX4
15.01.2010 18:52:04 (muokattu 15.01.2010 19:04:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos halvalla ja helposti haluaa päästä, niin voihan sitä ostaa kasion tai rolandin mis on kaikki nää valmiiks sisäänrakennettuna ja mahtavat vaski/puusoitin-sektiosaundit!! ... vaik toi mun JunoG.
 
jorma666
15.01.2010 19:35:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Jos halvalla ja helposti haluaa päästä, niin voihan sitä ostaa kasion tai rolandin mis on kaikki nää valmiiks sisäänrakennettuna ja mahtavat vaski/puusoitin-sektiosaundit!! ... vaik toi mun JunoG.
 
Juuri näin! Olet täsmällisen oikeassa! Keep up the good work!
 
we call it music - they call the cops
aimotuska
15.01.2010 20:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala:
Kysyjän tarve on luokkaa pikkumikseri, jossa esim 4 monokanavaa ja yksi stereokanava. Lisäksi kaksi auxia. Riippuen tietysti siitä, haluaako hoitaa monitoroinnin stereona vai riittääkö mono. Jos haluaa stereona, niin sitten auxeja pitäisi olla vähintään kolme.

 
Efektejä oli kaks ja jos niistä haluaa jotain iloa reteosoundiin (niin kuin ainaskin mulle kuulosti aloituksessa), niin molempiin pitää syöttää kaks kanavaa -> 4 auxia pelkkiin efekteihin. Oma monitorointi monona -> viides auxi, ja kun semmosia tiskejä ei oo, niin menee 6 auxin tiskiin, joissa alkaa jo väistämättä olemaan kokoa, näköä ja hintaa vähän enämpi kuin pikkubehkuissa.
 
Jos efektit ja monnari kelpaa monona, niin sitte passaa 3 auxia ja 5 kanavaa (stereosyna, monourku, rtn 1 ja rtn 2).
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
rintapek
15.01.2010 22:35:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Efektejä oli kaks ja jos niistä haluaa jotain iloa reteosoundiin (niin kuin ainaskin mulle kuulosti aloituksessa), niin molempiin pitää syöttää kaks kanavaa
 
Mä ymmärsin, et käytössä on nyt yks efekti, eli toi space-echo. Minust yleensä se efekti ny yleensä tulee stereona, vaik sitä syöttäis monosignaalilla. Eli tol pikkubehkullakin homman saa pelittämään kysyjän haluamalla tavalla. Jos tahtoo kakkosefektin jompaankumpaan, ni sen sit voi laittaa vaik inserttiin.
 
Itte kyl ton pikkubehkun sijaan ottaisin ton edellämainitun jammun. Hintaeroa ny kumminkaan ei just ole.
 
One kind of music only - the good kind
jorma666
16.01.2010 01:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Efektejä oli kaks ja jos niistä haluaa jotain iloa reteosoundiin (niin kuin ainaskin mulle kuulosti aloituksessa), niin molempiin pitää syöttää kaks kanavaa -> 4 auxia pelkkiin efekteihin. Oma monitorointi monona -> viides auxi, ja kun semmosia tiskejä ei oo, niin menee 6 auxin tiskiin, joissa alkaa jo väistämättä olemaan kokoa, näköä ja hintaa vähän enämpi kuin pikkubehkuissa.
 
Jos efektit ja monnari kelpaa monona, niin sitte passaa 3 auxia ja 5 kanavaa (stereosyna, monourku, rtn 1 ja rtn 2).

 
Jep no en jaksanu lukea ketjua kovin tarkasti, mutta ekassa viestissä sanotaan "jolla hallinnoitaisiin kahta kosketinta ja yhtä (tai useampaa) efektilaitetta". Esim neljä efektiähän vaatis jos 10 auxia. En kyllä tosiaan ymmärrä miks syntsan efektejä pitäis syöttää stereona. Varsinkaan lavapäässä. Mutta jos täytyy, niin sitten kannattaa tosiaan alkaa miettiin jo kalliimpia merkkejä kuin B tai M.
 
Kyllä tässä mun mielestä tehdään nyt vähän iso haloo pienestä asiasta. Ei oo ilmeisesti vähään aikaan tullu mielenkiintosempia aiheita tälle palstalle, pakko päästä päteen. Mutta anyway tässä meikän 2 senttiä. Jatkakaa.
 
we call it music - they call the cops
NeliX4
16.01.2010 03:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: .. sitten kannattaa tosiaan alkaa miettiin jo kalliimpia merkkejä kuin B tai M. Behringer eli Midas :)
 
jorma666
16.01.2010 05:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Behringer eli Midas :)
 
Jep. Eroa ainoastaan hinta.
 
we call it music - they call the cops
Totofan
16.01.2010 11:22:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos miksaaja huolii sun synakaiun erillisiin kanaviin tiskiinsä ni mun mielestä toimis homma niin, et 3 stereo Di-boksia joista tavara lähtee miksaajalle. Näissä pitäis olla sit stereolinkit mistä kama sulle omaan tiskiin. Sit voit säädellä kamoja korviin kuuluvaksi miten lystäät, ja miksaaja hoitaa äänen hyvän kuuloisena ulospäite.
 
Onnistuis siis tämmözzillä vermeillä:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_102_c.htm
http://www.thomann.de/fi/palmer_pan_04.htm
 
Onkohan tätäkin jo ehdotettu?
 
Vanishing like a cyan sunday
aimotuska
16.01.2010 11:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Ei oo ilmeisesti vähään aikaan tullu mielenkiintosempia aiheita tälle palstalle, pakko päästä päteen.
 
Nimenomaan tästä on nyt kyse :)
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
miffe
16.01.2010 14:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Nimenomaan tästä on nyt kyse :)
 
Mut minne ovat kadonneet hc-luokan besserwisserit?
 
Itse yritin tuolla linjasäteilijäkeskustelussa saada vähän savua aikaiseksi, mutta kovasti jäi suutariksi.
 
turkulainen
jorma666
16.01.2010 16:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Mut minne ovat kadonneet hc-luokan besserwisserit?
 
Itse yritin tuolla linjasäteilijäkeskustelussa saada vähän savua aikaiseksi, mutta kovasti jäi suutariksi.

 
Oisko tähän aikaan vuodesta lomalla jossain kaukana.
 
we call it music - they call the cops
stnprkl
16.01.2010 21:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei oikeesti.
 
Ei tässä nyt kuuhun lennetä, kaveri haluaa kaks kiipparia ja Space Echon omaan mikseriin.
 
Se tarvii jonkun muljuttimen missä on kolme stereokanavaa, kaksi monoauxia ja left-right master ulostulo.
Kaikki (ihan oikeesti kaikki) pikkumikserit noilla ylläolevilla spekseillä tekee ton homman toivotunlaisesti.
 
Eli kiipparit kiinni mikseriin, toisella auxilla ruokitaan sitä efektiä ja toisella ajetaan kaverin omaa monitoria, tiskin left-right taas annetaan miksaajalle. Tälleen mä tekisin ja vähintään 90 prosenttia miksaajista ylipäätään.
 
Mä olen ite äänimies ja en näe mitään tarvetta sille että ottaisin kaiken erillään jos sillä kiipparikaverilla on oma mikseri. Se on kuitenkin se joka niitä soittaa ja tietää itse parhaiten niiden (kiipparien ja efektin) keskinäisen balanssin. Ja soundcheckit on niitä tilaisuuksia, joissa noita voidaan vielä erikseen hinkata jos tuntuu ettei kaikki oo ok.
Ja miks noita efektejä pitäis ruokkia stereosignaalilla, ei ymmärrä.
 
Tähänkin saa laitettua sitä fyrkkaa kiinni just tasan niin paljon kun perse kestää, mut onko siitä sit enää huomattavaa hyödyn lisäystä.
 
Viltsu audiokantaja
aimotuska
16.01.2010 22:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
Ja miks noita efektejä pitäis ruokkia stereosignaalilla, ei ymmärrä.

 
No minähän en siitä tiedä mitään, mutta todella monesti kiipparinsoittajat pyytää päästä tiskiin stereona sisään. Selevä laitetaan, jos kanavia piisaa. Kyllä niitä tilanteita toisinaan löytyy, jolloin stereosyna kuulostaa selkeesti nätimmältä kuin monosyna. Ja samoissa tilanteissa kyllä huomaa, millon efektitkin tulee reteona eikä vaan siitä keskeltä soundikuvaa.
 
Vaan sillon ku on G.A.S. päällä niin kuuhunhan siinä ollaan menossa, hyvänen aika. AINA. :)
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
stnprkl
16.01.2010 22:17:35 (muokattu 16.01.2010 22:21:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: No minähän en siitä tiedä mitään, mutta todella monesti kiipparinsoittajat pyytää päästä tiskiin stereona sisään. Selevä laitetaan, jos kanavia piisaa. Kyllä niitä tilanteita toisinaan löytyy, jolloin stereosyna kuulostaa selkeesti nätimmältä kuin monosyna. Ja samoissa tilanteissa kyllä huomaa, millon efektitkin tulee reteona eikä vaan siitä keskeltä soundikuvaa.
 
Vaan sillon ku on G.A.S. päällä niin kuuhunhan siinä ollaan menossa, hyvänen aika. AINA. :)

 
Juu juu, stereona se kiippari on kivemman kuuloinen, en mä sitä kiellä. Mutta mitä lisäarvoa me saadaan sillä että ajetaan efektikoneeseen stereona tavara sisään. Se efektistä ulostuleva tavara on joka tapauksessa stereota (ajettiin sinne tavara sisään miten vaan)
 
Ja tässä nimenomaisessa tilanteessa kaveri haluaa kytkeä Space Echon, mikä on MONO.
 
edit: Siis MONO jos tällä kaverilla on se alkuperäinen. Nää uudemmat saattaa ymmärtää stereotakin.
 
Viltsu audiokantaja
aimotuska
16.01.2010 22:56:34 (muokattu 16.01.2010 22:57:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
Ja tässä nimenomaisessa tilanteessa kaveri haluaa kytkeä Space Echon, mikä on MONO.

 
Ach.. Noko alotuksessa oli se tulevaisuuden optio muillekin vehjeksille, niin sillä vaan kato huomiseen katsoen.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
musamies
17.01.2010 02:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kiipparit kiinni mikseriin, toisella auxilla ruokitaan sitä efektiä ja toisella ajetaan kaverin omaa monitoria, tiskin left-right taas annetaan miksaajalle. Tälleen mä tekisin ja vähintään 90 prosenttia miksaajista ylipäätään.
 
Mä oon tykänny käyttää mikserin alaryhmää omaan stereomonitorointiini. Sillon on auxit jäänyt vapaaksi muuhun käyttöön.
 
Tällä tavalla on helppo samalla mikserillä miksata myös muutakin ilman, että ne häiritsee omaa monitorointia. Välillä voi kuunnalla masteria ja välillä alaryhmää.
 
stnprkl
17.01.2010 16:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Ach.. Noko alotuksessa oli se tulevaisuuden optio muillekin vehjeksille, niin sillä vaan kato huomiseen katsoen.
 
Juu tosiaan optiot uusiin. Silti en vaan ihan ymmärrä sitä et miks niitä efektejä pitäis ruokkia stereona. Voin tosin olla käsitysteni kanssa täysin skutsissakin :)
 
Viltsu audiokantaja
musamies
17.01.2010 17:10:19 (muokattu 17.01.2010 17:16:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Juu tosiaan optiot uusiin. Silti en vaan ihan ymmärrä sitä et miks niitä efektejä pitäis ruokkia stereona. Voin tosin olla käsitysteni kanssa täysin skutsissakin :)
 
Harva efekti tosiaan osaa hyödyntää stereoutta sisäänmenevässä signaalissa. Yksi ajatus tulee mulla mieleen jos efektejä on peräkkäin, niinku mä saatan haluta Rotospherestä pelkän putkisärön, se samalla kuitenkin poistaa alkuperäsen stereouden tyrkäten ulos signaalia, jonka stereokuva on omanlaisensa. Se tekee monostakin jonkinlaista stereota vaikka pyörijät on pysähdyksissä. Huomaa ainakin kuulokkeet päässä.
 
Eli esim. joissain pianosaundeissa tulee vasempaan luuriin enemmän vasemman puolen koskettimia ja oikeaan oikean puolen. Mä en tykkää siit, että nää ominaisuudet otetaan efekteissä pois.
 
Rhodesissa oli myös oma stereotremolo. Sekin muuttuu jos laitetaan monoks vaikka vaan putkisäröä silmälläpitäen.
Mulla voi nykyjään sähköpianot tulla jostain softasta ja silloin tulee tremolot niistä. Saatan silti johonkin kappaleisiin haluta lisää särmää helposti ja mukana voi olla Rotosphere. Tällasessa käytössä siitäkin pitäs olla kahdella putkella varustettu versio, joka säilyttäisi stereon sellasenaan. Urkukäytössä taas Rotosphere tekisi sitä pyörivää stereota.
 
Ostin muutes volapedaaliksikin stereoversion juuri siks, että voin käyttää stereojuttuja ilman, että ne katkee matkan varrella.
 
stnprkl
17.01.2010 17:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Harva efekti tosiaan osaa hyödyntää stereoutta sisäänmenevässä signaalissa. Yksi ajatus tulee mulla mieleen jos efektejä on peräkkäin, niinku mä saatan haluta Rotospherestä pelkän putkisärön, se samalla kuitenkin poistaa alkuperäsen stereouden tyrkäten ulos signaalia, jonka stereokuva on omanlaisensa. Se tekee monostakin jonkinlaista stereota vaikka pyörijät on pysähdyksissä. Huomaa ainakin kuulokkeet päässä.
 
Eli esim. joissain pianosaundeissa tulee vasempaan luuriin enemmän vasemman puolen koskettimia ja oikeaan oikean puolen. Mä en tykkää siit, että nää ominaisuudet otetaan efekteissä pois.
 
Rhodesissa oli myös oma stereotremolo. Sekin muuttuu jos laitetaan monoks vaikka vaan putkisäröä silmälläpitäen.
Mulla voi nykyjään sähköpianot tulla jostain softasta ja silloin tulee tremolot niistä. Saatan silti johonkin kappaleisiin haluta lisää särmää helposti ja mukana voi olla Rotosphere. Tällasessa käytössä siitäkin pitäs olla kahdella putkella varustettu versio, joka säilyttäisi stereon sellasenaan. Urkukäytössä taas Rotosphere tekisi sitä pyörivää stereota.
 
Ostin muutes volapedaaliksikin stereoversion juuri siks, että voin käyttää stereojuttuja ilman, että ne katkee matkan varrella.

 
Joo se on tietty eri asia jos ne efektit on siinä linjan välissä eikä auxin takana, noita kun voi tehdä niin miljoonalla tavalla.
 
Viltsu audiokantaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «