Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA:n viritys/testilevy
1 2 3 4
Locrian
01.10.2008 14:16:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon viime aikoina pyöritelly:
 
Massive attack - Angel
Kenny Wayne Shepherd - Blue on Black
German Elektroniks - Magnetic Attraction (Jasse rules :))
Lyle Lovett - Church
Lyle Lovett - She makes me feel so good
SM58 - minä ite
 
Noi Lovetit taitaa olla aika... perus PA-kamaa ;)
 
Sit joskus ku siltä tuntuu niin jotain osastoa Tool ja Killswitch Engage tulee pyöritettyä.
 
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
santtus
01.10.2008 14:42:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tompalle: Se on vähän niinkuin strobo ja savu, joita en haluaisi nähdä festarivaihdon aikana enää ikinä. ;-)
 
-ez-
01.10.2008 15:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tompalle: Se on vähän niinkuin strobo ja savu, joita en haluaisi nähdä festarivaihdon aikana enää ikinä. ;-)
 
Komppaan... :D
 
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
miffe
01.10.2008 18:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tompalle: Se on vähän niinkuin strobo ja savu, joita en haluaisi nähdä festarivaihdon aikana enää ikinä. ;-)
 
Tykkäät kuiteski, tunnusta :)
 
turkulainen
markotetri
01.10.2008 22:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sekin on nähty, että kohtuullisen menestyksekkään yhtyeen melko nimekäs miksaaja virittää PA:ta festarivaihdossa vaaleanpunaisella kohinalla ja mittamikillä ynnä -softalla, mikki yhdessä pisteessä.
 
Ennemmin kestää vaikka sen savun ja vilkkuvalot...
 
Artificiality is normal to the medium.
miffe
02.10.2008 01:21:27 (muokattu 02.10.2008 13:32:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sekin on nähty, että kohtuullisen menestyksekkään yhtyeen melko nimekäs miksaaja..
 
Juu, nii on, mut eipä ainakaan näistä mun näkemista tapauksista enää kukaan ole saman bändin leivis enää.
 
Darwin-awardsin voitto tosin menee sille miekkoselle, joka huudatti PA:n läpi valkeeta kohinaa ja valitti diskantin kihisevän. Sama seppä myös "kalibroi" kompurat ja gatet omiin presettiasetuksiin signaaligeneraattorin tuottamalla 1kHz siniaallolla.
 
Edit: pianovihre
 
turkulainen
markotetri
02.10.2008 04:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, nii on, mut eipä ainakaan näistä mun näkemista tapauksista enää kukaan ole saman bändin leivis enää.
 
Mun näkemä on...
 
Kiitettävän usein on kuitenkin se tilanne, ettei festareilla tarvitse "virittää" PA:ta soimaan kunnolla, onneksi kamat ja henkilökunta on nykyään aika laadukasta. Poikkeuksiakin toki on.
 
Eri asia on tietysti mennä "oman" setin kanssa milloin mihinkin liiteriin.
 
Artificiality is normal to the medium.
pitk
02.10.2008 08:18:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikisuosikki: Faith No More: "Evidence"
 
Toi soi aina.
 
Sitten ne muut referenssit vähän bändin ja tilaisuuden mukaan, joitain niistä:
 
NIN: "The Hand that Feeds"
King's X: "Everybody Knows A Little Bit Of Something" ja "Fish Bowl Man"
Aki Sirkesalo: "Aika"
Poundhound: "Jungle"
FNM: "Midlife Crisis" ja "Star A.D."
U Street All Stasrs: "Bowling"
Frank Marino & the Mahogany Rush: "Tales of the Unexpected"
 
Ja sitten zulu-pohjalta, mitä iTunesissa luuraa...
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
villekauhanen
02.10.2008 21:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikävän kuuloisissa saleissa paskoilla kamoilla tuli ennen soitettua aina Meiju Suvaksen "Älä selitä vaan silitä mua" koska ei ne stereot siitä ekvalisoimalla parantunu. Vähän kun ois raakalautaa alkanu vesihiomapaperilla tasoittelemaan. Tolla kappaleella sai itelleen kuitenkin hyvän fiiliksen. Nykyään on kyseisen kappaleen sisältävä cd hukassa. Taitaa olla 4-5 vuotta siitä kun työkalukassissa on ollut yhtään cd-levyä ylipäänsä.
 
Mun nähdäkseni monet tässä ketjussa spekuloineet on sekoittanu PA:n hienosäätämisen ja dj:nä toimimisen. Yleensä jos oon nähny jonkun tyypin etupäässä jolla on niin sanotusti hallussa niin kyllä ihan maksimissaan kaksi eri kappaletta riittää. Se että kauanko/monta kertaa kyseisiä biisejä tarvii kuunnella niin riippuu siitä että minkä kokoinen mökki ja haluaako itse käydä joka jakkaralla kuuntelemassa.
 
Monesti olen huomannu että ne jotka kuuntelee enempää kuin 2-3 levyä/biisiä ei oikeen tiedä mitä niitten pitäis kuunnella TAI sitten biisi(t) on todella huonosti valittu.
 
Ei siinä oo mitään vikaa että tykkää kuunnella omaa mielestään hyvää musaa isoilla stereoilla mutta ei sillä paljoo oo minkään virittämisen kanssa tekemistä. Eikä systeemin testaaminenkaan musiikkilla ole kovin toimiva idea. Mut hyvästä musasta tulee hyvä fiilis, että kyllä sen musan soittamisen jollain voi perustella.
 
Itsehän miksaan bändejä yleisölle noin kerran vuodessa mutta työnpuolesta juodun seuraamaan/kuuntelemaan useasti kavereita jotka miksaavat ja virittelevät PA:ta mieleisekseen vaihtelevalla menestyksellä.
 
miffe
02.10.2008 22:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä oo mitään vikaa että tykkää kuunnella omaa mielestään hyvää musaa isoilla stereoilla mutta ei sillä paljoo oo minkään virittämisen kanssa tekemistä. Eikä systeemin testaaminenkaan musiikkilla ole kovin toimiva idea. Mut hyvästä musasta tulee hyvä fiilis, että kyllä sen musan soittamisen jollain voi perustella.
 
Vein stereot erääseen liiteriin ja se talon oma seppä sano, että hän panee musaa tulemaan ja RTA tarviis näyttää mittamikin kautta siltä kuin siinä olis viivoittimella vedetty yläpäitä kohden laskeva viiva. Soitti sit aika monenlaista matskua ja aina se kävi kyselemässä, miks en ruuvannu sitä hänen haluamakseen.
 
Ei auttanut selittää, että hänen valitsemissaan kappaleissa on keskenään niin erilaiset taajuusspektrit. Eikä auttanu selittää myöskään se, mihin mittalaitteita käytetään, kun kuulemma ennenkin on stereot viritetty pelkillä korvilla.
 
No sit siellä oli pari etupään seppää, eikä kumpikaan kummoista ruuvausta omiin terssikorjaimiinsa tehneet. Nähtävästi osui suht kohdilleen.
 
turkulainen
villekauhanen
02.10.2008 22:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sit siellä oli pari etupään seppää, eikä kumpikaan kummoista ruuvausta omiin terssikorjaimiinsa tehneet. Nähtävästi osui suht kohdilleen.
 
Kerro nyt millä biiseillä sä viritit kun noin hyvä tuli?
 
rintapek
03.10.2008 00:10:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä oo mitään vikaa että tykkää kuunnella omaa mielestään hyvää musaa isoilla stereoilla mutta ei sillä paljoo oo minkään virittämisen kanssa tekemistä.
 
Tää ketju menikin jo kovin, kovin ammattimaiseksi. Tämmötten harrastajapojun näkökulmasta saundtsekki hoidetaan siten, että pändi kuulostaa niin hyvältä ko voi. Mua ny ei just kiinnosta miten mahdollinen analysaattori suhtautuisi pinkkiin kohinaan. Ei noi ny maltaita maksa, joten joskus vois vaikka huvikseen kokeilla.
 
En deejiitä just viitti leikkiä, mut levy joka sit pannaan soimaan on tommonen instrutaukomusaklaidermani. Jos saundtsekki oli mistään kotoisin, ni levykin kuulostaa siedettävältä. Peittää astioiden kilinän. Mut on aina liian lujalla, vaikka levy ei edes pyörisi. Tää taustamusa ko on ollu liian kovalla jopa silloin, kun sitä ei ole edes ollut.
 
Mä saisin oitis pändistä kenkää, jos jätkät vain tietäisivät, että meitin laulumikkien ekukäppyrät on jotain muuta ko perushymyä. Normikeikalla mulla on ihan tarpeeksi tekemistä siinä, että saan laulut kuulumaan ja muut soittimet kelvolliseen palanssiin. Jos aikaa olis lampaiden syödä, niin kai siinä vois kokeilla kaikkea kivaa, mut yleensä sitä aikaa ei ole. Ei ny ainakaan lempilevyjen kuunteluun. On vaan puurokorvilla pärjättävä toivotaan-toivotaan- meiningillä.
 
One kind of music only - the good kind
miffe
03.10.2008 14:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro nyt millä biiseillä sä viritit kun noin hyvä tuli?
 
Tais olla joku Jean S.:n levy, jonka äijät sinne soittimeen lykkäs. Itellä mukana jottai Paradise Lostin rieskoja. Ja tää oli keikkaa edeltävänä päivänä, jolloin ne stereot sinne vietiin.
 
Jos ei kerkee hifistellä vaan tarvii saada nopeesti yleisfiilis niin sit menee Granfeltin The Truth rinkula tai sit Sting Ten Summoner's Tales soittimeen. Tai sit soitan jotain läppäriltä, jos ei jaksa levyi kannella mukanaan.
 
turkulainen
MJ
04.10.2008 15:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä taitaa olla olla Faith Hillin Fireflies, Maria Menan joku biisi ja sit Corrsin joku biisi...
Joskus en jaksa kuunnella mitään, jos joku luotettava henkilö sen valmiiksi on tehnyt. Yleensä puhaus siihen solistimikkiin kertoo paljon enemmän ku joku musa. Tietenki jos alusta asti pitää lähtä viritteleen esim. johonki festareille talon jäbän ominaisuudessa ni sit tulee hinkattua enemmänki, ja smaartin kera...
 
multipaavo
05.10.2008 04:23:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sekin on nähty, että kohtuullisen menestyksekkään yhtyeen melko nimekäs miksaaja virittää PA:ta festarivaihdossa vaaleanpunaisella kohinalla
 
Toisaalta, onko kyseisen herran miksauksissa valittamista?
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
markotetri
05.10.2008 18:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta, onko kyseisen herran miksauksissa valittamista?
 
Ei nyt varsinaisesti valittamista, mutta joitakin asioita olisin itse tehnyt toisin... :P
 
Hyvä kysymys, tosin!
 
Artificiality is normal to the medium.
ragol
05.10.2008 19:46:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta, onko kyseisen herran miksauksissa valittamista?
 
Kuten Tetri jo totesi, niin hyvä huomio.
 
Tosin, tässäkin pätee imho se puoli, että kukin miksaaja tehköön asiat miten haluaa, mutta jos epämääräisiä tapoja alkaa toitottaa tienä onneen ja autuuteen, niin silloin mulla nousee niskakarvat pystyyn. Etenkin kun eivät kaikki osaa aina erottaa mikä on oikein ja mikä väärin kun Iso Setä (tm) jotain kertoo. Kyllä, on tullut vastaan tällaisia tilanteita, ja on sitten joutunut varovasti yrittää selittää, että ihan kaikkea herra X:n sanomaa ei välttämättä kannata aina ottaa todesta.
 
Niin, ja systeemiäijänä ollessaan pitäisi vielä enemmän yrittää noudattaa hyväksi todettuja ja myös muiden kannattamia tapoja. Eli ei se, että jos yhden bändin soundi menee pieleen (tai vaikkei menisikään) mutta jos kymmenen bändin soundi pissii niin tuota tuota...
 
Mutta jooh, ehkä olen penseä. En tiedä. :)
 
Ja kuten jo todettua, minähän en mistään mitään tiedä. Tai ehkä tiedän juuri tarpeeksi ollakseni vaarallinen. Kuka tietää. ;)
 
- Puukorva.
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Marzi
08.10.2008 14:51:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on vähän niinkuin strobo ja savu
 
Auts. :D
 
Strobot nyt pitää varmistaa varmistamasta päästyäänkin, että ne toimii. Oletusavoisestihan laite joka vilkkuu on rikki. :D
 
Liikaa on tarpeeksi.
ahjteam
09.10.2008 01:24:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen yleensä lähtenyt siihen "Dont fix it, if it ain't broken" -linjalle. Jos lähden bändin mukaan keikalle miksaajaksi johonkin random postimerkille, niin mulla on yleensä tupannut käymään niin, että mikä tahansa random levy riittää siihen, että saan testattua kuuluuko kaikista monitoreista ja PA:sta ääni ja että efektien syötöt sekä paluut toimii. Jos kuitenkin sattuu käymään niin että siinä PA:ssa, tilassa, monitoreissa tai kytkennöissä on oikeasti jotain oikeasti häiritsevää vikaa ja sen korjaamisessa menee pidempään kuin minuutti, niin sitten Faith No More - King for a Day, Fool for a Lifetime soimaan (jos ei ole mukana, niin sit joku muu rokkilevy) ja selvittelemään mikä mättää.
 
Kaiken muun saakin yleensä laulumikin ja intrumenttimikkien avulla säädettyä "paremmin", kun keikalla kuitenkin oikeasti soitetaan bändin musiikkia eikä niitä levyjä. Yleensä kuitenkin jos olen bändin kanssa kiertämässä, niin lähden hakkaamaan alusta lähtien bändin kaaliin, että bändi ruuvaa oman soundinsa jo etukäteen niin hyvään balanssiin ja niin pienelle volyymille kuin mahdollista. Pelastaa meinaan monta aivosolua se.
 
www.keikkapaikka.info
miffe
09.10.2008 11:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etenkin kun eivät kaikki osaa aina erottaa mikä on oikein ja mikä väärin kun Iso Setä (tm) jotain kertoo. Kyllä, on tullut vastaan tällaisia tilanteita, ja on sitten joutunut varovasti yrittää selittää, että ihan kaikkea herra X:n sanomaa ei välttämättä kannata aina ottaa todesta.
 
Mää olen tota yrittänyt aika huonolla menestyksellä - ei auta, vaikka olis miten faktat kehissä.
 
Aikaiseksi sain vain hemmetin vihaisia kommentteja ja suoranaisia uhkauksia. Mä tosin vieläkin odotan, että mm. Liski pitää sanansa. Mahdollisuuksia on ollut ja kaiken päälle se ois voinu myrkyttää noi (Akun) tehtaan takit päällä viilettävät jantterit sillai, että ne hoitas likaisen työn. Mut ei, niin ei, vaikka tasasin väliajoin mahdollisuus olisi :)
 
turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «