Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi lähes kaikki miksaajat on ihan paskoja?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
NeliX4
29.06.2009 09:16:21 (muokattu 05.07.2009 00:38:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit/
 
UUSI OTSIKKO: Äänimiehen rooli tapahtumassa.
 
LUE Sivun kuusi ensimmäinen kirjoitus: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=179888&o=100
 
/edit
 
Monta hyvää keikkaa ja bändiä on pilattu huonolla miksaajalla. Tuli vastaan taas tällainen tilanne, että vitutti sen verran että piti lähteä kesken keikan himaan, vaikka diggaan bändistä.
 
Viikonlopun Rauman Summerjazissa Reino&Rhinos oli kyllä eka ja vika live"kokemus" mulle. Ostakaa levy, mutta älkää menkö livenä. Ehkä Rhinos-keikan pahin virhe oli, kun paikalle (200 hlo baari) oli roudattu ihan menevä Aura-Audion 12 Kw systeemi (joka riittää 400-1000 hlo tilaan) ja Yamahan digitiskin main out pomppi ihan punaisen rajalla. Paitsi, että äänenpaine oli infernaalinen, niin muutenkin bändistä lähtevä ääni oli sellainen yksi massiivinen humina joka täyttää tilan. Yksitysikohdista tai soundeista ei mitään pystynyt erottamaan. Siinä tilanteessa on ihan sama mitä bändi soittaa. Miksaaja itse diggaili ilman tulppia kympillä noin 110 dB tasoilla olevassa kohdassa. Yleinen ominaisuus on laittaa basso ihan saatanan kovalle (ja sitä se olikin). Edeltänyt Kaikukasti reggaebandi oli ihan kohtullisella tasoilla edukseen.
 
Monella miksaajalla tuntuu juuri olevan perusrokkibändin miksaus ihan ok hanskassa, mutta kaikki torvet (saatikka jouset) ovatkin sitten jo aivan mahdottomia kädet pystyyn tilanteita. Moniäänisen laulun ulostaminen kanssa on niitä yleisimpiä säälin tilanteita. Yhtenä suurimpana ongelmana pidän, että miksaajat ei tunne riittävästi erilaista musaa ja käy itse kuuntelemassa huippuhyvin miksattuja keikkoja (eri musiikkilajeissa). Miksaajalla ei tällöin edes periaatteessa ole minkäänlaista kuvaa, miltä musiikin edes suunnilleen pitäisi kuulostaa. Monella miksaajalla vielä (suht yksinkertaisten) PA laitteiden peruskäytössä on ongelmia - mikkien valinta, kompurat&efektit ja ihan huolellisten perussäätöjen tekeminen.
 
Saa puolustautua/vastata, please.
 
aimotuska
29.06.2009 09:24:47 (muokattu 29.06.2009 12:47:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Pimpelipompeli vaan...
 
NeliX4
29.06.2009 09:30:14 (muokattu 29.06.2009 09:33:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti osui nilkkaan. Tämä vain yksi esimerkki. Sama tuntuma noin 100 keikalta. Hyvien keikkojen mokaamisia olen todistanut niin 10 hengen kuin 10 000 keikoilla. Ehkä harvemmin niitä 10 000 hlö keikolla on, mutta kuitenkin joitain.
 
Huom. otiskon sana lähes. Suora palaute annettu paikalla ja jälkikäteen. Enpä itsekään keneltäkään turakaiskuulijalta tulisi neuvoja ottamaan kesken keikan.
 
vhaivala
29.06.2009 10:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo ihan samaa mieltä että lähes kaikki miksaajat ois paskoja. Monet on, mutta on monia hyviäkin. Monesti vaan paska akustiikka, paskat kamat, paska yleisö tms voi vaikeuttaa hyvänki miksaajan työtä. Yleisin syy lienee paska bändi. Aika usein tulee myös vastaan tilanteita, että on tilattu iso ja lujaa soittava bändi paikkaan missä pitäis vetää hiljaa. Tai sitten joku tulee kaiutinlinjan takaa pöydästä valittaan että kauhean lujalla on, mutta laulu ei kuulu.
 
Ja sitte noita isompia keikkoja. Siellä miksaajalla ei oikeasti oo muuta mahdollisuutta kuin vetää siihen omalle tontille niin hyvin kuin pystyy, ja toivoa että järjestelmä ois riittävä kattamaan koko yleisöalueen tasaisesti.
 
Monesti on semmonen tilanne, että paikalla saattaa olla paskat (eli riittämättömät, liian pienet jne) kamat. Harvemmin niitä kamoja voi alkaa vaihtaan siinä paikanpäällä parin tunnin varoajalla ja pienellä budjetilla. Pakko vaan vetää sillä mitä on. Aika harvoin noita bändien keikkojakaan voi perua huonojen kamojen vuoksi. Varsinkaan, kun suurin osa yleisöstä ei tajua koko touhusta mitään. Kunhan haitari vaan kuuluu.
 
we call it music - they call the cops
eetuss
29.06.2009 10:38:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: En oo ihan samaa mieltä että lähes kaikki miksaajat ois paskoja. Monet on, mutta on monia hyviäkin. Monesti vaan paska akustiikka, paskat kamat, paska yleisö tms voi vaikeuttaa hyvänki miksaajan työtä. Yleisin syy lienee paska bändi. Aika usein tulee myös vastaan tilanteita, että on tilattu iso ja lujaa soittava bändi paikkaan missä pitäis vetää hiljaa. Tai sitten joku tulee kaiutinlinjan takaa pöydästä valittaan että kauhean lujalla on, mutta laulu ei kuulu.
 
Ja sitte noita isompia keikkoja. Siellä miksaajalla ei oikeasti oo muuta mahdollisuutta kuin vetää siihen omalle tontille niin hyvin kuin pystyy, ja toivoa että järjestelmä ois riittävä kattamaan koko yleisöalueen tasaisesti.
 
Monesti on semmonen tilanne, että paikalla saattaa olla paskat (eli riittämättömät, liian pienet jne) kamat. Harvemmin niitä kamoja voi alkaa vaihtaan siinä paikanpäällä parin tunnin varoajalla ja pienellä budjetilla. Pakko vaan vetää sillä mitä on. Aika harvoin noita bändien keikkojakaan voi perua huonojen kamojen vuoksi. Varsinkaan, kun suurin osa yleisöstä ei tajua koko touhusta mitään. Kunhan haitari vaan kuuluu.

 
Hyvin sanottu. Jos mitään oikeasti tajuaa(, mitä en väitä itsestäni) tietää kuinka paljon muuttujia on matkassa ennen kuin se musiikki saapuu sinne kuuntelijan korvaan. Vielä kun se kuuntelija saattaa istua siellä kuppilan perimmäisessä nurkassa ja tulla vittuilemaan sille rundin viimeistä keikkaa miksaavalle väsyneelle miehelle. Ja sitten se väsynyt mies vittuilee takaisin ja saa satikutia siitä miten asiakkaita kohdellaan. Esim. Ruåttalaisen hevibändin rundilla Rock In Hoodin yläkerrassa.. ..hehe. On sekin tietenkin vaihtoehto että kuunnellaan sitten niitä pelkkiä peltejä.
 
Ja monesti on niin että isoilla kamoilla ei tarvitse vetää niin lujaa, mutta paskojen kamojen koolla ei ole väliä.
 
Ei se tästä..
Riku Rotten
29.06.2009 10:55:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: paska yleisö
 
Mites tää muuttuja vaikuttaa? Sen kyllä tajuaa että lössin määrä vaikuttaa saundiin, mutta että henkinen vierystila?
 
Liian isolla vetäminen on yleinen synti. On ihan OK jos lavan edessä saa korvansa soimaan. MUTTA jos sama tapahtuu salin takaosassa, niin liikaa on. Toki vollalla voi yrittää paikata paskaa suoritusta, vaan pitää olla aika jurissa että moinen menee meikäläiselle läpi.
 
Huonoo bändiä/huonosti sovitettuja biisejä ei pelasta livenä mikään, vaikka olisi kuinka kultasormi miksuttamassa.
 
Wescu
29.06.2009 11:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riku Rotten:
Liian isolla vetäminen on yleinen synti. On ihan OK jos lavan edessä saa korvansa soimaan. MUTTA jos sama tapahtuu salin takaosassa, niin liikaa on. Toki vollalla voi yrittää paikata paskaa suoritusta, vaan pitää olla aika jurissa että moinen menee meikäläiselle läpi.

 
Niin, useimmiten siihen lujaa vetämiseen on kuitenkin joku suhteellisen järkevä syy. Pienemmissä paikoissa useimmiten se, että bändi tulee itsessään jo liian lujaa lavalta. Ja sen päälle pitäis kuitenkin saada laulu ja ehkä vähän muutakin. Kuten jo aiemmin todettiinkin, vaihtoehtona on tietysti kuunnella niitä pelkkiä peltejä...
 
Ja Suomenmaassa ei ole kovinkaan montaa ideaalisella tasolla olevaa keikkapaikkaa, joten ideaalisen soundin tekemiseenkään ei edellytykset ole kovin korkealla. Ja se kuppila Raumalla ei näihin ideaalisiin lukeudu...
 
Sitten on tietysti tapauksia, joilla ei ehkä ole tarpeeksi kilometrejä takana ja pitää joka keikalla yrittää uutta dB-ennätystä, mutta se onkin sitten eri tarina.
 
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
Simo78
29.06.2009 11:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaihtoehtona on tietysti kuunnella niitä pelkkiä peltejä...
 
Yksi mietintä lisää. Miksi ne rumpalit ostaa niitä helvetin isoja peltejä, vaikka suurimmalla osalla keikoista niistä ei mitään hyötyä? Vaan päin vastoin haittaa. Niin no soundaa ne joo paremmalta, mutta sitten kokonaisuus kusee...
 
NeliX4
29.06.2009 11:23:49 (muokattu 29.06.2009 11:34:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: En oo ihan samaa mieltä että lähes kaikki miksaajat ois paskoja. Monet on, mutta on monia hyviäkin. Monesti vaan paska akustiikka, paskat kamat, paska yleisö tms voi vaikeuttaa hyvänki miksaajan työtä. ... Monesti on semmonen tilanne, että paikalla saattaa olla paskat (eli riittämättömät, liian pienet jne) kamat. Harvemmin niitä kamoja voi alkaa vaihtaan siinä paikanpäällä parin tunnin varoajalla ja pienellä budjetilla. Pakko vaan vetää sillä mitä on. Aika harvoin noita bändien keikkojakaan voi perua huonojen kamojen vuoksi.
 
Yleisön paskuuden kuittaan, mutta muuten nämä loput on rivien välistä luettuna että miksaajalla ei ole homma hanskassa. Isoilla kamoilla on helpompi vetää ja yleensä selkeämpi soundi, mutta suuressa osassa Suomen paikoista on ihan riittävät kamat, ei mitään itsetehtyjä "paremmat kuin Genelecit" pönttöjä. Toisaalta jos on tottunut (ei osaa) vetää isoilla kamoilla, niin varmaan miksaajaa vituttaa keikalla jossa ei olekaan tsiljoonaa vattia.
 
Edelleen jos keikkapaikka on AlvarAallon suunnittelema tms. niin sitten vasta ammattitaitoa tarvitaankin. Puhun tässä nyt suht ammattimaista bändeistä, joilla lavasoundi on kohdallaan. Eskon&Petrin paikallista tanssi/cover/hevibändejä en juuri koskaan kuuntele. Itse pyrin aina sijoittumaan (tai ainakin käymään) miksauskopin vieressä, josta kuulee miltä musa oikeasti kuulostaa. Yleensä miksauskopilla musa kuulostaa 2x paremmalta kuin muualla tilassa. Välillä miksaaja on sijoittunut(/sijoitettu) nurkkaan tms. huonoon paikkaan, jolloin ei auta muu kuin käydä kävelemässä pisin tanssilattiaa kuuntelemassa miltä kuulostaa.
 
Se mitä alunperin hain oli ehkä vielä asteen hifimpää, eli ei tunneta musaa ja soundchekit ajetaan vähän juostenkusten. ... ja sen kyllä kuulee. Kun käy kuuntelemassa yleisönä, soittamassa itse ja miksaamassa erikeikkoja voin uskoa suht. pätevään tietoon miltä musiikki kuulostaa. esim. pitäisin vähintään yhtä kaupunginorksterin konserttia vuodessa pakollisena "soundikoulutuksena" hyvillekin miksaajille.
 
eetuss
29.06.2009 11:35:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Yleisön paskuuden kuittaan, mutta muuten nämä loput on rivien välistä luettuna että miksaajalla ei ole homma hanskassa. Isoilla kamoilla on helpompi vetää ja yleensä selkeämpi soundi, mutta suuressa osassa Suomen paikoista on ihan riittävät kamat, ei mitään itsetehtyjä "paremmat kuin Genelecit" pönttöjä. Toisaalta jos on tottunut (ei osaa) vetää isoilla kamoilla, niin varmaan miksaajaa vituttaa keikalla jossa ei olekaan tsiljoonaa vattia. Edelleen jos keikkapaikka on AlvarAallon suunnittelema tms. niin sitten vasta arviota tarvitaankin. Puhun tässä nyt suht ammattimaista bändeistä, joilla lavasoundi on kohdallaan. Reinon paikallista tanssi/cover/hevibändejä en juuri koskaan kuuntele.
 
Itse pyrin aina sijoittumaan (tai ainakin käymään) miksaukopin vieressä, josta kuulee miltä musa oikeasti kuulostaa. Yleensä miksauskopilla musa kuulostaa 2x paremmalta kuin muualla tilassa. Välillä miksaaja on soittunut(/sijoitettu) nurkkaan tms. huonoon paikkaan, jolloin ei auta muu kuin käydä kävelemässä pisin tanssilattiaa kuuntelemassa miltä kuulostaa.

 
Tuli vaan mieleen että ehkä sun pitäis juoda viinaa enemmän niin ei menisi hyvä keikka hukkaan täydellistä paikkaa etsiessä ;)
 
Se mitä alunperin hain oli ehkä vielä asteen hifimpää, eli ei tunneta musaa ja soundchekit ajetaan vähän juostenkusten. ... ja sen kyllä kuulee!
 
No, kuten jo sanottu on monta muuttujaa välissä ja monet niistä muuttujista kohdistuu jo pelkästään siihen että ylipäänsä päästään keikkapaikalle, mihin kellonaikaan ja kasaileeko esim. PA-virma vielä kamojaan siellä.
 
Yksi mietintä lisää. Miksi ne rumpalit ostaa niitä helvetin isoja peltejä
 
Tuo on oikeasti todella hyäv kysymys. En tunne asiaa muuten kuin sen että niillä on todella isoja saundieroja ja yleensä pahimmillaan niistä tulee huono isäntä. Siinä vaiheessa kun Nosturinkin kokoisessa tilassa pellit hallitsee kokonaisuutta, alkaa oikeasti olla aika rasittavaa.
 
Ei se tästä..
vhaivala
29.06.2009 11:40:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riku Rotten: Mites tää muuttuja vaikuttaa? Sen kyllä tajuaa että lössin määrä vaikuttaa saundiin, mutta että henkinen vierystila?
 
No tässä nyt oli vähän sarkasmiakin mukana, mutta toisinaan tulee vastaan myös sitä sivistynyttä kansanosaa jotka "haluaa keskustella". Ja sitten keskustellaan niin lujaa ettei musiikkia kuulu. Toinen porukka on sitten se, joka haluaa tietää mitä mistäkin mikserin nappulasta tapahtuu. Tai haluaa muuten vaan ilmaista mielipiteensä jostain asiasta. Jne jne.
 
Mahtava ketju muuten! Nyt ollaan asioiden ytimessä!
 
Terveiset vielä Harrille, joka Faith No Moren keikan jälkeen tiesi kertoa line array -järjestelmän toimintaperiaatteista. Parasta vähään aikaan.
 
we call it music - they call the cops
eetuss
29.06.2009 11:47:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: No tässä nyt oli vähän sarkasmiakin mukana, mutta toisinaan tulee vastaan myös sitä sivistynyttä kansanosaa jotka "haluaa keskustella". Ja sitten keskustellaan niin lujaa ettei musiikkia kuulu. Toinen porukka on sitten se, joka haluaa tietää mitä mistäkin mikserin nappulasta tapahtuu. Tai haluaa muuten vaan ilmaista mielipiteensä jostain asiasta. Jne jne.
 
Naulan kantaan. En tiedä mutta ainakin täällä pohjoisen kuppiloissa ihmiset ei ole tottunut kuuntelemaan musaa. Yksikertaisesti näin. Porukka tulee keikalle jauhamaan paskaa ja niiden kanssa täytyy sitten kilpailla. Pahimmassatapauksessa keikkapaikan akustiikka on niin syvältä että kahden ihmisen jutustelu riittää tuhoamaan viihtyisän oleskelu- JA työympäristön - saatika sitten että siellä pitäsi vielä soittaa rokkia.
 
Ei se tästä..
Bonham
29.06.2009 11:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohtuuden nimissä on muistettava, että se ei tee miksaajasta tai bändistä paskaa, että ne vetää soundilla joka ei just itseä nappaa..
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
NeliX4
29.06.2009 11:53:58 (muokattu 29.06.2009 11:54:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Tuli vaan mieleen että ehkä sun pitäis juoda viinaa enemmän niin ei menisi hyvä keikka hukkaan täydellistä paikkaa etsiessä ;)
 
Joo, yleensä jäänkin kotiin (yksin) juomaan viinaa ja kuuntelemaan levyjä. Onpahan täydellinen akustiikka. :)
 
eetuss: No, kuten jo sanottu on monta muuttujaa välissä ja monet niistä muuttujista kohdistuu jo pelkästään siihen että ylipäänsä päästään keikkapaikalle, mihin kellonaikaan ja kasaileeko esim. PA-virma vielä kamojaan siellä.
 
On noita keikkoja itselläkin jokunen takana ja tosiaan ei se sumpliminen helppoa ole, jos nyt ei mahdotontakaan. Se, että bändi on menestynyt, ei juuri kerro soittajien ammattitaidosta. esim. Tuttuni kertoi Lynyrd Skynyrdin keikalta, että Molly Hatchetin (lämppärin) aikana alkoi vitutus nousta aivan paskojen soundien johdosta. Sitten itse pääesiintyjä veti taas raikkailla ja selkeillä soundeilla. Ero kuin yöllä ja päivällä.
 
dewil
29.06.2009 12:12:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei tattista rakentavasta palautteesta :D
Mä olen miksannut Reiskan keikkoja jo melko liudan yhteisen historiamme aikana, niin Raumallakin. Sori nyt vaan jos tuli tällä(kin) keikalla liikaa bassoo, mutta kun se on ihan konsensuksessa funtsittu soundiasia, että sitä bassoa saa tulla niin että tuntuu. Eiks oo kummaa sakkia nämä reggaesta ponnistavat? Toinen juttu josta tulee myös paljon risuja ja ruusuja, tai siis innostunutta hehkutusta ja "Vittu sä oot ihan homopaska runkkari"- tyyppistä rakentavaa kommenttia, on se, että käytän ko. orkesteria miksatessa kompressoreita lähinnä laulussa ja huippuosaajista koostuva bändi saa vetää täydellä dynamiikalla, kun ne siihen kerta pystyy.
Noh kahdeksan forte fortissimo kohdassa soittavaa tyyppiä kun tuuttaa pienessä tilassa, niin se tulee lujaa, PA:n kanssa tai ilman, mutta niinkuin Reiskakin laulaa: "Sodan jälkeen seuraa rauhaa"
 
Niin ja jos ei tykkää, niin ei siinä mitään. Henkilökohtaisiin mieltymyksiin on paha mennä puuttumaan. Niidenkään, jotka paikalla täyttivät lattian ja tanssivat hiki roiskuen.
Mutta sitten, kun sä täällä huutelet täällä mututuntumalla että mä luukuttelen surutta ihmisille kuulovaurioita, niin sä astut hämärille vesille.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
M.i.k.key
29.06.2009 12:30:01 (muokattu 29.06.2009 12:49:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttuni kertoi Lynyrd Skynyrdin keikalta, että Molly Hatchetin (lämppärin) aikana alkoi vitutus nousta aivan paskojen soundien johdosta. Sitten itse pääesiintyjä veti taas raikkailla ja selkeillä soundeilla. Ero kuin yöllä ja päivällä.
 
Toihan on normaalia toimintaa. Lämppäreillä on kauheat jarrukompurat päällä ja pohjalta puolet pa:sta käytössä. Sitten kun pääesiintyjä kuin aloittaa niin mennään täysillä. Kuulostaa kato paremmalta.
 
möllisty
aimotuska
29.06.2009 12:38:46 (muokattu 29.06.2009 12:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ilmeisesti osui nilkkaan.
 
Ei missään nimessä osunut. Mulla on aina tarkoitus mennä mieluummin pienemmillä paineilla, kuin korvat räjäyttävällä menolla. Monesti olen sitä samaa kommentoinutkin, kuin sinä, että liian lujalla mikä tahansa musa kuulostaa vain ja ainoastaan paskalta.
 
Sitä vaan, että elä nyt suotta tämän yhden raivonpuuskan vallassa hauku joka ikistä ukkoa paskaksi, muuuuutta:
 
Huom. otiskon sana lähes.
 
Tämähän mulla meni näemmä ohi. Muuttaa koko aiheen aika tavalla. Tsori. :)
 
Suora palaute annettu paikalla ja jälkikäteen. Enpä itsekään keneltäkään turakaiskuulijalta tulisi neuvoja ottamaan kesken keikan.
 
Näin.
 
vhaivala
29.06.2009 13:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tuon sanan "lähes" vois poistaa otsikosta, ja lisätä loppuun "paitsi kusi"
 
we call it music - they call the cops
NeliX4
29.06.2009 13:48:59 (muokattu 29.06.2009 13:58:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti, kerrankin palaute menee suoraan perille :) ... ehkä sittenkin tulen kokeilemaan live-Reiskaa toisen kerran.
 
dewil: Hei tattista rakentavasta palautteesta :D
Mä olen miksannut Reiskan keikkoja jo melko liudan yhteisen historiamme aikana, niin Raumallakin. Sori nyt vaan jos tuli tällä(kin) keikalla liikaa bassoo, mutta kun se on ihan konsensuksessa funtsittu soundiasia, että sitä bassoa saa tulla niin että tuntuu. Eiks oo kummaa sakkia nämä reggaesta ponnistavat? Toinen juttu josta tulee myös paljon risuja ja ruusuja, tai siis innostunutta hehkutusta ja "Vittu sä oot ihan homopaska runkkari"- tyyppistä rakentavaa kommenttia, on se, että käytän ko. orkesteria miksatessa kompressoreita lähinnä laulussa ja huippuosaajista koostuva bändi saa vetää täydellä dynamiikalla, kun ne siihen kerta pystyy. Noh kahdeksan forte fortissimo kohdassa soittavaa tyyppiä kun tuuttaa pienessä tilassa, niin se tulee lujaa, PA:n kanssa tai ilman, mutta niinkuin Reiskakin laulaa: "Sodan jälkeen seuraa rauhaa"

 
Ammattimuusikoiden kanssa on mukava tehdä töitä ja asetuksia ei paljoa tarvi normisäädöistä muuttaa pöydässä, kun lavasoundi on kohdallaan. Itsekin monesti ollaan eri bändeissä pohdittu konsensuksessa tätä tinkimätön meininki vs. tilaan nähden reilut äänenpaineet kysymystä - päätyen loppuillasta yleensä ensimmäiseen vaihtoehtoon. Raumalla basso varmaankin peitti kaiken alleen. Lavalta "vuotava" ääni on vaikea paikka miksaajalle.
 
dewil:Niin ja jos ei tykkää, niin ei siinä mitään. Henkilökohtaisiin mieltymyksiin on paha mennä puuttumaan. Niidenkään, jotka paikalla täyttivät lattian ja tanssivat hiki roiskuen.
Mutta sitten, kun sä täällä huutelet täällä mututuntumalla että mä luukuttelen surutta ihmisille kuulovaurioita, niin sä astut hämärille vesille.

 
Tosiaan, ehkä keikan järjestäjän vastuulla olisi ollut jakaa niitä tulppia ja kaikki saivat poistua vaikka kesken keikan. Yleensä kuitenkin miksaaja on ainoa paikalla oleva henkilö, jolla on mahdollisuudet ja ammattitaitoa tehdä näitä päätöksiä. Jos/Kun yleisö on kännissä(tms.) joraamassa ja äänenpaineen pikkuhiljaa hilautuessa ylöspäin menon yltyessä, harva kuulija tajuaa tilannettaan. Niin kuin varmaan tiedät, kipuraja bassoäänillä on yli 130dB ja diskanteilla 120 dB. Tämä on viisikertainen ero. Myöskään korvatulpat ei demppaa bassoääniä niin hyvin ja pienessä tilassa bassoäänet kantautuu hyvin (resonoi seinistä), kun korkeat demppaantuu ekan 10m matkalla. dB-mittari ei "just" sattunut olemaan mukana, mutta muuten kovin mutuksi en omaa mielipidettäni miellä.
 
Ihan tarkkaan en keikkaa seurannut, mutta esim. kommentti "Tää tila ei ole paras mahdollinen, joten varokaa kuulojanne, koska nyt tulee kovaa" - kommentti olisi ollut paikallaan. . Rauman mahtava keli ja Osmon huippukeikka kyl piti mielen korkeana, et no problem :) ... ehkä nyt tämän vastauksen johdosta, toivon että seuraavalla Reinon keikalla kuulen sopivasti bassoa - ihan vaikka oman kuulosi takia ;)
 
Yleistietoa haluaville: http://www.korva.net/tiedoston_katsominen.php?dok_id=101
 
NeliX4
29.06.2009 13:53:10 (muokattu 29.06.2009 13:56:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Suora palaute annettu paikalla ja jälkikäteen. Enpä itsekään keneltäkään turakaiskuulijalta tulisi neuvoja ottamaan kesken keikan.
 
hjunnila:Näin.
 
Joo, ehkä ilmassa pientä avautumisen makua. Siltikään en usko juuri kenenkään miksaajan selviävän puhtain paperein muusta kuin perus rokkipumpusta.
 
dewil esim. hoiti hommansa (paineasiaa lukuun ottamatta) oikein mallikkaasti. (ja mikäli näpit on myös levyllä kuultavissa, niin propsit hänelle) :) Tässä vain taas tuli todistetuksi, miten PA-miksaajan tekemä yksi pieni asia vaikuttaa niin paljon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti