Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bose L1 kokemuksia.
1 2 3 4
BigAgib
25.12.2011 11:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen testannut Bosen settiä kerran, mutta en liveolosuhteissa, joten ei mitään kokonaisvaltaista käyttökokemusta ole.
Setin soundi tuntui vähän "kireältä"kuten joku aikaisemmin mainitsikin. Siitä kyllä varmaan selviää Eq: ta käyttämällä. Ja tietysi tila vaikuttaa soundiin.
Kuulin settiä yhdellä klubilla akustisen bändin keikalla (3 akkaria ja laulut) ja kuulosti tosi hyvältä!
Mun mielestä tuo setti kanssa on parhaimmilaan akustisessa/jazz tai muussa vähän kevyemmin soitetussa musassa.
Itse mietiskelin asiaa jonkun aikaa ja ostin sitten fishman soloampin, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Hinta on kolmasosa ja toimii trubakeiilla kuin unelma. Tosin mulla on hk:n pikkuinen aktiivisetti, jos tarvitsee vähän isompaa settiä bändikeikoille.
 
Mielestäni tuolla bosen hinnalla on markkinoilla myös muita hyviä ratkaisuja olemassa.
 
Esim. K-arrey systeemi kannattaa tsekata.
 
pava
25.02.2012 13:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Muistanko mä ny ihan poskelleen, mut edesmennyt Kari Tapio, viiskasi ja Bose?
 
-et muista, vimeisiä konsertteja kävin juhlistamassa ja siellä ne bosen 802 x 4 töröttivät lauteilla toki muutakin oli, kuten muillakin lauteilla??
mutta täällähän on niiin kovia staroja jotka on niiiiiiiin kovia keikkastaroja et alta pois, mut miksei näiden besservisereiden levyjä myydä ja miksei ne ole ikoneita kuten puheet antaa ymmärtää, edes soittajana, saatikka solistina??
met vanhanliiton äijät aloiteltiin dynacordeil,monsterein ja jos perse kesti niin akkuseteilla..sitten on läpikäyty kaikki mitä suomessa myydään,..mutta eihän met mitään tiedetä..met vaan tehdään ja yleisö tykkää....ja maksaakin..haittaakse??
 
yleisö maksaa mun velat ja elinkustannukset, siis teen ja toimin sen mukaan..120%;lla, eli jokainen keikka on uuden alku..sitähän sä kysyit???
rintapek
25.02.2012 15:27:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pava: -et muista, että sä sanoit ton jo joulukuussa.
Jos muisti heikkenee noin pahasti, ni se on lääkärissä käynnin paikka. Ja ei, tää ei ole vittuilua.
 
One kind of music only - the good kind
ÄM
27.02.2012 12:16:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: että sä sanoit ton jo joulukuussa.
Jos muisti heikkenee noin pahasti, ni se on lääkärissä käynnin paikka. Ja ei, tää ei ole vittuilua.

 
Mäkin jo kelasin, että deja-vuuta pukkaa, mut ei sentään. : )
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
pava
10.07.2012 12:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Kiinnostavanoloinen tsydeemi:
Onko kenelläkään kokemuksia?

 
mulla nyt melkein kaksi vuotta ja menee truba/omb/trio missä vaan..eli kaksi tolppaa ja pystytys 1hlö noin 20 min/max ja saundi on upea ..oon vanhanliiton äijä ja genrestä puuttuu metalli,hip-hop ja rap..eli parasta mitä mulla on ollut 42 vuoteen!!! tää on taas vain mun subjektiivionen käytännön kokemus..tietty täältä taas löytyy besservaisereita jotka osaa ja tietää kaiken..näistä hulimatta suosittelen ..koesoitto ratkaisee kaiken..kuten aina !!!!
ps. tänäkesänä olen ollut lämppärinä useilla kesälavoilla "staroille" heh ja eikä mun tarvinnut mm. jani jalkasen kanssa häpeillä mitään siis bose lt1x2 vastaan bose 802 x 4, mutta se klabbin vanha bändi oli/on super ja siihen tietty kuuluu myös basisti/laulaja jani jalkanen..hienoja soittajia kaikki!!!
 
yleisö maksaa mun velat ja elinkustannukset, siis teen ja toimin sen mukaan..120%;lla, eli jokainen keikka on uuden alku..sitähän sä kysyit??? T. KARI VESA
_Pasi_
10.07.2012 23:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

66 vuotias ja käyttäytyy kuin pahainen teini. Hieno meininki.
 
L1 varmasti riittää tarpeeseen jossa se on riittävä mutta ei se mikään ihmetyökalu kaikialle tai edes moneen paikkaan ole. Ja varsinkin jos ei paremmasta tiedä niin saattaa soundatakkin ihan hyvältä. Ja jos se riittää täyttämään omat laatukriteerit niin silloinhan homma on mallillaan eikä muilla ole siihen nokan koputtamista. Mutta ei sitä kannata kaikille tyrkyttää sen perusteella että itse sen osti. Nää on vähän tälläisia nää "line array" kilkkeet, kuten L1 tai HK:n Elements.
 
Hauska nähdä kuinka kymmeniä vuosia vanha tekniikka myydään uudella nimellä ja markkinointihypellä mullistavana uutuutena kovaan hintaan.
 
Pauli Lappalainen
11.07.2012 09:41:09 (muokattu 11.07.2012 09:41:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Pasi_: 66 vuotias ja käyttäytyy kuin pahainen teini. Hieno meininki.
 
Hauska nähdä kuinka kymmeniä vuosia vanha tekniikka myydään uudella nimellä ja markkinointihypellä mullistavana uutuutena kovaan hintaan.

 
Mitäs uutta kaiutintekniikkaan on tullut viimevuosikymmeninä, jos ei uusia valmistusmateriaaleja oteta huomioon?
 
rintapek
11.07.2012 15:40:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Mitäs uutta kaiutintekniikkaan on tullut viimevuosikymmeninä, jos ei uusia valmistusmateriaaleja oteta huomioon?
 
En tiedä kuin uutta toi on, mut olishan se kätsyä, kun sais ämyrit nastalla kiinni seinään ja keikan jälkeen vaan rullais ne postitusputkeen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=4UxhK_8xqe8
 
One kind of music only - the good kind
NeliX4
21.12.2013 15:25:48 (muokattu 21.12.2013 15:31:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäillään tähän kokemuksia vaihteeks:
 
Kokeilin pari keikkaa L1 + sub paketilla tehdä, niin että toi toimii laulajan takana monitorina. Kengät näkyy! Niinkö tämmöttis: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd. … 520_759962057356550_731265079_n.jpg
 
Laulajilla oli kuulemma hyvät kelit. Yleisöön päin tuo kuulosti just siltä mitä saattoi arvata - hirveä "lavamökä". Bose purkista nappasin kaiken alle 200 hz pois ja yläpäästä kans. Sitten yritin PA-sta paukuttaa sen verran, että tuo jäis alle. Ei oikein hyvä maku jäänyt näistä, vaikka kaikki niksit yritin tuohon päälle vielä vääntää. Tarvii jatkaa kokeiluja.
 
Parilla muulla keikalle pienessä tilassa akustisen rokkibändin kanssa tuo on ollut pop. Popparit tykkää kun saa vääntää napista "SM58" ja mankkarista kuuluu Bosemaisen kirkasta käkätystä. Saahan siitäkin tykätä, mutta kovin HIFI:stä ei oo kyse. Muutenkin lauluun en ole millään saanut sellaista pehmeää "ammattimaista" soundia tehtyä tuolla. En bosen omalla mikserillä tai muullakaan.
 
Yks toinen jännä huomio on, että kun toi bosen oma subbari on totaalisen onneton, niin olen ottanut kyytiin aktiivisubin lisäksi. Jos Bosen oman subbarin jättää kytkemättä, on soundi aivan hirveä. Vissiin jotenkin laskee tuolle pelkälle tolpalle enemmän äänialaa alapäästä. Jos siihen kytkee sen pienen bosen subipurkin, piilotttaa sen jonnekin taakse ja SUB-out liitäntään oman subin, niin johan alkaa kuulostaa mukiin menevältä. Toisaalta tuntuu turhalta raahata sitä bosen omaa saippuapurkkia mukana...
 
finnbasist
26.12.2013 00:26:27 (muokattu 26.12.2013 00:38:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tuolla L1-systeemillä (L1 model II) tehnyt kymmenkunta keikkaa, käyttäen systeemiä perinteisenä PA:na konfiguraatiolla torni ja 2xB1/puoli. Esiintyjille siis monitorit erikseen ja pa normaaliin tapaan artsitien etupuolella. Musiikkityylit ovat olleet funk, pop ja kevyt rock-osastoa. Tuollaisessa meiningissä riittävät enintään 8x15 m saliin tuottamaan riittävän äänenpaineen. Eräässä kirkkokonsertissa toisteltu laulu/akkari/viulu/kontrabasso juttuja isoonkin saliin. Mutta sen todellakin tekevät mitä pyydetään. Soundi on hunajaa pienen master-eq:n koskettelun jälkeen ja eivät säröydy ihan heti, ääni on selkeä ja erottelukykyinen.
 
Mitään konemusa/hevibassoja tuosta ei saa ulos (taajuusvaste karkean mittauksen perusteella tippuu 50-45 Hz lähtien aika runsaasti) mutta em toimintaan hyvinkin riittävä, eipähän tarvi kaapia niitä 35Hz kuminoota poies:) Se laitteen mukana tuleva 4-kanavainen "mikseri" on ihan kiva lelu jos pitää pari puhemikkiä saada toistettua mutta eipä sillä juuri muuta tee. Itse myin sen naapuritalossa toimivalle koululle joka oli oman vastaavan härvelin rikkonut. Ostivatkin toisen vielä, hölmöt...
Kuvaamassani käytössä kaukokaapelin paluukanavista kytketty tornin analog input reikään, näin toimii oikein kivasti. Kaiken kaikkiaan hyvin positiivisia kokemuksia siis.
 
"Miksaaja, tää monitori kohisee, käännänkö mää tätä isommalle?"
rintapek
26.12.2013 22:22:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finnbasist: Itse olen ... eipähän tarvi kaapia niitä 35Hz kuminoota poies:)
 
Kerrohan sit mullekin, et mitkä on ne pauttiarallaa siedettävän hintapolitiikan yksin tai kaksin kannettavat vehkeet joilla pääsee karsimaan 35hz kuminoita pois.
 
Jees, humppa soimaan ja muna pyllyyn, mut joo...
 
Gronfelt
31.12.2013 13:42:37 (muokattu 31.12.2013 13:43:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on tullut kohta vuosi tehtyä keikkaa PA:lla eli 2kpl.Bose L1 /II settiä ja monitoreina 2kpl. Bose L1 Compact tötteröä.
Tanssikeikkoja lavoilla ja ravintoloissa koko kattauksella ja klubi Jazz/blues keikkoja pelkillä Compacteilla.
Sen verran mä olen hoksannut, että Bose ei ole se heikko lenkki äänentuottamisessa.
Heikko lenkki on yleensä miksaaja joka on sormi suussa kun laitteisto toistaa kaiken sellaisena kun se sinne ahdetaan.
Huonossa PA.systeemissä on pakko yrittää korostaa monia alueita jotka eivät ilman toimenpiteitä tule sieltä ulos.
Bosen systeemissä on hiukan päinvastoin. Siinä pitää leikata kulloisenkin äänilähteen karuudet pois.
Alapään toiston hempeydestä kärsii isoissa mestoissa oikeastaan vain basarin hönkä.
Basistilla luonnollisesti pitää olla keikoilla "oikeat! bassokamat noin muutoinkin jotta puntti lepattaa.
Stadioni PA:t on sitten toinen juttu joihin ei tässä säikeessä varmaankaan Bosea verratakkaan. :)
 
Mä oon siis tosi tyytyväinen noihin!
 
Voimaa kaikille!
töräytän
10.01.2014 21:22:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä miten toi K-Arrey sitten...
kukaan ei oo täällä vielä kehunut eikä haukkunut ??
 
onko kukaan rohjennut edes ostaa noita kalliimmanpuoleisia tikkuja.
 
BigAgib
30.07.2014 20:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on bändikäytössä Fbt vertus.
1botnex1yläkerta/puoli
Konepoppihommia ollaan pärjätty ihan ok noissa Suomen peruskuppiloissa.
Ihan alinta botnea ei tule, koska alakerta on 2x10" tai olikohan se 2x8"
 
Sairaan pienet ja helpot roudata. Menee henkilöauton peräkonttiin.
Hinta n3500€-/+
 
Kyllä noilla 200 /300 asiakkaan rafloissa pärjää perus poppi/tanssi/viihde/rock cover hommissa
 
nannne
30.07.2014 22:05:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

töräytän: Niinpä miten toi K-Arrey sitten...
kukaan ei oo täällä vielä kehunut eikä haukkunut ??
 
onko kukaan rohjennut edes ostaa noita kalliimmanpuoleisia tikkuja.

 
Puhetilaisuuden tuolla tein. Joskin Kyllä niistä totokin läpi tuli. Mjoo o.
 
Gronfelt
17.12.2014 08:33:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on puolivuotta kokemusta Bose L1/II setistä B2 subeilla ja en enää mitään muuta kaipaa. Tanssikeikoilla setti riittää komeasti jopa Ruusulinnassa joka on ns. perinteisellä PA-lla ollut aina vaikea. :)
 
Voimaa kaikille!
musamies
17.12.2014 13:04:04 (muokattu 17.12.2014 13:10:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

töräytän: Niinpä miten toi K-Arrey sitten...
kukaan ei oo täällä vielä kehunut eikä haukkunut ??
 
onko kukaan rohjennut edes ostaa noita kalliimmanpuoleisia tikkuja.

 
Olen mä niitä testannut tilanteessa, jossa on kaivattu kätevää pieniin tilaan menevää äänentoistoa. Kyseessä ei ollut ne kalliimmat versiot vaan:
K-array - KB1 - Personal Portable Sound System - Blueline
 
Kokemukset eivät ole vielä niin suuria, että roudattavuutta rohkenen melko varauksetta kehua.
 
Mielestäni ongelmat pieneen kokoon ja hyvään roudattavuuteen pyrittäessä liittyy siihen, että subbareissa ei olla vielä kauhean hyvin onnistuttu saamaan mitään älyttömän kätevää aikaan ilman, että ominaisuudet kärsii.
 
Mikäli tässä tapahtuu parannusta ja subbari kuitenkin jököttäisi paikallaan tukevasti, niin siinä olisi sopiva alusta laittaa jollain väliputkella tarkoituksenmukaisia yläpäitä.
 
Olisko vähän niin, että noi pitkulakaiuttimet pikkusubbareineen sois hifimmin jos niiden alla olis joku tarpeeks järeä Genelec tyylin subbari, tämän päällä pitkulan oma subbari vaikka 100 herzistä ylöspäin, mahdollinen väliputki olis korvattu jollain erilisellä midle osastolla joka soisi lämpimämmin kuin pelkkä pitkula ja tämän päällä olisi pitkulakaiuttimen yläpää?
 
Hinta pompsahtas ja painokin.
 
Hulkster
26.01.2015 21:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon harkinnut L1 compactia, soitan pääasiassa bassoa ja laulan. Joten heittäkää ajatuksia siitä, että onnistuisiko tuolla kontrabasson ja laulun monitorointi. Lauluun se varmaan on hyvä mutta tuo bassopuoli askarruttaa. Tarve olisi siis harmonikkaorkesterin mukana bassotteluun ja lauluun. Mukana myös rummut ja komppikitara.
 
töräytän
01.02.2015 16:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hulkster: Oon harkinnut L1 compactia, soitan pääasiassa bassoa ja laulan. Joten heittäkää ajatuksia siitä, että onnistuisiko tuolla kontrabasson ja laulun monitorointi. Lauluun se varmaan on hyvä mutta tuo bassopuoli askarruttaa. Tarve olisi siis harmonikkaorkesterin mukana bassotteluun ja lauluun. Mukana myös rummut ja komppikitara.
 
Vihdoin olen päässyt soittelee noiden kamojen kanssa
kun parilla kaverilla sattuu olee ja :
 
Jonkun laulun + trumpetin tai puhaltimen monitorointiin käy varsin hyvin,
 
mutta kaikki puhti kyllä puuttuu jos laittaa pää PA:ksi.
Basso putoo heti polvilleen ja niin yläpäätkin kun siihen tökkää kunnon Hammond soundin Bassokitarasta ja Kontrasta nyt puhumattakaan.
Lavakeikoilla Kontrabasso soi kauniisti esim. 1000w subbarin kautta.
 
Parhaiten tää toimii pienessä paikassa trubaduurikeikoilla.
Muuhun tarpeeseen kyllä pitää olla perinteistä kaappia joko isoa tai pientä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «