Muusikoiden.net
04.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompuran säädöt kuntoon - tiivistetyt nyrkkisäännöt.
1
Cza
11.12.2009 02:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Olen useamman vuoden erilaista keikkaa niin bändin, kun kuoronkin kanssa tehnyt miksaajapuolella, mutta nyt on pakko kysellä apua.

Voisiko joku tehdä näpsäkän yleisesityksen perus räkkikompuran asetusten säätämisestä muutamille eri perustapauksille (vaikkapa basso, rummut, mahdolliset puhe/laulutilanteet). Olen kantapään kautta oppinut, että matalille taajuuksille (bassot, bassorummut, tomit) hitaampaa attackia ja releasea ja mahdollisesti jos kuorolle/puhujalle tarvitaan, niin hiukan nopeampaa.

Kuitenkin olisi huisin siistiä tuntea kompuran nappuloiden tarkat vaikutukset :)!

Jos joku kerkiää asiasta kirjoittelemaan step-by-steppiä, niin minun tämän viestin voi tästä poistaa ja vaikka pinnittää sen tuohon thread-listan alkuun! Varmasti asiasta olisi hyötyä muillekin.

Sami_T
11.12.2009 03:10:02 (muokattu 11.12.2009 03:13:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompurointi on sellanen taiteenlaji että siinä kaikki riippuu kaikesta ja sä et vaan voi instrumentin tai minkään muunkaan perusteella vääntää jotain tiettyjä numeroita tauluun. Lisäksi erimerkkiset- ja malliset kompurat soundaa erilaiselta vaikka säädöt olis samat.

Niin jos niiden kompuran säätöjen merkitys on hämärän peitossa niin ota ekana se manuaali kouraan ja selvitä itselles siitä että mitä ne säädöt tekee.

Popparin aikaa on turha tuhlata asioiden opetteluun kun sen voi tehdä yksinäänkin. Varastolla sample-cd soimaan ja kääntämään nappulasta että mitäs tämä vehje tälle soundille oikein tekee ja miten. Siis sellanen cd missä on yksittäisiä soundeja: rumpuja, bassoa, kitaraa, laulua jne. Kaupasta saa. Tai nauhoita oma.

Niin siitä se alkaa avautumaan.

Tossa takavuosilta mr. Saarisen näkemyksiä aiheesta, seassa muutama hieman erikoinenkin lausunto mutta hei! sentään suomeksi: http://depsu.dy.fi/reiska/kompura.htm

Itse olette lihava.
NeliX4
11.12.2009 12:56:28

Loistavasti se tässä oli tiivistettynä kahteen lauseeseen.

1. "Potikka kello 11:ssä on yleinen roudarin valinta."
2. "Ne potikat voivat olla joskus myös muussa asennossa."

anapena
11.12.2009 17:36:06

Nappulat puolen päivän tienoilla on hyvä lähtökohta. Yleensä jätän atakit ja releaset automaatille. Ratio välillä 2-8:1, tapauskohtaista, 2sella lyttääntyy miedosti, 8lla aika lailla. Tresholdilla haetaan sitä kynnystasoa, jonka yläpuolella lyttääminen alkaa. Näillä kahdella säätimellä pärjää aika hyvin. Jos ei kauheen montaa gain reduction-lediä pala, niin on aika hyvä, ehkä 1-10 dB. Riippuu toki siitä, että paljonko haluat/tarvii lytätä. Sitten tietenkin lytättyä/tasaisempaa signaalia vahvistetaan makeup/output gainilla.
Mulla on Alan Parsonsin ja Stephen Courtin Sound Check- testilevy, jossa on monenlaista mittasignaalia. Myös nämä edellä mainitut kuivat instrumenttinäytteet, joilla on joskus kiva kokeilla vermeitä itsekseen.
Toi Reiskan artikkeli kannattaa lukea ajatuksella, moneen kertaan, aina välillä kompuraa roplaten.

Cza
12.12.2009 01:58:09

Kiitän tuosta linkistä! Se sisälsi juuri sen mitä tältä threadilta hain :)!

dewil
12.12.2009 13:56:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä napsautan niistä peruskompuroista yleensä sen automagian ja overeasyn päälle, niin pääsee näppärästi hitaan ja löysän kompuroinnin lähteille. Erikoistilanteen sitten tietty erikseen, kuten kahdenmarkan teräskieliset akkarit etc...
Mä käytän muutenkin kompuroita tosi kevyesti ja säästeliäästi bout kolmosen ratiolla. Yli neljän en mee juurikaan ikuna ja kahdesta viiteen debbaan saa riittää lytäys.

Osaksi näin siksi, että mä vedän yleensä niin huippuja muusikoita, että niillä on dynamiikka taskussa jo lähtökohtaisesti. Toisaalta senkin takia, että kompuroitaessa, nousee kaikki vuoto ja paskekkin pintaan ja soundi lähtee meneen nopeesti puuroksi.
Ja kolmantiaaksi siksi, etten todellakaan diggaile ylikompressoidusta "radiosoundista" varsinkaan livenä!

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti